Vi Bilägares forum

Hyundai i40

Hyundai i40

Hej!

Någon mer än jag som kört nya Hyundai i40? Ge gärna era synpunkter och vad ni tyckte om bilen. Jag gjorde det förra veckan och det var en mycket positiv överraskning! Imorgon ska jag prova den automatväxlade versionen. Bilen är i mina ögon mycket snygg i verkligheten! Och jag satt förträffligt i bilen med mycket bra inställningsmöjligheter för stolarna. Förvånansvärt lång skjutmån på stolen som gjorde att inte ens jag behövde ha stolen i bakerstaläget. Desseutom med mycket bra benplats kvar även i baksätet.

Jag tror att Hyundai här har en storsäljare. De har passerat Avensis,Mondeo,Insignia,Passat även om inredningskvaliten på plaster invändigt inte når upp till Passat. Men det kan jag leva med. Bilen är helt enkelt mycket prisvärd i jämförelse med konkurrenterna. Och hela femårsgaranti utan milbegränsning. Men frågan är ska man välja bensin eller diesel,vad blir billigast? Vad tycker ni?

Uppdaterat: 2011-08-30 00:10

Kommentarer

Hej
Har nu kört min 1.7 CRDi/136 man 6-vxl Premium i 2 veckor, och kan väl inte säga nåt annat än att jag i helhet är nöjd. Det enda jag är missnöjd med är helljuset, för ljuset blir fan sämre med helljus än halvljus, så det blir att investera i extraljus, sen önskade att man kunde dra fram ratten lite längre. Annars så kan jag varmt rekommendera bilen. Blir ju mer spännande i vinter och se hur den klarar - 25 och snö :)

Uppdaterat: 2011-09-20 09:34

Det är även min åsikt "junkers",..men tyvärr är det många biltillverkare som väljer ut sina paket på detta vis,inte minst Citroen och Renault som minst sagt paketerar urbota korkat.
Ofta måste man först välja det dyraste "orginalpaketet" för att sedan kunna klicka sig vidare till "ännu finare utrustning" vilket gör den version som man vill ha onödigt dyr.
Kanske väljer man då istället ett helt annat fabrikat om man har en viss utrustning i åtanke och inte vill betala för allt annat.
Det har en "viss" betydelse om en bil vars grundpris är 160.000kr men slutar på 260.000kr med "rätt" kryss på beställningslistan.
Dessa kryss kommer garanterat kosta mer än de smakar.
Bättre vore då om all utrustning gick att köpa var för sig men det skulle säkert förvilla prisbilden för mycket vid inbytet.

Uppdaterat: 2011-09-20 09:43

Mistro, det var precis så man kunde löpa amerikanska bilar långt in på 1970-talet.
Man prickade för i en lista enbart de tillval man ville ha.
jag tror att det var Chevrolet som hade räknat ut att de skulle kunna leverera en hel årsproduktion utan att två bilar blev lika om kunderna utnyttjade alla kombinationer.
Det gick t.ex. att få grisskär galonklädsel och grön/lila tvåkulörslack.
Det var tider det.
Långt innan alla marknadsförståsigpåare komponerade paket som de ska styra kundkretsen med.
Vill jag ha skinnklädsel ska jag väl för sjutton inte tvingas att köpa 19"-fälgar för att få det.
Och vill jag ha farthållare ska jag ju inte behöva köpa navigator!
Obs, jag blandar inte in Huyndai här :-)

Uppdaterat: 2011-09-20 15:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu har jag äntligen kommit till skott och beställt en i40, blev en vit premium 136 hk med manuell låda. Lång väntetid, slutet av december tidigast, troligen januari. Känns bra tror jag, ska bli kul att prova ett för mig nytt märke!

Uppdaterat: 2011-09-23 13:05

Jag har också beställt en i40 den är ruggig utrustad
14 veckar skulle det ta innan den kommer

Uppdaterat: 2011-09-26 13:59

Har nu varit och tittat på i40 och den ter ser sig vara ifrån en annan planet jämfört mot i30.
Det var en riktig överraskning då den var rymlig och bjöd på "premiumkänsla" ...dock har bilen ett stort minus för att kunna fungera för mig och det är att bagaget är allt för litet .
i30 har ett betydligt rymligare bagage men ser för övrigt inte ut att komma ifrån samma tillverkare. ;-)
Denna trend att form kommer före funktion är förståss snyggt men inte lika praktiskt.
( man får kanske skaffa sig en "Caddy" eller nåt som tredjebil? :-)

