Vi Bilägares forum

Hämtat min nya Peugeot 508

Hämtat min nya Peugeot 508

Har nu snart kört min nya Peugeot 508 SW i 1 vecka och måste säga att det är verkligen en super bil, en tystare och mera komfortabel bil får man söka efter... MCP lådan börjar man komma igång med, tog mig några mil att bli vän med den men nu funkar det kanon.
Ska ni snart köpa ny bil så kan jag starkt rekomendera en ny 508 :)

Uppdaterat: 2011-05-15 18:55
Pär

Kommentarer

Hade minus 23 i helgen och det var inga problem med kallstart, har iofs en 2.0 så jämförelsen kanske haltar...
Min erfarenhet av dieselbilar är att de "hackar" och går lite ojämnt de första sekunderna vid kallstart oavsett vad jag har haft för emblem på bakluckan.
Däremot så tror jag att man ska tanka på en mack där de har stor omsättning på bränslet så att man kan vara säker på att man får vinterdiesel.
Kom att tänka på hur jag startade lastbilen i det militära , i med en eterpatron och tryck in knappen samtidigt med startknappen.
Snacka om att det smällde till i motorn, kan inte tänka mig att det var nyttigt, men den startade iaf :)

Uppdaterat: 2013-01-28 20:14

jigson:
Där väckte du ett gammalt minne! :-)
Ja, det där var minsann en rejäl dos startgas...
Som du säger: kunde varit nyttigt för motorn.

Jag följer era kallstarterfarenheter, då jag tycker 508 är en intressant bil. Men, för min del lär det inte bli tal om en diesel (möjligen 1,6:an), jag kör för lite.
Kan inflika att även min gamla MI 16 startade direkt när det var nästan minus 20 i fredags. Och då hade den stått en vecka.
Men, det är ju en Peugeot, klart den ska starta! ;-)
Sånt man vågar säga när den värste franskhataren är bortrest...

Uppdaterat: 2013-01-29 08:52
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Vad åker ni andra på för vinterhjul? 16, 17 eller 18" Vad rekommenderas om jag nu får välja? Ska provköra bilen på torsdag med sommardäck (19"). Ska kolla komfort och ljudkulliss, min enda oro

Uppdaterat: 2013-01-29 10:53

Jag kör på orginalfälgen som följer med Active modellen, vill säga 16" men vill ha 17" på vintern men det får bli på näsa 508:a jag köper om några år.
På sommardäcken så kör jag 18" och den går väldigt tyst och komfortabelt även där, tycker inte det är så stor skillnad mellan sommar och vinterdäcken.
Ett råd är om man tar mindre däck än 18" på en GT så måste man göra en inställning eftersom bilen har lufttryckssensorer eller vad det nu heter...Bilen tror det är för lite luft i däcken!

Uppdaterat: 2013-01-29 12:01
Pär

nja, GT har orginalmonterat däcktrycksövervakning som kräver sensorer i fälgarna för att fungera.
Om man inte monterar sensorer i vinterfälgarna (där minsta dimension som passar p g a stora bromsar är 17" på GT) så får man när man kört 50 km en varning att systemet inte fungerar, inte att man har fel däcktryck i sig. Antingen lever man med det (det försvinner när tändningen slås av) eller så åker man till Peugeot och inaktiverar systemet över vintern eller så köper man sensorer á xxxx kr/st även till vinterfälgarna.
Själv så har jag valt att "leva med det" över vintern, kör då med 215/55-17" Hakka 7 dubbade och är nöjd med ljudkomforten och får dessutom lägre förbrukning än med 235/45-18" sommardäck, men räkna med ett sladdrigare beteende, vet inte om det är dubben eller det mjukare däcket som bidrar mest :)

Uppdaterat: 2013-01-30 01:16

Krille, som Pär sa så är det ingen fara då det kommer upp "entering economy mode" på displayen.
Det är en mycket bra funktion som sätter elsystemet i vila, för att väcka det till liv så måste du starta bilen,
Det är för att för att spara på strömmen, även webaston stjäl ström, kör man mycket kortkörningar och använder Webaston så hinner batteriet inte laddas. Om det inte är så att 508:an har någon säkerhetslösning även för det.

