Vi Bilägares forum

Hämtat min nya Peugeot 508

Hämtat min nya Peugeot 508

Har nu snart kört min nya Peugeot 508 SW i 1 vecka och måste säga att det är verkligen en super bil, en tystare och mera komfortabel bil får man söka efter... MCP lådan börjar man komma igång med, tog mig några mil att bli vän med den men nu funkar det kanon.
Ska ni snart köpa ny bil så kan jag starkt rekomendera en ny 508 :)

Uppdaterat: 2011-05-15 18:55
Pär

Kommentarer

Kan även lägga till om man går och funderar på en 508:a, så skulle jag rekomendera dieseln på 140 hk, finns dock bara med manuell låda men en underbar motor. skulle även kryssa i navigation med head up display och del eller helläder... För mig så tycker jag det är onödigt med Alure utrustningen som är drygt 20.000 dyrare än Active, lägg hellre på lite extra utrustning istället.

Uppdaterat: 2012-12-15 16:12
Pär

Hej Peugeote-Pär och alla andra bilälskare med för den delen .
Dags för lite uppdatering:
Jag har bytt bort min Peugeot 508a 1,6 e-hdi till en "ny" 508 SW 2,0 aut, med 163 hk motorn, var väldigt nöjd med den förra och mcp lådan funkade bra när man vant sig.
Men nu är det köparens marknad och har man en gång haft en kombi så är det svårt att ställa om sig till sedanmodell, så jag gjorde affär på en demokörd SW Allure med eljusterbara stolar och utdragbart lårstöd.
Tycker det är stor skillnad på stolarna i active och Allure för det är bara i kombination med Allure som man kan få det stolpaketet undantaget om man beställt helskinn till Active.
Man kan få precis den inställningen man vill ha och kunna tilta sittdynan vilket är mycket värt i mitt tycke iaf.

163 hk motorn är helt underbar med gott vrid och bränsleförbrukningsmässigt så skiljer det egentligen bara lite drygt 0,5 dl / mil.
Är inte miljöbil så skatten landar på cirka 2600/ år men har man inte råd med den kanske man ska skaffa sig en billigare bil...
En God Julhälsning till er alla !

Jigson

Uppdaterat: 2012-12-16 15:30

Roligt med en ny bil Jigson och roligt att du är så pass nöjd så du köper en till 508:a. Jag har inte provat 163hk dieseln så ska nog prova den vid tillfälle... Ska även prova sitta i en Allure och en Active och känna hur säterna i dom båda.

Själv så var jag med om en liten olycka igår... Jag stod still i ett trafikljus efter E18 Enköpingsvägen när det snöade väldigt mycket och helt plötsligt så smälde det till i sidan på min bil och där stod en Polskreggad VW buss med skitdäck som glidit in i sidan på bilen, så var bara att byta uppgifter och åka in på Måndagmorgon med bilen till Peugeot i Kista och dokumentera skadan, roligare bilhistorier kan man ju uppleva.

Uppdaterat: 2012-12-16 16:51
Pär

Rustan: jag kör också 508 GT SW, och är också mycket nöjd med det valet. GTn är i stort sett fullutrustad redan från början, att ta en billigare variant och komma upp i samma utrustningsnivå är mycket dyrare. Automatlådan växlar mjukt men är inte att jämföra med manuell eller DSG när det gäller snabb acceleration från stillastående. Head up displayen är en av de otippat bästa grejerna, man har betydligt bättre koll på farten vilket främst är en fördel i stadstrafik och liknande, delvis p g a att bilen är tyst så farten inte känns. På autobahn går det grymt bra, men en hel del vindbrus över 150 km/h. Det finns ett åtgärdspaket för vindbrus men jag tyckte inte det gjorde nån större skillnad. Blandad körning drar min ca 0,75 vilket är knappt 10 procent mer än färddatorn anger men 20 procent mer än spec. Jag vet inte vad de mindre motorerna drar i verkligheten så kan inte jämföra med dem, om de är närmre spec. Vad man saknar är bra förvaringsfack kring förarplatsen. Xenonljuset är riktigt bra, framförallt halvljuset. JBL-paketet är att rekommendera, det förhöjer upplevelsen.

Uppdaterat: 2012-12-16 18:45

Jag måste provköra en 508 GT SW märker jag. Synd att närmaste återförsäljare gav mitt ett riktigt kasst bemötande första gången jag var där.

