Nackdelen med V60 CC D4 awd är att det är den gamla 5-cyl motorn. Endast den finns att få till 4wd i den bilen, tyvärr. Jag gillade bilen när jag körde den. Bekväm och kul köra för att vara en Volvo. Men motorn... Den var så högljudd att det kändes som torpedväggen var borttagen.
Golf Alltrack TDI är trevlig. Gillade även den. Men det känns som en mindre bil. Nu behöver inte det vara nåt negativt eftersom bagaget är rymligare än V60. Kanske även baksätet... Den bara känns mindre, lättare och smidigare.
Osäker vilken jag hade valt om jag tvingats välja... Volvon känns mer rejäl och ombonad, men motorn sänker den... Motorn i Golf känns och låter bättre och bilen är körglad. Kanske att jag hade valt Alltrack... Men om nya 4-cyl motorn funnits i V60 hade jag valt den.
Stolarna i Volvon är överlägsna de i Golfen, men det finns många med inbyggda dynor i röven och de är väldigt nöjda med Golfens stolar och jag tycker de är ok i Alltrac, men inte mer.
Och Golf är ju totalt betydligt modernare än V60, den femcylindriga motorn i Volvon är ok, men ganska törstig.
Uppdaterat: 2018-02-15 22:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Stolarna... Volvos stolar har riktigt skön stoppning, men jag tycker sittdynorna i V60 är väl trånga för att vara helt bekväma. Låren kläms mellan två sidovalkar. Nyare Volvo har bättre tilltagen bredd på sittdynan. I Alltrack skulle jag rekommendera Ergo-stolarna. Dom är riktigt bra och bättre än standardstolen. Jag sitter skönare i den än i Passat, eftersom Golf har en mjukare stoppning. Men detta är ju högst individuellt var man sitter bäst, så prova!
Jag gillar egentligen inte dieslar, men men. Volvon säljs väl med T5-motorn och awd i USA, lite synd att den inte finns här. Alltracken finns ju med bensin, men då säger ryktet att det är DQ200-låda som bara pallar 250Nm. Kanske just därför 1,8TSI har just det vridmomentet.
Hustruns CRV faller snart för åldersstrecket och sonen blir snart 4 och kan snart sitta åt "rätt håll" i bilen, så jag börjar spåna lite efter en ersättare. Automat och awd är kravspecen, gärna lite högre men inte nödvändigtvis en SUV enligt hustrun. Kikat lite på XC70 också men den börjar kännas lite väl åldersstigen.
Om jag skulle välja mellan V60 och en Golf blir det Volvon alla gånger. Den är både tystare och med bättre stols- och fjädringskomfort. Golfen känns mera småbil än Volvon - som jag uppfattar bilarna.
Men Golf har möjlighet att koppla Iphone mot bilens infotainment, och den finessen får man inte i V60 så är det viktigt är valet mellan dem båda självklart.
Jag hade valt Golfen alla dagar i veckan. En mycket modernare bil på alla sätt, och framförallt inte så himla trång. Du sitter ok i Volvon bakom ratten, men i baksätet är under all kritik, samma gäller bagaget. Skulle nog påstå att Golfen även är modernare i både drivlina och i olika tillval.
Volvon är en säker bil, absolut, men Golfen är lika säker. Golfen fick ju högre betyg i vuxenskydd, barnskydd samt fotgängarskydd än Volvon, som ändå klassas som en större bil, fast den är mindre.
Tycker förövrigt att Golfens säten är mycket skönare, och skinnet (om du väljer skinn) är av högre kvalitet. Volvo har ju nästan erkänt dåligt/billig kvalitet på sitt skinn, både vad gäller stolar som på ratt och växelspak.
Jag gillar egentligen inte dieslar, men men. Volvon säljs väl med T5-motorn och awd i USA, lite synd att den inte finns här. Alltracken finns ju med bensin, men då säger ryktet att det är DQ200-låda som bara pallar 250Nm. Kanske just därför 1,8TSI har just det vridmomentet.
Ja, T5 AWD hade jag gärna tagit!
Då tror jag ryktet säger fel. DQ200 är väl 7-växlad, vad jag vet? I Golf Alltrack är det 6-växlad DSG. Läs själv en bit ner här:
Däremot har väl 1.8TFSi fortfarande kamkedja... Varit en del problem med den även i denna motor, har jag hört, om än inte lika mycket som med 1.2 och 1.4TFSi.
FXX wrote:Jag gillar egentligen inte dieslar, men men. Volvon säljs väl med T5-motorn och awd i USA, lite synd att den inte finns här. Alltracken finns ju med bensin, men då säger ryktet att det är DQ200-låda som bara pallar 250Nm. Kanske just därför 1,8TSI har just det vridmomentet.
Ja, T5 AWD hade jag gärna tagit!
Då tror jag ryktet säger fel. DQ200 är väl 7-växlad, vad jag vet? I Golf Alltrack är det 6-växlad DSG. Läs själv en bit ner här:
Däremot har väl 1.8TFSi fortfarande kamkedja... Varit en del problem med den även i denna motor, har jag hört, om än inte lika mycket som med 1.2 och 1.4TFSi.
Ja så var det. Det är den senaste dieseln som har 7-växlad dsg.
Ett stort aber med V60 är styrningen som är känslig och oprecis. Golf har en styrning som är mer exakt och man får bättre känsla av vägen. Det är iallafall vad jag tycker och har upplevt.
Jag skulle nog inte beskriva V60s styrning som "känslig och oprecis". Men den är tyngre o "köttigare" än Golfs som går lättare. V60s ratt är även fetare än Golfs, vilket också ger en annan känsla. Men jag tycker känslan är bra i båda, även om jag föredrar en mer lättgående styrning. Smaksak vilken man föredrar.
FXX - Ja, senaste dieseln har 7-växlad DSG, men bara för att förtydliga så är det en våtlamell och inte DQ200. Vilket du säkert visste, men kanske inte alla som läser.
3D - Du behagar skämta? :-) Jag tror nog du vet att den enda Mitsubishi-släkting Volvo haft var S/V40 som slutade tillverkas 2004. Däremot finns det ju visst släktskap med Ford i V60, eftersom Ford ägde Volvo på den tiden.
