Vi Bilägares forum

Varför kör folk SUV?

Varför kör folk SUV?

Jag tänker inte ägna mig åt pajkastning utan är genuint fundersam över varför folk väljer att köra SUV när de egentligen inte har någon praktisk fördel gentemot andra bilar. Är det mestadels en modenyck eller "monkey see, monkey do"?
En kollega har beställt en XC60 för att "den är snygg". Jag tycker det ofta känns som att man är nån bobble head-version av sig själv när man kör SUVar.

I ärlighetens namn har jag haft två SUVar själv, en Opel Frontera Sport och en Chevrolet Blazer S10. Man måste ju prova saker innan man förkastar dem.

Jag letar efter en bekväm bil att åka i och flera handlare har erbjudit SUVar i någon slags missriktad illvilja.
Vilka egenskaper är det man får tillgodosedda genom sitt val?

Uppdaterat: 2017-03-20 15:52

Kommentarer

Jag förstår det inte heller, ser inga fördelar med Suv. Jag gissar att många köper dem som en "machogrej".

Finns ingen Suv som är snygg utan de ser bara "köttbulliga" ut.

Designen på en sedan vinner i elegans över en Suv varje gång.

Uppdaterat: 2017-03-20 16:03
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Större, dyra SUV:ar = status...:) I kombination med en modenyck skulle jag tro.

Sen hör man ofta att dessa är bekvämare att stiga in i och det kan förvisso stämma - men knappast stora bilar som t ex nyare XC90. För mig som inte är så lång så är den storleken på bilar synnerligen obekväma att kliva upp i och sen ta sig ur. Lagom är bäst och för mig passar min triviala Golf SV synnerligen väl. Lite högre än vanliga standardbilar ger den ett fullt OK insteg och sitthöjd även för en "gamling"...:) Sen inser jag givetvis att en storlek inte passar alla. Slutligen vill ju gärna biltillverkarna sälja SUV:ar eftersom dom tydligen har högre marginaler på dessa - säkerligen beroende på den nuvarande populariteten.

Uppdaterat: 2017-03-20 16:05

Det enkla svaret. Om man inte är fåfäng utan endast praktisk och där talar jag för mig själv, så är en SUV något som man sätter sig i. Alltså inte hukar sig eller kryper in i . Det där sista verkar inga "yngre" människor fatta förens dom själva får problem. Säger som Stenmark : "det är inte lönt o förklar för en som inte begrip". Men ju äldre eller taskigare rygg ni får , då först fattar ni.

Uppdaterat: 2017-03-20 17:36
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Uppenbarligen följer dålig syn med i köpet. For förbi två XC90 idag som båda parkerat på trottoaren...

De kanske hade både dålig rygg och dåliga ben då det är 50m extra till en riktig parkering.

Uppdaterat: 2017-03-20 19:06
It's a very good idea to leave a sinking ship

Jag har aldrig ägt någon SUV/crossover men jag har provkört några åtminstone. En mindre variant såsom Mazda CX5 gav mig ingen upplevelse alls, bara en känsla av sämre kontroll. När jag provkörde en Santa Fé (nuvarande modell) så fick jag avsevärt bättre översikt över vägen/trafiken. Trygghetskänslan var påtaglig och den sävliga framfarten gav onekligen ett lugn jag inte upplevt i lägre bilar.

Uppdaterat: 2017-03-20 19:11
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Fast nu är ju även jag en gammal pensionär och för mig är som sagt XC90 alltför hög och inte alls bekväm att sätta sig i och inte minst ta sig ur. Sen finns det mindre "små-SUV:ar" som ser ut som en SUV men som t ex är både lägre i yttre höjd och har lägre sittställning jämfört med min egen Golf SV - t ex Mazda CX-3. För att inte tala om innermåtten främst i baksätet som är avsevärt sämre. Men som sagt - vi har alla olika krav så det är ju tur att det finns bilar som passar alla...:)

Uppdaterat: 2017-03-20 19:11

Min svärmor är lite drygt 80 och inte alltför kry. Hon har lättare att kliva in i minibussar än SUVar eftersom klivet inte blir lika högt. Självklart kan andra ha helt andra krämpor, men jag upplever det som att även yngre åker SUV.

