Vi Bilägares forum

Idiotiska bilförare

Idiotiska bilförare

Ämnet har nog debaterats förut, men jag vill ändå belysa beteendet.
Denna veckas pendling till och från jobbet mellan förort till Stockholm och Stockholm har jag noterat 3 st jubelidioter i trafiken
som uppför sig " kriminellt" i trafiken. En BMW 5 serie kombi av senaste model, En Merca kombi av senare model och en Volvo XC 60.
Min erfarenhet är att nästan alltid när bilister beter sig som svin i trafiken kör de dyra bilar.
Varför är det så?

Uppdaterat: 2015-02-18 16:31

Kommentarer

För att komma upp lite i inkomstklasserna måste man nästan vara lite hänsynslös, läste en undersökning om olika chefer häromsisten och hänsynslösa chefer klättrar snabbast uppåt. Kan kanske hända att denna påstådda hänsynslöshet smittar av sig lite i trafiken också, vem vet. Jag tror på det i alla fall.

// Krister

Uppdaterat: 2015-02-13 17:44
Lite krokigt är också rakt

Herrar med tjänstebilar kan man nog också misstänka för jag tror knappast att det var privatköpta bilar. Och dom har nog ett tämligen stort ego också...

Uppdaterat: 2015-02-13 18:45

Ja du gäsp, sådär uppifrån ser man inte tre idioter i veckan, mer typ 3 om dan, och då är det en lugn dag på jobbet.......

Uppdaterat: 2015-02-13 19:19

Såg en insident på hemvägen idag, men det var en vanlig Golf. 50 väg i samhälle, ett par bilar framför mig, en kommande 90 graders högerkurva. Golfen kommer mötande i god fart genom kurvan, men han rätar inte upp bilen efter kurvan, utan svänger vidare mot bilen framför mig, nu smäller det, hann jag tänka innan bilen i sista sekund vreds tillbaka och mer i diket på andra sidan, dock ett grunt dike så han kom upp igen, och drog vidare!! Bilen framför mig tvärnitade och stod stilla i 15-20 sek innan den sakta började rulla igen, få var Golfen borta ur synhåll för länge sen.

Uppdaterat: 2015-02-13 19:56

Av alla som pratar i telefon bakom ratten verkar nio av tio vara kvinnor. Varför är det så?

(helt ovetenskaplig undersökning, bara ett längre tags iakttagande)

Uppdaterat: 2015-02-14 13:10
It's a very good idea to leave a sinking ship

Kanske inte så vanligt med headset som hos män?

Uppdaterat: 2015-02-14 14:56
Stefan Eriksson skrev:

Min erfarenhet är att nästan alltid när bilister beter sig som svin i trafiken kör de dyra bilar.

Varför är det så?

Det är inte så! Det är Janten i dig som vill att det ska vara så ...

Uppdaterat: 2015-02-14 17:53

Nej, Swemba jag är inte avundsjuk och unnar andra att köra dyra bilar. Jag unnar inte att några av dem kör som jubelidioter och utsätter

andra trafikanter för stor fara.

Mina + frugans erfarenheter är att många av de tillfällen som bilister beter sig väldigt dåligt i trafiken kör de så kallade premiumbilar-dyra bilar.

Uppdaterat: 2015-02-14 18:52

Här försöker jag beskriva veckans händelser:

En morgon ca 06:30 åker jag ut från Södra länken vid Årstalänken på väg mot E 4an södergående. Jag kör 75 km tim på 70 väg och har bilar framför mig i samma hastighet. Bakom mig är det mer än 200 meter till närmsta bil och jag ser i backspegeln hur en bil i hög fart närmar sig i ytterfilen. ca 50 meter längre fram går ytterfilen in i den andra och vägen blir 1 filig. Strax därefter är den gråa BMW i kapp mig och kör jämsides mig där filerna går i hop och jag blir tvungen att bromsa hårt för att släppa förbi honom-jag har självklart inte ökar farten för att hindra honom-han borde ha lagt sig bakom mig och kört om ca 400meter senare när vi kommer ut på E 4an södergående och vägen blir flerfilig.

