Priser från €25,940 för Grand Sport och €26,940 för Sports Tourer.
Bensinmotorer: 1.5 140hk
1.5 165hk
2.0 260hk
Diesel: 1.6 110hk
1.6 136hk
2.0 170hk
Kommentarer
Tyvärr rätt ointressant innan man vet de svenska priserna och utrustningsnivån. Antar att de uppgivna priserna är "från-priser" i Tyskland - eller ?
Kompletta prislistor släpps imorgon när försäljningen startar.
Dom svenska priserna lär vi få vänta ett litet tag på, som vanligt.
Priserna i Euro ger dock en fingervisning om var priserna kommer att hamna.
Dom svenska priserna brukar ligga lite under dom tyska t.ex.
Återstår att se om så också nu kommer att vara fallet.
"Grand Sport"och "Sports Tourer", varför kan de inte heta "Grand Komfort" och "Komfort Tourer"?
Är det lättare att leva upp till sport än till komfort?
Eller tror de att folk är så korkade att de köper en sportbil när de väljer en kombi från Opel?
Idiotiska benämningar på modeller från de flesta tillverkare, Opel är inte ensamma om de här dumheterna.
Har kört att dom Svenska priserna kommer någon gång under mars så vi får vänta som vanligt...
Sports Tourer valdes som på namn på nuvarande Insignia kombi 2009 därför att man med det namnet ville understryka att det inte var en vanlig kombi där man prioriterade praktisk funktion och utrymmen utan istället lyx, flärd och design.
DETTA var dock ett budskap som tydligen gick alla spårlöst förbi.
Förresten på tal om det har jag lagt märket till att Ford Mondeo har lika stort avstånd mellan stötfångare och lastutrymme liksom tjock baklucka men ingen har kritiserat den...
Sedan har många andra följt efter med liknande namn trots att deras bilar varit vanliga kombibilar.
Håller med Saabnisse. Det har gått inflation i sport. Av den anledningen har vi också fått trånga sportstolar med hård stoppning och höga kanter som standard i merparten av alla bilar. Önskar verkligen att någon ville satsa på komfortmodeller istället, med skön fjädring och breda mjuka stolar. Är det amerikanska bilar som gäller för att få det idag? Komfortstolar finns sällan ens att köpa som tillval idag. För ett antal år sedan var det tvärtom. Komfortstolar var standard och sportstolar tillval.
Rutger Jönåker; Fast både Volvo och BMW har riktigt bra stolar- särskilt om man lägger till lite pengar. Jag hade komfortstolar i min F11 exempelvis och de var superbra. I XC70 gäller samma sak.
Så några har gått på tvärs med sportmodet och jag tycker det är utmärkt eftersom en standardbil inte skall köras vårdlöst, och dessutom inte är byggd för sådan körning.
MVH AL
AL - Jovisst, det finns några få, men allt för få tycker jag. Nu vet jag inte exakt vilka stolar du syfta på i XC70... Får kolla upp det. Men jag har standardstolarna i min V70 -13 och jag tycker dom är för hårda på långfärd och har "kanter" som trycker på höfterna. Min S60 -07 hade mjukare och skönare stolar. Ska även kolla upp BMW. ;)
Buick Regal för Kina har läckt ut, det blir kanske första bilen Opel tillverkar som kommer att säljas i Kina, frågan är hur mycket den kommer att sälja där?
Astra säljs också som Buick i Kina men det är osäkert var den tillverkas.
Snygg bil kul att nån vågar gå ifrån mängden med högbyggda fula suvar
I dag sista uppgifterna innan premiären.
Det jag fastnar för är ett nytt tillbehörsprogram påminnande om OPC-line som kallas "Exclusive" som innebär ett speciellt dyrt och lyxigt utseende motsvarande som OPC-line erbjuder ett sportigt.
I detta tillval får jag alla drömmar uppfyllda genom att man får fri färg...
Obegränsat val av lack och färgkulör, så obegränsat att man själv kan be om att få en färg, vilken som helst man än kan hitta på och så får man den färgen specialframställd, unik för just sin bil och den färgen kan man sedan få i tre olika lacktekniker och utföranden.
Har önskat detta i många år, detta slår till och med färgerna till Adam, det är så attraktivt att jag nu funderar på att för första gången någonsin kanske köpa en helt ny bil.
I en annan situation skulle detta varit en liten kul grej som kanske fler än jag uppskattat.
Väljer man en bil ur detta program får man också tydligen någon form av speciell presentation av den i högupplösta bilder på en skärm i stället för i vanliga broschyrer.
Eller något, det där var lite svårt att förstå vad man menar.
Skulle jag gissa på svenska priser blir det 260 respektive 270 000 för grundmodellen, men vilken motorversion man väljer att ta till Sverige som grund, går inte att gissa.
