Vi Bilägares forum

Hämtat min nya Peugeot 508

Hämtat min nya Peugeot 508

Har nu snart kört min nya Peugeot 508 SW i 1 vecka och måste säga att det är verkligen en super bil, en tystare och mera komfortabel bil får man söka efter... MCP lådan börjar man komma igång med, tog mig några mil att bli vän med den men nu funkar det kanon.
Ska ni snart köpa ny bil så kan jag starkt rekomendera en ny 508 :)

Uppdaterat: 2011-05-15 18:55
Pär

Kommentarer

Previa sorry ;) har igentligen ingen erfarenhet av hur Toyota rostar, har bara läst testerna om deras rostbetyg och dom har ju inte fått dom bästa, men som sagt rostbetygen ska man inte ta så hårt på :D

Uppdaterat: 2013-03-06 18:38
Pär

Vad tycker ni om styrningen i 508an? Jag tyckte dom hade ställt in servon att vara lite för aktiv, den är kanske för lätt även i motorvägsfart? Gillar skarpt den tyngre känslan i min nuvarande 308 SW som gör att den är väldigt avslappnande att köra längre sträckor.

Uppdaterat: 2013-03-06 18:40

Jag tycker servon är riktigt bra, gäller alla hastigheter... Men i högre hastigheter är den väldigt bekväm, gäller även Autobahn fart där jag kör en hel del med bilen!

Uppdaterat: 2013-03-06 18:44
Pär

Tycker också känslan är bra, lagom "köttig" som det heter på chassi-språk i min GT. Märker rätt stor skillnad mellan vinterdäcken som är 215 med dubb jämfört med sommardäcken som är 235. Med sommardäcken är styrningen klart tyngre, men det passar mig. Har också bara goda erfarenheter av autobahn. Kanske skiljer sättningarna mellan olika motorer?

Uppdaterat: 2013-03-06 21:26

Hej på er 508-ägare.
Jag har sneglat på en lätt begagnad -11 508 kombi 2.0 HDI 140hk, och jag läste här att ni nämnde uppdateringar från Peugeot. Bland annat "ZGC för ESP-boxen, ZGK och uppdatering ZHF för BSi:n"...?
Hur kan man ta reda på vilka uppdateringar som kommit för just en specifik modell/motor som t.ex. den jag tittat på?

Uppdaterat: 2013-03-18 18:13

Är det en ÅF eller en privatperson du ska köpa bilen? är det en ÅF så ska dom veta vad som ska göras och detta ska du be dom göra innan du köper bilen, utan extra kostnad så klart :)

Uppdaterat: 2013-03-18 22:07
Pär

När jag proaktivt ringde ÅF för att boka dessa uppdateringar jag läst om så såg de redan på mitt regnr att de låg och väntade på att göras vid nästa tillfälle bilen lämnades in. Jag hade inte blivit kontaktad ang att göra dem, kanske pga att jag har leasingbil och såna "kallelser" hamnar i deras svarta hål, men jag vill minnas privatägda fått hem brev från ÅF?
Oavsett så kan nog valfri ÅF ge dig svar på vad som är gjort och vad som ska göras om du ringer och uppger regnr på objektet.

Uppdaterat: 2013-03-18 22:45

Det blir nog att köpa bilen från firma, men troligtvis inte hos Peugeot.
Jag har inte bestämt mig om jag ska sikta på att köpa en bil på hemmaplan eller nere på "kontinenten", eftersom jag ändå är där nu och då. Kan uppdateringarna vara specifikt för ett visst land månntro, eller gäller dom för alla bilar?

Uppdaterat: 2013-03-19 17:46

Utrustnings nivåerna är väldigt olika i alla länder, ta tex i dom flesta länder så har du alltid navigationen i en Allure utrustad bil...En sak som du får som standard i sverige i dom flesta modeller är Webasto värmare det har du tex inte i Tyskland, sen så finns det många bilar på kontinenten som inte har stolvärmare.
Men om du är mycket ute på kontinenten så skulle jag absolut kolla ut en bra utrustad bil utanför detta land eftersom du i regel måste köpa en GT för att få en bra utrustad 508:a, detta är inget problem i andra länder.

Uppdaterat: 2013-03-20 12:04
Pär

Ingen webasto?? Ja då vete tusan om jag ens ska tänka på att importera... Dieselvärmaren är ovärderlig på vintern.
Om man ska installera en webasto själv så är den eventuella importvinsten uppäten i ett nafs.
Jag kollade lite på en 508sw, men den hade en beteckning som inte finns här hemma, Access hette den.
Det verkar vara instegsversionen, men den var inte fullt SÅ snikig ändå. Backsensorer hade den i alla fall.
Hmm... svårt fall.

