Toyota har premiärvisat sin nya lilla SUV C-HR. DEn verkar fin tycker jag. Finns det några svenska motortidningar som har provkört vid premiären i Spanien.
Frågan är hur "fin" vi tycker att den är om några få år ? Visst finns det provkörningar i svenska tidningar men det finns nog ingen reguljär test. Däremot i engelska motortidningar - t ex här - http://www.autoexpress.co.uk/toyota/c-hr/97695/new-toyota-c-hr-hybrid-2016-review
Läste nånstans att dragvikt är 1100 med 1,2T, så tydligen är det HSD med eCVT som är främsta begränsningen när det gäller att dra släp. HSD i den nya generationen klarar dock lätta släp så kan räcka för dom som vill ha dragkrok.
Vill tillverkarna att man ska börja köpa hybrider så MÅSTE dom göra något åt dragvikten på bilen, för egen del så behöver jag en dragvikt på minst 1400 kg, men 1500 är ännu bättre.
Hybrider har inget med dragvikt att göra. Det är transmissionen som begränsar dragvikten i Toyotas fall. Växellådan (eCVT) i Toyotas hybrider har ingen backväxel. Dragvikten begränsas (helt eller delvis) för att spara på elmotorn som är den som självt står för backandet.
Jo - Kia Niro har väl 1300 kg dragvikt vilket med tanke på bilens storlek och vikt nog är rätt lagom. Men den har ju en mera normal automat-växellåda. Gissar på typ 750 kg max dragvikt på C-HR HSD för det är väl vad nya Prius får dra. Men personligen gillar jag inte formgivningen - i alla fall så länge man bara sett bilen på bild. Känns som att det är risk att den känns gammal bara efter några få år. Men visst kan jag ha fel..:)
Pi, jag tror tvärtom att denna design kommer hålla många år. Jämför du med t.ex. Niro så känns ju den senare lite väl slätstruken och enkel. Och om något brukar man vänja sig vid design så möjligen kommer C-HR inte känns lika radikal i designen om några år.
Däremot kan man ju ifrågasätta hur praktiskt designen är vad gäller innerutrymmen.
"Slätstrukna" brukar ofta stå sig bättre i långa loppet. Tänk bara så många skribenter som anser t ex Golf "slätstruken" men kolla bilmodeller som är några år gamla och Golfen brukar stå sig rätt väl. Kontinuitet i formgivningen kan man också kalla det - som t ex BMW och Audi tillämpat under många år. Men smaken är som baken... Sen kan ju innerutrymmena också påverkas negativt men det återstår att se.
Pi, jo när det gäller design så få alltid tyska märken beröm, vad dom än gör så är det rätt. Toyota gör fel vad dom än gör.
Så den diskussionen känns väldigt tysk och man kan väl kritisera t.ex. Golf för att vara väldigt tråkig och anonym. När man inte ens säkert kan säga om man tittar på den nya generationen Golf eller gamla så kan det ju faktiskt vara nåt fel. Eller snarare, det är två olika alternativ där inget givet är det mest rätta. Och kan man säga att Golf är en vacker bil rent objektivt?
Vad som är tydligt nu är i alla fall att Toyota mer än nånsin bryr sig om design och att det numera är en central del i deras affärsstrategi. Nya C-HR är kanske första beviset på det, även om alla inte gillar den så väcker den känslor. Det var ju målet med Toyotas nya designstrategi. Om sen alla modeller oavsett storlek ska se likadana ut eller om alla modeller oavsett var dom säljs i världen ska se likadana ut kan diskuteras. Smaken varierar ju trots allt en hel del över världen, är europeisk smak den bästa? Många hävdar det men för mig framstår det lätt arrogant och kanske måste särskilt tyska tillverkare se upp lite i framtiden. Dom lever högt just nu i tron på sin egen överlägsenhet skulle jag säga och det kan straffa sig.
Här i Australien har Toyota tidigare kritiserats hårt för slätstrukenhet. Både Camry och Corolla har av motortidingarna kallats för ¨fridge design¨. Dvs lika spännande som ett kylskåp. Det har väl blivit bättr de senast åren.
Frågan är hur "fin" vi tycker att den är om några få år ? Visst finns det provkörningar i svenska tidningar men det finns nog ingen reguljär test. Däremot i engelska motortidningar - t ex här - http://www.autoexpress.co.uk/toyota/c-hr/97695/new-toyota-c-hr-hybrid-2016-review
På den sidan fanns det bra information om en hel massa andra bilar som man kan vara intresserad av då man kan klicka sig vidare längs ner på sidan till flera andra bilmodeller som exempelvis den här.
Toyota sålde små suvar redan på 80-talet. Fast på den tiden var det riktiga terrängkärror. Bilden är på Toyota Blizzard 1985. Såldes även som Daihatsu Taft.
Toyota har premiärvisat sin nya lilla SUV C-HR. DEn verkar fin tycker jag. Finns det några svenska motortidningar som har provkört vid premiären i Spanien.