Som sagt är jag nyfiken på vad som lockar och ser inte ner på folk för att de har andra önskemål än jag själv.

Uppdaterat: 2017-03-20 19:40

Ska det vara så svårt att fatta. Skillnaden mellan att sätta sig i en t.ex. V60 Volvo och en XC60 Volvo. Det behöver man väl inte vara Einstein för att begripa precis?

Uppdaterat: 2017-03-20 19:51
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Klart att jag vet att det är olika insteg i dem, men det låter inte som ett tillräckligt skäl för ALLA ägare.

Uppdaterat: 2017-03-20 19:54

Nä vem har påstått det?

Uppdaterat: 2017-03-20 20:03
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Har beställt en Kodiaq, behöver hyfsat ofta sju sittplatser och går igång på VDA-liter... Att den dessutom är 15 cm kortare än min nuvarande kombi är också en bonus. Så nog tycker jag att det kan finnas praktiska skäl för SUV. Eller om den ska kallas CUV...

Uppdaterat: 2017-03-20 20:13

Men som tur är så finns det ju andra lite mera "normala" bilar än V60 som faktiskt är hyfsat enkla att sätta sig i - även för oss lite äldre. Men smaken är som baken....

Uppdaterat: 2017-03-20 20:14

Det främsta skälet för mig att inte köpa en SUV är helt enkelt att de är för fula. Möjligen kan en Range Rover se lite kraftfull ut, men inte snygg.

Uppdaterat: 2017-03-20 20:19
Kricko skrev:

Har beställt en Kodiaq, behöver hyfsat ofta sju sittplatser och går igång på VDA-liter... Att den dessutom är 15 cm kortare än min nuvarande kombi är också en bonus. Så nog tycker jag att det kan finnas praktiska skäl för SUV. Eller om den ska kallas CUV...

Mycket bra val!

Uppdaterat: 2017-03-20 20:33
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Har trivts väldigt bra i de suvar jag haft, explorer, blazer och tahoe.

Gillar det kraftfulla, kantiga, oömma....

Xc60/90 säger mig ingenting, bara ännu fulare än andra volvo....

En crossover kan jag tänka mig, behöver inte 4wd, men matta plastsköldar och lite högre är praktiskt på grusvägar, och bekvämt....

Uppdaterat: 2017-03-20 20:48

Man kan också fråga. Varför kör folk små och låga bilar?

Jag ser mest fördelar med att sitta högt och ha gott om utrymme. Känns säkert också, och som någon nämnde, trottoarkanter är ju inget bekymmer.

Uppdaterat: 2017-03-20 20:50
Swemba skrev:

L. Mäkinen wrote: ... varför folk väljer att köra SUV när de egentligen inte har någon praktisk fördel gentemot andra bilar.

Vad har en coupé för praktiska fördelar gentemot andra bilar? Eller en Cab? Eller en sedan? Eller en Ferrari?

Varför har så många så svårt att förstå just valet SUV, när de tydligen kan svälja alla andra bilval där ytterst få är baserade på bilens praktiska fördelar. För vore det bara praktiska fördelar som styrde så skulle det inte finnas speciellt många bilar.

+++++

Uppdaterat: 2017-03-20 20:59
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jo, Swembas inlägg har många poänger.

Jag är ingen fan av SUV men när man pratar med ägarna så verkar det som många av dom gillar att sitta högre upp, komfort och att känslan av att sitta i något större som skyddar.

Ofta har ju en SUV lite skönare och starkare motorer så dom som väljer en sådan tycker kanske det mullrar skönt.

Hoppade in i en Ateca och provsatt och visst kändes bilen ok, men jag är ingen fan av stora bilar.