Uppdaterat: 2011-09-26 15:19

För er som undrade omTeknikens Världs test där i40 körs mot passat så kan jag berätta att Passat vann.
i40 diskade sig själv genom att levereras med däck som ger extremt långa stoppsträckar och antisladden funkar inte heller ihop med dem. Kan åtgärdas genom däckbyte.
Däremot är den andra orsaken till diskningen värre att åtgärda, det finns i praktiken inget helljus, precis som Vi Bilägare häpnade TV om hur dåligt helljuset var.
i40 kunde ha vunnit utan dessa fadäser pga mer prylar för pengarna men dessa två saker var för allvarliga.

Uppdaterat: 2011-10-02 18:40

Hmm lät ju inget vidare om helljuset skulle vara såpass illa även om det visserligen nästan vore värre om halvljuset hade varit bedrövligt då det inte går att göra så mycket åt.
Hade tyvärr ingen möjlighet att testa helljuset då jag provkörde i40 eftersom man ju vanligtvis inte har bilvisningar på kvällstid men i övrigt tyckte jag som sagt bilen känndes väldigt bra.

Uppdaterat: 2011-10-02 22:08

Dåligt helljus är ju inte bra på en helt ny bil, det kan ju bero på att man värderar design av strålkastare före funktion.
Idiotiskt, men det går ju relativt lätt att åtgärda med ett par bra extraljus men det kanske bilen borde vara originalutrustad med i Sverige.

Värre tycker jag att det är med däcken, det är ju inte roligt att behöva slänga ut en massa pengar direkt för att få acceptabla däck.
Men tyvärr är det inte så ovanligt.
Även Saab hade tidigare vissa prioriteringar som medförde att man monterade Pirelli P6000 däck, visserligen med utmärkta egenskaper i allt utom buller och det gjorde att man antingen tappade kunder eller att man måste ut med pengar i förtid till nya tystare däck.

Uppdaterat: 2011-10-03 08:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, Detsamma gällde flera Toyota-modeller med Bridgestone-däck orginalmonterade där många ägare blev possitivt överaskad om man bytte däck till tex lite dyrare Michelin då ljudnivån sjönk markant i bilarna.
Det är mycket sånt som kan göra en hel del på en bil.

Uppdaterat: 2011-10-03 19:27

Jag provkörde en i40 för ett tag sedan. Första anblicken var fantastisk, underbar bil att titta på och sitta i. Skulle kunna tänka mig att köpa en men två saker störde mig. Trots att jag körde på en del av E4an som har "tyst" asfalt så var vägbullret störande högt och det var även mycket vindbrus. Någon mer som har upplevt detta?
Jag slog till på en bil, köpte en Avensis och är mycket nöjd med valet. Säker, rymlig, tyst, driftsäker, billig att köpa och äga. (Och nej, jag är inte en av alla toyotafantaster som skriver här. Gillar många bilmärken).

Uppdaterat: 2011-10-10 22:25

Eftersom det har skrivits så mycket om denna bil så åkte jag iväg och provkörde den då vi ska byta bil. Det man undrar efter provkörningen är om någon motorjournalist överhuvudtaget kört bilen. Inte ens en döv människa kan undgå den katastrofala ljudkomforten i bilen. Vem betalar 260000 kr för en bil där personerna i bilen inte kan tala med varandra under landsvägskörning. Att jämföra denna bil med v70, passat,osv blir ganska patetiskt.

Uppdaterat: 2011-10-11 06:14

Förstöra en snygg bil med extraljus, du är galen!

Uppdaterat: 2011-10-11 20:28

Jag har lite svårt att förstå kritiken om att ljudkomforten skulle vara katastrofal hos i40...
Jag har kört både den och många andra bilar i klassen och jag upplevde åtminstonde inte den i40 jag provkörde som särskillt bullrig, även om jag inte körde fortare än kanske 100km/h.
Sen kan det säkert liksom alltid skilja mycket ljud beroende på däckutrustning.

Uppdaterat: 2011-10-12 09:25

Borde inte inställningen kollas innan man ger så massiv kritik om helljuset som flera biltidningar gjort i så fall?
I annat fall vore det väldigt anmärkningsvärt och dåligt från tidningarnas håll och jag har lite svårt att tro att man inte kollar upp detta så att det inte är såpass simpelt att det är feljusterat...
Har andra läst om dessa tester och håller med om mina teorier?

