En tråd om mina erfarenheter av V40 CC D3.
Första tankningen närmar sig efter 2 veckors ägande. Förbrukningen på dagens bilar är smått fantastisk jämfört med bara för några år sedan. Att kunna köra en automatväxlad bil på 1592kg som klarar 0-100 på 8,5s under halvlitern per mil tycker jag är helt otroligt. Jag hade för dryga 20 år sedan en 740 turbo automat som snittade 1,4L/mil, och det var inget som man upplevde som konstigt åt endera hållet på den tiden. Utvecklingen har gått framåt, minst sagt!
Några skärmdumpar från appen till bilen där man kan se allt möjligt oväsentligt som vart bilen är på en karta, körjournal, om den är låst, förbrukning osv.
Min jobbresa ligger på 0,43-0,45, vet dock inte om värmarens förbrukning ingår i detta. Snittet sedan jag köpte bilen och tankade fullt ligger på fullt acceptabla 0,49 inkl. några kortresor hemomkring.
Kommentarer
Låter som en Octavia 1,0 tsi :)
Dp
Precis så är det Mso! Hade jag inte sett varvräknaren i min bensinhonda med automat så hade jag aldrig märkt nån skillnad mot en en Octavia 1,0. Lika mycket vridmoment (200Nm) fast på ett annat varvtal så vem behöver turbo?!? Har man automat så spelar motorns karaktär ingen som hellst roll.
Bra tips där med varvräknaren, det räcker ju att klippa kabeln så får man grymma prestanda:)
FXX. God morgon.
På tal om vridmomentet igen. :)
Om alla bilfabrikat tog bort varvräknaren som Citroën gör så blir det ju samma sak på en bensinturbo med automatlåda eller dsg jämfört med dina dieslar.
Bensinturbon drar iväg härligt och ser du inte varvräknaren och automaten gör sitt fina jobb är känslan exakt likadan som dieseln då du inte hör bensinmotorn alls och vet inte om varvtalet.
Det suger bara iväg.
Haha.
Skillnaden är att det går lite mer dricka till bensinturbon.
Fxx. Erat och mångas snack om det gudomliga vridmomentet är guld värt med diesel det vet jag efter 10 dieselbilar men det gäller bara med manuell låda tycker jag och då bäst med tungt släp.
Har du dsg eller automat spelar det ju ingen roll om du tejpar över varvräknaren Som lurar sinnet.
Fxx Du jämför ju mot din Gammla sug bensin Honda CRV som var helt utan vridmoment och klart som tusan att du är lyrisk.
Jag har kört både Volvo T3och D3 båda med 150hk med automat samma dag och skulle du inte se varvräknaren skulle du inte reflektera över någon skillnad alls förutom att dieseln hörs vilket bensinmotorn inte gör.
Det intressanta i jämförelsen mellan dessa två bilar och motorer var att det skilde 0,6 DL på en förmila sträcka med nollad färddator och kallstart i halvstadsmiljö med 50-90 sträckor.
0,62 och 0,68.
Måste säga eftersom jag avslutat min diesel period så gud vad man nuförtiden uppskattar en ljudlös bensin motor både utanför och inne i bilen.
Förstår laddhybrid killarna och elbilsägarna med helt tyst drivning.
Nja det var väl ingen skillnad på din gamla crv med fler hk och min bil i 0-100 förutom att crvn drar 3-4 dl mer bensin.
Jämför istället dom nya Volvo bilarna med samma hk och automater.
Man måste liksom göra rätt jämförelser.