FXX - Exakt. Dom tillverkades i samma fabrik. En fd Mitsubishi handlare jag känner hade besökt fabriken o berättade att S/V40 o Carisma stod typ varannan bil på bandet och att många delar i Volvons chassi hade Mitsubishi märkning. S/V40 var väl egentligen bilen Volvo inte ville ha. Dom hade påbörjat framtagandet av en annan bil i samma storlek med Renault, men efter att det samarbetet sprack stod dom utan bil och fick detta erbjudande. I brist på annat tackade dom ja... Trots det tycker jag ändå det blev en trevlig bil, bara man undvek GDI-motorn. Jag hade själv en V40 2.0T av sista årsmodellen, som var en svensk motor och den var riktigt trevlig.
Jag hade en fas2 T4 med sportpaket, xenon och läder med lite drygt 300hk. Den hade rullat nästan 17.000 mil och det enda jag fick byta pga. effekten var höger drivknut. Maken till bil att tåla att köras hårt får jag nog inte uppleva i den prisklassen igen.
Dom sista Trophy-modellerna var ju fullutrustade och prislapp runt 200K var ju ett klipp på den tiden.
T4 måste ha varit läcker! :-) Har tyvärr aldrig ens kört den. Jag hade just en Throphy som jag hittade bättre beg 2005. Classic kom allra sist, efter Throphy. Eller fanns dom parallellt? Båda var ju -04...
Efter provsittande så föll V60 XC bort tämligen direkt. Jag är strax under medellängd och när jag satte mig bakom "mig själv" så fick jag ett smärre klaustrofobi-anfall. Hade 2-3cm från mina knän till framstolen.
Så det fick bli en Golf Alltrack. Det räckte med en provkörning för att jag/vi skulle trilla dit. En 2017, 184hk dieseln med 2500 mil på mätaren och precis den utrustningen vi var ute efter. Fjärrstyrd bränslevärmare, xenon, AEB, Hakka 9 fulldubbade vinterdäck på 17-tums fälg, automat (som är standard) osv.
Jag frågade hustrun om hon inte ville ha en helt ny Oktavia med 70hk svagare motor, ingen 4wd, och mindre utrustning för samma pengar men hon svarade något i stil med nej för helv...(följt av några svordomar)
Ska bli spännande att se om den klarar hålla sig runt uppgivna 0,49L/mil, även om det kvittar när den inte rullar mer än 1000 mil på ett år.
Jag blev väldigt imponerad av vridmomentet i dieseln. Det suger iväg bra (till 100 på under 8s), utan att man behöver varva "ända in i kaklet" som på bensinarna.
Efter provsittande så föll V60 XC bort tämligen direkt. Jag är strax under medellängd och när jag satte mig bakom "mig själv" så fick jag ett smärre klaustrofobi-anfall. Hade 2-3cm från mina knän till framstolen.
Så det fick bli en Golf Alltrack. Det räckte med en provkörning för att jag/vi skulle trilla dit. En 2017, 184hk dieseln med 2500 mil på mätaren och precis den utrustningen vi var ute efter. Fjärrstyrd bränslevärmare, xenon, AEB, Hakka 9 fulldubbade vinterdäck på 17-tums fälg, automat (som är standard) osv.
Jag frågade hustrun om hon inte ville ha en helt ny Oktavia med 70hk svagare motor, ingen 4wd, och mindre utrustning för samma pengar men hon svarade något i stil med nej för helv...(följt av några svordomar)
Ska bli spännande att se om den klarar hålla sig runt uppgivna 0,49L/mil, även om det kvittar när den inte rullar mer än 1000 mil på ett år.
Jag blev väldigt imponerad av vridmomentet i dieseln. Det suger iväg bra (till 100 på under 8s), utan att man behöver varva "ända in i kaklet" som på bensinarna.
Grattis till bilen FXX. Du har fattat fördelen med en diesel och det överlägsna vridmomentet.
Uppdaterat: 2018-06-06 20:31
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Grattis till nya bilen. Golf Alltrack är trevlig. Fick du Ergo-stolarna? Jag sitter mycket skönare i Golf, oavsett stolar, än i Octavia. Mjukare stoppning i Golf. Golf Alltrack är även väldigt rymlig jmfr med V60 XC trots att den är mindre exteriört. Eller omvänt, V60 XC är trång för sin storlek... Men bortsett från det gillar jag även den. Synd bara att man måste ta den råa 5-cyl dieseln för att få 4wd... Golf Alltrack är helt klart ett bra val.
Grattis till nya bilen. Golf Alltrack är trevlig. Fick du Ergo-stolarna? Jag sitter mycket skönare i Golf, oavsett stolar, än i Octavia. Mjukare stoppning i Golf. Golf Alltrack är även väldigt rymlig jmfr med V60 XC trots att den är mindre exteriört. Eller omvänt, V60 XC är trång för sin storlek... Men bortsett från det gillar jag även den. Synd bara att man måste ta den råa 5-cyl dieseln för att få 4wd... Golf Alltrack är helt klart ett bra val.
Ursäkta men nu har ni nämt V60 XC 2 gånger i denna tråd. Vilken bil är det?
SUVen XC60 vet jag vad det är. V60 och S 60 likaså . Men V60XC?
Uppdaterat: 2018-06-06 22:11
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Inget skam ska falla på Volvon. Hade jag inte behövt baksäte så sitter man alldeles perfekt i den, och Vea-dieseln på 190hk ska tydligen vara så fin i kombination med 8-växlade automaten att man kan ha överseende med att den bara är 2wd.. :)
Nästa Volvo i samma prisklass som vi kikade på var XC70, men då kändes det som att åka ett årtionde tillbaka. Baksätet kändes som en parkbänk, hög sittposition och rak råg i ryggen.
Kikade även på Passat, men den upplevdes som väldigt stor. Finns ingen mening att köpa större bil än vad levenet kräver.
