Vi Bilägares forum

En ny chansning.

En ny chansning.

För 3 år sen behövde vi en bil med mera plats för en mindre peng. Marknaden synades av och vi fastnade för ett exemplar av skitbilen Mitsubishi Space wagon med GDI motor, just denna vagn var fullservad och hade gått 19.000 felfria mil, nu har den gått 3.500 felfria mil till, så den chansningen var inte så tokig ändå.

Men familjen (barnbarn) växer så vi behöver mer plats, Spacen var bara 6 sitsig och med alla stolar på plats var det inget utryme kvar för tex en barnvagn, dessutom är den inte särskillt kul att åka i, min fru bryr sig inte om den saken, men jag själv vill gärna att en längre resa ska vara komfortabel, köpte mig en BMW 530 för den sakens skull, men frun hatade den farkosten, så nu har vi letat nått mellanting.

Så igår kom vi hem med en ny chansning, en Chrysler Voyager -03 3,3 liters V6a och automat, och alla som vet nått om bilar vet att växelådan i dom inte ens håller till lunch ;)
Även denna gång har vi hittat en bil som nån brytt sig om, den är dokumenterat servad var 1200 mil, rostskyddsbehandlad och lackbehandlad var 3e år med uppföljning varje år.
Nu när vi köpte den hade ägaren kostat på nya däck, ny vindruta, besiktning och service, bara det hade kostat hälften av vad vi gav för bilen.
Förutom detta är bilen utrustad med allt som fanns att köpa och lite till, man hittar nya finesser hela tiden, och konstigt nog funkar allt fast bilen är 11 år gamal och har gått 20.500 mil.
Jag prutade 5000:- för att strålkastarna såg riktigt risiga ut, plasten i glaset var gulaktigt och krakilerat, men efter 10 min med polermaskin och autosol är dom som nya :)

Och så var det växelåda då........ jo den är renoverad vid 16.000 mil, så jag hoppas den håller en liten stund.

Uppdaterat: 2013-07-12 01:03

Kommentarer

Här har ni anledningen till att jag inte vill ha en bil nyare än 07 med N53 motorn.
Saxat från Autopower.
"Har problem med att bilen går ner i safe mode BMW har dömt ut högtrycks pumpen-nox givaren och DSC enheten, tips vad gör ja? bilen har gått 9000 mil och BMW vill ha 50000:-"

Uppdaterat: 2020-02-01 23:07
Rikard skrev:

Synd att det här var en automat med 4WD (som jag helst inte vill ha) för den här gamla bilen var utrustad med dagens teknik.
https://www.blocket.se/annons/jonkoping/bmw_325x_i_touring_m_sport/88286235
https://www.mdecoder.com/decode/kw07829

Dock skulle ju han som monterade värmaruttaget ha en rejäl utskällning för riktigt taskig placering.....hur tänkte man där?!
Men alltså varför lägga så mycket pengar på så gammal bil? över 80 papp för en 14 år gammal bil som bara är en standardkärra? Kan inte förstå det.....sen måste ju den 3-serien ha facelift som kom 09 för att bli snygg. Den kombin ser ut som en Nissan Primera bakifrån....samma lysen typ.

Uppdaterat: 2020-02-01 23:14
Henrik M skrev:

Rikard wrote:Synd att det här var en automat med 4WD (som jag helst inte vill ha) för den här gamla bilen var utrustad med dagens teknik.
https://www.blocket.se/annons/jonkoping/bmw_325x_i_touring_m_sport/88286235
https://www.mdecoder.com/decode/kw07829
Dock skulle ju han som monterade värmaruttaget ha en rejäl utskällning för riktigt taskig placering.....hur tänkte man där?!
Men alltså varför lägga så mycket pengar på så gammal bil? över 80 papp för en 14 år gammal bil som bara är en standardkärra? Kan inte förstå det.....sen måste ju den 3-serien ha facelift som kom 09 för att bli snygg. Den kombin ser ut som en Nissan Primera bakifrån....samma lysen typ.