Nu kör jag en Leon Kombi, kul att se på men rätt trist och praktisk. Hade jag fått välja och kravet inte var dragkrok så hade det stått en BRZ på parkeringen, sjukt opraktiskt, så långt ifrån SUV man kan komma....men man hade antagligen gått runt med ett leende efter varje tur.

Det som stör mig mest med SUV är att jag alltid lyckas grisa ner mina byxor när jag hoppar in, kanske ett tecken på att man bör tipsa polarna att deras SUV behöver lite TLC.

Uppdaterat: 2017-03-20 21:14
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Swemba är nog på rätt spår. Vi tror ju att vi alltid är rationella men när det gäller val av bil så handlar det väldigt mycket om känslor. Det kan vara svårt att erkänna. En SUV/crossover ger många exakt den känsla de söker. Troligen kommer känslan från en kombination av egenskaper och detaljer i utseendet.

Uppdaterat: 2017-03-20 21:14
Mycket vatten har runnit under hjulen...
L. Mäkinen skrev:

... varför folk väljer att köra SUV när de egentligen inte har någon praktisk fördel gentemot andra bilar.

Vad har en coupé för praktiska fördelar gentemot andra bilar? Eller en Cab? Eller en sedan? Eller en Ferrari?

Varför har så många så svårt att förstå just valet SUV, när de tydligen kan svälja alla andra bilval där ytterst få är baserade på bilens praktiska fördelar? För vore det bara praktiska fördelar som styrde så skulle det inte finnas speciellt många bilar.

Uppdaterat: 2017-03-20 21:18

För man vill vara som alla andra, man vill inte sticka ut från massan. Jag menar, varför river man ut alla väggar i huset och målar allt vitt ?? Jo man vill ha det som alla andra, tänk vad farligt att sticka ut med en färgklick, eller för den delen åka runt i en sedanbil, vad ska grannarna tro ??

Refererar till före detta svärmor när hon och svärfar diskuterade ny bil "Vad ska vi ha för färg Bengt, jag tror vi tar silver, den verkar populär"

Uppdaterat: 2017-03-20 21:27

Jo, eller så handlar det om att vi människor är flockdjur och vill passa in. En annan anledning kan ju vara att man vill sälja bilen vidare, och då bil är en dyr kostnad så vill man inte riskera att stå där med sin limegröna bil.

Eller så är vi svenskar genetiskt löjligt praktiska, grått = man ser inte smutsen (som vissa tycker är bra) ;-)

Uppdaterat: 2017-03-20 21:36
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag kan förstå att man faller för det praktiska i en oöm bil om man har barn eller jagar. Att det är bekvämt att studsa omkring i kupén eller sitta som på en vattensäng är svårare för mig att greppa.

Uppdaterat: 2017-03-20 21:52

Eftersom många SUV:ar, i alla fall de aningen större, är nån form av företagsbilar så vill man väl inte skilja sig ifrån arbetskamraternas val och eftersom SUV:ar är "inne" så är det nog enklast att välja en sån. Så Rikards teori är nog inte så felaktig eller som Benny uttrycker det - vi är flockdjur...:)

Uppdaterat: 2017-03-20 21:54
christer_1 skrev:

Ska det vara så svårt att fatta. Skillnaden mellan att sätta sig i en t.ex. V60 Volvo och en XC60 Volvo. Det behöver man väl inte vara Einstein för att begripa precis?

Men är det enda skälet till att folk väljer suv? Var faktiskt det trådskaparen undrade. Om det endast är insteget som räknas, vad var det då för fel på mpv? En mpv är ju dessutom betydligt rymligare (i regel) än suv:ar.

Uppdaterat: 2017-03-20 21:58
Swemba skrev:

L. Mäkinen wrote: ... varför folk väljer att köra SUV när de egentligen inte har någon praktisk fördel gentemot andra bilar.