På väg hem nästan samma ställe fast åt andra hållet, har svängt av E 4an vid Årstalänken och är på väg mot södra länken. Det är inte mycket trafik, jag kör i det högra körfältet precis där ytterfilen går in i innerfilen och har ca 5 bilar framför mig och lite mer än fem bilar bakom mig.

En vit Merca kommer i ganska hög fart i ytterfilen och fortsätter över den sträckade markeringen-som där är ganska lång för att sen tränga sig in längst fram bland bilarna på väg in i södra länken.

I torsdags åkte jag buss hem och strax innan Skurubron la sig bussföraren i ytterfilen för att hjälpa ett antal bilar som befinner sig på den korta påfartssträckan på väg in på motorvägen, dessutom är det en välanvänd avfart direkt efter skurubron som brukar resultera i köer och tvära inbromsningar. En vit XC 60 kommer i hög fart och kör om bussen på insidan för att sen kasta sig in framför bussen, det är mycket nära flera kollisioner med flera bilar inblandade.

Uppdaterat: 2015-02-14 19:30

von-klotenhjelm, jag ser bara dom rent lvsfarliga, dom vanliga jubelidioterna hänger jag inte upp mig på............

Uppdaterat: 2015-02-14 19:39

Jag vidhåller, det du beskriver händer titt som tätt oavsett bilmärke, men Janten i dig reagerar extra hårt när det är en fin och dyr bil ...

Dessutom hoppas jag att du vet att du INTE har företräde i situationerna du beskriver? Din skyldighet är att underlätta för föraren i vänsterfilen att komma in.

Något som jag anser är både vanligare och farligare är när självutnämnda poliser försöker förhindra omkörningar och liknande genom att gasa på och/eller stänga ute de som kommer in från vänster.

Uppdaterat: 2015-02-14 22:22

Swemba - men det finns heller ingen rättighet att KRÄVA att andra alltid skall flytta sig för att JAG skall komma fram lite fortare. Samverkan i trafiken är det som borde gälla men det finns helt klart många bilförare med väldigt stort ego och som helt skiter i alla andra. Dom överskattar nog helt enkelt sin egen betydelse här i världen.

Uppdaterat: 2015-02-14 22:45

http://www.galwaydailynews.com/2015/01/15/scientists-confirm-link-bmw-ownership-asshole/

Uppdaterat: 2015-02-15 12:30

Srefan eriksson, som swemba skrev, ska du underlätta för omkörande, men för det ska man inte behöva tvärnita för att släppa in honom.....

Att köra fortare i ett annat körfält är dock inte omkörning, varje körfält har sitt tempo på en flerfilig väg.

Den som byter körfält har ALLTID väjningsplikt!

Att körfältet tar slut är ju ett körfältsbyte, om inte skylten med blixtlåsprincipen finns, då ska man samarbeta!

Jag hade varit iskall där, tror han hade gett sig.............

Skönt är att sitta i lastbil när en sån idiot kommer, han bromsar, jag lovar.....!....

Jag hjälper till så gott det går oavsett vem som har rätt, kan sänka farten, byta fil osv, men att bromsa för idioter som tränger sig, isåfall så sent att jag undviker olycka, men innan dess kan han gott ha bromsspår i kallingarna......

Uppdaterat: 2015-07-06 09:07

Jag har blivit omkörd på högersidan av en lastbil så det är inte bara bilförare det gäller eller för den delen vilken typ av bil. Jag gissar att han hade bråttom hem till kaffet. Totalt onödigt beteende eftersom jag kom ikapp honom längre fram.

Såna yrkeschaufförer är verkligen inga föredömen i trafiken.

Uppdaterat: 2015-02-15 12:42
It's a very good idea to leave a sinking ship

Swemba, Trams! Jag har ingen skyldighet att tvärnita för en bil som kommer i kapp mig långt över hastighetsbegränsningen strax innan ytterfilen går in i innerfilen. Har du körkort på riktigt?

Uppdaterat: 2015-02-15 13:10

(3 kap 43 § trafikförordningen)

"Har en annan förare för avsikt att köra in i ditt körfält skall du anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas."

