Vi Bilägares forum

Hämtat min nya Peugeot 508

Hämtat min nya Peugeot 508

Har nu snart kört min nya Peugeot 508 SW i 1 vecka och måste säga att det är verkligen en super bil, en tystare och mera komfortabel bil får man söka efter... MCP lådan börjar man komma igång med, tog mig några mil att bli vän med den men nu funkar det kanon.
Ska ni snart köpa ny bil så kan jag starkt rekomendera en ny 508 :)

Uppdaterat: 2011-05-15 18:55
Pär

Kommentarer

mumrik... ja bilen går väldigt tyst, men har inte tänkt på något brus i motorvägsfart, ska lyssna bättre nästa gång jag kör fortare.
Men kan säga att det är stor skillnad mellan munstyckena som ÅF verkstaden byter till, bättre sprut högre upp på rutan med dom nya. Det ska gå på garantin också!

Uppdaterat: 2013-06-12 22:20
Pär

Mumrik sen så när du lika har bilen inne hos din ÅF så kan du be dom sätta in rätt ljusbild, dom flesta bilar i Sverige är felinställda.
Tex så ska bakljuset vara släckt vid dagsljus och så ska inte parkeringsljuset lysa på dagen, men detta är något som dom ska ha koll på hos din ÅF verkstad.

Uppdaterat: 2013-06-12 22:23
Pär

På framsidan av servicehäftet sitter en dekal där det står 50 mil eller 1 månad accepteras utan att garanti osv påverkas. Borde vara samma på din bil Pär.
@Mumrik, både spolarmunstycken och vindbruspaket är gratis garantiåtgärder. Har själv fått gjort bägge och spolarna är ett stort lyft, men vindbruspaketet tyckte jag inte hade nån större effekt. Vet inte exakt vad det innehöll när jag gjorde det hösten 2011. Kanske finns det ett uppdaterat sådant nu, eftersom det laborerats med lister kring rutan, mellan huv och skärm och mellan skärm och dörr bl a.
Min service gick f ö bra, men de hittade inget klonk i bakvagnen att åtgärda.
Körde 208:a som lånebil, shit vilken svajig upplevelse jfrt med GTn ;)

Uppdaterat: 2013-06-13 19:40

Är det så Limpo, ja nog har jag samma sak... Har inte läst det men säljaren sa flera gånger att det är viktigt att serva bilen innan du hamnar på "övermil" men då hade säljaren nog inte läst på allt än, var ju som sagt väldigt tidigt med att köpa min 508:a

Uppdaterat: 2013-06-13 19:55
Pär

DRL (Daytime Running Lights) blev en förbättring i många länder där de inte hade några lysen på alls tidigare. Men att släcka baklysena som vi i Sverige haft tända i mååånga år är ju det dummaste någon kunna komma på, dessutom att hänvisa till en lägre förbrukning när de flesta bilar gått över till dioder!
Jag tycker att Peugeot har valt rätt inställning, och de bilar som inte har DRL systemet får köra vidare med halvljus (och svagt lysande parkeringsljus i dioderna fram) och tända bakljus även enligt de nya reglerna.

Uppdaterat: 2013-06-17 13:08

Richards dom har inte valt att göra det, det är en felinställning från fabrik... Är därför man kan åka till sin ÅF och få det inställd utan kostnad!

Uppdaterat: 2013-06-17 21:02
Pär

..aldrig, jag vill ha mina snygga bakljus tända.... och om det nu är en "felinställning" borde det väl gå ut en servicebulletin på det och åtgärdats vid första bästa service? Jag har gjort både 2000 och 4000milaservice och fått alla uppdateringar i mjukvaran bägge gångerna utan att ljuset påverkats.

Uppdaterat: 2013-06-18 07:00

Ok själv så har jag då fått det fixat, men påpekade detta och då fixade dom det direkt... Själv så tycker jag det är mycket snyggare när det är släckt sen så är ljuset väldigt känsligt när man har den i "Auto" läget så när det blir lite små mörkt så slås ljuset på direkt.

Uppdaterat: 2013-06-18 10:30
Pär

Igår fick jag en ny servicebulletin från K.W. Bruun, bilen ska in för översyn av en ev .felaktig detalj som kan orsaka batteri/startproblem (laddrelä?), någon mer som fått detta checkat?