Vad har en coupé för praktiska fördelar gentemot andra bilar? Eller en Cab? Eller en sedan? Eller en Ferrari?

Varför har så många så svårt att förstå just valet SUV, när de tydligen kan svälja alla andra bilval där ytterst få är baserade på bilens praktiska fördelar? För vore det bara praktiska fördelar som styrde så skulle det inte finnas speciellt många bilar.

En cab har man för att man gillar känslan av taklöshet, och den är underbar.

En coupe (om man menar sportbil) har fördelar jämtemot snabbare sedaner att de är lättare och har lägre tyngdpunkt, vilket uppskattas om man älskar bilkörning.

Förmodar att det är någon känsla med suv som styr. För oss som inte förstår, förklara gärna den. Dömer inte heller någon, men har också undrat varför suv är så poppis.

Uppdaterat: 2017-03-20 22:05

Jag har inget svar. Gissar på smak, ungefär som varför välja en viss bil öht, alla kunde väl köra i likadana lagombilar, köpa likadana kostymer och bo i likadana radhus med 0,43 katt.

Uppdaterat: 2017-03-20 22:15
Skyll er själva - Ni har ju själva valt 🤠

Precis "." - det är ju vad som sker när "alla" köper en SUV...:) Kanske utan att egentligen reflektera så mycket över valet - vad vet jag... Precis som man köpte en Volvo 240 tidigare.

Uppdaterat: 2017-03-20 22:25

Men det är väl inte "alla" som väljer SUV?

Uppdaterat: 2017-03-20 22:36
Skyll er själva - Ni har ju själva valt 🤠

"." - nä, men det är idag en väldigt populär biltyp och snart de enda nya modeller som tillverkarna presenterar. Se bara på XC60 som ett exempel - Volvos viktigaste modell sägs det. Inte länge sen V70 var det och tidigare 850 resp 940 m fl...

Uppdaterat: 2017-03-20 22:39
Pi skrev:

"." - nä, men det är idag en väldigt populär biltyp och snart de enda nya modeller som tillverkarna presenterar. Se bara på XC60 som ett exempel - Volvos viktigaste modell sägs det. Inte länge sen V70 var det och tidigare 850 resp 940 m fl...

Intressant det du säger. SUVar har blivit den viktigaste modellen för många tillverkare och på bilsalongerna presenteras den ena efter den andra av dessa fordon. Samtidigt så nås man av rubriker som dessa (nöjer mig med två exempel): http://www.vibilagare.se/nyheter/nu-presenteras-branslebytet http://teknikensvarld.se/centerns-forslag-100-000-i-miljobilsbonus-435301/ Hur rimmar detta egentligen? Hur länge till kommer dessa SUVar att vara olika tillverkares bästsäljare? Satsar tillverkarna sig rakt in i fördärvet, eller...? Samtidigt kanske man skulle satsa på en SUV själv, för det kanske är sista chansen att äga en. ;)

Kanske så många tänker? Att snart sitter vi där allihopa i en strömlinjeformad elbil...

Uppdaterat: 2017-03-20 23:21

Det kan inte vara miljöhänsyn som gör att man väljer en Suv. Mer feldesignad biltyp vad gäller bränsleförbrukning får man leta efter!

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49

Frågan är ju också: vad är en SUV? Är det en något högre standardbil som XC70? Eller en något högre småbil som Captur?

För mig är en SUV något riktigt stort, typ XC90 eller varför inte de där jättebilarna som är så poppis i USA.

En Captur eller 3008 är ju inte påtagligt högre än en Golf Plus. Men, de är alla bekvämare att kliva i/ur.

Alla gillar ju inte att sitta på golvet, och dessutom kan det finnas medicinska skäl till att välja en bil med bekvämare insteg.

Uppdaterat: 2017-03-21 08:11
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

I denna tråden ser man hur olika vi tänker i våra bilköp och det är ju ganska naturligt.