Uppdaterat: 2012-12-16 20:48

Peugeote-Pär : Trist med sådana tillbud, fattar inte varför vi i Sverige är så flata med kollen av utlandsregade bilars däck, lastbilar och personbilar, framförallt lastbilar från forna östländer vållar mycket problem i trafiken vintertid.
Vad händer om vi försöker köra in i Tyskland med dubbdäck...... Plocka ur dubben eller vänd !

Limpo : Xenonljusen är väl det jag saknar från min förra 508 med helljusautomatiken, trodde inte att jag skulle bli så bortskämd med bra ljus och automatisk avbländning det gör ju verkligen mörkerkörning betydligt mer vilsamt.
Men ibland kan man inte få allt, njuter iaf av automaten som växlar silkeslent, man ser ju i princip bara på varvräknaren när den växlar.

Förresten någon med fabriksmonterad Webasto- något som är korkat är att man inte kan starta den direkt utan man måste starta motorn först, något fel på min eller ?

Jigson

Uppdaterat: 2012-12-16 21:02

Jigson: helljusautomatiken tänkte jag inte på, men den är faktiskt riktigt bra och ännu ett plus.
Ang webaston så trodde jag först (också) att jag behövde starta motorn för att slå till den om man glömt innan man stängde av motorn, men så är det inte på min iaf. Tricket är att slå på tändningen och röra på vänster scrollhjul på ratten så första infon om att trycka på bromsen och start knappen för att starta försvinner och sen trycka in samma scrollhjul så kan du välja menyn för webaston och slå till den direkt t ex. Sen bara slå av tändningen, ifall du ska gå in en stund igen. Jag har key-less (ännu ett grymt plus jag inte tänkte på) och har du det borde det funka samma, ifall webaston är samma.

Uppdaterat: 2012-12-16 22:55

Limpo och Jigson: Lite kul att Ni tog upp detta med bilens xenonljus, för det är en av få saker som jag är lite missnöjd med. Eller missnöjd och missnöjd, snarare bortskämd med ett extremt bra ljus på min förra bil. Hade en Saab 9-3 -08 med xenon innan denna 508, och det är faktiskt klasskillnad på ljuset. Saabens ljus var fenomenalt bra, både hel och halv. Är även lite tveksam till helljusautomatiken, tycker att den bländar av någon sekund för sent i många lägen, så de mötande blinkar åt mig för att jag bländar dem. Sedan håller jag även med om att Head Up displayen är en höjdare, och snudd på beroendeframkallande. Saknar den direkt när jag kör andra bilar. Bra info om Webaston också, det måste jag testa. Har också startat motorn varje gång hittills, det vore ju bra om man slapp det. Keyless-funktionen är också smidig, även om jag har en förmåga att glömma bort den, och låser samt låser upp med fjärren ändå.

Uppdaterat: 2012-12-17 09:24

Krille: har du fått nya spolarmunstycken ?
Jag upplevde också helljusautomatiken aningen långsam ända till dess jag fick nya spolarmunstycken och rutan blev ordentligt ren, efter det funkar det mycket bättre.
Tips- om inte regnsensorn funkar bra , spraya fälgrent på rutan och gör rent och skölj sedan av med vatten då försvinner den trafikfilm som gör att sensorn funkar sämre.

Jigson

Uppdaterat: 2012-12-17 13:23

Jigson: Jag har fått de nya spolarmunstyckena. De böt jag så fort uppgraderingen kom. Det blev en klar förbättring kan man väl lugnt konstatera. När det gäller helljusautomatomatiken, så kan det nog vara så att det är jag som är lite nojig också, och vill blända av lite väl tidigt ibland. Men det händer att mötande blinkar åt mig när jag kör med automatiken därav att jag tycker att den bländar av lite sent i vissa lägen. Men när den bländar av i rätt tid så är det ju grymt smidigt.
Fälgrent på rutan låter oerhört drastiskt, du tror inte att det fungerar lika bra med T-röd? Den är ju kraftigt avfettande. Fälgrent brukar ju svida duktigt på fingrarna, känns väldigt starkt att spruta på glaset?

Uppdaterat: 2012-12-18 12:19

Är spolarmunstyckerna något som går på nybilsgarantin?

Uppdaterat: 2012-12-18 12:55
Pär

Pär: Det är en kampanj på munstyckena tror jag. Jag betalade inget för att få dem utbytta i alla fall. Jag bokade bara en tid hos min ÅF, och hämtade bilen några timmar senare med kraftigt förbättrad vindrutespolning. Skulle bli förvånad om du tvingad betala för denna åtgärd.

