Vi Bilägares forum

Hämtat min nya Peugeot 508

Hämtat min nya Peugeot 508

Har nu snart kört min nya Peugeot 508 SW i 1 vecka och måste säga att det är verkligen en super bil, en tystare och mera komfortabel bil får man söka efter... MCP lådan börjar man komma igång med, tog mig några mil att bli vän med den men nu funkar det kanon.
Ska ni snart köpa ny bil så kan jag starkt rekomendera en ny 508 :)

Uppdaterat: 2011-05-15 18:55
Pär

Kommentarer

Hej! Hade en Pegga 407SW som var helt ok, tills den började krångla dvs. Kikade på 508, men beslöt mig för att välja annat märke. 508:an är en väldigt snygg bil!

Uppdaterat: 2013-12-26 18:12

Japp, nu är det officiellt:

Varenda artikel eller forumtråd som handlar om franska eller italienska bilar bara MÅSTE kommenteras av AL med minst fem i stort sett identiska inlägg med samma upprepande förakt mot bilarna och oss som till äventyrs uppskattar dom. (Ovanstående inläggs kommentar om en användares förmodat dåliga läsförståelse i det franska språket är ett klassiskt exempel på det senare).

Är ämnet något helt annat kan det räcka med två dock, men huvudsaken är att i nästan varje tråd framföra budskapet och provocera vilket vederbörande tydligen har redaktionens välsignelse att fortsätta med.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Den här tråden har jag följt med nöje. Eftersom jag inte har haft något att tillföra när det gäller 508:an. så har jag inte heller kommenterat något. Det är kul att bl.a. Peugote-Pär har haft ett förnöjsamt och intressant bilägande. Rent generellt verkar det som om ägarna här i tråden är nöjda med sina bilar och det är väl glädjande.

Men att 508 skulle vara felfriare än andra Peugoter håller jag inte för sannolikt. I tråden har vi läst om en hel del strul med bl.a. elektroniken. Nu var ju 508 en ny modell, så vissa barndomssjukdomar får man väl räkna med. En begagnad 508 behöver inte vara ett dåligt köp om nu problemen är eliminerade via uppdateringar.

Det hade därför varit intressant att höra vilket inbytespris Peugote-Pär fick när han beställde sin Skoda. Frågan fick han tidigare i tråden, men då gled han på svaret så vi vet inte detta. Kan vara intressant för helhetsbilden, eller hur?

Men som TS skrev; "Dom äldre bilarna skulle jag inte heller rekomendera men absolut dom nya från 2010." Vet vi verkligen om dessa vagnar blivit bättre än?

Uppdaterat: 2013-12-26 20:23
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
simon_d skrev:

Samtliga de bilar AL räknar upp som alternativ finner jag vara riktiga tråkmånsar. Don efter person. Börjar bli riktigt trist med ALs mekaniska upprepanden av samma mantra mot allt franskt. Appropå konkurser så har ju AL själv erfarenheter av det, eftersom de märken han själv valde att satsa på har kursat respektive sålts av pga olönsamhet.

simon_d:
Jag tycker i så fall att du ska provköra Audi A6 Avant och sedan kommentera om den är tråkmåns eller inte. Visst den förra modellen av Audi A6 var möjligen tråkmåns fast absolut inte den nya då den nästan är som att ratta en gokart. Om man inte visste att det var en Audi A6 skulle man kunna tro att man rattar en VW Golf GTI. Dessutom vinner Audi A6 test mot BMW 5 & Mercedes E-klass i tyska Auto Bild. Den är med andra ord bästa tysk i sin klass.

Uppdaterat: 2013-12-26 21:51
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

När det gäller andrahandsvärdet vid en eventuell konkurs så är min bild att det främst är tillgången till reservdelar som är avgörande. Om vi tittar på Saabs konkurs så var det väl precis innan och just vid konkursen som Saabar i allmänhet var i princip osäljbara, och då var det just osäkerheten kring reservdelstillgången som belystes. När konkursen väl var ett faktum och man senare även säkrade tillgången till reservdelar stabiliserades andrahandsvärdet rejält.

Min bror, som för övrigt är verkstadschef(tips till lille Mats och leifer(sd)), köpte en Saab 9-5 via bilfirman han jobbar på för ca 220 000 och sålde den 1,5 år senare för 180 000. Både köpet och försäljningen gjordes efter konkursen. Ett ganska normalt värdetapp enligt mig.

Vidare tycker jag att det är en smula märkligt att argumentera för autobroms och andra säkerhetssystem som rena dealbreakers för att i nästa stund argumentera emot dubbdäck.

Jag tycker nog att Peugeot 508 kan ha vissa fördelar som uppväger de nackdelar den eventuellt kan ha i kvalitet. Bl.a har jag svårt att se en bil som ger mer komfort för pengarna och dessutom är den riktigt snygg.