Själv skulle jag aldrig någonsin lägga en enda krona på en Suv, jag gillar de inte alls för fem öre. Sedan eller halvkombi är bilarna för mig. En del gnäller på utrymmet i en sedan som egentligen inte alls är mindre i en suv annat än på höjden men det är inte många som kör med hatten på nuförtiden.

Uppdaterat: 2017-03-21 08:13
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

SUV är stort, har kommit från "fotbollsmorsorna" i USA, till att bli stort och trendigt i Europa och nu väldigt starkt i Sverige, fast här är fortfarande en kombi större (tror jag, utan att ha kollat statistik...)

Hänga med strömmen, ligger nog en del i det, vi vill inte sticka ut, Jante-Svenne osv... och om grannen nu har köpt en så kan vi, men inte före honom, nä nä...

Jag är en kombo mellan hänga med strömmen och gå emot, genom att välja Volvo som är största märket i Sverige, men välja S60cc som troligen är den minst säljande modellen... se där, man kan välja själv, köra sedan OCH förhöjd bil, som ändå inte är en SUV ;-)

Uppdaterat: 2017-03-21 08:43
*Robban

Jag tror inte att detta med högbyggdhet i sig är ett argument för SUV, för en minibuss är faktiskt högre byggd och med stolen i höjt läge så ger den ett högt insteg och man har god överblick över trafiken. Men många väljer en SUV istället för en minibuss och jag tror det handlar om att en minibuss mer förknippas med familjebil, mer "rullande barnvagn". Konsumenter vill inte ha en bil som signalerar "familj" för det verkar ju så tråkigt, utan de vill ha en bil som signalerar "oberoende" och "dynamik" och "äventyr". Det är ju intressant att det inte är mer än 7 - 8 procent av SUV:arna som köps som är fyrhjulsdrivna, konsumenterna köper de framhjulsdrivna versionerna även för de SUV:ar som även har fyrhjulsdrift. Och högre markfrigång är inget argument heller då majoriteten av SUV:arna finns i städerna. Men jag tror att det är just det med att SUV signalerar "onyttighet" som gör de så attraktiva för en del. Den högsta skrytfaktorn och status handlar ju om lyxen att ha en bil man inte behöver, och det är vad SUV signalerar, lyxen och statusen i att vara "onyttig". Men denna status är ju bara tillfällig eftersom när de flesta kör SUV så försvinner statusen och lyxen också, det är inte status eller lyx att ha samma som andra... Så SUV-trenden ser jag som tillfällig, den kanske håller i sig 2 - 3 år till och sedan börjar dala. Vi får se.

Uppdaterat: 2017-03-21 08:53

När det gäller miljöaspekten så finns många SUV:ar med snåla dieselmotorer, även fler hybridversioner kommer.

Uppdaterat: 2017-03-21 08:55
Rutger Jönåker skrev:

Intressant det du säger. SUVar har blivit den viktigaste modellen för många tillverkare och på bilsalongerna presenteras den ena efter den andra av dessa fordon. Samtidigt så nås man av rubriker som dessa (nöjer mig med två exempel): http://www.vibilagare.se/nyheter/nu-presenteras-branslebytet http://teknikensvarld.se/centerns-forslag-100-000-i-miljobilsbonus-435301/ Hur rimmar detta egentligen?

Jag kom att tänka på denna bild.

Bild borttagen.

Utrymme på höjden har jag sällan nytta av när jag kör bil eftersom jag bara är 1,86 och hundar funkar inte att stapla på varandra.

Vi avviker väl en smula i grannskapet. Närmsta grannen åker Tiguan och Transporter, nästa XC70 och Caddy skåp. Hos oss är det Alfa, Dacia och Porsche för stunden.

