Vi Bilägares forum

Allt om strålkastare.

Allt om strålkastare.

Mins inte att vi har nån samlad tråd i ämnet.

Åkte i en längre kö av bilar i kväll, vanlig landsväg E4an uppåt landet.
När vi inte har några mötande bilar lyser skogen upp bredvid och en bit framåt "slog nån bakom på helljuset ??" tänkte jag och kollade i backspeglarna. Nä, BMWn bakom bländar lite som flera nyare bilar gör, men inte som ett helljuset.
Detta händer flera gånger innan jag inser att det troligtvis är BMWns skålkastare som är adaptiva.
Man har ju läst om hur man idag kan trolla med ljuset, men det var första gången jag noterat det live.

Uppdaterat: 2019-03-18 19:30

Kommentarer

Väldigt bra funktion, har haft det på två tidigare bilar, både adaptiv xenon och LED. Mörkerkörningen blir så mycket behagligare. Nog för att det är bra ljus på min nuvarande med ett synnerligen brett och långt lysande halvljus. Men det blir ändå inte som när skogen på sidorna och framför framförvarande bil lyses upp av ens eget avgränsade helljus. Har man inte provkört mörkerkörning med en bil med denna funktion så vet man inte hur bra det är. ViB s ljustester borde ske i verkliga situationer så att man fick mer realistiska halvljus betyg på bilar utrustade med adaptiva lysen.

Uppdaterat: 2018-11-19 21:27

Mötte en Volvo XC90 imorse och där såg man väldigt tydligt hur dom olika Led-dioderna slocknade en efter en ju närmare mötet vi kom i en längre kurva.
Annars verkar många bilar ha problem med avbländningen där det är helljusassistens. Typ som Volvo generationen innan dom senaste, V60/XC60/XC70 osv. tom. 2017. Speciellt svårt om det är mitträcke. Det krävs ofta en helljusblink för att deras kamera/ljussensor ska fatta att det kommer en mötande.
BMW får ofta toppbetyg för sitt Led-ljus. Halvljuset brukar ligga på 120m. Det märker man i trafiken också tyvärr som mötande.

Uppdaterat: 2018-11-19 21:47
FXX skrev:

Mötte en Volvo XC90 imorse och där såg man väldigt tydligt hur dom olika Led-dioderna slocknade en efter en ju närmare mötet vi kom i en längre kurva.
Annars verkar många bilar ha problem med avbländningen där det är helljusassistens. Typ som Volvo generationen innan dom senaste, V60/XC60/XC70 osv. tom. 2017. Speciellt svårt om det är mitträcke. Det krävs ofta en helljusblink för att deras kamera/ljussensor ska fatta att det kommer en mötande.
BMW får ofta toppbetyg för sitt Led-ljus. Halvljuset brukar ligga på 120m. Det märker man i trafiken också tyvärr som mötande.

Problemet med mötande bilar som inte bländar av vid mitträcken tror jag beror på att kameran inte ser två mötande lampor. Min BMW med adaptiv xenon fick man ofta blända av manuellt vid vissa lägen vid mötande av enögda bilar och om man kom i kapp någon med endast ett bakljus.
Automatiken funkar betydligt bättre på min nuvarande högre MB SUV, kameran sitter högre och har därmed friare sikt över mitträcket och ser två ljuspunkter. Har ännu inte lyckats blända någon så att vederbörande ljusblondas. CX-5 an med adaptiva lysen bländade ofta av för gårdslampor på hus längs vägen eller annat. Mindre sofistikerat programmering troligen.

Uppdaterat: 2018-11-19 22:10

Min KIA bländar inte av när man kommer ifatt vissa av ULs bussar. Skodan bländar inte av för alla äldre bilar med halvtrött ljus.
Inget större problem att blända av själv, men det hinner antagligen irritera en smula innan jag reagerar.

Uppdaterat: 2018-11-20 11:51
L. Mäkinen skrev:

Min KIA bländar inte av när man kommer ifatt vissa av ULs bussar. Skodan bländar inte av för alla äldre bilar med halvtrött ljus.
Inget större problem att blända av själv, men det hinner antagligen irritera en smula innan jag reagerar.

Mäkinen visst kan du ställa känsligheten i tre lägen i menyn på skodan.
Visst var skodan en 18 fl.
Men kanske så ger lägre känslighet ger kanske lånsamare uppkopplingstid eller så inte.

