Vi Bilägares forum

Hämtat min nya Peugeot 508

Hämtat min nya Peugeot 508

Har nu snart kört min nya Peugeot 508 SW i 1 vecka och måste säga att det är verkligen en super bil, en tystare och mera komfortabel bil får man söka efter... MCP lådan börjar man komma igång med, tog mig några mil att bli vän med den men nu funkar det kanon.
Ska ni snart köpa ny bil så kan jag starkt rekomendera en ny 508 :)

Uppdaterat: 2011-05-15 18:55
Pär

Kommentarer

Nä än så länge har dom inte ringt till mig om uppdateringen... Eller så gjorde dom det när den var inne på 3000 mila servicen.
Du kan ju berätta sen hur det gick med munstyckerna till framrutan, om det blir nå bättre.

Uppdaterat: 2012-11-19 12:31
Pär

Jag fick brev hem om att det var dags för en uppdatering av ESP/ASR. Beställde tid och bad dom samtidigt att byta spolarmunstyckena. Inga problem och kan bara säga att vilken skillnad det blev. Nu kommer det ordentligt med spolarvatten på rutan i stället för det lilla löjliga som kom tidigare. Gör verklig skillnad nu i höstslasket.

Uppdaterat: 2012-11-21 12:04

Fick också de nya ställbara munstyckena till spolningen, nu blir det fyra rejäla strålar högt upp på rutan istället för den dimma som knappt nådde halva rutan i högre farter.
ESP/ASR uppdateringen märktes givetvis inte av förutom att trippmätarna var nollställda och den automatiska dörrlåsningen var påslagen igen.
Dessutom hade en "snöspoiler" monterats med anmärkningen att luftflödet till kylaren annars kan täppas igen av snö vintertid - vet inte hur stort problemet kan vara - på min 407:a fanns det en ful plastskiva som skulle sättas i grillen (över det kromade grillgallret!) under nummerplåten vintertid - den använde jag aldrig heller - men den historiken borde väl Peugeot tagit med sig under utvecklingen av 508:an och byggt bort problemet från början?

Uppdaterat: 2012-11-22 08:03

Konstigt att jag inte fått något brev om uppdateringen av ESP/ASR... Får väl se om det kommer något brev snart?
Men att få bättre mumstycken till framrutan ska jag absolut byta!

Uppdaterat: 2012-11-22 08:23
Pär

âr det fler en mig som opplever mera dugg i 508 ?? Kan det vara pga glastaket? Tycker det är väldigt mycket dugg på inne och att det tar lång tid föt att få bort det

Uppdaterat: 2012-11-23 08:40

Hej alla. Länge sedan jag skrev något på denna sida överhuvudtaget. Jag har nu levt med min 508 GT SW i knappt ett år, och gjorde den första servicen idag, 2000 mil har den rullat nu. Intryck efter ett knappt år, både positivt och negativt: Väldigt komfortabel, rymlig och rullar tyst, både med dubbade däck och med 18-tums sommarhjul. Hyfsat snål. Har snittat 0,66. Stadig på vägen förutom vid kraftig sidvind. Så här långt driftsäker, inga stopp eller mekaniska fel. Snygg ur precis alla vinklar. Underbar motor och växellåda, inga större problem med omkörningar.... Mycket välljudande JBL stereo. Strulande blåtandsuppkoppling har blivit klart bättre efter byte av mobil, från Sony Xperia S till iPhone 5. Funkar klart bättre att strömma musik med iPhone. Inrednings-skrammlet som jag hade försvann i princip av sig själv, kan ibland höras när jag backar. Immar igen väldigt lätt så här års, får köra mycket med defroster och därmed också maxflås på kupefläkten. Irriterande och bullrigt. Dålig sikt snett framåt, stör mig på den väldigt kraftiga A-stolpen. Får böja mig fram och "titta runt". Tycker även att runtom-sikten är sådär. Bra att den har parkerings-sensorer runt om. Sidvindskänslig. Mycket reflexer i vindrutan, försvinner dock om man använder polariserande solglasögon. Regnsensorn verkar fungera sämre nu än den gjorde när bilen var ny, får spel ibland och slår som om det spöregnade när det bara duggar. Styrservot hugger ibland i låg fart. Plockade ur varningstriangeln ur bilen efter att ett störande skramlande ljud uppstått där. Vindrutespolningen helt OK efter uppdatering. Några andra uppdateringar gjordes idag i samband med service, bland annat monterades ett skydd i fronten som skall göra att bilen går varm snabbare. Det täckte över de snygga högblanka liggande ribborna i grillen, så nu är det en mattsvart blaffa där istället. Inte snyggt. Navigatorn har fått spel ett par gånger i Stockholm men efter tips härifrån om att klicka i "acceptera vägtullar" så funkar den också. Det var väl mina intryck i stora drag efter typ 11 månader med min 508 GT SW. Jag vill tacka er som har kommit med diverse tips om ex polariserande brillor, skramlande varningstriangel och hjälpen med navigatorn. Klockrena tips som verligen hjälpt.