Uppdaterat: 2017-03-21 09:02

Utrymme på höjden är bra! Jag är 1,85 men poängen är inte att jag inte skulle få plats i lägre byggda bilar för det gör jag ju, utan poängen är körställningen. Jag kan sitta högre upp, rakare, ha mer avstånd till golvet och därmed en bättre ställning för benen. Och om alla i bilen sitter så, så blir det mer utrymme på kortare längd eftersom det inte behövs samma benutrymme i längd. Men detta gäller alltså minibussar. Det är inte samma sak i en SUV eftersom de inte är lika höga mellan golv och tak.

Uppdaterat: 2017-03-21 09:43

Håller med i det mesta som Raphael nämnt i de föregående inläggen. Får väl räkna in min Golf SV i begreppet "minibuss" och den är som sagt lika hög eller högre än många mindre s k SUV:ar och ger ett insteg och en sittställning som är minst lika bekväm som motsvarande SUV:ar. Men en s k SUV (numera kanske man borde säga CUV istället) på garageuppfarten anses nog betydligt mera statusmässig men för mig saknar det betydelse eftersom det är jag som använder min bil och inte grannarna.

Uppdaterat: 2017-03-21 10:47

Det låter som att farbröderna här sitter bättre på pinnstolen i köket än i länstolen framför brasan. ;-)

Uppdaterat: 2017-03-21 11:53

Många suv-belackare slår sig för bröstet och säger att det är en onödig bilmodell, själva sitter de minsann och kör med en "vanlig" bil.

Dock givetvis storkombin med +290 hästars motorn, instegsmodellen på 120 Hk räcker ju gudbevars inte till att göra säkra omkörningar med de fem kilometrarna till jobbet... :-)

Så vem är vem att säga vilken bilmodell som är onödig?

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Om Prestigelös syftar på t ex mig så åker jag helt logiskt i en bil med 110 hk och det räcker fullt ut för mina faktiska behov. Mera hk kan givetvis vara kul men är knappast nödvändigt. Frågan är hur prestigelös Herr Prestigelös är ?

Uppdaterat: 2017-03-21 14:31

En del av förklaringen till SUV-boomen (el crossover) beror, tror jag, på att folk har råd med extravagans. Börsen har gått upp 7 år, i 8 år sänktes inkomstskatterna, bostäder har kunnat omsättas med bra vinst, räntekostnaderna är låga, inflationen är och har varit låg. Allt sammantaget så kan många tänka bort från det exakt formulerade behovet för dagen och köpa TV (+65tum UHD), resor(Thailand mm), kläder(dyrare märkeskläder och BILAR(SUV's och Teslor) som går utöver det vanliga.

Uppdaterat: 2017-03-21 14:58
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag vet inte om jag som trådstartare ska känna mig träffad av att vara belackare, men pendlar i en 18 år gammal bil för närvarande. Hustrun åker i en 90-hästarskombi.

Att bilmodellen är onödig har jag inte heller påstått. Jag försöker bara förstå vad som lockar. Inte sjutton skulle jag lägga en extra hög med pengar för en bil som inte har bättre egenskaper än andra bilar.

Shogun,

Vilka egenskaper är det man trivs med?

Uppdaterat: 2017-03-21 15:39

Pi

Jag syftade inte på någon speciell utan rent generellt, många är snabba att såga det ena alternativet för att samtidigt gilla något annat precis lika onödigt.

Vilken bilmodell som är relevant för den stora massan kan bara den stora massan själva svara på.

Nu har suv fått klä skott som onödig men vad är då en nödvändig modell?

Coupeer, cabbar, sedaner, alla kan ses som onödiga beroende på vem som granskar.

Inställningen verkar vara att suv o 4wd enbart hör hemma i skogen, där man ändå inte får köra men med samma resonemang så hör övermotoriserade bilar enbart hemma på racerbanan, kombis hos barnfamiljer och cabbar i Spanien...

För att inte tala om all extrautrustning, ingen köper väl en naken instegsmodell.

Behövs allt lull-lull eller vill man helt enkelt bara ha, på samma sätt som vi i Sverige vill ha stora bilar när de flesta skulle kunna gå ner i storlek.