Uppdaterat: 2013-03-20 18:38

Det finns dock många 508:or i Tyskland med webasto, men var noga att kolla upp så det finns... Access modellen ska du inte kolla på, kommer bli svårsåld här hemma i Sverige sen och så är den ganska så sniken ändå, nä ska du köpa en och få ut mest av pengarna så ska du kolla på en fullutrustad Allure eller en Active... Där kan du göra en bra affär och så finns det mest sådana på marknaden.
Det enda som du ska tänka på är att en importerad bil måste vara helförsäkrad fast bilen är "ny" eftersom en vagnskadeförsäkring inte täcker en importerad bil.

Uppdaterat: 2013-03-20 19:33
Pär

Lite dum fråga kanske...
Men skiljer ljudisoleringen mellan de olika versionerna?
Hos ford så är ghia avsevärt mer ljudisolerad än grundmodellerna, och Citroens Exlusivemodeller har bl.a. laminerade sidorutor.
Håller peugeot på att fåna sig som dessa, eller är de "hyggliga" och ljudisolerar bra i hela modellpaletten?

Uppdaterat: 2013-03-20 19:44

Det är samma ljusisolering i alla versoner, men kan nog säga att 508:an är nog en av dom tystaste modeller bland svensson bilarna.

Uppdaterat: 2013-03-20 21:04
Pär

Ljudisolering ska det ju stå så klart!! :P

Uppdaterat: 2013-03-20 21:08
Pär

GT:n har extra ljudisolerad vindruta, det tror jag inte samtliga modeller har. Kanske std på dieslar iofs.

Uppdaterat: 2013-03-21 12:39

För vad det är värt så hade jag min Peugeot 508 SW GT 2012 inne på första service idag. 1300 mil på mätaren. Bl.a. bytte de bränslefiltret. De skulle ha drygt 5.000 kr för denna service (autoexpo nacka). Nu hade jag dessbättre köpt med denna service när jag köpte bilen för 3.000 kronor (så jag slapp att betala) men jag tyckte ändå att det lät dyrt.

Uppdaterat: 2013-04-23 12:56

Ja det var ganska så dyrt, ett råd till nästa service är att ringa runt andra Peugeot ÅF och hör vad dom ska ha, kan skilja ganska så mycket mellan dom.
Ska själv snart boka tid service, ska bli spännande och se vad den kommer kosta.

Uppdaterat: 2013-04-23 19:40
Pär

Ganska dyrt - det var svindyrt tycker jag. Efter 1300 mil skall man väl inte behöva göra mycket annat än byta olja och filter...
Även om bilarna på inte sätt är jämförbara så kostar 1500-milaservicen till vår lilla Kia Picanto strax under 1200 kr... Och sen säger vissa att servicen på Kia är dyr...

Uppdaterat: 2013-04-23 20:45

Att serva i Stockholm är dyrt, kan spara bra med pengar att åka en bit.
I storstaden är omkostnaderna högre, även nyare anläggningar kostar kunden.
Jag gav drygt 1900 kr för första servicen, 1,6 Hdi, en mer rimlig peng.

Peggan

Uppdaterat: 2013-04-23 20:59

Kalaspris, det kliar i fingrar och resten av kroppen

http://www.blocket.se/orebro/Peugeot_508_SW_GT_2_2_HDI_Automat_NY_BIL_46593010.htm?ca=6&w=3

Uppdaterat: 2013-04-23 21:05

Så sant Peggan, brukar också försöka hålla mig lite utanför stan, förra servicen jag gjorde så skilde det flera tusenlappar på Kista och Upplands-Väsby, där Väsby var billigare... Ska kolla vad dom ska ha nu när jag bokar min 3.e service imorrn.

Har också sett GT till kanonpriset, nog blir man sugen alltid att byta upp sig :)

Måste bara ta upp något helt annat, igår så ringde dom mig från Autoindex och sa att jag vunnit första pris hos dom, så imorrn så kommer dom och tar en bild på mig vid bilen :) Ibland så måste man ju ha turen med sig :D

Uppdaterat: 2013-04-23 22:09
Pär

Peugeote-pär:
Då får man gratta! Alltid kul med lite guldkant på vardagen! :-)

Uppdaterat: 2013-04-24 08:21
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Man tackar så mycket, alltid roligt och vinna något, händer ju inte så ofta! Kommer nog vara i tidningen i nästa nummer eftersom dom kommer idag och tar en bild på mig och bilen :D

Uppdaterat: 2013-04-24 08:25
Pär

Då var 3:e servicen bokad, den kommer kosta 3700:- hos Peugeot i Kista.... Även den är ganska så dyr måste jag säga!