Jag tycker den fungerar förvånansvärt bra men visst förekommer det nån blinkning.
Jag kör 100% automatiskt nu vilket absolut inte fungerade mod 2016

Problemet är backkrön och långtradare, då är det fingret på spaken som gäller till 99%
2+1 räcke och ytterst svagt krön på vägen kan också påverka negativt.

Uppdaterat: 2018-11-20 14:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det är en 2018. Bortsett från äldre bilar har jag inte haft nåt problem med automatiken. Lastbilar är ju lite svårt att se innan de kommer över vissa krön så det är inget problem som tillkommit. Där kan jag också missa dem ibland.

Mest irriterande är förstås att man måste upp i 60 innan helljuset tänds. Det krävs flipprande med reglage för att se vägen hem där rådjuren skuttar omkring.

Uppdaterat: 2018-11-20 15:19
mso 1000 skrev:

L. Mäkinen wrote:Min KIA bländar inte av när man kommer ifatt vissa av ULs bussar. Skodan bländar inte av för alla äldre bilar med halvtrött ljus.
Inget större problem att blända av själv, men det hinner antagligen irritera en smula innan jag reagerar.
Mäkinen visst kan du ställa känsligheten i tre lägen i menyn på skodan..

Den känsligheten ställer väl bara känsligheten/hur mörkt det skall vara nör automatiken växlar mellan DRL och halvljus. Så har det då varit på mina bilar. Automatiskaväxlingen mellan hel och halv påverkas inget av den justeringen. Tror nog inte Skoda har nån egen finurlig lösning på det.

Uppdaterat: 2018-11-20 19:09

Eh, jag tror ni pratar om olika saker. Adaptiv Xenon bländar väl bara av till halvljus när mötande ljus detekteras. "Riktig" led bländar av kring bilarna man möter - alltså helljus hela tiden. Xenon har väl aldrig klarat detta.

Jag har Audis Matrix led och där kan man se hur det blir en mörk area kring upphinnande och mötande bilars konturer - magiskt - samtidigt som helljuset lyser.

Uppdaterat: 2018-11-20 19:29
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi, på Volvon med Xenon så är det maskering som skärmar av delar av ljusbilden så att den går på helljus hela tiden i mörker om man vill. Det är Adaptiva Xenon eller AHB II som Volvo kallar dem. På V60:n är det även extra helljuslampor som tänder upp när det är helt utan möte

Uppdaterat: 2018-11-20 19:59
*Robban
Audi A5 SB skrev:

Eh, jag tror ni pratar om olika saker. Adaptiv Xenon bländar väl bara av till halvljus när mötande ljus detekteras. "Riktig" led bländar av kring bilarna man möter - alltså helljus hela tiden. Xenon har väl aldrig klarat detta.
Jag har Audis Matrix led och där kan man se hur det blir en mörk area kring upphinnande och mötande bilars konturer - magiskt - samtidigt som helljuset lyser.

Volvos adaptiva Xenon bländar också av runt den mötandes och den bil man kör ifatt, med helljus på hela tiden, Audi A5 SB.

Uppdaterat: 2018-11-20 20:01
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Robban o christer_1: tack, man lär sig så länge man lever;-)

Uppdaterat: 2018-11-20 20:11
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Eh, jag tror ni pratar om olika saker. Adaptiv Xenon bländar väl bara av till halvljus när mötande ljus detekteras. "Riktig" led bländar av kring bilarna man möter - alltså helljus hela tiden. Xenon har väl aldrig klarat detta.
Jag har Audis Matrix led och där kan man se hur det blir en mörk area kring upphinnande och mötande bilars konturer - magiskt - samtidigt som helljuset lyser.

Nä då, jag hade adaptiva xenonljusen på min Bmw 520 F11. Den svängde ljusstrålen efter ratten och skapade tunnlar runt framförvarande och mötande. Sitter två matriser i varje projektorlins, en horisontellt och två vertikalt. Horisontella fixar som i en vanlig xenonlykta bländning mellan hel och halv och den vertikala avgränsar helljusljusbilden inåt (mot vägmitt) högra lampan avskärmas så den inte lyser vänster och vänstra tvärt om. Dessa strålkastare fanns innan de adaptiva LED-lysena.

Uppdaterat: 2018-11-20 20:16

I vibils nya nummer.
Nya ibizas enkla LED ljus bland dom bättre!!
Enkelt och bra.

Uppdaterat: 2018-11-22 18:11
skidoo1238 skrev:

I vibils nya nummer.
Nya ibizas enkla LED ljus bland dom bättre!!
Enkelt och bra.