Uppdaterat: 2011-10-12 20:27

Med tanke på vi bilägares högst seriössa test av strålkastare är det inte troligt att detta kommer att spela någon roll för ljuset.

Uppdaterat: 2011-10-13 22:45

Har beställt en i40, får den ev. i december. Var och snackade med säljaren om dragkrok.
Jag hade tänkt mig en fast krok, men säljaren sa att det gick inte med fast var tvungen med en avtagbar ca10 000:- det är en premium jag beställt...
Måste åka in och ta ett snack med dom om ljuset och miljödäcken???

Uppdaterat: 2011-10-18 10:27

Du kanske skall ta reda på varför du inte får välja en fast krok "Kiddan" om det är detta du egentligen vill ha. ( fast nu kan ju modellen var lite för ny för att hitta delar på eftermarknaden?)
Finns det inga fasta krokar till i40 kan man ju undra, fast jag stötte på ett liknande problem i somras då vi skulle få monterat ett drag på en Colt.
Jag föreslog ett fast drag då jag själv har monterat ett avtagbart drag på min egen bil och det ser jag inte längre några fördelar med varpå man då lika gärna kan välja ett fast om det är billigare.
Men verkstäderna sa att det inte fanns något annat än avtagbara drag till Colt och långt om länge så fick vi reda på att det beror på att man då skymmer regskylten med dragkulan.
Efter lite mer letande så hittade vi även ett fast drag till denna modell men det var inte så mycket billigare och vi vågade inte chansa.
En verkstad sa även att det var betydligt mer arbete att montera ett drag på en colt än på den Megane som jag äger varpå vi lät en verkstad i DK att utföra arbetet,då vi ändå var där. ( även han påpekade att det bara fanns avtagbara )
Väl på omregistreringen så sa besiktningsmannen att ett fast drag också hade varit godkänt så man kan ju undra varför så många hävdade motsatsen?) Väl på plats så skymmer heller inte kroken skylten men det finns säkert bilar där så är fallet.

Uppdaterat: 2011-10-18 10:54

Där hade nog besiktningskammen fel för det är lika korkat på vissa andra bilar att det enbart finns avtagbart eftersom det inte får skymma plåten konstant, bla rav4-06-08, sen tog man det kloka beslutet att passa på att flytta plåten när man ändå tog bort reservhjulet på bakluckan.

Uppdaterat: 2011-10-18 18:50

Om jag inte minns fel så sa dom att det hade med backsensorerna att göra vilket jag tycker
verkar vara nonsens. Är det någon som kört bilen i mörker? Är helljuset så uselt som man läst i de olika testerna...

Uppdaterat: 2011-10-18 20:27

Det verkar som du skriver vara rent nonsens, backsensorerna kan inte påverkas av draget.
Inte heller nummerplåten skyms ju.
Här gäller det att stå på sig, personligen skulle jag aldrig acceptera ett avtagbart drag, jag har enbart dåliga erfarenheter av dessa.
En kompis påstod att han använde drag så sällan att han klarade sig bra med ett avtagbart, det var inga problem.
Jo morsning!
När han skulle till bilprovningen första gången blev det anmärkning.
Draget gick inte att montera.
Efter det att han fått dit draget fick det sitta kvar till nästa besiktning.
Ny anmärkning, draget gick inte att ta bort! :-)

Uppdaterat: 2011-10-19 10:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nisse, Det är tyvärr inte lagligt att ha någonting som skymmer nummerplåten vare sig det är en dragkrok eller något annat, därav brukar det inte ens finnas fasta drag att köpa till bilar som oftast av utrymmersskäl (tex reservhjul på bakluckan) har plåten lågt monterad och dragkrok är ju inte så prioriterat på de flesta marknaderna.
Därav finns bara avtagbart drag där alltså kroken egentligen ska monteras bort för att bilen ska vara laglig om man inte kör med släp.
Personligen är jag helt på din sida att dessa avtagbara drag är undermåliga i de flesta fall och onödiga även om vissa tycker det kanske är lite "snyggare", vilket tex dessa Rav-4 ägare mellan -06-08 redan börjat fått erfara då dragen börjat kärva, som tur är har Toyota uppmärksammat problemet och i samband med att reservhjulet togs bort från bakluckan -08 så passade man på att göra en ny bättre plats för nummerplåten högre upp på bakluckan vilket innebär att fast dragkrok nu är laglig att ha, dessutom har man bytt till en bättre leverantör på det avtagbara orginaldraget så förhoppningsvis funkar det bättre efter dessa åtgärder, det fasta vet man ju att det garanterat fungerar utan strul som alltid då inte mycket finns som kan strula där... :)

Uppdaterat: 2011-10-19 20:20

Hanzzon, nu gällde det ju Hyundai i40 och där skymmer inte draget nummerplåten.