Uppdaterat: 2013-06-20 06:59

Har flängt runt 250 mil i Sverige senaste veckorna i mestadels motorvägsfart 90-120 och kan konstatera att förbrukningen så smått kryper neråt, snittar nu 0,6 milen. Det verkar som den blev inkörd vid 3000 mil, för det är sen dess det börjat sjunka. Är nu på 4000. Fram till 3000 mil snittade jag runt 0,7. Och man åker fortsatt gott i en GT :)

Uppdaterat: 2013-06-28 21:32

Det är inte så att däckslitaget är orsaken till att du upplever en något sänkt förbrukning ? Mindre diameter på däcket borde ju kunna resultera i detta - eller tänker jag fel ?

Uppdaterat: 2013-06-29 00:12

Vägarna börjar bli slätare redan nu?

Uppdaterat: 2013-06-29 07:56

Nja, visst har det försvunnit några mm på mönstret, men mindre diameter = högre varvtal, vilket generellt har motsatt effekt på förbrukningen. Så jag tror på en (sen?) inslitningseffekt (om såna nu verkligen finns fortfarande... ;) ) Vore intressant att höra om andra GT-ägare upplevt samma.

Uppdaterat: 2013-06-29 09:42

Om hjulet blir mindre så måste det rulla flera varv per samma sträcka och om hjulet rullar flera varv så lär det få den effekten att man upplever det som att man åkt längre eftersom mätningen sker per hjulvarv - alltså borde förslitningen av däcken innebära att man upplever en något lägre förbrukning . Motorns varvtal tror jag vi kan bortse ifrån eftersom du säkert följer hastighetsmätaren och även den lär nog visa lite lite mera fel allteftersom däcken slits - alltså en fart som t ex innebar 87 verkliga km/t när mätaren visade 90 och bilen var ny kanske innebär 85 verkliga km/t när däcken blir slitna.
Jag säger inte att detta är sanningen men jag kan inte annat än förstå att detta borde bli resultatet av mera slitna däck...

Uppdaterat: 2013-06-29 16:09

Hm, jo det stämmer nog. Får kolla om felvisningen på hastighetsmätaren ökat med GPS. När jag tidigare uppskattat felvisningen till konstant 3 km/h satte jag farthållaren på exvis 110 och körde 10 km på i stort sett plan väg och läste sen av snitthastigheten på färddatorn till 107 km/h. Dvs mitt antagande var att färddatorn som också visar förbrukningen visar riktig hastighet och inte mätarhastighet. Men det kanske inte alls stämmer. Googlade runt lite och det tycks finnas olika erfarenheter och åsikter, t ex att rullmotståndet sjunker när däcken slits och det är främsta anledningen till att förbrukningen sjunker. När jag nu kört runt har jag mätt över 1000 km med ett snitt på 87km/h och färddatorn och pumpen visar båda 0,60 l/mil. Tidigare upplevde jag felvisningen på färddatorn att vara större, dvs verklig förbrukning låg alltid högre. Nåväl, förbrukningen har iallafall sjunkit, men oklart vad som haft störts inverkan men onekligen ligger nog en del av förklaringen på däckens slitage, precis som du skriver mcregor :)

Uppdaterat: 2013-06-29 22:19

Om man gör ett enkelt räkneexperiment med ett "normalt" däck och kollar hur skillnaden blir på omkretsen om man sliter ner mönstret t ex 5 mm så rör det sig om ca: 1,5 % kortare sträcka. Sen vet jag inte hur formstabilt däcket är vilket skulle kunna påveka omkretsen under drift men man kan nog ändå använda detta som närmevärde vid 5 mm nedslitning - alltså från t ex 8,5 mm som nytt till 3,5 mm efter några tusen mil. Så detta kanske inte står för hela förändringen men t ex rullmotståndet kan ju kanske också minska som du nämnde Limpo. Så däckslitaget har säkert en påverkan på den förbrukning vi mäter utgående från vägmätaren och hur många liter vi tankat. Sen har vi körstilen som säkert påverkar mera än däckslitaget. Personligen tror jag inte att vi numera skall tro att en motor "släpper" efter t ex 1500 mil för som tidigare sagts så är tillverkningstoleranserna numera mycket lägre än tidigare vilket talar för att denna "magi" är överspelad. Det är också min egen erfarenhet efter att ha ägt rätt många nya bilar under årens lopp. Jag har inte i nåt fall under senare år kunnat verifiera att förbrukningen blir lägre efter "inkörningsperioden".

