Vi Bilägares forum

Hämtat min nya Peugeot 508

Hämtat min nya Peugeot 508

Har nu snart kört min nya Peugeot 508 SW i 1 vecka och måste säga att det är verkligen en super bil, en tystare och mera komfortabel bil får man söka efter... MCP lådan börjar man komma igång med, tog mig några mil att bli vän med den men nu funkar det kanon.
Ska ni snart köpa ny bil så kan jag starkt rekomendera en ny 508 :)

Uppdaterat: 2011-05-15 18:55
Pär

Kommentarer

Du kommer garanterat bli nöjd... Bilen går väldigt tyst och behagligt med vinterdäcken :)

Uppdaterat: 2011-10-27 20:27
Pär

Angående Franska bilar och dess usla kvalitet.
De flesta synpunkter om Franska bilars ges oftas av ägare till bilar av annat ursprung än Frankrike, mera sällan av ägare till Franska bilar. Detta går att tolka så att folk i allmänhet lyssnar mera till synpunkter och "skvaller" om Fransk kvalitet än att själva äga någon erfarenhet av hur det förhåller sig.
Själv har jag kört Peugeot sedan 1976 och varit ägar till många modeller med både bensin och diesel motorer. Under dessa år har jag vid endast ett tillfälle besökt en verkstad för att åtgärda fel, servicetillfällen undantagna.
För mig betyder detta bra kvalitet.
Ser ofta bilverkstäder för andra sk kvalitets-märken överfulla med verkstadsbesökar, kanske för enklare småjusteringar eller påfyllning av olja eller något annat som inte är relaterat till kvalitet.
Verkstäder har ju så så mycket att erbjuda sina kunder utöver att laga "trasiga" bilar, vad vet jag, så kan det ja vara.

Uppdaterat: 2011-10-31 19:20

En kommentar till om franska bilar och dess kvalitet.
På sextiotalet kom de första Japanska bilarna till Sverige, kommer inte ihåg vad de hette, vad jag däremot kommer ihåg var dess kvalitet. Den var usel eller värre.
I dag har Japanska bilar bra eller t.o.m god kvalitet. Japansk bilindustri har alltså gjort ett stort framsteg kvalitetsmässigt.
Belackarna som nedvärderar Franska bilmärken har med all önskvärd tydlighet stannat kvar i sextiotalet då Franska bliar hade en del övrigt att önska. Det sker framsteg även för den franska bilindustrin det ser vi i dag. Bilar med hög kvalitet till bra priser.
Något att tänka på är att tex Peugeot har en omsättning på mer än 54 miljarder, vad omsätter Volvo? En sk kvalietesbil. Saab ska vi bara inte nämna, sedan finns en del småtillverkare, Bmw, Merceders, osv.
Det är inte så svårt att inse att Franska bilar har god kvalitet, smarta lösningar som andra gärna tar efter. Se bara på Peugeot och Citroen:s design den har slagit igenom i hela bilvärlden, t.o.m Vw koncernen har följt deras exempel på formgivning, tur är väl det.

Uppdaterat: 2011-10-31 20:48

Inte kan man heller anse att VW har haft kloka kamkedjelösningar. Borde klara sej utan ser vice men då dom inte i praktiken gör det så är det ett helsikes jobb att byta ut delar då motorutrymmet ser ut som det gör (kostar en massa pengar). Dubbelkopplingslådorna är också helt tokigt konstruerade, har nån tillverkar fått en låda att hålla ännu (har inte hört om en sån ännu)? Peugeot 207 har ju ansetts vara en kvalitetsbil i utländska statistiker. Viktigaste är, enligt mej, att inse att alla biltillverkare gör bilar som går sönder, har idiotiska lösningar, etc. Det är inte så stor skillnad på den verkliga kvaliteten än vad olika tester och statistiker tycks visa. Man bör våga köpa en bil som man faller för, har man otur så klarar man sej vanligtvis i slutändan med relativt lite stålar. Men det är ju alltjämt lättare att skratta åt fransmännen än tyskarna fastän det inte är någon skillnad på tysk och fransk noggranhet i verkligheten.

