Vi Bilägares forum

Hyundai i40

Hyundai i40

Hej!

Någon mer än jag som kört nya Hyundai i40? Ge gärna era synpunkter och vad ni tyckte om bilen. Jag gjorde det förra veckan och det var en mycket positiv överraskning! Imorgon ska jag prova den automatväxlade versionen. Bilen är i mina ögon mycket snygg i verkligheten! Och jag satt förträffligt i bilen med mycket bra inställningsmöjligheter för stolarna. Förvånansvärt lång skjutmån på stolen som gjorde att inte ens jag behövde ha stolen i bakerstaläget. Desseutom med mycket bra benplats kvar även i baksätet.

Jag tror att Hyundai här har en storsäljare. De har passerat Avensis,Mondeo,Insignia,Passat även om inredningskvaliten på plaster invändigt inte når upp till Passat. Men det kan jag leva med. Bilen är helt enkelt mycket prisvärd i jämförelse med konkurrenterna. Och hela femårsgaranti utan milbegränsning. Men frågan är ska man välja bensin eller diesel,vad blir billigast? Vad tycker ni?

Uppdaterat: 2011-08-30 00:10

Kommentarer

Shogun, hur upplever du att bilen är att backa med?
Det är väl backkamera på den och vad har du för erfarenhet om hur mycket det underlättar.

Själv fick jag lära mig väldigt tidigt att lita på backspeglarna, när man backade terränglastbilar i skogen fans det ju ingen möjlighet att titta genom bakrutan, men hustrun ska vrida huvudet nästan ur led för att glo bakåt och hon varken ser eller hör backvarnaren.

Jag undrar hur det vore med kamera, men hon litar väl inte på den heller?
Det brukar vara svårt att ändra ett invant beteende.

Uppdaterat: 2012-05-24 09:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok, tack.
Jag får nog låta frugan prova sonens Outlander, han har också backkamera.
Den är dock väldigt ny, hon har knappt sett den ännu och jag måste nog tala om för henne att det inte är hans förra 9-5 hon tittar på.
De har samma färg.
Bekymret ligger nog, som du också skriver, i att få henne att låta bli att vrida på huvudet.
Men om jag ska eftermontera en kamera på 9-5an så kanske jag ska placera bildskärmen på bakre ryggstödet?

Men din jobbarkompis som bytte Insignian mot Hyundai för att han tyckte den var för törstig, kanske hade lite väl mycket blyfot, utnyttjar man turbon för att få ut all effekt blir den törstig.
Det går att köra min 9-5 under 0,7, men då får man vara väldigt snäll, det är inte svårt att komma bra mycket över litern!

Uppdaterat: 2012-05-24 13:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Grannens Avensis som hans fru kör, ligger på 0,8 och över, är inte det samma motor som i din förra Auris?

Uppdaterat: 2012-05-24 14:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja det är en 2,2, men om den är förbättrad vet jag inte, jag tror att det är en -07, han kör numera bara Citroën .
Han läste f-ö.över minnesfunktionen på stolarna, var man för snabb hann de inte ställa om tillräckligt," men det står förmodligen något om det någonstans, men jag har inte haft tid att kolla".
Vad var det jag skrev tidigare i en annan tråd?
Jo att instruktionsböckerna borde utföras i form av en tecknad anka i sjömanskavaj och försedda med pratbubblor för att bli begripliga !

Uppdaterat: 2012-05-24 17:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok, jag ska tala med honom, nej föresten med henne, han blir bara arg, det är inte hans drömbil precis.

Uppdaterat: 2012-05-24 18:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Otrevligt, det är just det där som jag är rädd för när det gäller val av bil.
Min 9-5 är inte så låg, men jag svär fortfarande över att jag inte valde ställbara bakdämpare när jag kryssade i alla tillbehör.
Originalmonterade kostade bara 1800:-!
En ren miss, men eftersom jag ofta har tung last hade det varit lugnande.

Eftermontering är inte så billig på Saab, men hur är det på i40?

Uppdaterat: 2012-07-01 13:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Noterade att ViB testbil dragit 0,53, så det verkar vara automaten som suger på din bil.

(lika mycket som den trötta VW Up)

Uppdaterat: 2012-08-23 20:49

Om det är automaten som suger är den ju väl värd det.
Men jag har märkt att det varierar väldigt fast man tycker att man har samma typ av körning på samma vägsträcka.

Uppdaterat: 2012-08-23 22:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det som är synd att de är att de inte satt i en automat som inte ökar förbrukningen.
detta var faktiskt den enskilt största anledningen till att jag valde bort i40 när jag skulle byta förra året.

Uppdaterat: 2012-08-23 23:31

CVT är säkert bra när det gäller att minska förbrukning, men tyvärr verkar man många gånger få betala på reparationer så den totala förtjänsten kanske uteblir.
Men när CVT nått lika långt i utveckling som momentomvandlarautomaten är den säkert bättre.

Uppdaterat: 2012-08-24 10:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du har naturligtvis rätt, det var jag som svirrade till det.

CVT finns ju på många bilar och har ju funnits i över hundra år, den är ju betydligt äldre än konv. mometomvandlarlådor.

Det är ju DSG som det varit problem med och som jag tror behöver lite mer utveckling även om vissa tydligen klarar slitstyrkan bättre än andra.

Uppdaterat: 2012-08-24 14:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Cvt är grymt bra och jag håller medom att ratten i Avensin borde kunna komma närmre föraren, det är en brist.