Uppdaterat: 2013-06-30 11:23

28° ute idag, tur man har kyla i bilen:)
Har i sommar haft 508:an på 3000 mila service, kostade 3 581:- då byttes även bromsolja, kupé-filter o.s.v.
Verkstaden gjorde en mjukvaru-uppdatering på MCP-lådan, växlar nu mjukare och känns mera "tajt" en klar skillnad till det bättre. Har inte haft några fel ännu, inga klagomål, en mycket bra bil måste jag säga.
Förbrukningen ligger på 0,5 i snitt, mestadels landsväg, har ej blivit lägre sedan den var ny, en helt ok förbrukning för en tung bil.

Peggan

Uppdaterat: 2013-07-25 18:01

Tycker också att MCP lådan funkar riktigt bra, dom gjorde en uppdatering för mig också vid servicen.... Är kanske något som dom brukar göra.
Snittet för mig ligger mellan 0.5 och 0,6 beroende på hur gasglad man är, tycker även jag det är ett bra snitt för bilen är ju ganska så stor.

Uppdaterat: 2013-08-24 09:55
Pär

Angående räkneexemplen, om man mäter antal körda mil/tankade liter eller kollar färddatorn har hjulomkretsen ingen betydelse då förbrukningen/körd sträcka inte ökar, det enda som skiljer är att körda mil gentemot verklig sträcka ändras då hjulets omkrets minskar.

Ska man försöka kolla om förbrukningen minskar med antal körda mil är det enda att köra exakt samma sträcka, som man mätt förbrukningen på när bilen var ny tex Malmö - Stockholm igen. Men jag tror också att skillnaden på en ny vs. inkörd motor är så pass marginell att alla andra faktorer gör att skillnaden knappt blir märkbar.

Min 2.0:a med man 6 vxl låda snittar fortfarande mellan 0,55-0,58l/mil på mina 4 mil motorväg t.o.r till jobbet, det har den gjort från första tanken - det har blivit 29st nu, 3000mil är passerade... rekordet hittills är 1295km på en tank.

Uppdaterat: 2013-08-26 09:56

Då har jag tagit det svåra beslutet att bli Skoda ägare igen, har just beställt en ny Skoda Octavia med 150 hk dieseln och manuell låda... Nu väntar bara den oändligt långa väntan på bilen (mellan 3-4 månader)

Uppdaterat: 2013-09-06 12:05
Pär

Det är skit med långa leveranstider på nya pärlan. Därför köper jag bara lagerbilar numera eftersom man blir så trött på att vänta. Och under väntetiden brukar ännu bättre erbjudanden komma säkert som i körkan - och då har man redan gjort upp affären...:(
Men lycka till med nya Skodan - det blir säkert bra sen du väl tagit dig igenom "prövotiden"...:)

Uppdaterat: 2013-09-07 23:03

Ja ska bli roligt när man "Byggt" bilen själv, är första gången man beställer en bil, har också alltid köpt lagerbilar men bilen jag ville ha fanns inte som lagerbil, har tagit väldigt mycket utrustning så känns som det kommer vara värt väntan denna gång :D
Ja hoppas den håller alla förväntningar man har på bilen.

Uppdaterat: 2013-09-08 10:03
Pär

Då får vi snart se fram emot en lika lyckad tråd som denna fast "Hämtat min nya Skoda Octavia"
Du får rapportera om de kommit tillrätta med kupébullret, 508:an är svårslagen på den punkten....

Uppdaterat: 2013-09-10 08:40

Det har du rätt i Richards, kommer bli en ny tråd när bilen är i mitt ägo :)
Ja, 508:an kommer bli svårslagen i kupébuller, men nya Octavian har gått väldigt långt fram även på den punkten :D

Uppdaterat: 2013-09-10 09:23
Pär

@STARMAC

Fick du någon lösning på ditt problem med att förardörrens hantag ej funkar som det ska vid låsning? Jag har samma bekymmer... Kunde verkstaden lösa det?

Per

Uppdaterat: 2013-10-12 17:59

För den uppdateringsintresserade med inbyggd navi (RT6) i sin 508:a finns det ny mjukvara till navin etc samt 2013/2014 kartor på gpsunderground.com.
Är för övrigt fortsatt mkt nöjd med GT:n men längtar redan efter sommardäcken igen. :)

Uppdaterat: 2013-11-15 23:24

På tal om däck har jag just lagt på nya vinterdäck på GT:n, Michelin X-ice 3 18", tystare bil än detta får man nog leta efter.