(3 kap 2 § trafikförordningen)

"Du är också skyldig att hålla ett sådant avstånd till framförvarande fordon att omkörningar underlättas. "

"Hindra inte omkörning. När du märker att någon vill köra om dig skall du hålla så långt till höger som möjligt på körbanan. Du får inte öka hastigheten eller försvåra omkörningen på annat sätt. Även om den omkörande håller otillåtet hög hastighet får du inte hindra omkörningen. Du vet inte orsaken till den höga hastigheten. Underlätta i stället omkörningen."

Uppdaterat: 2015-02-15 15:12

@JohanE_1: Frågan är vad du gjorde i vänsterfil om du körså sakta att du blir omkörd av en lastbil.

Uppdaterat: 2015-02-15 15:35

Det Stefan Eriksson beskriver är inte omkörning, det är svineri.

Var en liknande situation här om dagen upp på nockebybron där det är samma förutsättningar, men där ville svinet utmana en ledbuss, busschauffören brydde sig inte och det slutade med att bilen åkte i mötande fil brevid bussen.

Uppdaterat: 2015-02-15 16:24

@JohanE_1:

Han ville nog inte släppa gasen av ekonomiska skäl, ligg till höger nästa gång .

Uppdaterat: 2015-02-15 16:39

@alla

Eftersom det aldrig debatteras eller lyfts fram hur duktiga andra bilförare är eller vilka skickliga manövrar vissa gör i trafiken så utgår jag ifrån att alla här inne är världsmästare i sina egna bilar, men då borde man samtidigt låta alla andra vara världsmästare i deras. Det finns säkert en hel uppsjö bilister eller trafikanter som har irriterat sig på ert beteende även när ni "inte har gjort fel".

Svineri eller inte, trafiken är en plats där det ryms människor från alla skolor och bakgrunder. Det kommer inte under några som helst omständigheter gå att få alla dessa att samarbeta eller tolka regler likadant... att generalisera beteenden är inte heller okej, beteendet grundar sig i den enskilda individen och dess sinnes-stämning just för stunden, det har ingenting med bilmodell eller arbetsuppgift att göra.

Med det sagt ställer jag mig själv frågan varför man alltid stöter på alla dessa "idioter" samma dag som man själv är på dåligt humör?

Uppdaterat: 2015-02-15 16:45

Jag höll rätt hastighet enligt min mätare på enfilig väg. Lastbilen körde om då det blev en påfartsträcka på högersidan.

Uppdaterat: 2015-02-15 17:01
It's a very good idea to leave a sinking ship

Då visar din mätare med stor sannolikhet fel ;)

Eller så trodde kanske chauffören att påfarten var en ny fil...

Ett uttryck jag brukar använda när andra människor berättar varför vissa gör som dom gör är "du äger inte rätten att avgöra sanningshalten i dina egna gissningar"

D.v.s. vad du tror som anledning till beteendet behöver inte vara rätt, det finns alltid en förklaring som föraren bakom beteendet anser är sund. Den förklaringen är oftast baserad på det kalkylerade risktagandet vägt mot vad som skulle hänt om man inte hade gjort så.

Uppdaterat: 2015-02-15 17:41

Det spelar ingen som helst roll om min mätare så visar 50km/h fel, lastbilen ska ändå hålla avstånd.

Jag kan garantera att han visste att det var en påfart där eftersom jag kollade upp lastbilen och den hör till ett lokalt åkeri.

Uppdaterat: 2015-02-15 17:51
It's a very good idea to leave a sinking ship
JohanE_1 skrev:

Det spelar ingen som helst roll om min mätare så visar 50km/h fel, lastbilen ska ändå hålla avstånd.

Jag kan garantera att han visste att det var en påfart där eftersom jag kollade upp lastbilen och den hör till ett lokalt åkeri.

Ditt ordinarie klagomål nämner inget om avstånd så den debatten tänker jag inte ta. Lastbilen kan ju höra till ett lokalt åkeri men som du säkert vet så genomsyras hela åkeribranschen av chaufförer av såväl öst-statare som malaysier och filipiner. Även svenska åkerier med svenska bilar använder sig av detta.

En annan teori som skulle kunna slå hål på dina uttalanden är att alla är nybörjare någongång... vet du ifall chauffören var lika lokal som åkeriet? Vet du att han har kört samma område i 30 år? Vet du att han inte är nyutexaminerad från fordonstekniska i nästa by och nyanställd av åkeriet?

