Vi Bilägares forum

Hämtat min nya Peugeot 508

Hämtat min nya Peugeot 508

Har nu snart kört min nya Peugeot 508 SW i 1 vecka och måste säga att det är verkligen en super bil, en tystare och mera komfortabel bil får man söka efter... MCP lådan börjar man komma igång med, tog mig några mil att bli vän med den men nu funkar det kanon.
Ska ni snart köpa ny bil så kan jag starkt rekomendera en ny 508 :)

Uppdaterat: 2011-05-15 18:55
Pär

Kommentarer

Ja dom stora smällarna slipper man nog, men skulle ha bytt bil även om jag tex köpt en Audi eller Mercedes... Jag tycker inte man ska ha en bil längre än max 4-5 år... för då är bilen fortfarande värt lite!
leifer hur ofta byter du bil?

Uppdaterat: 2011-10-14 17:49
Pär

Absolut när man köper en ny bil så får man ju ta mkt av värdeminskningen men tycker det är värt det... sen så om jag skulle hitta så skulle jag tex kunna köpa en demobil som rullat typ 500 mil, men köper alltid åretsbil när jag byter.

Uppdaterat: 2011-10-14 18:06
Pär

Kan bara hålla med Pär ang 508an! Detta var första gången jag köpte franskt, har om jag ska vara ärlig inte ens tänkt tanken innan (har tidigare ägt volvo, bmw, audi samt vw). Men det var först och främst ögat som blev belåtet, efter första provkörningen var jag såld och jag mår inte sämre nu tvärtom denna bil växer varje gång jag sätter mig i den. Jag brukar behålla mina bilar i ca 3 år och jag kommer nog inte ändra det denna gång heller för vid 3 år brukar ja närma mig 10k mil och det finns lite psykologi i det där med att sälja en bil som gått under 10k :) Men jag skulle rekommendera vem som helst att köpa 508an!

Uppdaterat: 2011-10-14 21:33

Tycker det är för länge att ha en bil i tex 10 år... gäller alla märken. Jag säljer bilen när den fortfarande är värt något. Brukar sälja bilen innan den gått 10.000 mil., för mig innebär det mellan 3-5 år. Förr körde jag de milen på 3 år, numera blir det nog ca 4 år skulle jag tro.
Sen så har jag väldigt stor bilintresse och tycker det är värt att lägga pengar på bilar, för finns det något roligare än bilar?

Uppdaterat: 2011-10-15 09:54
Pär

Oj det var inte lite krav på en bil... Säger bara att för dig så ska du köpa 4WD då kan du lätt köra med friktionsdäck till ex fjällen! Skulle jag vara i dina skor så skulle jag kolla på Passaten med DSG och 170 hk dieseln, alla som köper den i Europa kan inte ha fel! Visst den kostar nu några kronor men vilken bil du får sen då!

Uppdaterat: 2011-10-15 11:11
Pär

Nä bilar är kul men tyvärr är det riktigt oekonomiskt att sälja bilen efter 3 år numera....håller med om att 3 år borde vara det mest realistiska att byta vid men det kostar multum.
Vid 5 år har bilarna inte sjunkit så mycket mer än vid 3 år men kostnaden har ökat för service e.t.c .. Efter 10 år verkar alla bilar "ha fått nytt liv igen" .....Finns kanske så många som alltid har kört ännu äldre bilar som tycker att det där med en -99 till -01 ju faktiskt inte är så gammalt! 25-30.000kr för en SÅ ny bil....vilket fynd! ;-) vilket det försåss också är om om man är beredd på att det kostar en hel del att hålla även dessa bilar rullande...för min egen del allt för mycket och jag gillar också tanken på att åka i en säkrare bil och nybilsdoften/känslan är faktiskt ganska oslagbar! :-)

Uppdaterat: 2011-10-15 12:16

Måste först säga att framförallt Mistros och Shoguns inlägg här var bra och känndes ganska sakliga.
Det jag tyvärr inte kan hålla med Mistro om är slutsatsen att de franska bilarna som rullat långt rimligtvis inte borde ha drabbats av diverse dyra problem under sin resa, vilket inte är något jag säger för att trycka ner franska bilar utan det är min verkliga erfarenhet där jag kommer i kontakt med massor av sådana här bilar varje år, även franska som i bland rullat långt.
Men man kommer inte i från att tex de Pegga 407, C5 eller Laguna2 ägare vi kommer i kontakt med generellt kostar på sina bilar väldigt mycket mer än tex jämförbara Avensis-ägare och här är det inte små skillnader vi pratar om utan oftast faktiskt enorma skillnader.