Uppdaterat: 2012-12-03 18:31

Intressant med skyddet som monteras i fronten, ska man ta bort det själv till våren eller?
Min bil GT utrustades med drag från ÅF och då demonterades en form att täckskydd i det nedre luftintaget, för att inte riskera bilen går för varmt om man drar tungt på sommaren. Den plasten skickades sen inte med bilen, för att exvis kunna användas vintertid. Har dock inte tyckt att bilen blir varm särskilt långsamt på vintern ändå, men kör oftast med dieselvärmaren inför avfärd. Då brukar det inte vara problem med imma heller, bara värmaren fått gå en stund.
Krille; vet du mer exakt vilka "några andra uppdateringar gjordes"?

Min GT har nu rullat 3000 mil och har druckit 0,76l/mil, men jag har inte snålkört och kör rätt korta sträckor på vardagarna och även rätt många mil fullfart autobahn, så det är väl ok, men inga 0,59 enl spec...
Fick häromveckan tillslut min Blackberry att lyckas strömma musik till stereon via BT, det var efterlängtat. I övrigt inga problem med BT till telefonen för vanliga samtal.

Uppdaterat: 2012-12-04 15:02

Limpo. Jag har ingen riktig koll på vad uppdateringarna innebär, har papperen på jobbet. Men jag kan kolla imorgon och återkomma. Det var ett par grejor som gjordes på kampanj. Min bil immar igen ganska lätt så här års tycker jag, och jag använder också dieselvärmaren, eller den vanliga elektriska motor och kupevärmaren i princip jämt. Kör ganska mycket korta sträckor i staden just nu.Har inte heller några problem med BT när det skall ringas, det är bara när jag strömmar Spotify som det strular. Fast inte lika ofta eller mycket med iPhone.

Uppdaterat: 2012-12-04 16:54

Limpo. Så här står det i mina papper som jag fick med från ÅF efter servicen i måndags.
Uppdatering:
På de berörda bilarna kan den automatiska lossningen av parkeringsbromsen störas i kallt väder, på grund av en felsignal som skickas av det elektroniska kursstabiliseringssystemet ESP. Detta beror endast på att data feltolkas och en nedladdning av en ny programvara i ESP-styrboxen rättar till felet.

Montera snöskydd. Kampanj ZGK, snögaller för 508.På de berörda bilarna har snögaller inte levererats med bilen. Gallret skall monteras på den främre stötfångaren på vintersäsongen. Dessa delar är specifika för bilar som skall användas i "mycket kalla länder" och om de inte monteras kan kylningen av motorn bli mindre effektiv.

Så var det med det.

Uppdaterat: 2012-12-05 12:21

Lite märkligt, det där med plastskydd i grillen. Detta "tillbehör" fanns f.ö. även på avsomnade 407 och 307. Varför har inga andra bilar slikt? Vidare så har svågerns 307:a (diesel) aldrig startat när det är kallare än -15. Såg även att signaturen "breach" i en annan tråd fått "köldproblem" med sin nya 508. Har även erfarenhet från några 406 med V6, där bilarna kroknade när det snöade mycket (hela motorutrymmet fullt med snö). Vilket föranleder mig att spekulera i att märket koncentrerar sin biloptimering för att de ska passa i sydligare länder. Eller vad beror det på?

Innan ni hoppar på mig; inlägget var inte avsett som kritik mot bilmärket, det var bara en fundering.

Uppdaterat: 2012-12-05 14:37
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Tack för info Krille.
Var uppdateringarna aviserade innan du lämnade in på service, eller fick du liksom reda på det när du lämnade in bilen att det skulle göras?
Jag har 1000 mil till nästa service men eftersom jag hade problem med automatiska lossningen av p-bromsen förra vintern vore det käckt om det finns en fix på det, även till min bil. Har dock inte fått nån "kallelse" som en del andra verkar fått för uppdatering av ESP (som nu verkar hänga ihop).
Och ang kylarskyddet undrar man också hur de tänker, eftersom väl hela Sverige (inkl Göteborg..) kan vara rätt snöigt och kallt, men inte heller där har jag fått nån "kallelse".

Tänkte fråga er 508-ägare om nån av er lyckats aktivera funktionen att höger ytterbackspegel automatiskt vinklas ner när man backar, enligt guide i instruktionsboken? Beskrivningen i min bok stämde inte, eller om inte funktionen fungerade, när jag försökte ställa in det när bilen var ny och ÅF hade ingen lösning då heller och sen har jag glömt bort det tills nu. Tips emottages :)

Uppdaterat: 2012-12-05 22:32

Jag fick ett samtal från bilfirman där bilen köptes, att de ville ha in bilen för ESP uppgraderingen och montering av "snöskyddet". Senare samma vecka fick jag även ett brev från KW Bruun Autoimport (Peugeot Sverige) att kontakta en serviceverkstad om jag inte redan fått detta åtgärdat.

Observerade inte snöskyddet i vintermörkret förrän i går, trodde det satt innanför undre grillöppningen, men såg igår att under all snö i fronten skymtade ett kromat GT emblem i grillen! Vid närmre granskning såg jag att det mycket riktigt sitter en mattsvart extragrill över de blanka ribborna i grillen!! Det ska absolut monteras av när det inte behövs.
De få hål för luften att passera var på min bil helt igentäppta av isbildning från smältande snö på motorhuven - undra om det var tänkt att fungera så?!

När det gäller backspegelinställningar vid backning tror jag att man måste ha elstolar med minne i kombination med läderklädseln Nappa. Så var det åtminstone 407:an, där samma sak var angiven i instruktionsboken.

Uppdaterat: 2012-12-06 08:47

Limpo: Jag bokade service ganska långt i förväg, för jag ville försäkra mig om att få en tid före jul. Så för ett par veckor sedan så fick jag två separata brev som meddelade att dessa "uppgraderingar" skall göras. Då ringde jag min ÅF för att lägga till detta på servicen ,men det hade redan gjorts via automatik. När det gäller funktionen med den nervinklade backspegeln så får jag inte heller det att fungera, har provat ett flertal gånger utan att lyckas, och då har jag följt instruktionerna i boken till punkt och pricka. Känner mig som en idiot när jag inte lyckas, men då vet jag att det är fler som har samma problem. Jag har ju en GT precis som du, och den har ju elstolar, men inte helläder Nappa, utan standard halvskinn.Synd att det inte fungerar, för det är onekligen en bra hjälp vid fickparkering.

Uppdaterat: 2012-12-06 10:46

"Snöskydd" är något som borde komma med alla bilar och bilmärken som säljs här i Norden. VW har även dom börjat ge ut dom då folk sätter fast egna pafflösningar o dyl. på grillen för att få värmen att hållas i bilen. En väldigt bra sak är också det att allt skit inte kommer så lätt in den vägen. Vissa 508:or har ju samma lösning som Ford har i åtminstone Mondeo, dvs. ett automatiskt skydd som hjälper till att sänka förbrukningen och skydda just på vintern. Konstigt att inte GT:n har den? Det är lite som med mössa på vintern, ska du verka dum eller bara se dum ut med mössan på? ;)

Den automatiska klimatanläggningen cirkulerar väl för mycket luften bara in i bilen så den manuella inställningen borde passa bättre? Vet att automatisk borde räcka men pröva gärna ändå? :)

Uppdaterat: 2012-12-06 10:48

Råkade ut för en underlig sak i början på veckan. Har en 508 GT. Hade kvällen innan ställt in motorvärmaren till morgonen därpå. När jag på morgonen kommer ut, ser jag direkt att värmaren inte startat. Låser upp med centrallåset och dörrlåsen öppnar sig, men backspeglarna fälls inte ut. När jag sedan ska starta bilen händer absolut ingenting. Inte ett ljud och ingenting tänds upp på instrumentpanelen. Försöker mixtra med att gå ur bilen och låsa och låsa upp, men inget hjälper. Sätter mig en stund och trycker på bromsen fram och tillbaks och den känns stum. Efter ca 5 minuter så startar motorn till slut ( och backspeglarna fälls ut). Det var runt 12 minusgrader ute, men batteriet var det inget fel på då innerbelysningen fungerade.

Någon som har räkat ut för det samma?

Uppdaterat: 2012-12-06 11:17

Kanske inte funktionen för nervinklade speglar har aktiverats? Hör den till GT automatiskt (har inte kollat)? Något som måste kopplas på av servicekillarna (om dom du kan, brukar tyvärr vara väldigt dåliga på programmering).

Till min 308 SW GT (2009) hörde den inte automatiskt till utan man måste köpa den skilt. Satt även själv en lång stund i bilen och trixade helt i onödan.

Uppdaterat: 2012-12-06 11:41

När man talar om trollen... Imorse ville inte min automatiska p-broms släppa, jag av-aktiverade den i menyn, startade om bilen och kunde släppa manuellt och åka till jobbet.

Ringde min ÅF för att fråga om uppdateringar Krille gjort och då jag angav mitt regnr såg att de ligger och "väntar" + en uppdatering till av nån mjukvara. Eftersom jag har leasingbil ligger nog papprena att jag borde komma in och får det fixat hos leasingbolaget. Så nu har jag bokat tid om två veckor för uppdateringar.

Vad gällde snöskyddet sa ÅF att det var två delar, dvs antagligen ett även för nedre grillen. Man plockar lätt bort dem själv till våren, enligt ÅF.

Ang speglar har jag inte heller minne på stolarna, kanske därför det inte funkar... Men det står inget i instruktionsboken att minnesstolar är ett krav. ÅF skulle kolla även det.

Uppdaterat: 2012-12-06 14:09

Första allvarliga problemet med min 508 GT dök upp idag tyvärr. Vi hade ner mot 20 minus inatt, och i förmiddags skulle jag skjutsa min son en sväng. Körde igång den elektriska motorvärmaren c:a 45 min innan. Skulle ha kört den lite längre egentligen, men jag glömde bort det. När vi kommer ut så är allt som vanligt, men när jag trycker på startknappen så tänder den bara till, för att sedan stanna, sedan är den i princip död. Ringer Peugeot Assistans, och de skickar bärgare. Det tar några timmar innan han kommer, så jag låter motorvärmaren sitta kvar, och går ut efter c:a en timme och provar igen. Död. Bärgaren dröjer så det hinner gå ytterligare en timme. Vi provar igen när bärgaren väl är på plats utan att få igång den Han vänder sin bärgningsbil för att släpa upp min 508:a, och jag hoppar in i bilen för att styra. Testar att starta igen, mest på skoj och då startar bilen hur fint som helst! Så han fick åka iväg utan bil på flaket. Har kört den ett antal mil nu på eftermiddagen utan några som helst problem, och inga felmeddelanden alls. MEN, jag fick en del intressant info från killen på Falck. Enligt honom så är tydligen Peugeot 508 den ABSOLUT vanligaste bilmodellen som han åker och hämtar!! Han skulle och hämta upp två st till efter att han varit hos mig!! Han hämtar flera stycken i veckan tydligen, och det är alla möjliga fel. Enl honom så har de enorma problem med någon databox, det kommer förmodligen gå ut någon kampanj framöver så vi får nya. Kändes ju sådär att höra tycker jag, mitt förtroende för bilen fick en allvarlig törn i alla fall. En i princip ny bil, som dessutom är helt nyservad skall väl starta även om den stått ute en natt i minusgrader!? Enl min ÅF så har de knappt haft några problem alls med 508:an sedan lanseringen, men det verkar ju inte stämma alls enligt killen som körde bärgaren. Annars gillar jag forfarande min bil skarpt, skulle förmodligen välja en likadan igen, men det som hände idag drog ner mitt betyg något snäpp.

Uppdaterat: 2012-12-09 17:54

Oj då det lät inte roligt! Konstigt att den startade efter en stund, då kan det ju inte vara i batteriet det hänger på... Om det är problem med databoxen så borde det ju bli något felmeddelande om du åker till din ÅF och kollar upp saken.
För nog ska bilen klara av lite minusgrader, även om det är 20- grader eller under det... Kan verkligen förstå helhetsbetyget fick sig en törn efter detta.

Uppdaterat: 2012-12-09 18:48
Pär

Knepigt om en bilmodell med bilar som knappt hunnit bli begagnade och som påståtts hålla en betydligt högre kvalitét än tidigare redan är bilen som bärgas överlägset mest enligt Falck?
Framtiden får utvisa hur mycket sanning det låg i Peugeots påståenden om denna kvalitétshöjning men bara det faktum att man tagit bort den 5-åriga nybilsgarantin bara drygt ett år efter man införde den bevisar tyvärr hur kortsiktigt man ser och det blir svårt att tolka det annat än att man själva nu tvivlar på kvalitén man tidigare lovade.

Uppdaterat: 2012-12-10 14:26

Hanzzon: ...eller så är det nån ekonom som fått bestämma, det är livsfarligt för alla företag. Jag kan rada upp hur många exempel som helst från mitt förra jobb. Det är mycket "pissa i byxan - tänkande", dvs det värmer först, men kommer surt efter....

Men, oavsett så verkar det som om Peugeot slarvat med vinterprovningen. Tyvärr är barnsjukdomar fortfarande alldeles för vanligt bland bilar.
Är det kanske så att det är dieselvärmaren som sprider spöken? Eller händer detta även på bensinare?

Uppdaterat: 2012-12-10 15:00
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Fick lite biverkningar idag, efter gårdagen totalstopp. Hade bilen i garage över natten och då startade den så fint så. Men det dök upp felmeddelanden i displayen som meddelade att det var något fel på elektroniken till dragkroken, samt blinkersen. Trodde att jag skulle få åka in med den till ÅF i alla fall, men efter ett ärende på morgonen (tandläkaren) så var de felmeddelanden jag hade borta. Så än en gång så har alltså min bil "självläkt". Skall nu åka hem från jobbet, spännande att se om den överhuvudtaget startar och om det dyker upp några felmeddelanden!

Uppdaterat: 2012-12-10 16:12

Spännande att inte veta om bilen startar eller ej, så hur gick det, kom du hem från jobbet i dag Krille?

Uppdaterat: 2012-12-10 18:26

Fantastiskt med en bil som lagar sig själv tycker jag. Själv har jag en "personlig servicetekniker" på verkstaden, men Peugeot har tagit konceptet ett steg längre verkar det som.

Nu borde i alla fall verkstaden se felkoderna i historiken så åk in med bilen så fort du kan Krille.

Uppdaterat: 2012-12-10 18:55

Tar tillbaka att den självläkte. Startade fint efter jobbet, men då var felmeddelandena tillbaka. Det är 2 st, det första säger: Trailer Connection Fault, Repair Needed, och det andra säger: Check Direction Indicators. Samtidigt lyser Servicelampan och det piper och tjuter till och från. Skitroligt! Får kontakta min ÅF imorgon så får vi se vad som händer. Bilen fungerar ju i alla fall.....

Uppdaterat: 2012-12-10 19:08

Undrar om det kan vara någon form av kortslutning i elen kring dragkroken? Och att denna kortslutning slog ut batteriet när du skulle starta bilen.....

Uppdaterat: 2012-12-10 19:12

Krille: Jag har fått precis samma felmeddelanden när jag kört med släp med glappig kontakt, så det låter inte osannolikt du fått kortis där. Backat mot nån snöhög kanske, eller dragit upp slask?

I senaste AMS finns för övrigt en läsarundersökning på 508:an där flertalet sagt sig ha problemfria bilar och betygen på bilen genomgående är bättre än konkurrenterna (Prius kvalade iofs inte in som konkurrent.... ;) ) Men jag kan hålla med om att vinterprovningen tycks ha slarvats lite med vilket erfarits av flera ägare.

Uppdaterat: 2012-12-10 20:18

Jag har kört Peugeot i många år, provat olika modeller, haft ett fel på över 20 år med märket, det var en strömbrytare som ballade ur 2004 på en 307:a.
På nästan 5000 mil med 508 har jag inte minsta klagomål, har bekanta som också kör 508, rullar på utan minsta problem, en har kört över 10 000 mil.
Frågade min säljare, en av dom i Sverige som sålt mest 508, enligt honom så är fel mycket sällsynt, han brukar vara ärlig och berätta då Peugeot tabbat sig. Min verkstad sa att hittills har dom inte haft minsta klagomål på 508, förutom spolarmunstyckena. Men som alla vet, hur dyr och fin en produkt än är, så finns det inget som säger den kommer leva problemfritt. Att mina bilar rullat problemfritt är ren tur, en bil är komplicerad, mycket som måste klaffa, lätt att någon komponent inte håller måttet och då kanske även påverkar andra komponenter.

Dom långa garantier som man ibland sätter, kan ju vara så att man köper en försäkring, Att fabriken garanterar 2 år, vid fel efter dom åren så ersätts eventuella problem av försäkringsbolaget, inget som vi kunder ser.
Det är väl som när TV säljaren vill sälja en förlängd garanti, det är inte handlarn/tillverkaren som står för den garantin.

Peggan

Uppdaterat: 2012-12-10 21:06

Mikrobrytarna i dragkroksstöpseln brukar vara ett problem på vintern, den kan fastna. Har inte hört om några databoxfel inte!?
Kom dragkroken från fabriken eller sattes den på plats här i Sverige? En jobbkompis hade ett jävla problem med sin dragkrok på Subaru Outback då elen hade kopplats felaktigt(!). Bilen betedde sej helt bra för det mesta men ibland så kom det alla konstiga felmeddelande man kan tänka sej. :)

Krille, glöm vad en bärgarkille har att säga till om, troligtvis hatar han franskbröd. ;)

Uppdaterat: 2012-12-10 21:17

Har fått en tid hos min ÅF imorgon. Det är bara att avvakta tills dess, så får vi se vad de kommer fram till. Det känns ju som att detta är någon slags följdeffekt av söndagens totalstopp. Har aldrig fått dessa felmeddelanden tidigare, men i princip direkt efter stoppet dök de upp. Har inte backat in i någon snödriva eller dylikt heller. Däremot har jag ju haft bilen inne i garaget hemma sedan strulet i lördags, och där håller jag uppvärmt till typ 3-4 plus om nu det kan ha någon betydelse, att det bildats kondens, eller fukt när bilen fått stå i plusgrader helt plötsligt. Fick dessa felmeddelanden när jag åkte hem från jobbet igår, och då hade jag släpkärra med mig, utan problem. Alla lampor på släpkärran funkade perfekt. Hade kvar felmeddelandena imorse också, på väg till jobbet men då hade jag ingen kärra efter. Återkommer med en rapport när jag hämtat bilen imorgon (förhoppningsvis). Skall åka till Eskilstuna idag, tur och retur. Får leva med att servicelampan lyser, och att det piper till ibland.

Uppdaterat: 2012-12-11 08:37

Peugo: Min dragkrok är avtagbar och monterad av min ÅF. Har använt den ett antal gången under det år jag haft bilen utan problem. Det fungerade även så sent som igår problemfritt när jag drog en släpkärra. Så det är nog inget montagefel på den skulle jag tro, utan snarare någon konstig form av reaktion på att min bil totalstrejkade i söndags morse (ej lördag som jag felaktigt skrev här ovanför). Men ett jordfel som flera inlägg varit inne på kan det ju vara, vi får se vad min ÅF kommer fram till imorgon. Jag lägger heller ingen större vikt vid vad bärgarkillen sade, ville bara vidarebefordra det för att se om någon annan här hört samma sak. Jag är trots detta lilla strul med felmeddelande fortsatt mycket nöjd med min 508 GT, tycker att det är en underbar bil! Dock ej utan fel eller brister, vilket väl är uppenbart. Men jag skulle nog med stor sannolikhet välja en likadan igen om det vore så.

Uppdaterat: 2012-12-11 08:47

Kan tänka mig att ägare av bilar från fjärran östern läser denna tråd med stort intresse, och triumferar "vad var det jag sa, bara problem!" ;-)

Peggan: säg inte såna saker, franska bilar krånglar och är dåliga, det är bara så... Eller så har du haft en enorm tur. Enligt somliga. ;-)

Uppdaterat: 2012-12-11 08:57
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det som är så sjukt med detta land är att så många har bestämt sig att vissa bilar är dåliga.... Ta tex så har jag hört att många har haft problem med storsäljaren Passat men då är det bara otur, sen så har Mercedes E-klass haft rostproblem men sådant pratar man inte om för den är så så otroligt bra bil ändå...
Men om en lampa går sönder på en Peugeot så är det bara franskt skit, i slutändan så tror jag inte en Peugeot bil har så mycket mera problem än andra märken, sen så kan man ju naturligtvis önska att dom gör mera vintertester än idag, nog för att man sett spionbilder av 508:an i Arvidsjaur men dom var kanske och vände bara.

Uppdaterat: 2012-12-11 09:49
Pär

Måste nog sätta upp Peugeot 508 på min lista över tänkbara bilar. Det verkar vara en underbar bil med bra komfort. Jag är helt säker på att det är bra kvalitet på bilarna också.

Uppdaterat: 2012-12-11 10:24

Håller med dig Peugeot-Pär om att skillnaderna till många andra Européiska bilmärken som VW inte är så stor som vissa vill påstå och i det läget får man nog en klart mer prisvärd bil hos Peugeot.
Däremot är det en stor generell skillnad mellan långtidskvalitén på tex en Peugeot och en Toyota vilket de flesta kvalitétsundersökningar världen över visar liksom mina erfarenheter som mekaniker och troligen även bärgningskillar, men Peugeot har ju andra egenskaper där man ligger klart bättre till än just kvalitétsområdet och köper man en ny bil säg var tredje år så hinner bilarna inte bli särskillt begagnade och man har kanske garanti under hela tiden och då är väl de låga nypriserna en klar fördel samtidigt som man får en komfortabel och fin bil med bra utrustning för priset!

Uppdaterat: 2012-12-11 11:52

I Finland var åtminstone en biljournalist förvånade att just Peugeot är en sådan bil som det körs med över 500000 km då de flesta redan är skrotade (enligt en undersökning).

Uppdaterat: 2012-12-11 19:47

Då har jag fått besked från ÅF, det är en krånglande databox av något slag (precis som bärgarkillen sade) som är boven i dramat. Min kontaktperson på ÅF var faktiskt ärlig och medgav att detta är ett vanligt fel på 508:an. De vet ännu inte exakt vad som händer med boxen egentligen, men sannolikt är väl kyla i kombination med fukt inblandat på något vis.Nu hade de raderat alla felkoder, men de rekommenderade ändå att bilen står kvar hos dem i väntan på en ny box. Tydligen är risken stor att bilen lägger av helt, och det kan tydligen hända under färd också. Så nu skall det plockas hem delar, och det verkar inte vara så snabbt gjort, denna databox är det stor efterfrågan på tydligen eftersom det är ett så vanligt fel. Så har jag lite missflyt så får jag inte tillbaka bilen förrän efter jul och nyår. Men det har vi inte sett ännu. Har fått ett mycket trevligt bemötande av min ÅF, inget att klaga på där. De beklagar verkligen det som hänt. Åker just nu en sprillans ny 208, och det får väl funka några dagar. Blir jag av med min 508 länge så har de lovat en större, mer familjevänlig lånebil av något slag. På sätt och vis lite roligt att prova något annat några dagar, och 208:an har ju riktig "handbromskrycka" och det kan ju vara lite småroligt när vi har sådant här väder.... Så var det med det, det blir inte alltid som man tänkt sig!

Uppdaterat: 2012-12-12 19:30

Stor efterfrågan behöver inte vara orsaken. Det räcker med att det är delar som inte finns i närlager, sedan tar det en "evighet" att få dom i land.

Uppdaterat: 2012-12-12 19:40

Fick tillbaka min bil idag, så det gick snabbt att få fram delarna! Nu håller vi tummarna för att den rullar problemfritt ett tag. God Jul alla bilfrälsta!

Uppdaterat: 2012-12-14 13:37

Ja det gick fort måste jag säga... Ja nu ska det nog funka som det ska igen får man hoppas :)
Tackar detsamma!

Uppdaterat: 2012-12-14 13:45
Pär

Vilken del var det frågan om till slut? Du har inte nummer på delen?

Uppdaterat: 2012-12-14 17:55

Helt enig med Pär.. Har snart hatt 508i 1år. Gått som en drøm.. Innan det hadde jeg en helt ny passat i 2 år.. Rena skitbilen..efter 4000 mil og massa besøk på verkstaden vart jag äntligen av med den.. Prøvade massa bilen men fall før 508. Tenke hmm fransk bil det har jag aldri tenkt kjøpe,,men med passaten ibakhuvet så tenkte jag att det kan ju inte vara sämre en den tyska skrammelkassan..tog chansen og prøvde den franska skönheten. Har inte ångrat mig en dag

Uppdaterat: 2012-12-14 19:16

En fråga till er som äger en Peugeot 508. Är den så tyst och komfortabel som jag misstänker? Vad är det mer som ni uppskattar med bilen och vilken motor och utrustningsnivå har ni? Några speciella tillval som ni uppskattar extra mycket?

Det vore riktigt intressant att få ta del av era åsikter då det verkar vara en riktigt trevlig bil.

Uppdaterat: 2012-12-14 20:33

Peugo: Tyvärr vet jag inte vilket artikelnummer den bytta delen har. Jag blev så överraskad när de ringde och meddelade att bilen var klar (trodde att det skulle ta mycket längre tid), så jag tänkte inte på att fråga. Någon form av databox handlar det om, med relä och grejor.

Rustan: Peugeot 508 är en väldigt tyst och komfortabel bil, speciellt med tanke på vad den kostar. Den är rymlig, både i kupe´n och i bagaget. Det går att köra dem väldigt snålt om man lägger manken till. Jag personligen har en 508 GT SW, allså en kombi. GT:n är "värstingen" i 508 familjen, och den har en 2,2 liters dubbelturbodiesel med 6-växlad automatlåda. 204 hästar och 450 Newton i vrid. Trevlig drivlina minst sagt. GT:n är väl utrustad från början, med Navigator, Webasto, Glastak, parkeringssensorer både fram och bak, eljusterbara sportstolar, mm mm. Det jag har valt till extra på min är 4-zons klimatanläggning (barnen har egna kontroller i baksätet + en liten display), avtagbar dragkrok, elektrisk motor och kupe´värmare, samt en välljudande JBL Stereo med baslåda och uppgraderade högtalare. Denna ljudanläggning är verkligen värd att betala extra för tycker jag, eftersom bilen går så tyst så den kommer till sin rätt. Sedan är ju bilen oerhört vacker tycker jag, både utvändigt och invändigt. Känslan i inredningen är inte långt ifrån Tysk. Nackdelar som jag upplever med bilen är att den är lite väl hårt satt i fjädringen, runtom-sikten är sådär. Jag är jättenöjd med min bil, även om den krånglat lite för mig nu i veckan. Hur de andra modellerna av 508:an är vet inte jag, har aldrig kört någon annan modell än GT. Men det kommer säkert Pär eller Norrmannen svara på här. God Jul!

Uppdaterat: 2012-12-15 10:32

Tack för svaret Krille.

Jag har bara sett bilen på stan och den är verkligen snygg.

Får man fråga vad du fick betala för din bil? Riktigt bra utrustning måste jag säga också.

Uppdaterat: 2012-12-15 11:22

Rustan:
Min bil gick lös på 321k. Enligt uppgift skall i alla fall GT:n ha blivit en skaplig slant dyrare sedan dess. Hur det är med de lite enklare versionerna vet jag inte. De har ju dessutom tagit bort den 5-åriga garantin som fanns när jag plockade ut min, och ersatt den med en 3-årig. Är du sugen på en 508 så kan jag ju inte annat än att rekommendera dig att åka till närmsta återförsäljare och provköra en. Jag tror inte att du blir besviken på upplevelsen. Nu har de ju funnits på marknaden ett tag, så nu kanske de börjar dyka upp som begagnade också.

Uppdaterat: 2012-12-15 14:28

Dyrare tror jag knappast med den prispress på bilar vi har nu:
http://www.blocket.se/stockholm/Peugeot_508_GT_2_2_HDi_Automat_4_95__Ranta_44266001.htm?ca=16&w=3

Eller:
http://www.blocket.se/alvsborg/Peugeot_508_GT_2_2_HDi_204hk_Tiptronic_Kampan_44259974.htm?ca=16&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Peugeot_508_SW_GT_2_2_HDi_204hk_Automat_44058197.htm?ca=16&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Peugeot_508_SW_GT_2_2_HDi_204hk_Automat_44058195.htm?ca=16&w=3

Uppdaterat: 2012-12-15 15:39

Det var som tusan Junkers. Billigare än jag trodde. Mycket bil för pengarna anser jag.

Uppdaterat: 2012-12-15 15:47
Krille skrev:

Det var som tusan Junkers. Billigare än jag trodde. Mycket bil för pengarna anser jag.

Inte jämfört med detta:
http://www.hedinbil.se/Mercedes-Benz/Bilder/HedinBil_SisjonGP121201.jpg

Uppdaterat: 2012-12-15 15:51

Jag kör 508:an SW och den är svart metallic, snygg men det dåliga med den färgen är att den är väldigt känslig för repor tycker jag... Annars så är jag otroligt nöjd med bilen, ångrar inte en sekund att jag vågade köpa en Peugeot.
Jag har MCP lådan som många tycker är svår att fungera på rätt sätt, men när man fått kläm på lådan så funkar den riktigt bra.

Det är 112 hk dieselmotorn som går riktigt snålt om man vill.
I utrustningsnivå så har jag Active som har allt man behöver för jag vill inte ha onödiga saker som styrs av elektronik som tex elektrisk handbroms, infälbara backspeglar m.m
Utöver standardutrustningen så har jag delläder med elstolar som jag tycker är viktigt i en modern bil, en sak som jag VERKLIGEN stör mig på att jag inte tog när jag köpte bilen är navigationen med head up display, kommer absolut ta det när jag köper mig en ny 508:a
Verkligen mycket bil för pengarna kan man kort och gått säga om bilen.

Uppdaterat: 2012-12-15 16:00
Pär