Horribel design fast bilen i sig kanske inte är så pjåkig, hybriddriften räcker nog till för att en stockholmare ska kunna ta sig mellan jobbet på reklambyrån, surdegshotellet och trerummaren på Söder.
Horribel design fast bilen i sig kanske inte är så pjåkig, hybriddriften räcker nog till för att en stockholmare ska kunna ta sig mellan jobbet på reklambyrån, surdegshotellet och trerummaren på Söder.
Då har du missförstått grovt köregenskaperna i C-HR och användbarheten med HSD. Skulle säga att den är ett mycket bra val även i glesbygden. Redan 1,8 HSD har fina egenskaper när det gäller sånt som framkomlighet i halka, hur fort värmen kommer när det är kallt, vad bilen drar vintertid jämfört med alternativen. C-HR har förbättrat detta ytterligare ett steg. Men visst, behöver man stora utrymmen är det förstås fel bil men tror inte folk på landet är tjockare än Stockholmare om man säger så.
C-HR Hybrid var nära 25 kg fattas som får dra max 725 kg löjlig snål, tycker det är korkad för Toyota. Vi vill ha 750 kg. Det är så svårt att ha hitta släpvagn för det flesta bensinstation hyr med släpvagn med nätgrind är från 750 kg.
Uppdaterat: 2016-11-29 18:39
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Den har ju sämre viktfördelning än en vanlig framhjulsdriven bil eftersom batteriet ligger bak och växellådan är lätt. Alltså förhållandevis mindre vikt på drivhjulen tvärtemot vad du hävdat. Nu strävar man väl dock efter 50-50 för köregenskapers skull ändå och då är HSD bättre, men inte för framkomlighet.
Edit:
Efter att ha kollat är det 60-40 för Prius så det är ganska mycket tyngd fram, inget bra för köregenskaper men får be Vidstige om ursäkt du kan ha en poäng.
Runt 55-45 är nog vanligast för framhjulsdrivet medan BMW mfl ligger på 50-50 med bakhjulsdrivet.
Då har du missförstått grovt köregenskaperna i C-HR och användbarheten med HSD. Skulle säga att den är ett mycket bra val även i glesbygden. Redan 1,8 HSD har fina egenskaper när det gäller sånt som framkomlighet i halka, hur fort värmen kommer när det är kallt, vad bilen drar vintertid jämfört med alternativen. C-HR har förbättrat detta ytterligare ett steg. Men visst, behöver man stora utrymmen är det förstås fel bil men tror inte folk på landet är tjockare än Stockholmare om man säger så.
Det är möjligt att bilen kan vara ett alternativ även i trakter där hybrider är mindre vanliga, eventuella spekulationer om hur den fungerar i halka tar vi kursivt tills den faktiskt har provkörts i riktiga vinterförhållanden. Det jag funderar mest på är hur länge batteridriften står sig i mörkaste januari när termometern står på -40 celsius i flera dagar i sträck, systemet lär slå över till fossil drift förr snarare än senare och då försvinner liksom hela idén med hybridmotorn.
Det är möjligt att bilen kan vara ett alternativ även i trakter där hybrider är mindre vanliga, eventuella spekulationer om hur den fungerar i halka tar vi kursivt tills den faktiskt har provkörts i riktiga vinterförhållanden. Det jag funderar mest på är hur länge batteridriften står sig i mörkaste januari när termometern står på -40 celsius i flera dagar i sträck, systemet lär slå över till fossil drift förr snarare än senare och då försvinner liksom hela idén med hybridmotorn.
Man kan kalla det spekulationer men det är ju faktiskt samma teknik i grunden som redan prövats i många år i praktiken. Sen får du nog läsa på lite om hur HSD fungerar, elmotorn hjälper till även när det är kallt och du har svårt att hitta nåt som är mer lättstartat i kyla än denna teknik så klockrent där. Både startström och startmotor slår vilken konventionell bil som helst. Dessutom är det lite motstånd i motorn, inga remmar att driva nånting med. Vattenpumpen är elektrisk och startar inte förrän motorn behöver kylas, vilket gör att motorn blir varmare snabbare etc. Visst drar HSD mer i stark kyla men ökningen är mindre än konventionella bilar i faktiska tal.
Gen3 av HSD som jag brukar kalla den, har brister i hur mycket elmotorn hjälper till vid lite högre farter, så inte helt klockrent där i glesbygden på landsväg. Detta är klart förbättrat i den HSD som kommer till C-HR och som är samma som sitter i den nya Prius som säljs nu. Vet inte exakt vad C-HR HSD kommer dra på landsväg men skulle gissa på att man kommer ligga på ca 0,40 liter per mil.
Ännu större däck än min Auris + sämre luftmotstånd.