Det var därför vi tjatade om att du skulle kostat på dig LED på din nya Fabia GF.

Uppdaterat: 2018-11-22 20:00
skidoo1238 skrev:

I vibils nya nummer.
Nya ibizas enkla LED ljus bland dom bättre!!
Enkelt och bra.

Låter bra att man kan få bra ljus på billigare farkoster, och inte behöver lägga 500" på en premium bil.

Uppdaterat: 2018-11-23 08:40

Som jag skrev i en annan tråd. Nya VW touareg ska tydligen ha 256 Led i strålkastarna som styrs individuellt utifrån olika parametrar. Är säkert en upplevelse att köra men när det börjar krångla för tredje fjärde ägaren:(

Uppdaterat: 2018-11-23 17:31
FXX skrev:

Som jag skrev i en annan tråd. Nya VW touareg ska tydligen ha 256 Led i strålkastarna som styrs individuellt utifrån olika parametrar. Är säkert en upplevelse att köra men när det börjar krångla för tredje fjärde ägaren:(

Dom kan ju få tjänstgöra på discotek på ålderns höst :)

Uppdaterat: 2018-11-23 18:03

Jag har aldrigt sett på Opel Astra med Matrix LED vid mötande väg i 2 år. Bara har sett på Youtube.
Vilken har Opel Astra Dynamic inte har sett utan har sett ganska många Enjoy på mötande väg och parkering.

Uppdaterat: 2018-11-23 19:26
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Jag har aldrigt sett på Opel Astra med Matrix LED vid mötande väg i 2 år. Bara har sett på Youtube.
Vilken har Opel Astra Dynamic inte har sett utan har sett ganska många Enjoy på mötande väg och parkering.

Jag har provkört Dynamic utrustad Astra med Led Matrix. Riktigt bra ljus, nästan lika bra som dom adaptiva xenonljusen jag hade på min BMW då. Inte så många sektorer som bländade av, men fullt tillräckligt.
Men Opel Astra säljs väl i 90% i den billigare Enjoy versionen skulle jag tro.
Förstår inte varför inte fler köper Dynamic som har väldigt mycket bättre säten, ljud i stereon och ljus. Uppgraderingen ger betydligt större mervärden än vad det kostar.

Uppdaterat: 2018-11-23 19:37

Någon som känner till Woodlite strålkastare?
Ganska kufisk konstruktion, men nintressant!
Här är patentansökan, https://patentimages.storage.googleapis.com/82/90/02/e7f3ae31cf88df/US1660699.pdf
och lite mer info, https://patents.google.com/patent/US1660699?oq=William+G.+Wood

och här lite snygga bilder på tillämpningen, http://theoldmotor.com/?p=118821

Jag undrar ur de skulle kunna se ut idag med moderna ljuskällor?

Uppdaterat: 2018-11-28 10:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Inte bara strålkastarna som är av vikt
Körde i dag 10 mil med den Opeln Astran i duggregn i novembermörker
Jäklar så jobbigt med bländande blänk från dom mötande bilarna. Det upplevs inte alls så störande när jag sitter högre i SUV:en.

Uppdaterat: 2018-11-30 18:11

Håller med dig Guran. Tidigare CR-V’n upplevdes som betydligt behagligare att få möte i mörker med. I Seaten där jag ”sitter på golvet” så är det ett konstant kisande med ögonen. Mötandes xenonlampor med 4300 Kelvin temperatur som man för 10 år sedan upplevde som ansträngande vid möte är ju ingenting mot dagens Led med 6000K.

Uppdaterat: 2018-11-30 18:33

Jag har 6000 K i mina xenon, jag vet naturligtvis inte hur de upplevs av mötande, men jag tvivlar på att temperaturen avgör om de bländar.

Uppdaterat: 2018-11-30 18:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Även om xenon 4300K ger mera ljus/w är 6000K (som är olagliga) så upplevs 4300K som mindre irriterande för ögat än det blåaktigare 6000K.
Jag hade 6000K på helljuset på en tidigare bil. Upplevde det som kasst då alla skyltar och vägmarkeringar lyste bländande blått.

Uppdaterat: 2018-11-30 19:40

Nu är det ju så att xenon tappar temperatur när de åldras.
Är det 6000K så har det gått ner till 5000 K efter kanske tusen timmar.
Men jag har aldrig varit med om någon anmärkning från bilprovningen när det gäller färgtemperatur!