Jag har ett par exempel senast från den gånga veckan med två Laguna 2 båda från -04(den längsta av dessa hade gått 22 000mil) som vi kostat på enorma mängder bara de två senaste åren (drivaxlar, turbo, växellåda, xenonsensorer, hjullager, abs-sensorer, fjädrar, fönsterhissar m.m m.m) men ägarna inte känner sig ha något annat val än att kosta på dom eftersom man ju redan lagt ner så mycket pengar i bilen vilket man aldrig får igen vid en försäljning och tydligen hoppas man att man snart gått igenom hela bilen så att felen ska avstanna vilket självklart oftast inte är fallet då det finns enormt mycket som kan strula på dagens bilar om komponenterna är byggda av tveksam kvalitét.
Men i övrigt förstår jag delvis synsettet att Franska bilar ofta klassas som dåliga köpa jämfört med tex Tyska eller till viss del även Svenska bilar som i regel är betydligt mycket dyrare, men där är kanske inte kvalitétsskillnaderna alls lika stora som jämfört med flera av de Japanska bilarna men ändå tror de som köpt en Tysk bil att det håller enorm mycket högre kvalitét än en Fransk vilket som sagt inte alls alltid är fallet då många Tyska bilar är långt i från problemfria.

Uppdaterat: 2011-10-15 15:05

Skulle som sagt inte själv vågat att behålla en bil så länge eftersom att jag inte skruvar själv men bilar är ju roliga på det viset att vissa bara krånglar medan andra skulle ha överlevt ett världskrig eller två.
Troligtvis är den viktigaste förklaringen att folk behandlar sina bilar olika men nog är det konstigt att även bilar med dåligt rykte inte så sällan har rullat väldigt långt? ....Skulle det nu ha kostar 20-30.000kr att reparera dem ibland så borde de ju ha hamnat på skroten särskilt då de är närmare 10 år gamla alt. sålda till slump-pris.
En bekant köpte en 806:a med 22.000 mil på mätaren och jag fasar för att den skall börja kludda då de inte har ekonomi att fixa den...har man lite pengar är det säkert ett bra köp då den var billig och en liknande bil som ny går ju knappt att lösa.
På tal om rulla långt så vet jag ( på den tiden då jag körde gamla Citroener ...hemska tanke )så kom jag i kontakt med människor som inte tyckte att 30-40.000 mil på en Citroen Diesel motor var några problem,men det är ju klart att kan man meka själv så är ju saken en helt annan...De tyckte även att de motorerna var klart överlägsna allt annat då det gällde driftekonomi och hållbarhet.
Den bästa affären KAN alltså för någon mycket väl bli en bil som redan har gått 30.000mil så därför är det så svårt att generalisera och prata för alla.
Men jag håller ändå med Hanzzon...det finns ju en anledning för att Mekaniker oftast inte gillar Franska bilar....så inte dem heller på den Mekonomen verkstad som jag brukar att anlita. ( men ännu har det varit lugnt. ;-) )

Uppdaterat: 2011-10-15 19:48

Måste säga, vet inte om det bara är jag eller så är jag väldigt osvensk, men i mina ögon så är bilen även lite status, skulle inte vela åka runt i en gammal bil, skulle inte känna mig nöjd med det, visst älskar bilar och även därför jag vill ha nya bilar och kör även ganska så mkt men ändå... En bil från början av 2000 talet tilltalar inte mig.

Uppdaterat: 2011-10-15 21:39
Pär

leifer, du har blivit japan genom åren.
För några år sedan var du helsvensk! :-)

Uppdaterat: 2011-10-16 06:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja så är det säket leifer men inte i samma utsträckning som i tex Tyskland... Bra på många sätt att inte ha för gammal bil, tex säkrare och inte minst utsläppen.

Kan förstå dig, kan tänka mig att du inte ha så stort bilintresse men ändå så pass stort att du håller bilen i trim.

Uppdaterat: 2011-10-16 09:42
Pär
Jes_ skrev:

leifer@
Jag betvivlar inte Toyotas, överlag goda kvalité men tror nog att du är på väg att överskatta den.
Toyotor som gått 25000 mil och mer verkar vara väldigt ovanliga.

270st på blocket:
http://www.blocket.se/alvsborg?q=toyota&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=&mys=&mye=&ms=32&me=&cxpf=&cxpt=&gb=&fu=&cxdw=&ca=16&l=0&md=th

Uppdaterat: 2011-10-16 12:22

Hur kan man hylla en bil som Toyota så mkt, ett tecken på att Toyota lyckat hjärntvätta folk ute i landet så Dom på Toytota sitter nog och gnuggar händerna när dom lyckats så pass mkt!!