Om bilen är extremt seg vid start i kyla så kanske din verkstad kan mäta upp batteriet, även om en bil är ny så är det inte säkert batteriet laddar 100%.

Nu har jag garage, men under 20 års tid har mina bilar stått ute, utan värmare.
En Ford som aldrig startade då det var minusgrader, inget som gäller Ford överlag, min var ett riktigt "måndagsexemplar".
Mina Peugeot har aldrig vägrat, flest bensinare, funkat klockrent och då har det varit runt -30° vissa vintrar/mornar.

Peggan

Uppdaterat: 2013-01-30 13:36

Okej, imorgon vid 15-tiden skall beslutet fattas. Två alternativ

1. Peugeot 508 SW GT uttagen 2012-05 (demobil, ej vinterkörd). 19" Sommardäck och nya 18" Vinterdäck på fälg = 268.000 kronor (cirka 1000 mil)

2. Peugeot 508 SW 1,6 e-HDI MCP uttagen 2011-04 (demobil). 17" Sommardäck och 16" Vinterdäck på fälg. 199.900 kronor (cirka 1000 mil).

Aaargh, svårt att välja. 68 000 skattade kronor är ju inte så lite. Sedan kostar GTn cirka 2500 mer i skatt per år och 2500 mer i helförsäkring per år. Dock har den ett år längre kvar på garantin. Inte lätt, inte lätt, ge mig gärna några sista rekommendationer...

Uppdaterat: 2013-01-30 22:20

Håller med ett svårt val... GT är ju roligar att gasa med när den har mera kräm under huven, men visst det kostar ju lite mera då.
Själv så kör jag med e-HDi motorn och gillar den väldigt bra, ingen gas maskin men bra motor ändå, det råd jag kan ge dig är att prova e-HDi motorn och se så du kommer överens med MCP lådan, själv så kommer jag bra överens med den men är ju inte alla som gör.
Men vilken du än väljder så kommer du få en bra bill som kommer ge dig många sköna mil efter vägen!

Lycka till

Uppdaterat: 2013-01-30 22:58
Pär

starmac, 508 kan jag varmt rekomendera, mycket bra bil.
Ekonomiskt så är ju 1,6 Hdi ett klart bättre val, men tycker du om sportig körning så är GT helt överlägsen och en "finare" bil.
GT har mer standardutrustning bl.a Webasto annan framvagn, betydligt kraftigare motor, "riktig" automatlåda,
MCP-lådan är ju en manuell låda som växlar automatiskt, blir inte riktigt samma sak, funkar jättebra för mig, motorn räcker också till, går mycket bättre än vad man kan tro, 112hk låter lite för en stor tung bil, men det är ju vridet som ger kraften. 1,6 ska servas varje 1500 mil, GT tror jag 2000 mil, kanske går på ett ut om man räknar in högre bränsleförbrukning på GT.

Lite skumt att man har en 2 år gammal demo kvar, brukar man vilja omsätta fort, läge att lägga ett bud.
Kolla att dom servat den inom 12 månader, om inte blir det garanterat strul om du råkar ut för något garantifel.
Snart dags för service på bägge, försök få den med i köpet.
Mitt råd, prova båda ordentligt, stad och landsväg, viktigt att man trivs bakom styret, vilken du än väljer så kommer du troligen bli mycket nöjd.

Lycka till och välkommen i gänget!

Peggan

Uppdaterat: 2013-01-31 12:07

Har du råd, så välj GT:n så kommer du inte ångra dig! Har haft min GT i 1,5 år och kört 3200 mil och är grymt nöjd. Den är mer komplett i utrustningsväg än de enklare versionerna så man njuter mer av färden. Är den GT du funderar på utrustad med JBL stereon är det ett stort plus, i övrigt räcker standardutrustningen bra. Lycka till med valet (det är lätt ;) )

Uppdaterat: 2013-01-31 17:44

Blir nog GT.n: Får lägga merkostnaden på kontot för den blivande 40-årskrisen (2 år kvar). Vad gäller vinterhjul så väljer jag att klivan ner från 18" till 17". Men leveranstiden på Michelindäcken är tydligen lång och jag kan få Continental istället. Stor skillnad? Åsikter?