Jag skulle tro att du kan räkna med ca 0,5 upp till 90 sedan 0,6 upp till 110 sedan skenar det eftersom den inte orkar driva det högre luftmotstånden med den lilla bensinmotorn.
Den är deklarerad att dra mer än min nuvarande Auris.
Man kan kalla det spekulationer men det är ju faktiskt samma teknik i grunden som redan prövats i många år i praktiken. Sen får du nog läsa på lite om hur HSD fungerar, elmotorn hjälper till även när det är kallt och du har svårt att hitta nåt som är mer lättstartat i kyla än denna teknik så klockrent där. Både startström och startmotor slår vilken konventionell bil som helst. Dessutom är det lite motstånd i motorn, inga remmar att driva nånting med. Vattenpumpen är elektrisk och startar inte förrän motorn behöver kylas, vilket gör att motorn blir varmare snabbare etc. Visst drar HSD mer i stark kyla men ökningen är mindre än konventionella bilar i faktiska tal.
Du verkar besitta enorm expertis om detta HSD-system så du kan gärna beskriva hur Toyota motverkar den självurladdningseffekt som batterier normalt lider av i sträng kyla. På en normal fossildriven bil kan man vid behov lyfta ut batteriet och förvara det inomhus när det väntas längre perioder av extrem kyla, går detta att göra på Toyota C-HR eller är man hänvisad till startkablar?
Du verkar besitta enorm expertis om detta HSD-system så du kan gärna beskriva hur Toyota motverkar den självurladdningseffekt som batterier normalt lider av i sträng kyla. På en normal fossildriven bil kan man vid behov lyfta ut batteriet och förvara det inomhus när det väntas längre perioder av extrem kyla, går detta att göra på Toyota C-HR eller är man hänvisad till startkablar?
Detta är inget vanlig bilbatteri. Och funktionen är dessutom inte i första hand att lagra energi som du verkar mena, utan det är ju ett slutet system som handlar om att återvinna energi vid körning. Dvs då återvinner och återanvänder de mesta direkt vid körning.
Fast när man skall starta bilen i minus 40 grader så är batteriet ett "vanligt" batteri som skall driva startmotorn. Och om det är som idag, alltså ett NiMh-batteri, så är inte kyla dess starkaste gren. Men det har förvisso högre bruttokapacitet än ett vanligt bilbatteri men under extrem köld kanske det trots allt är bättre med en konventionell bil där man kan lyfta ur batteriet. Ovanliga lägen med när de förekommer så skall man säkert fundera över vilken bil som kommer att fungera bäst (och enklast). Sen är det ju inte jämt så enkelt att ta bort batteriet från en modern bil med tanke på vad som kan hända när bilen blir strömlös. Så man kanske behöver nån form av backup-batteri så att det alltid finns lite tillgänglig ström...
Detta är inget vanlig bilbatteri. Och funktionen är dessutom inte i första hand att lagra energi som du verkar mena, utan det är ju ett slutet system som handlar om att återvinna energi vid körning. Dvs då återvinner och återanvänder de mesta direkt vid körning.
Nickel/metallhybridbatteriet i Toyota C-HR förlorar alltså ingen som helst kapacitet av att stå i extrem kyla? Detta är ju fantastiskt, varför har inte Toyotas ingenjörer tilldelats Nobelpriset?
Nickel/metallhybridbatteriet i Toyota C-HR förlorar alltså ingen som helst kapacitet av att stå i extrem kyla? Detta är ju fantastiskt, varför har inte Toyotas ingenjörer tilldelats Nobelpriset?
Ingen som påstått, men du lyfter det ju som ett enormt problem utan att ha en aning om vad du snackar om.
Pi, vad menar du varit felaktigt med det jag sagt? Tycker du "Voldermort" vet mer? Mitt svar handlade i första hand om att man använder bilen någorlunda dagligen och vi talade ju om förbrukning vintertid. Ska man dra på 3 månaders resa till Thailand mitt i vintern så måste man tänka sig för, framförallt vill man ju inte att stora batteriet ska laddas ur för mycket.
Här lite mer detaljer om självurladdning och rekommendation från Toyota.
Toyota's recommendation, which appeared on their Web site in the FAQ section, is to have the hybrid system started every two months and to let it run for 30 minutes. Of course, you'll have to reconnect the auxiliary battery if you've chosen to disconnect it. You can be more confident that this will work at low temperatures, for example in the winter, since the self-discharge rate is reduced. You might be more cautious at high temperatures, when self discharge increases. I would recommend making sure the battery icon shows no less that three-quarters before you leave the car.
Jag tycker det spårar ur lite här. Hur ofta är det -40? Och hur många bilar klarar att starta då utan hjälp med uppvärmning?
Och som Pi skriver är det inte så enkelt att lyfta ur batteriet i en modern bil för att förvara det i sköna rumsvärmen. Även om batteriet är varmt och belåtet efter återmontering är det inte många bilar som startar ändå!