Som jag sa, du kan inte avgöra sanningen i dina gissningar. Ditt "jag garanterar" är därmed uppåt väggarna fel och enbart dumt.

Uppdaterat: 2015-02-15 22:10

Så du tror att lastbilen låg på bra avstånd och sen helt plötsligt bara flög den förbi på högersidan? Vem är det då som är dum? Vem vet det kanske var du som körde om mig eftersom du försvarar beteendet så nitiskt.

Dessutom om man är nyutexaminerad så bör man komma ihåg trafikregler.

Uppdaterat: 2015-02-15 22:23
It's a very good idea to leave a sinking ship

Låter som en jävligt potent lastbil, om man gör en sån omkörning på en påfartssträcka........

Med tanke på att när mätarnålen träffar 90, är det som att växeln ramlar ur.......

Ibland vil man bara köra ifatt "dendäridiotenibmwn" som gav mig fingret, och bryta nämnda finger på honom, men inser snabbt att de flesta bmw gör mer än 89.........

Uppdaterat: 2015-02-15 23:23

Ju fler hästkrafter och/ eller större ett fordon i trafiken är, desto trafikfarligare och hänsynslösare verkar tyvärr ofta förarna vara. En vän berättade då hon körde med personbil och släpkärra på en 2+1-väg, att hon fått en långtradare väldigt nära bakom sig en längre sträcka och som inte tyckte att 80 km/h var tillräckligt och därför hade på helljuset hela tiden och vråltutade vid omkörningen. Ett sådant beteende av lastbilsföraren tycker jag är helt klart kvalificerar sig för indraget körkort på plats!

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49

Om någon framför kör sakta kan jag aldrig hävda att jag har rätt att ligga nära,eller?

Ligger man och inte respekterar avstånd kan man fara åt he***te.

Inte så roligt att orsaka någon skada pga att man tycker att avståndshållande är obefogat,arrogant jävla beteende.

Önskar att alla med detta beteende ligger bakom en tvärnitande lastbil,kanske har de tur och klarar sig med ett korrigerat körsätt som följd.

Uppdaterat: 2015-02-16 00:40
JohanE_1 skrev:

Så du tror att lastbilen låg på bra avstånd och sen helt plötsligt bara flög den förbi på högersidan? Vem är det då som är dum? Vem vet det kanske var du som körde om mig eftersom du försvarar beteendet så nitiskt.

Dessutom om man är nyutexaminerad så bör man komma ihåg trafikregler.

Jag tror ingenting, jag lämnar det upp till dig att i fortsättningen meddela all relevant fakta så vi andra slipper gissa oss till vad du har upplevt. eftersom du från början inte nämnde något om varken avstånd eller påfart så ser jag det som högst irrelevant att helt plötsligt kalla mig korkad för att jag inte insåg det.

Dessutom gissar jag på att du utelämnar viktig information i syfte att vinna din poäng, en lastbil går aldrig fortare än 90 km/h. Om du så som du påstår körde 80 så finns ingen vanlig påfart som räcker för att accelerera en lastbil från 80-90 och hinna förbi dig innan påfarten tar slut. Kan du berätta var detta hände?

Nej det var inte jag som körde om dig, jag försvarar inte hans beteende, jag berättar för dig att du inte har rätt att tala om VARFÖR han gjorde det för det vet inte du.

Som nyutexaminerad kan man nog komma ihåg dom flesta trafikreglerna, men det finns ingen regel som förbjuder dig att tro att en påfart är ett körfält om du inte hittar. Sen finns det även dom (bland annat jag) som kan de flesta reglerna men som inte bryr sig nämnvärt om dom ifall regelbrottet funkar bättre för stunden.

Uppdaterat: 2015-02-16 09:09
John2008 skrev:

Ju fler hästkrafter och/ eller större ett fordon i trafiken är, desto trafikfarligare och hänsynslösare verkar tyvärr ofta förarna vara. En vän berättade då hon körde med personbil och släpkärra på en 2+1-väg, att hon fått en långtradare väldigt nära bakom sig en längre sträcka och som inte tyckte att 80 km/h var tillräckligt och därför hade på helljuset hela tiden och vråltutade vid omkörningen. Ett sådant beteende av lastbilsföraren tycker jag är helt klart kvalificerar sig för indraget körkort på plats!

Nu vet inte jag om jag missförstod dig... men med den logiken så är alla lika farliga. Antalet hästkrafter är inte av någon större vikt sålänge fordonen är olika stora, du måste räkna hästkrafter per ton och då vinner personbilarna med stooor marginal.

Uppdaterat: 2015-02-16 09:11

I morse kom en lastbil dundrande förbi i högern, slängde sig in framför Citroënen framför, inte anpassade farten, inte blinkade, utan bara tryckte in hytten mellan bilarna så Cittran fick stå på bromsen.

Varför vi låg i vänster syns väl på bilden.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-02-16 15:44

Deesl: Detta var uppenbarligen en mycket öm tå hos dig eftersom du måste veta precis allt om just den situationen. Jag berättade att jag blivit omkörd på högersidan av en lastbil och fick direkt mothugg av diverse slag som om det vore mitt fel.

Hur som helst så spelar det ingen roll eftersom man inte får köra om på högersidan och korsa spärrlinjer som jag gissar att du vet finns vid påfartssträckor. Observera att jag skriver "gissar" eftersom jag omöjligtvis kan veta nåt om dina trafikkunskaper. Lika lite kan jag veta vad som stod på lastbilschaufförens hastighetsmätare då jag varken är särskilt klärvoajant eller har möjlighet att teleportera mig. Vad jag vet är att du inte får köra om på högersidan,(ok, man får det ibland. Du kan kolla upp när om du inte redan vet.) inte heller får man ligga för nära framförvarande oavsett vad denne nu råkar hålla för hastighet. Tycker du inte om den är det inte tillåtet att "stressa" på genom att lägga dig en halvmeter bakom. Observera nu att du inte ska ta "halvmeter" bokstavligt.

Vad jag vet har jag aldrig skrivit att jag körde i 80. Är det gissningar från din sida? Inte heller har jag någon gång sagt VARFÖR han gjorde det. Jag skrev att jag gissade det, dock ironiskt.

Uppdaterat: 2015-02-16 15:55
It's a very good idea to leave a sinking ship

@JohanE_1

Den ömma tån är att du utan skrupler eller vetskap om föranledning klankar ner på en annan trafikants beteende, oavsett om det är regelrätt eller regelvidrigt så är det inte upp till vare sig dig, mig eller någon annan att klanka ner på personen ifråga... ditt "jag gissar på att han hade bråttom till kaffet" är rätt nedlåtande och i min mening inte OK. Som jag sagt förut så kan det finnas tusen och åter tusen anledningar till varför han / hon gjorde som han/hon gjorde.

Jag har aldrig påstått att det är ditt fel, jag har bara nämnt att jag inte tycker om när folk släpper nedlåtande kommentarer om vad andra människor pysslar med.

Jag vet att man inte får göra så, men återigen så är det inte din uppgift att berätta om det varken för personen ifråga eller oss här på forumet. Vi har statliga medel avsatta för att utvalda individer ska ta hand om den biten. Man får en ganska präktig och "storebrors-aktig" framtoning när man sitter och berättar om alla fel alla andra gör, särskilt när man inte yppar ett enda ord om sina egna.

Ja jag gissade på 80... anledningen var att det sällan finns påfarter på vägar med lägre hastighet och att om du körde snabbare än 80 så finns ingen möjlighet för lastbilen att ta sig förbi på så kort sträcka med tanke på hastighetsspärren.

Uppdaterat: 2015-02-16 17:35

Så varför klagar du inte på hela denna tråds existens?

Jag har all rätt att klaga på och tala illa om idiotiska lastbilschaufförer som beter sig på det där viset för det finns inget som rättfärdigar det. Men nu verkar det ju finnas förmildrande omständigheter som jag inte vet om så berätta gärna vilka det är.

Uppdaterat: 2015-02-16 18:36
It's a very good idea to leave a sinking ship

Kan det vara samma sak med cittror som med mercor?

När jag, ny i chaufförsjobbet hade en erfaren lots med för att sättas in i arbetet, sa han vid ett tillfälle "merca och gubbe med keps, fly för livet, annars fastnar han mellan hjulen".......