Uppdaterat: 2013-01-31 19:36

Då får man säga grattis till en kanonfin bil... du kommer garanterat bli supernöjd :) I mina ögon så gör Continental bättre däck än Michelin så du gör en bra affär!

Uppdaterat: 2013-01-31 20:08
Pär

Jag har samma problem, låter "burkigt" i främre högtalarna när det är riktigt kallt, på normal volym, går över efter en stunds spelande. Har inte kollat med Peugeot om det finns någon fix.

Uppdaterat: 2013-02-01 08:45

Då är köpet klart :)

Peugeot 508 SW GT Guranja, 1.000 mil, uttagen april 2012 aldrig vinterkörd. 19" Sommahjul. Tydligen VD.ns tjänstebil hos bilföretaget.

Med i köpet fick jag

- Nästa service
- Bagagerumsmatta
- 17" vinterhjul Michelin på alu-fälg

267.500 kr för allt (nytt listpris cirka 355 tkr) Trots det såklart, som alla bilaffärer, ett riktigt idiotköp. Min polare köpte en några år gamlal ford focus kombi, manuell, ingen utrustning för 80tkr. Smartare snubbe :)

Nu till den viktiga frågan. Vilken behandling bör man göra för att skydda lacken/bilen. Rost- och lackskydd?

Uppdaterat: 2013-02-01 11:05

Stort grattis till en mycket trevlig bil med mycket utrustning... :)
Någon rostskyddsbehandling har jag inte gjort, men en lackskyddsbehandling har jag gjort för det blir så mycket lättare att tvätta bilen sen.

Uppdaterat: 2013-02-01 11:11
Pär

Grattis! Har 508 GT även själv på listan över bilar jag skulle kunna tänka mej köpa.

Uppdaterat: 2013-02-01 11:18

Grattis till köpet "Starmac"!
Jag hoppas och tror att du kommer att bli nöjd! 508 GT är en underbar bil, om än inte helt perfekt i alla avseenden. Jag har haft mitt exemplar i drygt ett år nu, och är jättenöjd i det stora hela även om den småbråkat lite vid något tillfälle. Jag är i alla fall så nöjd att jag med stor sannolikhet skulle välja samma bil igen. Det är den i särklass bekvämaste bil jag haft, hur vacker som helst och rymlig. Trevlig drivlina!

Skulle du hellre vilja ha 18" sommarhjul så kan du höra av dig, så kan vi byta :)

Lycka till med nya bilen och trevlig helg!

Uppdaterat: 2013-02-01 12:13

@Krille, ja varför inte :) Är ju egentligen en komfortnisse så vi får se hur känslan blir till våren.

Får jag avvakta nästa vinters startproblem för GT.n. Det blir spännande och se när det inträffar...

Uppdaterat: 2013-02-01 12:38

Grattis Starmac, kalas, tycker du gjorde helt rätt val, även om det var mer pengar, . Visst gjorde din Focus-vän ett mer ekonomiskt köp, men vem har roligast, och vi lever trots allt bara en gång.
Jag är grymt nöjd med min 1,6 Hdi, men är sugen på en fullsmetad GT, mer pengar men också mer glädje.

Har en vän som jobbar i plåtbranchen, enligt honom så har Peugeot mycket höga kvalitétskrav, den kund som ställer högst krav av dom bilfabrikanter man levererar till. Före 90 talet hade Peugeot stora problem med rost, men det var då, klarar sig bra idag. Jag skulle inte lämna in den på behandling, men ska du ha den i 10 år så är det kanske bra, om du vill behandla, kolla då med Peugeot att du väljer en behandling som dom godkänner, så 12 års garantin gäller.
Lackbehandling tycker jag du ska göra, den bruna är ju djup och fin då den är riktigt blank, blir också mycket mer lättskött. Vet ej vilken behandling som är bäst, har inte ens koll på vilken jag har, men har 2 års garanti utan efterbehandling, kolla efter test på nätet.

Good luck!

Peggan

Uppdaterat: 2013-02-01 14:34

Om du bor i Stockholmsregionen så kan jag starkt rekomendera dom här att göra en behandling...

http://www.waxdepan.se/

Uppdaterat: 2013-02-03 16:00
Pär

Tack för tipset Peugeote-Pär. Jag ska definitivt dit när våren kommer.