Uppdaterat: 2016-11-29 20:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Ingen som påstått, men du lyfter det ju som ett enormt problem utan att ha en aning om vad du snackar om.
Jag har ställt en direkt fråga som du ännu inte gett något svar på, jag frågar ju eftersom jag inte är insatt i denna uppenbara gudagåva som HSD-tekniken utgör, medan du ger sken av sitta inne med stora kunskaper, kort sagt "ha en aning om vad du snackar om". Du förstår väl att förutsättningarna är olika beroende på var i detta land man bor, för en person bosatt i Stockholms innerstad är väl NiMH-batteriets kapacitet i sträng kyla en rätt så egal fråga eftersom yttertemperaturerna där sällan sjunker under 0 grader vintertid medan situationen ser helt annorlunda ut för någon som t.ex. bor i Nikkaluokta.
Läs om - läs rätt, Vidstige. Vorwärts talade om start i stark kyla (och kyla under lång tid) och inte om semesterresor till södern. Som jag redan nämnt - stark kyla är inte NiMh-kemins starkaste gren. Men det kan också vara så att den högre kapaciteten i Prius-batteriet trots allt gör att det skulle fungera - men det har vi inte sett nåt bevis för. Sen har jag redan nämnt att det kan bli problem även om man kan lyfta ur batteriet och ha det i värme.
Jag har ställt en direkt fråga som du ännu inte gett något svar på, jag frågar ju eftersom jag inte är insatt i denna uppenbara gudagåva som HSD-tekniken utgör, medan du ger sken av sitta inne med stora kunskaper, kort sagt "ha en aning om vad du snackar om". Du förstår väl att förutsättningarna är olika beroende på var i detta land man bor, för en person bosatt i Stockholms innerstad är väl NiMH-batteriets kapacitet i sträng kyla en rätt så egal fråga eftersom yttertemperaturerna där sällan sjunker under 0 grader vintertid medan situationen ser helt annorlunda ut för någon som t.ex. bor i Nikkaluokta.
Du är ju inte seriös, du snackade om Stockholms innerstad bara. Bor väl bara ca 1 miljon människor i Norrland så finns mycket glesbygd och mindre orter i sydsverige där dom flesta bor. Och även i Norrland så är det sällan 40 grader kallt, varmare vid kusterna där dom flesta bor.
Och även om du bor i Nikkaluokta så menar jag att HSD fungerar mycket bra och även där så är det över årets 365 dagar förhållandevis få som är 40 minus.
Läs nu länken i mitt förra inlägg och bevisa att du kan ta till dig kunskap istället för att mala på om saker du inte vet nåt om och utan att du lyssnar på vad man säger. Förstår faktiskt inte poängen med det så jag stannar där så kan du fortsätta hitta på saker om nånting du inte vet något om.
Vorwärts, bor man i Nikkaluokta köper man knappast en Prius, det är främst en stadsbil, utanför stressad tätort är den knappast försvarbar.
Nu gäller ju diskussionen C-HR och inte Prius men jag är benägen att hålla med dig, hybridbilar har inget utanför storstaden att göra.
Vidstige, du menar mycket men samtidigt hänvisar din länk till Priusar från 2002 och är oerhört vag vad gäller NiMH-batteriets självurladdningsfaktor i kyla, "A figure of 2% per day is often quoted at room temperature for household NiMH batteries, but this may not be correct for the Prius batteries." hjälper inte någon att avgöra hur mycket batteriet laddar ur.
Detta test av C-HR och hybriden tycker jag var lite intressant då man jämför med samma drivlina i Prius. Samtidigt då lite av en besvikelse. Kan tänka mig att C-HR med högre luftmostånd och kanske högre vikt kan vara till nackdel med en drivlina som är optimerad för Prius först och främst. Samtidigt tycker jag den tidigare generationen av HSD som fortfarande sitter i flera modeller funkar absolut bäst i Auris halvkombi, dvs bättre än i Prius. Då är den piggare och det beror väl på att Auris halvkombi är mindre och lättare än Prius, samtidigt som bakaxeln är bättre.
Nya priusdrivlinan har färre hästkrafter och mindre batteri, när man dessutom oftast håller batteriet mellan 20 och 80% så finns det knappt ngn elstöttning kvar.
Jag har sagt det förut, större batteri och kraftigare elmotor hade varit receptet.
...och då närmar vi oss snabbt en plugin-hybrid, junkers. Vilket säkert också blir slutresultatet även för Toyota när man blandar förbränningsmotor och elmotor i ett fordon.
De skriver dock att det nästan är omöjligt att köra på el i stadskörning, inte så konstigt om elmotorn tappat ytterligare 10hk, jag tycker ju den nuvarande är för klen, man kan inte hänga med i trafikrytmen. Dvs även om batteriet är fullt så måste bensinmotorn igång för att ge tillräcklig acceleration.