3-4dl, nu är du snäll (julafton har redan varit), skulle nog säga 5-7dl mera:) Och 3s slöare till 100;)
Håller med mso 100 (inlägg #55) om att även bensinturbo suger iväg bra, men reagerar på två saker. Ljudet och förbrukningen. Jag har kört Volvo med T4 och D4 i flera olika modeller. När jag jämfört dom så tyckte jag T4 gick hårdare än D4. D4 hade förvånande nog ett behagligare ljud. Så Volvo var nog ett olämpligt exempel om man vill påvisa att bensinmotorer går tystare. ;) Så är det ju oftast, men just Volvos VEA-bensinare låter mer diesel än deras dieselmotorer. Sen upplever även jag, liksom FXX, att skillnaden i förbrukningen är större än du anger. Din Volvodiesel låter lite törstig och din bensinare snål utifrån mina erfarenheter.
Rutger, att ens jämföra 2-liter dieselmotor på 320Nm mot en 1-liters bensinare på 200 blir lite som en moped mot en lätt mc. Jag hade 1,2tsi innan och den ligger väl närmare i vrid/effekt isf., dessutom i en 200kg lättare bil, och jag upplevde vare sig sugande acceleration eller liknande upplevelser. Men visst, jämfört med en 1,2 utan turbo, eller en 1,6-liters sugmotor så var den ju snäppet vassare, men något direkt sug i accelerationen upplevde jag då inte. Men som sagt, vi har alla olika preferenser, Mso hade väl åkt 1,6tdi innan, den är väl i princip lika trött som 1,2/1,0.
Jag minns när jag hade min V40 T4 med strax över 300hk under huven och jag åkte samma väg till jobbet varje dag. I princip varenda morgon så fick jag rött ljus i en korsning som efter korsningen bestod av en ganska brant backe på nån kilometer. I princip lika ofta så fick jag en kille bredvid mig med en Porsche 911, årsmodell 01-02-nånting, den hade väl 320hk eller nått vill jag minnas. Varenda gång han gled upp mig bredvid rödljuset och skulle rejsa så fick han stryk då filerna gick ihop i en efter typ 300m, förutom dom morgnarna då det regnade, då hade jag ingen chans med framhjulsdrift.
Jag hade ungefär 450Nm i Volvon, den gjorde 80-120 på trean på 2,7s, min nuvarande V40 kanske ligger på 6-6,5s. En octavia 1,0, 7-8s gissar jag på.
Så vi har väl alla olika preferenser vad ”sugande acceleration” har för innerbörd:)
Nog är det en sugande acceleration från 1,0tsi motorn, men ganska så långsam. Men bottevridet gör att det upplevs som ”sugande”
Men jämfört med en Diesel med dubbla vridet så är det ganska så lamt.
Men som med alla bilar så vänjer man sig, skillnaden blir bara rejält påtaglig när man provkör och märker att den sugande accelerationen inte tillnärmelsevis är lika effektiv som i sin egen starkare diesel.
Upplevde faktiskt min motor i Astran, gammal 1,4 l 140 hk. Som betydligt snabbare i omkörningar. Men en annan karaktär, utan det där suget, då vridet ligger mycke högre på den motorn, mer en liten turbokick instället. Det är något som 1,0tsi fullständigt saknar. Den är kliss lik en svagare diesel i hur vridmomentet genereras i motorn. Dvs tidigt högt vrid som sedan dör ut när varvräknaren passera 4000rpm.
Som att jämföra en moped med en tung mc skulle jag säga. =)
Men till mso 1000;s försvar ska sägas att han jämförde även en Volvo T3 med D3.
Din V40 T4 låter förövrigt som en riktigt rolig bil. =) Tyckte själv min V40 2.0T var kul, trots bara ungefär halva effekten mot din. ;)
När jag köpte min M5 var det en pajas med en V40 T4 med "Steffansson steg 3" som ville rejsa. Redan före 200 var han en bit efter.
300Hk på en bil hade ju varit roligt att ha...behövs det... nja kanske inte men roligt hade det varit. Att ha en sådan bil och kunna testa på då och då bara för att man kan. Det hade man inte varit ledsen över.
Samt en bil från företaget Petrovitj..... rysk terräng bil som verkligen är 4wd och tar sig fram på myrmarker.... behövs inte men hade ju varit roligt.