Golfen känns lagom på alla plan. Den enda plumpen i protokollet är start/stop-påhittet. I kombination med elektrisk handbroms så känns det inte som att det lirar helt 100. Man släpper bromsen och flyttar foten till gaspedalen, motorn startar, bromsen släpps, dsg-lådan får bilen att skutta till och det känns nästan som motorn är lite yrvaken innan han vill börja jobba igen. Lyckligtvis finns det en knapp att stänga av funktionen, och jag såg att man kunde beställa en liten manick som programerar bort eländet för några 100-lappar.
Jämfört med min Seat Ibiza som är dess budget-lillebror så märks det att man lagt lite mera krut på att få till en bättre bil. Framförallt är Golfen så mycket tystare, i klass med fd. CR-V där man samtalar i 140-150 utan att höja rösten. Ska bli spännande att se när man haft bilen några månader om man är lika nöjd. Men förhoppningsvis så är barnsjukdomarna borta då Golf SC funnits några år.
Det är V60 cross country som avses. Kanske benämnt den V60 XC lite felaktigt. Det är alltså den vanliga V60 med lite högre fjädring och plastskonade skärmkanter.
Vi lämnar alltså Suv-träsket kan man säga:). Men gillar ändå lite högre bilar.
Christer - Ska man vara noga så heter den väl just Cross Country. Visst kan man väl förkorta det CC om man vill... Anledningen till att vi skrev XC är att Volvos första XC var XC70. Den hette först Volvo V70 Cross Country, men efter en tid döptes den om till XC70. Så XC är Volvos förkortning av Cross Country...
På senare tid har Volvo valt att skilja beteckningarna åt, så SUVar heter XC40 osv medans förhöjda kombibilar heter Cross Country.
Efter provsittande så föll V60 XC bort tämligen direkt. Jag är strax under medellängd och när jag satte mig bakom "mig själv" så fick jag ett smärre klaustrofobi-anfall. Hade 2-3cm från mina knän till framstolen.
Så det fick bli en Golf Alltrack. Det räckte med en provkörning för att jag/vi skulle trilla dit. En 2017, 184hk dieseln med 2500 mil på mätaren och precis den utrustningen vi var ute efter. Fjärrstyrd bränslevärmare, xenon, AEB, Hakka 9 fulldubbade vinterdäck på 17-tums fälg, automat (som är standard) osv.
Jag frågade hustrun om hon inte ville ha en helt ny Oktavia med 70hk svagare motor, ingen 4wd, och mindre utrustning för samma pengar men hon svarade något i stil med nej för helv...(följt av några svordomar)
Ska bli spännande att se om den klarar hålla sig runt uppgivna 0,49L/mil, även om det kvittar när den inte rullar mer än 1000 mil på ett år.
Jag blev väldigt imponerad av vridmomentet i dieseln. Det suger iväg bra (till 100 på under 8s), utan att man behöver varva "ända in i kaklet" som på bensinarna.
Grattis till en fin trevlig bil med lull lullet och ett bra pris.
Det är sånt som värmer och man blir glad. :)
Tänk i vinter när du får småle varje morgon när grannarna skrapar rutorna och du glider in i värmen.
För egen del så tänker jag att mitt eget val av 2wd och 1,0an är jämställt med en besparing som en sista minuten resa för jag och gumman en gång var höst. :)
Uppdaterat: 2018-06-07 07:53
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Gäst (ej verifierad)
mso 1000 skrev:
FXX wrote:Efter provsittande så föll V60 XC bort tämligen direkt. Jag är strax under medellängd och när jag satte mig bakom "mig själv" så fick jag ett smärre klaustrofobi-anfall. Hade 2-3cm från mina knän till framstolen.
Så det fick bli en Golf Alltrack. Det räckte med en provkörning för att jag/vi skulle trilla dit. En 2017, 184hk dieseln med 2500 mil på mätaren och precis den utrustningen vi var ute efter. Fjärrstyrd bränslevärmare, xenon, AEB, Hakka 9 fulldubbade vinterdäck på 17-tums fälg, automat (som är standard) osv.
Jag frågade hustrun om hon inte ville ha en helt ny Oktavia med 70hk svagare motor, ingen 4wd, och mindre utrustning för samma pengar men hon svarade något i stil med nej för helv...(följt av några svordomar)
Ska bli spännande att se om den klarar hålla sig runt uppgivna 0,49L/mil, även om det kvittar när den inte rullar mer än 1000 mil på ett år.
Jag blev väldigt imponerad av vridmomentet i dieseln. Det suger iväg bra (till 100 på under 8s), utan att man behöver varva "ända in i kaklet" som på bensinarna.
Grattis till en fin trevlig bil med lull lullet och ett bra pris.
Det är sånt som värmer och man blir glad. :)
Tänk i vinter när du får småle varje morgon när grannarna skrapar rutorna och du glider in i värmen.
För egen del så tänker jag att mitt eget val av 2wd och 1,0an är jämställt med en besparing som en sista minuten resa för jag och gumman en gång var höst. :)
Om det är/blir en besparing lär du bara få veta den dag du säljer bilen.
Guran. Bilar är aldrig en besparing och bara ett nödvändigt ont.
Ja jag tittar lite med skygglappar och på bensinräkningen och skatten som ramlar in och då ser jag min gratis utlandsresa. ;)
Att helheten kan se olika ut vid försäljning är en annan sak men en sak är säker där att det finns inga vinnare utan bara mer eller mindre förlorare.
Det kommer alltid att finnas familjer som kanske inte har feta konton och som värdesätter en billig bra stor vettig familjebil som går snålt med låg skatt och hyfsad garanti.
Sedan finns det dom med familj som måste ha 4wd och suv fast dom aldrig lämnar stadsasfalten och köste vad det löste vill kanske för grannen har, vad vet jag.
Uppdaterat: 2018-06-07 15:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Jag har aldrig förstått varför man ska köpa något för nån annans skull, även om jag köpte Alltracken för att min fru blivit förälskad i den:)
Vi hade säkerligen löst våra transportbehov med en Golf SC 1,0 dsg 2wd. Men både jag och frugan tycker Alltracken verkar mer praktisk och oöm, och ser lite fräckare ut. Plus att vi fick lite roligare motor, bättre framkomlighet och mer utrustning genom att välja en årsgammal bil istället för en sprillans ny vanlig SC.
Sedan har jag haft fabriksnytt förut och det gav mig inget mervärde, tyckte mest det var pina att få vänta på bilens leverans som blev framflyttad ideligen. Att jag även sparar runt 100K på att välja en ett år gammal bil mot motsvarande ny känns också ganska bra. Jag behöver inte serva på 2år/3000 mil då den är nyservad. Jag tappar visserligen 1 år på vagnskadan vilket är 2000kr i extra försäkringspremie, men det går att leva med. Sommardäcken var väl 20-25% förslitna, 4 däck ligger på 6000kr kanske, det är ca. 1500kr. I övrigt ser bilen ut och känns som ny, så för mig var valet enkelt om jag hade fått välja mellan 3 olika bilar, fabriksny Alltrack för +300K, 1 år gammal Alltrack och 100K insatt på kontot, eller fabriksny motsvarande Golf SC 1,0 dsg och 100K på kontot.
FXX - kolla detta med servicen. Efter första 3000-mila (efter max 2 år) så skall bilen säkert in varje år eller efter max 3000 mil till. Har du då kört t ex 2000 mil första året så är det en s k serviceinspektion som dom påstås göra, sen måste bilen in igen när den gått 3000 mil för en 6000-milaservice (brukar kallas "stor service" hos VW). Vem har sagt att det skall vara enkelt...:)
Det där systemet VAG har med serviceinspektion och "vanlig service" verkar riktigt krångligt. Minns jag läste Vi bilägares Skoda skulle in på den andra varianten bara ett par månader efter den första. Säkert ett bra sätt mjölka kunderna på pengar, men nog tycker jag andra märken har ett enklare upplägg.
Förövrigt tror jag Pi har rätt angående FXX service av Golfen. VW har vad jag vet nu infört att endast första servicen är efter 2år. Därefter varje år. Men fråga mig inte vilken variant... :-P
Jag tror första 3000- servicen kostade typ 6500kr, men jag tvingade dom att tidigarelägga den och fick med den i priset. Jag var inte pigg på att betala +200K för en bil som ska in på service efter 3-4 månader.
Hur det ser ut sedan vet jag inte, men du har säkert rätt. Dock är mina erfarenheter av VW/Seat service att man betalar för varumärket. Så när vagnskadegarantin har löpt ut så kommer jag att låta nån annan utföra detta.
Min Seat servade jag sist på en mindre verkstad, men dom tillhörde nån kedja, minns inte namnet. Nu fick jag visserligen inte mobilitetsgarantin som hos Vw, men jag har ju ändå räddning i försäkringen. Men det var 1300kr billigare, 1500 mot 2800, och stämpeln var lika fin i serviceboken som Seats:)
FXX - första servicen vid 3000 mil brukar inte vara speciellt dyr - typ 2500--3000 kr vill jag minnas. Det är 6000-mila som är en s k stor service och där det antagligen kostar runt 5000--5500 kr - kanske en tusenlapp mindre för dieslarna som slipper det dyrbara tändstiftsbytet.
F ö var min förra Golf Variant 1,6 TDI -12 den bil som kostat mig minst i service (i modern tid) men den tillhörde den generation som hade 3000 mil/2 år som serviceintervaller så den var bara inne 2 gånger under mitt ägarskap eftersom den såldes när den gått strax över 8000 mil. Dessa servicetillfällen kostade totalt ca: 6400 kr.
Se bara till så att du inte saboterar tillverkarens lagstadgade avgasrenings-garanti (5 år/8000 mil vill jag minnas) genom att göra service som inte anses OK om du skulle behöva använda den garantin.
På alla bilar är 6000 mila servicen tyvärr dyrare då man byter alla oljor.
4wd och dsg gör dessvärre den servicen riktigt dyr, 8-12t.
Du åker ev på en billig inspektion service mellan 3000 och 6000 mil som är tidsbunden och inte mil tror jag.
Har man dsg och 4wd lämnar man in på märkesverkstad för ev goodwill i framtiden är min bedömning även om dom är nån tusenlapp dyrare.
Och det går art förhandla priset lite.
Uppdaterat: 2018-06-08 10:39
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Efter första 3000-mila så gäller 1 år eller 3000 mil - det som infaller först. Kan vara en inspektion eller en "full" service beroende på när föregående fulla service gjordes. Så har det i alla fall förklarats för mig.
Sen är det säkert som mso 1000 säger angående servicekostnader för bilar med DSG och 4WD. Mina erfarenheter gäller manuellt växlade 2WD-bilar.
På min är det 2 år 3000 mil och 2år 6000 mil. Däremellan ev en billigare inspektion.
Uppdaterat: 2018-06-08 12:11
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Ja det är som MSO skriver. 6000, 12000, 18000 mil osv. så är det en lite större service där man byter olja i Haldexdiffen och oljan och filtret i DSG-lådan. Efter lite googlande så hittar jag priser på 3-3500kr extra för DSG-bytet, Haldex vet jag inte, oljan kostar 449kr och man tappar ur och fyller sedan på, inget märkvärdigt, kanske en tusenlapp för det. DSG är tydligen jobbigare då tråget ska ned för filterbytet och oljenivån ska kollas vid en viss temperatur, så därav priset.
Annars består en vanlig basservice av olje/filter-byte och en lista med kontrollpunkter. Runt 3-4000kr känns rimligt, som Pi skrev. Så en 6000-mila kanske landar på runt 8000kr.
Med tanke på att nuvarande Honda har rullat 9000mil på dryga 8 år och vår bilkörning inte ändrat sig nämnvärt så är det högst osannolikt att det blir mer än en sån dyrare service under vårt ägande, så det är inget som oroar plånboken och det kanske är sunt att låta VW utföra detta.
Fxx. Har man dsg/4wd och med tanke på barnsjukdomarna på dom tidiga 08-12 så känner jag att jag kommer stt låta märkesverkstaden göra servicen även om det kostar nån tusing extra.
Uppdaterat: 2018-06-08 13:51
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Haldex gen 5 som sitter i Volvos, VW, Audis modeller som kom 2013 har jag inte läst om några direkta problem med.
DSG DQ 250 med våtlameller har funnits ett tag och i början var det lite problem med mekatroniken och mjuvaruproblem som gjorde att bilen skuttade lite vid finlir, typ backning och så. Detta borde vara löst på en 2017 men man vet aldrig.
MSO>Du har ju torrlamell-lådan DQ200 i din bil som varit lite av ett sorgebarn, men den har ju också funnits ett tag så problemen borde ju varit lösta även där.
Även om min bil fallerar när garantin passerat så har jag en ganska generös försäkring. Maskinskada gäller tills bilen är 10 år eller max 15.000 mil, faktist anledningen till att vi byter bil då Hondan blivit för gammal. Självrisken ligger på 750kr, även om typ växellådan säger upp sig och kostar 90.000 att byta:)
Har läst skräckexempel hos tex. volvia där självrisken ökar med mil och ålder och man får betala en stor %-andel själv. Kan ju bli hur dyrt som hellst!
• Om bilen vid skadetillfället körts högst 5 000 mil är självrisken 2 000 kr.
• Om bilen körts 5 000–8 000 mil är självrisken 20 % av skadekostnaden, dock minst 2 000 kr.
• Om bilen körts 8 000–10 000 mil är självrisken 25 % av skadekostnaden, dock minst 3 500 kr.
• Om bilen körts 10 000–12 000 mil är självrisken 30 % av skadekostnaden, dock minst 5 500 kr.
• Om bilen körts 12 000–17 000 mil är självrisken 35 % av skadekostnaden, dock minst 7 500 kr.
Kan ju bli spännande om växellåda eller motor rasar vid 10.000 mil och man får betala 30% ur egen ficka. Hos Folksam höjs självrisken till 1500kr från 750 när man passerar 10.000 mil.
Kommentarer
Provkör säger jag...:) Sen skulle jag inte bli förvånad om Golfen känns rymligare och kanske också bekvämare att ta sig i och ur.
V60 går säkert att fynda snart så du får nog Mycket bil för pengarna då.
Nackdelen med V60 CC D4 awd är att det är den gamla 5-cyl motorn. Endast den finns att få till 4wd i den bilen, tyvärr. Jag gillade bilen när jag körde den. Bekväm och kul köra för att vara en Volvo. Men motorn... Den var så högljudd att det kändes som torpedväggen var borttagen.
Golf Alltrack TDI är trevlig. Gillade även den. Men det känns som en mindre bil. Nu behöver inte det vara nåt negativt eftersom bagaget är rymligare än V60. Kanske även baksätet... Den bara känns mindre, lättare och smidigare.
Osäker vilken jag hade valt om jag tvingats välja... Volvon känns mer rejäl och ombonad, men motorn sänker den... Motorn i Golf känns och låter bättre och bilen är körglad. Kanske att jag hade valt Alltrack... Men om nya 4-cyl motorn funnits i V60 hade jag valt den.
Stolarna i Volvon är överlägsna de i Golfen, men det finns många med inbyggda dynor i röven och de är väldigt nöjda med Golfens stolar och jag tycker de är ok i Alltrac, men inte mer.
Och Golf är ju totalt betydligt modernare än V60, den femcylindriga motorn i Volvon är ok, men ganska törstig.
Stolarna... Volvos stolar har riktigt skön stoppning, men jag tycker sittdynorna i V60 är väl trånga för att vara helt bekväma. Låren kläms mellan två sidovalkar. Nyare Volvo har bättre tilltagen bredd på sittdynan. I Alltrack skulle jag rekommendera Ergo-stolarna. Dom är riktigt bra och bättre än standardstolen. Jag sitter skönare i den än i Passat, eftersom Golf har en mjukare stoppning. Men detta är ju högst individuellt var man sitter bäst, så prova!
Ta det lugnt runt älgarna med alltracken bara :-)
https://www.youtube.com/watch?v=pn3j5aw3Bu0&t=45s
Jag gillar egentligen inte dieslar, men men. Volvon säljs väl med T5-motorn och awd i USA, lite synd att den inte finns här. Alltracken finns ju med bensin, men då säger ryktet att det är DQ200-låda som bara pallar 250Nm. Kanske just därför 1,8TSI har just det vridmomentet.
Hustruns CRV faller snart för åldersstrecket och sonen blir snart 4 och kan snart sitta åt "rätt håll" i bilen, så jag börjar spåna lite efter en ersättare. Automat och awd är kravspecen, gärna lite högre men inte nödvändigtvis en SUV enligt hustrun. Kikat lite på XC70 också men den börjar kännas lite väl åldersstigen.
Om jag skulle välja mellan V60 och en Golf blir det Volvon alla gånger. Den är både tystare och med bättre stols- och fjädringskomfort. Golfen känns mera småbil än Volvon - som jag uppfattar bilarna.
Men Golf har möjlighet att koppla Iphone mot bilens infotainment, och den finessen får man inte i V60 så är det viktigt är valet mellan dem båda självklart.
MVH AL
Jag hade valt Golfen alla dagar i veckan. En mycket modernare bil på alla sätt, och framförallt inte så himla trång. Du sitter ok i Volvon bakom ratten, men i baksätet är under all kritik, samma gäller bagaget. Skulle nog påstå att Golfen även är modernare i både drivlina och i olika tillval.
Volvon är en säker bil, absolut, men Golfen är lika säker. Golfen fick ju högre betyg i vuxenskydd, barnskydd samt fotgängarskydd än Volvon, som ändå klassas som en större bil, fast den är mindre.
Tycker förövrigt att Golfens säten är mycket skönare, och skinnet (om du väljer skinn) är av högre kvalitet. Volvo har ju nästan erkänt dåligt/billig kvalitet på sitt skinn, både vad gäller stolar som på ratt och växelspak.
Nej Isoderlund. Golf har inte samma säkerhetsprestanda som V60. Det gäller i princip oavsett olyckstyp.
