Vi Bilägares forum

Hämtat min nya Peugeot 508

Hämtat min nya Peugeot 508

Har nu snart kört min nya Peugeot 508 SW i 1 vecka och måste säga att det är verkligen en super bil, en tystare och mera komfortabel bil får man söka efter... MCP lådan börjar man komma igång med, tog mig några mil att bli vän med den men nu funkar det kanon.
Ska ni snart köpa ny bil så kan jag starkt rekomendera en ny 508 :)

Uppdaterat: 2011-05-15 18:55
Pär

Kommentarer

Limpo, vid dimma samt vid regn slår bilen automatiskt på bakljus och tänder ordinarie halvljus! Funkar hur smidigt som helst, och hela poängen med att ha släckta bakljus är för att man tydligare ska se när framförvarande bil bromsar, hjärnan reagerar fortare på något som går från släckt till tänt än från tänt till intensivare tänt. Så det du säger om att det blir säkrare med tända bakljus dagtid förhåller sig precis tvärtom.

Uppdaterat: 2013-01-06 12:27

Jag har sett alldeles för många nyare bilar med släckta bakljus i dunkelt väder för att säga att det är helt värdelöst.
Att Peugeots system kanske funkar bättre är väl bra men jag tycker ändå att det är bättre med tända bakljus.

Uppdaterat: 2013-01-06 14:54

Kan inte förstå hur vissa biltillverkare låter föraren ha ansvar för att tända bakljusen (tex. VW-konsernens modeller som inte har automat-funktionen)!? I dessa fall kunde bakljusen alltid vara tända för just dessa bilar körs med släckta bakljus fastän det är mörkt ute.

Uppdaterat: 2013-01-06 16:29

Håller med Peugo... Ofta man ser tex VW Polo utan ljus och även otroligt många Taxi bilar speciellt dom som kör Toyota Prisus+ hur blind kan man vara, ser man inte att man inte har något ljus framåt för är ju bara dimljusen på.

Uppdaterat: 2013-01-06 17:03
Pär

Håller med om detta, det borde införas lagkrav på att denna omkoppling skall ske automatiskt!

Uppdaterat: 2013-01-06 18:10

Zipfer: jag förstår din vinkling med att man lättare uppfattar en bromsande bil när bakljusen går från helt släckta bakljus till tänt bromsljus dagtid. Min poäng är dock jämförelsen mellan en bil med tända respektive släckta bakljus, alltså inte en bromsande bil, och där är det inget tvivel om att man oavsett ljusförhållanden syns bättre med tända bakljus. Precis som diskussionen sen gick vidare finns det märken som inte tänder bakljusen automatiskt vid skymning eller dimma, och även de som gör det men för sent pga för okänslig automatik.
Vi lär väl få se så småningom hur väl det här fallit ut. Mig lär ni iallafall se ifall ni kommer ikapp :)

Uppdaterat: 2013-01-06 18:27

Var ute hos Peugeot idag och kan bara sammanfatta det så här.

Peugeot 508 SW 1,6 e-HDI allure (ny) för 245tkr inklusive vinterhjul på fälg är nog det bästa man kan få idag i kombiklassen. Bilen är stor, snygg (som fan) och TYST. Bra garantier och underbart glastak. Att man kan köpa en GT för 279tkr idag (kolla blocket) är ju helt otroligt...

men.... lutar nog mot MB:n i alla fall. 95% av körningarna är ju till matbutiken odyl. där MBn är smidigare. Sedan uppskattar jag den lite högre körställningen. Den blir även betydligt lättare för frugan att ratta när hon väl tagit körkort i vår. MB loggan är ju även.... :)

Uppdaterat: 2013-01-06 18:27

Starmac jag en ny B-klass är också väldigt snygg... Väldigt poppis i Tyskland och det kan jag förstå eftersom det är en smidig bil :) Vad låg MB:n på och vilken utrustning är det då?

Uppdaterat: 2013-01-06 18:45
Pär

MB kommer med nya prislistor och kampanjer till nästa vecka. Deras 180CDI med Business paket och Business plus (xenon mfl. leksaker) ligger på cirka 290tkr inklusive automatlåda för 20tkr. Läderklädseln endast 2,5tkr. Räknar med att en fint utrustad landar på 300tkr. Sedan ska man väl ha rabatt, Hoppas på att landa på cirka 270tkr.