Billigare än Passat i varje fall.
Denna är en sådan Exclusive med specialfärg, finns med högblanka svarta lister av typen som Mercedes och BMW har och med svart list i stället för kromlisten över dörrarna, de som är fundersamma till kromlisten på kombimodellen uppskattar kanske det.
På denna är också "vingarna" i grillen högblankt svarta.
Klart snyggare med svarta detaljer!
Skulle bara vara emblem och slutrör mattborstade också.
Angående sportnamnet på kombibilar så hette AMC Hornet "Sportabout" från 1971 när de var i fem dörrar.
Jo det verkar ju bra att kunna erbjuda en egen kulör, men hur fungerar det rent praktiskt?
Det är en av de roliga sakerna med Adam och som gör att jag gillar den, speciellt invändigt, synd att den bilen slutar bakom framsätet.
Men ok, jag skulle gärna välja en tvåfärgad bil, i stil med 50-tals amerikanare, t.ex. beige tak med ljusblå underdel!
Men jag gillar inte svart, jag vill ha mer och mer krom!
Skulle kanske tagit med den bilden också, symboliserar det hela.
Annan variant, OPCline
partikel, vad har Saab sportkombi i den här tråden att göra?
Vad menar du?
N-iklas, mycket bättre, kromet lyser upp, den är verkligen snygg!
Båda var riktigt snygga! OPC:n hade schyst höjd...
Håller nog med saabnisse om att varianten med krom var snyggare. Sen verkar Opel ha "lånat" samma snygga, metallicröda nyans som Mazda har...:)
Hur vet du att det inte är tvärt om?
N-iklas - hur det är historiskt vet jag inte (tämligen ointressant eftersom alla "lånar" av alla) men under senare år så är det nog Mazda som varit framgångsrikast med denna röda nyans. Men jag förväntade mig att du skulle protestera men du har din åsikt och jag har min...
Pi, N-iklas skrev ju att man kunde få "fri färg" och det måste ju innebära att man kan få Mazdas röda om man vill liksom vilken annan röd grön lila färg som helst!
Tja just om man tar fram vilken färg som helst är det rimligt att man erbjuder alla färger som någon annan någonsin haft, men fråga dig då också om någon annan vanlig biltillverkare någonsin erbjudit dig den möjligheten?
På en amerikansk sida kommenterade man nyheten så här:
Re: Make it personal: New Opel Exclusive program for new Insignia
"Build-to-order, rather than sell-off-the lot, is readily available for most European brands and this personalisation programme is a bold move that not all premium brands have done, fairly unique in mainstream."
"As a counter to Ford's Vignale model range this may prove a valuable tool - maybe this stimulated PSA's interest."
Re: Make it personal: New Opel Exclusive program for new Insignia
"It's absurd to think that Opel would be the first to implement this at GM, while Cadillac languishes and Corvette, to my knowledge, lacks any such program."
Originally Posted by sfbreh
"It's absurd to think that Opel would be the first to implement this at GM, while Cadillac languishes and Corvette, to my knowledge, lacks any such program."
"It seems to sum GM up quite well - incompetent."
Originally Posted by sfbreh
"It's absurd to think that Opel would be the first to implement this at GM, while Cadillac languishes and Corvette, to my knowledge, lacks any such program."
"My thoughts, exactly!"
För övrig, så bör man tänka på att fotografier inte alltid lyckas återge den absolut verkliga nyansen, ljuset på ljust den bilden har ofta betydelse.
Och vissa färger ändrar sig i olika ljus, den jag har är en Opel micca lack (det var Opel som hittade på den typen av lack 1988, vattenlöslig, det är inte en pärllack som fanns tidigare) som kan variera från skärt i skarpt solsken till nästan svart i mörk skugga, och allt där i mellan.
Skulle kanske välja denna, man ser sällan den färgen i dag och alla beundrade den Senatorn när vi hade den.
Gör sig bra till mörka bakljus och krom.
Högst intressant, nytt för dagen tydligen, tittade i går, tror jag, och då var det inget.
Här har ni måtten på Grand sport tourer.
Verkar som den har 560l bagage i uppfällt läge och 1665 l i nedfälda ryggstöd.
http://www.opel.de/fahrzeuge/insignia/sports-tourer/spezifikationen/technische-daten.html
här är måtten på den gamla.
http://www.opel.se/fordon/opel-modellprogram/bilar/insignia-sports-tourer/modeller-specifikationer.html
Den röda färgen verkar inte vara släppt än för den finns inte på Opels tyska sida.
Jag var snabbt inne och byggde en bil och jag såg inte Executive heller. :(
Den är inte en av standard kulörerna, utan den hör till "Opel Exclusive". Den heter Glory red.