Uppdaterat: 2013-11-16 17:45
Lite krokigt är också rakt
Krister_L skrev:

På tal om däck har jag just lagt på nya vinterdäck på GT:n, Michelin X-ice 3 18", tystare bil än detta får man nog leta efter.

Håller med, ljudnivån är verkligen sjukt bra... Där har många märken mycket att lära sig från Peugeot!

Uppdaterat: 2013-11-16 20:44
Pär

Jag valde faktiskt mellan Nokian Hakkapelitta R2 och Michelin X-ice 3 och det var 1db som skilde till Michelins fördel, vilket avgjorde beslutet. Att jag sedan fick ett bättre pris på Michelin-däcken gjorde inte saken sämre.

Uppdaterat: 2013-11-16 21:46
Lite krokigt är också rakt

Fick bra i inbyte tycker jag... varför undrar du det?

Uppdaterat: 2013-11-17 21:06
Pär

Hej. sista veckan har jag sett att när jag parkerar 508 hemma på gården och lägger i 1 växel och stoppar bilen så hoppar bilen ca 5cm fram 2-3 gånger innan den låser hjulen. Det lutar lite nedåt hemme men inte mycket. Dette kan väl inte vare ok?

Uppdaterat: 2013-11-24 17:06

Drar du även åt handbromsen? för lutar det mycket så är det nog smart.

Uppdaterat: 2013-11-24 17:08
Pär

Lutar inte mycket.och ha handbromsen på vintern gillar jag inte .kan frysa fast.tar kontakt med verkstaden

Uppdaterat: 2013-11-24 19:13

Ja det är nog det bästa ändå, du lär ju få garanti på jobbet :)

Uppdaterat: 2013-11-24 20:37
Pär

jada,, har handbromsen på nu

Uppdaterat: 2013-11-24 21:03

När du står i en backe och bilen står neråt, lägg i backväxeln istället... Säkrare då.

Uppdaterat: 2013-11-24 21:05
Pär
Per62 skrev:

@STARMACFick du någon lösning på ditt problem med att förardörrens hantag ej funkar som det ska vid låsning? Jag har samma bekymmer... Kunde verkstaden lösa det?Per

Ja, det fixade de vid servicen. Var något som var fel, minns ej vad. Men det funkar ju inte 100 % hela tiden...

Uppdaterat: 2013-11-27 15:34
Limpo skrev:

För den uppdateringsintresserade med inbyggd navi (RT6) i sin 508:a finns det ny mjukvara till navin etc samt 2013/2014 kartor på gpsunderground.com.
Är för övrigt fortsatt mkt nöjd med GT:n men längtar redan efter sommardäcken igen. :)

Sitter med en GT med Navi och gamla kartor och programvara. Hur uppdaterar man själv? Kostar det att göra det hos bilhandlarn vid service?

Uppdaterat: 2013-11-27 15:35
Jes_ skrev:

Jag har en synnerligen "tyst" bil ..Hur tyst en tyst bil än kan bli är det nog omöjligt att inte förnimma däckljud ...

Fast, som kombi är den väl ganska värdelös...? ;-)

Michelin är nog inte det bästa när det gäller däckkomfort/ljud, om jag minns rätt brukar de inte vinna den ronden. Snarare rullmotståndet, men det spelar ju mindre roll på en pjäs som din. Komforten är väl viktigaste egenskapen.

Uppdaterat: 2013-11-27 17:04
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
starmac skrev:

skrevFör den uppdateringsintresserade med inbyggd navi (RT6) i sin 508:a finns det ny mjukvara till navin etc samt 2013/2014 kartor på gpsunderground.com.<br />
Är för övrigt fortsatt mkt nöjd med GT:n men längtar redan efter sommardäcken igen. :)
</p></blockquote>
<p>Sitter med en GT med Navi och gamla kartor och programvara. Hur uppdaterar man själv? Kostar det att göra det hos bilhandlarn vid service? skrev:

Du kan köpa kartor för ca 150 euro på peugeot.navigation.com och få mjukvaran uppdaterad gratis hos ÅF om du t ex klagar på ljudkvalitén på telefonen när den är ansluten via blåtand. Eller så laddar du ner samma kartor och mjukvara på gpsunderground.com (kolla på sidan med saker för peugeot-citroen, där finns allt som behövs) Om du uppdaterar till mjukvara 2.31 eller nyare måste bilen ändå kalibreras hos ÅF, så det kan vara smart att vänta till nästa service för att göra det. För att kolla vilken mjukvara du har nu, håll nere setup knappen brevid "joysticken" i bilen, så kommer det upp.