MBn, som är en del av den nya plattformen med framhjulsdrivna bilar, känns perfekt för lilla familjen som vi är. Men absolut inte lika prisvärd som Peugeoten. Bodde jag inte centralt i Sthlm hade 508:an varit ett självklart val.

Uppdaterat: 2013-01-06 19:03

Ja men då får du mycket utrustning på bilen, det tycker jag är viktigt att få utrustning så man blir nöjd... Man vill ju inte ha en snik modell! För 270tkr så får du mycket bil för pengarna, och nog lär du får ner priset en hel del.
Ja bor man centralt så är en liten smidig bil aboslut att föredra.
Skriv sen hur det går med bilköpet, alltid rolig att läsa hur det gått och vad slut priset blev :)

Lycka till

Uppdaterat: 2013-01-06 19:14
Pär

Hej alla glada,
jag kunde inte låta bli att skriva nu efter att har läst allt ni ha skrivit fram och tillbaka om 508.
Så nu har jag bestämt mig och har skrivit på för en 508 GT som ska kunna lev. om ca. 2 veckor
vill passa på även och säger att jag har jobba med bilar i min tidigare liv och har lite kunskap om bilar
osv.. men jag ska säger till er alla att smaken är som baken, Men med min erfarenhet om så har jag för det mesta tyckt
att man får mycket bil för pengarna när man köper VOLVO V70 och det va av slump jag provkörde 508 och sen kunde jag inte låta bli att jämföra bilen med ALLA i klassen och är tyvärr fast i 508:an.

När jag började titta så skulle jag har en 1,6 Allure och prov körde alla motorer de hade hemma och till sist nu blir det GT:n

En fundering jag har kring detta är att jag läste att GT:n ska har kamkedja stämmer detta..?

Uppdaterat: 2013-01-08 00:26

Z4M: Kan inte svar på din fråga ang kamkedja men vill gratulera dig till val av en härlig bil!
Om bilen är helt ny borde mjukvara till navin och kartor vara uppdaterade, om inte be Peugeot ordna det (med reservation för att de kommer hänvisa till att köpa det via Navteq istället) eller ladda ner det du behöver på gpsunderground.com där man kan hitta både mjukvaror och kartuppdateringar.
Har du några frågor om bilen som inte redan besvarats på föregående 51 sidor så kör på bara :)

Uppdaterat: 2013-01-09 15:55
crister_1 skrev:

Ni är undantaget som bekräftar regeln.Ni är inga fanatiker som rackar ner på andra bilmärken!

Ja, tänk om alla kunde hålla sig till det, så skulle stämningen bli så mycket bättre. Huvudsaken för varje bilägaren måste ju vara att själv känna sig nöjd med sitt val. Oavsett vilket fabrikat man valt.
Dessvärre finns det ett litet klientel som likt Jehovas känner ett tvång att predika sin uppfattning och samtidigt tala om för andra hur fel de har. Men, det bästa är att bara negligera dem.

Åter till 508:an: jag gillar bilen, men inte själva instrumenteringen. Där har designers haft lite för kul för min smak. Ett vanligt fenomen idag. Tyvärr.
Den yttre designen är ett klart lyft jämfört med 407, plus att combin är mer combi.
Det är intressant att läsa om ägarnas erfarenheter och kommentarer om 508:an. Fortsätt att berätta om ert ägande!

Uppdaterat: 2013-01-10 08:52
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hultarn: Lite kul det där du skrev om inredningen i 508:an, för jag som åker i en 508:a tycker precis tvärtom! Det var delvis en av anledningarna till att jag valde en 508:a, att inrednings-designen är mer "normal" än exempelvis den i Hyundai i40, eller Ford Focus. Jag tycker att inredningen i 508 är ganska avskalad och strikt, inte så lite Audi-känsla över den, även om Audi fortfarande är bättre på att få till den där härliga helgjutna känslan i sina inredningar. Men som tur är så är ju smaken som baken. Jag tycker att det känns som att inredningen i 508 är designad på ett sätt som gör att man inte tröttnar så snabbt, att den är åt det tidlösa hållet.

Uppdaterat: 2013-01-10 11:14

Krille: nu missuppfattade du mig, den är inte inredningen, den är snygg, utan utformningen av instrumenteringen som jag inte gillar. Mätare som sitter brett isär har jag svårt för. De skyms delvis bakom rattkransen.
På tal om Focus är ju deras tank- och tempmätare hopplöst pilliga och svårlästa. Design igen...