Uppdaterat: 2011-11-01 09:20

Njaaaa "PeugeotAxel"...det är ju väldigt kul att du själv inte har haft några problem med dina bilar vilket borde te sig väldigt unikt. ( oavsett vilket märke som avses )

Håller inte alls med dig om att Japanerna hade dålig kvalite på sina bilar på -70 talet utan snarare precis tvärtom.
Franska bilar var då absolut sämst om man lyssnade på dess ägare ( eller dess grannar,bekantas familjer o.s.v )
Att bilar sägs vara dåliga finns det en anledning till även om våra kära "Svenska fabrikat" alltid har fått stå orörda i sin skyddade verkstad ....men ändå så anser jag att ingen rök utan eld!

Nya Franska bilar har dock gjort en fantastisk resa och är inte längre så dåliga som det sägs men får som sagt leva med forntiden.
Det samma gäller för Mercedes,Bmw och Audi med den skillnaden att deras resa istället går bakåt!
Japanerna är dock jämförelsevis fortfarande bra (bäst?) men med en allt mer tilltagande teknik så halkar även dessa annars så klart lysande stjärnorna ner ett par steg. ( dock utan för den sakens skull tappa sin ledning )

Du pratar om små företag som Bmw och Mercedes men Bmw omsätter drygt 51 Miljarder Euro och har drygt 96000 anställda,...detta att jämföras med PSA Groups drygt 54 Miljarder Euro och 204.000 anställda.
Småföretag för mig är något helt annat!

Problemet blir just anser jag när någon favoriserar ett märke långt bortom dess verklighet och dessutom kastar skit på andra fabrikat.
Mina erfarenheter utav Franska bilar så här långt är blandat ....Varken bättre eller sämre alltså!

Uppdaterat: 2011-11-01 12:37

Jag har kört franskt i femton år (Citroën, Peugeot och Renault) och det har gått väldigt bra!
Bara tuta och köra och göra vanlig service.

Uppdaterat: 2011-11-01 15:58

Leifer, Nja VW:s kamremsintervaller har inte alltid varit minst 12 000mil eller hållt bra, på flera VW-modeller finns faktiskt ingen bytesintervall alls från VW utan remmen ska bytas "vid behov" hur man nu kan komma på nått dummare och osäkrare.
Vi har för övrigt en VW Golf-01:a som bara gått 9200mil utanför vårt jobb nu där kamremmen gått av och det alltså är "slut" med motorn, inte heller denna bil har någon bytesintervall eller några årsintervaller rekomenderade överhuvudtaget från VW men man rekomenderar en första kontroll efter 9000mil oavsett år (vem som nu vågar säga hur länge till remmen kommer att hålla), kan tillägga att bilen precis skulle in på sin 9000-mila service men det blev tyvärr för sent då man körde 200mil över. Sorry att jag infekterade Peugeot-tråden med lite VW-information som jag kännde att jag måste förmedla till Leifers inte helt korekkta uppfattning i frågan. :)

Uppdaterat: 2011-11-02 00:29

Roligt att läsa senaste testet av miljökombi bilar i Aftonbladet Bil.

Att se Peugeot 508 SW slå VW Passat är verkligen roligt att se, är nog inte många tidningar som skulle våga göra det.
På första plats Volvo V70 Drive
2:a plats Peugeot 508 SW
3:e plats Citroen C5
4:e plats Audi A4 TDI-E
5:e platsVW passat 2,0 Tdi
6:e plats Hyundai I40

Hur många tidningar skulle man se detta testresultat? Roligt att någon vågar gå mot strömmen... Känns som att dom flesta tidnigar bedömmer bilar efter hur bra dom säljer i Sverige, är nog därför tex Passaten alltid vinner tester för dom vågar inte sätta dom på någon annan plats.

Uppdaterat: 2011-11-02 11:38
Pär

Jag har ju testat alla dom där förutom Audin och Hyundain. Komfortkungen är C5, följd av 508 och V70, nya Passat är helt misslyckad på denna front för fjädringen fungerar inte alls. Körglädje är det mest i 508, sedan, V70, C5 och Passats diffusa styrning lämnar den sist. Förra Passaten var en mycket bättre bil och tex. Skoda Suberb är också mycket bättre bil en nya Passat. Vet inte vad dom har druckit när dom gjord den nya Passaten!? Är faktiskt helt förvånad över den biten! C5 är tystast följd av 508 coh V70 (exakt lika tysta), Passaten har samma problem som alla VW-konsernens bilar, dvs. ljudet från däcken är alldeles för hårt (går till en del att "fixa" genom att välja tystare däck).

EDIT: Observera att jag pratade om kedjor och VW där tidigare, inte kamremmar.

Uppdaterat: 2011-11-02 15:02

Jaha, då har det hänt som jag befarade. Leveranstiden på min i maj beställda 508 GT är ytterligare förlängd till tidigast i februari!! Helt galet, alltså c:a 9 månaders leveranstid! Och vi har ju inte sett att den blir levererad då heller. Nu skulle jag vilja ha lite stöd och ideer i detta I-lands problem. Hur skulle ni ha gjort, bitit ihop vänta ytterligare minst två månader, eller häva köpet och istället köpa en leveransklar Passat Variant TDI 170 DSG? Mycket välutrustad, bla helskinn, parksensorer fram och bak, GT-PAKET mm mm. Dock inget glastak som 508:an har. Jag var och provkörde Passaten idag, och den går ju riktigt fint! Så, kom igen nu: Hur skulle ni ha gjort??

Uppdaterat: 2011-11-21 18:44

Skulle jag aldrig ha accepterat ...avbeställde själv en Megane som skulle bli ett par månader försenad.
Tycker inte att det spelar någon roll vad man skyller på i dessa lägen,så antingen får handlaren kompensera dig duktigt eller lev. en annan bil under tiden.
Lagerbilar blir allt mer sällsynt för att spara pengar men redan tre månader tycker jag är för lång tid egentligen.

Passaten är en fin bil men känns tråkig sidan om den snygga 508:an och garantierna är ju inte direkt lysande iheller men det skulle ändå locka mig väldigt mycket att häva köpet.
Finns det inga andra intressanta alternativ?

Uppdaterat: 2011-11-21 19:12

Skulle nog fundera på att häva köpet eller se om det finns någon leveransklar GT på något annat ställe i landet... Annars så skulle jag kräva en lånebil till du får din annars så skulle jag nog köpa Passaten.
Inte fan ska man behöva vänta så länge på bilen, skandal...

Uppdaterat: 2011-11-24 15:51
Pär

Nu har jag efter många om och men bestämt mig. Efter en OK överenskommelse med bilfirman, så väntar jag vidare på 508:an! Provkörde den idag igen, och jag kan bara konstatera att det är en underbar bil! Enligt mitt tycke en bil med mycket mer charm och själ än Passaten. Så sagolikt skön att köra, och så snygg!! Missförstå mig rätt, Passaten är en jättefin bil, men 508:an tilltalar mig mer helt enkelt. Leveranstiden blir skrattretande lång, men den är värd att vänta på tycker jag. Har jag väntat 6 månader, så kan jag vänta i två till...

Uppdaterat: 2011-11-24 19:36

Håller med, en riktigt trevlig bil är det... en fröjd att köra så är väldigt nöjd med min 508:a och sen med GT motorn så kan det nog inte bli bättre!!

Uppdaterat: 2011-11-24 21:10
Pär

Har nån anna märkt samma som jag att Passatens (nyaste) fjädring har blivit sämre än vad den varit förut? Nu är den mjukare (inte något fel med det) men blir kvar och vibrerar efteråt, känns tom i tänderna? Har provkört två olika bilar och i bägge samma fenomen och en jobbkompis har märkt samma efter han köpt bilen. Vid kurvig väg med guppar håller 508:an bättre kontakt med vägytan så att man vågar dra på mycket mera än vad man vågar med Passaten. Passatens styrning är också oexakt, blev förvånad att Skoda Superb hade bättre kännsla i styrningen och fjädringen fungerade bättre, dock en aning hårdare. Vissa saker har med tycke och smak att göra men andra inte, därför är det bra att vi får en annans åsikt.

Uppdaterat: 2011-11-25 19:15

Jag är väldigt nöjd med min 508:a finns inget dåligt att säga om bilen, eller om man ska säga något så är det nog fack att säga mobil m.m och det är något som dom också tar upp... Annars när det gäller MCP lådan så blir man van lådan efter några mil och numera så tycker jag den är kanonfin. Kan verkligen rekomendera en Peugeot för det är väldigt mkt bil för pengarna.

Uppdaterat: 2012-01-01 19:39
Pär

Ja det skulle vara intressant... Jo nog är säkert powershift lådan bättre men det är en ren automatlåda och det är ju inte MCP lådan, den tillverkades för att spara bränsle och poweshift lådan är ju en kopia på DSG lådan som kommer från racingvärden för att växla snabbt och smidigt fort dock så är ju lådan förfinad så den klarar miljöbilsgränsen.
Men skulle absolut vara roligt att se en test mellan bilarna och även andra bilmärken med samma dieselmotor.

Uppdaterat: 2012-01-01 21:30
Pär

Nu har det hänt! Min Peugeot 508 SW GT står i garaget här hemma! Hämtade bilen för ett par timmar sedan. 7,5 månads väntan är över. Känns riktigt bra! Har ännu bara hunnit med typ 6 mil, men vilken skön bil det är!! Den var värd att vänta på, så känns det just nu i alla fall.

Uppdaterat: 2012-01-05 16:04

Stort grattis krille, kan säga att det är en toppen bil för känner lika mkt för bilen nu 1500 mil senare som den första milen jag körde den från bilfirman.
Hoppas du kommer bli lika nöjd :)

Uppdaterat: 2012-01-05 23:37
Pär

Peugeot 508 blev vald till årets bil i Finland av Tuulilasi -tidningens redaktion, samma sak i Estland (minns inte av vilka?).

Uppdaterat: 2012-01-06 09:04

Det var deras egen "Teknikens Värld":
http://www.tehnikamaailm.ee/est/tm/2011/12/?headerID=2321
"Eesti Aasta Auto 2012
1. Peugeot 508 99
2. Hyundai i40 79
3. Ford Focus 69
4. VW Passat 54
5. Audi A6 43
6. Citroen C4 30"

Uppdaterat: 2012-01-06 09:26

Konstigt att 508:an inte får bättre beröm i sverige, men i detta land så gillar man mest Passat eller V70.
Dock finns det 1 tidning som ger bra beröm till bilen och det är Aftonbladet Motor som ger bra beröm till flera bilar än just Passat och V70 mm.

Uppdaterat: 2012-01-06 11:57
Pär

508:an verkar vara en riktigt fin bil, byter de bara ut automatlådan till en annan modell så kan det tom vara ett tänkbart val nästa gång.

Uppdaterat: 2012-01-06 13:43

junkers: Provkör en 508:a som har körts lite längre med så tror jag robot-lådan fungerar tillräckligt bra för dej med? Viktigt är att du väljer diesel med robot-lådan. Ett annat alternativ är att köpa den 6-växlade "normala" automatlådan som lär fungera som en klocka (och samtidigt ekonomiskt) efter de senaste uppdateringarna?

Uppdaterat: 2012-01-06 14:20

En behandling rekomenderas att senast göras 2 år efter bilen är tillverkad... Men absolut en komplettering skadar nog inte att göra, men kommer nog göra en till nästa vinter!

Uppdaterat: 2012-01-07 01:06
Pär

Rostning har inte varit ett allmänt problem för PSA på länge så det kan vara svårt att säga om den är till nytta eller skada med en behandling för en behandling gjord fel (dessa förekommer tyvärr) är inget vidare. Man kan täta ställen där luften är tänkt att gå igenom, hålen som man gör kan börja rosta etc.

Uppdaterat: 2012-01-08 08:59

Nu har jag hunnit med några mil i min nya 508 GT. Första intyck: Väldigt bekväm, tyst även med 17-tums dubbdäck i dimensionen 215/55. Klippstabil på motorväg, min tidigare Saab 9-3 -08 (hade den i 4 år och var jättenöjd) var alltid lite nervös utan att man egentligen tänkte på det. Denna går spikrakt med väldigt lite passning. Skönt! Rymlig och lättkörd. Underbart smidigt växlande automatlåda och bra klipp i motorn, Har kört väldigt lugnt hittills, och den har enligt färddatorn (som säkert inte stämmer till 100%) dragit 0,67! Det är jag väldigt nöjd med, borde gå billigare med tiden. Det är ju en stor bil med automat och 204 hästar trots allt. Saaben kördes mycket på E85, fick tanka jämt. Smidigt med nyckellöst start-system. Kanonskönt med dieselvärmaren när man nu lärt sig att programmera den. Helt OK ljud i JBL stereon, men tror att det kommer att låta ännu bättre när högtalarna blir mer inspelade. Mycket positivt här som ni märker, men jag är faktiskt löjligt nöjd så här långt. Avsaknaden av ställen att lägga ifrån sig saker som mobilen tex, är det enda så här långt som irriterar, men det visste jag ju om sedan tidigare. Måste säga att det var faktiskt värt att vänta så länge som jag gjorde, även om man tvivlade ibland. Till sist måste jag också säga att det gör ju inget att bilen är (enligt mitt tycke naturligtvis) hur snygg som helst, ur alla vinklar. Vad säger du Peugeote-Pär, håller du med om mina intryck??

Uppdaterat: 2012-01-08 18:52

Roligt att du är så nöjd som jag också är med bilen, kan även hålla med dig om att det enda som stör lite är att det inte finns så många ställen att säta telefon mm men det är ju ganska så små saker att störa sig över ändå...
Har samma helhets intryck som du har, bilen är hur snygg som helst och ångrar mig inte en sekund att jag köpte min första Peugeot, är jag så är nöjd som jag är nu efter några år så kommer det garanterat stå flera Peugeot bilar på min uppfart.
Sen så är Webastovärmaren hur bra som helst att ha, riktigt effektiv är den.

Roligt med en till som också är nöjd med sin nya Peugeot

Uppdaterat: 2012-01-08 19:00
Pär

Grattis till bilen! Hur känns GT-framvagnen (som är likadan som 407/C5 har)? Vissa säjer att 407/C5 bilen känns lite som dom skulle flyta framåt för framvagnen gömmer ojämnheter från ratten (vanligtvis känns dom), andra säger att styrningen är ännu exaktare? Lite "overkill" den där motorn måste jag lite avundsjukt medge. ;)

Uppdaterat: 2012-01-08 19:29

Peugo.
Kan faktiskt inte svara på den frågan ännu, har hittills kört bilen väldigt försiktigt. Mest för att låta dubben sätta sig ordentligt, vilket jag läst i däckstester att man skall göra. Inga jättehårda accelerationer, eller hårda inbromsningar ännu. Inte så aktiv körning på kurviga vägar heller om man säger så. Men som jag skrev tidigare, så är jag väldigt imponerad av riktningsstabiliteten. Väldigt skönt och avslappnande på längre sträckor, att inte behöva sitta och styra emot och passa hela tiden. Så småningom får vi väl se hur skifte till 18-tums sommarhjul med bredare däck påverkar bilen. Men att den skulle "flyta ovanpå" eller likande kan jag inte påstå att jag upplevt. Motorn är verkligen trevlig, det skjuter på bra när man trampar ner högerdojan! Och det verkar ju som att den går att köra rätt så snålt också, om man är på det humöret. Sedan skall jag villigt erkänna att jag numer uppnått en ålder (40+), och värderar en tyst och bekväm bil mer än kanske en annan bil med krispigare styrning eller så... Det var därför jag ville ha en dieselbil med automatlåda. Efter en hel del provkörningar så föll valet på 508:an, och framtiden får väl utvisa om man valt rätt eller fel. 5-års garanti känns i alla fall tryggt.

Uppdaterat: 2012-01-08 20:25

Hej igen, länge sedan jag lämnade ett avtryck.
Min 508 SW 1,6 Hdi med MCP lådan är nu 6 månader och har rullat 1900 mil.
Inte det minsta problem, varit in på en första service, mycket bra bemötande.
Första 1000 milen låg den på 0,48 i snitt, senaste 900 ligger den på 0,49, det är ärliga siffror, inte färddatorns, den visar 2 cl mindre.

Jag är grymt nöjd med bilen, stadig, tyst, komfortabel och fin att köra, sen är den mycket snygg i designen, bästa bil jag haft. 2 bekanta har också inhandlat var sin, den ena var väldigt skeptisk, "aldrig att jag byter ned mig från BMW till en Peugeot" Jag blev förvånad då han frågade om jag ville följa med och hämta hans nya 508:a.

Idag öser han beröm över Peggan, saknar inte BMW, tycker 508:an är bättre på dom flesta punkter. Alla som åkt med honom berömmer den fina bilen, hände aldrig i den Tyska vagnen.

Kul är det;)

Uppdaterat: 2012-01-18 11:07

Jag har också varit på min första service, bilen har rullat ca 1500 mil och den går hur bra som helst... servar bilen på Peugeot i Kista och dom är bra att ha att göra med!
Är också super nöjd med bilen och ångrar verkligen inte att jag köpt mig en Peugeot, fortsätter den att vara så här bra så kommer jag garanterat köpa flera Pegueot bilar.

Roligt att flera är lika nöjd med bilen som jag är :)

Uppdaterat: 2012-01-18 16:15
Pär

Då har första riktiga långturen med min 508 GT klarats av. Det blev 55 mil totalt idag. Måste säga att jag är imponerad av stolarna, hur fräsch som helst i kroppen efter dagens alla mil. Minst lika bra stolar som i Saaben jag hade innan. Det utdragbara lårstödet är verkligen bra, även för mig som inte är så lång. Helljusautomatiken funkar faktiskt långt över förvantan! Känns lyxigt med en bil som slår av och på helljuset helt automatiskt. Det gäller bara att våga lita på tekniken. I morse när jag drog iväg mot Dalarna så satt jag beredd att blända av varje gång jag fick möte, men insåg allt eftersom att det bara var att slappna av och låta automatiken sköta det hela. Annars består mina intryck sedan tidigare, stabil, tyst och som jag körde idag faktiskt snål. Känns väldigt trygg att köra i vinterväglag, för vinterväglag var det! Enligt färddatorn har jag nu snittat 0,66 sedan jag hämtade ut den för två veckor sedan. Typ hälften mot vad min tidigare 9-3:a ville ha med E85 i tanken. Märklig känsla att ha mer än halv tank kvar efter 55 mil! Den är också helt befriad från alla former av inrednings-skrammel och andra irriterande missljud. Det ska den väl förvisso vara när den är ny, men idag åkte jag på en del vägar som inte var saltade och rejält skrovliga och hoppiga och då sätts ju saker och ting på prov. Knäpptyst! Något som jag däremot inte är nöjd med är vindrutespolningen. Om man kör i typ 100 km/h så spolar munstyckena bara allra längst ner på rutan (strålarna trycks ner av fartvinden känns det som), och den övre delen blir inte ren alls. För att få den övre delen ren måste man spola lääääänge, det går åt mycket spolarvätska... Förhoppningsvis går det att rikta om munstyckena, men de sitter under (!) motorhuvens bakre kant och är rätt knepiga att komma åt. En skitsak kan tyckas, men faktiskt irriterande att inte snabbt få rutan ren efter ett möte med en lastbil på saltad väg. Splash! Återkommer framöver med fler intryck allt eftersom milen rullar på.

Uppdaterat: 2012-01-19 19:17

Krille, i Norge har dom hittat på en lösning till vindrutespolningen. Om jag minns rätt så kommer det nya munstycken från fabriken för det var tillverkningsfel på de första. Vet inte hur snabbt informationen sprider sej, det brukar ta sin tid...

Uppdaterat: 2012-01-19 21:17

Jag har också samma typ av problem med vindrutespolningen... Väldigt störande är det! Ska prata med Peugeot i Kista om dom fixar det på garantin, eller rättare sagt att dom måste fixa det på garantin!!

Uppdaterat: 2012-01-19 21:53
Pär

Peugo.
Tack för tipset. Skall kontakta bilfirman där jag köpte bilen och kolla om de har någon lösning på detta störande problem. Har de inte det så får de försöka lösa det ändå. Eller sponsra mig med en livstidsförbrukning av spolarvätska......