Uppdaterat: 2011-10-21 10:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur lång leveranstid är det på en Hyundai I40? har en polare som funderar att köpa en...

Uppdaterat: 2011-10-21 13:38
Pär

"Hanzzon" ...det var väl inga problem tidigare med dem RAV4:or som hade nummerplåten nere till vänster?
Det var kanske inte så snyggt men bra mycket mer förståndigt än att mittplacera den.
Nyaste modellen är snyggare utan reservhjulet på bakluckan,( blir mer personbil )men jag tror att en del nu saknar "jeep-stuket"!?

Uppdaterat: 2011-10-21 15:56

Saabnisse, Okey jag var fortfarande inne i pratet med Mistro där en Colt fick plåten täckt av draget, ber om ursäkt för att jag missade att spåret kom in på i40 igen...

Mistro, förmodligen blev det för ont om plats för att klämma in nummerplåten på sidan av reserven då nyare Rav-4 har större hjul (alltså även reservhjulet på alufälg) så man då tvingades flytta ner den.
Även jag tycker nyare Rav-4 Crosssport är snyggare utan ett tungt reservhjul hängandes på bakluckan men om man skulle sakna "Jeep-stuket" som du säger så kan man tydligen få reservhjul där fortfarande om man skulle villja eftersom även nån enstaka nyare Rav-4 vi servat haft detta men det kostar säkert nån krona extra men då behöver ju inte heller dessa som gillar detta gråta.

Uppdaterat: 2011-10-21 23:13

ska få min ngn gång i december. Beställde i början av oktober. Men det är väl så med säljarna att dom alltid har 9 ex kvar o de gäller att bestämma sig för annars är det leverans till våren. Fan trot, det finns bilar. Så chilla ....

Uppdaterat: 2011-10-30 20:58

Enligt Tekninkens värd är i40 bullrigare än Passat, enligt Aftonbladet är Passat en riktig bullerburk och i40 bättre på den punkten. Vad skriver Vi bilägare i ämnet ?? jag har inte läst den tidningen.

Uppdaterat: 2011-11-02 20:47

i40 är inte en direkt billig bil, vad har ni fått det ifrån?
Kolla prislistan, ska man ha en del utrusting som de flesta tycker är viktiga måste man välja svindyra paket som innehåller mycket som man inte tycker sig behöva.
Så det beror på hur man jämför faktiskt.

Uppdaterat: 2011-11-02 22:20

Buller har vi haft uppe tidigare.
Det är svårt att mäta buller som är obehagligt.
Det som en upplever som besvärligt och väldigt störande kan en annan person anse vara fullt acceptabelt.
Buller måste upplevas, är det besvärande , köp en annan bil.

Uppdaterat: 2011-11-02 22:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja det är lite lustigt att just buller kom att diskuteras så flitigt helt plötsligt.
I ett nr utav Vib ( minns inte vilket nu ) så hade man ett stort bullertest.
Det mest förvånande i det testet var att Megane (phas ll) skåpade ut allt i sin klass med hästlängder och placerade sig totalt som 5:a om jag inte minns fel i en konkurrans med bilar upp till 6 gånger så dyra.
V70 klarade sig också otroligt bra och placerade sig i toppen.
Detta till trots så hade Megane inte orginalhjulen på vid testet vilket försämrade dess värden.
Inte NÅGONSTANS har jag sedan kunnat läsa om att Megane är en tyst bil! ...
Blev faktiskt besviken på Megane lll då den inte är lika tyst men varför bry sig om ljudisolering om ändå ingen bryr sig?
På stora och dyra bilar torde det dock vara en självklarhet att bilen är tyst men som vanligt kanske det är viktigare vilket emblem som pryder bakluckan!