Uppdaterat: 2013-01-10 11:21
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hultarn: OK, då missuppfattade jag definitivt dig. Då är jag med på vad du menar. Men vi tycker olika även där, jag gillar instrumenteringen skarpt, speciellt i mörker. Jag har heller inga problem men att de skyms bakom rattkransen. Jag är dessutom vansinnigt förtjust i den Head-up display som GT:n har som standard. Hur tydlig och bra som helst, näst intill beroendeframkallande faktiskt. Det första jag saknar när jag kör något annat fordon än min egen 508 (exempelvis min frus Fiesta) är Hud-displayen faktiskt. Men som jag skrev i inlägget nyss så är ju smaken som baken och tur är väl det!

Uppdaterat: 2013-01-10 11:33
crister_1 skrev:

Jag är fortfarande full av beundran av er Peugeote fans.Ni är undantaget som bekräftar regeln.Ni är inga fanatiker som rackar ner på andra bilmärken.
Fan vad jag önskar att 508:an hade funnits när jag bytte bil.Nu får jag nöja mig med att köra dotterns 3008 när jag får chansen.Lycka till i ert bilägande!

Det beror på var gränsen går med "rackandet". :D
Själv tycker jag om en viss typ av bilar, med en viss fjädringskomfort men ändå med bra styrkänsla och tom. rolig när det behövs. Provkör väldigt mycket (för jag vill hitta alternativ) men tycks alltid komma tillbaka till Peugeot (och numera Citroen, tack vara DS-serien). Nu hittade ja Renault Megane och den bilen jag provkörde gjorde ett väldigt positivt intryck! Nya Golf däremot, inget att berätta om för barnbarnen. Kanske 1.2l och 105 hästar med manual växlar inverkade? Tycke och smak är som baken, Insignia är väldigt, väldigt snygg men åtminstone utan FlexRide är fjädringen för orolig.

Uppdaterat: 2013-01-10 15:49

Håller med Krille till fullo, har aldrig uppfattart instrumenten skyms av ratten men kollar egentligen väldigt sällan då HUD:en är min bäste vän och den visar det vitala :)

Uppdaterat: 2013-01-10 16:02

Har inte varit ute och släpat på husvagnen ännu med min "nya" 508 med 2.0 dieseln och automatlåda, men jag drog en biltransportkärra lastad med min grålletraktor och det gick mycket bra, motorn känns väldigt råstark och automatlådan växlar fint.
Kändes nästan som om jag hade tappat släpet för det märktes knappt att det var något bakom bilen.
Svårt att tänka sig att det faktiskt finns en ännu starkare variant (GT´n) i nuläget känner jag inget behov av någon starkare motor.
Det skulle i så fall vara för att GT versionen är näst intill fullutrustad .

Janne

Uppdaterat: 2013-01-10 19:13

Kan verkligen tänka mig att den är "råstark" 163 hk dieseln... Det ända som är synd med den motorn är att man max får dra 1300kg, Har du hört varför det är så? konstig eftersom det är en stor stark diesel motor med automat!

Uppdaterat: 2013-01-10 19:23
Pär

Hej,

Har en peugeot med grundpaketet (allure?). Jag har kört 1000 mil i den och har nu börjat känna av en viss stålram som går runt sitsen. Är det någon annan som upplevt samma sak? Otroligt nöjd med bilen annars, dock spelar det ju ingen roll om man får ont när man kört bara ca 2 mil....

Uppdaterat: 2013-01-10 19:42

Frågade Peugeotmeken på "min" verkstad vad det kunde bero på ang, dragvikten men han hade ingen förklaring för det är tydligen samma automat som i GT´n .
Större och kraftigare bromsar på GT modellen ?
Enl, Peugeots faktabroschyr så är dragvikten för 2.0 aut - 1475 kg, med b-körkort 1300 kg.
GT har dragvikt 1875 kg, och med b-körkort 1875 kg.

Uppdaterat: 2013-01-10 19:56

Det var något nytt, har inte hört något om det. Har du åkt till din Återförsäljare och hört om dom vet vad felet är? Detta är ju annars något som går på garantin!

Uppdaterat: 2013-01-10 19:58
Pär
Limpo skrev:

Håller med Krille till fullo, har aldrig uppfattart instrumenten skyms av ratten men kollar egentligen väldigt sällan då HUD:en är min bäste vän och den visar det vitala :)

Ja, det håller jag med om, HUD är en mycket bra grej, man behöver inte vika blicken från vägen.
Finns inte sån, föredrar jag hast-mätaren i mitten, som en del bilar har. Jag ser ingen anledning till att den ska flyttas åt sidan för att en lika stor varvräknare ska få plats. Och dessutom brett isär.