Det kommer mer fasta kulörer som är exklusiva för "Opel Exclusive", samt även t.ex. andra fälgar
och inredningar. Sen kommer det, som det redan skrivits om finnas möjligheten att få välja precis vilken kulör man vill.
Pearl lack är också ett av alla alternativ.
Mer info om "Exclusive" kommer på Opel presskonferens den 7e mars på Genèvesalongen.
ok Tack för infon. :)
Det ryktas om en starkare diesel med fyrhjulsdrift och den 8 stegade automaten. Men den kanske inte släpps förrän Kombin blir aktuell i Sverige eller när Country tourer släpps
jag hittade det
http://media.opel.com/media/intl/en/opel/home.detail.html/content/Pages/news/intl/en/2017/opel/02-21-world-premiere-insignia-geneva-2017.html
BMW har väl haft Individual färgsättning i ganska många år nu? Kanske inte 30 år, men nära.
N-iklas: "Opel som hittade på den typen av lack 1988, vattenlöslig, det är inte en pärllack som fanns tidigare) som kan variera från skärt i skarpt solsken till nästan svart "
Hur gör man om man måste åka i regn, blir bilen plåtren då eftersom lacken är vattenlöslig??
Visst låter det märkligt men det var miljösatsningen på 80-talet när asbest och gifter skulle bort ur tillverkningen, Kadmium och lösningsmedel ersattes med en vattenbaserad lösning.
Jag förmodar att det endast är vid tillverkningen den är vattenlöslig.
Aldrig tänkt på att bland vatten i sådan färg, kanske fungerar, får väl prova någon gång.
Kvaliten på färgen är annars enastående, 4 år kvar tills den jag har fyller 30 och det syns inte.
BMW har ett färgval som heter "Individual" med extra dyra lacker (som dock ser ut som vanlig färg) men i varje fall på den 4-serie jag studerade nyligen är det endast ett specificerat antal (4 st.) förvalda lacker precis som vanligt.
Varför man kallar det "Individual" är lite svårt att se?
Hade inte Opel väldiga problem med lacksläpp i samband med att man övergick till vattenbaserad lack på 80-talet ? Visserligen inte aktuellt idag men vill minnas att det var mycket skriverier om Opels lackproblem på den tiden. Apropå att "kvaliteten på färgen var enastående"... Vår f d Corsa -02 hade uppenbara problem med den röda lacken långt innan 10-årsåldern. Och det var inte bara vår röda Corsa har jag sett. Men jag dömer inte Opels lack idag efter den som dom hade -02.
BMW Individual går lite bortom färgerna och åtminstone tidigare har det gått att få bilarna nästan hur man vill. I samband med lanseringen av Individual sa de att de inte kommer bygga en 7-serie cabriolet, men annars var de öppna för förslag.
http://www.bmw.se/sv/avdelning/upplev-bmw/individual/bmw-individual-manufactory.html
Så gott som alla bilmärken hade problem när man övergick till vattenbaserade färger. Inte enbart Opel Pi.
Det var ju en helt ny teknik ju.
Nej det var inte den färgen, de jag talar om kom med Omega, det var på nya Kadett 1985 som det hände lacksläpp, inklusive en mängd andra brister, och jag vill minas att det berodde på att den nya lackerings linan eller "fabriken" om man så kallar det hade "inkörningsproblem" det var något med fukt i klimatet som inte fungerade.
(Fast egentligen berodde det på att den interna "GM maffian" som bildades i samband med alla nya investeringar i mitten av 80-talet, hade mutat ansvariga för att låta de som byggde anläggningen få fuska, byggfusk är ju en gammal favoritgren hos brottssyndikat.)
Och denna kvalitet det talades om avsåg färgen som var nämnd, Micca lack det är inte vanlig röd färg och inte heller Metallic utan en tredje teknik som skiljer sig från de övriga.
Eller snarare fjärde teknik kanske för det fanns ju pärllack sedan tidigare.
Att vanlig röd färg inte håller länge om den står mycket ute i solsken och hårt klimat är ju ingen nyhet, så har det varit sedan tidens början, det är knappast någons fel utan handlar om att sådan är den färgen.
Möjligt Christer men det var nog mest Opel som det skrevs om. Och ingen av de bilar jag hade drabbades av det problemet. Men som sagt - det är länge sen så inget som skall belasta dagens Oplar utan det var en kommentar till N-iklas "Kvaliten på färgen är annars enastående, 4 år kvar tills den jag har fyller 30 och det syns inte" - liksom exemplet med vår f d Corsa -02 som led av akuta färgproblem (solid röd) - den mattades väldigt snabbt tyvärr. Vi köpte samtidigt en likaledes solid röd Golf Variant och den mattades inte alls - inte ens när jag såg den senast för ca: 1 år sedan var den på nåt sätt dålig i lacken. Så Corsans röda var helt klart sämre än de flesta andra bilars motsvarande lack vid den tiden.