MVH AL
Är det nytt du ska köpa?
I så fall Opel Insignia country tourer, annars Volvon om det gäller begagnat.
Ja, T5 AWD hade jag gärna tagit!
Då tror jag ryktet säger fel. DQ200 är väl 7-växlad, vad jag vet? I Golf Alltrack är det 6-växlad DSG. Läs själv en bit ner här:
https://www.volkswagen.se/sv/modeller/golf-alltrack.html#home
Däremot har väl 1.8TFSi fortfarande kamkedja... Varit en del problem med den även i denna motor, har jag hört, om än inte lika mycket som med 1.2 och 1.4TFSi.
Ja så var det. Det är den senaste dieseln som har 7-växlad dsg.
Ett stort aber med V60 är styrningen som är känslig och oprecis. Golf har en styrning som är mer exakt och man får bättre känsla av vägen. Det är iallafall vad jag tycker och har upplevt.
Jag skulle nog inte beskriva V60s styrning som "känslig och oprecis". Men den är tyngre o "köttigare" än Golfs som går lättare. V60s ratt är även fetare än Golfs, vilket också ger en annan känsla. Men jag tycker känslan är bra i båda, även om jag föredrar en mer lättgående styrning. Smaksak vilken man föredrar.
FXX - Ja, senaste dieseln har 7-växlad DSG, men bara för att förtydliga så är det en våtlamell och inte DQ200. Vilket du säkert visste, men kanske inte alla som läser.
FXX
I V60cc T5 AWD finns gamla femman på 2.5 liter. Säkert trevlig att köra, men för törstig för Sverige.
Jo jag vet. Finns väl med 2-litare och AWD i USA?
https://www.caranddriver.com/reviews/2017-volvo-v60-cross-country-t5-drive-e-awd-test-review
http://teknikensvarld.se/provkorning-av-volvo-v60-cross-country-t5-awd-178428/
FXX
Var säker på att T5 AWD bara fanns med den gamla femman, både hört och läst om det, blir lite osäker nu när jag såg din länk
3D - Du behagar skämta? :-) Jag tror nog du vet att den enda Mitsubishi-släkting Volvo haft var S/V40 som slutade tillverkas 2004. Däremot finns det ju visst släktskap med Ford i V60, eftersom Ford ägde Volvo på den tiden.
V40 och Carisma delade väl många delar. Bla. den värdelösa gdi-motorn som sotade igen mest hela tiden.
FXX - Exakt. Dom tillverkades i samma fabrik. En fd Mitsubishi handlare jag känner hade besökt fabriken o berättade att S/V40 o Carisma stod typ varannan bil på bandet och att många delar i Volvons chassi hade Mitsubishi märkning. S/V40 var väl egentligen bilen Volvo inte ville ha. Dom hade påbörjat framtagandet av en annan bil i samma storlek med Renault, men efter att det samarbetet sprack stod dom utan bil och fick detta erbjudande. I brist på annat tackade dom ja... Trots det tycker jag ändå det blev en trevlig bil, bara man undvek GDI-motorn. Jag hade själv en V40 2.0T av sista årsmodellen, som var en svensk motor och den var riktigt trevlig.
Jag hade en fas2 T4 med sportpaket, xenon och läder med lite drygt 300hk. Den hade rullat nästan 17.000 mil och det enda jag fick byta pga. effekten var höger drivknut. Maken till bil att tåla att köras hårt får jag nog inte uppleva i den prisklassen igen.
Dom sista Trophy-modellerna var ju fullutrustade och prislapp runt 200K var ju ett klipp på den tiden.
T4 måste ha varit läcker! :-) Har tyvärr aldrig ens kört den. Jag hade just en Throphy som jag hittade bättre beg 2005. Classic kom allra sist, efter Throphy. Eller fanns dom parallellt? Båda var ju -04...
Årsmodell 2018 med 1.0, 1.2 och 1.4 GDI från Hyundai och Kia, är det sotande?
Jag tror det har hänt en del sedan 90-talet med direktinsprutade bensinare. Dom problemen som Volvo och Mitsubishi hade då är nog inget problem idag.
Efter provsittande så föll V60 XC bort tämligen direkt. Jag är strax under medellängd och när jag satte mig bakom "mig själv" så fick jag ett smärre klaustrofobi-anfall. Hade 2-3cm från mina knän till framstolen.
Så det fick bli en Golf Alltrack. Det räckte med en provkörning för att jag/vi skulle trilla dit. En 2017, 184hk dieseln med 2500 mil på mätaren och precis den utrustningen vi var ute efter. Fjärrstyrd bränslevärmare, xenon, AEB, Hakka 9 fulldubbade vinterdäck på 17-tums fälg, automat (som är standard) osv.
Jag frågade hustrun om hon inte ville ha en helt ny Oktavia med 70hk svagare motor, ingen 4wd, och mindre utrustning för samma pengar men hon svarade något i stil med nej för helv...(följt av några svordomar)
Ska bli spännande att se om den klarar hålla sig runt uppgivna 0,49L/mil, även om det kvittar när den inte rullar mer än 1000 mil på ett år.
Jag blev väldigt imponerad av vridmomentet i dieseln. Det suger iväg bra (till 100 på under 8s), utan att man behöver varva "ända in i kaklet" som på bensinarna.
FXX. Grattis till ett bra köp, mycket för slanten.
Jag har bara torr suttit dessa men det hade nog också varit mitt val för en klokare bil.
Grattis till bilen FXX. Du har fattat fördelen med en diesel och det överlägsna vridmomentet.
Grattis till nya bilen. Golf Alltrack är trevlig. Fick du Ergo-stolarna? Jag sitter mycket skönare i Golf, oavsett stolar, än i Octavia. Mjukare stoppning i Golf. Golf Alltrack är även väldigt rymlig jmfr med V60 XC trots att den är mindre exteriört. Eller omvänt, V60 XC är trång för sin storlek... Men bortsett från det gillar jag även den. Synd bara att man måste ta den råa 5-cyl dieseln för att få 4wd... Golf Alltrack är helt klart ett bra val.
Ursäkta men nu har ni nämt V60 XC 2 gånger i denna tråd. Vilken bil är det?
SUVen XC60 vet jag vad det är. V60 och S 60 likaså . Men V60XC?
Tack, tror jag :)
Inget skam ska falla på Volvon. Hade jag inte behövt baksäte så sitter man alldeles perfekt i den, och Vea-dieseln på 190hk ska tydligen vara så fin i kombination med 8-växlade automaten att man kan ha överseende med att den bara är 2wd.. :)
Nästa Volvo i samma prisklass som vi kikade på var XC70, men då kändes det som att åka ett årtionde tillbaka. Baksätet kändes som en parkbänk, hög sittposition och rak råg i ryggen.
Kikade även på Passat, men den upplevdes som väldigt stor. Finns ingen mening att köpa större bil än vad levenet kräver.
Golfen känns lagom på alla plan. Den enda plumpen i protokollet är start/stop-påhittet. I kombination med elektrisk handbroms så känns det inte som att det lirar helt 100. Man släpper bromsen och flyttar foten till gaspedalen, motorn startar, bromsen släpps, dsg-lådan får bilen att skutta till och det känns nästan som motorn är lite yrvaken innan han vill börja jobba igen. Lyckligtvis finns det en knapp att stänga av funktionen, och jag såg att man kunde beställa en liten manick som programerar bort eländet för några 100-lappar.
Jämfört med min Seat Ibiza som är dess budget-lillebror så märks det att man lagt lite mera krut på att få till en bättre bil. Framförallt är Golfen så mycket tystare, i klass med fd. CR-V där man samtalar i 140-150 utan att höja rösten. Ska bli spännande att se när man haft bilen några månader om man är lika nöjd. Men förhoppningsvis så är barnsjukdomarna borta då Golf SC funnits några år.
V60 Crosscountry. Den förhöjda varianten med "galonbyxor". ;-)
Christer>
Det är V60 cross country som avses. Kanske benämnt den V60 XC lite felaktigt. Det är alltså den vanliga V60 med lite högre fjädring och plastskonade skärmkanter.
Vi lämnar alltså Suv-träsket kan man säga:). Men gillar ändå lite högre bilar.
Heter den verkligen V60 XC? Heter den inte V60 CC?
Christer - Ska man vara noga så heter den väl just Cross Country. Visst kan man väl förkorta det CC om man vill... Anledningen till att vi skrev XC är att Volvos första XC var XC70. Den hette först Volvo V70 Cross Country, men efter en tid döptes den om till XC70. Så XC är Volvos förkortning av Cross Country...
På senare tid har Volvo valt att skilja beteckningarna åt, så SUVar heter XC40 osv medans förhöjda kombibilar heter Cross Country.
Grattis till en fin trevlig bil med lull lullet och ett bra pris.
Det är sånt som värmer och man blir glad. :)
Tänk i vinter när du får småle varje morgon när grannarna skrapar rutorna och du glider in i värmen.
För egen del så tänker jag att mitt eget val av 2wd och 1,0an är jämställt med en besparing som en sista minuten resa för jag och gumman en gång var höst. :)
Om det är/blir en besparing lär du bara få veta den dag du säljer bilen.
Guran. Bilar är aldrig en besparing och bara ett nödvändigt ont.
Ja jag tittar lite med skygglappar och på bensinräkningen och skatten som ramlar in och då ser jag min gratis utlandsresa. ;)
Att helheten kan se olika ut vid försäljning är en annan sak men en sak är säker där att det finns inga vinnare utan bara mer eller mindre förlorare.
Det kommer alltid att finnas familjer som kanske inte har feta konton och som värdesätter en billig bra stor vettig familjebil som går snålt med låg skatt och hyfsad garanti.
Sedan finns det dom med familj som måste ha 4wd och suv fast dom aldrig lämnar stadsasfalten och köste vad det löste vill kanske för grannen har, vad vet jag.
Jag har aldrig förstått varför man ska köpa något för nån annans skull, även om jag köpte Alltracken för att min fru blivit förälskad i den:)
Vi hade säkerligen löst våra transportbehov med en Golf SC 1,0 dsg 2wd. Men både jag och frugan tycker Alltracken verkar mer praktisk och oöm, och ser lite fräckare ut. Plus att vi fick lite roligare motor, bättre framkomlighet och mer utrustning genom att välja en årsgammal bil istället för en sprillans ny vanlig SC.
Sedan har jag haft fabriksnytt förut och det gav mig inget mervärde, tyckte mest det var pina att få vänta på bilens leverans som blev framflyttad ideligen. Att jag även sparar runt 100K på att välja en ett år gammal bil mot motsvarande ny känns också ganska bra. Jag behöver inte serva på 2år/3000 mil då den är nyservad. Jag tappar visserligen 1 år på vagnskadan vilket är 2000kr i extra försäkringspremie, men det går att leva med. Sommardäcken var väl 20-25% förslitna, 4 däck ligger på 6000kr kanske, det är ca. 1500kr. I övrigt ser bilen ut och känns som ny, så för mig var valet enkelt om jag hade fått välja mellan 3 olika bilar, fabriksny Alltrack för +300K, 1 år gammal Alltrack och 100K insatt på kontot, eller fabriksny motsvarande Golf SC 1,0 dsg och 100K på kontot.
FXX - kolla detta med servicen. Efter första 3000-mila (efter max 2 år) så skall bilen säkert in varje år eller efter max 3000 mil till. Har du då kört t ex 2000 mil första året så är det en s k serviceinspektion som dom påstås göra, sen måste bilen in igen när den gått 3000 mil för en 6000-milaservice (brukar kallas "stor service" hos VW). Vem har sagt att det skall vara enkelt...:)
Det där systemet VAG har med serviceinspektion och "vanlig service" verkar riktigt krångligt. Minns jag läste Vi bilägares Skoda skulle in på den andra varianten bara ett par månader efter den första. Säkert ett bra sätt mjölka kunderna på pengar, men nog tycker jag andra märken har ett enklare upplägg.
Förövrigt tror jag Pi har rätt angående FXX service av Golfen. VW har vad jag vet nu infört att endast första servicen är efter 2år. Därefter varje år. Men fråga mig inte vilken variant... :-P
Jag tror första 3000- servicen kostade typ 6500kr, men jag tvingade dom att tidigarelägga den och fick med den i priset. Jag var inte pigg på att betala +200K för en bil som ska in på service efter 3-4 månader.
Hur det ser ut sedan vet jag inte, men du har säkert rätt. Dock är mina erfarenheter av VW/Seat service att man betalar för varumärket. Så när vagnskadegarantin har löpt ut så kommer jag att låta nån annan utföra detta.
Min Seat servade jag sist på en mindre verkstad, men dom tillhörde nån kedja, minns inte namnet. Nu fick jag visserligen inte mobilitetsgarantin som hos Vw, men jag har ju ändå räddning i försäkringen. Men det var 1300kr billigare, 1500 mot 2800, och stämpeln var lika fin i serviceboken som Seats:)
FXX - första servicen vid 3000 mil brukar inte vara speciellt dyr - typ 2500--3000 kr vill jag minnas. Det är 6000-mila som är en s k stor service och där det antagligen kostar runt 5000--5500 kr - kanske en tusenlapp mindre för dieslarna som slipper det dyrbara tändstiftsbytet.
F ö var min förra Golf Variant 1,6 TDI -12 den bil som kostat mig minst i service (i modern tid) men den tillhörde den generation som hade 3000 mil/2 år som serviceintervaller så den var bara inne 2 gånger under mitt ägarskap eftersom den såldes när den gått strax över 8000 mil. Dessa servicetillfällen kostade totalt ca: 6400 kr.
Se bara till så att du inte saboterar tillverkarens lagstadgade avgasrenings-garanti (5 år/8000 mil vill jag minnas) genom att göra service som inte anses OK om du skulle behöva använda den garantin.
På alla bilar är 6000 mila servicen tyvärr dyrare då man byter alla oljor.
4wd och dsg gör dessvärre den servicen riktigt dyr, 8-12t.
Du åker ev på en billig inspektion service mellan 3000 och 6000 mil som är tidsbunden och inte mil tror jag.
Har man dsg och 4wd lämnar man in på märkesverkstad för ev goodwill i framtiden är min bedömning även om dom är nån tusenlapp dyrare.
Och det går art förhandla priset lite.
Efter första 3000-mila så gäller 1 år eller 3000 mil - det som infaller först. Kan vara en inspektion eller en "full" service beroende på när föregående fulla service gjordes. Så har det i alla fall förklarats för mig.
Sen är det säkert som mso 1000 säger angående servicekostnader för bilar med DSG och 4WD. Mina erfarenheter gäller manuellt växlade 2WD-bilar.
Pi. Jag tror du har fel.
På min är det 2 år 3000 mil och 2år 6000 mil. Däremellan ev en billigare inspektion.
Ja det är som MSO skriver. 6000, 12000, 18000 mil osv. så är det en lite större service där man byter olja i Haldexdiffen och oljan och filtret i DSG-lådan. Efter lite googlande så hittar jag priser på 3-3500kr extra för DSG-bytet, Haldex vet jag inte, oljan kostar 449kr och man tappar ur och fyller sedan på, inget märkvärdigt, kanske en tusenlapp för det. DSG är tydligen jobbigare då tråget ska ned för filterbytet och oljenivån ska kollas vid en viss temperatur, så därav priset.
Annars består en vanlig basservice av olje/filter-byte och en lista med kontrollpunkter. Runt 3-4000kr känns rimligt, som Pi skrev. Så en 6000-mila kanske landar på runt 8000kr.
Med tanke på att nuvarande Honda har rullat 9000mil på dryga 8 år och vår bilkörning inte ändrat sig nämnvärt så är det högst osannolikt att det blir mer än en sån dyrare service under vårt ägande, så det är inget som oroar plånboken och det kanske är sunt att låta VW utföra detta.
Fxx. Har man dsg/4wd och med tanke på barnsjukdomarna på dom tidiga 08-12 så känner jag att jag kommer stt låta märkesverkstaden göra servicen även om det kostar nån tusing extra.
Haldex gen 5 som sitter i Volvos, VW, Audis modeller som kom 2013 har jag inte läst om några direkta problem med.
DSG DQ 250 med våtlameller har funnits ett tag och i början var det lite problem med mekatroniken och mjuvaruproblem som gjorde att bilen skuttade lite vid finlir, typ backning och så. Detta borde vara löst på en 2017 men man vet aldrig.
MSO>Du har ju torrlamell-lådan DQ200 i din bil som varit lite av ett sorgebarn, men den har ju också funnits ett tag så problemen borde ju varit lösta även där.
Även om min bil fallerar när garantin passerat så har jag en ganska generös försäkring. Maskinskada gäller tills bilen är 10 år eller max 15.000 mil, faktist anledningen till att vi byter bil då Hondan blivit för gammal. Självrisken ligger på 750kr, även om typ växellådan säger upp sig och kostar 90.000 att byta:)
Har läst skräckexempel hos tex. volvia där självrisken ökar med mil och ålder och man får betala en stor %-andel själv. Kan ju bli hur dyrt som hellst!
Edit:
Volvias självrisker för maskinskada:
Självrisker m.m.
• Om bilen vid skadetillfället körts högst 5 000 mil är självrisken 2 000 kr.
• Om bilen körts 5 000–8 000 mil är självrisken 20 % av skadekostnaden, dock minst 2 000 kr.
• Om bilen körts 8 000–10 000 mil är självrisken 25 % av skadekostnaden, dock minst 3 500 kr.
• Om bilen körts 10 000–12 000 mil är självrisken 30 % av skadekostnaden, dock minst 5 500 kr.
• Om bilen körts 12 000–17 000 mil är självrisken 35 % av skadekostnaden, dock minst 7 500 kr.
Kan ju bli spännande om växellåda eller motor rasar vid 10.000 mil och man får betala 30% ur egen ficka. Hos Folksam höjs självrisken till 1500kr från 750 när man passerar 10.000 mil.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.