Uppdaterat: 2011-11-03 08:20

Mistro, som jag skrev tidigare är upplevs buller väldigt subjektivt.
När ViB (och inte bara de) kollar buller i bilar använder de sig av en ljudmätare som mäter allt buller utan att göra en frekvensanalys.
Men även om man gör denna analys kommer ljudmattan att upplevas väldigt olika av många personer.
Jag hade t.ex. en Golf GT som jag tyckte förde ett väldigt oväsen, men många som åkte med var förvånade hur tyst den gick!
En bil som däremot alla var överens om var en Mitshubishi buss av någon modell som jag glömt, men den blev allmänt kallad "Bullerburken", medan en motsvarande buss från Citroen kallades "smyget".
Om i40 bullrar gäller det att bilda sig en egen uppfattning om och då ska man prova på olika vägar och helst med olika däck, som jag skrev tidigare upplevdes Saab som en väsentligt tystare bil med ett annat däckfabrikat.

Uppdaterat: 2011-11-03 09:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, men jag blev lite förvånad när aftonbladet dömde ut Passat helt i avdelningen komfort, bilen som vinner var enda test den är med i.
"Att föra samtal med baksätespassagerarna är klart svårast i Passat"
"i40 och A4 är oxå bullriga, men bättre fjädring räddar dom från att köra ner i samma komfortdike som Passat.

Passat får + i komfortronden, för bullrig och stötig.
A4 får ++
i40 +++
508 C5 V70 får fina betyg.

Uppdaterat: 2011-11-03 11:12

Nu handlade ju inte mitt inlägg om hur olika personer bedömmer buller " saabnisse" utan hur tidningarna sedan väljer att använda sina uppgifter.
Ofta följer bra egenskaper hos en bil med i andra tester och fungerar då som "referensmall" o.s.v
Dock har jag som sagt aldrig sett någon nämna det faktum att Megane är en tyst bil...Man brukar att komma ihåg krocksäkerheten men inte denna paradgren gör några större rubriker då man hellre väljer att måla upp Golf som klassens säkraste bil.
Men som du säger så är det väldigt subjektivt för hur skulle annars olika tidningar få helt olika resultat?

Uppdaterat: 2011-11-03 12:24

Min största kritik mot i40 är priset och automatlådan, hade den haft en modern automat och kostat som en Avensis hade jag köpt i40 istället, de löser säkert lampproblematiken.

Uppdaterat: 2011-11-04 16:43

Min bror fick vänta 7 månader på sin nya Hyundai mot utlovade tre så räkna inte med snabb leverans.
Han fick dock ut en helt ny liknande bil under tiden som han lade över 1000 mil på, ingen bra affär för Hyundai

Uppdaterat: 2011-11-10 18:10

Jag fick vänta i två månader på min senaste 9-5, men de höll faktiskt leveranstiden på dagen!
Men hade jag accepterat en lagerbil hade jag naturligtvis fått den omgående.
Det här är skälet till att man som bilsäljare i US måste ha ett stort antal lagerbilar i många utföranden, en amerikan väntar inte i månader när han ska få en ny bil, han ska ha den direkt.

Uppdaterat: 2011-11-12 10:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tror inte att det kostar något att häva köpet när det är bilhandlaren som felar...
Köpte en ny Megane som handlaren inte kunde leverera i tid,..varpå han frågade mig om jag fortfarande ville ha den men det ville jag då inte längre varpå kontraktet bröts utan kostnader.
Säkert har de vissa marginaler att spela med,men levererar de inte i tid så är det ju de som har brutit sitt avtal inte du.
Minns att Citroen lev. en bil till mig efter 4 månader,..då avtalet var 3 månader men man valde att hela tiden säga att bilen skulle komma i nästa vecka....vilket man alltså gjorde 4 gånger ;-) ...De var inte villiga till att ersätta någonting utan hävdade bara att fabriken inte hann att få fram bilarna snabbt nog och att Sverige är en sådan liten marknad för Citroen att vi inte prioriteras först.

Tror nog att skillnaden Bensin kontra Diesel blir större ändå Shogun om du räknar med värdeförlust e.t.c .....Går sedan Dieseln också upp en krona så blir det surt men jag antar att du inte gillade Bensinversionen?

Uppdaterat: 2011-11-17 21:14

Nu är det ju så "Jes" oavsett vad vi tycker att de flesta anser att kostnaden är viktig.
Kan man inte köra in mellanskillnaden för Diesel så väljer många istället en Bensinversion....trist men sant!