Redan två frågor / problem

1. Efter en dag slutar funktionen med att bilen låses upp automatiskt när jag tar i handtaget. Jag har nyckeln i fickan men måste ändå låsa upp manuellt. Har jag kommit åt någon inställning?

2. När jag går till bilen och startar webaston så kan jag inte låsa bilen när jag går därifrån. Varför?

Uppdaterat: 2013-02-10 11:59

1. Du har väl inte för torra händer? Har läst att det inte fungerar till 100% för alla. Kan dock vara någon inställning också?

Uppdaterat: 2013-02-10 18:43

1. När bilen är smutsig får man tyvärr detta problem ibland. Har aldrig inträffat annat sommartid för mig, så är nog beroende på att man drar upp mer skit på vintern. Tvätta bara handtagen eller hela bilen så bör det funka igen.
2. Har du slagit av tändningen efter att ha startat webaston? Lätt att glömma och med tändning på kan man nog inte låsa. Som jag beskrivit i tidigare post behöver man ju bara slå på tändningen för att starta webaston, inte motorn, men har man igång motorn glömmer man ju inte stänga av den när man väl startat webston... :)

Hoppas tipsen hjälper!

Uppdaterat: 2013-02-10 20:11

Tack för tipset om smutsen. Ska tvätta bilen och se om det blir bättre. Problem 2 löste jag i och med att jag glömde att stänga av tändningen innan jag gick från bilen :).

Ny fråga: När jag kör iväg så låser sig dörrarna till bilen. Hur låser jag upp dem innifrån så att en polare som man ska hämta upp kan kliva in i framsätet utan att jag måste böja mig bort och öppna innifrån.

Uppdaterat: 2013-02-20 17:27

Tryck på knappen med låssymbol mitt på ibrädan under naviskärmen :) Eller stäng av autolåsfunktionen om du inte gillar den, har för mig man höll inne samma knapp för att göra det eller inne i menyn som för att aktivera värmare, ställa in "follow me home" belysning osv, dvs vi vänster scrollhjul på ratten.

Uppdaterat: 2013-02-20 19:02

Öppnar sig inte "autolåsningen" när du stannat bilen ? Eller förstod jag inte frågan riktigt...:) Har i o f s kopplat bort den "finessen" på min Golf.

Uppdaterat: 2013-02-20 20:03

På 508:an öppnar sig inte låset när man stannar, det är ju liksom tanken med det hela att ingen tjyv ska kunna komma och rycka upp dörren eller bagaget när du stannar vid ett rödljus ex vis. Oavsett om motorn är på eller av så låses det upp först när förste man eller kvinna öppnar dörren inifrån, eller trycker på nämnda knapp. Att ha dörrarna låsta medan bilen rullar är väl ingen finess med egentligen däremot.

Uppdaterat: 2013-02-20 23:04

Du har naturligtvis helt rätt i det Limpo - my bad... Men jag har som sagt avaktiverat funktionen på min bil för jag tycker inte den tillför värst mycket där jag brukar åka.

Uppdaterat: 2013-02-21 06:15

Inte där jag bor heller :)

Uppdaterat: 2013-02-21 07:42

Tryck på knappen vid varningsblinkersen, då går dörrarna att öppna utifrån... Detta finns på alla franska bilar tror jag eftersom det är ett stort problem i tex Paris där det finns många tjuvar som snor bilar vid trafikljusen.

Uppdaterat: 2013-02-21 13:33
Pär

Haha, tack för hjälpen med låsknappen. Satt och gick igenom heeela panelen 3 gånger, men såklart missade man den stoora knappen mitt framför näsan... :)

Förardörrens handtag låser inte upp bilen längre, men alla andra handtag gör detta. Undrar vad det kan bero på. Får kontakta verkstaden.

Uppdaterat: 2013-02-21 14:09

Öser på med en fråga till: Om man programmerar Webaston för att vara klar klockan 13.00 nästa dag (t.ex.). När startar den då? Hur lång tid innan? Stänger Webaston alltid av sig när man startar bilen eller måste den stängas av manuellt?