[quote=L. Mäkinen
BMW Individual går lite bortom färgerna och åtminstone tidigare har det gått att få bilarna nästan hur man vill. I samband med lanseringen av Individual sa de att de inte kommer bygga en 7-serie cabriolet, men annars var de öppna för förslag.
http://www.bmw.se/sv/avdelning/upplev-bmw/individual/bmw-individual-manufactory.html[/quote]
Har ett svagt minne om att ha hört om det för massor av år sedan, men sedan dess har det varit tyst.
Dessutom har jag aldrig sett en avvikande BMW - någonsin, så det är tydligen inget som säljer över måttan i Sverige i varje fall, oljeshejker och amerikaner är kanske huvudsakliga kundgruppen?
Om man enbart tar färgen som det handlar om och inte "huggormsskinn på bromspedalen" så står det ju:
"Välj din favoritnyans ur det nästan oändliga utbudet av färger – från Phoenixgul till Askgrå."
Det står inte att man kan hitta på sin egen färg... - om man läser det bokstavligt.
Såå det kanske inte är bokstavligen det samma ändå?
Men Pi läs nu vad som står, du har inte haft en bil med micca lack - så är det.
Någon annan färg har det inte talats om - punkt.
Och du kanske misskötte lacken, vem vet?
Även om du inte tycker att du misskötte något så är det ju bara din åsikt.
Det är inte utan att man får en känsla av att du blir provocerad så fort ordet kvalitet nämns i samband med Opel, så du känner ett tvingande behov att dra upp alla fel du kan komma på som inte har med sammanhanget att göra, det händer lite väl ofta faktisk.
Jag vet hundratals fel på VW, men jag håller tyst med dem eftersom jag inte tycker sådant skapar en bra stämning, det finns betydligt angenämare saker att ägna sig åt.
Det konstiga är ju att mitt minne säger att det var VAG koncernen som hade mest problem med vattenbaserad lack. Googlar du på problem med vattenbaserad lack så är det mycket VAG som kommer fram, men din erfarenhet är ju Opel Corsa och det kan ju definitivt också stämma eftersom detta teknikskifte till vattenbaserad lack hade nog alla bilmärken problem med.
N-iklas - jag är nu helt medveten om att det är olika typer av färger. Dock kvarstår problemet med den dåliga hållbarheten på lacken på vår Corsa. Men den är bortbytt sen nåt år tillbaka så den glömmer vi nu.
Christer - jag hade inga problem med lacksläpp på Corsan utan att lacken blev matt väldigt tidigt under sin livslängd. F ö köpte vi nya VAG-bilar 1997 och 2000 (skrev fel tidigare - det var inte 2002) och dessa hade inga lackproblem. Mellan 1989 och 1997 körde jag Ford - inga lackproblem där heller. Hade också en Jetta under 1983--1989 - åter utan lackproblem - och röd dessutom liksom 2 av Fordarna. F ö hade vi också en silvermetallic Corsa före den röda och den lacken klarade sig liksom en Fiat före Corsan - också utan lackbekymmer. Så jag hade kanske tur under denna tid när det var övergång ifrån lösningsmedelsbaserad lack till vattenbaserad lack.
Presentera gärna fakta på det - om de finns...
För övrigt är du ute på farligt tunn is med att som vanligt bedriva kampanj.
En hårsmån från en anmälan.
Jag tror att du kan ha rätt angående den röda färgen. Men jag har haft tre röda oplar
En Kadett E gt 90, Astra kombi 95 och nu en Insignia 15 och skillnaden är att nu har de ett lager klarlack som inte fanns på mina tidigare bilar. Därav att de mattades tidigare men man fick vaxa bilen .
BlueberryDox - ju nog fasiken fick man köra polish och vaxa - stup i kvarten...:) Men det är glömt nu...:)
Vill man inte ha en färg som "kritar" alltså mattas i lacken så skall man INTE välja Röd eller Blå eftersom dom är känsligast för just det av alla färger. Det fick jag lära mig på 80-90-talet när jag gick på en kurs om att underhålla bilens lack.
Älskar man som jag röda färger så får man ställa in sig på att köra med polish och vax så att svetten rinner. Thats it!
christer, det är helt riktigt, röd och blå är sämst, men det skiljer en hel del på solid och metallic, förr var det främst klarlack på metallic, men nu lägger man ofta klarlack även på solid.
Vattenburen lack kom i mitten av 1970-talet och det är riktigt att många fabrikat hade verkliga problem. Hel omlackering på Saab och Volvo var inte ovanligt redan efter fyra- fem år.
Men då lade jag på lösningsmedelsbaserad lack och den klarade sig bättre.
Idag kan man nog påstå att problem med röd och blå är mycket små.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.