Uppdaterat: 2011-11-17 21:27

Auris är nog ingen lätt bil att sälja oavsett drivmedel eftersom den är ohyggligt ful.
Gamla Corolla är en betydligt snyggare bil och jag sålde mina föräldrars tidigare i år för 104000:- privat för en 2006:a

Uppdaterat: 2011-11-17 22:21

Att få 104.000kr för en bil privat som är minst 5 år gammal är nog rekord i sig... ;)
Men Corollan finns i versionen Verso och med låga mil och Diesel betingar de förståss ett högt värde även om det inte har något att göra med att det därför är enkelt att sälja privat.
Upplever samma sak som Shogun även om hans Auris "faller" på att den är så välutrustad.
Det är frustrerande att stå där med en fin bil som sedan folk inte ens orkar komma att titta på,...i "bästa" fall får man ett mail med ett skambud.
Sålde min C3 Hdi förra året som var välutrustad men Dieseln var detta som standard,..upptäckte att den drygt 35000kr billigare Bensinversionen kostade ungefär det samma som beg. ( fast om de blir sålda är ju en annan sak ) trots att de då inte alls har samma utrustning.
En släkting köpte en likadan bil samtidigt som jag ( -0710 ) fast han valde att utrusta med Skinn,metallic och drag vilket gjorde bilen 24000kr dyrare ( 180.000kr )
Han har kvar denna bil då den inte skulle gå att sälja och handlarna bjuder ungefär det samma för den trots all utr.
Å andra sidan såg jag häromdagen att bilarna stod i samma värde idag för ett år sedan så håller de bara ihop kan det ju "betala sig" att behålla dem lite längre.
Måste ju dessutom tillägga att jag anser att Auris är en betydligt snyggare bil än Corollan,men det är ju tur att smaken är olika för alla.

Uppdaterat: 2011-11-18 11:16
Shogun skrev:

Och hur långt hade dina föräldrars Corolla gått?

Den hade gått 4300 mil och hade automatlåda vilket gjorde den extremt attraktiv.
Bilhandlare gav bud på 95000:- bara genom att köpa in den, alltså ej inbyte.
Så 104000:- var vad många ansåg att den var värd.
Själv tycker jag som sagt att Auris är avskyvärd, nästan i klass med gamla Ford Ka.

Kolla blocket, höga priser:
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=corolla+-verso&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=&mys=2006&mye=2006&ms=&me=&cxpf=&cxpt=&gb=2&fu=&cxdw=&ca=16&l=0&md=th

Uppdaterat: 2011-11-18 17:50
Hanzzon skrev:

Hmm är verkligen i40 kombi så billig/prisvärd då Shogun? Jag kollade Hyundais hemsida nu och jämförde lite med Avensis kombi 1,8 valvematic som kostar 241 650kr med Business-paketet och 257 000kr med även steglös automat.i40 Kombi 2.0 man 6-vxl Business kostar 254 900kr och med 6-stegad automat 269 900kr och dessa bilar har faktiskt snudd på identiska prestanda trots Hyundais större motor, men Avensis drar 0,67L/milen med automat medans i40 drar 0,72-0,77L/milen med Automat beroende på fälgar (läs det finstilta ** längst ner i broschyren) så jag tyckte ju snarare att det var Avensis som var rätt prisvärd i den jämförelsen och inte alls för dyr jämfört med i40? Personligen tror jag faktiskt att det totalt sett blir billigast att köpa bensinare när dom är såpass snåla som tex Avensis då det inte skiljer tillräckligt mycket till dieselns fördel, dieselmotorerna är ju dessutom betydligt dyrare att tillverka/köpa, en merkostnad man förmodligen inte får igen när man ska sälja bilen samt att dagens dieselar är väldigt avancerade och i regel har betydligt dyrare delar om nått strular jämfört med en bensinmotor.Är dieseln sen inte miljöklassad så blir ju skatten klart dyrare än motsvarande bensinbil vilket även det ska köras in så jag skulle köpt en bensinare om jag inte skulle dra väldigt mycket tunga släp eller liknande och vara beroende av en dieselmotors bättre vridmoment.