Uppdaterat: 2015-02-16 19:56

Chauffören kanske kollade på film och vaknade plötsligt upp i verkligheten?

http://www.expressen.se/gt/lastbilschaufforerna-ser-pa-film-nar-de-kor/

Uppdaterat: 2015-02-16 20:00
JohanE_1 skrev:

Så varför klagar du inte på hela denna tråds existens?

Jag har all rätt att klaga på och tala illa om idiotiska lastbilschaufförer som beter sig på det där viset för det finns inget som rättfärdigar det. Men nu verkar det ju finnas förmildrande omständigheter som jag inte vet om så berätta gärna vilka det är.

Jag vill minnas att jag redan har skjutit ner hela tråden i mitt andra inlägg.

Du har ingen som helst rätt att tala illa om nån!! varför skulle du ha det?

Jag kan inte berätta vad det är för förmildrande omständigheter eftersom jag inte vet om det finns några... allt jag sagt är att det KAN finnas och att du därför inte bör baktala beteendet utan att sitta på säker info.

Uppdaterat: 2015-02-16 22:10
von-Klotenhjelm skrev:

Rikard, lastbilschaffisen såg väl att du vinglade omkring med mobilen i högsta hugg och ville sätta sig i säkerhet. Därför klämde han Cittran oxå, dom kan man ej heller lita på.

Det är lugnt Von- klot, telefonen sitter på en hållare vid ratten, och min telefon har fysisk kameraknapp, så ta en bild är bara 2 klick på den knappen, det är typ inte värre än att växla.

Uppdaterat: 2015-02-16 23:11

Om någon riskerar mitt och andras liv så har jag rätt att kalla denne vad jag vill.

Nej, det finns inte en enda anledning att trycka på bakifrån. Det skulle möjligtvis vara en ambulans på prio ett-utryckning annars nej.

Uppdaterat: 2015-02-16 23:29
It's a very good idea to leave a sinking ship

Men Jesus vad svårt det var, vad hade du gjort om du hade ditt barn med dig och barnet var dödssjukt? Vad säger att lastbilen inte har blivit påkörd för 5 minuter sedan och hans son har spräckt skallen och dom är på väg till sjukan men möter upp ambulansen för att den var långt bort?

Jag kan inte finna ord för att beskriva hur envetet dumt ditt resonemang är.

Jag kan inte göra annat än att beklaga det trångsynta i det du skriver och önskar att du aldrig behöver uppleva något som gör att din syn på saken försvinner.

Sist men inte minst, du har inte mer rätt att kalla någon för något än vad denne har att kalla dig för samma sak. Du får tycka vad du vill, du får tänka vad du vill, du får önska vad du vill, du får skriva ner det på en lapp i fickan om du känner för det... men du får inte kalla personen för något illa, den rätten har ingen!

Uppdaterat: 2015-02-17 09:11

Skulle verkligen vara intressant att veta hur många av de "dårar" man ser i trafiken som har ett relevant skäl att uppträda som dom gör.. Om man skall döma av DeesL argumentation så måste det ju vara en ansenlig mängd men jag tror att verkligheten är nåt helt annat. Vi minns väl lite till mans han som var "jagad" av en ambulans under utryckning och körde fortare än tillåtet på 1-filig väg för att inte hindra ambulansen mera än nödvändigt men inte ens det var OK... Och har man råkat ut för en allvarlig olycka så är det nog i de allra flesta fallen bättre att avvakta ambulans än att ha en svårt skadad person i sin egen bil - helt utan professionell vård under färden till sjukhuset. Om inte annat så torde det vara synnerligen ovanligt och ännu ovanligare när det gäller en lastbil.

Uppdaterat: 2015-02-17 09:31

Vem avgör om skälet till manövern är relevant? Du? Chauffören? Polisen? Mamma? Statoilpersonalen?... Alla som blir stoppade för olika beteenden har rätt att stå till svars för en opartisk domstol och det är i slutändan dom som skall avgöra om orsaken var relevant eller inte. Var i min argumentation finner du stöd i ditt uttryck att det är en ansenlig mängd? Allt jag har sagt är att så länge vi inte VET så kan vi inte säga annat.