Det som hänt dock från förra generationen HSD är att elmotorn är lite starkare och jobbar mera. Detta kände jag när jag körde senaste gen Prius, klart bättre än nuvarande vid stadskörning i vanlig vardagskörning. Det står ju i även i testet jag länkade till. Problemet med CH-R är dock att den verkar passera gränsen för vad drivlinan är optimerad för.
Nästa gen HSD kommer vara ytterligare bättre, mindre energiförluster vid återvinning, starkare och kompaktare elmotor. Men frågan är om det inte vore bättre att kombinera HSD med den nya 1,2 turbomotorn än 1,8 sugmotorn på 98 hästar. I alla fall om man vi ha lite mer acc och körkänsla. Tror kombinationen skulle fungera kanon ihop, elmotorn drar innan turbon kommer igång.
Men effekten säger nog inte allt, märks tydligt nu att elmotorn jobbar mera och hjälper till bättre vid högre hastigheter. Så en del positivt för körbarheten i alla fall.
Kommentarer
Frågan är hur "fin" vi tycker att den är om några få år ? Visst finns det provkörningar i svenska tidningar men det finns nog ingen reguljär test. Däremot i engelska motortidningar - t ex här - http://www.autoexpress.co.uk/toyota/c-hr/97695/new-toyota-c-hr-hybrid-2016-review
Läste nånstans att dragvikt är 1100 med 1,2T, så tydligen är det HSD med eCVT som är främsta begränsningen när det gäller att dra släp. HSD i den nya generationen klarar dock lätta släp så kan räcka för dom som vill ha dragkrok.
Vill tillverkarna att man ska börja köpa hybrider så MÅSTE dom göra något åt dragvikten på bilen, för egen del så behöver jag en dragvikt på minst 1400 kg, men 1500 är ännu bättre.
Hybrider har inget med dragvikt att göra. Det är transmissionen som begränsar dragvikten i Toyotas fall. Växellådan (eCVT) i Toyotas hybrider har ingen backväxel. Dragvikten begränsas (helt eller delvis) för att spara på elmotorn som är den som självt står för backandet.
Jo - Kia Niro har väl 1300 kg dragvikt vilket med tanke på bilens storlek och vikt nog är rätt lagom. Men den har ju en mera normal automat-växellåda. Gissar på typ 750 kg max dragvikt på C-HR HSD för det är väl vad nya Prius får dra. Men personligen gillar jag inte formgivningen - i alla fall så länge man bara sett bilen på bild. Känns som att det är risk att den känns gammal bara efter några få år. Men visst kan jag ha fel..:)
Pi, jag tror tvärtom att denna design kommer hålla många år. Jämför du med t.ex. Niro så känns ju den senare lite väl slätstruken och enkel. Och om något brukar man vänja sig vid design så möjligen kommer C-HR inte känns lika radikal i designen om några år.
Däremot kan man ju ifrågasätta hur praktiskt designen är vad gäller innerutrymmen.
"Slätstrukna" brukar ofta stå sig bättre i långa loppet. Tänk bara så många skribenter som anser t ex Golf "slätstruken" men kolla bilmodeller som är några år gamla och Golfen brukar stå sig rätt väl. Kontinuitet i formgivningen kan man också kalla det - som t ex BMW och Audi tillämpat under många år. Men smaken är som baken... Sen kan ju innerutrymmena också påverkas negativt men det återstår att se.
Pi, jo när det gäller design så få alltid tyska märken beröm, vad dom än gör så är det rätt. Toyota gör fel vad dom än gör.
Så den diskussionen känns väldigt tysk och man kan väl kritisera t.ex. Golf för att vara väldigt tråkig och anonym. När man inte ens säkert kan säga om man tittar på den nya generationen Golf eller gamla så kan det ju faktiskt vara nåt fel. Eller snarare, det är två olika alternativ där inget givet är det mest rätta. Och kan man säga att Golf är en vacker bil rent objektivt?
Vad som är tydligt nu är i alla fall att Toyota mer än nånsin bryr sig om design och att det numera är en central del i deras affärsstrategi. Nya C-HR är kanske första beviset på det, även om alla inte gillar den så väcker den känslor. Det var ju målet med Toyotas nya designstrategi. Om sen alla modeller oavsett storlek ska se likadana ut eller om alla modeller oavsett var dom säljs i världen ska se likadana ut kan diskuteras. Smaken varierar ju trots allt en hel del över världen, är europeisk smak den bästa? Många hävdar det men för mig framstår det lätt arrogant och kanske måste särskilt tyska tillverkare se upp lite i framtiden. Dom lever högt just nu i tron på sin egen överlägsenhet skulle jag säga och det kan straffa sig.
Golf i R-design är väldigt snygg, den vanliga är tråkig.
Här i Australien har Toyota tidigare kritiserats hårt för slätstrukenhet. Både Camry och Corolla har av motortidingarna kallats för ¨fridge design¨. Dvs lika spännande som ett kylskåp. Det har väl blivit bättr de senast åren.