Uppdaterat: 2013-11-27 21:08

Har införskaffat mig en begagnad Peugeot -12 508 GT SW full utrustad. Går som en dröm. Första turen blev 101 mil på under 11 timmar. Snittfart 100km/H och förbrukning enligt färddatorn 6,4 på vinterväglag. Behövde inte tanka alls på den resan. Kände mig inte ens trött faktiskt fast det blev en del mörkerkörning på slutet. Bekvämt med helljus assistenten måste jag säga och automat (min första men säkert inte sista). Dagen efter var det dags för tvätt. Hur gör man för att den inte ska låsa/låsa upp varje gång vattenstrålen träffar handtagen? Sen fick den stå ute en natt när andra bilen behövde tina i garaget. Var kanske runt -17 och den stod knappt 3h i motorvärmare men ville inte gå igång så fick ta gamlingen. Lämnade den i ett par timmar och sen knacka den igång. Hade väl blivit nån grad varmare ute nu och den stod kvar i värmaren. Verkar vara liknande som en del andra haft. Hann inte se om den "glödde" något men det ska den väl göra innan startmotorn går runt i så fall? Sen är det väl inte så effektiv motorvärmare, är väl oljetrågsvärmare? Men ska ju starta utan någon värmare alls tycke jag!

Uppdaterat: 2013-12-19 21:43

Om du lägger ifrån dig nyckeln när du tvättar kommer du nog ifrån lås/lås upp problemet, eftersom det systemet bara fungerar inom visst avstånd. Har inte upplevt startproblem varken med eller utan motorvärmare de fåtal gånger det varit så kallt som du skriver. Kör GT SW sen Aug-11.
508:an fick för övrigt väldigt bra ägarbetyg i senaste AMS.
Alla borde köra GT :)

Uppdaterat: 2013-12-19 22:05

Ja var i en tvätthall så det var lite svårt men ska prova det nästa gång och larma av om man låser. Startproblemet fick jag tips om att trycka på start/stopp knappen utan att hålla på bromsen först. Då ska den visst glöda?

Uppdaterat: 2013-12-19 22:29

Min glödar vid behov med den vanliga startproceduren, dvs fot på bromsen och tryck på startknappen. Behöver den glöda blir det en fördröjning på några sekunder innan den då startar jämfört med annars. Det syns en symbol i instrumentet när/om den glödar.

Uppdaterat: 2013-12-22 08:43

När du tvättar bilen låter du nyckeln ligga kvar i bilen så slipper du problemet med att den låser/låser upp när du spolar på handtagen. :)

Uppdaterat: 2013-12-22 17:11

Hej alla 508-ägare!

Jag kör för närvarande en Saab 9-5 Aero, 2008 års modell och inom en inte allt för avlägsen framtid är det dags att byta bil. Jag har kikat lite på Peugeot 508SW GT - en snygg vagn med "rätt utrustning" och kraft i spisen (är vad vid 259 turbohästar i Saaben). Har läst här på forumet och läst de tester jag kommit över. Tyvärr har jag inte hunnit provkör just GT-modellen än utan bara en 163-hästars Allure. Gillade stolarna, komforten, runtomsikten och glastaket. Mindre bra var antalet avlastningsytor och förvaringsfack.

Har läst här på sajten att rostskyddet ska vara av det lite sämre slaget, vad säger ni som äger bilen? Har också förstått att det varit en del problem med startrelä och keyless-funktionen. Har ni upplevt detta? Har Pegan ovanligt strulig elektronik?

Är riktigt sugen på en dieselvärmare, men hur är det på 508:an, kan den startas vi fjärr och programmeras veckovis?

Två andra saker jag har förstått är lite sisådär med - avrinningen kring bagageluckan och spolarmunstyckena fram.

Vad säger ni - vågar man satsa på en fransos som familjefraktare?