Nu vet inte jag ifall han som körde för fort accepterade bötern på plats eller bad om rådrum men jag vill minnas att han accepterade på plats och då var det den omnämnda polisen som inte tyckte beteendet var OK, en domstol hade kanske dömt annorlunda.

Vad jag skrev var att han kanske åker för att möta upp ambulansen för att få professionell hjälp snabbare, jag har inte sagt ett ord om att köra hela vägen till sjukhuset. En chock kan ju få människan att göra de mest fantastiska saker, både bra och dåliga.

Ovanligt eller ej, vi pratar om EN incident av FLERA MILJONER bilar... det jag skriver är förvisso spekulationer men det KAN fortfarande vara en ovanlig situation. Jag lever iallafall i den världsbilden att om någon kör om på en påfart (och dessutom med lastbil) så har denne med stor sannolikhet ett bra skäl (enligt sig själv), jag vill inte tro så illa om någon människa att någon skulle bete sig så helt utan anledning.

Jag försöker inte på något sätt hindra er från att kalla folk för saker eller sitta och gapa er hesa bakom ratten. Vad jag vill är att människor sopar framför egen dörr först och slutar ta sanningar ur tomma luften.

Det kallas ödmjukhet och borde testas av flera.

Uppdaterat: 2015-02-17 09:52

Spännande att detta utlöstes av en imaginär kopp kaffe...

Somliga är verkligen känsliga.

Uppdaterat: 2015-02-17 11:42
It's a very good idea to leave a sinking ship

Jag kan räkna in mig själv i skaran av människor som är "känsliga" för hur andra människor bemöter varandra utan vetskap om dess bakgrund.

Sen kanske jag kan få chansen att räkna in dig bland de känsliga människorna som klagar högt och lågt på saker som inte har resulterat i någon direkt fara. (Svar JA det kunde ha resulterat i en olycka men det verkar ju ha gått bra så varför bemöda sig...)

Jag kan bara tala för mig själv, men om jag skulle anmärka på allt jag ser i trafiken som inte är OK enligt regelböcker och paragrafryttare så skulle jag ha högt blodtryck och hjärtklappning för länge sen... för min egen hälsas skull och i bristen på bättre vetande så bryr jag mig inte nämnvärt så länge det inte drabbar mig i form av personskador eller dylikt.

Uppdaterat: 2015-02-17 12:06

Igen då. Jag berättade enbart att jag blivit omkörd på högersidan av en lastbil just för att poängtera att det inte bara är bilförare som är idiotiska (topic). Jag berättade inget annat men blev mer eller mindre tvingad på grund av diverse mothugg. Mest av dig DeesL som verkar vilja veta varenda liten detalj för att kunna analysera berättelsen och se så att jag inte orättfärdigt lade till en ironisk liten detalj om kaffesug. Patetiskt skulle jag kalla det. Eller vänta jag tar tillbaka det och skriver ner det på en lapp och lägger i min ficka...

Uppdaterat: 2015-02-17 12:58
It's a very good idea to leave a sinking ship

Igen då, jag ansåg att den ironiska kommentaren om kaffesuget ar nedlåtande och poängterade att jag inte tycker det är OK att fälla sådana kommentarer eftersom du egentligen inte har den blekaste om bakgrunden till manövern. Hade du behållit den lilla detaljen för dig själv hade jag aldrig sagt något överhuvudtaget, ingen har varken mer eller mindre tvingat dig att berätta något... jag har ställt frågor om händelsen men det finns ingenting som tvingar dig att svara på dessa.

Kalla det patetiskt om du vill, det rör mig inte i ryggen vad du tycker om mig.

Uppdaterat: 2015-02-17 13:40

Ja och framförallt att hålla avstånd.

Uppdaterat: 2015-02-17 13:56
It's a very good idea to leave a sinking ship

https://www.youtube.com/watch?v=ozksR8QLWzM

Kolla 1.25 in i filmklippet. :-)

Uppdaterat: 2015-02-17 14:52
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Gäsp skrev:

Om folk var lite vänligare i trafiken behövde man inte åka omkring och vara förbannad jämt.

Spiken i kistan!

Uppdaterat: 2015-02-17 15:18