Och här läser man mer om bilen.
https://www.netcarshow.com/toyota/2017-c-hr/
Shogun.
På den sidan fanns det bra information om en hel massa andra bilar som man kan vara intresserad av då man kan klicka sig vidare längs ner på sidan till flera andra bilmodeller som exempelvis den här.
https://www.netcarshow.com/hyundai/2017-ioniq_uk-version/
Toyota sålde små suvar redan på 80-talet. Fast på den tiden var det riktiga terrängkärror. Bilden är på Toyota Blizzard 1985. Såldes även som Daihatsu Taft.
Daihatsu Taft. Den här bilden tog jag så påpassligt idag.
Horribel design fast bilen i sig kanske inte är så pjåkig, hybriddriften räcker nog till för att en stockholmare ska kunna ta sig mellan jobbet på reklambyrån, surdegshotellet och trerummaren på Söder.
Då har du missförstått grovt köregenskaperna i C-HR och användbarheten med HSD. Skulle säga att den är ett mycket bra val även i glesbygden. Redan 1,8 HSD har fina egenskaper när det gäller sånt som framkomlighet i halka, hur fort värmen kommer när det är kallt, vad bilen drar vintertid jämfört med alternativen. C-HR har förbättrat detta ytterligare ett steg. Men visst, behöver man stora utrymmen är det förstås fel bil men tror inte folk på landet är tjockare än Stockholmare om man säger så.
C-HR Hybrid var nära 25 kg fattas som får dra max 725 kg löjlig snål, tycker det är korkad för Toyota. Vi vill ha 750 kg. Det är så svårt att ha hitta släpvagn för det flesta bensinstation hyr med släpvagn med nätgrind är från 750 kg.
Varför skulle HSD vara bättre i halka?!
Den har ju sämre viktfördelning än en vanlig framhjulsdriven bil eftersom batteriet ligger bak och växellådan är lätt. Alltså förhållandevis mindre vikt på drivhjulen tvärtemot vad du hävdat. Nu strävar man väl dock efter 50-50 för köregenskapers skull ändå och då är HSD bättre, men inte för framkomlighet.
Edit:
Efter att ha kollat är det 60-40 för Prius så det är ganska mycket tyngd fram, inget bra för köregenskaper men får be Vidstige om ursäkt du kan ha en poäng.
Runt 55-45 är nog vanligast för framhjulsdrivet medan BMW mfl ligger på 50-50 med bakhjulsdrivet.
Det är möjligt att bilen kan vara ett alternativ även i trakter där hybrider är mindre vanliga, eventuella spekulationer om hur den fungerar i halka tar vi kursivt tills den faktiskt har provkörts i riktiga vinterförhållanden. Det jag funderar mest på är hur länge batteridriften står sig i mörkaste januari när termometern står på -40 celsius i flera dagar i sträck, systemet lär slå över till fossil drift förr snarare än senare och då försvinner liksom hela idén med hybridmotorn.
Man kan kalla det spekulationer men det är ju faktiskt samma teknik i grunden som redan prövats i många år i praktiken. Sen får du nog läsa på lite om hur HSD fungerar, elmotorn hjälper till även när det är kallt och du har svårt att hitta nåt som är mer lättstartat i kyla än denna teknik så klockrent där. Både startström och startmotor slår vilken konventionell bil som helst. Dessutom är det lite motstånd i motorn, inga remmar att driva nånting med. Vattenpumpen är elektrisk och startar inte förrän motorn behöver kylas, vilket gör att motorn blir varmare snabbare etc. Visst drar HSD mer i stark kyla men ökningen är mindre än konventionella bilar i faktiska tal.
Gen3 av HSD som jag brukar kalla den, har brister i hur mycket elmotorn hjälper till vid lite högre farter, så inte helt klockrent där i glesbygden på landsväg. Detta är klart förbättrat i den HSD som kommer till C-HR och som är samma som sitter i den nya Prius som säljs nu. Vet inte exakt vad C-HR HSD kommer dra på landsväg men skulle gissa på att man kommer ligga på ca 0,40 liter per mil.
Inte en chans att den drar så lite!
Ännu större däck än min Auris + sämre luftmotstånd.
Jag skulle tro att du kan räkna med ca 0,5 upp till 90 sedan 0,6 upp till 110 sedan skenar det eftersom den inte orkar driva det högre luftmotstånden med den lilla bensinmotorn.
Den är deklarerad att dra mer än min nuvarande Auris.
https://www.toyota.de/download/cms/dede/Toyota-C-HR-Preise-und-Daten-PreSales_tcm-17-780668.pdf
Det intressanta är att den är deklarerd lägre i stadskörning och betydligt högre på landsväg så det jag skrev stämmer nog bra.