Uppdaterat: 2012-12-18 14:23

Tackar! Ska kolla upp det med min ÅF :)

Uppdaterat: 2012-12-18 18:55
Pär

Krille: Fälgrent ÄR starkt och tar på lackskyddet (wax) på lacken så spreja endast på glaset, jag använde fälgrent till vindruta och front på bilar på den tiden när jag rekade bilar, det är suveränt att få bort insekter och trafikfilm på vindrutan med.
Numer finns ju insektsborttagare och det funkar om än inte så effektivt.
Tack för tipset om direktstart av Webastovärmaren, funkar perfekt !

Jigson

Uppdaterat: 2012-12-18 21:12

Spolarmunstycken är gratis på kampanj, tar ca 30 minuters väntetid så man kan vänta hos åf.
@ jigson: ang webaston, varsågod ;)

Uppdaterat: 2012-12-18 23:58

Pär, om jag inte minns fel så har även du lackskydd pålagt, kom ihåg ta upp det på skadan, ska f-bolaget fixa.
Parkerade idag bredvid en ljusgrå 307, såg på långt håll hur fronten var mörkare, framskärmen mycket dåligt inpassad. Det är tråkigt råka ut för en skada, sen en verkstad som slarvar, hoppas Kista tar väl hand om din.

Pratade med "min" säljare häromdagen, 508 GT hade dom haft många som vägrat starta nu när det blev kallt.
Visste inte exakt vad som fick bytas, men trodde det var ett startrelä som inte pallar kylan, var enkelt fixa, men mindre kul för ägarna. För övrigt så har bilarna funkat mycket bra, få reklamationer, bortsett från spolarmunstyckena som ej var justerbara från fabrik. Gamla hederliga modellen av munstycken som är justerbara, monteras dit och funkar riktigt bra.

Senaste tanken hade min dragit 0,45, mest landsväg, snittar annars 0,5, förbrukningen sjönk något då vinterhjulen kom på, Hakka R, mycket bra friktionsdäck, rekomenderas, rullar lätt och stabilt.

Peggan

Uppdaterat: 2012-12-20 15:30

Nu har jag fått samma kampanjer som Krille, dvs ZGC för ESP-boxen och ZGK för övre och nedre snögaller. Även kampanj ZHF som uppdaterar BSi:n för optimering av Start/stopp gjordes. Antar den innehåller nåt mer också eftersom jag inte har S/S på min GT.... :)
Och så fick jag klargjort att nedvinkling av speglar bara fungerar om mann har minne på elstolarna, vilket jag inte har.

Uppdaterat: 2012-12-20 18:09

Peggan när jag får bilen imorrn så kommer jag gå igenom den väldigt noga och se så lackarbetet är bra gjort, annars så får dom lacka om hela bilen så det ser "rätt" ut... Yes har en försegling på bilen så har redan bokat för behandling på den nya lacken, kommer göra det vecka 4 eftersom lacken måste torka.
När jag lika hade bilen inne hos min ÅF så bad jag dom byta vindrutemunstyckerna så nu har jag det också gjort... Får se imorrn hur dom funkar :)

Måste även lägga till, gud vad dyr självrisken är 7500:- som jag måste lägga ut själv och får tillbaka det när försäkringsgärendet är klart, kommer dock ta lite extra tid när han kommer från Polen som körde in i mig, så kommer nog få vänta ca 2-3 månader innan jag får tillbaka självrisken.

Uppdaterat: 2012-12-20 19:36
Pär

Det var snabbt jobbat av Kista, plåtarbeten och lack brukar kunna dra ut på tiden, förbannat trist att du ska behöva punga ut med slantar då det ej var ditt fel. Har du Peugeot Försäkringen så ska du ju ha rabatt på självrisken, är det inte 3000 rabatt?
Flera märken har höjt sina självrisker, har jag hört, men visst är det saftigt, man får låta bilen stå i garaget.

Intressant höra hur dom lyckats då det är metallic, om metallflingorna glittrar rättt i kraftig belysning, vi hoppas på ett bra utfört arbete, trist om dom ska behöva göra om.

Det var en helt ny SAAB dom fick lacka om flera ggr efter en skada, tog flera veckor på lackeringen. Original receptet stämde inte, blev för ljus, visade sig sen att fabriken haft fel på ugnen, blev för varmt så färgen var svagt gultonad. Lackaren fick experimentera och blanda ett antal gånger innan den blev bra, lyckades till slut.

Peggan

Uppdaterat: 2012-12-20 22:20

Håller med dom har gjort det snabbt, lämnade in den i måndags och idag så ringde dom och sa att den var klar, hann dock inte dit idag eftersom jag jobbade sent... Ja ska bli spännande och se om den är starkare svart på den nya bakdörren, är ju som du säger svårt att få den helt likadan som resten av bilen.

Jo jag har Peugeot försäkringen via Trygg Hansa så nog är det dyr självrisk, men får tillbaka den sen och det är ju bra.
Jag hade kunna vänta att fixa bilen till utredningen är klar men inte vill jag åka runt med en repa i lacken, är för pedant för att klara av det... Vill ju inte ens ha smutsig bil!

Uppdaterat: 2012-12-20 22:43
Pär

Då ska du ha rabatten på självrisken, men kanske dom inte släpper då händelsen inte är utredd.
Försäkringsbolagen tjänar bra med ränta på alla utbetalningar dom kan hålla inne ett tag.
Jag är som du Pär, jag har ju haft tur, men om jag råkar ut för en skada så vill jag haden åtgärdad snabbt.
Tanken har ju slagit mig, är troligt jag samma dag ringer min säljare och vi gör affär på en ny, En GT kliar ju fortfarande i penga pungen, få se då vi ramlat in på det nya året, vårkänslorna kommer.

Lycka till I morgon Pär'

Peggan

Uppdaterat: 2012-12-20 23:27

Jag ska snacka med dom när jag hämtar bilen om det inte är någon rabatt på självrisken...

Ja en GT verkar vara väldigt trevlig, själv så är jag otroligt sugen på 140hk dieseln och manuell låda, vet säkert att jag kommer ta navigation med head up display då...
Något jag undrat över när man kolla på alla 508:or som finns i landet är att inga tar in någon bil med navigation som lagerbil.. Bara GT:n som har det men om man tex vill ha en e-HDi motor med navi så måste man beställa en. Undrar varför det är så?

Uppdaterat: 2012-12-21 08:56
Pär

Peugeot försäkring Trygg Hansa:
Självriskförmån – Självrisken sänks med 3 000 kr inklusive moms
vid en vagnskada på din personbil, förutsatt att vagnskadegarantin fortfarande gäller. Ingår kostnadsfritt så länge vagnskadegarantin gäller. Är bilen äldre än 3 år sänks vagnskadesjälvrisken med 3 000 kr inklusive moms vid uppsåtlig skadegörelse eller djurkollision.

Peggan

Uppdaterat: 2012-12-21 10:08

Konstigt när jag hämtade bilen så sa dom att dom som täcknat försäkring inom dom senaste månaden fått ett rabatt check hem... Själv så har jag ingen sådan så fick betala fullt pris, så det var ju konstigt...

Lacken så då bra ut men dock lite svårt att se när bilen inte är helt ren.
Ett stort minus märkte jag när jag hämtade ut bilen... När jag satte mig i bilen så var den OTROLIGT dammig, var ett damlager i hela bilen, fick nästan panik när jag är så pedantisk med bilen, fick snabbtorka ur med trasor när jag kom hem, sen blir det storstädning av bilen i mellandagarna... För bilen ska användas men alltid se som ny ut.

Uppdaterat: 2012-12-21 11:28
Pär

Tycker du ska ringa Trygg Hansa, eller prata med din säljare, enligt avtalet så ska man få 3000 i rabatt.
Läs i dina försäkringspapper, tyvärr är väl inte Trygg Hansa kända för att vara smidiga.

Dåligt att dom inte rengjort bilen, det är slarvigt, man lämnar inte ut en sådan bil till kunden, klaga, du borde kompenseras.

Peggan

Uppdaterat: 2012-12-21 11:46

Jo jag ska kolla igenom mina papper och se vad det står om självrisken...

Jag mycket slarvigt är det, är nog när bilen varit på lackeringen för det är slipdamm i hela bilen... Ska ta upp det med min ÅF och se vad dom kan göra åt saken.
Men det känns då bra att åter ha bilen hemma, känns som att vara utan ben när man inte har någon bil.

Uppdaterat: 2012-12-21 11:56
Pär

Nu har jag pratat med Trygg Hansa och du hade rätt Peggan, så nu har dom satt in 3000:- på mitt konto eftersom dom sa att dom missat det hela tidigare (så klart) men nu är det fixat och det känns kanon.
Tusen tack peggan att du hade koll på det, tänkte inte på det själv.

Mvh
Pär

Uppdaterat: 2012-12-21 12:11
Pär

Bra att det löste sig Pär, rätt ska vara rätt, skandal att inte Kista hade någon koll, dom är trots allt auktoriserade, och du var väl inte den förste med en bulig Peugeot . Hoppas att dom vill behålla dig som kund och kompenserar dig för smutsen, så illa skött.

Polo Beach Club | 508, vi bor säkert gratis då vi kör 508;))))
http://www.drhmaui.com/polo-beach-club/maui-condo-unit-508

GOD JUL!

Peggan

Uppdaterat: 2012-12-22 11:35

Ja det är ganska så dåligt måste jag säga att dom inte har koll på det... Sen så har jag en annan ÅF som jag alltid gör servicar på och liknande, är mest garanti jobb och liknande jag gör i Kista, annars så gör jag det på Peugeot i Upplands väsby dom är mycket billigare på sina jobb än Kista, så valet är lätt då :)

Uppdaterat: 2012-12-22 17:42
Pär

Good car: http://www.autotrader.co.uk/car-reviews/peugeot/508/50497

Peggan

Uppdaterat: 2012-12-23 16:26

Trevlig läsning Peggan... :)

Uppdaterat: 2012-12-24 14:02
Pär

Två gånger har det nu hänt att min 508 SW inte startat och då med en utetemperatur på runt 15 minusgrader. Körde in till ÅF som gjorde en koll på felkoderna och det visade att något är fel med databoxen. Tydligen har dom haft ett flertal sådana här fel som visar sig vid låg temperatur och förmodligen hög luftfuktighet. Håller tummarna för att felkoden finns kvar i systemet när de ska byta boxen, annars blir det ett moment 22 enligt ÅF. Ingen felkod = inget byte, trots att dom tidigare konstaterat felet. Så är reglerna från generalagenten.

Uppdaterat: 2012-12-27 14:18

Hoppas dom hittar problemet och du får det åtgärdat på din nya bil då!
Knepigt om dom inte får byta ut något för Peugeot om dom inte hittar en felkod om det nu finns vanliga fel som återförsäljaren har varit med om på flera exemplar, men det kanske varit flera vanliga fel varför man inte vet vilket av dom vanliga felen det gäller då eftersom man kräver en felkod på exakt vad ditt problem skulle bero på?

Bärgningskillen från Falk kanske helt ärligt inte hade så fel om att Peugeot 508 är bilen Falk bärgar mest ändå?

Uppdaterat: 2013-01-03 00:28

Hei. Någon fler en mig som haft problemer med högtalarna nu i vinter? skramlar i basen när det vart kallt ute.. Og jag spelar på max 7-8 så har inte sprängt dom

Uppdaterat: 2013-01-03 12:15

Jag har haft det vid 1 tillfälle men det försvann ganska så fort, men det är som du säger när bilen varit kall som det blir så. Det var ganska så irriterande när det blev så, för lite orolig blev man att något gått sönder.

Uppdaterat: 2013-01-03 13:03
Pär

MAPI: det verkar ju vara exakt samma fel på din som jag hade på min. Detta är ju vad jag förstår ett välkänt problem på 508 GT, så det vore märkligt om de inte går med på ett byte. Databoxen det handlar om har numera ett nytt artikelnummer (vilket vet jag dock inte), vilket väl tyder på att de gjort någon slags förändring på den. Förhoppningsvis till det bättre, det lär väl visa sig när det blir kallt nästa gång.

Osloswede: jag hade också ett skramlande ljud från min baslåda, det sitter ett litet "täcklock" i bagageutrymmet på samma sida som baslådan. Jag plockade bort det locket så blev det knäpptyst direkt. Det ser lite trist ut när man öppnar bagageluckan, men hellre det än att det låter illa när man spelar. Jag har ju också plockat bort varningstriangeln ur bagageluckan, för den skramlade också och lät illa.

Uppdaterat: 2013-01-03 15:36

har inte någon baslåda i min 508 1,6 vad jag vet. Kommer från framhögtalarna. Vilken serviceintervall är det i Sverige. Står 1500mil i bpken men förhandlaren säger 2000mil här i norge

Uppdaterat: 2013-01-04 15:24

På GT är det 2000 mil enligt boken och nedräkningen i klustret.

Uppdaterat: 2013-01-04 17:02

Det ska vara 1500 mila service på 1,6 Dielseln och det borde även gälla Norge... Som jag skrev tidigare så har jag också haft problem vid kyla med högtalarna och för mig var det också i dörrhögtalarna men det löste sig själv och har inte kommit tillbaka efter det, dock så har det inte varit så kallt efter det men får ta upp det till min ÅF om det kommer flera gånger.

Uppdaterat: 2013-01-04 19:47
Pär

1.6:an bör man inte köra mer än 1500 mil mellan servicen här i Norden. Samma borde gälla VW:s 1.6 också men dom kör visst med större risk?

Uppdaterat: 2013-01-04 21:34

Jag har fått en offert på 245tkr för en nyreggad (före årsskiftet) Peugeot 508 SW Allure 1,6 e-hdi MCP inklusive vinterdäck på fälg.

1. Är detta ett vettigt pris? Eller kan man fynda än mer senare i vår?
2. Bilen är Vit Banquise. Nackdel med att inte ha metallic?

Jag ska betala med surt skattade pengar ihopsparade över flera år. Så bilköpet är viktigt

PS. Första barnet på G. därav bilköp, ska ha max 2 DS.

Uppdaterat: 2013-01-04 21:59

Tycker absolut att det är ett bra pris på bilen, finns inte så mycket att fundera där!
Väldigt mycket bil för pengarna kommer du få :)

Det jag tycker är konstigt med Allure utrustade bilar i Sverige är att det inte finns Navi i dom, i alla andra länder är det navi i en Allure utrustad bil... Är det enda jag saknar i min 508.

Uppdaterat: 2013-01-04 22:07
Pär

Osäker på denna men Uno försöker starta tråden "köpråd Passat Variant" så gå inte på den.

Uppdaterat: 2013-01-04 23:07
Pär

Något annat jag ska tänka på innan bilköpet? Velar lite mellan friktion och dubb (bor i sthlm-förort)

Uppdaterat: 2013-01-05 10:21

Det har varit lite uppdateringar som gått på garantin och bättre spolarmunstycken på framrutan, be dom byta ut det inna du får bilen... Sen så du även be dom uppdatera automatiken på lyset, för det är något som också ska gå på garantin, tex så ska bakyset inte lysa när du kör på dagsljus men Återförsäljaren vet vad det handlar om.
När det gäller däck så är det väldigt svårt att svara på vad som passa dig bäst, kör du på mest stora saltade vägar så är ju friktion bäst.. kör själv på dubb och funkar bra för mig.

Uppdaterat: 2013-01-05 14:08
Pär

Själv tycker jag att det är att föredra att ha bakljusen tända hela tiden, eftersom man ses bättre i trafiken då. Dvs jag har inte uppdaterat automatiken och rekommenderar inte att göra det. Spolarmunstyckena är med största sannolikhet redan den nya verionen eftersom de kom som reservdel redan i maj 2012, men vet inte säkert hur de gör från fabrik.

Uppdaterat: 2013-01-05 16:44

Nu har jag iaf kickat ut Volvo V60 bland köpkandidaterna. Står och velar mellan Peugeot 508 SW Allure (245tkr med vinterdäck) eller nya MB B-klass, som kom förra året och som känns som en superbra kompromiss mellan storlek, smidighet, sitthöjd etc. Fast den blir nog 40-50tkr dyrare.

V60n blev helt enkelt för dyr med offert på 318tkr :)

Uppdaterat: 2013-01-05 16:50

Limpo du sparar bränsle och så är ljuskombinationen olaglig om man ska fin dra på lagen...

starmac det är svårt att välja bil, så det absolut bästa att göra är att prova alla bilar du är sugen på och sen se vad du tycker ger mest för pengarna!!

Uppdaterat: 2013-01-05 20:15
Pär

Pär det stämmer, men de mikroliter diesel jag kunde sparat är inte värt den ökade risken att bli påkörd bakifrån av nån som inte ser mig för mina bakljus är släckta vid dålig sikt i dagsljus. Och det är inte olagligt med tända bakljus i kombination med mina framljus eftersom jag inte använder DRL specade ljus framtill utan LED+xenon såsom bilen specades vid leverans.. Står lite förklarat i svaret här: http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-tillatna-varselljus-under-dagtid-30104

Uppdaterat: 2013-01-05 22:22

Ja fast bakljuste är ju bara släckt när det är dagsljus, den är väldigt känslig att tända på ljuste om det blir lite mörkare... Ser man inte en bil i dagsljus så tycker jag man ska kolla synen :)
Ok för när man kör bilen i auto läge så är inte ljuskombon tillåtet, men kör man med halvljuset så är det ju ok :)

Uppdaterat: 2013-01-05 22:43
Pär