Uppdaterat: 2011-10-16 18:15
Pär

Ja klart dom kör mkt Prius när det gäller Taxibilar, när dom rullar mkt så blir det liten mils kostnad, men inte är ju en Prius en trevlig bil som privat, finns ju många trevligare även från Toyota tex Avensisen.

Uppdaterat: 2011-10-16 19:25
Pär

Och kvaliteten på senare årgångar av Toyota har väl inte heller varit speciellt imponerande med skrikande bromsar och gaspedaler som hänger sig. Förr om åren var det åtminstone prisvärda bilar men inte heller det är fallet längre.
Snackar vi driftskvalitet och japaner så har nog Honda ett betydligt bättre rykte.

Uppdaterat: 2011-10-16 21:07

hur många långmilare finns det egentligen? Folk byter bil oftare och oftare numera... Gäller alla märken!

Uppdaterat: 2011-10-16 21:12
Pär

Att Honda har ett grundmurat kvalitetsrykte kan inte ens du, leifer, eller din lobbyarmé förneka.
Däremot är jag inte sugen på att köpa någon själv.

Uppdaterat: 2011-10-16 21:28

Det var som fan Jes_ .
Det var dessutom en ganska relevant jämförelse då det totalt sett finns ungefär lika många Honda som Kia till salu på blocket.

Uppdaterat: 2011-10-16 22:52

Självklart har det betydelse precis som Shogun säger att tex Volvo och Vw har haft tradition av att sälja väldigt många stora landsvägsvagnar nya som tjänstebilar/taxibilar som per automatik rullar långa sträckor på kort tid i långkörningar, dessa bilar blir i regel även bra servade som de ska så länge firman betalar servicen då det inte finns några större anledningar att snåla på det eftersom bilarna måste rulla för företaget.
Självklart har fler av Toyotas bilar rullat kortare genom åren då Toyota erbjuder/har sålt större andel småbilar än de andra två märkena samt att även större andel sålts nya till privatpersoner vilket gör att många av bilarna inte rullat lika långt.
Om man för den sakens skull drar slutsatsen att bilarna inte klarar av att rulla långt så drar man helt enkelt sina egna förutfattade slutsatser.
Tittar vi på statistiken på skrotningen av bilar så har det i stället skrotats 3 gånger så många Vw som Toyota under 2010, och mer än 6 gånger så många Volvo som Toyota-bilar, även det kan man dra många olika varierande slutsatser av: http://www.bilsweden.se/web/Marken_2010.aspx

Uppdaterat: 2011-10-17 00:33

Vad gäller om en Toyota kan hålla bra även efter 25 000mil som vissa verkar tveksamma över så har vi faktiskt även servat en hel del sådana genom åren, den längsta jag servat jag kan minnas nu var en Camry V6 automat med 66 000mil på mätaren men det var ingen riktig stamkund så vi vet inte hela den bilens historia så mycket mer än att orginalmotorn var utbytt vid ca 55 000mil medans automatlådan skulle vara orginal och att den hade gått dessa 66 000 mil då.

Däremot har vi som ett bättre exempel servat en Corolla Verso-06:a hela tiden från allra första servicen hela vägen till nu över 45 000mil så den bilen vet jag exakt vad vi gjort under dessa mil.
Förutom vanlig service och slitdelar som i detta fall bara innefattar några uppsättningar bromsbelägg samt ett par bussningar som håller den främre kränghämmaren har vi gjort följande:
Vi bytte startmotorn vid ca 35 000mil, sedan bytte vi bromsskivorna fram för första gången vid ca 36 000mil (bak är aldrig bytt!), därefter bytte vi generatorkolen (som går att byta med två skruvar) vid ca 38 000mil, bilen har bärgats två gånger till verkstaden under dessa mil, första gången vid 29 000mil då multiremmen gick av vilket jag personligen anmärkt på att den måste bytas vid servicen veckan före och vi hade tagit hem ny rem samt bokat tid, tyvärr gick remmen av innan bytet men det var ju bara haka på den nya då bilen kom till oss. -I övrigt har bilen kamkedja vilken aldrig bytts.
Andra gången bärgades bilen när startmotorn sa upp sig efter ca 35 000mil med ungefär 25-50 start/stopp varje natt (enligt väktarna) sedan ny då bilen går som bevakningsbil med väldigt mycket start/stopp körning.