Uppdaterat: 2013-04-24 12:58
Pär

Påtal om service kan jag rekommendera Direct connection i Solna, aukt Peugeot givetvis. Det Peugeot i Sätra inte lyckats lösa på 4 försök på en kollegas bil löste dessa herrar på min bil på första försöket, felande kurvljus. Dessutom passade jag på att serva bilen samtidigt som detta lagades, 4300:- för 2a servicen. Peugeot sätra tar 5300:- för denna!

Uppdaterat: 2013-04-24 15:51

En fråga: Har Webaston i min 508 SW GT. Använder dock ej bilen dagligen utan åker kommunalt till jobbet så jag har inga fasta tider att programmera in.

Saken är den att när jag, mitt i den smällkalla vinter som vi har här i Sverige 8 månader om året, titta ut på min snöiga och isiga bil som jag snart skall ut och åka i drar mig för att traska ut och låsa upp den bara för att manuellt starta värmaren. Vill ju helst klicka på en fjärrstyrning innifrån huset.

Fråga 1: Hur pass bra/viktigt är det att använda värmaren?
Fråga 2: Finns det någon fjärrkontroll att eftermontera?
Fråga 3: Behåller jag garantin om en sådan eftermonteras. Vad kan montering kosta?

Några med erfarenheter/tankar?

Uppdaterat: 2013-04-26 22:37

Fråga 1 om du kör värmaren så slipper du kallstarta bilen och det är ju väldigt bra, du får fort upp rätt temperatur till motorn så då tar ju bilen mindre bränsle.

Fråga 2 Ja det går att eftermontera med fjärr, om du bor i Stockholm så kolla med Engstrands bil & motor AB i Bromma, ligger vid Max vid flygplatsen.

Fråga 3 vet inte säkert men nog måste garantierna gälla men när du pratar med dom på Engstrands så kan du höra med dom om det.

Du kan även lägga till en App till telefonen så du kan starta värmaren via mobilen, tror detta är smidigt och bra eftersom du kan ju vara ganska så långt från bilen när du startar den.

Uppdaterat: 2013-04-27 15:28
Pär

För 6 945 kronor inkl. moms kan Engstrands montera en uppgraderingssats (fjärrkontroll, mottagare, kablage) så att jag sätta på motorvärmaren med fjärren från fönstret.

Jag pendlar inte dagligen vilket innebär att jag i stort sett aldrig vet när jag ska åka med bilen => Varje start på vintern är en "kallstart". Jag räknar med att ha bilen i 10 år till. Är det värt att investera i fjärren?

Uppdaterat: 2013-05-02 10:26

Absolut om du ska ha bilen så pass länge som 10 år till så är det värt det, skulle även vara värt det om du ska ha bilen i 5 år till... Vardagen blir ju så mycket lättare för dig på vintern och det är värt mycket!!

Uppdaterat: 2013-05-02 11:03
Pär

Ringde Peugeot i Kista och dubbelkollade så min service bokning var inne, ville kolla för kändes som dom missat det eftersom dom verkade så disträ när jag bokade... Mycket riktigt dom hade missat bokningen och det mest lustiga var att nu kostar servicen 4600:- hur det nu kan vara möjligt, det dom sa var att dom mest troligt missat lägga in bytet av bromsolja som kostar runt 1000 spänn, detta ska göras vart annat år.
Kan lugnt säga att jag blev irriterad över detta!!

Uppdaterat: 2013-05-07 12:39
Pär

Bromsoljebyte till Peugeot får bara kosta ca. 500 spänn. Skulle själv inte gå med på att betala överpris.

Uppdaterat: 2013-05-07 19:44

Får bara kosta?? Hur menar du då... Kista och även Väsby tar ca 1000:- för bytet och det ska göras första gången efter 2 år.

Uppdaterat: 2013-05-07 21:03
Pär

Lätt jobb, har aldrig själv betalt mera. Har du flera ställen du kan gå till?