PS FXX fortsätt att skriv om dina upplevelser om bilen, intressant att läsa.
Jag föreslår att Shogun tar en veckas semester från forumet nu, det börjar bli lite otrevligt, men det är inte enbart Shogun som är skuld till det.
Vore trevligt om du jämför där också. Sitter ju som sagt med en Scout..... nästa kommer att bli en Scout/alltrack/crosscountry så allt man läser och lär sig har man med sig.
Jag tyckte ju att T4:an var mer intressant än oljebrännaren. ;-)
Egentligen är jag intresserad av folks erfarenheter av alla bilar. Jag kommer inte kunna ha haft alla när det är dags att kastas till förmultning.
Det finns de som i alla lägen anser att den egna uppfattningen är den enda sanningen och att man har en skyldighet att missionera den för de obildade som har fel uppfattning!
I vissa fall kan dessa sanningar bli till en religion och de som inte vill bekänna sig till den religionen eller de som avvikit från den anses som mindre vetande.
I århundraden har man försökt bemöta dessa missionärer, man har hållit med, man har sagt emot, man har negligerat dem och man har destruerat dem mer eller mindre effektivt.
Det är givetvis upp till var och en att bilda sig en uppfattning om den lämpligaste metoden, men att säga emot brukar ofta fungera som svinskit på en maskros.
Ja FXX fortsätt och dela dina erfsrenheter på folkan och V40n även om jag personligen tycker det är vansinnigt onödigt med 190 diesel hk i en familjebil och att som jag som bor i stan och kan köra bil med riktiga vinterdäck så är det många år mellan gångerna jag kännt det kanske skulle varit bra med 4wd. ;)
Och som nån nämnde så jämförde jag D3 ovh T3 tidigare i tråden.
Köpte en Ctek Sense som jag satte in i Volvon i mellandagarna. Fungerar det okej så blir det nog en likadan i Folkan. Det jag främst är intresserad av är hur spänningen ser ut när det blir kallt och värmaren har snurrat ett tag. Det kan ju ge en indikation på hur batteriet orkar och mår.
Kanon grej! Fick låna en från en verkstad på förra bilen. 3-4 år gammal och batteriet misstänkte dom var fel på, svårt att säga med mättningen dom gjorde. Dom monterade en sådan och jag fick testa en dag. GRYM! Hade jag kört dieselvärmaren mer så kanske inköpet av en sådan varit värt pengarna, dock är dom ju inte dyra.
Rolig sak att ha till bilen ifs också. Superkoll på batteriet och hur det mår. Som tur är har man varmgarage bilen står i varje natt *ler*
Synd att inte Volvo har lagt in spänningsövervakning i VOC-appen, det hade varit synnerligen enkelt att lösa. Ska bli spännande att se vad VAG ska hitta på nu när dom har köpt bolaget som äger VOC, kanske vi får se en WOC-app med ännu mera funktioner:)
Japp det skall bli skoj och se. Många med VOC som varit supernöjda med det.
Dock har väl Volvo någon sorts övervakning har jag för mig att batteriet behöver laddas eller säger till innan. Om jag inte har fel...
Jo men det ser man bara i bilens display tror jag, typ ”låg spänning” eller liknande. Av vad jag kan se i appen så är det bara om fönstren är stängda, dörrar låsta, lampor, service, spolarvätska, bromsvätska, bränslenivå och värmarstatus, samt vart bilen är parkerad på en karta.
Men det kanske finns spänningsvarning i appen på dom senaste bilarna. Jag kan tex. bara sätta 2 starttider på värmaren kommande 24tim, medans jag tror man kan sätta veckoschema på nya V/S/XC60-90.
Ja det är ju synd att man inte kan se spänningen aktivt i någon form så stt man vet.
Både på Volvo och vag säger systemet ifrån när det är så lågt att värmaren nekas starta för att man skall ha kvar ström till startmotorn och det är ju bra men det vore bra att veta i förväg för det intresserade eller den som alltid vill kliva in i varm bil.
Tror det hände mig en gång i Åre efter 5 dagars pendlingskörning till skidbacken att det larmade och värmaren inte gick, bilen startade dock lätt ändå.
Hadde ingen laddare utan det blev 45 minuter körning i omgivningen och sedan larmade det aldrig något mer.
Förstår inte varför den skall vara nödvändig att ha. Bilen skall fungera och vara rätt bestyckad med ladd- och batterikapacitet från fabriken.
I VW Connect-appen framgår batteri-spänningen i alla fall - alltså den som använder VWs "ODB-puck". Verkar dock som att det är spänningen under drift (laddning) som visas/loggas eftersom den är relativt hög. Sen tror jag faktiskt inte att speciellt många kan dra nån relevant slutsats av att se den exakta spänningen på batteriet för så enkelt är det inte trots allt. Det måste nog till nån "färgkodning" eller liknande - kanske som i t ex Battery Sense. Sen är det inte så enkelt att avläsa batteriets kondition med enkel och billig utrustning.
Så jag håller med Guran i hans senaste inlägg.
Men med VW’s obdpuck så måste du vara inom blåtandstäckning väl? VOC går ju via mobilnätet så jag behöver inte vara i närheten av bilen för att kolla dom olika grejorna jag skrev innan.
Jo Guran, man kan se det så enkelt. Typ att ”den dagen bilen inte startar så är batteriet slut och det är bara att handla ett nytt”. Ctek Sense loggar spänningen var femte minut och beräknar på nått sätt laddningsgraden i batteriet. Annars finner jag inget syfte i att fylla i batteriets Ah i appen, eller?
Sedan kan man kanske se tendens på när batteriet är på upphällningen själv om man vet hur spänningen brukar ligga under belastning, som typ när värmaren jobbar.
Sedan kan jag erkänna utan omsvep att jag har lite kontrollmani. Jag gillar att ha koll på mina saker:)
Som ingenjör har man fått lära sig en sak.
"Det räcker inte att tycka och tro. Man ska mäta och veta!"
Precis, så istället för att öppna huven i tid och otid, plocka fram multimetern och mäta för att stilla frågan ”hur mår batteriet idag”, så klickar man bara på en app och så ser man värdet där och godnatt-sömnen är räddad:)
Eller söka hjälp för sitt överdrivna kontrollbehov :) Dr Levander har kurser.
Jo - "att mäta är att veta" är också mitt motto men bilägare i gemen har rimligen väldigt svårt att dra några slutsatser om batteriets kondition utifrån vad mätaren visar - det var detta jag försökte säga tidigare. Har aldrig behövt öppna huven i tid och otid för att mäta batterispänningen och gissa (?) skicket - trots att jag har rätt stor erfarenhet av olika typer av batterier under mycket lång tid. Bara att försöka starta motorn så har man ett hyfsat svar - startar den i den aktuella temperaturen så är det i tillräckligt bra skick just då..:) Åter håller jag med Guran...:)
Beträffande VW-pucken så loggar den värdena nånstans i molnet verkar det som för jag kan alltid se de senast loggade värdena oavsett om jag är i närheten av bilen eller inte. Sen är det väl mera av en kul grej och inget nödvändigt.
Jag håller inte med dig Pi. Man kan utläsa hur ett batteri mår efter 24tim i vila genom att mäta spänningen. Håller det då 12,7V eller mera så betecknas det som fulladdat.
Sedan är det ju just ditt trial and error-sätt jag försöker undvika genom att utläsa hur spänningen beter sig. Just för att slippa komma ut till bilen den där morgonen, när värmaren gått 40min och det är -15gr och det låter "klick-klick-klick-klick" från startmotorn.
Läget just nu efter bilen stått sedan igår morse:
FXX - min bil används regelbundet och står aldrig stilla under 24 timmar. Och jag har som sagt inte haft några batterirelaterade problem under de senaste decennierna så "trial and error" vill jag ändå inte riktigt påstå att mitt ägande baseras på. Vad gör du t ex om batteriet visar 12,50 V eller för den del 12,28 V efter 24 timmars vila och en morgon med 15 minusgrader ute ? Jo - du testar säkert att starta sen får du se hur det går.
Det är inte första gången vi diskuterat denna elektroniska mojäng och min uppfattning är likadan idag som då.
Jag har heller aldrig blivit ståendes med klickande batteri, men detta är första vintern med personbilar utrustade med batterislukande värmare i=okänt territorium för mig. Jag vet inte hur batteriet beter sig när värmaren gått en stund och det är kallt. Har man inga förbrukare igång så brukar iaf. jag höra ganska snart i början av vintern när batteriernas prestanda blir sämre och ett byte står för dörren.
Men har man en värmare som drar 10-15A vid drift och den kan gå allt ifrån 20 till 50 minuter beroende på kyla så är det inte lika lätt att avgöra med ”vrida-på-nyckeln-o-lyssna-metoden”.
Sedan om man kör korta sträckor med värmare igång så kan batteriet också tappa en del. Då är det bara att klicka på appen så ser man. Hur länge använde du dig av Ctek Sense Pi? Har du bränslevärmare i din Golf?
Min bil är såpass smart att den inte startar nån värmare om nu batteriet skulle visa sig för dåligt laddat, eller allmänt klent, för att inte behöva stå där med en död startmotor.
Startade men gamla Astra när det var -20 i vintras, konstaterade att det var lite sämre fart på startmotorn, körde ett halvår till men Köpte nytt batteri för 800kr på Biltema i höstas.
Nu har jag batteri så det räcker i åtskilliga pr framöver.
FXX - ser ingen anledning att installera en Ctek Sense så jag har ingen och inte heller bränslevärmare. Men vill jag mäta så är jag välförsedd med elektriska mätinstrument..:)
Visst - kör man ofta en bränslevärmare och bara kör korta sträckor så kanske man bör oroa sig mera för batteriet men då är nog det bästa att stödladda regelbundet. Hade f ö bränslevärmare på det glada 70-talet men inte behövdes det stödladdas då heller - trots avsevärt klenare elsystem. Behövs det regelbundet idag så känns det som att elsystemet är feldimensionerat, tyvärr.
Guran, så är det på alla bilar med värmare.
Okej Pi, du har ingen bränslevärmare och ingen Ctek. Jag tackar för din åsikt;)
Nja, vete hundan om det är på en eftermonterad i en Japan/Asiat ? Eller om det sitter en spänningsvakt i elektroniken till värmaren kanske.
Men om det nu ör denna finess i alla, varför då behöva oroa sig för att batteriet skall ta slut?
FXX - men jag är relativt hemma på elektricitet och batterier och det var därför jag kommenterade detta med den elektroniska manicken...:)
Tror fortfarande inte att bilägare i gemen har nån större möjlighet att tolka vad olika värden på batterispänningar kan innebära och vad man skall göra baserat på värdena. Är man orolig så är det bättre att stödladda batteriet regelbundet.
Som sagt - denna manick har också diskuterats för nåt år sen i dessa spalter.
Alla bränslevärmare sista 15-20 åren har en inbyggd funktion som stänger av eller tillåter inte start under en viss spänning på batteriet.
Har man ett batteri med bra status brukar det fungera ganska bra.
Har man däremot ett gammalt batteri med dålig status kan det bli start torsk ändå.
Men visst är Cetec grejen bra eller uppfyller ett syfte laf.
Grejen är att ett batteri av Agm-typ tar stryk fort av att stå med låg laddning. Sedan kan spänningen vara tillräckligt i batteriet för att värmaren starta, sedan går bilen ned i batterisparläge när spänningen sjunker under viss nivå för att inte fönsterhissar och annat ska tappa minne, iaf. funkar det så på min Volvo. Spänningen kan vara tillräcklig för motorstart men CCA i batteriet är för lågt för att kunna starta.
Kan vi släppa Ctek nu?
Jag har en annan grej som ni kan ifrågasätta med sisådär 40 inlägg istället:)
Bilen servades enligt serviceboken 3 dagar innan jag hämtade den. Men jag gjorde en helservice på den själv nu i mellandagarna med ny olja 208kr/L och samtliga nya filter, olja, luft och kupe´.
Nu har ni något att bita i:)
Fast AGM-batterier är bland de bättre att klara djupurladdningar - endast s k GEL-batterier är bättre när det gäller blybatterier. Så körs bilen ändå regelbundet så behöver du nog inte oroa dig över ditt AGM-batteri.
FXX, dyr olja!
Vad är det?
Jag betalar 112:-/lit för Mobil 1 0W-30 i 4 lit. dunk.
Men helt riktigt är det lätt att spara pengar på att göra service själv, men jag har slutat med det numera, jag tar med olja och filter till min serviceverkstad så får de göra skitjobbet.
christer_1 wrote: "XC60:n tuffar på och underhållsladdas typ varannan vecka och har inga problem med bränslevärmaren eller att starta. Däremot så började Insignian tappa spänning mer och mer när den inte användes, enligt CTEK:en . Och nu strax före Jul den 21/12 så gick värmaren i 20 minuter och vid startförsöket så gick startmotorn 2 varv och sedan heldött. Batteriet var då 4,5 år gammalt och 8000 mil. Så det blev en resa till staden till Svenska Batterilagret AB och ett nytt 88Ah Bosch batteri för 1600 kronor. Biltemas 90Ah var 15 mm för högt men 500 kr billigare. Such is life, liksom.
Min observation är att börjar batterispänningen sjunka vid stillastående bil, så varslar batteriet att det börjar närma sig sitt "livsslut". Vid första bästa köldknäpp ihop med bränslevärmarkörning så är det "tack och hej". Enligt han på Batterilagret så är dagens batteriers livslängd 4-5 år, oftast.
Vad är eran erfarenhet?"
Jag har CTEK battery sense på båda bilarna FXX och har märkt en skillnad på Insignian efter batteribytet. Den håller spänningen bättre och den missar aldrig att starta bränslevärmaren efter batteribytet. Före kunde den missa både en och två, t.o.m. 3 startförsök.
Volvo har satt en ny klassning för deras Vea-motorer, samt att viskositeten ska vara 0w20. Castrols variant som Volvo rekomenderar kostar +300kr/L hos Bilia, lite billigare på Mekonomen.
FXX, 0W-20? Det är ju som fotogen!
Det vore intressant att veta varför man vill ha så tunn varm olja.
5W-40 var en vanlig syntetolja innan mupparna fick för sig att teknikerna kunde minska friktionen genom att först gå ner till 0W-40 och sedan 0W-30!
Jag undrar om det är någon vinst för bilägaren med det här?
Kanske kan någon expert inom tribologi förklara det?
Ja du Saabnisse, konsistensen när man skakar på flaskan påminner om saftflaskorna man köper på ica. Bara snäppet trögare än vatten. Jag har faktist ingen aning varför man ska ha en olja med sånt smalt viskoindex, men nån rimlig förklaring borde finnas.
Precis varit en sväng till affären och handlat. Vissa här på forumet skriver om att dieseln vibrerar i ratten och att den skulle vara mera ljudlig än bensinaren. Tänkte att jag skulle känna/lyssna specifikt om det verkligen är så denna gången. Min D3 är ju till skillnad från dom flesta andra fyror inte utrustad med balansaxlar, så den borde ju vibrera om någon isf. Men under körning så känner jag absolut inga som hellst vibrationer i varken ratten eller sätet. Om det har med Volvos stoppning i stolen eller okänsliga styrning att göra ska jag låta vara osagt. Man kan känna något litet i ratten när man står still på tomgång, men det är väldigt svagt.
Ljudmässigt så morrar det bara lite under huven, man har ju lagt en stor skumgummiklump ovanpå motorn, kanske den som dämpar ljudet. När motorn är kall så kan man på ett speciellt varvtal höra ett litet klapprande, men det försvinner efter typ 500m körning.
Sedan vet jag att man kan trolla mycket med programering av ecu, men en stor skillnad på både Volvon och Folkan är att man behöver bara trycka väldigt lite på gaspedalen för att få laddtryck och bilen tar fart. På mina bensinturbobilar så har det krävts mycket mera spjällöppning för att få laddtryck. Nu har jag inte kört dom nyaste bensinturbobilarna men dom kanske är programerade på samma sätt. Jag provade detta på min gamla T4, nästan alla givare på motorn jobbar med 0-5V spänning så det var ganska enkelt att ändra pid-frekvensen på magnetventilen givet spänningen från trottelpositionsgivaren så bilen upplevdes som ”väldigt på” så fort man nuddade gasen.
Även om jag är hyffsat nöjd med Volvon så är man ju sån som människa att man hela tiden blickar framåt. Folkan är en mer komplett bil, tycker jag. Hittat en Alltrack 2017 tdi facelift med all utrustning, adaptiva Led, nya flytande instrumentklustret och stora discover pro-navin...men hustrun var väldigt bestämd med att man inte kan ha två likadana bilar så jag får väl låta mig hållas;)
FXX. Hur det på golfen va V40.
Jag har alltid sätet på octavian på högsta läget och kliver in lätt och smärtfritt med minA 175 cm.
Ibland lunchar vi på stan och åker kompisens v60.
Han har alltid sätet nederst vilket jag inte gillar, blir liksom att sätta sig på golvet typ bmw218 med gokart ben tycker jag.
jag testade att ändra till högsta läget men då får man ju bryta nacken för att kliva in och dessutom känslan av pannan i solskyddet.
Jag inbillar mig att det måste vara markant skillnad för dig och dina bilar.
Eller hur känner du?
Mso, jag kan bara svara för mig själv och min fysiska förmåga. Är nästan på cm. lika lång som dig och jag har ännu inte lyckats slå i huvudet i a-stolpen på någon av bilarna. Jag har också stolen i högsta läget, på båda bilarna. Nu är jag närmare 40 än 50 i ålder så jag är fortfarande hyffsat smidig i kroppen, om 10 år så kanske läget är annorlunda, men ännu har jag inga som hellst problem med in och utsteg. Som jag skrivit innan, min far är 75+ och han upplever heller inga problem att kliva in och ur, det är ju inga sportbilar direkt:)
Däremot så blir man lätt smutsig på byxbenet i Golfen, inget jag upplevde på Hondan som var ännu högre. Kanske beror på lite mer skålade säten i Golfen.
FXX - Att du blir smutsig på byxbenet i Golfen kan delvis ha med sportstolen att göra, men beror nog främst på tröskelns konstruktion i Golfen. Om du tittar och jämför så är tröskeln i Golf ganska bred och hög, upplever i varje fall jag när jag kört Golf, jämfört med andra bilar. Man får som kliva längre ut med benet när man ska kliva ur och då blir byxbenet smutsigt. Eller är det stolen som är monterad längre in i bilen?
Sen har ju V40 mer liggande A-stolpar än Golf, så där kan jag känna att man får huka sig lite mer när man kliver in i V40. V40 är nog också den enda bil där jag slagit pannan i solskyddet när jag böjde mig fram för att öppna handskfacket, från förarsätet. Men låter jag bli med det går det bra. =)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.