Utöver detta har bilen aldrig havererat, det har inte varit ett enda elfel på hela bilen och vi har alltså inte bytt ut en enda sensor/givare i hela elektroniken sedan bilen var ny.
Vidare har vi hitills inte bytt ut ett enda hjullager, en enda fjäder, bromsslang eller en enda del i framvagnen såsom styrleder, länkarmar, spindelleder eller ens de berömmda kränghämmarstagen vilket inte är möjligt efter dessa mil på våra Europeiska bilar och det imponerar oerhört mycket då alltså allt detta fortfarande är samma delar som satt från fabriken!
Det är sådana verkliga exempel där jag verkligen vet hela bilens historia som imponerat väldigt mycket på mig och det är väl delvis därför jag är så övertygad om Toyotas kvalitét vilket jag som jag sagt tidigare inte var då jag började jobba med bilar om dagarna, då trodde jag Merca var det ultimata där och även om vi i familjen ägde en relativt ny fullservad fd. Merca-taxi som hade gått över 40 000mil så kunde jag ju inte blunda för att faktiskt i princip alla dessa komponenter ju bytts ut efter milen på Mercan inkl automatlådan (=Dyrt!) och vi bytte i princip alla sådana delar som spindelleder, styrleder, fjädrar, ABS-givare m.m. som vi kallade "slitdelar" varje år inför besiktningen för att slippa anmärkningar där.

Tyvärr kanske vissa nu tycker att jag ljuger eller överdriver för att hylla Toyota av någon anledning, men jag vinner ingenting på det utom att jag bara vill förmedla mina verkliga erfarenheter, och hade jag haft skugglapparna på mig genom åren så hade jag fortfarande blåögt försökt påstå att tyskarna och Mercedes tillverkade de mest kvalitativa bilarna på marknaden vilket jag till sist insåg att det faktiskt inte stämmer med verkligheten.
Det är ju faktiskt ganska komiskt då jag hade heta diskussioner med Conny karlsson "Shogun" då på Aftonbladet bil för många år sedan då jag inte riktigt kunde ta och försökte hitta alla möjliga bortförklaringar till att han påstod att han som då både ägde en Merca E-klass samt en Camry upplevde att Camryn höll bättre kvalitét än Mercan och att han kostat på den mindre under samma mil, men idag förstår jag att han faktiskt hade rätt.

Uppdaterat: 2011-10-17 01:40

Instämmer helt med Shogun, nu kom ännu en doktorsavhandling från det lokala Bilvårdscentret i Edsbyn. Troligtvis betalar lobbyavdelningen per ord eller nåt.

Åter till ämnet, slänger ut en fråga till Peugot-Pär.

Har du märkt av om Peugots kvalitetsarbete blivit bättre? Bemötande vid service o.s.v. Jag har alltid tilltalats av Peugots bilar av någon anledning men larmrapporter om dålig kvalitet och egna erfarenheter av snorkiga försäljare har fått mig att backa.

Uppdaterat: 2011-10-17 07:07

Rustan Werling

Jo dom är trevliga när man besöker en Peugeot försäljare, väldigt Service inriktade, köpte min bil hos Peugeot i Sätra och han som sålde bilen var hur trevlig som helst, han försökte inte lura på oss massa onödigt.
Sen när det gäller Service så har jag inte servat bilen än men blir snart för den har rullat snart 1100 mil så det närmar sig.

Uppdaterat: 2011-10-17 12:06
Pär

Rustan, Vad har du för problem med mitt svar? Tror du att jag ljuger eller vad är det du inte kan ta i exemplet? Precis som jag förstod skulle jag återigen bli dumförklarad och beskylld för att vara "betald" bara för att jag ger verkliga exempel där ni tvivlar på att en Toyota även håller bra kvalitét för många mil bara för att det inte stämmer med er uppfattning om att det är en "riktig bil", tycker denna attityd är väldigt trist och vissa av er anser tydligen inte mina kunskaper och erfarenheter i ämnet är värda att ta till sig det minsta utan hällre försöker dumförklara dessa erfarenheter.
Menmen nu är vi som Shogun sa utanför ämnet och vi skulle tyligen prata Peugeot här... :)

Uppdaterat: 2011-10-17 12:43

Kul att höra Pär.
Jag vet att Peugeot jobbar stenhårt på att förbättra sitt rykte. Återstår att se om det får någon verkan i Karlstad, maken till snorkiga försäljare har jag aldrig varit med om.