Uppdaterat: 2013-05-07 21:33

Har kollat runt lite men är någon hundring här eller där, inte värt att åka runt för så lite... Har så mycket inbokat nu med jobb och allt så har inte heller riktigt tid att kolla runt så mycket, men vid nästa service så ska jag kolla runt bättre och börja kolla i god tid innan det är dax :)

Uppdaterat: 2013-05-07 22:14
Pär

Har stört mig på att mittarmstödet fram inte känts helt solitt utan när man satt armbågen mitt på så "klickar" och sviktar det lite. På Peugeot fanns ingen garantiåtgärd för det så idag skruvade jag isär det för att tänka ut en lösning. Man vinklar upp locket som vanligt och sen är det 4st T20 skruvar för att få loss det från mitkonsollen. Därefter 1 st T20 för att skruva loss glidmekanismen för längsledes position av armstödet. Med glidmekanismen loss försökte jag dela locket för att kunna stoppa i ett mellanlägg eftersom svikten berodde på att yttre och inre del av locket inte låg helt emot varann men det satt som berget. Då tog jag istället smältlimspistolen och matade in några rejäla limkluddar i hålen som fanns för montering av glidmekanismen så att jag limmade ihop yttre och inre lock. Att tänka på är att inte limma precis där hakarna på glidmekanismen går in i hålen för då blir det svårt att få ihop igen. Sen skruvade jag ihop allt igen. Resultatet blev kanon, limmet fyllde mellanrummet och det blev tyst och solitt. Så om nån annan stört sig på detta har ni nu lördagskvällen räddad. :)

Uppdaterat: 2013-05-25 20:08

Har inte upplevt något problem med armstödet.
Däremot så är jag väl inte helt nöjd med Bluetooth streamingen, den kopplar upp sig mot min Samsung S3a och numera även mot Iphone 5an.
Fick radion utbytt på garantin då den inte gick att uppdatera så att iphonen kunde anslutas.
Att strömma musik från Spotify går sådär hyfsat bra ljud förutom viss distorsion i diskanten ett sprakande ljud skulle man kunna förklara det som.
Har provat att radera spellistan i mobilen för att ladda ner den på nytt med "extremt hög kvalitet" men upplever inte någon större förbättring.
Kanske inte är något specifikt för Peugeot eller ?
I övrigt tuffar bilen på utan några problem, tanka och köra bara...

Janne

Uppdaterat: 2013-05-27 18:26

Har haft inne bilen på byte av ena xenon strålkastaren som fastnat i helljusläge samt byte av listerna vid vindrutan då dessa fått korrision, något att kolla upp på era bilar också! Ska snart igen för riktning av bakluckan samt omlack bakkofångare, i övrigt så rullar den på utan problem.

Uppdaterat: 2013-06-09 23:27

Oj men det måste vara ett garanti jobb? Min bil rullar också på utan problem, snart 4300 mil.
Ska absolut kolla upp listerna så det inte är samma problem som du haft, Tackar för infon.

Uppdaterat: 2013-06-10 11:34
Pär

Dom där målade plastlisterna är ju ett allmänt problem på en massa bilar, inte endast Peugeot. Skit men klaga så får vi väl en ändring på saken (extra kostnade för bilmärket).

Uppdaterat: 2013-06-10 16:16

Även om det inte hör till 508:an så har vi ju diskuterat servicekostnader tidigare i tråden så det kanske kan vara intressant ändå.... Bokade idag första servicen till min Golf Variant Bluemotion 2012 (1,6 diesel) eftersom den närmar sig 3000 mil och den skall kosta 2700 kr inkl byte av friskluftsfilter som tydligen skall ske på 2-årsbasis (bilen är ca: 1,5 år). När jag köpte den så sa dom att 3000-milaservicen skulle kosta 2.200 kr.... Möllers skyllde på just detta med friskluftsfiltret och att det skall bytas baserat på tid och inte mil och att dom "antagligen" inte räknat med den kostnaden när jag fick priset tidigare...
Sen kan jag tipsa VAG-bilägare att akta er för att passera max-milgränsen (3000 mil i detta fall). Jag frågade om det hade nån betydelse att bilen kanske hunnit passera gränsen med 50-talet mil och det gillades inte...:( Förr var det inte några problem med upp till 200 "övermil" men nu hotades man med att det kunde påverka ev garantianspråk. Behöver jag säga att jag blev sur - 50 mil har ju knappast nån betydelse annat än för VAG om dom vill jävlas... Synd på en bil som jag trivts alldeles utmärkt med. Har haft nya VW tidigare och då har samma verkstad varit väldigt flexibla och enkla att ha att göra med men istället för att bli mera kund-minded så tycks det ha blivit tvärtom.

Uppdaterat: 2013-06-11 11:39

Det största minus jag kan komma på när det gäller min 508:a så är det service kostnaderna, tycker dom är ganska så dyra, har inte för så länge sedan gjort min 3:e service och då fick jag hosta fram 4600 spänn och det är väldigt dyrt när det är 1500 mils gräns på alla servicar.
Har tidigare ägt massa skoda bilar och gå gjorde jag alltid ett oljebyte mellan alla service intervaller... Tycker det känns långt att köra upp till 3000 mil utan oljebyte.