Uppdaterat: 2013-12-26 13:43

Nu ska du inte lyssna på "MVH AL" han är lite negativ till allt franskt. Kan absolut rekommendera en 508 men sitter på mobilen nu så kan skriva när jag har på datorn.

Uppdaterat: 2013-12-26 14:48
Pär

Jag måste också protestera mot ALs antaganden.
1. Du jämför med en V70 och det kan nog vara riktigt vad du skriver, men eftersom yamahfj har en 9-5 Aero är nog V70 ganska ointressant.

2. Jag har ett par bekanta på BP och deras synpunkter har varit ganska intressanta.
V70 är en av de bilar de hittar mest anmärkningar på, speciellt hjullager och framvagn (nu är det kanske inte så konstigt eftersom den är så vanlig, tyckte jag!), men de ansåg att det var mer än normalt.
När det gällde Saab var det främst (!) bakvagnen t.o.m. 2006 innan man bytte material i länkarmsbussningar.
Men de flesta har nog fått nya bussningar nu då ägarna tröttnat på knarret.
Peugeot frågade jag inte om så där vet jag inget, men hade de varit speciellt utsatta hade jag fått reda på det. Man talade en hel del om vissa andra märken som i allmänhet anses väldigt bra.

3. Om PSA går med förlust är ju ganska ointressant om man nu skulle trivas med bilen, det är ju inte företaget han köper utan en av deras produkter och han är ju van vid Saab :-), det viktigaste är ju att hitta en bil man trivs med.
Långt viktigare än om det råkar vara det mest ekonomiska köpet.
Jag kan inte rekommendera Peugeot, men enbart av den anledningen att jag inte har någon erfarenhet av den.
Jag har däremot lång erfarenhet av en rad franska bilar av olika märken, på gott och ont.
Men jag håller helt med om att man bör prova en del andra märken innan man bestämmer sig och då inte enbart en kort provtur runt kvarteret.
Men kvalitet är väldigt svårt att bedöma även vid en längre provkörning.

Uppdaterat: 2013-12-26 15:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för tyckande!

Ni har rätt i att PSA-koncernen går på knäna men jag är tveksam till om det lurar en konkurs bakom hörnet.

Kommer inte att köpa en ny kärra utan det blir i så fall någon med ett par år på nacken, så att den initiala värdeminskningen är borta. Tänker en bli med kanske 5-6000 mil på mätaren.

Volkswagen väcker noll köpkänslor hos mig. Säkert en bra bil men ack så trist i mina ögon. Volvo är en rejäl och trygg bil men lite överprissatt kan jag tycka. Säkert det förnuftigaste valet dock.

Nyfiken på mer input från de som äger/har ägt 508:an. Det jag oroar mig mest över är de lite mystiska elfelen som verkar kunna dyka upp i Peugeotbilarna. Men det kanske är något som drabbar alla moderna bilar med keyless, bluetooth och allt vad de är fullproppade med nuförtiden.

Uppdaterat: 2013-12-26 16:09

Har kört 508 GT SW sen Aug 2011 och kan varmt rekommendera den.
Har kört snart 5000 mil och det utan att ha behövt autobroms eller med anmärkningar på bilprovningen (inte bara eftersom inte en enda 508:a har behövt besiktigats än i Sverige, utan mer relevant eftersom det inte uppstått några fel som skulle anmärkas på :) ) Se även senaste AMS beg guide av 508:an.
Kombinationen 204 diesel-hk/450Nm och automatlåda är perfekt för bilen och den rullar på 0,65 i snitt, vilket inte är avsevärt mycket mer än de mindre motorernas verkliga förbrukning.
Kvalitetskänslan är bra i reglage osv, även om vissa franska HMI-lösningar är just franska.
GT:n är i stort sett fullutrustad från fabrik så om du inte söker någon specifik extrautrustning så kan du välja vilken GT som helst i princip, vilket ju förenklar letande och ev köp.
Det finns en del garantiåtgärder gjorda för barnsjukdomar (spolarmunstycken, navi-sw, snöskydd i grillen, nåt relä på vissa modeller, vindbrus, ESP-sw) men inga av dessa ger akuta problem och köper du en begagnad bil kan aukt-ÅF kolla att de är gjorda.
Du får en betydligt mer prisvärd och charmig bil än en snikutrustad V70 eller A6 för samma pengar om du slår till på en GT.
Lycka till!

Uppdaterat: 2013-12-26 17:01