Du verkar besitta enorm expertis om detta HSD-system så du kan gärna beskriva hur Toyota motverkar den självurladdningseffekt som batterier normalt lider av i sträng kyla. På en normal fossildriven bil kan man vid behov lyfta ut batteriet och förvara det inomhus när det väntas längre perioder av extrem kyla, går detta att göra på Toyota C-HR eller är man hänvisad till startkablar?
Detta är inget vanlig bilbatteri. Och funktionen är dessutom inte i första hand att lagra energi som du verkar mena, utan det är ju ett slutet system som handlar om att återvinna energi vid körning. Dvs då återvinner och återanvänder de mesta direkt vid körning.
Fast när man skall starta bilen i minus 40 grader så är batteriet ett "vanligt" batteri som skall driva startmotorn. Och om det är som idag, alltså ett NiMh-batteri, så är inte kyla dess starkaste gren. Men det har förvisso högre bruttokapacitet än ett vanligt bilbatteri men under extrem köld kanske det trots allt är bättre med en konventionell bil där man kan lyfta ur batteriet. Ovanliga lägen med när de förekommer så skall man säkert fundera över vilken bil som kommer att fungera bäst (och enklast). Sen är det ju inte jämt så enkelt att ta bort batteriet från en modern bil med tanke på vad som kan hända när bilen blir strömlös. Så man kanske behöver nån form av backup-batteri så att det alltid finns lite tillgänglig ström...
Nickel/metallhybridbatteriet i Toyota C-HR förlorar alltså ingen som helst kapacitet av att stå i extrem kyla? Detta är ju fantastiskt, varför har inte Toyotas ingenjörer tilldelats Nobelpriset?
Ingen som påstått, men du lyfter det ju som ett enormt problem utan att ha en aning om vad du snackar om.
Tja - nån lyfter saken som ett stort problem - andra som en stor fördel... Frågan är då vilken som har den största tekniska kunskapen...
Småler (alltså ler lite lätt).
Pi, vad menar du varit felaktigt med det jag sagt? Tycker du "Voldermort" vet mer? Mitt svar handlade i första hand om att man använder bilen någorlunda dagligen och vi talade ju om förbrukning vintertid. Ska man dra på 3 månaders resa till Thailand mitt i vintern så måste man tänka sig för, framförallt vill man ju inte att stora batteriet ska laddas ur för mycket.
Här lite mer detaljer om självurladdning och rekommendation från Toyota.
http://prius.ecrostech.com/original/Owning/Undriven.htm
Toyota's recommendation, which appeared on their Web site in the FAQ section, is to have the hybrid system started every two months and to let it run for 30 minutes. Of course, you'll have to reconnect the auxiliary battery if you've chosen to disconnect it. You can be more confident that this will work at low temperatures, for example in the winter, since the self-discharge rate is reduced. You might be more cautious at high temperatures, when self discharge increases. I would recommend making sure the battery icon shows no less that three-quarters before you leave the car.
Jag tycker det spårar ur lite här. Hur ofta är det -40? Och hur många bilar klarar att starta då utan hjälp med uppvärmning?
Och som Pi skriver är det inte så enkelt att lyfta ur batteriet i en modern bil för att förvara det i sköna rumsvärmen. Även om batteriet är varmt och belåtet efter återmontering är det inte många bilar som startar ändå!
Jag har ställt en direkt fråga som du ännu inte gett något svar på, jag frågar ju eftersom jag inte är insatt i denna uppenbara gudagåva som HSD-tekniken utgör, medan du ger sken av sitta inne med stora kunskaper, kort sagt "ha en aning om vad du snackar om". Du förstår väl att förutsättningarna är olika beroende på var i detta land man bor, för en person bosatt i Stockholms innerstad är väl NiMH-batteriets kapacitet i sträng kyla en rätt så egal fråga eftersom yttertemperaturerna där sällan sjunker under 0 grader vintertid medan situationen ser helt annorlunda ut för någon som t.ex. bor i Nikkaluokta.
Läs om - läs rätt, Vidstige. Vorwärts talade om start i stark kyla (och kyla under lång tid) och inte om semesterresor till södern. Som jag redan nämnt - stark kyla är inte NiMh-kemins starkaste gren. Men det kan också vara så att den högre kapaciteten i Prius-batteriet trots allt gör att det skulle fungera - men det har vi inte sett nåt bevis för. Sen har jag redan nämnt att det kan bli problem även om man kan lyfta ur batteriet och ha det i värme.
Vorwärts, bor man i Nikkaluokta köper man knappast en Prius, det är främst en stadsbil, utanför stressad tätort är den knappast försvarbar.
Du är ju inte seriös, du snackade om Stockholms innerstad bara. Bor väl bara ca 1 miljon människor i Norrland så finns mycket glesbygd och mindre orter i sydsverige där dom flesta bor. Och även i Norrland så är det sällan 40 grader kallt, varmare vid kusterna där dom flesta bor.
Och även om du bor i Nikkaluokta så menar jag att HSD fungerar mycket bra och även där så är det över årets 365 dagar förhållandevis få som är 40 minus.