Shogun, Läs mitt inlägg i början av denna tråd igen där jag redan då påpekade att en bensin-version förmodligen blir billigast, speciellt en snålare Avensis med modernare automat (som skulle passa dina krav då) men jag tror totalt sett att den törstigare bensinmotorn i i40 förmodligen inte heller blir dyrare i totalkostnader än dieseln men i det exemplet skiljer det ändå relativt mycket på förbrukningen till bensinarens nackdel, beror ju iofs på hur mycket du kör som du är inne på men jag tror inte bensinaren blir dyrare som sagt då värdeminskningen kommer att bli större på den dyrare dieselversionen och värdefallet på en så välutrustad bil du köper blir nog fullt tillräckligt ändå då jag inte tror en begagnad Hyundai står så himla högt i pris efter 5 år/15 000mil även om det är en fin och bra bil med massor av utrustning och där kommer du tyvärr förlora dina största pengar.
=Personligen är jag ganska övertygad om att det billigaste man kan köra i dag i totalkostnader är en modern och snål bensinversion av bra kvalitét, med låga driftkostnader och ett bra andrahandsvärde så slipper man dessutom både dyra skatter, partikelfilter och skenande dieselpris.

Uppdaterat: 2011-11-19 01:47

Jag tror att den tid man kunde köpa en ny bil och lägga in andrahandsvärdet som ett argument för en viss modell är borta sedan länge.
Och speciellt dieselbilar, oavsett fabrikat, verkar vara svårsålda när de gått långt.
Grannens Avensis med stora dieseln som tar mycket bränsle verkar vara omöjlig att bli av med till ett vettigt pris och samma sak med en V70D också med stora motorn
Och det som var bilar som var väldigt eftertraktade för några år sedan.

Sedan är det just det här med extrautrustning som man betalar dyrt för när man köper bilen och som man inte får tillbaka något för när man säljer den.
Men man kan trösta sig med att den kanske(?) gör bilen mer lättsåld.

Uppdaterat: 2011-11-19 09:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Känns rätt nu att ha köpt en Avensis med CVT-automat och bensinmotor med mycket utrustning för 236000:-
Körde en 27-milatripp förra veckan, första 10 milen snittade den 0,51l/mil och det slutade på 0,54l/mil för hela resan. När dessutom bensinen är 1:- billigare per liter så är ju detta helt rätt val.

Uppdaterat: 2011-11-19 14:12

"junkers" : synd att du inte vaknade innan du postade din kommentar! ;)

Uppdaterat: 2011-11-19 14:38

Shogun, jag inbillar mig att det snart kommer att vara väldigt liten skillnad mellan diesel och bensin.
Ju fler dieselbilar som säljs, ju dyrare kommer de att bli att köra.
Myndigheterna har ju en budget som ska hållas och det gäller att anpassa skattesystemet så att budgeten hålls.
Fler dieselbilar=högre dieselskatt, fler bensinbilar=högre bensinskatt.
Det finns nog egentligen bara två bränslen som man kan komma undan billigare med, egentillverkad sprit och gengasved från egen skog!

Uppdaterat: 2011-11-19 16:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
leifer skrev:

saabnisseGlöm inte bort att stor efterfrågan på en viss bränslesort driver upp priserna. Det är en största faktorn till att diesel idag är dyrare än bensin. Samtidigt har ju då förstås efterfrågan minskat på bensin.

Om inte jag minns fel så får man ut mer bensin än diesel vid raffenaderierna varför det torde bli överskott på bensin om dagens trend med dieselfordon fortsätter, alltså dieseln kommer att bli dyrare och bensinen billigare.

Uppdaterat: 2011-11-19 17:59
Mistro skrev:

"junkers" : synd att du inte vaknade innan du postade din kommentar! ;)

Vad menar du?
Vill du ha bildbevis så kan du få eftersom jag fotograferade instrumentbrädan under resan (fråga inte varför)...
http://dl.dropbox.com/u/19542359/096.JPG
http://dl.dropbox.com/u/19542359/108.JPG
Kolla även in varvtal och hastighet så ser ni att det jag sagt stämmer även där.

Kan tillägga att resan startade med en mils stadskörning varför 5.2 som visas egentligen är lägre och att foto saknas efter 10 mil respektive 25 mil beror på att trafiksituationen inte tillät det i första fallet och andra fallet glömska...

Uppdaterat: 2011-11-19 18:15

junkers, men det kommer inte att medföra att det blir billigare med bensindrivna bilar.
Allt styrs med drivmedelsskatten.

Uppdaterat: 2011-11-21 16:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre