Vi Bilägares forum

Hämtat min nya Peugeot 508

Hämtat min nya Peugeot 508

Har nu snart kört min nya Peugeot 508 SW i 1 vecka och måste säga att det är verkligen en super bil, en tystare och mera komfortabel bil får man söka efter... MCP lådan börjar man komma igång med, tog mig några mil att bli vän med den men nu funkar det kanon.
Ska ni snart köpa ny bil så kan jag starkt rekomendera en ny 508 :)

Uppdaterat: 2011-05-15 18:55
Pär

Kommentarer

Nu börjar tråden spåra ur igen. Denna tråd handlar om Peugeot 508 och allt som hör därtill, inte om Toyota.....
Har en liten fundering angående "en egenskap" i min 508 GT som jag undrar om Ni andra 508-ägare känner igen. När man startar bilen så är det ganska olika hur lång tid det tar innan stereon/navin/backsensorerna hoppar igång. Ibland startar allt omedelbart, och ibland hinner jag backa ut bilen ur garaget, och greja innan det startar. Är det likadant på era bilar? Det är väl som att starta upp en dator misstänker jag, men jag tycker att det är lite konstigt att det tar olika lång tid, det borde vara samma varje gång? Detta har ju ingen större betydelse egentligen, är bara lite nyfiken på om det är lika för alla, eller om det är just mitt exemplar som beter sig på detta sätt.

På måndag (16/4) skall bilen till åf, för byte av spolarmunstycken. Återkommer med en rapport om huruvida det blir en förbättring eller inte.

Uppdaterat: 2012-04-11 15:07

Blir det inte bättre så har dom gjort nåt fel. :D
Orginalen fungerar också bra ifall du har tillräckligt med vatten i blandningen.

Uppdaterat: 2012-04-11 15:49

Var beredd på att navigatorn i 508:an skulle vara bra mycket segare än den i 407:an efter allt jag läst om sega startider men tycker att den är lika snabb som 407:ans Navteq. Uppdaterade mjukvaran till 2.20 så fort jag fick den och har ungefär samma startider hela tiden under normala förhållanden, men det verkar inte vara mycket processorkraft i den..

- Det jag märkt är att har man haft ur USB minnet/lagt till filer, eller har en bränd CD i så kan det dröja bra mycket längre än vanligt innan allt startar upp, antar att om man avbröt den mitt i någonting när man vrider av den, t.ex. aktiva parkeringssensorer fram, navigering etc - så återupptar den nog allt vid uppstart med längre (varierande) startid som följd.

Uppdaterat: 2012-04-11 15:57

Har på min GT också upplevt att starttiden för stereo/navi/backsensorer varierar från gång till gång, men utan något mönster. Har uppdaterat navi-sw från 2.07 till 2.1 till 2.2 och viss förbättring mellan de två första mjukvarurna men som sagt det varierar fortfarande hur snabbt det går.

Uppdaterat: 2012-04-11 20:17

Något konsigt jag har är med stereon... tex om jag lyssnar på en kanal jag har lagrat på tex plats 1 och startar bilen dagen efter så har jag ljud när jag glöder men när jag startar bilen så försvinner ljudet fast stereon är på.. måste då trycka på lagrings knappen och ljudet kommer tillbaka... Litet problem men ändå lite irriterande!
Något annat som är lite irriterande är att något vibrerar när jag kör, låter som att ljudet kommer någonstans mitten på konsollen, ljudet låter lite som att gummi ligger och nöter mot varandra eller något sådant liknande ljud... Någon annan som har något liknande ljud?

Uppdaterat: 2012-04-11 23:23
Pär

Då vet jag att fler exemplar beter sig ungefär som mitt gör. Skönt att veta. Pär, jag hade ju också ett missljud under konsolen för ett tag sedan, men det självläkte faktiskt. Vi kan väl hoppas att ditt missljud försvinner också....

Som jag skrev i mitt förra inlägg så skall min bil in på verkstad på måndag för byte av spolarmunstycken. De skall då kolla om det går att uppdatera programvaran i bilen också. Jag vet faktiskt inte vilken version jag har. Jag har ju problem med att strömma Spotify, och min förhoppning är att det ev kan bli bättre efter en uppdatering, även om jag inte tror det. Problemet verkar ligga i själva mobiltelefonen, men det kan ju vara värt ett försök.... De sista dagarna när jag försökt BT-Streama Spotify så har det inte funkat alls... Max en låt innan det kopplar ner. I-lands problem, men ändå lätt irriterande att det inte funkar när funktionen ändå finns i bilen.

Uppdaterat: 2012-04-12 09:13

Krille:
Jag bytte spolarmunstycken imorse, och de nya är mer traditionella med 2 st "kulor" med hål som går att justera med en nål t ex. Verkstaden tog ca 45 minuter på sig och sa de justerade in dem för bästa sprutbild, men jag ska försöka justera om dem i eftermiddag för jag är inte jätteimponerad. De riktade en stråle mitt i siktfältet, inte så optimalt. Inser dock att det är knepigt att få till ett bra läge som varken träffar torkararmen eller underkant av huven, men men.... Uppdateringen funkar iaf bättre även i motorvägsfart, men som sagt, är inte helt nöjd än. Så jag skulle väl rekommendera dig att provköra med en mekaniker innan du åker från verkstaden.
Vad gäller navi SW så kan du kolla det genom att hålla Setup knappen intryckt nån sekund och sen leta i undermenyerna som kommer upp så får du infon.
Jag har försökt BT streama från min Blackberry men det funkar inte alls, oklart varför. Jag har lagt till den med Audio funktion och hittar telefonen via "source" men den skickar inte över ljudet till stereon utan spelar bara själv. Ska test med min Ipad nån dag tänkte jag, ifall den löser det.

Uppdaterat: 2012-04-12 11:39

Limpo:
Följde ditt tips, och vad jag kan se så har jag version 2.1. Tror jag i alla fall.
Det stod följande: RNEG2.1.G5 är det rätt tror du?
Det skall alltså finnas en version 2.2?

Testar i så fall att tanka ner den nya mjukvaran på måndag, så får vi se om blåtanden blir stabilare när man strömmar musik. Jag gjorde dessutom ännu en mjukvaruuppgradering av mobilen idag, och då funkade det i alla fall bättre än när jag åkte till jobbet imorse, men det kan lika gärna vara slumpen känns det som.

Uppdaterat: 2012-04-12 20:29

Japp, det betyder du har 2.1, och det finns en 2.2. Om inte din verkstad har den själva (verkstäderna verkar inte vara så snabba på mjukvaror) kan du ladda ner den på gpsunderground.com och ladda in den själv- så har jag gjort.
mvh Linus

Uppdaterat: 2012-04-13 09:42

Tack Linus!
Vet du vad som skiljer 2.1 och 2.2?

Fick du någon bättre ordning på spolarmunstyckena efter att du labbat lite själv?

Trevlig helg!

Uppdaterat: 2012-04-13 11:31

En del har upplevt att uppstarten går fortare som sagt, och andra saker som nämnts som förbättringar i v 2.2, är "förberedelse för andra språk", samt att det nu går att gå förbi Z i adresslistan/telefonlistan och komma till A direkt.
Jag hann inte pilla med spolarna igår, får bli i helgen.

Uppdaterat: 2012-04-13 19:41

Nu har jag medelst lång synål justerat om munstycket på förarsidan och det tog ett antal försök innan jag fick till nåt som verkar vettigt. Återstår att testa i olika väderförhållanden och farter hur bra det blev.

Uppdaterat: 2012-04-14 20:42

Verkar som att bilen har lagat sig själv när det gäller missljudet... För när jag körde från Trollhättan hem till Stockholm så var ljudet borta... hoppas det inte kommer tillbaka för när bilen är så pass tyst så stör man sig över missljudet.

Uppdaterat: 2012-04-15 19:29
Pär

Pär.
Se där, det finns tydligen fler 508:or som självläker... Hoppas ditt lilla missljud inte kommer tillbaka. Det har inte mitt gjort ännu så länge i alla fall.

Har idag fått mina spolarmustycken utbytta, och kan redan säga att det är en klar förbättring jämfört med originalet. Men som Linus skrev här tidigare, så kanske man får göra några små justeringar själv innan man är 100% nöjd. Nu är det 4 (2 ur varje munstycke) separata strålar som träffar betydligt högre upp på rutan än tidigare och med bättre tryck känns det som. Nu har jag inte provat i högre hastighet än 70, men det verkar lovande.

Sedan fick jag också den senaste mjukvaran nertankad, och tro det eller ej så fungerade blåtandsströmningen av Spotify utan avbrott på väg från åf till jobbet! På första försöket. Slump eller inte lär väl visa sig.

Uppdaterat: 2012-04-16 10:53

Hej alla! Länge sedan jag lämnade något avtryck i denna tråd.
Gjorde första "långresan" med hela familjen och mycket bagage i min 508 nu i helgen som gick. Har tidigare mest åkt ensam i bilen, eller kortare sträckor lokalt med familjen. Kan konstatera att det är även en mycket trevlig semesterbil. Rymlig, både i bagageutrymmet och i kupen. Glastaket är synnerligen uppskattat av barnen! Drog båt i helgen, och det märks knappt att man har släp efter, GT:n är ju björnstark! Uppgraderingen av spolningen blev en klar förbättring. Har fortfarande problem att strömma musik via min Sony Xperia tyvärr, trots att jag gjort alla uppdateringar man kan göra. Den är stabil på vägen, men tyvärr något vindkänslig. Skulle också uppskatta om fjädringen var något snäpp mjukare. Ingen fara egentligen, men ibland upplever jag den som lite i stummaste laget. Det kan också bli ganska störande reflexer i vindrutan, när solen ligger på i "fel" vinkel. Annars är det frid och fröjd, inga fel har jag haft, den rullar på som en klocka, och har snittat 0,66 enligt färddatorn. Är fortfarande alltså mycket nöjd med mitt bilval, och skulle utan tvekan välja likadant igen!

Uppdaterat: 2012-05-21 16:02

Roligt att höra att den funkar när hela familjen är med och åker... Efter midsommar så ska min 508 verkligen få smaka väg för då ska vi köra ner till södra Frankrike till Antibes och lite lite andra ställen efter vägen, kommer bli över 500 mil så det ska bli spännande att se hur den resan kommer gå. Sen när det gäller störande reflexer i framrutan så har jag också märkt de ibland, dock inte så störande men ändå att man tänker på det.
Ska också fixa till det med spolarmunstyckerna men har inte riktigt haft det med det än, men ska göra det nu under sommaren.

Uppdaterat: 2012-05-21 20:45
Pär

Pär.
Försök att få dina spolarmunstycken utbytta innan du drar till Frankrike! Du lär ju få hela vindrutan full med döda insekter på en sådan resa, och då är det ju värdelöst om spolningen inte funkar som den ska. Om jag vore du så skulle jag också lägga på ett extra vaxlager i fronten och på backspeglarna på bilen innan, annars får du gno som en galning när du kommer hem, för att bli av med alla döda insekter. Min är nyvaxad (Sonax flytande hårdvax), och den var lätt att få ren efter helgen resa. Det satt en och annan fluga i fronten kan jag säga, syns naturligtvis mer på min eftersom min är vit. Ha en riktigt trevlig resa! Som Leifer skrev, återkom gärna med någon typ av reseskildring, det vore roligt att läsa.

Uppdaterat: 2012-05-22 09:38

leifer det kan jag absolut göra :)
Brukar köra ute i Europa ganska så mkt (Mest Tyskland) och då tankar jag alltid V-Power diesel eller Premium som den heter på vissa ställen och märker att bilen drar mindre bränsle och så tycker jag bilen mår bättre av den högre enerighalt som finns i bränslet.
Men det roliga är att alltid när jag kör på färjan så tankar jag alltid fullt med V-Power diesel och märker att bilen tar mera bränsle här hemma i Sverige igen och då kör man mkt lugnare här, tror det beror på att vi har "tung" rullad asfalt här.

Det tycker jag Transportstyrelsen har något att fundera på... Få fram en tålig lättrullad asfalt till sverige.

Uppdaterat: 2012-05-22 14:32
Pär

Peugeot-Pär:
Jo, du har en poäng där. Tester har visat att förbrukningen ökar 3-4% (eller var det cl..? Minns inte) om man kör nere i de skrovliga rännorna på vägen, istället för den slätare asfalten vid sidan av rännorna.

Jag brukar köra där det bullrar minst, dvs vid sidan av rännorna. Om det nu finns nån sån...

Uppdaterat: 2012-05-22 14:37
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Krille!

Det har du rätt i, borde åka förbi och få munstyckena fixade innan vi åker.
Jag har gjort en lackkonservering på bilen där jag även gjorde en behandling på alla rutor och speglar på bilen, brukar alltid göra det på mina bilar.
Bilen är väldigt lätt att tvätta och skitet sitter inte så hårt det som väl fastnar, sen att behandla rutan är guld värt, behöver nästan inte använda vindrutetorkarna när det regnar för det fastnar aldrig på rutan.
Bor du i Stockholms regionen så kan jag starkt rekomendera Waxdepån i Arninge (Täby) dom är sjukt duktiga och noga på jobbet dom gör.

Uppdaterat: 2012-05-22 14:38
Pär

Håller med Jes_ Det är inte bra asfalt vi har här i Sverige så nog är det den största boven i dramat!

Uppdaterat: 2012-05-22 17:07
Pär

Absolut leifer det har du rätt i... Men frågan är om dom skulle göra något att komma fram med någon bättre asfalt? Dom har ju börjat med tyst asfalt på små sträckor på vissa ställen, undrar om bilen rullar lättare på den typen av underlag då?
Man borde höra efter om det pågår någon forskning på asfalt i landet.

Uppdaterat: 2012-05-22 19:55
Pär

Min GT rullar också på bra, snart 1700 mil så servicen närmar sig. Ska också neråt Europa om en dryg månad med början i södra Polen. Kan tipsa om gpsundeground.com där man kan ladda ner kartuppdatering till navin. Bra tips med vax i fronten, min ser inte så fräsch ut efter 120 mil svensk motorväg nu i veckan. Blir dessutom att boka vindrutebyte nr2 efter ett nytt stenskott och rejäl spricka. Det "ordnade" sambon imorse på väg till jobbet...

Uppdaterat: 2012-05-25 19:05

Fråga! Ni som kör 508, och framför allt GT SW, upplever ni bakvagnen/hjulupphängningarna bak som "klonkiga"? Jag har kört min GT i snart 1000 mil nu, och tycker att det klonkar och smäller rejält, framför allt höger bak. Är lite osäker, men jag tror inte att det lät så från början, eller att det låtit så i de andra GT-bilar jag kört. Om det gjort det, så borde jag ha reagerat tycker jag. Man hör detta klonkande/slammrande ljud när man kör över minsta lilla ojämnhet, eller grop. Nu när jag hör detta, så kan jag inte släppa det, och kanske förstorar jag upp det till en större grej än det är. Jag stör mig något fruktansvärt på detta ljud! Lite märkligt, bilen har ju som skrev bara rullat knappa 1000 mil, det borde inte låta illa redan..... Kan ju vara något som släppt bara, som det räcker med att dra till? Skall ta en tur förbi min åf så fort jag kan så får de titta och lyssna. Någon som känner igen detta?

Uppdaterat: 2012-06-08 21:24

Jag har då inte hört något på min 508:a har dock inte GT:n utan e-HDi motorn... Men jag skulle absolut köra förbi din ÅF och be dom prova och se om dom hör samma sak... Kan vara bra med "nya" öron när du stör dig på ljudet för då brukar det lätt kunna bli värre än det kanske är.

Uppdaterat: 2012-06-08 22:13
Pär

Är det samma bakvagn på alla versioner av 508an? Hur som helst även jag har e-HDi motorn, och min bakvagn är lika stum och fin som när jag hämtade ut den!

Uppdaterat: 2012-06-08 23:16

Vet inte riktigt hur det är med bakvagnen, vet dock att dom inte har samma framvagn. Samma här zipfer min är lika fin som när jag hämtade ut den och är nu snart 2000 mil sedan.

Uppdaterat: 2012-06-09 08:57
Pär

Krille: Stötdämparen är sönder (D.O.A.), få den utbytt på garanti så är bilen tyst igen. Troligtvis fungerar stötdämparen så alla test klara den galant men är ändå i princip sönder. Bakvagnen borde vara den samma i alla.

OT: Peugeot 208:ans fjädring känns nästan lika fin som 508:ans.

Uppdaterat: 2012-06-09 09:27

Krille: Jag har faktiskt också tänkt på ett visst klonkande från bakvagnen som jag inte upplevde när bilen var ny. Min GT SW har gått drygt 1700 mil nu och ska snart in på 2000- milaservice. Ifall du får reda på nåt så skriv gärna.
Fick bytt vindruta nr2 i fredags och det monterades en Sekurit Saint Gobain denna gången, orginal och vid första bytet satt Pilkington. Jag tycker känsligheten på automatläget på vindrutetorkarna har försämrats i och med detta senate byte tyvärr, den reagerar knappt på duggregn och lite för långsamt i mer ihållande regn.
Nån annan som upplevt samma? Ska höra med ÅF om de kan justera eller kalibrera vid servicen.

Uppdaterat: 2012-06-10 23:13

Fick bra bud på min 508 1,6 Hdi MCP som rullat drygt 3000 mil, så i morgon hämtar jag ut en ny. Den har gått mycket bra, ekonomisk, kvalité, komfort, utseende, mycket bil för pengen.
Snittförbrukningen hamnade på 0,48, som mest har den dragit 0,53 en tank.
Spolningen på rutan är det ända negativa, inte tillstymmelse till andra problem.
Tyst och fin i karossen, inget oljud i bakvagnen.
//Peggan

Uppdaterat: 2012-06-11 16:23

Trevligt peggan... blir det med samma motor denna gång? Själv så byter jag när bilen är ca 3 år och då luter det åt 163 HDi motorn med vanlig automatlåda, kommer även ta Navigation då för det saknar jag lite ändå. Vad är det för utrustning på nya 508:an?

Uppdaterat: 2012-06-11 16:46
Pär

Ja du Pär, det blev en likadan igen, SW 1,6 Hdi MCP men denna gången med Allure paketet, hade en Active. Jag tänkte ev. handla en GT, eller med 163 motorn som du nämner, kanske blir nästa gång;) GT:n är egentligen mycket prisvärd om du börjar plocka på utrustning på 163:an.
//Peggan

Uppdaterat: 2012-06-11 18:11

Stort grattis till den nyare 508:an... 1,6 e-HDi med MCP lådan är riktigt trevlig på alla sätt, speciellt när man ska tanka. Jag har också Active paketet men då med delskinn och justerbara el stolar och svart metallic. Sen så har jag även lagt in Webastovärmare som inte går att få från fabrik när man köper till MCP lådan.

Håller med, vill man ha mkt utrustning så är GT:n bästa valet för börjar man plocka på utrustning på 163hk så blir den lika dyr som en GT.

Uppdaterat: 2012-06-11 18:25
Pär

Tack Pär:)
Ja, bilen är mycket trevlig, det var en man som läste tester om 508 med MCP, en sådan var helt ointressant, skulle han aldrig köpa. Men efter provkörning så blev det affär direkt, han tycker det är den bästa bil han haft, har bl.a haft V70 och MB. Bra att han tog en provtur och inte bara litade blint på motorpressen.
//Peggan

Uppdaterat: 2012-06-11 19:24

Du får berätta hur det går med nya 508:an... När är det leverans?
kan inte annat än hålla med, tror det är bästa bilen jag ägt och då har jag haft många nya bilar av olika slag, men detta är min första Peugeot och känns som jag hittat mitt märke.

Uppdaterat: 2012-06-11 19:35
Pär

Jes_ : Det förstår jag också och antar glasmästaren därtill. Har du någon källa på att en Sekurit ruta inte skulle vara anpassad som en Pilkington?

Uppdaterat: 2012-06-12 13:10

Hej, Har nu haft 508 i ca 1mnd. âr grymt nöjd. Ångrar inte en sekund at jeg gjorde mig av med passaten 2010 modell. Men en sak som jag inte er helt nöjd med er servo. Sett at det sitter en elektonisk servopump i den. I bland upplever jag i låg fart at den små henger litt.Någon annan som opplevd det?

Uppdaterat: 2012-06-13 14:12

Vad roligt att höra... Vilken motor var det du hade igen? vad det e-HDi motorn eller var det HDi med manuell låda? Det du känner med servon har jag inte upplevt på min... .

Uppdaterat: 2012-06-13 16:42
Pär

HDi med manuell låda.

Uppdaterat: 2012-06-14 10:13

Hämtade ut den nya i tisdags, har nu kört 40-50 mil och den håller ihop:)
Pär, du har delskinn i en Active, kanske lika stolar som i Allure?
Jag sitter skönare i den nya, stolarna mer skålade, jämfört med min Active med tyg.
Bilen går underbart fint, precis som den förra, bara lite mer lullull och bättre sittkomfort.
//Peggan

Uppdaterat: 2012-06-14 10:58

Ok trevligt osloswed :)

Yes är nog ganska så lika stolar, dock inte helt likadana. Annars så är det ju lite mera lullull i Allure utrustningen. Du får berätta hur det går med nya bilen :)

Uppdaterat: 2012-06-14 15:35
Pär

Osloswed hur är den manuella lådan i din 508:a? Jag börjar bli sugen på en manuell 508:a vet dock inte vilken motor än men diesel blir det då säkert.

Uppdaterat: 2012-06-15 11:35
Pär

Den manuella lådan er riktigt bra...Trivs skitbra med den. Den är 5 växlad men saknar inte 6 växlen men så bor jag i ett land med max hastighet på 100km. i tillägg slipper du start/stopp vilket jag inte var nøjd med i passaten.

Uppdaterat: 2012-06-15 12:44

Ska kolla lite bättre på den, verkar trevlig och så är det Webastovärmare från fabrik och det är ju bra... Har kollat och skulle kunna plocka ut en väldigt bra utrustad för 270.000 och då är det stora navin, helskin och xenon. Så det lockar verkligen kan jag lugnt säga.

Uppdaterat: 2012-06-15 12:59
Pär

Har en SW 2.0 Allure med den manuella 6 växlade lådan, finns inget att anmärka på där, korta distinkta lägen och 6:an är en riktig överväxel. Det är den snålaste konfigurationen av 508:an på landsväg (0,4l/milen mot 1,6 e-HDi:ns 0,41...)
Jag valde att fullutrusta Allure´n istf. en GT då jag inte ville ha den törstigare 2,2:an eller automatlådan - det blev ju samma pengar, däremot hade jag gärna tagit GT:n för den kaxiga aktern med synliga utblås....

Uppdaterat: 2012-06-18 06:53

Är själv lite sugen på en 2.0 HDi med just den 6 växlade mauella lådan... Verkar vara trevlig motor. Roligt att höra att lådan är bra, var det jag var osäker på men nu hör jag att den är bra, ska kolla upp den bättre.

Uppdaterat: 2012-06-18 11:52
Pär

Är nu hemkomna från en trevlig midsommar uppe i Luleå och åter hemma i Sundbyberg efter taxi från Arlanda... Nu ska bilen packas och resan mot Antibes på Franska rivieran på ca 500 mil tur/retur. Det ska bil spännande att se hur Peugeoten kommer klara av denna resa.

Uppdaterat: 2012-06-26 21:19
Pär

Jes: funderar på det du skriver. Det där borde ju glasmästarna lära sig att göra, då funktionen på regnsensor påverkas olika av olika rutor.

Måste byta ruta på bruksbilen, ska bli spännande att se hur den sensorn beter sig. Idag funkar den utmärkt. En av de bästa finesserna som finns, tycker jag!

Uppdaterat: 2012-06-27 11:22
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Instämmer med tidigare talare, trevlig resa Pär!
Personligen har jag nu fått en tid hos min ÅF (nästa vecka), de skall titta på det slamrande ljud som jag upplever kommer ifrån höger hjulupphängning bak. Provkörde kollegans exakt likadana bil igår, och den lät nästan ännu mer. Så de kanske låter så här, det får man väl leva med i så fall. Tycker dock inte att detta ljud fanns när bilen var ny, det borde jag reagerat på. Det borde inte låta som det gör tycker jag, när man kör över ojämnheter i underlaget. Det är till och med så att min fru har reagerat på ljudet, och det hör inte till vanligheterna!

Uppdaterat: 2012-06-29 12:13

Peugeot tillverkar själv sina stötdämpare och det har tyvärr på senaste tid varit kvalitetsproblem med dessa. Vet inte med 100% säkerhet om det är frågan om dessa i detta fall. Stötdämparen kan fungera hur bra som helst i testerna men är ändå sönder inuti.

Uppdaterat: 2012-06-29 18:47