Läs nu länken i mitt förra inlägg och bevisa att du kan ta till dig kunskap istället för att mala på om saker du inte vet nåt om och utan att du lyssnar på vad man säger. Förstår faktiskt inte poängen med det så jag stannar där så kan du fortsätta hitta på saker om nånting du inte vet något om.
Nu gäller ju diskussionen C-HR och inte Prius men jag är benägen att hålla med dig, hybridbilar har inget utanför storstaden att göra.
Vidstige, du menar mycket men samtidigt hänvisar din länk till Priusar från 2002 och är oerhört vag vad gäller NiMH-batteriets självurladdningsfaktor i kyla, "A figure of 2% per day is often quoted at room temperature for household NiMH batteries, but this may not be correct for the Prius batteries." hjälper inte någon att avgöra hur mycket batteriet laddar ur.
Här i Australien kommer det enligt uppgift inte hybridversionen att säljas. Bara 1,2 liters motor med turbo på samtliga modeller.
Detta test av C-HR och hybriden tycker jag var lite intressant då man jämför med samma drivlina i Prius. Samtidigt då lite av en besvikelse. Kan tänka mig att C-HR med högre luftmostånd och kanske högre vikt kan vara till nackdel med en drivlina som är optimerad för Prius först och främst. Samtidigt tycker jag den tidigare generationen av HSD som fortfarande sitter i flera modeller funkar absolut bäst i Auris halvkombi, dvs bättre än i Prius. Då är den piggare och det beror väl på att Auris halvkombi är mindre och lättare än Prius, samtidigt som bakaxeln är bättre.
http://www.autocar.co.uk/car-review/toyota/c-hr/first-drives/2017-toyota-c-hr-hybrid-excel-review
Stämmer väl bra med min spådom det där...
junkers, nu blir det spännande om Lexus kommer med en "UX" med samma drivlina. Då krävs lägre vikt för att det ska funka tycker jag.
Samtidigt kan man igen undra vad Toyota sysslar med. Dom vill göra mer attraktiva bilar och givetvis funkar det då inte om folk tycker bilen är slö.
Nya priusdrivlinan har färre hästkrafter och mindre batteri, när man dessutom oftast håller batteriet mellan 20 och 80% så finns det knappt ngn elstöttning kvar.
Jag har sagt det förut, större batteri och kraftigare elmotor hade varit receptet.
...och då närmar vi oss snabbt en plugin-hybrid, junkers. Vilket säkert också blir slutresultatet även för Toyota när man blandar förbränningsmotor och elmotor i ett fordon.
Gamla drivlinan 136hk 1,3kWh
Nya drivlinan 122hk 1,3kWh för C-HR, Prius med Lithiumjon 0,9kWh annars samma.
Elmotorn har tappat nästan 10hk i effekt mellan de två.
junkers, förstår inte hur det ska funka med större batteri, är ju mest bara bromskraftsåtervinning.
Nä hybrid är ingen bra ide.
Laddhybrid är bättre.
De skriver dock att det nästan är omöjligt att köra på el i stadskörning, inte så konstigt om elmotorn tappat ytterligare 10hk, jag tycker ju den nuvarande är för klen, man kan inte hänga med i trafikrytmen. Dvs även om batteriet är fullt så måste bensinmotorn igång för att ge tillräcklig acceleration.
Det som hänt dock från förra generationen HSD är att elmotorn är lite starkare och jobbar mera. Detta kände jag när jag körde senaste gen Prius, klart bättre än nuvarande vid stadskörning i vanlig vardagskörning. Det står ju i även i testet jag länkade till. Problemet med CH-R är dock att den verkar passera gränsen för vad drivlinan är optimerad för.
Nästa gen HSD kommer vara ytterligare bättre, mindre energiförluster vid återvinning, starkare och kompaktare elmotor. Men frågan är om det inte vore bättre att kombinera HSD med den nya 1,2 turbomotorn än 1,8 sugmotorn på 98 hästar. I alla fall om man vi ha lite mer acc och körkänsla. Tror kombinationen skulle fungera kanon ihop, elmotorn drar innan turbon kommer igång.
Vidstige nu får du nog läsa på lite, nya elmotorn är SVAGARE, ca 10hk mindre!
junkers, ok, låter märkligt. Men vore kul om du provkörde nya Prius och berättade hur du upplever att köra den.
8hk svagare för att vara mer exakt
http://www.toyotachr.sg/specifications
http://media.toyota.co.uk/wp-content/files_mf/1331114076120301MTOYOTAAURISHYBRIDTECHNICALSPECIFICATIONS.pdf
Den är för ful för att visa sig i ;-)
junkers, sant men en testrunda är väl ok?
Men effekten säger nog inte allt, märks tydligt nu att elmotorn jobbar mera och hjälper till bättre vid högre hastigheter. Så en del positivt för körbarheten i alla fall.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.