Uppdaterat: 2012-08-24 19:01

Lite OT men jag rev klädseln och bytte sidoairbag i passagerarstolen på en VW Passat-06:a i går som fått ombesiktning på att SRS-lampan lyste.
När jag så skulle provköra bilen insåg jag att den skrammlade onormalt från dieselmotorn på tomgång och tänkte direkt att det lät som ett dåligt dubbelmasse-svänghjul, för att sedan komma på då DSG-växellådan riktigt skrek/tjöt så fort man gasade på lite och vid varje växling att den väl inte har dubbelmassesvänghjul i kombination med DSG-låda?
Frågan var om skrammlet på tomgång även kan höras från växellådan eller om det är något annat fel som orsakar det missljudet, någon som hört om DSG-lådorna även kan låta på det viset och är det några lager som brukar börja skrika i lådorna då "tjutet" vid körning och växling närmast lät som ett lagerljud?
Jag skulle dock bara fixa den trasiga sidokrockkuden så kunden får väl hanka sig fram ett tag till men han kanske återkommer sedan har har sparat i hop lite mer pengar. =)

Uppdaterat: 2012-09-04 21:53

Märkligt att färgen släpper på ratten, men det är nog en reaktion från handtranspirationen som medför att det händer :-).
Uppvärmd ratt är nog bra, jag har inte haft det på någon bil och jag har faktiskt aldrig saknat det.
En kompis hade det på sin Audi och jag provade det men fattade aldrig varför det var så märkvärdigt.
Däremot tycker jag att uppvärmda stolar är ett absolut måste och där tycker jag de flesta bilar ligger dåligt till.
Jag skulle vilja ha det så, att inom en minut efter start skulle tempen i stolarna vara behaglig, men finns det någon bil som har det utan parkeringsvärmare?

Uppdaterat: 2012-12-22 19:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja värmen i stolarna kommer ganska snabbt, hur man nu definierar snabbt, det tar minst två minuter både i Saaben och Volvon innan man känner den och givetvis är den fördelad både i sits och rygg.
Men jag skulle vilja sätta mig i en varm stol, alltså borde jag kunna säga till stolen från fjärrkontrollen på nyckeln att bli varm.
För mig vore det mycket viktigare än en varm ratt.

Uppdaterat: 2012-12-22 22:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun
Det räcker nog, din i40 har ju en del extrautrustning, den brukar normalt inte värderas till ett skit när bilen värderas, men man tar bra betalt för den även på en beg. bil.
Men eftersom din bil är så ny får du säkert ut en del extra för den.
Ventilerade säten finns ju även på Saab, men inte på min. Jag har ju skinn som man brukar klaga på är svettdrivande, men det har jag aldrig märkt något av, dels svettas jag väldigt lite, (jag brukar torka i bastun !) dels är klimatanläggningen väldigt effektiv.

Men jag håller helt med dig om att bilarna blir lägre och allt obekvämare att krypa ner i.
Jag kom att tänka på en A-Ford från 1931 som jag satt i för några år sedan och att bilarna sedan dess blivit allt obekvämare att ta på sig. Då klev man upp på fotsteget, gick in i bilen och satte sig.
Och ett rejält benutrymme i baksätet även på Tudor. (Kul namn föresten tvådörrars hette Tudor, fyrdörrars Fordor!) ;-)
Nu gör man oftast tvärtom, alltså sätter sig först och sedan skrynklar ihop sig för att få in resten av kroppen.
Det är det här som gör att jag gillar LC och Rav 4, XC60 är också bra men känns lite mindre (ungefär som Rav 4), Outlander är också väldigt bekväm och den kommer ju som en mycket intressant hybrid till våren, Santa Fe har jag inte provat, men det är ju samma typ av bil.

Uppdaterat: 2012-12-23 10:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"Jag skulle inte vilja byta bort den uppvärmda ratten, för att inte tala om frugan Eva"

Årets roligaste syftningsfel?

Uppdaterat: 2012-12-23 10:19

Men visst är det vackert sagt!
God Jul, Shogun.
Och alla andra.

Uppdaterat: 2012-12-23 23:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag är ingen större fantast av stolsvärme, tycker dom flesta farkoster jag provat bara haft en brasa i mitten, först händer inget, sen händer inget, sen brinner det i baken men är kallt mot låren. Jag brukar ist se till att bilen är varm innan man åker med nån typ av värmare.
Men jag har upptäkt att BMWn är ett undantag, trots sportstolar är det värme i hela stolen, sidokuddarna på både stol och ryggstöd, och även den utdragbara lårstödskudden, riktigt mysigt att ha den på 1ans läge och ha det lite svalare i resten av bilen.

Uppdaterat: 2012-12-25 11:57

Hejsan!! Vill delge min upplevelse om Hyundai i40 2016. Fick den för ca 3 månader sedan och kan inte vara missnöjd. Den går tyst och fint. Jättebra utrymme för oss som är längre men även min kortare sambo sitter gott då det är mycket inställningsmöjligheter på förarstolen. Skön bil för en bra slant, ångrar jag inte köpte till nav.

+ bra komfort
+ utrymme
+ snygg
+ bra ljud

- trist motor (bensinvarianten)
- stereon känns utseendemässigt något föråldrad
- hög förbrukning 7,6l/mil (s40 2004 7,2l/mil)

Uppdaterat: 2016-12-09 20:41