Uppdaterat: 2013-02-21 14:10

Jag tror den känner av temperaturen inne i bilen och anpassar starttiden till det för att nå en given temp kl 13 eller så är den ointelligent och bara startar x antal minuter innan tiden man ställt in, har faktiskt inte kollat i detalj. Från i-boken framgår det inte, och min åf visste inte heller säkert när jag frågade en gång. Den stänger av sig automatiskt vid inställt klockslag eller när du startar, ev redan slår på tändningen.

Uppdaterat: 2013-02-21 19:51

På webaston som är monterad från fabrik, ska man ställa in den när den ska slå av? är det så är det ju helt värdelöst... På min värmare så sätter jag en tid när den ska slå på, sen så har jag den inställt på max 30 min men kan ändra till 45 min om jag vill, dock så kör jag den i regel max ca 20 min om det är riktigt kallt (ca 15-)

Uppdaterat: 2013-02-21 21:00
Pär

Tycker det är helt logiskt, vill man ha en varm bil 07.00 ställer man tiduret på samma tid, så fungerar det på de flesta märken, tex Volvo. Man anger den tidpunkt då bilen ska användas och vara uppvärmd, behöver inte räkna av tiden den ska gå.
Andra iakttagelser på fabriksmonterad Webasto (2.0 HDi)
- Den går max en timma enligt specifikationen, min har sällan startat tidigare än 30 min innan starttid (hör den från köket på morgnarna) även vid nedåt -20 grader.
- Värmaren startar alltid automatiskt med bilen under ca 5 plusgrader
- Den stängs inte av vid motorstart när den går på tidur utan fortsätter gå och hjälper motorn/kupén upp i temp.
- Värmarens förbrukning inräknas inte i det färddatorn visar, jag märker att skillnaden mellan tankade litrar/körda kilometrar vs färddatorns värde ökar när värmaren går 2ggr per dag.

Uppdaterat: 2013-02-22 08:08

På min eftermonterade värmare så sätter jag tiden när den ska starta, för jag vill ju ha koll på hur länge värmaren går... om jag har en tid när jag vill åka så kan ju värmaren gå i 60 min om jag har otur... inte vill jag att värmaren går så länge!
Nä nog tycker jag det är bättre att få bestämma hur länge man vill ha värmaren i gång.

Uppdaterat: 2013-02-22 10:55
Pär

är inte så stor skillnad... Men billigare med 17" men det kostar ju i snygghet ;) Men ett tyst 18" däck är Good Year Eagel F1, kan starkt rekommendera.

Uppdaterat: 2013-03-03 19:22
Pär

Vilka sommardäck till Peugeot 508 GT Sedan -12 är tystast och har mest komfort? Är det 17" och 18"?

Uppdaterat: 2013-03-03 19:23

Michelin är originaldäck till Peugeot. Hur är dom i förhållande till dina rekommenderade Good Year? Bilen är ny och det sitter 19" på den nu. Dom vill vi inte ha pga för mycket vägljud. Vi kan välja mellan 18" Michelin eller 17" av än så länge okänt märke. Bilen måste vara tyst som det går! Vad rekommenderar du?

Uppdaterat: 2013-03-03 19:45

Good year däcket är tystare, är nog ett av dom tystaste 18" däcken på marknaden som är något att ha... Men eftersom du har en GT så skulle jag välja bort 17" på sommaren, skulle ta det till vintern.

Uppdaterat: 2013-03-03 20:02
Pär

Tack för tipset!

Uppdaterat: 2013-03-03 22:20

Har även själv 18" Good Year EfficientGrip nuförtiden och nog är dom mycket tystare (och mera komfortabla, inte så sportiga) däck men lite viner dom också lite om vägytan är passligt skrov (har en 308 SW GT).

Uppdaterat: 2013-03-04 06:42

Läste nyss ett test mellan 508 och Passat i AMS, intressant att läsa hur de hela tiden anstränger sig för att framhålla Passaten. Ibland blir det nästan löjliga argument.

Samtidigt känns det som de undviker sånt som inte är i linje med deras förutfattade meningar, t.ex. klagade man på att 508 (2,2) hade automat, men nämnde inget om hur Passat är med automat, för många dieselförare föredrar ju automat.
Likaså hade Passaten tilläggsutrustad fjädring som är extra mjuk och ställbar, och då är det ju inte konstigt att 508 känns hård, seriöst? Nej...

