En tråd om mina erfarenheter av V40 CC D3.
Första tankningen närmar sig efter 2 veckors ägande. Förbrukningen på dagens bilar är smått fantastisk jämfört med bara för några år sedan. Att kunna köra en automatväxlad bil på 1592kg som klarar 0-100 på 8,5s under halvlitern per mil tycker jag är helt otroligt. Jag hade för dryga 20 år sedan en 740 turbo automat som snittade 1,4L/mil, och det var inget som man upplevde som konstigt åt endera hållet på den tiden. Utvecklingen har gått framåt, minst sagt!
Några skärmdumpar från appen till bilen där man kan se allt möjligt oväsentligt som vart bilen är på en karta, körjournal, om den är låst, förbrukning osv.
Min jobbresa ligger på 0,43-0,45, vet dock inte om värmarens förbrukning ingår i detta. Snittet sedan jag köpte bilen och tankade fullt ligger på fullt acceptabla 0,49 inkl. några kortresor hemomkring.
Kommentarer
Kan detta vara möjligt? en tung liten klump med converterlåda som tar väsentligt mindre soppa än en 1,0TSI, tror du använt Photoshop :)
Nä då, men det jag inte kan förstå är hur media lyckats påverka att gemene man nu mer hellre väljer en törstigare och skitigare bensinbil, inte ens kortet med partikelfiltret finns kvar att dra upp som försvar. Visst kör man väldigt lite så kan det väl vara motiverat att köpa en bensinare som är billigare i inköp.
Jag tror att landsvägskörning gynnar Volvon. På trean till sexan så uppfattar jag det som att lockupen på lådan går i direkt, så där är det plus minus noll mot en DSG. Och precis som en downsizead gynnas av landsvägsåka så gör även en Euro6-diesel detta då varvtalet är lågt och turbon vilar för det mesta.
Vad folk väljer att köpa för bränslesort idag är inget jag funderat över. Jag har blivit vridomentspundare på äldre dar så jag valde motortyp efter detta. Jag gillar när bilen skjuter fart och man enbart hör ett dovt morrande från motorrummet.
Ja FXX det blir roligt att följa dig i din V40 även om jag troligen ägt min sista diesel.
Lite komiskt att höra inlägg om bensin vs diesel och så då vi alla vet förutsättningarna.
Det blir roligt att höra dina erfarenheter på snöförhållanden jamfört med folkan.
Att awd är överlägsen på oskottade uppfarten vet vi men på sladdföret och dåliga vägen.
Hursomhelst lycka till.
Som sagt, mitt val av diesel hade med karaktären att göra. Folkan var min första privata bil med dieselmotor och efter 30 år med sug och överladdade bensinare så kändes valet helt rätt i våras. Så rätt att det blev en diesel ytterligare.
Jag gillar V40’in skarpt, även om det finns detaljer som är sämre. Finesser finns i överflöd, jag upplever det nästan som lite overkill. Man blir som ett barn som ska välja en karamell bland 100 i godisskålen, valen blir nästan för många så man har svårt att välja. Jag menar som interiört stämmningsljus i typ 10 valbara färger, 3 olika instrumentlayouts, modem, wifi, bluetoth, hotspots...jag hittar nya grejor varje dag. Idag, efter två veckor, tryckte jag på en knapp så jag fick regnsensor till torkarna.
Fina siffror. En värmares förbrukning ingår inte i det som visas på displayen, det är motorn styrbox som räknar ut det, på bla spridarna öppningstider mm.
Volvos nya motorer går riktigt snålt, även om vi vet att vissa här vägrar tror på det. Jag har kört 10.680 mil med min V90 D3 nu sen februari förra året och har ett snitt sen dess på 0,54. Då bor jag mellan Lund och Malmö och vart jag än åker är det ut på motorvägar alternativt stadskörning i hyfsat större städer iaf. Det lägsta jag kommit över en resa är 0,34 på en sträcka av 78 km.Då var det landsvägsåkande med frirullsläget inkopplat.
Ja, VOC är en trevlig sak som jag har svårt att vara utan, främst för värmaren, men även det att den larmar om bilen är olåst en viss tid efter den har blivit avstängd, har varit iväg från bilen då den säger att den är olåst och då kan jag låsa den från telefonen eller klockan...
Har du "Fjärrstart" på din också, dvs. att du kan starta motorn från telefonen? Ganska onödig funktion, men... (väldigt trevlig i somras när det var 33 grader, att kunna starta en minut innan man kom ut... till en kall bil :-)
Din förbrukning ligger enligt VOC på ca 0,4-0,5 lägre än min, brukar ha 5,4-5,5 på min, men då är det en V60cc D4
Kul att följa din och bilens äventyr, jag har varit väldigt oflitig att skriva i min tråd, men det händer ju inget med bilen att rapportera så...
Robban, ERS finns inte till V40.
Henrik, jo dom verkar ha lyckats med förbrukningen på Vea-motorerna.
Rikard, värmaren tar nog en hel del. Jag noterade mätarställningen idag, ska bli spännande att se hur det ser ut nästa gång jag tankar.
Idag var det lite mindre trafik när jag körde hem samt att jag testade eco-läget och körde utan farthållaren. Men annars ansträngde jag mig inte direkt att snålköra, lite över skyltad hastighet.
Passade på att tanka på vägen hem. Ganska roligt att se hur långt man beräknas komma, alltid retar det någon:)
Tror du att du nånsin kommer klara 150 mil på en tank? Jag har fått för mig att du inte är den som gärna kör ekonomiskt bara för att snåla. Kunde kanske vara kul som experiment ändå.
Jag har fått 1300-någonting på DTE-mätaren vid tankning men kommit 1210 som längst innan jag inte vågade längre...
Den sjunker fort efter att lampan tänts.
Ska man klara åka 150 mil så är det nog konstant fart på 80/90-väg isf. Detta värde fick den nog genom att räkna baklänges, vet dock inte om den baserar det på sedan sista köra resan eller nått. Vissa bilar tar ju värdet sista 10 milen, typ. Robban kanske har koll på vad restvärdet baseras på?
Hemfärden resulterade ju i 0,40 och tanken rymmer 62L tror jag. 62/0,40=155 mil. Men även om jag jag lyckas nå 0,4 i snitt fram och tillbaka till jobbet så är det några dl. på morgonen och några dl. på kvällen som värmaren suger i sig. På 3-4v som jag kommer på en tank så blir det snart litrar som drar upp snittet. Men hursom, värmaren är en komfortgrej. Att slippa skrapa rutor och frysa är värt dom dropparna det tar, utan tvekan.
Men som Mäkinen är inne på, förbrukningen är inget jag prioriterar, då hade jag hellre sparat 20-30K på inköpspriset och köpt en D2 istället:). Mest en kul grej att knäppa moppemotorbilarnas förenings ordförande på näsan:). "Alla bekanta med Volvo ligger på 0,7-0,8" läste jag nånstans;)
FXX. Det är verkligheten att man kan aldrig jämföra ägarnas förbrukning.
Stadskörning eller kortpendling till jobbet med kall motor eller värmare slår obarmhärtigt på förbrukningen.
Inget ovanligt alls med 0,7-0,8 i snitt över en tank på vintern med bränslevärmare vid ogynnsam körning och det gäller såklart alla bilar.
Och jag är inte säker på att du sparat en enda droppe på en D2.
Du hadde säkert blivit grymt besviken över sendraget.
Ja, min V70 T4 tog 0.82 i snitt. =) Har du kollat än hur bra förbrukningen stämmer mot färddatorn än? Min V70 hade en glädjemätning och den hade ingen bränslevärmare som jag kunde skylla på. Men oavsett så är din V40 CC imponerande snål. Blir nästan sugen köpa dieselbil nästa gång. ;) Fast jag minns hur det var när frun hade en diesel lånebil förut... Jag kunde inte gå in i carporten när värmaren gått en stund. Min astma gillar inte dieselavgaser... :( Synd, för det är snåla bilar. Jag får nöja mig med en hyfsat snål bensinare. ;)
Mso, frågan är hur saken ska diskuteras. Alltså, när värmaren går så körs ju inte bilen, dvs. den drar ju inget bränsle till körningen ifråga. Om jag hade kört med elektrisk motorvärmare med kupefläkt och färddatorn hade visat exakt samma förbrukning så hade ingen ifrågasatt. Men oavsätt hur bilen värms (iaf. hemmavid), så innebär det ju en kostnad, om det sedan går på sopparäkningen eller elräkningen är ju oväsentligt. Så visst kommer snittet vid pump att vida överstiga färddatorn nu på vintern. Åkte en sväng och shoppade nu på em. Färddatorn sa 0,75, men jag hade igång värmaren innan jag åkte, och tryckte igång den igen när jag gick och handlade. Så denna resans verkliga förbrukning landade nog på 1l/mil:)
Nä det mest realistiska och korrekt jämförbara, om man nu ska vara sån, är att jämföra på sommaren när ingen värmare drar bränsle.
Rutger, jag har bara tankat upp en gång, eller två egentligen, soppalampan tändes direkt när jag lämnade bilhallen (föga förvånande!). Men jag hade ingen aning om hur man nollställde tripmätare och jag hade heller ingen direkt prio på att anteckna mätarställningar och sånt heller.
Jag gillar motorkaraktären, men det ska villigt erkännas att sliromaten känns ljusår efter Alltrackens DSG på ettan och tvåan. Men så fort lockupen går i på dom högre växlarna så ”den drar” så där trevligt så växer mungiporna. Men visst, Folkan har en tendens att slänga i tvåan så fort bilen rullar och så är ofta farten så låg att han gärna slirar för att då rull på bilen. Så skillnaden kanske inte är så jättestor. Men visst, när man rullar över en fartbula och båda bilarna lägger i tvåan så slirar Volvon högst markant medans DSG’n drar som en manuell.
Ganska primitivt att den inte använder lock up på alla växlar. Men spelar ju ingen roll, är ju onekligen snål på soppan. Men det borde väl ute vara nån överraskning. Kan inte förstå varför folk som kör mer än 1500mil per år inte köper diesel. Speciellt nu när alla har partikelfilter, då försvinner det argumentet mot diesel. Annars tycker jag att en diesels karaktär med kraftigt vridmoment passar ypperligt på en vanlig bruksbil. Kanske inte så kul i en sportbil.
Guran - kör man många korta körningar så är är nog inte en diesel så idealisk. Gissar att bensinaren, som ofta blir varm snabbare, klarar partikelfiltret bättre med de körmönstren. Sen har väl inte t ex Toyotas och Kias hybrider partikelfilter - eller ? Och i vart fall lite mindre dieslar skall definitivt ha automatlåda - med manuell så blir det ett jäkla växlande med den "korta" karaktär som dessa dieslar ofta har.
F ö skulle jag storleksmässigt och utrustningsmässigt mycket väl kunna tänka mig en V40 men tyvärr är den lite för obekväm att ta sig i och ur för en gammal man...:)
Diesel rekommenderar över 2000 mil/år och gillar inte korta körsträckor pga sämst vinter för långsamt uppvärmning på motortemp som inte klarar av.
Trevlig tråd, trevligt att följa!
Guran, som jag fattat det så har D4 och uppåt den nyare 8-växlade lådan. Inte helt 100 men tror att den har lockup på tvåan och vidare uppåt.
Pi, V40 är mycket riktigt en bil där man offrat en del för designens skull. En vanlig fyrkantig Golf 7’a har ett lite bättre insteg pga. A-stolpens lutning. Men för mig som är strax under medellängd är det inga problem. Jag har stolen på högsta läget för jag ogillar 18-års stilen att sitta på golvet att köra. Jag har kanske 5-7cm kvar till taket när jag sitter, men samtidigt så blir in och ut-passage lätt då jag sitter högt över backen och jag fortfarande är hyffsat smidig i nackmuskulaturen:)
GF, jag tror det är svårt att definera ett speciellt miltal per år för dieselns vara eller inte vara. Som jag skrev tidigare, har man värmare i bilen så har motorn driftstemperatur vid start om man använder den, så det enda som tar eventuell skada av att aldrig köra en långtur är partikelfiltret. Men å andra sidan säger förståsigpåarna att det räcker med en längre resa +2mil varannan/var tredje vecka för att filtret ska kunna köra en regenerering. Men visst, hade jag haft under en mil till jobbet så hade dieseln kanske inte varit förstavalet, och aldrig utan en värmare. Då hade den gamla lill-seaten fungerat ypperligt fortfarande.
Patrik, min tanke med tråden är att inte försköna Volvo-ägandet på något vis. Dom som läst mina inlägg kanske vet att jag inte håller tillbaka kritiken även när det gäller mina egna bilval. Jag ser ingen anledning att köra med halvsanningar för att höja mitt ego. Det är väl det som är fördelen med att inte vara märkesfanatiker:)
FXX - jag har provsuttit både vanliga V40 och "skogsmulle-versionen" och tyvärr faller båda på främst insteget. Sen är skillnaden mellan en vanlig Golf och den Golf SV som jag f n äger avsevärd så även vanliga Golf faller på samma krav. Körde som sagt en vanlig Golf i veckan och med den rattposition jag vill ha i kombination med stolen högst upp så blev det trångt för benen vid insteget - man blir som sagt lite bortskämd när man har en bil som är lite rymligare och med lite högre sittposition. Dock vill jag inte minnas att detta med att det var trångt mellan ratt och sittdyna var nåt problem på min förra Golf Variant men det var en Golf 6. Nåja - var och en har sina egna konstiga krav...:)
Stoor, ja VOC är verkligen en smart funktion. Jag lider själv av nån odiagnostiserad minnesförlust och glömmer ofta vart jag parkerat när jag är inne i nån affär och handlar. Klockrent att bara klicka på appen och se vart bilen är, eller om man är mindre diskret, klicka så den tutar och blinkar 5ggr:).
Samma sak om man varit iväg på en resa, åkt kollektivt från pendelparkeringen eller vad som hellst, och ska sätta sig i bilen inom det snaraste men ändå är utanför räckvidden av en fjärrkontroll. Bara klicka i appen och starta värmaren.
Pi, jag resonerar att så länge min fysik inte har en avgörande betydelse för hur jag tar mig i och ur bilen så är det ingen dealbreaker för köp så länge vi pratar standardbilar. Det är ju ingen Koeningsegg vi diskuterar. Det tar 3-5s att kliva i eller ur, däremot kanske man sitter timtals i bilen vid enskilda resor, då är stolarna och komforten en betydligt mer avgörande faktor.
Som parantes, min far är 75+ och lever ett ganska aktivt liv, han har inga större problem att komma i och ur V40’in. Inte heller Golfen är något problem alls öht. Men som sagt, skiljer man sig från mängden så måste man även se till speciella behov, ovanligt lång, överviktig, stel i lederna, allt sånt kan ju ställa till det så man måste välja bil efter behovet.
Det uppskattar jag verkligen. Ofta är det ju först när folk sålt sin bil som man får höra sanningen, men jag har aldrig förstått mig på det sättet. Jag har heller aldrig haft några problem med att berätta både för och nackdelar med dom bilar jag ägt. Varför ska man skämmas för nackdelarna? Det är ju inte jag som byggt bilen. ;)
Apropå nolla trippmätaren. Tänk så snabbt man glömmer.., men har för mig att du har ett reglage på blinkersspaken där du växlar mellan färddatorns olika uppgifter och kan nolla dom. Du har förövrigt 2 trippmätare. Jag brukade nolla den ena när jag tankade och använde den andra för att mäta upp kortare turer.
Man måste vara medveten om att förbrukningen mot färdatorn sommar mot vinter kan ju skilja allt från någon % upp till 75% beroende om du pendlar 4mil eller har 3 kilometers resor till jobbet.
En värmare som puttrar på 30 minuter slår hårt på kort körnings förbruknings snittet.
Och att säga generellt ett miltal för diesel gäller väl mer ur ekonomisk synpunkt.
När jag köpte nybil sist skilde det 58 tusen på en D3 och T3 med exakt samma utrustning plus skatteskilnaden.
Det är väl den skillnaden man pratar om att köra in på x antal tusen mil.
Sedan som ni säger, enbart pendla till jobbet 4 km och till affären då kanske man inte köper en diesel.
Jo Rutger, jag lyckades efter många om och men se att T1 och T2 växlade samtidigt som snittförbrukning, momentanförbrukning och återstående körsträcka när man rullade med tumrullen på blinkersspaken.
MSO, om jag kör värmaren 30 min och flyttar bilen till grannens uppfart så blir ju förbrukningen 18l/mil eller nått. Så att jämföra en bil med värmare mot en utan är ju egentligen som att jämföra äpplen och päron, så du har alldeles rätt i ditt påstående.
Ska man vara på något så när på rätt planhalva så kanske det är färddatorns värde man ska utgå ifrån. På min bil ligger värmarens dieselförbrukning vid sidan om färddatorns värde. Som jag skrev innan, om jag kör värmaren en halvtimma och åker till affären 5km och hem igen i en månad så kommer ju förbrukning vid pump ligga på 1,5l/mil. Men jag har ju knappast förbrukat denna mängd bränsle vid körning av bilen. Färddatorn kommer ju visa typ 0,6-0,7 och det är ju detta värde som min körning har förbrukat.
Fast så fort motorn är startad inkluderas värmarens förbrukning så länge dom går samtidigt i färddatorns värde / visning.
Hur rätt det sedan kalkyleras är ju en annan fråga
Så är det nog på alla bilar tror jag.
Sedan har jag alltid tyckt gammla V40 /v60 varit bland dom snyggare bilarn i sin tid och v60 har varit riktigt intressant trots den lite trånga insidan.
Bara synd att prislappen varit allt för hög dom gånger jag varit spekulant.
Jag är tveksam MSO. På Volvo suger värmaren ur ett eget 2mms hål i tanken. Hur detta skulle implementeras i ECU’ns mätning av insprutad bränslemängd från spridarnas pulser har jag ingen koll på.
Sedan får man betänka att en 5kw värmare som går en halvtimma på full effekt förbrukar typ 5dl bränsle. Så kör man värmaren en halvtimma innan man kör 10km så är reell förbrukning 1,5l/mil även om åkturen bara förbrukat 1l/mil.
Den kalkylerar väl timförbrukningen mot kilometrar inbillar jag mig.
Testa med den momentana visningen framme på displayen och när du kör och stoppar motorn eller på tomgången .
Då ser jag på min bil 0,5 liter i timmen eller 0,2 om motorn kommit upp mot 90 grader.
Nja bara värdelöst vetande men lite kul att veta. :)
Snart januari ska jag hämta min Fabia och har Hakka 9 och ska bli kul att se hur bränsleförbrukning.
Håller med dig :-)
FXX - jag är definitivt inte lång utan snarare kort men det hindrar inte att olika bilar är olika bekväma att ta sig i och ur. Och har man haft en bil som ur den synpunkten fungerar utmärkt (Golf SV) så blir man lite mera kritisk när man provsitter bilar.
Visst - måste man så fungerar det absolut men måste man inte utan kan välja nåt som passar bättre så gör man gärna det.
Problemet med vanliga Golfen var att jag vill ha ratten rätt lågt och stolen i högsta läget och eftersom jag inte är så lång så hamnade stolsdynan lite för nära ratten och då blev det trångt när högerbenet skulle förbi - inte helt ovanligt i relativt låga bilar och för förare med min längd. Och ett fenomen som helt lyser med sin frånvaro i min Golf SV. Man har som sagt olika preferenser. Och jag åker mestadels kortare sträckor så den komfort som stolarna i Golfen ger är helt tillfredsställande så av den orsaken behöver jag inga Volvo-stolar.
Har du testat T-Roc ? Högt insteg och sportigare än Sportsvan, du blir flera år yngre på kuppen och den har adaptiv farthållare.
Guran - jodå, men tycker dels att den är för dyr för vad den ger, sen är det nog dags att testa nåt annat än VAG nästa gång.
MSO, ska testa detta vid nästa tillfälle.
Provade att åka utan att starta värmaren idag. Förutsättningar, +5gr ute och regn. Först 9km 80-väg, stannade vid ett rödljus på vägen, stod i Mc-driven i 5-6min på tomgång. Men inte förrän jag körde ut från Mc Donalds och hade gasat upp i 80 igen så gick tempmätaren upp på normalnivå. Så det krävdes 1 mils körning och 5-6min på tomgång för att motorn skulle komma upp i temperatur. Värmen i bilen var dock inget fel på. VOC-appen säger att bilen förbrukade 0,62 för denna lilla resa.
Men bränslevärmaren startade väl ändå automatiskt p.g.a. låg temperatur, FXX?
Totalt drygt 10 min med motorn ingång. Undrar om Volvon både har värmare och ”brödrost”, men trogen inte
I min bil tänds lampan vid knappen (har en egen spak/knapp för denna snyggt vid sidan av andra reglage för temperatur, defroster, elbakruta) för parkeringsvärmaren när den startar.
Undrar om jag nån gång kan förlika mig med t.ex Volvos nya skärmbaserade system och digitala mätare. Tycker fortfarande det är snyggt med snyggt designade analoga hastighetsmätare och varvräknare. Men man kanske kommer ändra sig.
Jag håller med dig i det du säger.
På min bil har jag knapp och den tänds när jag trycker igång värmaren eller om jag har fjärrstartat den.
Och motorstyrningen har aktiverat värmaren får jag ingen feedback på att den startat om jag inte klickar fram info i skärmen vilket jag tycker är en miss.
Jag vill veta liksom.
I morse var jag borta och missade att starta värmaren.
Minus 5ute och satt kvar i bilen utan att starta motorn.
Blev samma som fxx upplevde att 2-3 minuter sedan smyger fläckten igång med varmluft på defroster av rutan.
Jag har läst att om man kör kortare resor så ska man undvika att köra värmaren för då "koxar" den igen sig tydligen. Så jag har avaktiverat "automatisk extravärme" eller vad den kallas i menyn. Gjort samma på Folkan.
Köp en begagnad diesel GLC nästa gång MSO då ser du. Snål disel, 4wd och SUV med platt ratt och fotsteg att lorta ner byxorna med :)
Fint att dra skotrarna och båten med, du kan lätt ha allt efter samtidigt :)
Guran, PTW-element (heter det så?) kan man inte får ihop med bränslevärmare på Volvo, inte V40 iaf.
Jag håller med dig Guran, gillar Folkans analoga hastighets och varvräknare bättre än Volvons, dock känns Folkas nya display rätt fräck. Men jag vill gärna ha varv och hastighet bredvid varandra som mätare dock. En tröst är att man dock kan skifta mellan 3 olika utseenden på Volvon iaf.
FXX, PTV är nått helt annat än en ”brödrost i bilen”
Är väl det som en skräddare frågar en herre om vid utprovning av byxor, liksom vart paketet vanligen befinner sig :)
Smart! Men den finessen har jag inte på min XC60, vad jag vet.
Korrigering! Jag har den finessen att stänga av automatisk start av bränslevärmaren, men det blir liksom lite av eller på och det passar inte mig eftersom jag sällan kör korta resor.
Som Guran säger - "brödrosten" heter varken PTV eller PTH utan PTC...:)
I center/mitten alltså, låter obehagligt :) nästan värre än okomfortabla säten.
Frågan är hur det är tänkt, har värmare på min passat, oftast så kör jag värmaren innan jag sätter mig i bilen och sätter jag mig då och kör innan 30 min lyser knappen för att värmaren är på.
men korta resor gör jag det inte, och då går ju värmaren på automatiskt när man kör, och då lyser ingen knapp.
Annan sak att tänka på, värmaren fungerar inte när man kör på reservern, har märkt de förut när jag försökte starta den på parkeringen. Men skulle till jobbet. Och vattentempen blev aldrig 90 grader innan tankning och då körde jag ändå 1 mil varav merparten motorväg.
FXX, vridmomentspundare ha ha den var bra, kan beskriva mig med. Körde en kollegas V70 D4 5cyl 175hk för några år sen. Den gick nog aldrig över 2000 varv på tre veckor. Även en nyare V70 D4 4cyl körde jag ofta med eco+ vilket gjorde att den växlade upp väldigt tidigt likt en lastbil. Väldigt avslappnat att ligga och köra på bottenvridet.
Värmarknappen lyser när värmaren blivit startad av dig, genom fjärr, på knappen i bilen eller på tiduret. Startar du värmaren på knappen eller fjärren så går den så länge som du programerat att den ska göra vid manuell start. Jag har satt min Folka på 30min för att skona batteriet. Vi start genom tiduret så avgör den själv mha. utetemperaturen hur länge den behöver gå.
Och nej, det är en säkerhetsgrej på alla bilar med värmare idag att dom inte ska gå igång om bränsle eller spänning är för låg.
Hört ett rykte att på Caddy är det så dumt att om man råkar ut för låg bränslenivå och värmaren sagt ifrån och inte startat så måste bilen till verkstad för att ”nollas”. Är säkert inte så på dagens modell dock.
Så är det, värmaren startar inte när tanken är på reserven eller att batterispänningen är för låg. Så är det tänkt. Inte köra slut på soppa så du inte kommer till macken eller göra av med ström så inte bilen startar. Ganska listigt.
Jo men fruktansvärt kallt :-).
Och till någon verkstad behövde jag ej åka till.
Axel 61, jo det tillför en hel del till körningen med ett ordentligt vridmoment. Jag har aldrig haft mycket till övers för dieselbilar. Under 30 år så hade jag aldrig haft en enda, däremot flera bensinturbo. Så i somras köpte vi en Golf Alltrack med dieseln. Det är ju underbart att ligga och segdra på växlarna, och med dsg’n så har man inget slirande utan det suger iväg med oavkortad kraft även om man inte varvar mer än 2500 så känner man inte när nästa växel läggs i, den bara drar.
Volvon är nästan likadan då den har lockup på trean (tror jag) och uppåt. Svårt att förklara men det drar iväg härligt men man hör inget ansträngande från motorrummet öht.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.