Peugeote-Pär.
Intressant att du har samma problem. Detta borde ju innebära att fler, kanske alla 508:or sålda i Sverige lider av samma sjuka. Vi är väl rimligtvis inte de enda som reagerat på detta. Skriv gärna i denna tråd om du hör något om en tänkbar lösning, så gör jag likadant.

Synd på en annars grymt bra och trevlig bil!! Men å andra sidan kunde det ju vara värre....

Uppdaterat: 2012-01-19 22:08

Kul att flera av er verkar så nöjda med nya 508! Låter helt klart som en vettig bil hitills vilket det väl även borde på såpass nya bilar som även sägs.

Peggan och Krille måste köra väldigt olika körning om den första har snittat (!) 0,48-0,49L/milen medans den andra har snittat på 0,66L/milen?

Så länge problemen stannar vid för lågt spolande spolarmunstycken kan man väl konstatera att det kanske inte är det värsta problemet man kan drabbas av även om jag förstår att det är irriterande och lite av en säkerhetsdetalj men denna detalj måste man ju fixa till på garantin och det är jag övertygad om att man kommer att göra.

Jag har bara sett modellen ett par gånger i förbifarten och även om jag personligen inte tyckte att just dom bilarna var så jättesnygga så skulle det vara intressant att detalj-granska bilen närmare och kanske provköra en då jag inte fått tillfälle till det någon gång (Närmsta Peugeot ligger närmare 10 mil bort).

Det ska onekligen bli intressant att se om ni som köpt en fortsätter att vara lika nöjda även långsiktigt när bilarna blivit lite begagnade för då verkar ju äntligen Peugeot lyckats prestera även på den biten.

Uppdaterat: 2012-01-19 23:00

De kanske har gått på samma sak som Volvo och Mazda gjorde med sina spolarmunstycken...
Tanken var god, att sprida vattnet mycket bättre med diffus spridning, problemet är att det inte alls funkar på vintern och att vattnet trycks ned av fartvinden och hamnar 10cm upp på rutan.
Mazda bytte till kraftigare? spolarmotor på min.

Efter att ha gått förbi en Peugeot 508 varje dag en vecka måste jag nu säga att jag tycker den är väldigt snygg.

Uppdaterat: 2012-01-19 23:20

Hanzzon.
Det är inte så konstigt att jag och Peggan har så olika förbrukning. Peggan har 1,6 liters Dieseln med bränslebesparande MCP-lådan, och jag har GT modellen med 2,2 liters Dieseln med 204 hk, 450 Nm och vanlig traditionell automatlåda med momentomvandlare. Helt olika förutsättningar således. Jag tycker att min gått snålt hittills (0,66), men det kanske beror på att min förra bil, en Saab 9-3 Biopower kunde snitta 1,2-1,3 ibland. Då fick man tanka rätt ofta. Efter gårdagen 55-mila tripp så hade jag mer än halv tank kvar, och det är en skön känsla faktiskt. Tror nog att min GT kommer att kunna gå snålare när den rullat lite fler mil. Observera också att min bil snittat 0,66 enligt färddatorn, den har säkerligen dragit lite mer i verkligheten.

Uppdaterat: 2012-01-20 08:13

Nu har jag "felanmält" vindrutespolningen till min Peugeot-handlare. Fick faktiskt svar via mail ganska omgående att de känner till problemet, och att de har kontakt med fabriken för att försöka hitta en lösning så snabbt som möjligt. De gör något som de kallar för teknisk rapport, som de tydligen skickar (mailar) till fabriken. Jag har bett dem ha hög prio på detta, och att de ligger på fabriken hårt! Det är ju så här års som vindrutespolningen verkligen får jobba. Det vore ju bra om du Peugeote-Pär, och du Peggan (och alla andra 508:a ägare naturligtvis) gjorde likadant, alltså felanmäler detta. På så sätt kanske vi kan utöva grupptryck och förhoppningsvis få en snabb lösning.

Uppdaterat: 2012-01-20 11:44

Krille jag ska absolut göra en felanmälan på vindrutespolarna, ska till min Peugeot verkstad om några veckor och då ska jag ta upp problemet med dom...
Kan även tillägga att bilen din kommer börja dra mindre när dieselmotorn "nött" in sig, är så med alla dieselmotorer, dom behöver några mil på sig... vid ca 1000 mil så kommer den gå så billigt som den bara kan.

Uppdaterat: 2012-01-20 15:04
Pär

Pär.
Ring eller maila in din felanmälan istället. Detta fel är ju tydligen välkänt hos handlarna, så det är ju inget de behöver titta på, på just din bil. Om du kontaktar dem direkt så spar vi ju tid, och ju fler felanmälninger de får in, desto fortare kanske de får ordning på problemet. Gör gärna som jag, skriv i ditt mail att du vet om fler 508:a ägare som har exakt samma problem. Jag personligen har kört två olika GT bilar (en provbil och min egen) och de har exakt samma problem.

Uppdaterat: 2012-01-20 15:54

Kanoners... Tackar det ska jag göra!

Uppdaterat: 2012-01-20 16:07
Pär

Ni som nyligen köpt ny Peugeot... Undrar om ni också får samtal och nöjdhets enkäter att fylla i? Märket att Peugeot sverige vill rycka upp sig på nöjdheter bland sina kunder med sådant, dom verkar lyckas bra med bilarna och vill även bli bättre på service mot kund.

Det är ju kanon bra :)

Uppdaterat: 2012-01-22 20:50
Pär

Vad kostar dragkrog till bilen?

Uppdaterat: 2012-01-28 22:41

Hej,
Ny på forumet, har haft min 508 SW GT sen augusti och den har nu rullat drygt 1000 mil. Har en snittförbrukning sen den var ny på 0,74 men senaste tankarna ligger runt 0,6-07 beroende på typ av körning. Är himla nöjd med bilen, den är go att köra, bra funktioner och bra stereo (JBL) och snygg. Inbyggd webasto är skönt nu när det är kallt! Spolarmunstycken är kassa som jag antar alla 508-ägare märkt av. Min ÅF skapade en teknisk rapport redan i september eller oktober på detta, men det har inte lett till någon lösning än, så hoppas inte för mycket på att det ska ge ett snabbt gensvar.....
Jag har avtagbart drag, kostade ca 11000 monterat o klart, och har kört ca 150 mil med olika släp utan problem. Ha det gott!

Uppdaterat: 2012-01-28 23:35

Limpo, hej och välkommen till detta forum. Vi har ju gjort samma bilval du och jag (508 GT), och verkar ha i princip exakt samma erfarenheter och intryck hittills. Intressant det du skriver om vindrutespolningen. Vi verkar ju ha samma problem, alla 508-ägare. Märkligt att de inte kommit med någon lösning på problemet när du anmälde så tidigt som i sept/okt. Skall ta upp detta med min återförsäljare nu i veckan. Hur bar du dig år för att få bilen levererad redan i augusti? Du måste ha beställt första dagen?? Jag beställde i maj, fick vänta tills alldeles nyligen. Jag har också avtagbart drag på min, svindyrt var det. Men annars är vi överens, det är en väldigt trevlig bil på alla sätt och vis. Får de bara ordning på vindrutespolningen så är det en 10-poängare i min bok så här långt. Kan varmt rekommenderas, det är mycket bil för pengarna helt klart.

Uppdaterat: 2012-01-29 13:31

Ja välkommen till forumet Limpo... Roligt med flera nöjda 508:a ägare!
Ska lägga på drag under sommaren/ Hösten för la på en Webastovärmare i höstas för det finns inte på e-HDI motorn med MCP lådan från fabrik

Uppdaterat: 2012-01-29 19:53
Pär

Jag beställde i slutet av Mars efter att ha provkört en demobil i Göteborg, så det var en lång väntan även för mig, men klart värt det. Till intropriset som var och med en del rabatt fick man grymt mycket bil och utrustning för pengarna. GTn har ju prishöjts 30000 sen dess... Och Ipaden man fick på köpet med en tidig beställning skriver jag på just nu. :)

Uppdaterat: 2012-01-29 21:06

Oj har dom höjt priset på GT:n... Dom måste sälja bra när dom höjer priset!!

Uppdaterat: 2012-01-30 16:51
Pär