Uppdaterat: 2013-06-11 19:26
Pär

GT:n har 2000-mila intervall, ska in nu på torsdag för service nr 2. Även Peugeot tolererar max 50 övermil för att garantierna inte ska påverkas. Servicen blir dörmed blir vid ca 3750 mil på mätaren eftersom jag ska ut och resa runt så mycket i sverige nästa två veckor att jag kommer torska på max 2050-mila kravet sen förra servicen. Men men, det är ju gratis med leasingbil ändå ;) Har bett verkstan kolla krängningshämmarbussningar bak men inget övrigt påtänkt förutom service.

Uppdaterat: 2013-06-11 23:22

50 "övermil" hade jag kanske kunnat acceptera men VW har enligt min verkstad 0 övermil som krav vilket är avsevärt sämre. Flera andra märken jag haft har accepterat 200 övermil men tydligen inte VW numera... Nåja - ni får ursäkta min utläggning om VW - detta är ju en Peugeot-tråd men eftersom vi diskuterat servicekostnader så hoppas jag att jämförelsen med VW ändå kan ha tillfört nåt.

Uppdaterat: 2013-06-12 06:32

När jag köpte bilen sa säljaren till mig att det är väldigt viktigt att inte köra "övermil" innan servicen, så i mina öron så accepterar inte Peugeot heller några övermil.
Bilen varnar ca 200 mil innan det är dags för service så är väldigt noga att boka tid i god tid så man inte kör några övermil.

Uppdaterat: 2013-06-12 09:16
Pär

Ja - givetvis kan man boka i god tid före och för mig var tanken att göra det för en vecka sen men det blev bortglömt p g a studentfirande och allt vad det för med sig. Sen är det lite lurigt på folkan för man ser bara vägmätaren när man startar motorn och det kommer ingen specifik varning när det närmar sig service. Den har från början bara visat antal dagar kvar till service kompletterat med antal mil kvar - alltså ingen speciell varning när det börjar närma sig. Nåja - nu står min folka hemma och jag åker "tredjebilen" i hushållet istället även om tanken var att försöka sälja den nu eftersom en av sönerna flyttat hemifrån nyligen. Men det får väl anstå med försäljningen.

Uppdaterat: 2013-06-12 09:40

Det var konstigt ändå att det inte syns någon typ av varning när det är dags att börja tänka på service, det gjorde det alltid på Skoda bilarna jag ägt och även på 508:an som jag har nu, man bli påmind varje gång man startar bilen!

Uppdaterat: 2013-06-12 11:02
Pär

Skall kolla igen Pär men min minnesbild säger att det inte dyker upp nån extra påminnelse. Men just nu står folkan hemma vid huset så jag får åka med gammel-Corsan istället för att spara mil på folkan...:)

Uppdaterat: 2013-06-12 14:51

Är en relativt nybliven ägare av en peugeot 508sw. Efter att ha läst igenom denna tråd så har jag några frågor som jag hoppas få hjälp med. Jag tycker att ljud komforten är riktigt bra i bilen, men kanske är det ett något högt vindbrus i motorvägsfart? Jag läste någonstans i tråden att det tydligen finns ett "vindbruspaket", vad innebär detta? Finns det till alla 508 och är det något som man erhåller på garantin? Funderar även på att byta spolarmunstycken då originalen inte orkar med hela vindrutan. Är det stor skillnad mellan originalen och ersättningsmunstyckena?
Tack på förhand :-)

Uppdaterat: 2013-06-12 18:38

Hej Pär - var just ut och startade min Golf och du hade rätt - just nu står det "Service om 600 km". Vet dock inte hur länge denna typ av påminnelse har funnits. Sen har jag givetvis vetat att det var dags snart men p g a att det varit mycket annat så har det blivit bortglömt att boka service - till i tisdags. Problemet kanske snarare är överflöd av info för ända sen första dagen har man sett hur många dagar och hur många km som återstår till service... Det kanske varit bättre att koncentrera sig på denna info när det börjar närma sig. Men visst - att det blev sent är mitt fel men jag förstår ändå inte varför man måste vara så otroligt noga - vad skulle ca: 50 mil till ha för betydelse...

Uppdaterat: 2013-06-12 21:29

mcregor tänkte att att Golfen borde ha samma typ av info som Skoda har, kan inte tänka mig att det ska bli några problem om man går några mil över gränsen... Om dom inte är tok nitiska, dock så kan dom säkert börja kinka om det skulle bli något större garanti sak, som jag skrev tidigare så är tydligen Peugeot väldigt noga med just att det inte får gå över något mellan servicarna.

Uppdaterat: 2013-06-12 22:15
Pär