Uppdaterat: 2018-11-30 20:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
GF skrev:

I Sverige helt ny LED med H7 för 6000K för 195 kr.
https://www.diodhuset.se/diod-xenon-till-bil/dimljus-drl/diod/h7

Sådana där monterar BMW åkande ungdomar med bakåtvänd keps i sina dimljus.

Uppdaterat: 2018-11-30 20:36

I Sverige helt ny LED med H7 för 6000K och 195 kr för endast dimljus.
Komplett H7-kit LED med H7 för 6000K och 995 kr för halvljus eller helljus.
https://www.diodhuset.se/diod-xenon-till-bil/dimljus-drl/diod/h7

Uppdaterat: 2018-11-30 20:37
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

https://www.xenonkungen.com/se/led-diodlampor/halvljus-helljus-led/ledison-s2-headlights-h7.html
Det är med Skoda Fabia på sidan 18 följ pil till höger se bilder "Före Halogen H7 55W och efter LED S2 H7."

Uppdaterat: 2018-11-30 21:10
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

https://www.xenonkungen.com/se/led-diodlampor/halvljus-helljus-led/ledison-s2-headlights-h7.html
Det är med Skoda Fabia på sidan 18 följ pil till höger se bilder "Före Halogen H7 55W och efter LED S2 H7."

Dom lyser sämre än Xenonkonvertering och så måste du ha öppet in till lamphuset så att kylningen av lampan funkar. Är ju problemet med LED lampor, dioden kyls via kylflänsar på baksidan utanför lampan. Blir den för varm så går den sönder. Är ju därför ljusrampers hölje är en enda stor kylfläns.

Uppdaterat: 2018-11-30 21:18
GF skrev:

I Sverige helt ny LED med H7 för 6000K och 195 kr för endast dimljus.
Komplett H7-kit LED med H7 för 6000K och 995 kr för halvljus eller helljus.
https://www.diodhuset.se/diod-xenon-till-bil/dimljus-drl/diod/h7

Passar dom verkligen? Dom byggde för mycket bakåt för att få plats i mina lyktor.
Kan inte i min vildaste fantasi begripa varför man aktivt väljer att avstå original Led med afs och istället monterar eftermarknadsgrejor med betydligt sämre ljus.
En annan aspekt är att man förstör reflektorerna om man använder andra lampor än halogen om insatserna är avsedda för dessa. Lycka till med att utnyttja garantin när reflektorena blir matta med kasst ljus som följd.

Uppdaterat: 2018-11-30 21:30
FXX skrev:

GF wrote:I Sverige helt ny LED med H7 för 6000K och 195 kr för endast dimljus.
Komplett H7-kit LED med H7 för 6000K och 995 kr för halvljus eller helljus.
https://www.diodhuset.se/diod-xenon-till-bil/dimljus-drl/diod/h7
Passar dom verkligen? Dom byggde för mycket bakåt för att få plats i mina lyktor.
Kan inte i min vildaste fantasi begripa varför man aktivt väljer att avstå original Led med afs och istället monterar eftermarknadsgrejor med betydligt sämre ljus.
En annan aspekt är att man förstör reflektorerna om man använder andra lampor än halogen om insatserna är avsedda för dessa. Lycka till med att utnyttja garantin när reflektorena blir matta med kasst ljus som följd.

Inte förstör du väl reflektorn med varken xenon eller LED, däremot om man trycker i 100w halogen så lär man ju elda upp reflektorerna.
Men är ju lite felprioritering att köpa garanti till 15.000mil instället för bra ljus kan ja då tycka.
Finns inget eftermarknadsljus som kan konkurrera med bra originalljus. Är väl bara extraljus av nått slag som gör det bättre.

Uppdaterat: 2018-11-30 21:36
Guran skrev:

GF wrote:https://www.xenonkungen.com/se/led-diodlampor/halvljus-helljus-led/ledison-s2-headlights-h7.html
Det är med Skoda Fabia på sidan 18 följ pil till höger se bilder "Före Halogen H7 55W och efter LED S2 H7."
Dom lyser sämre än Xenonkonvertering och så måste du ha öppet in till lamphuset så att kylningen av lampan funkar. Är ju problemet med LED lampor, dioden kyls via kylflänsar på baksidan utanför lampan. Blir den för varm så går den sönder. Är ju därför ljusrampers hölje är en enda stor kylfläns.

Ja, det stämmer att skyddskåpan blir inte ventilerar, har små dräneringshål i botten och är vattentät samt kanske inte passar mått mellan skyddskåpan och bak kylflänsar. Jag har hämtat från posten och har paket med Philips WhiteVision H7 för halv och helljus samt H8 för dimljus allt är 6 st lampor. Vi får se om 1 - 2 år nyutveckling ombyggnad till LED utan kylflänsar med mindre byggmått.

Uppdaterat: 2018-11-30 21:36
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Eller så smälter kablarna/kontakterna.
Har ju LED i Forden, gjorda för lins som bilen har, lamporna är fläktkylda.

Uppdaterat: 2018-11-30 22:11

De här LED-lamporna och de som är mycket värre finns att köpa från Wish till betydligt lägre pris.
De är oftast fläktkylda och bygger en hel del bakåt så det är nog inte många bilar de får plats på utan rejäl ombyggnad!

Uppdaterat: 2018-11-30 22:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
GF skrev:

Guran wrote:GF wrote:https://www.xenonkungen.com/se/led-diodlampor/halvljus-helljus-led/ledison-s2-headlights-h7.html
Det är med Skoda Fabia på sidan 18 följ pil till höger se bilder "Före Halogen H7 55W och efter LED S2 H7."
Dom lyser sämre än Xenonkonvertering och så måste du ha öppet in till lamphuset så att kylningen av lampan funkar. Är ju problemet med LED lampor, dioden kyls via kylflänsar på baksidan utanför lampan. Blir den för varm så går den sönder. Är ju därför ljusrampers hölje är en enda stor kylfläns.
Ja, det stämmer att skyddskåpan blir inte ventilerar, har små dräneringshål i botten och är vattentät samt kanske inte passar mått mellan skyddskåpan och bak kylflänsar. Jag har hämtat från posten och har paket med Philips WhiteVision H7 för halv och helljus samt H8 för dimljus allt är 6 st lampor. Vi får se om 1 - 2 år nyutveckling ombyggnad till LED utan kylflänsar med mindre byggmått.

Spelar ju ingen roll om lampan är kortare, värmen måste ventileras ut. Blir ju som en bastu om locket är på och all värme stängs inne. Original LED strålkastare har luftkylning med kanaler som leder in fartvinden för att kyla armaturen.

Uppdaterat: 2018-11-30 22:22

Guran, som jag skrev är de fläktkylda, men naturligtvis kan de inte isoleras, men någon fartvind behövs inte!
Men de tar plats!

Uppdaterat: 2018-11-30 22:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bytte halvljus-lamporna ifrån standard longlife till Philips Extreme Vision i veckan och det blev definitivt starkare/vitare ljus men mot ett bra xenon/LED är det ju inte mycket att skryta med...:)
Dock gillar jag inte LED-halvljus som lyser väldigt starkt alldeles framför bilen - som jag upplevde det på Mazda CX-3. Den ljusbilden luras väldigt mycket och närapå bländar föraren - speciellt om det är vita, snöiga vägar.

Uppdaterat: 2018-11-30 22:48
Pi skrev:

Bytte halvljus-lamporna ifrån standard longlife till Philips Extreme Vision i veckan och det blev definitivt starkare/vitare ljus men mot ett bra xenon/LED är det ju inte mycket att skryta med...:)
Dock gillar jag inte LED-halvljus som lyser väldigt starkt alldeles framför bilen - som jag upplevde det på Mazda CX-3. Den ljusbilden luras väldigt mycket och närapå bländar föraren - speciellt om det är vita, snöiga vägar.

Mazdans halvljus var så ja, lika var det på min CX-5. Var som nått förstärkt halvljus som lyste starkt nära bilen när den adaptiva funktionen var på. Min nuvarande har en helt annan ljusbild, brett och långt halvljus utan nån stark belysning av vägen mitt framför bilen. Absolut bästa halvljuset hittills, men skulle gärna haft adaptivt ljus som är än bättre.

Uppdaterat: 2018-12-01 01:53
Guran skrev:

Inte förstör du väl reflektorn med varken xenon eller LED, däremot om man trycker i 100w halogen så lär man ju elda upp reflektorerna
.

Nej Guran, jag pratar inte om effekten i lampan, som är betydligt lägre med xenon och Led. Det handlar om mängden uv-ljus som dessa producerar. Lampan måste ha ett uv-filter, vilket många av kinesprodukterna saknar. Uv-strålningens påverkan på plast är ju ganska välkänt idag.

Uppdaterat: 2018-12-01 07:44

Körde sambon till en buss nu på morgonen i regnet. I BMWn sitter man nästan på marken, och blir bländad av allt i alla, i Forden där man sitter en meter upp är problemet betydligt mindre.

Uppdaterat: 2018-12-01 08:50
FXX skrev:

Guran wrote:
Inte förstör du väl reflektorn med varken xenon eller LED, däremot om man trycker i 100w halogen så lär man ju elda upp reflektorerna
.
Nej Guran, jag pratar inte om effekten i lampan, som är betydligt lägre med xenon och Led. Det handlar om mängden uv-ljus som dessa producerar. Lampan måste ha ett uv-filter, vilket många av kinesprodukterna saknar. Uv-strålningens påverkan på plast är ju ganska välkänt idag.

Producerar verkligen en LED lampa uv ljus, sägs vara en av fördelarna dvs att dom inte ger något uv ljus.

Uppdaterat: 2018-12-01 09:42

Helt klart är att övergången till LED-ljus ökat bländningen högst avsevärt och inte minst ifrån de närmast massiva DRL-ljusen som vissa bilmodeller har. Halvljuset, när det tänts, bländar ofta mindre enligt min åsikt. Men även detta bländar alldeles för ofta och trots allt skall det väl fungera att möta bilar även om man själv inte sitter i en hög SUV.

Uppdaterat: 2018-12-01 10:04
Guran skrev:

Producerar verkligen en LED lampa uv ljus, sägs vara en av fördelarna dvs att dom inte ger något uv ljus.

Led vet jag inte, men xenon gör ju det.

Uppdaterat: 2018-12-01 11:05
FXX skrev:

Guran wrote:
Producerar verkligen en LED lampa uv ljus, sägs vara en av fördelarna dvs att dom inte ger något uv ljus.
Led vet jag inte, men xenon gör ju det.

Xenon ger rejält med UV ljus, LED inget alls.
Så nu vet du

Uppdaterat: 2018-12-01 12:06
Pi skrev:

Helt klart är att övergången till LED-ljus ökat bländningen högst avsevärt och inte minst ifrån de närmast massiva DRL-ljusen som vissa bilmodeller har. Halvljuset, när det tänts, bländar ofta mindre enligt min åsikt. Men även detta bländar alldeles för ofta och trots allt skall det väl fungera att möta bilar även om man själv inte sitter i en hög SUV.

Ja det är märkligt att bilar få ha lampor som för bara 10 år sen skulle vara totalförbjudna.

Uppdaterat: 2018-12-01 12:19
Ivarsson skrev:

Tack och lov att vi nu får ha halvljus, som gör det möjligt att köra utan att behöva gissa sig till vad som är framför på vägen och väggrenen. Möter dagligen folk som har halvljus i klass med min mobiltelefons lampa. Deras helljus, behöver de inte ens blända av vid möten. Det är en väldigt bra utveckling, som vi nu äntligen har.

Jag är beredd att hålla med.
Hellre lite småbländad än att gissa sig till vad som är där framme.

Ett riktigt hel och halvljus med högtryckspolning är ett måste i höst slaskets mörker.

Uppdaterat: 2018-12-01 12:50
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tja - kör man ofta på mycket trafikerade vägar med ständiga möten så tror jag inte att det egna, starka (?) LED-ljuset kompenserar den uppenbara bländningsrisken ifrån medtrafikanterna. Sen blir man gärna lite lurad av ett starkt ljussken alldeles framför bilen - det är ingen garanti att du ser bättre 75 m framför bilen, tyvärr. Och av ViBs nyligen genomförda jämförelsetest så är det uppenbart att det är mycket skiftande kvalitet (räckvidd bl a) på LED-belysningarna.

Uppdaterat: 2018-12-01 16:29

Guran, finns det några xenonlampor som inte är kinesiska?
Jag har aldrig sett några.
Sedan kan det naturligtvis vara olika mellan fabrikat, men hur sjutton ska man kunna veta det?

Uppdaterat: 2018-12-01 16:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tidigare nybilstillverkningen det mesta xenonlampor men nuvarande slopad xenonlampor istället gå över till LED eller halogen i fortsättningen. I Sverige nuvarande tillåten är max 4300 kelvin!
Reservdelar och ombyggnad finns xenonlampor.

Uppdaterat: 2018-12-01 17:50
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Vem bryr sig om färgtemperaturen?
Jag har aldrig hört att man mäter den vid BP.

Uppdaterat: 2018-12-01 18:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre