Vi Bilägares forum

Ny eller begagnad Ceed?

Ny eller begagnad Ceed?

Ny här så tacksam för hjälp.
Är på jakt efter bil.
Snöat in lite på nya Ceed. Tycker den ser trevlig ut och 7 års nybilsgaranti samt det rimliga priser lockar mej.

Men nu till min fråga. Jag har kikat på att köpa (låna en del av beloppet) helt ny ceed. Men undrar om det är en väldigt dum affär. Förstår ju att den tappar i värde väldigt mycket men kikar man på en 2-3 år gammal ceed som dessutom är förra modellen så tycker jag inte dom ligger så jättemycket lägre. Automat är krav. Annars inga direkta krav.
Just nu står det på flera återförsäljares sidor att dom har kampanj och ganska nedsatt pris på Sportswagon GT-Line.
Ungefär 220tkr istället för närmare 250tkr.
Är det vanligt med såna här kampanjer eller ska man slå till? Behöver egentligen inte bilen förrens till hösten så vill helst inte köpa nu för då får jag stå med 2 bilar i flera månader. Men om det är leveranstid så är det ju läge att beställa. Någon som har lite koll på hur priset legat på ceed sw dom senaste månaderna?
Rekommendationer på andra liknande bilar annars?
Som sagt, nybilsgarantin är ett stort plus, därför jag går ifrån volkswagen i år.

Tacksam för svar och vad ni tycker!

Uppdaterat: 2019-07-01 19:15

Kommentarer

Syskonbilen Hyundai I30 kan ju vara ett alternativ. Mer en fråga om vilken design man gillar. Ungefär samma pris för en fullutrustad Premium, med 140hk bensinmotor och automat. 5års garanti med obegränsad körsträcka, Kia har 7år men körsträckebegränsning. Är väl som att jämföra två olika röda äppelsorter.

Uppdaterat: 2019-07-01 20:23

Ja den har jag inte tänkt på att kolla. Ska kika direkt. Jag har kikat lite på Focus också. Får man lite mer utrustning men den blir lite dyrare. Speciellt om man vill ha automat och gå upp till 1.5 liters motorn.

Uppdaterat: 2019-07-01 21:05

Enda nackdelen med både Kia och Hyundai är att dom tar upp en del vägljud. Men om du tycker det stör kan du avgöra.

Med odubbade vinterhjul så rullar dom tystare.

Sonen hade en I30 av nyaste modell, trevlig bil pigg med 140hk motorn och bra automatlåda (dubbelkopplingslåda) snål på bensinen som dom flesta nya bensinbilar, visst finns det undantag. Men kördes lekande lätt under 0,5l/mil på långkörning.

Jag tror också servicen är billigare på Hyundai. Kan vara värt att kolla upp. Skall ju servas varje år för att garantin skall gälla.

Men Kia har lyckats bra med marknadsföringen i Sverige så många glömmer bort Hyundai.

Uppdaterat: 2019-07-01 21:15

I Sverige så är Kia avsevärt större som märke än Hyundai och därmed är den lokala representationen också med stor sannolikhet mera spridd.

Sen tycker jag personligen att många Kia-modeller känns lite modernare än motsvarande Hyundai.

Uppdaterat: 2019-07-01 21:38

Ja man glömmer ju väldigt lätt Hyundai faktiskt. Har en kollega som har en i30, dock några år gammal och dom har fått laga lite små elektriska grejer på den. Hade det varit en Kia hade dom nog kunnat få lite på garantin för den är runt 5-6 år gammal tror jag. Är det betydligt mer ekonomiskt att köpa en ca 3 år gammal kia? Så svårt att uppskatta värdeminskningen på en bil tycker jag. Jag har ju planer på att ha den ett tag men har leasat dom senaste åren så är van vid att byta var 3 år med...

Uppdaterat: 2019-07-01 21:52

Hyundai är en trevlig bil.

Pigg, enkel och mycket bil för pengarna.

Finns många fördelar.

Många olika mindre verkstäder som är auktoriserade hos Hyundai.

Mycket bra utrymme.

Nackdelar är vägljudet, detsamma är det för Kia.

En stor nackdel är interiören att den repas lätt och inte är så hållbar. Skall vara bättre enligt försäljarna men jag är tveksam.

Stirra dig inte blind på 7 år hos Kia utan läs det mer noggrant.

Skall du köpa nytt så hos Hyundai skall det vara premium för Led lyset.

Uppdaterat: 2019-07-02 08:31

Som alltid när det gäller långa garantitider så gäller det att kolla väldigt noga att bilens serviceschema är följt till punkt och pricka och att alla service helst är gjord hos en auktoriserad verkstad.

Här i trakterna finns ingen enda Hyundai-säljare medan det bara i vår stad finns 2 auktoriserade Kia-försäljare - för att ta ett exempel. Efter att Hyundai bytte generalagent förra året känns det som att antalet ÅF minskat. Inte helt oviktigt.

Uppdaterat: 2019-07-02 09:07

Hur ofta byter du bil? Ska du ha den i 7 år och sen byta kanske det är vettigt att köpa en ny, trots allt. Nya bilar har en tendens att bli en mardrömsaffär om man ser till delen värdeminskning men å andra sidan, har du garanti i 7 år och byter en månad innan bilen tappar garantin kan man skönja ett bilägande som inte är förknippat med dyra verkstadsräkningar. OM det däremot är dålig kvalitet och du måste ha bilen på verkstad i ofta och länge, då är det ju en klen tröst med garantier. Man påverkas negativt ändå, även om man inte måste betala räkningen. De bilarna har ju funnits ganska länge nu och de bör ju ha lärt sig något längs vägen och förbättrat potentiellt dåliga konstruktionen tycker man så risken för stora åtgärder är kanske inte så stor.

Lycka till med ditt bilköp!

Uppdaterat: 2019-07-02 09:45
/Hilife
Shogun skrev:

Jag skulle jämföra med nya Corolla hybrid. Läser man tester när de räknar ut milkostnaden får Corolla väldigt låg milkostnad trots relativt högt inköpspris jämförelsevis. Mycket beroende på mycket starkt andrahandsvärde. Om man står ut med bullernivåerna vilket verkar vara en svaghet på alla dessa modeller.

Men du vet väl att Toyota på rekordtid fullständigt komposteras av rostangrepp, bara att läsa rosttesterna :)

Uppdaterat: 2019-07-02 12:55

Jag vet att garantin på kia inte täcker allt. Men den tar ändå väldigt mycket. Jag vill inte köpa en bil för 100 000-200 000 för att riskera att någon väldigt dyrt gå sönder så jag får lägga ut en större summa pengar på bilen.

Min 2 vw jag har 2 och 3 år gamla har båda 2 ACn gått sönder på 1 gång vardera. Den ena täcktes av garantin men inte den andra. Jag kanske haft otur men risken finns ju trots allt. Jag hade helst av allt haft en Volvo, trivdes väldigt bra med våran V70 vi hade. Men de har ju inga garantier efter 2 år direkt. Alltså skulle t ex ACn gå sönder eller bränslevärmaren eller vad tusan som helst så får man stå med dyra utgifter. Jag vet att sannolikhet är väldigt liten, men finns ju alltid där. Hur gör ni själva? Är det mycket smartare att köpa en begagnad t ex Volvo och hoppas inget händer och om det händer så får man hoppas att ens helförsäkring täcker det som går sönder, så man bara åker på en självrisk.

Jag är väldigt kluven och öppen för förslag just nu..

Har tidigare alltid leasat så har bara haft bilar i 3 år men hoppas jag kan ha lite längre nu. Beroende på hur gammal bil man köper.

Samma med service, och slitagedelar kommer ju också komma om man köper en några år gammal bil. Men det kanske aldrig kostar så mycket så man svimmar av räkningen...

Uppdaterat: 2019-07-02 14:17

Är det kanske så att Toyotas s k TKG i princip är samma sak som Maskinskadeförsäkringen i helförsäkringen ? Gissar att det är nån form av självrisk även på TKG och skillnaden skulle väl då främst vara att den räcker upp till 15.000 mil när många maskinskadeförsäkringar upphör att gälla vid 12.000 mil. Bara en fundering...

Uppdaterat: 2019-07-02 15:36

Pi - Någon form av försäkring är det säkert, som Toyota köper. Men det är ingen självrisk för kunden. När min frus förra Auris var på service ringde dom och sa att dom sett att vattenpumpen läckte lite. Så dom bytte den, men utan kostnad för henne. Den gick på denna garanti.

TS bör observera att bilen man köper måste ha fyllt 24 månader för att man ska få denna garanti. Även om följande länk är från Göteborg så gäller samma sak hos alla Toyotahandlare. Här kan ni läsa mer detaljer om garantin:

https://toyotagoteborg.se/service/toyota-verkstad/toyota-kvalitetsgaranti/

Uppdaterat: 2019-07-02 16:02

Ok - i princip alltså en Maskinskadeförsäkring utan självrisk. Alternativt väljer man ett försäkringsbolag med låg självrisk på maskinskadedelen och kan välja bilmärke fritt...:)

Uppdaterat: 2019-07-02 16:46

Ja det låter ju absolut som en maskinskadeförsäkring utan självrisk. Har leasat en Toyota också i 3 år och vi var inte jättenöjda med den. Absolut inget fel som uppstod under 3 år men ganska slö och otroligt jobbig automatlåda (mumtimode tror jag den kallades). Sen tycker jag väl dom inte är direkt snygga iaf inte på insidan. Men man kanske ska tänka bort snygghet och tänka in ekonomi och säkerhet istället.

Uppdaterat: 2019-07-02 18:14

Köp en Hyundai I30.

I alla fall värt att provköra tycker jag, som provkört flera. Själv tycker jag den är snyggare än Ceed, men smaken är som sagt delad.

Uppdaterat: 2019-07-02 18:17

Om du ändå kollar på Hyundai, kika även på Ioniq som hybrid eller laddhybrid. Oväntat bra utrymmen trots en slank bil. Priserna är inte kopiöst mycket högre än för en Ceed.

Uppdaterat: 2019-07-02 18:53
Power to the people

Det stämmer att Focusen blir dyrare i inköp....men det är en helt underbar bil (har 1.5:an) den har 5 år/10000 mil nybisgaranti...sen har den "gamla sortens" automatlåda med serviceintervall 24000mil/10år ,dom nyare dubbelkopplingslådorna ska ha service var 6:e år vilket höjer servicekostaden..

Uppdaterat: 2019-07-02 19:44

Kolla även Kia Niro hybrid - kan absolut vara ett alternativ.

Uppdaterat: 2019-07-02 19:59
Pi skrev:

Ok - i princip alltså en Maskinskadeförsäkring utan självrisk. Alternativt väljer man ett försäkringsbolag med låg självrisk på maskinskadedelen och kan välja bilmärke fritt...:)

Det har du rätt i och det är naturligtvis ett alternativ. :)

Uppdaterat: 2019-07-02 20:01

Focusen har serviceintervall 2år/3000 mil och kamkedja vilket bidrar till lägra kostnader...

Kian har 1år/1500 mil och kamkedja...

Focus har vunnit dom flesta tester men besegrats av Kian i ett test.

Kian har legat i toppen i dom andra...

Skulle valt Kian om du inte väljer Focus...

Uppdaterat: 2019-07-02 20:04

Ska provköra ceed och Focus i helgen.

Men om jag förstår Fords hemsida rätt så är jag uppe på ca 275tkr om jag vill ha automat och 1.5 liters.

Stor skillnad från Kias 220tkr.

Och om jag förstår Hyundais hemsida rätt så börjar Ioniq på ca 360 000tkr. Också lite mer pengar. Men jag ska börja med att köra lite helgen.

Vad jag undrade med är om det kan vara läge att slå till nu med deras nuvarande kampanj eller om det alltid kommer massa olika kampanjer så samma pris kommer dyka upp till hösten med?

Tack för input

Uppdaterat: 2019-07-02 20:17

Såg precis att Ioniq gick att få betydligt billigare om man valde hybridmodellen. Men vet inte hur stor bagagen är. Är ute efter en kombi. Men får nog ta och kika på den med kanske

Uppdaterat: 2019-07-02 20:19
Dea Lindquist skrev:

Såg precis att Ioniq gick att få betydligt billigare om man valde hybridmodellen. Men vet inte hur stor bagagen är. Är ute efter en kombi. Men får nog ta och kika på den med kanske

Ionic Hybrid är billig och bränslesnål och en praktisk kombikupé

För den skull inge sagt att den har tillräckligt stort bagage. Men är du ute efter låg förbrukning så är även den icke laddbara versionen snål på dropparna

Uppdaterat: 2019-07-02 20:33

Låter som ett hyffsat pris för Focusen ändå....köpte min för 278 000 men då va det en demo som gått 850 mil..dock en St-line 1.5 combi med väldigt bra utrustning bla dragkrok, metalliclack (dock känslig för stenskott...)

Uppdaterat: 2019-07-02 20:42

Mazda 3 är kanske ett alternativ.... finns väl med 10 års nybilsgaranti...nackdelen är dock att den inte finns som kombi bara halvkombi....

Uppdaterat: 2019-07-02 21:20
njo415 skrev:

Mazda 3 är kanske ett alternativ.... finns väl med 10 års nybilsgaranti...nackdelen är dock att den inte finns som kombi bara halvkombi....

Och nybilsgarantin är tre år. Komponentgarantin kallar dom den som är 10, tror bara du får den trasiga komponenten men inte arbetet att byta den. Men satte mig inte helt in i hur den fungerade när jag hade en Mazda. Men ”traditionell” nybilsgaranti är tre år.

Uppdaterat: 2019-07-02 21:28

Mazda 3 är för liten. Mazda 6 är lite dyr. Dock bra med utrustning får man ju säga. Och väldigt trevliga att se på, både in och utsida.

Begagnad A4 eller bmw 3-serie då?

Suck. Finns ju hur mycket som helst att välja på uppenbarligen... Hade bara hoppats att ni här kunde säga precis hur jag skulle göra så det här letandet och velande hade varit över nu...

Rekommenderar ni att köpa demobil som gått några 100 mil? Tycker oftast dom ligger ganska högt i pris dom med.

Uppdaterat: 2019-07-02 21:40

Senaste rost-testet innebär ju att man ska ignorera precis allt vad som heter Mazda, eller spendera en bunke pengar på eftermarknads-rostskydd enligt en långtidsplan.

Kollar du på Diesel? Ring ett par verkstäder och dammsug hela ställena på all information gällande partikelfilter. Idiotdyrt på Kia enligt tidigare skrönor, så det är bättre att höra från säker källa om det.

Har en polare som körde begagnad tidigare generation Ceed diesel. Den går att köra i 24 månader utan att ha titta på oljestickan en gång under tiden. Självklart är ju motorn helt förstörd, men uppenbarligen löjligt driftsäkra och bör väl inte ge några som helst problem ifall man sköter sin service som en normal människa :D

Uppdaterat: 2019-07-02 21:40

Enligt mitt tycke är Focusen bästa köp om du väljer 1.5:an(bensin) är kanon nöjd med min bil förutom att metalliclacken är känslig(Desert Island blue)!

Tycker man väl kan köpa demo om den ej gått mer än några hundra mil...

Uppdaterat: 2019-07-02 21:51

Focusen är väldigt körglad men tycker du ska skippa 1 litaren...är nog lite underdimensionerad för bilstorleken om du ska ha lite last i bilen eller ta släp....

Uppdaterat: 2019-07-02 21:57
Shogun skrev:

Om du är orolig för att drabbas av fel, ta och titta på Toyota. En begagnad med TKG garanti= Toyota kvalitets garanti, gäller upptill bilen är 8år eller 15000mil, på hybridmodeller är det längre garanti på hybridsystemet om jag förstått rätt. Mer info hittar du på www.toyota.se

Toyotas kvalitetsgaranti är nu ännu bättre: 10 år eller 20000 mil är det senaste budet.

https://www.toyota.se/service-och-tillbehor/garantier.json

https://toyotagoteborg.se/service/toyota-verkstad/toyota-kvalitetsgaranti/

Uppdaterat: 2019-07-02 22:38

Konstigt att inte Skoda Octavia dykt upp i tråden ännu?

Är väl bara att köpa till förlängd nybilsgaranti i 5 år. En snusförnuftig bil, visserligen en VAG produkt. Men får inte att förringa dess förnuftighet som en bra bruksbil med stooor lastkapacitet, du kan ju åka runt med hela bagaget fyllt av vitvaror och det finna fortfarande lastutrymme kvar.

Så om du söker en förnuftig bil som fraktar dig från A - B med låg förbrukning så är det väl en given kandidat. Byt efter fem år när den tillköpta garantin löper ut.

Eller minst lika mycket bil för pengarna och INTE en VAG produkt. Opel Astra Sports Tourer också en storlastare av rang och mer komfortabel än Skodan.

En helt ny Dynamic utrustad kombibil med 150hk snål bensinmotor och automat för 239.000kr

https://www.opel.se/media/5266/p-f-opel-astra-my19-20190507.pdf

Mitt val. Ingen asiat (förutom Lexus) kan mäta sig med komforten i Opeln.

Uppdaterat: 2019-07-02 22:56

Var med inne på att tipsa om Astran,men bara 2 år nybilsgaranti?

Uppdaterat: 2019-07-02 23:41
Guran skrev:

Konstigt att inte Skoda Octavia dykt upp i tråden ännu?

Är väl bara att köpa till förlängd nybilsgaranti i 5 år. En snusförnuftig bil, visserligen en VAG produkt. Men får inte att förringa dess förnuftighet som en bra bruksbil med stooor lastkapacitet, du kan ju åka runt med hela bagaget fyllt av vitvaror och det finna fortfarande lastutrymme kvar.

Så om du söker en förnuftig bil som fraktar dig från A - B med låg förbrukning så är det väl en given kandidat. Byt efter fem år när den tillköpta garantin löper ut.

Eller minst lika mycket bil för pengarna och INTE en VAG produkt. Opel Astra Sports Tourer också en storlastare av rang och mer komfortabel än Skodan.

En helt ny Dynamic utrustad kombibil med 150hk snål bensinmotor och automat för 239.000kr

https://www.opel.se/media/5266/p-f-opel-astra-my19-20190507.pdf

Mitt val. Ingen asiat (förutom Lexus) kan mäta sig med komforten i Opeln.

Ja eftersom jag har haft några problemfria tdi octavior och just nu har min 1,0tsi passerat dryga 6000 problemfria mil så skulle jag välja en sådan direkt i denna grupp kombibilar.. http://www.skoda.se/erbjudande/detaljer/octavia-erbjudande

Med tanke på att du med värmar paketet för 5000:- extra får både kula, bränslevärmare, elbaklucka mm och dessutom så får man en tystare och klokare bil än ceed / i30 och en motor som klarar mycket mer än man tror så är det mitt val.

Och att alltid kliva in i varm bil uppskattar både frun och jag hela vintern.

Tre års garanti.

Värd att provköras.

I stort sett samma bil som en golf fast klokare.

Att beakta är väl också att skall man på en annan bil sätta in defa/calix värme så är bara det ca 7000:- extra.

Astran är som Guran säger ett bra alternativ också men tror att priset skenar iväg på den också med ev ledstrålkastare, parksensorer, och automat

Uppdaterat: 2019-07-03 02:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Hyundai I30 eller Skoda går före Kia enligt minacerfarenhetercoch tycke samt smak.

Fordctrevlig pigg bil, men mycket trängre i baksätet, värt att tänka på, samt dyrare som nybil.

Uppdaterat: 2019-07-03 07:56
mso 1000 skrev:

Guran wrote:Konstigt att inte Skoda Octavia dykt upp i tråden ännu?

Är väl bara att köpa till förlängd nybilsgaranti i 5 år. En snusförnuftig bil, visserligen en VAG produkt. Men får inte att förringa dess förnuftighet som en bra bruksbil med stooor lastkapacitet, du kan ju åka runt med hela bagaget fyllt av vitvaror och det finna fortfarande lastutrymme kvar.

Så om du söker en förnuftig bil som fraktar dig från A - B med låg förbrukning så är det väl en given kandidat. Byt efter fem år när den tillköpta garantin löper ut.

Eller minst lika mycket bil för pengarna och INTE en VAG produkt. Opel Astra Sports Tourer också en storlastare av rang och mer komfortabel än Skodan.

En helt ny Dynamic utrustad kombibil med 150hk snål bensinmotor och automat för 239.000kr

https://www.opel.se/media/5266/p-f-opel-astra-my19-20190507.pdf

Mitt val. Ingen asiat (förutom Lexus) kan mäta sig med komforten i Opeln.

Ja eftersom jag har haft några problemfria tdi octavior och just nu har min 1,0tsi passerat dryga 6000 problemfria mil så skulle jag välja en sådan direkt i denna grupp kombibilar.. http://www.skoda.se/erbjudande/detaljer/octavia-erbjudande

Med tanke på att du med värmar paketet för 5000:- extra får både kula, bränslevärmare, elbaklucka mm och dessutom så får man en tystare och klokare bil än ceed / i30 och en motor som klarar mycket mer än man tror så är det mitt val.

Och att alltid kliva in i varm bil uppskattar både frun och jag hela vintern.

Tre års garanti.

Värd att provköras.

I stort sett samma bil som en golf fast klokare.

Att beakta är väl också att skall man på en annan bil sätta in defa/calix värme så är bara det ca 7000:- extra.

Astran är som Guran säger ett bra alternativ också men tror att priset skenar iväg på den också med ev ledstrålkastare, parksensorer, och automat

Läste du inte vad jag skrev MSO, eller tittade i prislistan jag länkade.

Priset 239.000kr är för den fullutrustade Dynamic versionen med alla de saker du nämnde, förövrigt så har den även adaptiva LED-Matrix lysen, och automatlåda (inget pristillägg med nuvarande rabatter) Dvs ett riktigt bra pris för en fullutrustad bil.

Uppdaterat: 2019-07-03 09:40

Gaah. Jag blir tokig. Ni kan ju inte ge mej mer alternativ när jag redan hade svårt att välja som det var..

Kanske mycket bil och utrustning för pengarna men 239 000 är mycket pengar och hur mycket är den värd om 2-3 år? Det är där mina funderingar ligger just nu. Hur mycket går den ner i värde på 2-3 år och är det verkligen ekonomiskt försvarbart att köpa en helt ny istället för en 2 år gammal med kanske lite mer utrustning osv. Men givetvis dyrare att ha och med risk för att saker kan börja gå sönder.

Uppdaterat: 2019-07-03 09:57

Man brukar väl säga att ca halva värdet försvinner på 3år. Något mindre enligt mina egna erfarenheter. Så det blir helt klart billigare att köpa en 2år gammal bil, gärna en lågmilare, jämfört med en ny. Då har man även råd att byta oftare. Att byta innan maskinskadeförsäkringen gått ut är mitt råd. Den täcker ju upp för dyrare reparationer. Väljer man sen ett märke med lång nybilsgaranti, 5-7 år, så har man ju ytterligare trygghet. Jag har tidigare köpt 2 år gamla bilar och behållit dom 2-3 år. Jag upplever det som ett hyfsat billigt bilägande och det har aldrig blivit några dyrare reparationer på dessa bilar, av skilda fabrikat.

Vad gäller val av bilmärke så är väl det enklaste att du åker ut och provkör tänkbara bilar, så känner du nog rätt snart vilken du trivs bäst med.

Uppdaterat: 2019-07-03 10:38

Dea Lindqvist

Beror väl på hur länge du tänkt behålla bilen....

Jag köpte min "ny" för att jag tänker behålla den säkert 7-10 och känns bra att veta att det bara är stort sett jag som ägt bilen så jag vet hur den är skött och blir skött....

Pendlar varje dag så behöver en pålitlig bil.

Visst efter så lång tid har den sjunkit i pris endel...Ford har kanske inte d bästa andra handsvärdet men för min del känns det ändå värt det...

Man kan aldrig va säker innan att man gjort rätt beslut men just nu känns det kanon :)

Uppdaterat: 2019-07-03 10:45

Fundera lite över vilka säkerhetssystem och "bekvämlighetssystem" du absolut vill ha i din bil för där kan det skilja väldigt mycket på nya bilar och 2 år gamla - och även mellan helt nya bilar. Sen om merkostnaden för den nyare bilen motsvarar mervärdet - tja, det är nog bara du som kan bedöma.

Men funderar du på en hybrid så har jag redan nämnt Kia Niro hybrid som jag tycker att du skall kolla på i så fall. För mig personligen ett intressantare val än Hyundai Ionic Hybrid p g a utrymmen och inte minst insteg och sitthöjd.

Uppdaterat: 2019-07-03 10:46

Nytt är ändå alltid nytt, lev i nuet och strunta i att det kostar pengar att leva med bil. "Det går åt helsike ändå så ingen idé att oroa sig!" :)

Uppdaterat: 2019-07-03 11:02

Tänk bara på att om du köper hybrid eller liknande och vill ha dragkrok att det är begränsat med bilar som får dra över 750 kilo....endel går ens ej få med drag...

Uppdaterat: 2019-07-03 11:29

Du nämnde Audi och BMW ...säkert bra bilar men tycker betalar mycket extra för att dom heter som dom gör....

Uppdaterat: 2019-07-03 12:27

njo415 - Niro hybrid får dra 1300 kg vill jag minnas.

Uppdaterat: 2019-07-03 14:21

Om jag vore i din sits Dea så skulle jag köpa en beg lågmilare Kia Ceed förslagsvis. Du slipper den stora värdeminskningen och har kvar maskinskadeförsäkringen en tid om det skulle hända något. Om du ända ska köpa nytt, gör det innan årsskiftet då skatten blir ännu dyrare på nya bilar. Jag har bara haft gamla bilar och under dessa år har inget allvarligt hänt med dem trots att de gått 20 000mil eller mer. Allt kan gå sönder och nybilsköp är lite av en falsk trygghet då nya bilar kan strula/ha barnsjukdomar som behövs lagas bort de med. Bästa bilekonomin är väl att köpa en gammal bil mellan 10-20 000kr och köra så länge den inte kostar dyra reparationer sen byta.

Uppdaterat: 2019-07-03 14:31

Ja det lutar väl åt något begagnat istället. Vill ha säkerhet och komfort men kör inga långa sträckor till jobb så behöver inte vara så mycket komfort och tyst kupé.

Ska provköra ny och begagnad Ceed till helgen. Så får jag utgå från hur det känns till att börja med. Kanske känns helt åt skogen för tråkigt så får man väl leta vidare :)

Uppdaterat: 2019-07-03 15:42

Begagnade Ceed är kanske inte det bästa alternativet då de har haft ett högt andrahandsvärde, dvs skillnaden mot en ny är för liten och då är det bättre att köpa nytt.

Om du är rädd om din bil och kör lite så hade jag lutat åt privatleasing istället.

En ny bil kommer med tre års vagnskadegaranti som ger dig lägre försäkring, du har nya däck, billigare service och slipper besiktning.

Uppdaterat: 2019-07-03 16:23

Testa en begagnad Focus efter 2015(dålig automatlåda tidigare)

Med 1.5 liters bensinmotorn....

Bra pris,go komfort och körglad

Uppdaterat: 2019-07-03 16:32
Dea Lindquist skrev:

Såg precis att Ioniq gick att få betydligt billigare om man valde hybridmodellen. Men vet inte hur stor bagagen är. Är ute efter en kombi. Men får nog ta och kika på den med kanske

Den är hyfsad i utrymmena, bagaget är bra för att vara en hybrid. Välutrustad redan i grundutförande. Priserna har krupit ned en del på fjolårets modeller.

https://mobil.blocket.se/annons/kronoberg/hyundai_ioniq_hybrid_1_6_dct_euro_6_141hk/82436996

Uppdaterat: 2019-07-03 23:28
Power to the people

Testa Kia Ceed och Hyundai I30 kombi på samma dag och jämför dessa!

Uppdaterat: 2019-07-04 09:35