Uppdaterat: 2011-10-17 13:12

Oj vad tråkigt... Finns inget värre än snorkiga försäljare, säg det till han att han förlorat en kund pga hans dryga sätt, det skulle jag göra! För i Stockholm så verkar dom väldigt trevliga på dom ställen jag besökt Säta och Kista annars så vet jag inte!
Ska bli intressant och se hur dom är när jag ska serva bilen kommer bli i Kista när jag bor nära dom. Du ska se att det kommer bli bättre i Karlstad också för att vara snorkig så säjer man inte bilar!!

Uppdaterat: 2011-10-17 13:33
Pär

Ursäkta, men vad har Volvos eller Toyotas slitstyrka med "Hämtat min nya Peugeot 508" att göra?
Det vore väl mer lämpligt att skapa en egen tråd för det?

Uppdaterat: 2011-10-17 15:05
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ok. Är det så...
Då kan jag inflika att svägerskan har för avsikt att byta bort sin Auris mot en Golf. Så, alla är inte lika nöjda... ;-)

Uppdaterat: 2011-10-17 17:25
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

"Corolla är ökänd i hållbarhet och driftsäkerhet."

Ökänd? Är det verkligen positivt i sammanhanget?

Uppdaterat: 2011-10-17 19:28

Och denna expertis finns givetvis ingen annanstans än i leifers pappas jaktlag.....så det så! ;)

Uppdaterat: 2011-10-17 20:43

Jag har ingen aning om vad jag tycker om någon bil innan frågan har dryftats i leifers pappas jaktlag. ;)

Uppdaterat: 2011-10-17 22:00

Eftersom Rustan inte litar på olika bilmekaniker som ser olika bilars problem dagligen så kan man undra vad som duger som expertis för dig?
Svensk Bilprovning? Maskinskadestatistik från oberoende försäkringsbolag? Motormännens statistik om bilars elfel?
Nä alla dessa är säkert uppköpta av Toyota de med så det så...
Varför tror du de flesta seriösa företag runt hela världen som vill lyckas nå högsta kvalitétsstandard för pengarna har Toyota som mål och försöker kopiera Toyotas hela tillverkningsfilosofi inkl jättar som Boeing, Dell, Sandvik, Bacho, Tetra-pack för att nämna några förutom världens biltillverkare?
Förstår inte hur man kan vifta bort all världerns oberoende statistik samt allas verkliga erfarenheter med att försöka förlöjliga personerna i fråga bara för att det inte stämmer med din egen lilla verklighetsbild?
Svälj stoltheten nu och var glad för att din Saab i stället har turbo och säkert passar bättre som dragbil än många av dessa tråkbilar från japan...

Appro på Peugeot så skrev jag in en service på min mosters 207 HDI-07:a i dag, vad har ni andra för uppfattning om kvalitén på denna bil, är denna en "gammal dålig" eller bättre Peugeot kvalitetsmässigt än tidigare bilar enligt ert sett att se på saken?

Uppdaterat: 2011-10-17 22:11

...och med den roliga komentaren menar du alltså att även den bilmekanikern har fel?
Eller så tyckte du det var lustigt och menar att det inte alls är säkert att den uppfattningen stämmer, trots att det kanske råkade stämma väl med verkligheten samt kvalitétsstatistik denna gång även om du i stället för att kunna erkänna detta gör dig lustig för en sån kommentar vilket du förmodligen inte gjort om bilmekanikern i stället påstått att tex. Saab eller Vw vore bättre kvalitétsmässigt...

Uppdaterat: 2011-10-17 22:33

Jag kan bara konstatera att det inte finns någon humor i leifers pappas jaktlag.
Sen är väl inte en delbytare på det lokala Toyota bilvårdscentret direkt ett kronvittne när det gäller objektiv kvalitetsbedömning av just Toyota.
Toyota gör säkert bra bilar, vi har haft Toyota de senaste 6 åren på firman. Först en Yaris och nu har vi en Auris. Min egen högst personliga uppfattning är att bilarna är så förbenat tråkiga att jag inte ens vill använda den. Jag sitter obekvämt, växlingsindikatorn påpekar hela tiden när jag ska växla, vi har haft den på verkstad 2 gånger för skrikande bromsar, instrumenteringen är skitful med ett rymdtema från 80-talet och dessutom är den bullrig som få bilar jag kört tidigare.
Det har faktiskt gått så långt att ska jag köra kortare sträckor än 3 mil så tar jag hellre min egen bil. På torsdag ska jag åka 12 mil till Trollhättan och då tar jag Toyotan, jag har redan mardrömmar inför denna skräckupplevelse.

Uppdaterat: 2011-10-17 22:40

Är det inte fruktansvärt ovidkommande om bromsarna är tillverkade av Bosch. Det är ju Toyota som köper in och monterar det på sina bilar. Jag behöver väl knappast påpeka att även underleverantörernas delar är en del av Toyotas kvalitet?

Vidare så gjorde jag på intet sätt anspråk på att förmedla en vetenskaplig undersökning angående Toyotas kvalitet utan påpekade att det var min personliga uppfattning om bilen, ungefär som när du själv uttrycker en personlig uppfattning om bilar från samma fabrikant fast med den skillnaden att du varenda gång enligt egen uppfattning förmedlar den totala sanningen.

Jag kan bara konstatera att den sanning som förmedlas i leifers pappas jaktlag kan te sig totalt annorlunda i andra jaktlag, eller helt andra sällskap också för den delen. ;)

Uppdaterat: 2011-10-17 23:21

Okey så du håller alltså inte med branschen om att Toyota är måttstocken kvalitétsmässigt i hela tillverkningsindustrin utifrån dina personliga erfarenheter med din firmas småbilar?
Varför har firman för övrigt dessa dåliga bilar?
Aurisen gissar jag är innan den faceliftade modellen då det är helt rätt att bromsarna skrek som aldrig tidigare på dessa Auris-modeller, instämmer helt klart att en Toyota inte ska låta som en gammal Volvo men det åtgärdade Toyota på garantin på väldigt många bilar och det finns alltså enkla lösningar på detta problem.
Kan du förresten gissa vilka som tillverkat just Auris bromssystem? -Bosch, knepigt att detta problem aldrig fanns/finns på de japantillverkade bilarna då dessa aldrig innehåller Europeiska komponenter.

Annars så servar/reparerar vi samtliga bilmärken på mitt jobb och har bla ett "Volvo-orginal"-reservdelslager för närmare en halv miljon samt ett nära samarbete med Volvo samt även Vw liksom Toyota och vi har ej någon specifik Toyota-service och vi servar som sagt alla möjliga bilmärken...
Du tror alltså jag ljuger om mina erfarenheter vilket är beklagligt och jag kan bara garantera dig att det jag säger är 100% sanning och jag har ingen anledning att sprida en massa lögner!
Kan dock hålla med om att Aurisen hör till de mindre lyckade Toyota-modellerna med problemen med tex skrikande bromsar som kanske inte det allvarligaste man kan råka ut för men kan bli väldigt irriterande.
Vet ju inte hur gammal Yaris din firma har men Yarisen är nästan oavsett årsmodell klart mer lyckad i klassen och har knappt drabbats av några vanliga fel överhuvudtaget.

Uppdaterat: 2011-10-17 23:22

Att Toyota har stora problem med trovärdigheten i kvalitetsfrågor har väl knappast undgått någon utanför leifers pappas jaktlag. För att visa en värld utanför jaktlaget så följer nedan ett axplock av filmer från Youtube där Toyota ber om ursäkt för sina kvalitetsproblem och den sista filmen handlar om vilka stora problem Toyota har med att bygga upp kundernas förtroende igen.

http://www.youtube.com/watch?v=jAz0JqGfi2o

http://www.youtube.com/watch?v=bVuP17Byfp4

http://www.youtube.com/watch?v=vLlgDr_ADPI&feature=related

Uppdaterat: 2011-10-18 07:18

Hur kommer det sig att alla trådar så kommer snacket om Toyota?? Visst nog är säkert Toyota en trevlg bil (Avensis) men lite överdrivet verkar det dock vara... Verkar vara som att bara Toyota gäller... Hjärntvättad eller?

Uppdaterat: 2011-10-18 08:55
Pär

Tydligen är det så att detta fenomen är oundvikligt "peugeot-Pär" oavsett vad tråden egentligen handlar om.
Det är lite för mycket känslor helt enkelt då man indirekt angriper folks intelligens genom att påpeka att de egentligen borde ha valt något annat märke.
Vi köper helt enkelt bilar utav olika anledningar då vi alla har olika behov.
Själv är jag bra insatt i vilka bilar som har vilka motorer/prestanda/förbrukning,vilka sammarbeten som finns ( som för övrigt slår hål på många myter om kvalite o.s.v )
samt vilka bilar som håller bäst enligt dem undersökningar som finns,...men ändå har jag ett helvete att välja bil. ( det lättaste vore ju att rätta in sig i "Svensson-ledet" )

Läser även mycket bilfakta o.s.v men långt ifrån många bryr sig om detta utan köper bara bil efter tillfälligheter eller efter hur släkt/vänner har valt.
Man kan prata i timmar för döva öron huruvida det finns andra fabrikat än t.e.x Volvo och att tiden har förändrats,...men det spelar ingen roll för den som inte bryr sig.
Överför våra "sanningar" till någon utomlands ( ja man behöver inte åka längre än till Danmark ) så får man en helt annan bild på en bra bruksbil.
All fakta om vilken bil som är den bästa är bara intressant för den som ställer frågan på ett korrekt vis.