Uppdaterat: 2013-01-11 09:30
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nu kan vi betygsätta våra bilar, vilket jag precis har gjort
http://www.vibilagare.se/nyheter/paverka-och-vinn-resor-till-solen

Peggan

Uppdaterat: 2013-01-22 01:32

Någon som haft bekymmer att starta sin 508:a nu när det varit så kallt? Min vägrade ju förra gången det var så här, men efter att ha haft bilen på verkstad och fått någon typ av databox utbytt så startar den även om det är typ -20 som det var inatt. Visserligen använder jag motorvärmaren, men det gjorde jag förra gången också och då vägrade den. I morse tog jag dock det säkra före det osäkra och körde BÅDE den elektriska motor och kupevärmaren i ungefär en timme, och ungefär 20 minuter innan jag skulle åka till jobbet så gick jag ut och drog igång Webaston också.... Jäklar vad varmt och skönt det var i kupen då!

Uppdaterat: 2013-01-23 09:38

Då ska jag absolut lägga ett gott betyg på min 508:a. Jag har inte haft några priblem med att starta bilen då det varit kallt, den har även startat bra vid kallstarter... Jag har eftermonterat en Webasto i min e-HDi motor och den funkar bra, brukar som längst köra den ca 15-20 minuter, tycker det räcker.

Ligger just nu på BB på Karolinska eftersom vi fått en liten flicka i måndags.

Uppdaterat: 2013-01-23 10:01
Pär

Peugeote-Pär: Då får man gratta! Hoppas familjen mår bra! :-)

Uppdaterat: 2013-01-23 11:03
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Grattis Pär!
Skönt också att du inte haft några startproblem vid kyla. Dock verkar det ju som att det är GT:n som haft problem med detta, inte Ni som har de lite mindre motorerna. Min bil har strejkat en gång och då var det lite mer än 20 minus på natten och jag körde den elektriska motorvärmaren i c:a 45 minuter innan jag skulle iväg. Efter denna erfarenhet så kör jag generellt motorvärmaren längre, och blir det idiotkallt som det är nu så kör jag Webaston en stund också. Har ännu inte vågat testa att starta den i så här många minusgrader utan att använda motorvärmaren innan... Man vill ju gärna komma i tid till jobbet.

Uppdaterat: 2013-01-23 11:07

Man tackar så mycket, alla mår jättebra och är superglada :-)

Jo har hört att det är just GT modellen som haft problem när det varit kallt... hoppas dim fixar till problemet på alla GT modeller, borde komma kallelse i brevlådan för uppdatering på garantin snart får man hoppas.

Uppdaterat: 2013-01-23 13:52
Pär

Grattis!

Har ni hört om Jaguar har haft samma problem med 2,2 -liters motorn (googla)?

Uppdaterat: 2013-01-23 14:58

På tal om 508, så såg jag att Teknikens värld i senaste numret testar 508 mot några andra.
På flera ställen i artikeln klagade man på att den var så törstig, även om motorn ansågs trevlig.

Men, nu baserades uttalandet på deras lab-test, förbrukning i verklig körning var nåt helt annat. Där var den snålast! Men, det sa de inte, och inte heller baserar de den beräknade milkostnaden på förbrukningen i verkligheten.
Kan man ta ett sånt test på allvar...? Knappast...

Jag har bara en sak att såga TV: skrota er påhittade körcykel!

Uppdaterat: 2013-01-24 21:50
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Att TV ger en Peugeot dåliga betyg är lika självklart som att en Passat vinner alla tester i dom flesta tidningar... Mycket det TV skriver om ska man ta med en nypa salt!

Uppdaterat: 2013-01-24 22:04
Pär

Jag börjar med ett STORT GRATTIS till dig Pär, önskar familjen all lycka.

Hultarn, min 508 1,6 Hdi MCP ska dra 0,45 blandad körning, min har dragit 0,5 i snitt, mest landsväg, med sommardäck är det svårt komma ned i 0,45 på ren landsvägskörning, bra siffror för en stor och tung bil, men deklarationen stämmer inte.
Jag var glad då jag körde 207 Dieslarna under 0,5, nu kör man en stor bil på samma förbrukning, med större leende.
Både 207:orna och 508:orna har dragit några cl mindre på vintern då dom rullat på Hakka R friktionsdäck

Motorskribenterna får man inte lyssna för mycket på, dom är trots allt individer precis som vi, dom har sin åsikt, betyder inte att alla delar den med dom. Teknikens Värld satte en gång ett minus på bagageutrymmet i P 307 CC, men den som köper en cab är nog inte ute efter ett stort bagage. Varför sätter inte tidningen ett minus på Volvo V70 då det ej går att ta ned taket.

För många år sedan var det en motorskribent som fått låna en bil att skriva om, men hade inte tid testa den så han skrev av en test i en annan tidning, ändrade bara formuleringen.
Man blir fundersam då tidningar skriver att Saab försäljningen rasat, vet man inte att tillverkningen är nedlagd.

Peggan

Uppdaterat: 2013-01-27 08:56

Startproblem i 20 minusgrader ? Det låter märkligt. Min Golf Diesel (2012) har startat utan minsta problem och helt utan motorvärmare och det bör man väl kunna kräva av en bil idag. Även vår gamla andrabil, en Corsa -02 som vi aldrig bytt batteriet på, har startat utan problem i drygt 20 minusgrader detta år och utan motorvärmare - men det är ju i o f s en bensinare. Sen får jag gratta Peggan till att ha en såpass stor bil med liten motor som snittar på 0,5 l/mil. Det gör inte min Golf Variant Bluemotion 1,6. Fast det beror ju på hur ens körcykel ser ut... Med tanke på hur den deklarerade förbrukningen mäts så är det ju omöjligt att nå den i praktiskt bruk.

Uppdaterat: 2013-01-27 09:36

mcregor, det kan bli fel på en bil så att den inte startar, då spelar det ingen roll om det är en Peugeot eller VW.
Jag körde 205 Diesel i mitten på 80 talet, startade utan problem i -32° utan någon värmare, och dieslarna har utvecklats betydligt sedan dess. Då var det billigt åka på semester, drog mellan 0,46-0,48, om jag inte minns fel så gav jag 2,25 kr/lit. för diesel, med 25 öre rabatt dragen. Jag var van vid bensinare som låg på nästan litern, så man var ju chockad då det gick så billigt.

Visst är det så, det är svårt köra en bil enligt bränsledeklarationen, har jag inte klarat med någon diesel, men däremot med bensinare från Peugeot. Har tidigare haft en tung högerfot, den är betydligt lättare idag, skönt att inte stressa som man gjorde tidigare. Kör man 4000 mil/år så märks det en del på soppakontot också.

Peggan

Uppdaterat: 2013-01-27 11:59

Det är ju GT modellen som haft lite "barnsjukdomar" när det gäller start i kyla... Själv så har jag e-HDi motorn och där har det inte varit några problem när det varit kallt...

Uppdaterat: 2013-01-27 15:01
Pär

Peggan: Nu uppfattade jag det inte som ett unikt fel utan som ett problem som drabbade flera bilar av den typen - det var därför jag var lite förvånad minst sagt.
Sen håller jag absolut med om att det är skönt att man med åren fått en mycket lättare högerfot och som du säger så märks detta på bränsleräkningen - och på att man känner mycket mindre stress i trafiken. Hoppas att flera kommer till den insikten.

Uppdaterat: 2013-01-27 16:20

Men dom GT bilar som blivit rätt åtgärdade startar, är nog ingen av dagens bilmärken som inte startar då det är -20°;)))

Jag tycker trafiken blivit lugnare här på "landet" det är inte många som kör om då man håller hastigheten, för några år sedan skulle praktiskt taget alla förbi. Då man lärt sig ta det lugnt så upptäcker man att vinsten i tid blir liten då man stressar, det var också lite enklare ta sig fram snabbt före vajervägarnas tid

Peggan.

Uppdaterat: 2013-01-27 17:13

Då kan jag som har en GT som inte ville starta i kyla meddela följande. Efter byte av databox och programuppdatering startar den som en klocka, även när det varit ner mot 17 grader kallt. Verkstaden hade stora problem med programuppdateringen, så det tog två verkstadsdagar att åtgärda. Allt på garantin förstås. Nu räds jag inte kylan längre............... .

Uppdaterat: 2013-01-27 18:53

Min GT uttagen Aug-11 har aldrig startkrånglat ens vid -20. En mjukvaruuppdatering gjordes i Dec-12 men hårdvara har inte bytts. Så det är nog inget 100%-igt problem för GT heller.

Off topic, på gpsunderground finns nu nyaste mjukvara 2.21 samt kartuppdatering 2012/2013 att ladda ner för dem med inbyggd navi.

Uppdaterat: 2013-01-27 19:18

Hej alla, har fått ett erbjudande på en Peugeot 508 SW GT med 19" sommarhjul och nya 18" Michelin vinterhjul. Jag undrar hur pass bullrig och stötig bilen blir med dessa hjul? Vill gärna åka bekvämt om det går. Priset är 268tkr och bilen är en -12 med cirka tusen mil på mätaren. Vore tacksam för feedback på priset och komforten.

Uppdaterat: 2013-01-28 14:16

Tillägg: Är det bättre med 17" vinterhjul än 18"?

Uppdaterat: 2013-01-28 14:46

Välj max 18" och 17" istället för sommar respektive vinterdäck. Gillar du sportig och skarp körning så är noh 19" väldigt bra men det är frågan om tycke och smak för 19" tror jag nog dundrar i skarpa skarvar?

Uppdaterat: 2013-01-28 15:03

Ajdå, de fälgar som sitter på är 19" fälgarna. Undrar om det är stor skillnad mot 18-tummarna?

Vinterfälgar får jag välja själv så då blir det såklart 17"

Uppdaterat: 2013-01-28 15:26

Har inte själv testat så du måste få reda på det av någon annan! :)

Uppdaterat: 2013-01-28 16:09

Gällande GT som inte gillar kyla, så är jag fortfarande lite osäker nä det gäller mitt exemplar i alla fall. Var på Loka Brunn torsdag-fredag förra veckan på en utbildning. Det var duktigt kallt hela tiden, ner mot -17 på natten. Gick till bilen på fredag morgon innan frukost och programmrade Webaston till klockan 15.00 då vi skulle ge oss. Några timmar senare bestämde vi att avsluta direkt efter lunch istället. Gick tillbaka till bilen för att ändra inställningen på värmaren. Efter bara några sekunder så kom det upp ett meddelande på displayen som sade "entering economy mode". Jag hann inte göra färdigt omprogrammeringen. Nu började jag bli lite nervös, tar batteriet slut vid stark kyla redan efter att programmera Webaston?Bilen hade ju bara stått parkerad i ett dygn. Kunde bara göra en sak, prova att starta. Och visst startade bilen efter viss tvekan, den hackade och gick inte på alla cylindrar till en början.Det kändes som att det var precis att den hoppade igång. Och då har jag haft min bil inne för detta, de har bytt någon defekt databox. Så länge jag kan värma via Webaston eller den vanliga motorvärmaren så verkar det ju funka, men ovärmd vid många minusgrader är den fortfarande opålitligt känns det som. Annars har den gått hur bra som helst i kylan, inget knirr eller skrammel från imredningen, den har heller inte immat igen överhuvudtaget. Men kallstarter helt ovärmd verkar mitt exemplar inte gilla!

Uppdaterat: 2013-01-28 16:11

508:an går vädigt tyst och bekvänt även med 19" tycker inte det är så stor skillnad och så är ju 19" riktigt nice ;)
Tycker du fått en kanon erbjudande så skulle det vara jag så skulle jag inte fundera många sekunder!

Uppdaterat: 2013-01-28 16:41
Pär

När det står "economy mode" så är det ingen fara, det sätter sig bara i sparläge och tänder tex inte "onödiga" lampor som drar onödigt med ström.
För mig så har det kommit fram några gånger och har inte hänt något... Händer tex om du tvättar bilen och har radion på och tänder lamporna i bilen, då läger den sig i sparläge.

Uppdaterat: 2013-01-28 16:47
Pär

Om jag hade en 508 och den knappt startar vid -17 grader så skulle jag nog vara lite orolig trots allt. Vi får hoppas att det bara är det aktuella exemplaret och att verkstan kan identifiera och åtgärda problemet. För skulle temperaturen sjunka från t ex -17 till -30 så är det en avsevärd skillnad för våra kära bilars startvillighet och tvekar dom vid -17 så lär det vara helt kört vid -30 tyvärr - och antagligen betydligt tidigare än -30....
Har personligen bara ett par säsongers erfarenhet av dieseldrivet och hittills har det fungerat men jag misstänker att våra bensinare är lite enklare att väcka till liv i riktigt låga temperaturer.

Uppdaterat: 2013-01-28 18:22