Uppdaterat: 2013-12-27 11:54
Citat:

Min bror, som för övrigt är verkstadschef(tips till lille Mats och leifer(sd))

Verkstadschef?!?[img]http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-laughing021.gif[/img]

Uppdaterat: 2013-12-27 13:06
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Trillade polletten ner, lille Mats? ;)

Uppdaterat: 2013-12-27 13:35

Din bror heter möjligtvis inte Kjell i förnamn Rustan Werling? [img]http://i.imgur.com/r0PK4.gif[/img]

Uppdaterat: 2013-12-27 15:39
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jag tog ut en sprillans ny 508 SW GT som tjänstebil i slutet av augusti och har sedan dess kört ca 1600 mil. Måste säga att jag är synnerligen nöjd med bilen, den går tyst och fint och är mycket bekväm att åka i. Motorn är rena drömmen drar iväg direkt när det behövs, har hunnit testa både fart och acceleration på motorvägar i Polen och Tyskland. Några minus har jag dock funnit, automatiken för att låsa upp dörrarna fungerar inte riktigt när det regnar ute, här har Peugeot någon typ av sensor på insidan av dörrhandtaget och den gillar definitivt inte smuts. Hade Renault Laguna tidigare och där fungerade det klockrent, aldrig några problem. Ett annat minus är vänstra mugghållaren, sätter man en flaska eller mugg där så skymmer man dels gps:en och dels så kolliderar fingrarna med den när man skall manövrera vindrutetorkaren. Hel- och halvljusautomatiken fungerar sådär, det gäller att framförvarande har rejäla bakljus om han inte ska få helljuset i backspegeln, dessutom bör vägen vara slät om man skall undvika att blända mötande lastbilar. Bakluckan är som andra redan nämnt bedrövlig att öppna när det är blött ute, man får vänta en stund innan man lutar sig in under den. Jag upplever också bilen som något mer vindkänslig än tidigare bilar jag kört, mer en känsla dock än något jag oroar mig över. Jag håller helt med "Jes_" i att man får mycket både ljud- och åkkomfort för pengarna både i fram- och baksäte, några baksätespassagerare har uttryckt stort nöje över benutrymmet och "skyviewen" där bak. Automatbroms har jag inte behövt använda på många år så det vill jag inte uttala mig om, i övrigt är bilen gott utrustad med bl. a. "heads up display" för hastighet och vägbeskrivningar i och vid korsningar och cirkulationsplatser. Finns även uppmätning av parkeringsficka, men den har jag inte behövt testa ännu, ögonmåttet har räckt bra så här långt. Jag avslutar med att rekommendera 508 SW GT å det varmaste, en snygg, funktionell och rolig bil att köra, med pulver nog under huven för att hänga med det mesta i prisklassen.

// Krister

Uppdaterat: 2013-12-27 19:34

Tack för input!

Låter som en härlig vägvagn!

Har du hunnit testa dieselvärmaren? Kan den fjärrstyras och ställas in veckovis? Är värmen juste i bilen?

Är lite ljudnörd, har du JBL-systemet? 18- eller 19-tumsfälgarna? Hur upplever du den vita lacken (som verkar vanligast på GT:n) - svårskött?

Ska försöka få till en provkörning av en sådan här vagn den närmaste framtiden, tror den skiljer sig en del i körupplevelse från de enklare modellerna.

:-)

Krister_L skrev:

Jag tog ut en sprillans ny 508 SW GT som tjänstebil i slutet av augusti och har sedan dess kört ca 1600 mil. Måste säga att jag är synnerligen nöjd med bilen, den går tyst och fint och är mycket bekväm att åka i. Motorn är rena drömmen drar iväg direkt när det behövs, har hunnit testa både fart och acceleration på motorvägar i Polen och Tyskland. Några minus har jag dock funnit, automatiken för att låsa upp dörrarna fungerar inte riktigt när det regnar ute, här har Peugeot någon typ av sensor på insidan av dörrhandtaget och den gillar definitivt inte smuts. Hade Renault Laguna tidigare och där fungerade det klockrent, aldrig några problem. Ett annat minus är vänstra mugghållaren, sätter man en flaska eller mugg där så skymmer man dels gps:en och dels så kolliderar fingrarna med den när man skall manövrera vindrutetorkaren. Hel- och halvljusautomatiken fungerar sådär, det gäller att framförvarande har rejäla bakljus om han inte ska få helljuset i backspegeln, dessutom bör vägen vara slät om man skall undvika att blända mötande lastbilar. Bakluckan är som andra redan nämnt bedrövlig att öppna när det är blött ute, man får vänta en stund innan man lutar sig in under den. Jag upplever också bilen som något mer vindkänslig än tidigare bilar jag kört, mer en känsla dock än något jag oroar mig över. Jag håller helt med "Jes_" i att man får mycket både ljud- och åkkomfort för pengarna både i fram- och baksäte, några baksätespassagerare har uttryckt stort nöje över benutrymmet och "skyviewen" där bak. Automatbroms har jag inte behövt använda på många år så det vill jag inte uttala mig om, i övrigt är bilen gott utrustad med bl. a. "heads up display" för hastighet och vägbeskrivningar i och vid korsningar och cirkulationsplatser. Finns även uppmätning av parkeringsficka, men den har jag inte behövt testa ännu, ögonmåttet har räckt bra så här långt. Jag avslutar med att rekommendera 508 SW GT å det varmaste, en snygg, funktionell och rolig bil att köra, med pulver nog under huven för att hänga med det mesta i prisklassen.// Krister

Uppdaterat: 2013-12-27 23:39

Har inte testat någon av de enklare modellerna så jag kan inte uttala mig om ev. skillnader, men vet att GT:n har en annan framvagn pga den större och tyngre motorn. Bilen känns förvånansvärt lättmanövrerad trots storleken. Detta är faktiskt den första bilen i mitt liv jag köpt utan att provköra först, gick endast på testresultat från webben och från div forum, detta bl.a. Den här bilen dök upp på blocket hos en bilhandlare ca: 30 mil från mig, nedsatt med ca: 50K så jag fixade allt på telefon och mail med ruskig fart innan jag hämtade den.

Dieselvärmaren har tidur och kan förprogrammeras med två tider, måste aktiveras för att dra igång. Fungerat bra, de gånger jag behövt använda den. Tror jag såg någonstans att man kan köpa till fjärrstyrning, men har inte kollat detta närmare. Värmen är helt okay, tog en stund bara att hitta inställningarna. Jag har 18-tumsfälgar till både sommar- och vinterdäck, var orolig för att 19-tumsfälgar skulle bli för stötiga, och mindre än 18 tum går inte att ha på GT:n. Har inte JBL-systemet, i och med att det blev lite bråttom och det var en lagerbil så fick jag "standardutrustningen" för GT.

Den vita lacken kan vara lite jobbig, asfaltprickarna syns ju klart och tydligt, annars inga problem så här långt. Handtvättar alltid bilen och brukar lägga ned en stund på det när jag väl börjat.

En annan sak är glastaket, bilen känns dubbelt så stor med allt ljus ovanifrån, det känns också mer vilsamt för ögonen med mer ljus inifrån bilen. Har testat några ggr att dra för innertaket men man känner sig lätt instängd direkt. Kan vara en nackdel på vintern dock om det är mycket kallt ute, glaset isolerar inte mycket och det kan nog kännas kallt uppifrån, men det visar sig väl bara vi får lite minusgrader ;-)

Jag skulle kanske också nämna växellådan som faktiskt är rena drömmen. Synnerligen mjuka och fina växlingar, om jag inte misstar mig är den japansk och den har japanerna verkligen lyckats bra med.

// Krister

Uppdaterat: 2013-12-28 09:44

Kul att höra betyg och upplevelser från nån mer som verkligen har en GT, vilket ju var vad frågeställaren var ute efter snarare än pajkastning. Vad gäller key-less och till dörrarna har jag också upplevt att det inte funkat enstaka gånger, när bilen varit rejält smutsig på vintern, men inte annars. Jag la till JBL-paketet utan att ha jämfört med vanliga stereon och jag är iaf klart nöjd med JBL så det kan jag rekommendera. Har hört de som gått från Bose i Saab 9-3 att det var bättre än JBL i 508:an, så man tycker nog olika. Försök jämföra innan köp.
Jag har solidvit lack och tycker den hållt sig bra, men en del insekter och skit sitter gärna kvar ett tag. Turtles förtvätt "Extreme nano-tech" (?) som finns på sprayflaska på t ex Statoil biter ganska bra på sånt innan en automattvätt. Är också nöjd med värmen särskilt om man förvärmt innan färd. Jag kör 18" sommar (blir byte av framdäck nu, ca 3500 mil på dem) och 17" vinter med Hakka7 dubbat (det finns en del 17" fälgar som passar och leasingbolaget vill ju köra minsta möjliga). Hade jag valt idag hade det blivit dubbfritt för ljudnivå och väggrepp, tycker det är grymt mycket svajigare på vinterdäcken än sommardäcken och det har väl både dubb och gummiblandning något att göra med, samt något högre profil, 55 mot 45 på sommardäcken.
Min erf av helljusautomatiken är att den funkar bra i 95% av fallen, vilket känns ok, men inte perfekt.
Och ja, head up displayen är grym för att ha koll på framföralt farten utan att släppa blicken från vägen.
Ut och provkör :)

Uppdaterat: 2013-12-28 19:16

Har själv stor erfarenhet av 508:an och den är oerhört komfortabel.

För några veckor sedan slumpade det sig så att jag i tjänsten ena veckan fick köra en 508 och veckan därpå en ny Passat. Nu var 508:an en med MCP-låda och jag hann inte riktigt bli vän med den men jämfört med Passaten upplevde jag 508:an som avsevärt komfortablare. Passaten lider bl a av dåligt benutrymme för "gasfoten" och höger vad ligger hela tiden och trycker på mittkonsolen. Besvärande! Passaten har också en kardantunnel som är 2 m hög. Minst! Helt otroligt år 2013.

Men jag har alltså kört 508 betydligt mer och JBL-anläggningen tycker jag är mycket bra med fin bas och klangomfång. Högtalarna har aldrig haft några tendenser att skorra eller skramla. Inga problem med nyckelfria låset heller. Head-up-displayen är en utmärkt trafiksäkerhetsdetalj.

AMS har öppnat sin begagnatdatabas och 508 får mycket goda ägarbetyg; väl i klass med BMW 3 och 5, Audi A4 och A6. Modellen "knockar" dessutom både Volvo V60 och Volkswagen Passat.

Uppdaterat: 2013-12-28 19:45

Härlig med nöjda tongångar, från två som verkligen äger kärran i fråga.

Så snart det dyker upp en maskin i krokarna kommer jag att provköra. Har ett Harman-Hardon-system med subbas i Aeron. Låter helt okej. Lyssnade på Premiumsystemet som Volvo V70 har innan och det låter dock ännu bättre. Har också hört Bose i Mazda 6 som är rätt juste. Det har dessutom en funktion som ska släcka ut buller (genom att skicka ut motreflexer).

Dags att börja lägga undan pengar - avvaktar tills priserna kryper ner under 200.000 kronor. Vet ni om det har skett något under skalet från introduktionen 2011?

Limpo skrev:

Kul att höra betyg och upplevelser från nån mer som verkligen har en GT, vilket ju var vad frågeställaren var ute efter snarare än pajkastning. Vad gäller key-less och till dörrarna har jag också upplevt att det inte funkat enstaka gånger, när bilen varit rejält smutsig på vintern, men inte annars. Jag la till JBL-paketet utan att ha jämfört med vanliga stereon och jag är iaf klart nöjd med JBL så det kan jag rekommendera. Har hört de som gått från Bose i Saab 9-3 att det var bättre än JBL i 508:an, så man tycker nog olika. Försök jämföra innan köp.
Jag har solidvit lack och tycker den hållt sig bra, men en del insekter och skit sitter gärna kvar ett tag. Turtles förtvätt "Extreme nano-tech" (?) som finns på sprayflaska på t ex Statoil biter ganska bra på sånt innan en automattvätt. Är också nöjd med värmen särskilt om man förvärmt innan färd. Jag kör 18" sommar (blir byte av framdäck nu, ca 3500 mil på dem) och 17" vinter med Hakka7 dubbat (det finns en del 17" fälgar som passar och leasingbolaget vill ju köra minsta möjliga). Hade jag valt idag hade det blivit dubbfritt för ljudnivå och väggrepp, tycker det är grymt mycket svajigare på vinterdäcken än sommardäcken och det har väl både dubb och gummiblandning något att göra med, samt något högre profil, 55 mot 45 på sommardäcken.
Min erf av helljusautomatiken är att den funkar bra i 95% av fallen, vilket känns ok, men inte perfekt.
Och ja, head up displayen är grym för att ha koll på framföralt farten utan att släppa blicken från vägen.
Ut och provkör :)

Uppdaterat: 2013-12-28 19:47

Tack för tipset om Auto Motor & Sport. Är inte prenumerant så jag kunde inte komma åt all statistik, men jag läste artikeln i senaste numret där de jämförde begagnad 508 med C5 och där Peugeotägarna överlag var mycket nöjda. Sedan kan man ju alltid undra om underlaget är statistiskt säkerställt...

:-)

Kör du också GT, Lars?

Lars_A skrev:

Har själv stor erfarenhet av 508:an och den är oerhört komfortabel. För några veckor sedan slumpade det sig så att jag i tjänsten ena veckan fick köra en 508 och veckan därpå en ny Passat. Nu var 508:an en med MCP-låda och jag hann inte riktigt bli vän med den men jämfört med Passaten upplevde jag 508:an som avsevärt komfortablare. Passaten lider bl a av dåligt benutrymme för "gasfoten" och höger vad ligger hela tiden och trycker på mittkonsolen. Besvärande! Passaten har också en kardantunnel som är 2 m hög. Minst! Helt otroligt år 2013.Men jag har alltså kört 508 betydligt mer och JBL-anläggningen tycker jag är mycket bra med fin bas och klangomfång. Högtalarna har aldrig haft några tendenser att skorra eller skramla. Inga problem med nyckelfria låset heller. Head-up-displayen är en utmärkt trafiksäkerhetsdetalj.AMS har öppnat sin begagnatdatabas och 508 får mycket goda ägarbetyg; väl i klass med BMW 3 och 5, Audi A4 och A6. Modellen "knockar" dessutom både Volvo V60 och Volkswagen Passat.

Uppdaterat: 2013-12-28 20:10

Under skalet är nog inte mycket som ändrats. Vet ett par saker dock; för det första en del saker som åtgärdats på garanti såsom kassa spolarmunstycken är fixat från fabrik sen mitten av 2012. Likaså ändrades navi-HW under 2012, till att få större intermnne som klarar kompletta kartuppdateringar. Även navi-SW har uppdaterats ca 5 ggr sen 2011 med diverse förbättringar. GT sålda i Sverige fick främre p-radar som std 2012 tror jag, 2011 var det tillval. Med p-radar fram + bak ingår även uppmätning av p-ficka (jag har det inte, har inte främre sensorer) Körde en 2013 RXH härom veckan och noterade då att belysning av mitkonsollen var vit till skillnad från min orangea, men om det gäller bara RXH eller även övriga modeller vet jag inte. Nybilspriset har hoppat upp och ner en del sen intro 2011, vilket kan påverka prisbilden på begagnat.
Ang AMS guide så är det nog si och så med statistiska underlaget eftersom 508 inte sålt så mycket trots allt, men det är ändå talande i all sin partiskhet att ägarna är väldigt nöjda överlag.

Uppdaterat: 2013-12-28 23:39

Limpo skrev:
>Ang AMS guide så är det nog si och så med statistiska underlaget eftersom 508 inte sålt så mycket trots allt, men det är ändå talande i all sin partiskhet att ägarna är väldigt nöjda överlag.<

Med risk för att sticka ut hakan tror jag det är lite så att de som köper en Peugeot av den här typen är nöjda mycket tack vare att man köpt en bil man verkligen vill ha, och inte för att bräcka grannen. Jag tog mig friheten att bortse från PSA:s ekonomi och ett ev. sämre andrahandsvärde och tittade i stället ganska mycket på vad jag skulle få för pengarna. Det var verkligen svårt att hitta en motsvarande bil med den utrustningen för de pengarna.

Man hör polarna berätta om sina bilar och det är absolut inga mekaniska underverk, "shit happens" i de bästa familjer. Vi hade en Passat som servicebil ett tag, och det var nog det sämsta skräp jag sett. Den blev utslängd när slutligen kamremmen gick ca: 3000 mil innan den skulle bytas, trots full service på bilen. Vi har även en hyfsat ny VW Transporter som motorlampan blinkar kontinuerligt på trots upprepad service och kontroll.

// Krister

Uppdaterat: 2013-12-29 10:29

Kan bara hålla med Krister. Innan jag kjøpte 508 -2013 modell så hadde jag vart i Vw familjen i 10 år med seat-audi og til sist hadde jag en vw passat som jag kjøpte helt ny 2010. Efter 2 år gav jag upp den absolut sämsta bil jag haft. VW passat. Massor av feil och forhandlarna var lika illa. Efter ha fått sålgt den så tenkte jag 508 er skitfin och gillade den skapt efter prøvekjørning. Men så var den fransk. Efter lite tenkande og med passaten i bakhuvet så slog jag til. Har nu haft den i snart 2 år og är frälst. Mina tankar om franskabilar har totalt ändrat sig. Tror vi skal sluta og tro at Toyota, volvo og tyska bilar är det besta man kan kjøpe..Och framfør allt hur kul är det att kjøra en V70 som alla andre.. Våga sticka ut...

Uppdaterat: 2013-12-29 20:55

Hej! Ny i forumet, uppskattar alla kunniga inlägg (åtminstone de som håller sig till 508-ämnet...)
Går i nybilstankar. Kör C5, förmånsbil som ska bytas i vår. Väldigt nöjd med den, särskilt komforten förstås, men tycker också Citroën har lyft kvalitén på prylarna, särskilt i kupén. Och har inte haft ett enda fel på nästan tre år.
Eftersom 2014 års modell är i princip identisk med min känns det inte så kul att byta till en likadan.
Volvo, VW, BMW, Audi har fina bilar, men ger för lite för pengarna när man vill ha nödvändigheter som automat, elsäten, P-radar, GPS mm.
Provat Opel Insignia, som länge kändes som mitt val, men efter en 40-milatur med 508 lutar det åt en Pega. Gillade komforten, vägegenskaperna, bränsleförbrukningen, utrustningen och motorn kändes piggare än Insignians, trots likadan effekt, 160 hk. (Kan tillägga att jag körde Peugeot 605 på nittiotalet, var väldigt nöjd med den.)
Efter detta omständliga utlägg har jag en fråga också:
Ingår elstolar med minne i GT-modellen?

Uppdaterat: 2014-01-01 22:25

Elstolar ingår som standard i GT, men minne är tillval tillsamman med en speciell klädsel.

// Krister

Uppdaterat: 2014-01-01 22:35

Jag kanske får backa på ovanstående, kollade lite på hemsidan och kan inte hitta det längre. Jag har för mig att om man valde "nappaklädsel" så ingick minne i stolarna.

// Krister

Uppdaterat: 2014-01-01 22:54

Tack för svar. Ska begära offert från ÅF. Kanske går att pruta lite, även om de nyss sänkt priserna både på bilaroch en del tillval.

Gunnar

Uppdaterat: 2014-01-01 23:00

Jag är ganska ny här också, ramlade in här när jag sökte info om 508 sw gt. Skall erkänna att jag varit lite nyfiken på en C5 och var faktiskt ute och testade en fullmatad med 6:a i för en 4-5 år sedan, men blev inte så imponerad som jag trott så det blev inget. Det skulle vara intressant att höra vad du märker för skillnader mellan 508:an och C5. Jag håller 508 SW GT som tystare och piggare, men det är ju som sagt ett tag sedan jag testade C5:an

// Krister

Uppdaterat: 2014-01-01 23:17

Tycker båda är lika tysta. Fjädringen är (förstås) bättre i C5, kan upplevas som lite för mjuk på vissa vägar, men då är det bara koppla in sportläget. Jag har en automatväxlad diesel på 160 hk, säkert likadan som i den 508 jag testade - men Peugeoten kändes kvickare.
Nu finns ju C5 med samma 204-hästars diesel som i 508 GT, har inte provat den.
Peugeoten har en styrning med bättre feedback och jag tycker den överhuvudtaget känns sportigare och roligare att köra.
I kupén är 508 helt överlägsen. Modernare instrument med bättre layout. Stolarna är skönare (men min förarstol har minne!).
Citroën borde ha graderat upp C5:an, generation III börjar kännas gammal i designen. Gäller främst interiören, tycker faktiskt C5 har snyggare kaross än 508, trots att den är äldre.

Om C5 hade funnits med en modernare instrumentering, á la C4 Picasso, är det mycket möjligt att det hade blivit en C5 igen. En härlig landsvägsbil som aldrig krånglar, mycket utrustning för priset, går snålt (6,5 enligt färddatorn blandad körning) och bemötandet hos den lokala representanten är väldigt bra.

Gunnar

Krister_L skrev:

Jag är ganska ny här också, ramlade in här när jag sökte info om 508 sw gt. Skall erkänna att jag varit lite nyfiken på en C5 och var faktiskt ute och testade en fullmatad med 6:a i för en 4-5 år sedan, men blev inte så imponerad som jag trott så det blev inget. Det skulle vara intressant att höra vad du märker för skillnader mellan 508:an och C5. Jag håller 508 SW GT som tystare och piggare, men det är ju som sagt ett tag sedan jag testade C5:an// Krister

Uppdaterat: 2014-01-02 08:44

Jag har som sagt inte testat någon annan modell av 508, men från vad jag läst mig till så är styrningen ännu bättre i GT:n pga annan framvagn, och jag kan inte göra annat än hålla med, den är mycket bra. Jag tyckte C5 var riktigt snygg när denna karossen kom och det var därför jag blev lite nyfiken på den. Jag hade vid den tiden en Renault Laguna II med 170hk bensinare och när det var dags att byta den var jag ute och testade en del bilar, bl a Citroen C5 och Toyota Avensis, Renault Laguna med 150hk diesel och även några suvar, typ Nissan Qashqai. Det som slutligen avgjorde var faktiskt ljudnivån i bilarna, jag tyckte Lagunan var den tystaste och slog till på en fullutrustad diesel, som jag körde nästan 20.000 mil med utan större problem. Det var lite tull i början med en kabelhärva som blivit klämd under förarstolen vid monteringen, och det tog en stund innan de hittade felet, men efter det endast byte av normala slitdelar.

För närvarande tycker jag att 508:an är det tystaste jag kört, och har liksom föreställt mig att C5 skulle vara något liknande med sin superba fjädring. Det var kanske lite otur med däckvalet på de bilar jag provkörde vid den tiden.
Damen som var med vid provkörningen av Toyotan (bilförsäljaren) talade sig varm för hur tyst den var och blev smått förnärmad när jag lät påskina att min gamla Renault faktiskt var tystare.

// Krister

Uppdaterat: 2014-01-02 09:23

Det går alltid att pruta, oavsett märke. Säkert på din favorit Bentley också.

Gunnar

PS Du har stavat fel i din vitsiga signatur. Får se om du hittar felet själv! DS

Jes_ skrev:

Går säkert pruta mycket ;o)

Uppdaterat: 2014-01-02 16:33

508:an är en mycket trevlig bil att äga och köra långa sträckor med, som längst körde familjen ner till Antibes till södra Frankrike och det funkade superbra på alla sätt...
När det gäller GT eller "vanlig" kaross så tycker jag den vanliga är snyggare på något sätt.
Det enda som jag saknade i Peggan jag hade var Navigationen, interiören blir mycket snyggare med den, sen även med head up displayen skulle jag tagit om jag köpt en 508:a idag.

Uppdaterat: 2014-01-02 20:23
Pär

@Per
GT eller vanlig kaross, det enda som skiljer är väl i stort sett avgaspiporna. Eller menar du skilnaden mellan SW och sedan?
Själv tycker jag SW:n är mycket snyggare.

// Krister

Uppdaterat: 2014-01-02 20:29

Är kanske för att GT:n är lite vanligare på något sätt... Sen är jag väldigt svag för sedaner, och på 508:an så är sedanen sjukt snygg men SW är också snygg :)

Uppdaterat: 2014-01-02 23:04
Pär

Noterar att "MVH AL" skriver kommentarer på AM&S sajt på samma tema som här. Alltså att PSA bygger skrotbilar och företaget är konkursmässigt. Några egna erfarenheter av provkörningar eller andra intryck kan han inte leverera.
AL får nog akta sig för att köra Peugeot eller Citroën - då riskerar ju fördomarna att komma på skam och vad ska han då ösa sin galla över?
Jag hör inte till dem som ropar på censur, på ett forum ska det vara högt i tak. Nöjer mig med att skrattande skrolla förbi tramset. Att be AL byta skiva tjänar nog inget till, fördomar kan sitta lika hårt som en fastrostad fälgbult.

Gunnar

Med mycket goda egna erfarenheter av både Citroën och Peugeot sedan mitten av sjuttiotalet. F n med Citroën C5, som sannolikt snart byts mot P 508 SW GT.

Rålle skrev:

Japp, nu är det officiellt:Varenda artikel eller forumtråd som handlar om franska eller italienska bilar bara MÅSTE kommenteras av AL med minst fem i stort sett identiska inlägg med samma upprepande förakt mot bilarna och oss som till äventyrs uppskattar dom. (Ovanstående inläggs kommentar om en användares förmodat dåliga läsförståelse i det franska språket är ett klassiskt exempel på det senare).Är ämnet något helt annat kan det räcka med två dock, men huvudsaken är att i nästan varje tråd framföra budskapet och provocera vilket vederbörande tydligen har redaktionens välsignelse att fortsätta med.

Uppdaterat: 2014-01-03 21:00

Någon som har efterbehandlat bilen med antirostskydd??

Uppdaterat: 2014-01-03 23:00

Sorry menar rostskyddbehandling

Uppdaterat: 2014-01-04 00:38

Vad säger ni som kört SW ett tag - är det risk för att panoramataket blir repigt?

Gunnar

Uppdaterat: 2014-01-05 19:00

Nej det tror jag inte ..... har inte sett något efter drygt 1600 mil. Hade dubbla glaspartier, ett öppningsbart och ett fast, på senaste Lagunan och det syntes inga repor efter nästan 20.000mil.

// Krister

Uppdaterat: 2014-01-05 19:10
Ducatista skrev:

Vad säger ni som kört SW ett tag - är det risk för att panoramataket blir repigt?Gunnar

Körde min i lite drygt 5000 mil och fanns inte en repa på glastaket så du kan nog sitta lugnt på den frågan :D

Uppdaterat: 2014-01-05 20:06
Pär

Tack för svaren! Känns betryggande att få veta då jag själv aldrig ens haft sollucka.

Gunnar

Uppdaterat: 2014-01-05 21:52

Har precis blivit ägare till 508 1,6 e-hdi blue. Ett problem har dykt upp, får inte start/stop att fungera. Någon här som vet vad det kan bero på, kanske något vanligt?
Ser att tråden inte varit igång på länge men kanske någon 508-ägare har något tips.

Uppdaterat: 2014-03-28 19:47

Är det tex för kallt eller motorn inte kommit upp i rätt temperatur så går aldrig start & stop systemet igång... På instrumentet så ska du se en blå lampa blinka om den känner att det tar mera energi att slå av än att låta motorn vara på.
Men som sagt blinkar lampan så vet du att systemet funkar även fast motorn är på.

Uppdaterat: 2014-03-28 20:35
Pär

Tackar för upplysningen Peugeot-Pär. Trodde det kunde bero på något sådant. Tycker bara jag kört rätt mycket sen den varit stilla ett långt tag, men det kommer förhoppningsvis igång då efter ett tag annars skulle det väl indikera nåt fel.
För övrigt är det i stort sätt bara positiva upplevelser med 508an, MCP-lådan kom jag snabbt in i och gillar skarpt trotts att man hört en del dåligt om den. Har tidigare provat ett par äldre -11 som jag inte blev så positiv till, men denna funkar betydligt bättre, kanske efter lite uppgraderingar.
Har förövrigt en nästan ny 208 också som jag tycker är en trevlig liten bil.

Uppdaterat: 2014-03-29 10:20

Jag ägde min 508 i nästan 3 år och har bara positiva saker att säga om bilen, en skönare långfärdsbil är svår att hitta.
Du får skriva lite här och säga hur du upplever bilen eftersom :D

Uppdaterat: 2014-03-29 14:55
Pär
Peugeote-Pär skrev:

Jag ägde min 508 i nästan 3 år och har bara positiva saker att säga om bilen, en skönare långfärdsbil är svår att hitta.
Du får skriva lite här och säga hur du upplever bilen eftersom :D

Nu fungerar start/stop igen.
Ja, visst kan jag hålla med fullt, den är väldigt skön och trivsam på nåt lite oförklarligt vis, att jag känner mig snabbt hemma och säker i den. Samma kommentarer fick jag höra från min sambo när hon nu kört lite landsväg och stadstrafik med den, då har hon ändå hoppat direkt från den lilla 208an till denna betydligt större.
Kan väl jämföra lite med min senaste före Peugeot, en Saab 9-5 4-TTID-sedan, den sista modellen som aldrig kom ut riktigt förrän efter konkursen. Tycker faktiskt den känns väldigt lik den, stabil, till gränsen lite hård på gott och ont, ombonad, bra sittkomfort, praktisk med gott om utrymme, tyst och skönt. Ju mer jag kör med den ju mer gillar jag EGS-lådan också vilket jag inte trodde innan. Väldigt bränslesnål, en av dom första som jag kan se nästan leva upp till den deklarerade bränsleförbrukningen.
Sammantaget än så länge mest bara positiva känslor av 508an.
Min bakgrund är att jag hoppat runt och kört väldigt många olika bilar, märken/modeller även av dom senaste. Detta eftersom jag varit bilhandlare.
Nya 308an är inte alls dum heller, dock några nackdelar som jag inte förstår varför dom ändrat till det sämre på den, som lite väl hårda säten, för trångt baksäte osv. För övrigt väldigt fin att köra och tom bättre på en del punkter än 508an.
Peugeot har ryckt upp sig mycket, ligger väl i klass med Tyskarnas, både i komfort och kvalitet tycker jag.

Uppdaterat: 2014-03-29 17:59

Har nu hunnit köra lite mer med 508an och gillar den mer och mer. Inte mycket jag kan hitta att klaga på, mer än små bagateller, som mugghållare osv. men det mesta och viktiga är över förväntat bättre.
Inte ens rostskyddet som enl. min bedömning är riktigt bra och det finns inget att oroa sig över där. Förstår inte alls dom nedslående kommentarerna i rost-testet som inte alls stämmer när jag själv går igenom alla punkterna, men kanske lite invecklat att gå in på här. Har mycket erfarenhet/kunskap vad gäller rost och rostskydd i bilar.
Hur som helst är iaf. jag helt lugn för att denna bil kommer inte att rosta i första taget, el. för den delen på många år.

Uppdaterat: 2014-04-01 19:42

Nu finns nya kartor (2014-1) tillgängliga igen på gpsunderground.
Jag har inte uppdaterat än men filerna är ok har jag testat.
Har man uppdaterat mjukvara till högre än 2.21 (finns också på gpsug, eller gör din handlare det gratis till åtminstone 2.35 / 2.75) kan man uppdatera kartorna medan man kör. Det tar dock uppåt 5 timmar totalt för hela Europa.
Har även börjat leka lite med mirascript (http://www.mira308sw.altervista.org/en/index.htm) och tagit bort spärren för licensnyckel till kartorna samt lagt till nya färgteman för fräschare utseendet på naviskärmen.
Ska testa vidare med fler små ändringar man kan göra med dessa script.

Uppdaterat: 2014-06-13 23:56

Gjorde 6000-mila service härom veckan utan några överraskningar.
Fortsatt en kanonbil, kan varmt rekommenderas.
Ett facelift kommer nu till hösten, bilder finns på nätet.

Uppdaterat: 2014-06-13 23:59

Ryktena säger att det kommer en helt ny 508:a till 2015 med helt ny bottenplatta... Snacka om man blev nyfiken när man hörde det :)

Uppdaterat: 2014-06-14 09:16
Pär

Min har nu gått 2600 mil på knappt 1 år och jag trivs bara mer och mer med den. EGS-lådan som jag var lite emot på dom första jag testa, tycker jag är helt suverän idag. Brukar aldrig fastna för några bilar, men denna får nog stanna ett tag då jag känner mig riktigt bekväm med den.

Uppdaterat: 2014-06-14 09:37
Peugeote-Pär skrev:

Ryktena säger att det kommer en helt ny 508:a till 2015 med helt ny bottenplatta... Snacka om man blev nyfiken när man hörde det :)

Intressant, har inte hört nåt om det. Kanske blir min nuvarande inte så gammal då trotts allt.
Kan någon rekommendera el. har erfarenhet av chippning, är lite nyfiken på att sätta in typ detta http://www.bestchip.se/bilar/peugeot/peugeot-508-1-6e-hdi-microhybrid-esg-112hk
En liten kostnad, men vet inte om det är så bra som man säger. Är iofs. nöjd med draget där är men kan vara bra med lite mer ibland.

Peugeot-Pär var hittar du läsning om den nya 508an ? Har hittat lite läsning om ny bottenplatta och front som mer liknar nya 308, men inte mycket mer. Kommer väl snart mer info om detta.

Uppdaterat: 2014-06-14 11:47

Skulle inte rekommendera göra en chippning på bilen, växellådan är inte anpassad för den högre belastningen av vrid så att den går sönder är mycket större då... Sen om något skulle gå sönder så täcker inte någon garanti för skadorna heller.

Uppdaterat: 2014-06-14 19:45
Pär

Läste om den nya generationens 508:a på en brittisk sida... Denna här var det :)
http://www.worldcarfans.com/114050974962/2015-peugeot-508-first-photo-pops-up-online

Uppdaterat: 2014-06-14 19:47
Pär
Peugeote-Pär skrev:

Läste om den nya generationens 508:a på en brittisk sida... Denna här var det :)
http://www.worldcarfans.com/114050974962/2015-peugeot-508-first-photo-po...

Tack ! Hade nog redan övergett tanken om chippning, draget räcker ändå gott till min körning. I yngre dagar blev inget tillräckligt.
Man får väl se vad det blir av den nya 508an. När jag köpte 508an hade jag egentligen riktat in mig på nya 308an men blev besviken på den vid testkörningar. Gick väldigt fint med diseln, men för lite utrymme och väldigt trångt baksäte, kombin blir nog bättre.

Uppdaterat: 2014-06-14 20:28