Och eftersom du undrar så kör jag en 90hk Polo, säkert en onödig modell det också på ett eller annat sätt... :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Shogun - jag är i vart fall inte avundsjuk på de som sätter sig i skuld för att kunna ha en fräck bil att visa upp för vänner och bekanta. Har inga ekonomiska problem med att köpa en fräck SUV men jag ser liksom inte behovet för mig själv - och jag vill ändå ha ett lite högre insteg och högre sittställning men det finns det andra bilar som tillfredsställer. Men jag förstår absolut att det finns rätt många som definitivt har behovet men det som diskuteras här är väl främst vad som verkligen gör att behovet är såpass stort som det tycks vara om man kollar runt i våra villaområden. Det är väl svaren på detta som TS efterlyser. Ett svar är att de är lite högre och för många bekvämare att sätta sig i - men det gäller nog inte för alla och definitivt inte heller för alla SUV:ar. Kör man mycket på oplogade eller dåligt plogade vägar så behöver man säkert hög markfrigång och helst också 4WD - men det är knappast aktuellt i våra villaområden. Tar man en SUV och jämför med en kombi i samma storlek/längd så har oftast kombin större bagageutrymme av nån orsak... Och med den vanliga kombin så är lyfthöjden till bagagerumsgolvet lägre än i en SUV vilket i alla fall jag skulle uppskatta. Och skall man t ex luta sig in i bilen och spänna fast ett barn på mittenplatsen bak så vete f-n om det inte borde vara enklare i t ex en V90 kontra en XC90 - definitivt för mig som inte är så lång men hur det är för längre personer kan jag av naturliga orsaker inte svara på. Så nog finns det frågor som söker sina svar - frånsett detta att följa mängden eller att man ser nån form av status i den biltypen.

Uppdaterat: 2017-03-21 16:37

Bild borttagen.

En avart på SUV-temat är coupe-suvar som tydligen kommer i mängder framöver. BMW var tidigt ute med sin X6:a och Mercedes, Skoda, Honda m fl vill ha en del av den kakan. Här får jag erkänna att inte ens jag riktigt förstår "grejen".

Uppdaterat: 2017-03-21 17:30
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag är inne på min 3;dje SUV. Kör en MB GLS och gillar den skarpt.

Vissa tycks tro att folk har bilar på uppfarten för att utstråla status men verkligheten är nog snarare den jag lever i. Bilen är nämligen min arbetsplats. Det skulle helt enkelt inte funka med en Ford Fokus :)

Uppdaterat: 2017-03-21 18:34
Shogun skrev:

För att man gillar att sitta lite högre, ett exempel....av många andra personliga skäl/exempel. Vill man inte ha en suv/cuv, köp ingen så enkelt är det, förstår inte problemet varför man inte få skulle köpa suv/cuv om man nu vill det. Varför skulle man behöva motivera sitt val.......vi lever i ett fritt land, och att välja vilken biltyp man vill. Eller är det ren avundsjuka ifrågasättandet beror på........man funderar.

Helt riktigt, de som inte gillar suv kan ju välja något annat.

Jag är inte så förtjust i dem, men de är bättre än att krypa in i en V70 som trots sin storlek är en väldigt obekväm bil att beträda och 9-5an är inte så mycket bättre, men har ändå en bättre taklinje.

Men det finns små bilar med bekvämt insteg utan att vara suvar, Suzuki Swift t.ex. som jag skrivit om tidigare, Opel Adam, en märklig bil som inte passar särskilt många, men med ett bekvämt i och ursteg. Det finns många fler och så motsatsen, MB B-klass som trots att det är ett högbygge ändå är obekväm att beträda för att golvet befinner sig en trappa upp utan hiss.

Men ska man köpa en bil när man blivit lite orörlig ska man definitivt prova sig fram och inte köpa sådant som pöbeln väljer, det finns bättre alternativ.

Och det behöver inte vara Suv.

Uppdaterat: 2017-03-21 20:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre