Vi Bilägares forum

Hämtat min nya Peugeot 508

Hämtat min nya Peugeot 508

Har nu snart kört min nya Peugeot 508 SW i 1 vecka och måste säga att det är verkligen en super bil, en tystare och mera komfortabel bil får man söka efter... MCP lådan börjar man komma igång med, tog mig några mil att bli vän med den men nu funkar det kanon.
Ska ni snart köpa ny bil så kan jag starkt rekomendera en ny 508 :)

Uppdaterat: 2011-05-15 18:55
Pär

Kommentarer

Lämnar in min GT på 2000-mila service nästa vecka, förutom service ska åf även se över vindbrus a-stolpar (finns ett åtgärdspaket), surrande ljud från nåt relä eller liknande i mittkonsollen, uppdatera ev mjukvaror, försöka bota lite knarr i mittarmstödet, kolla klonk från bakvagnen och försöka kalibrera regnsensorn (glasmästaren hade inget förslag på åtgärd, men verifierade att rutan är rätt). Sen blir det europasemester i Tyskland och Polen.
Är fortsatt mycket nöjd trots några smågrejer enligt listan till åf, det störigaste just nu är den nedsatta regnsensorfunktionen sen senaste rutbyte (det regnar ju friskt i sommarsverige...)

Uppdaterat: 2012-06-29 22:27

Limpo: återkom gärna om vindbruset från a-stolpen, detta upplever jag också vid lite högre farter, inget som stör supermycket mem finns möjligheten att få en ännu tystare bil blir man ju lite gladare.

Krille: jag har inget missljud från bakvagnen, så det kan ju vara så att du och din kollega fått stötdämpare med kvalitetsbrister.

Uppdaterat: 2012-06-30 12:42

2000-mila servicen avklarad, de hade bilen 2 dgr för att även åtgärda mina andra anmärkningar. Resultat:
- Åtgärdspaket för vindbrus genomfört (vet dock inte vad det innehåller, men går på garantin) men jag vet ärligt inte om det hade nån större effekt, min bil var rätt tyst innan men jag ville utnyttja om det kunde bli ännu bättre...
- Surrande ljud mittkonsoll är från klimatanläggningens spjäll och inget fel
- Knarr i mittarmstödet fanns det ingen lösning på, inget känt garantifel
- Klonk i bakvagnen hittade de ingen förklaring till eller åtgärd (fick du napp Krille?)
- Regnsensor fanns ingen kalibreringsmöjlighet av, så jag får tyvärr reklamera rutan hos glasmästaren, och hoppas de är samarbetsvilliga så jag får en Pilkington-ruta igen
- Justering av bakstötfångare gjordes som ett garantiärende
- Navimjukvara uppdaterades för att lösa problem med att klockan ibland nollställs, vilket är ett garantiärende. Dock hade jag samma mjukvara nerladdat från nätet innan så återstår att se om Peugeots nedladdning är nåt bättre... :)
Nu blir det snart semester, bra med nyservad bil tills dess!

Uppdaterat: 2012-07-04 23:19

Limpo.
Min bil skall in idag (5/7) efter lunch. Så vi får se vad som händer. Jag har i ärlighetens namn inga större förhoppningar om att de skall hitta något....

Uppdaterat: 2012-07-05 09:35

Jag hoppas att Peugeot har tagit till sig av vad ägarna tycker verkstäderna, och verkligen hjälper till.
Det har ju varit bristfälligt på vissa verkstäder...

Vore korkat om de slarvar bort kunder som annars kunde vara helnöjda med en trevlig bil.

Uppdaterat: 2012-07-05 09:53
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Då var bilen undersökt, med samma resultat som för Limpo. Ingen åtgärd alltså. De hade provkört bilen på en erkänt dålig vägsträcka, och sedan jämfört med en exakt likadan bil, fast i princip helt ny. De lät likandant. Så det ljud jag hör får jag helt enkelt leva med, och det är ärligt talat inga problem. Denna modell låter så helt enkelt. De har också hissat upp bilen, plockat av hjulen och känt över alla bultar, och det är inget som sitter löst eller är glappt. Det är nog jag som har för känsliga öron kanske.... Eller också är det så att bilen går så tyst att man reagerar på minsta lilla? Är också fortsatt mycket nöjd med bemötandet jag får hos ÅF, absolut inget att klaga på där.

Uppdaterat: 2012-07-05 15:45

Noterade en ny funktion jag fick i samband med servicen som måste vara nån mjukvaruuppdatering, nämligen att torkarna slår ett extra slag några sekunder efter man använt vindrutespolarna. Det känner jag igen från andra märken och har tänkt på att det saknades på 508:an, men nu fick jag det :)

Uppdaterat: 2012-07-05 21:33

Låter lite konstigt om alla skulle ha fått en stötdämpare från ett dåligt parti men har inte fått någon annan förklaring. Måste kolla upp saken ännu...

En sak jag glömt, har ni kollat att inte varningstriangeln sitter för löst? Be dom sätta något mjukt tejp el.dyl. på triangelhylsan.

Uppdaterat: 2012-07-05 21:36

Peugo.
Tack för tipset gällande varningstriangeln! Det skall jag kolla så fort jag kommer hem idag. Tanken har faktiskt slagit mig, att det kan vara något annat som orsakar det ljud jag irriterar mig på, att något ligger löst och skramlar där bak. Det låter faktiskt som att det skulle kunna vara så. Tänk om det vore så enkelt!

Uppdaterat: 2012-07-06 07:48

Peugo med flera:
Det funkade!! Jag plockade ur varninstriangeln och ett par andra grejor i bagageutrymmet som jag misstänkte kunde vara boven i dramat, (en avdelare i plast och ett täcklock vid baslådan)och det blev knäpptyst! Och då har jag provat bilen ordentligt, typ 18 mil till sommarstugan, varav c:a 5 km dålig grusväg. Så skönt och så lättlöst med facit i hand. Nästan pinsamt faktiskt, men till mitt försvar vill jag säga att ljudet jag störde mig på verkligen inte lät som något som låg och skramlade, utan mer som något under bilen. När jag kommer hem på söndag skall jag plocka tillbaka prylarna en efter en och köra uteslutningsmetoden, vilken det är som skramlar och lever rövare. Jag satt bara och njöt de 18 milen idag, över det faktum att ljudet faktiskt försvann!

Uppdaterat: 2012-07-06 22:22

Då var man hemma igen efter en 500 mil lång resa ner till Antibes i södra Frankrike, kan konstatera att bilen har gått super super bra och kan nog inte vara mera nöjd, bilen går hur stabilt som helst även i högre hastigheter som i Tyskland där man i snitt legat på 150-160 (var även tvungen att toppa bilen till 195) gick som ett strykjärn efter vägen sen i Frankrike så ligger man på 135 på motrovägarna och bilen går väldigt bra även där.
Förbrukningen ligger i Sverige på ca 0,62 och i Tyskland/Frankrike på ca 064-0,66 och det tycker jag är väldigt bra i dom hastigheterna. En sak som man verkligen tänker på när det gäller förbrukning är att man riktigt känner hur lätt bilen rullar i Tyskland, den som "flyter" fram och i sverige nästan bromsar på vägen.
Kan verkligen säga att det har varit en kanon trevlig bilsemester och flera lär det bli.

Uppdaterat: 2012-07-07 15:27
Pär

Här kommer en hälsning från Polen, där vi varit ett par dar.
Har kört en hel del tysk autobahn på vägen och bilen går hur bra som helst.
Att marscha i 180 går fint, och igår rullade vi i 232 en stund.
Har en snittförbrukning på runt 0,75 på resan.
Håller med Per om att bilen rullar lättare här på kontinenten än hemma

Över 150 orkar inte torkarna svepa riktigt, det blir för mycket lyftkrafter så det blir vatten kvar.
Vindrutespolarna har gett upp ungefär samtidigt, dvs de orkar bara till rutans nedankant.
Vindbruspaketet har nog gjort skillnad märker jag nu, men i 180 och uppåt brusar det rätt bra, däremot i baksätet är det väldigt tyst.
Vid servicen hävdade de att det inte gick att kalibrera regnsensorn, men efter det luskade jag ut på ett holländskt forum att man ska initiera om regnsensorn vid byte av sensor eller ruta. Och efter servicen har jag märkt en klar förbättring av känsligheten, så jag misstänker de initierade om den och det löste problemet i stort sett. Dvs rutbyte igen behöver nog inte bli aktuellt.

Uppdaterat: 2012-07-14 10:37

Visst är det roligt att få köra lite på riktigt för en gångs skull Limpo? Går fort och smidigt att köra i Tyskland, älskar att bila i landet på alla sätt.
Ska in med bilen nu snart på andra servicen och då ska jag ta upp det här med spolningen på rutan.

Hoppas ni får en fortsatt trevlig semester i Polen.

Uppdaterat: 2012-07-16 16:49
Pär

Låter riktigt trevligt med era turer Pär och Limpo, själv har jag varit i södra delen av landet och vänt, bilen går kalasfint. Förbrukningen på den nya är högre, kanske går ned efter fler mil, tankade fullt och körde sedan E4:an 8-9 mil med farthållaren på 140, drog 0,56. Har svårt att få den under 0,5 normal landsvägskörning, den förra drog 0,44 då den var ny. Rekordet var 0,4 på 70/90 väg, höll hastigheterna och inga omkörningar, räckvidd enl färddatorn 200 mil. MCP-lådan i min nya jobbar något lite sämre i stadstrafik, är "segare" än den förra.

Vindtjut hade jag runt vänster A-stolpe på min förra, jag klämde och bröt på alla lister och den blev tyst på första försöket. Minsta glipa där luftens väg hindras/ändras så kan det uppstå visselljud.

Peggan

Uppdaterat: 2012-07-18 10:06

Ja det var en mkt trevlg tur, kommer absolut bli flera.
Du ska se att förbrukningen går ner när bilen gått lite mera, men konstigt ändå att den förra drog mindre. Prata med din ÅF så kanske dom man göra en uppdatering på MCP lådan så kanske den går bättre i stadstrafik och drar mindre bränsle.

Uppdaterat: 2012-07-18 18:45
Pär

Hallå igen!
Däcken påverkar förbrukningen, men så länge den drar runt halvlitern så är jag nöjd, 5 cl hit eller dit hoppas jag överleva. Igår blev jag paff, fick ned den i 0,45, låg på 90-100, var lite stadskörning dessutom. Jag kör alltid på farthållaren, kör man utan den så kan man ju sänka förbrukningen något. Att lådan är segare kan vara inbillning från mig, gaspedalen har lite mer motstånd och man måste trampa lite hårdare, än i den förra. Man lyssnar och känner, försöker hitta det som är bättre, och det som kanske är sämre. Men jag måste säga att jag är grymt nöjd med 508:an, en helt underbar bil att färdas i, till mycket vettig peng. Får höra mycket positivt från dom som åker med, dom imponeras av stolar, komfort och utrymmet.

Peggan

Uppdaterat: 2012-07-22 08:58

Så sant så... några droppar här eller där spelar inte så stor roll. Jag kör också nästa alltid på farthållren, tycker det är mtk skönare än sitta på gas hela tiden.
Jag är också otroligt nöjd med min 508:a har nog inget dåligt att säga om den än så länge. Håller med att man får en otroligt bra bil för en vettig peng.
Jag är så pass nöjd att jag redan börjar planera för min nästa 508:a

Uppdaterat: 2012-07-22 09:05
Pär

Även hemfärden gick bra så vi kan se tillbaka på en lyckad bilsemester på ca 250 mil, där GTn fungerat superbt på det hela taget. Har inte räknat förbrukningen exakt men landade kring 0,75-0,8 tror jag. Autobahn är perfekt för bilen, men den drar ju en bit över litern över 160. Körde i ett 16 Gb USB stick med musik och det räckte och blev över under resan. Kan konstatera att kartupdateringarna till navin inte ligger i fas med verkligheten trots att jag updaterade med 2012- kartor innan avfärd, t ex hastighetsbegränsningar och en del vägavsnitt var inte uppdaterade. Tycker även att navin är fortsatt optimistisk vad gäller ankomsttid, man måste ligga i för att nå den tiden....
Köpte mig 2 par bra polariodsolbrillor och med dem på slipper man alla reflexer i vindrutan från centerhögtalare och ramen kring HUD-displayen. Tips till andra som stör sig på det...
Såhär snart efter ett år med GTn (1 Aug) är det bara att konstatera att jag är grymt nöjd, och tur är väl det för leasingavtalet löper tre år till. :)

Uppdaterat: 2012-07-24 21:56

Jo, jag håller med dig i sak Leifer. Men eftersom detta är den första nybil jag har så så är det intressant för mig hur det funkar och hur åf sköter sig osv, och jag vill gärna dela erfarenheterna med andra som är intresserade av bilmodellen, oavsett om det är leasing eller privatbil.

Uppdaterat: 2012-07-24 23:17

Känns GT:n stötig alls? Har nån jämfört GT och vanliga 508:an?

Uppdaterat: 2012-07-25 14:26

Roligt att höra att bilen gick bra på resan :) Det gick hur bra för mig också, bilen går väldigt stabilt och tryggt även i höga farter. Jag är också otroligt nöjd med bilen, så pass nöjd att jag funderar på att köpa en ny av samma modell till hösten/våren men då kommer jag ta ännu mera lull lull som navi, helskinn och xenon.

Uppdaterat: 2012-07-25 15:07
Pär

Nu har även jag varit iväg på en liten semestertripp med min 508 GT. Dock höll jag mig inom landets gränser, det blev runt 120 mil med hela familjen i bilen, och full packning. Är fortsatt mycket nöjd med bilen! Komforten är underbar helt enkelt. Snittade 0,65 och det efter en hel del köande i Halmstad när man skulle in från Tylösand till hotellet.... Den siffran är jag mycket nöjd med. Är som jag skrev fortfarande mycket nöjd med min bil, men allt är inte guld som glimmar. Jag tycker nog att GT:n är väl hårt satt i fjädringen, skulle gärna ha den något mjukare. Den är också förhållandevis vindkänslig, det stör jag mig på. Sedan reflexerna i vindrutan, från både HUD-ramen och centrumhögtalaren. Men där hade ju Limpo ett förslag på problemet, det måste testas. Håller med Limpo om navigatorn också, den känns inte helt uppdaterad trots senaste mjukvaran installerad. Annars uppskattas som sagt komforten, kraften i motorn, den underbara automatlådan, utrymmen i kupen och i bagaget, glastaket är minst sagt omtyckt av barnen i baksätet också. Och det är inte bara jag som uppskattar allt detta utan även barn och fru. Ha en fortsatt skön sommar alla!

Uppdaterat: 2012-07-26 22:51

Då kommer jag just från min andra service på 508:an och har även bytt ÅF eftersom dom var 1000:- billigare på Peugeot Väsby än i Kista, sen sä fick jag även 15% rabatt eftersom jag fick vänta länge på bilen, det är bra service tycker jag och slutnotan hamnade på 3200:- så jag är nöjd.

Medans jag väntade så var jag tvungen att prova nya Peugeot 508 RXH med dieselhybriden, den var hur trevlig som helst att köra, synd att man bara får dra typ 1000kg med bilen annars så skulle det nog stått en sådan på min parkering inom kort.

Uppdaterat: 2012-08-15 16:01
Pär

Absolut det ska jag göra :)

Uppdaterat: 2012-08-15 16:22
Pär

Fråga till Er som har en 508 med navigator. Har Ni testat att köra med navigatorn i Stockholm någon gång?? Jag har testat vid flera olika tillfällen med tre (!) olika 508 GT. Min egen, en kollegas och en lånebil från åf. Navigatorn får tokspel. Det har hänt flera gånger att jag skall åka mellan olika adresser i Stockholm och det har ibland varit bara några kilometer mellan dem. Ändå säger navin att det är typ 33 mil till resmålet och att resan skall ta 5-6 timmar! Som tur är så har jag en lös navigator (Navigon) ligger i handskfacket. Den blev över från min förra bil, så den fick följa med över till 508:an, trots att den har inbyggd navi som standard. På mindre orter typ Örebro, Norrköping, Västerås osv så funkar den inbyggda helt OK, men just i Stockholm inte alls.
En gång skulle kollegan och jag åka från Haninge in till stadsgårdskajen, och enligt bilens navi så var det typ 25 mil dit, och en restid på nästan 4 timmar. En annan gång skulle frugan och jag åka från ett parkeringshus i centrum, till hotell Stallmästargården. Dit hittade den inte alls, vi snurrade i över en timme i mörker och spöregn, åkte på cykelbanor, mot enkelriktat mm, helt efter navigatorns instruktioner...

Uppdaterat: 2012-08-16 10:28

Det var ju riktigt konstigt... Skulle åka förbi min ÅF och få dom fixa till det med uppdateringg eller något sådant.

Uppdaterat: 2012-08-16 13:55
Pär

Pär, jag har den senaste uppdateringen. Jag har pratat med åf, och den killen jag hade kontakt med har en GT själv. Han hade också varit i Stockholm och kört enligt navigatorn i bilen, och han gav upp till slut, hittade fram ändå på klassiskt vis. Han följde vägskyltarna istället.... Så det är något lurt med mjukvaran verkar det som. Jag är inte så förtjust att köra bil i Stockholm egentligen, men med en väl fungerande navigator så kan man slappna av på ett helt annat sätt tycker jag. Så det är ju synd att den inbyggda inte funkar, då får man ju upp direktiven i HUD-displayen exempelvis. Tur att man har en extra.

Uppdaterat: 2012-08-16 17:13

Det var väldigt konstigt att den bara "buggar" ut när du kör i Stockholm.... Skicka ett mail till Peugeot Sverige och berätta dit problem och se vad du får för svar av dom, dom kör ju säkert också GT med navi varje dag i Stockholm så något svar borde dom kunna ge dig tycker jag.

Uppdaterat: 2012-08-16 17:18
Pär

Jag har kört från Göteborg till Alvik, Slottet, Arlanda m.m och inte haft några som helst felvisningar i min GT. Som tur är, för Stockholmstrafiken är ju sådär kul.... :)

Uppdaterat: 2012-08-16 20:43

Limpo.
Skönt att din verkar fungera i huvudstaden! Jag vet inte om jag gör något fel när jag programmerar min ,men det tror jag inte. Jag programmerar ju den likadant som till alla andra städer och adresser jag åkt till, då utan några som helst problem. Jag har ju en annan, så det har ju löst sig ändå, jag tycker bara att det är lite konstigt det hela. Är det någonstans i Sverige man vill att det skall fungera så är det väl i Stockholm....

Uppdaterat: 2012-08-17 07:56

Körde nyligen i Stockholm med navigatorn igång och hade problem därför att jag inte bockat för att jag ville passera vägtullar. När väl det gjorts fungerade det bra.

Uppdaterat: 2012-08-17 16:54

Pratade nyligen med en snubbe med Navigation i sin 508 och han hade inga problem med missvisningar på körsträckan, så det är nog som Lars A säger har nog med bocka för Vägtullar så det blir närmaste vägen.

Uppdaterat: 2012-08-24 13:15
Pär

En bekant till mig har just köpt sig en Peugeot 508 Sw med 2.0 HDI motorn och 140 hk, han är väldigt nöjd med bilen dock så har han bara kört ca 100 mil än så länge med den. Han köpte en full utrustad bil med navigation och helläder, väldigt snyggt är det. Får se när jag träffar han nästa gång om han är lika nöjd.

Uppdaterat: 2012-09-08 08:07
Pär

Har passerat 1000 mil med nya 508:an, den funkar utan minsta problem, har dragit 0,52 i snitt, vilket är 4 cl mer än den förra. Körde igår en längre tur och följde skyltarna, 50-70-90 hamnade på 0,44.
Jag har en lös GPS av märket Navigon, den fick spel då jag var i Stockholm. En taxi-tjej sa, "kör rakt på så kommer du ut på Södertäljevägen". Jag programmerade min kära GPS, hamnade helt galet, fick svänga i varje korsning, in i smala gränder och runt, runt. Körde så i kanske 30 min, jag blev så ursinnig att jag tänkte slänga ut skiten på gatan. Jag startade om den, då kom jag rätt direkt, inga lustiga turer.
Då man använder GPS:en på vägar man känner till så ser man att det är väldigt mycket fel på kartorna. Man ska svänga in på vägar som inte varit i bruk på 10 tals år, och den hittar inte närmaste vägen o.s.v. Problemet beror på företagen som försöker rita kartorna, ska inte skylla på Navigon.

//Peggan

Uppdaterat: 2012-09-11 11:54

Roligt att höra att bilen går bra, och att ligga på 044 är superbra dock så var ju inte hastigheten så hög men ändå en bra siffra.
Ja det finns mycket som är bra med en GPS men ibland så blir man riktigt förbannad på dom, har själv fått en del raserutbrott på den, men ändå bra att ha i vissa stunder.

Uppdaterat: 2012-09-11 12:02
Pär

Nu har jag träffat min polare igen som köpte sig en Peugeot 508 SW 2.0 Hdi med 140 hk motorn, han är otroligt nöjd med bilen säger han, den har nu rullat drygt 500 mil och allt funkar super. Något som han gillar skarpt är Navigationen som gör mycket av helhetsintrycket av kupèn, det kan även jag hålla med om...

Uppdaterat: 2012-10-19 13:24
Pär

Har en kamrat som kör 2,0 manuell, han är också mycket nöjd, var nyss in på 2000 Service, helt problemfria mil. Han kör även 508 MCP Taxi, rullat drygt 9000 sedan i vår/vintras, inte minsta fel. Första Peugeot taxin i stallet, och dessutom första problemfria Taxin.

Själv ska jag ta med mig min kärra in på 1500 service nu i veckan, Spolarmunstyckena byttes tidigare, nu kan jag inte finna något att klaga på. Vinterhjulen är dithängda, få se om bränsleförbrukningen sjunker som på min förra 508:a.

/Peggan

Uppdaterat: 2012-10-28 11:15

Det är inte när bilen är ny som man kan yvas över att den är problemfri, när bilen är 3-5 år gammal och gått 10000 mil kan man börja se om en bil verkligen är problemfri.

Uppdaterat: 2012-10-28 11:24
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Visst har du delvis rätt i det Hackenbush, men det är ju faktiskt många bilar som har problem i början, som sedan kanske rullar problemfritt i många mil. Medans det sen finns bilar som börjar ramla sönder efter 10-20 000 mil, det är viktigt att sköta kärran. Man ska aldrig köpa en gammal bil där servicen är bristfälligt utförd, ej skött. Dom bilar som ej skötts enligt boken, har ofta betydligt mer problem efter några år.

/Peggan

Uppdaterat: 2012-10-28 12:04

Ja min 508:a går också hur bra som helst, inte ett problem än så länge, men kan inte beskriva hur nöjd jag är med bilen, roligt att din kamrat också är nöjd med sin 2,0 HDi så måste säga att den känns riktigt intressant val när man byter.
Sen så är det ju rätt att när bilen har några år på nacken så är det upp till bevis.

Uppdaterat: 2012-10-28 16:06
Pär

Jag är sjukt sugen på en GT, men den kostar mer i alla ändar, och sen blir jag säkert av med kortet:( Få se nästa år om jag byter igen, ska väl åka i den jag har över vintern.

/Peggan

Uppdaterat: 2012-10-28 18:28

Ska jag vara ärlig så har jag också börjat snegla åt en GT, den måste jag vara och prova och se hur den är att ratta, har hört mycket bra om den.
Men jag håller med dig, den blir ju inte billig i ägande och som du säger, kortet skulle hänga löst oftare.

Uppdaterat: 2012-10-28 19:14
Pär

Då var 1 500 servicen gjord, kostade 1 993:- inkl 1 liter spolarvätska som fylldes på.
Det var underbart att se hur väl killarna tog hand om bilen, då jag kom så öppnade dom porten, bara att rulla in på golvet.
Dom började med att tvätta bilen, spolade ordentligt i hjulhus o.s.v satte i rejält sittskydd, la skydd på golvet.
2 killar hjälptes åt, dom kollade upp bilen mycket bra, allt var perfekt, provkörningen utföll också till belåtenhet.
På kvittot står div uppgifter, t.ex kylarvattnet stoppar för -40°, sådant kollar jag aldrig, aldrig ens dragit upp oljestickan.
Känner mig mycket nöjd med bemötande och utförandet av servicen.

Peggan

Uppdaterat: 2012-10-31 18:15

Peggan: trevligt att höra! Man får verkligen hoppas att de fortsätter att göra såhär, även när kunden inte är närvarande. Peugeot har ju som så många andra en hel del att jobba på när det gäller kundnöjdhet i verkstäderna. Är bara rena dumheter att behandla kunder på något annat sätt.

Jag hade god erfarenhet av servicen när jag hade en ny Peugeot, men de vågade nog inte annat... ;-)
Nåväl, så var det också en mindre (Peugeot-)verkstad.

Uppdaterat: 2012-10-31 18:29
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Peggan var servar du din bil? För att få den tvättad var mig inte dåligt... Verkar vara en bra ÅF du har.

Uppdaterat: 2012-10-31 20:14
Pär

Det är ingen återförsäljare utan en fristående men auktoriserad Peugeot verkstad i Malung, AG Bilservice.
Det är en omtyckt och bra verkstad, han har långväga kunder, många från t.ex Stockholm passerar där på väg till Sälen.
Har även kunder från vårt grannland i väster, betydligt billigare på denna sidan gränsen.
Bilen tvättades av för det var snöslask, dom vill inte skita ned verkstaden och sig själva, det är ett tecken på att man är mån om att det ska vara rent och snyggt på arbetsplatsen, en välskött anläggning.

Jag vet en del verkstäder som man som Peugeot ägare bör undvika, det är där man finner missnöjda kunder, bilar som har problem. En verkstad med killar som älskar Peugeot är mån om att kunden ska vara nöjd man lägger ned lite själ i det man gör. Gäller alla arbetsplatser, en som älskar det han håller på med, han gör också ett bra jobb.

Peggan

Uppdaterat: 2012-10-31 21:27

Ja det verkar vara en kanon bra service ställe dom hittat... När man har vägarna förbi så kanske man gör en service där.
Ja man märker ganska så fort om dom tar hand om sina kunder, det är ju OTROLIGT viktigt att vara mån om sina kunder. Det är även något som man kan betala lite extra för eller köra dom där extra milen för att få.

Uppdaterat: 2012-11-01 14:02
Pär

På 80 talet hade vi ett märke i Sverige som folket ratade, kvalitén var inte den högsta, bilarna inte dom roligaste.
Men det var en kille som hade bensinmack ute på landet, han var mycket omtyckt, ställde alltid upp för sina kunder.
Han började sälja dessa bilar, sålde väldigt bra, har för mig han var bästa säljaren i landet, men är inte 100 på det.
Bra service, bra bemötande, det är A och O om man vill sälja en produkt.
Man har hört från bekanta i Stockholm hur illa dom blivit bemötta på olika bilanläggningar, man kan i stort sett be en kund flyga och fara, man vet att det står en ny utanför dörren och väntar. I mindre samhällen kan man inte göra så, då är det plötsligt tomt utanför dörren.

Peggan

Uppdaterat: 2012-11-02 08:17

Peggan:
Ja, inte nog med att de ofta är nochalanta, utan priserna är skyhöga i jämförelse.
Inte undra på att många från storsäderna passar på att serva bilen ute på landet...

Uppdaterat: 2012-11-02 09:04
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

I fredags fick jag ett samtal från min ÅF om att de ville ha in min bil för uppdatering av mjukvaran för ESP / ASR, någon mer som fått den uppmaningen?
Lämnade in bilen idag och bad om de nya spolarmunstyckena också, men det var tveksamt om de fanns i lager..
verkar inte som den uppgraderingen görs ofta, då borde de väl ha ett välfyllt lager?

Bad även om att de skulle sänka känsligheten på kupésensorerna för larmet ett snäpp till - Webaston lyckas fortfarande nån gång med att få igång larmet - lagom kul när man vaknar av det på morgonen!

Uppdaterat: 2012-11-19 08:35