Men, så är det med journalister, de har sina favoriter. Man får inte ta dem på allvar.

Uppdaterat: 2013-03-05 14:45
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Har nu kört 5000 mil med min 508 GT, långa som korta turer i tjänsten men även till landet med släp och full packning. Husvagn vid ett flertal gånger. Är förvånad vilken bil detta är, på ett positivt sätt. Har servat den vid två tillfällen och har enligt verkstaden genomfört så kallade "kampanjer" vid två tillfällen (ett snöskydd eftermonterat och batteriövervakningsmodul) Modulen skapade i vinter någon morgon förvirring då bilen hade gått ner i Eco save mode. I övrigt har jag inte haft något större problem.
Låsning av passagerar dörren har jag erfarenhet av, men det är att du kommer åt låsknappen på dörrhantaget.
Bilen har 204 hk och 450 Nm, men jag ligger och snittar 0,54 i motorvägsfart som för mig är 120 -130/km.
Stolarna är enligt mig och motorjournalister som fotöljer, riktigt sköna. (en av skälerna till att Vw/Audi gick bort)
En detalj som jag kan störa mig på är att det går bara att slå in en tid på dieselvärmaren i taget. På min förra kunde jag programera in hela veckan!

Annars en kanonbil jag kan rekomendera, tycker dessutom med 19" hjulen att den är riktig snygg (har även 18" på vintern)

Uppdaterat: 2013-03-05 14:46

Kan ärligt säga att jag börjar bli mer och mer sugen på en GT och då lutar det åt en sedan modell...

Oj 0,54 i motorvägsfart är riktigt bra måste jag säga!

Uppdaterat: 2013-03-05 14:56
Pär
Peugeote-Pär skrev:

Kan ärligt säga att jag börjar bli mer och mer sugen på en GT och då lutar det åt en sedan modell...

Ja, jag tycker sedanen bara blir snyggare och snyggare desto mer man ser den. Det står en svart här utanför nu, och tidigare kikade jag på en vit. Väldigt elegant bil!
Däremot är jag fortfarande inte övertygad om instrumenteringen, får väl ta en rejäl provtur och själv avgöra hur det funkar i verkligheten. Har alla 508 HUD?

Uppdaterat: 2013-03-05 15:05
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Lite komplettering. Har haft 3 stycken 405or, 2 st 406or och nu just denna 508, (lite Grandis och Mondeos imellan) och jag lärde mig redan vid den första att Peugeot tillsammans med Audi helgalvade sina bilar sen 80 talet. Jag har fortfarande en av 406 orna på gården (97a) och den har gåt 20 tusen mil och är fortfarande rostbefriad. Lite matt, men fortfarande fräsch. För att jag inte framställs som helt Peugeot frälst, så har jag kört flera andra fabrikat som tjänstebil och har olika erfareheter av de (bl.annat Toyota), men det är en annan historia.

Uppdaterat: 2013-03-05 15:19

Hultarn nej du måste ha navigationen för att få HUD, men det är värt varje krona att kryssa i det... Är så förbannad på mig själv som inte kryssade i det när jag köpte bilen, men nästa kommer det absolut bli det.

"franskt ska det va" det låter bra, tror många är lite oroliga att bilen ska rosta men skulle nog vara mera orolig på en Toyota som har väldigt dåligt rostskydd.

Uppdaterat: 2013-03-05 19:44
Pär

Peugeot-Pär, Skriv inte så där, jag blir så orolig då jag har tre Toyotatillverkade bilar som är så gamla, och då vill man inte se att dom börjar rosta nu efter 20 , 13 , och 6 år redan!
Man ville hoppas att dom åtminstone höll lika bra som premiumbilarna som det talas så mycket om här.

Uppdaterat: 2013-03-06 16:36
Elbil2

Förlåt? Men för min del talade jag bara om mina upplevelser med Peugeot 508 och lite äldre varianter då tråden handlade just om Peugeot 508. Jag har erfarenheter av Toyota från 80, 90 och en bra bit in på 2000 talet, då också rosterfarenheter, men det kan jag ta i en annan tråd om du vill. Det är också helt egna upplevelser.

Uppdaterat: 2013-03-06 17:31