Oavsett hur mycket statistik det finns på att vissa bilar är bättre på allt så kommer det att finnas folk som inte instämmer då de helt enkelt inte gillar dessa bilar p.g.a anledningar som inte har ett dugg med driftkvalite att göra. ( fråga bara "halva befolkningen" och ni får till svar: jag vill ha en RÖD bil )

Själv vill jag ha ett problemfritt bilägande under de åren som jag har mina bilar och då köper jag helst nya bilar.
Detta är inte det billigaste sättet men det fungerar för mig.
Mina bilar kunde numera gärna få vara enklare och billigare men det accepterar inte frugan som vilken dag som helst hade kunnat byta ner sig några årsmodeller mot mer "anrika" fabrikat.
När man hör talas om bilar som har rullat 50.000 mil så blir man imponerad...Min reptilhjärna tänker då att man kan köpa en 30.000 milare riktigt billigt ( varför inte en V70 2.5FT -09 för ca 100.000kr? ) och sedan behålla den i 5 år? ( Frugan blir lycklig och allt är frid och fröjd? )
En -04 utav detta väldigt populära märke kostar inte så mycket mindre och har då rullat ungefär lika långt så WHY NOT?

Vrider mig och skakar av rädsla då jag kan garantera att just mitt exemplar skulle ha kostat mer än en ny Volvo att äga men ....( varför finns det så många men? )
Varför inte en gammal Spacewagon eller Avensis Verso för några tiotusenlappar som kan fungera som "skräp,hund,drag och tredje bil"? .....( Nop säger frun )
Ibland går förnuft och vett inte ihop.
Ibland finns det inget förnuft utan bara ett behov att få vardagen att fungera.... ibland handlar detta förnuft om en förväntad driftsäkerhet andra gånger om att slippa tanka så ofta o.s.v men ibland ( och kanske ganska ofta )är vi ändå bara slavar under: JAG VILL HA EN RÖD BIL ! ( ej bokstavligt talat )

Uppdaterat: 2011-10-18 10:32

Det är ju i alla fall roligt att det är några här som faktiskt fått sina bilar levererade! Jag beställde en 508 SW 2,2 GT i mitten/slutet av maj, och den är ännu inte ens påbörjad.... Detta var jag dock förvarnad om, att leveranstiden var c:a ett halvår. Kul också att läsa att de få inlägg här som faktiskt handlar om 508:an i stort sett är positiva! Mina intryck av bilen var också att det är en väldigt prisvärd bil, grymt tyst och bekväm att åka i, och faktiskt också rymlig och snygg! Nu hoppas jag att jag inte behöver vänta alltför länge till!

Uppdaterat: 2011-10-18 12:39

Krille kan garantera dig att du kommer bli nöjd när du får bilen levererad... GT:n har även en grymt trevlig motor!!

Uppdaterat: 2011-10-18 13:14
Pär

Varför är det så lång leverenstid? Hinner dom inte med i produktionen för att bilen säljer bra eller fick dom störningar i produktionen efter tsunamin?

Uppdaterat: 2011-10-18 13:35

För övrigt var det en kanonidé med en Toyota-tråd.

Uppdaterat: 2011-10-18 13:36

Undrar också det hur det kommer sig att det är så lång leveranstid??

Uppdaterat: 2011-10-18 13:40
Pär

Hansson frågade tidigare om erferenheter från 207 HDi, jag kan inget om dom med fick höra lite om just HDi motorerna.
Träffade en polare som jobbar på en dieseverkstad, och när han fick höra att min firmabil gått 23.500 mil sa han "Går den fortfarande ??"
HDi motorerna har tydligen problem med pumpen, den är hårdförkromad inuti, men kromet lossnar, åker med returen till tanken, och tillbaka till filtret.
Börjar motorn bli trött eller gå ojämt kan man enkelt lyfta upp filtret och kolla i behållaren, om det glimmrar i botten är det dax för pumpbyte.
Dock måste man oxå demontera hela bränslesytemet och rengöra, dvs rör, tank, matarpump, rail, spridare mm, så detta jobb var inte helt billigt.

Uppdaterat: 2011-10-18 16:23

När det gäller de långa leveranstiderna på just GT:n så handlar det tydligen om flera olika komponenter. Samtliga från underleverantörer i Japan som naturligtvis fick stora problem efter naturkatastrofen.
Automatlådan är en del som går trögt att få fram, xenonljusen likaså. Dessa delar kommer alltså från underleverantörer i Japan.

Någon nämnde den vita metallicfärgen också, den vet jag inget om.

Uppdaterat: 2011-10-19 10:15

Jes, Som svar på din fråga kan jag säga att det jag reagerade på är att vissa vägrar riktigt erkänna att Toyota är måttstocken just kvalitéts samt tillverkningsmässigt för alla seriösa biltillverkare som vill försöka åstakomma högsta möjliga verkliga kvalitét för pengarna på sina produkter, liksom att man är förebilden även i princip alla andra branscher världen över vilket är välkännt sedan många år för de med insyn i kvalitétsarbete, detta är inte direkt av en slump.
Även Toyotas långmilare håller den högsta verkliga kvalitétsstandarden i denna bransch då det är just långtidskvalitén som är mest imponerande hur mycket man än försöker hitta andra sanningar på blocket om detta.
Däremot kan jag ta att inte alla gillar Toyota för att man kanske tycker dom verkar tråkiga eller är fula eller att stolsvärme-knapparna ser konstiga ut men det är något helt annat som inte har med verklig kvalitét att göra.

Jag har aldrig trott eller påstått att alla Bilmekaniker kör Toyota även om du försöker påstå det, de är människor som alla andra men skulle du kolla upp detta skulle du med största sannolikhet se att betydligt fler av dessa kör Toyota samt japanskt än den övriga befolkningen som är mindre insatta i bilarnas teknik under ytan.
Jag känner väldigt många i denna bransch och vet att de flesta som jag känner faktiskt just kör detta, trots att flera av dom jobbar/jobbat på bla Volvo samt VW på deras märkesvekstäder.
Även samtliga fyra mekaniker jag jobbar med i dag kör även de Toyota förutom den yngste nyanställde som kör Volvo än så länge, ingen av de andra körde heller Toyota eller var hjärntvättade med detta när de började inom yrket då det var mer slumpmässiga erfarenheter som avgjorde bilvalen och då körde de bla Bmw, Audi, Volvo och MB vilket ingen skulle kunna tänka sig att köpa i dag förutom då den yngste nyanställde som sagt.
Detta är min ärliga erfarenhet och inget jag säger för att det ska låta bra.

Rikard, Detta fenomen med metallspån i bränslefiltret har jag faktiskt sett på flera HDI-dieselar vi servat och bytt bränslefilter på, har inte vetat exakt vad detta kommer i från men det har ju inte kännts något vidare och man har förstått att något mindre roligt förmodligen är på gång i bränslesystemet så det kan ju förmodligen vara den "billiga" högtryckspumpen då...
Jag har ju en del erfarenheter av 207:an själv som många här säkert inte skulle villja lyssna på men tänkte om det var fler som hade erfarenheter av dessa än jag här.

Uppdaterat: 2011-10-19 21:29

Japp ville bara svara Jes så han förstod vad jag menade.
Ställ din fråga i Toyota fråden så ska jag försöka svara... ;)

Uppdaterat: 2011-10-19 22:46

Jag väntar fortfarande på leverans av min 508 GT. Nu undrar jag om någon här ännu har några erfarenheter av hur bilen går med dubbdäck? Då menar jag först och främst ljudnivåmässigt. Jag upplever 508:an som oerhört tyst, men är lite orolig för hur ljudnivån påverkas av dubbdäck. Står i valet och kvalet mellan dubbat och dubbfritt. Tacksam för hjälp!!

Uppdaterat: 2011-10-25 10:56

hej jag har nyss lagt på vinterdäck, blev snål så köpte dubbdäck för dom var mkt billigare än ett bra friktionsdäck. Jag köpte Goodyear vinterdäck 215/55 R16 och måste säga att bilen går även tyst med vinterdäcken, visst lite mera däckljud blir det med vinterdäcket men inte mkt... Men det får man nog räkna med. Om du köpter Friktion så tror jag bilen går tystare än med sommardäcken.

Uppdaterat: 2011-10-26 14:54
Pär

Tack för svaret Peugeote-Pär! Då var det ungefär som jag trodde. Eftersom bilen går så tyst som den gör så trodde jag inte att "dubbsmattret" skulle bli så farligt. Har lagt en beställning på 17-tums hjul med dubbade Good Year. Så hoppas vi på det bästa.

Uppdaterat: 2011-10-27 08:55