Hehe

Uppdaterat: 2020-02-01 23:18
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Helt utanför ämnet egentligen, men jag spanar även på en 1 serie, behöver inte större bil och det är ju en mer praktisk halvkombi än min 3 serie sedan.
Hur som, letade fram några tester i mitt tidningsarkiv, och hittade en lite rolig test "4 ovanliga småbilar i vinterföre"
BMW 116i MB 150A Mini Cooper och Smart fourfour, inte helt jämförbara bilar, men mindre bilar som vill sticka ut. Och det var som sagt en vinter test med betoning på kyla, halka, mörker mm.
BMWn körde över de anda bilarna totalt, aldrig har skillnaden i poäng varit större i en test. BMWn fick 51 av 60 möjliga, MBn 38, FourFour 25 och Cooper 21.
Det som förvånade testarna, var att BMWn med sin bakhjulsdrift, var klart bäst i grenen vinterföre, den tog sig fram bäst, var säkrast på vägen. I grenen "Lift off" alltså vad som händer om man släpper gasen i en kurva fick den full pott "det händer liksom ingenting när man släpper gasen"
BMWn fick även beröm för sina fina vägegenskaper med säkerhetssystemen bortkopplade "Det går att enkelt att sladda, och lika enkelt att hämta hem sladden.
Mini Cooper som fått skyhöga betyg för sina vägegenskaper på torr väg, blev här totalt mosad.
Grenarna var Krokig vinterväg, Älgtest och Lift off.
BMW 9/9/10 Cooper 4/2/2.
BMWn vann även övriga delgrenar som Stålkastare, Värme och Ergonomi.

Hmm, 1an blev nu mer intressant.

Uppdaterat: 2020-02-03 13:04
Rikard skrev:

Helt utanför ämnet egentligen, men jag spanar även på en 1 serie, behöver inte större bil och det är ju en mer praktisk halvkombi än min 3 serie sedan.
Hur som, letade fram några tester i mitt tidningsarkiv, och hittade en lite rolig test "4 ovanliga småbilar i vinterföre"
BMW 116i MB 150A Mini Cooper och Smart fourfour, inte helt jämförbara bilar, men mindre bilar som vill sticka ut. Och det var som sagt en vinter test med betoning på kyla, halka, mörker mm.
BMWn körde över de anda bilarna totalt, aldrig har skillnaden i poäng varit större i en test. BMWn fick 51 av 60 möjliga, MBn 38, FourFour 25 och Cooper 21.
Det som förvånade testarna, var att BMWn med sin bakhjulsdrift, var klart bäst i grenen vinterföre, den tog sig fram bäst, var säkrast på vägen. I grenen "Lift off" alltså vad som händer om man släpper gasen i en kurva fick den full pott "det händer liksom ingenting när man släpper gasen"
BMWn fick även beröm för sina fina vägegenskaper med säkerhetssystemen bortkopplade "Det går att enkelt att sladda, och lika enkelt att hämta hem sladden.
Mini Cooper som fått skyhöga betyg för sina vägegenskaper på torr väg, blev här totalt mosad.
Grenarna var Krokig vinterväg, Älgtest och Lift off.
BMW 9/9/10 Cooper 4/2/2.
BMWn vann även övriga delgrenar som Stålkastare, Värme och Ergonomi.
Hmm, 1an blev nu mer intressant.

Tänk vad olika vi alla är.

Jag testade 1 serien ungefär 13 och 16 på nybils affären och det är nog ungefär en av dom sista bilarna jag skulle köpa.
Jag är inte stor eller lång men att sitta på golvet med raka ben känsla och vrångt insteg och för mig ingen merkänsla än någon annan bil för att frakta röven.

Uppdaterat: 2020-02-03 13:55
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Förstår dig MSO, men jag åker inte bil, jag kör bil, det är färden som räknas för mig inte målet.
Apropå att sitta på golvet, vi var och provsatt några 1or i helgen och noterade att justermånen på stolens höjd var smått fantastisk, jag kunde sitta på golvet med raka ben som jag vill, och särbon (158 cm) kunde hissa upp så hon hade huvudet i taket. Hon som alltid har stolarna högst upp, fick sänka en bit.
Men givetvis hatade hon bilen, det var ju en BMW.

Uppdaterat: 2020-02-03 14:46

Jag är några cm längre än Rikard och trivs också bättre med stolen långt ner. I min Mazda hade jag velat sänka stolen några cm för att sitta riktigt OK, men det går inte.

Uppdaterat: 2020-02-03 15:09

Nog är det typiskt. Jag hittar en bil där allt är rätt, utom färgen, bilen saknar färg (vit) men det går ju att foliera om man nu ska lägga närmare 200" på en bil.
Tog en Carfax på den. Första året av 6, har den gått 1000 mil med flytande försäkring hos återförsäljare = demobil (där av kanske att bilen har all utrustning som går att få, vilket är väldigt mycket på en BMW) och sen har den haft 5 privata ägare !!!

I ämnet "på golvet" är min Toyota Celica GT4 det bästa jag haft, där satt man just på golvet men i en underbart skön stol.

Uppdaterat: 2020-02-03 15:44

Intressant slutsatser från vintertestet. Jag har faktiskt kört BMW 1-serie (E87 118d) under 3 vintrar och är väl inte helt odelat positiv. En av de värsta vintrarna var väl 2010 då bilen var 2 år gammal. Höll på att köra fast i snöslask i uppförsbacken på Herkulesgatan i stan, krävdes en hel del gasande för att komma upp.
Det var mer regel än undantag att ESP-lampan blinkade på vintern och var man inte försiktig när man släppte upp kopplingen vid nedväxling så fick man lite jazzande med bakvagnen. Tycker 1-serien i E87-generationen har lite väl lite vikt på bakaxeln för att kännas trygg på vintern. Tycker nog att F20 känns betydligt stabilare och solidare, dock har jag inte kört den i någon halka att tala om.

Uppdaterat: 2020-02-03 15:45

Kan ju vara att en 116i inte är riktigt lika en 118d, dieselns motor är tyngre, och har betydligt mera motorbroms när man släpper upp kopplingen, en 1,6 liters bensin 4a har ju ingen motorbroms att tala om.
Eller så var motståndarna 2005 helt enkelt så dåliga att BMWn upplevdes som nära nog perfekt.
Det finns ju många bilar där den minsta motorn anses ha bäst vägegenskaper, och de större bara tillför mera prestanda.

Uppdaterat: 2020-02-03 16:40

Vad är det jag inte förstår när det gäller bilskatt ?? Kollade på en 125i -13 med 218 hk.
Uppgiven Co2/km är 149 gram, eller 0,64 l/mil om man så vill. Detta skulle ju idag skattas med hur mycket som helst, denna bil har en årsskatt på 1196:- !! Var det en miljöbil på sin tid ??

Uppdaterat: 2020-02-03 18:13
Rikard skrev:

Vad är det jag inte förstår när det gäller bilskatt ?? Kollade på en 125i -13 med 218 hk.
Uppgiven Co2/km är 149 gram, eller 0,64 l/mil om man så vill. Detta skulle ju idag skattas med hur mycket som helst, denna bil har en årsskatt på 1196:- !! Var det en miljöbil på sin tid ??

Nej men skatten var inte högre på bensinbilar.
Var inte gränsen 120g för att vara miljöbil och skattebefriad i fem år? Och sedan nån hundralapp per år.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Har svårt att tänka mig att en lätt i bakändan 1-serie är bättre än en framhjulsdriven, men Mini och smart kanske var så dåliga...
Har hjälpt 1-serieägare som kört fast på parkeringar... Efter att ha kört rwd på vintern så kan jag säga att det är kul med bredställ men annars näe,långsamt enhjula iväg från varje korsning och oron över att köra fast saknar jag icke. Nästa vinterbil blir nog en Bumwää med x-drive, halvdan fyrhjulsdrift som driver mest bak låter kul :)

Uppdaterat: 2020-02-03 18:37
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lätt i bakändan ?? Få bilar är lika tunga bak som BMWs. De flesta ligger på 50/50 i viktfördelning. På min 6 cylindriga 3a finns bara 1 cylinder framför framhjulen, resten ligger bakom, på de 4 cylindriga ligger hela motorn bakom.
Tidigare Audi, hade ju hela motorn och 1/3 av växellådan framför framaxeln.

Har ni kört riktigt aktivt med en nyare BMW, eller vilken annan bil som helst ?? Provat gränserna alltså. Gav mig ut på plogad isbana förra vintern med min. Med hängslena inkopplade gick det att hålla full gas runt hela banan och bara styra. Fort gick det inte, men bilen var kvar på banan. När man kom upp i en 70-80 på rakan tänkte man att det när kan aldrig gå, jag kommer åka av i kurvan, det här är mot naturlagarna att bara svänga nu, men det gick hur fint som helst. Utan hängslena kom man upp i 120-130 på rakan, men då fick man bromsa innan kurvan och lägga ut aktern för att komma runt, och det blev några piruetter innan jag lekt klart.

I testen tillät BMWns system lite hjulspinn som hjälpte till att komma uppför en backe de testade. MBn kom inte upp alls, den ströp vid lilla minsta så bilen kom ingen stans.

Uppdaterat: 2020-02-03 19:35
Guran skrev:

Rikard wrote:Vad är det jag inte förstår när det gäller bilskatt ?? Kollade på en 125i -13 med 218 hk.
Uppgiven Co2/km är 149 gram, eller 0,64 l/mil om man så vill. Detta skulle ju idag skattas med hur mycket som helst, denna bil har en årsskatt på 1196:- !! Var det en miljöbil på sin tid ??
Nej men skatten var inte högre på bensinbilar.
Var inte gränsen 120g för att vara miljöbil och skattebefriad i fem år? Och sedan nån hundralapp per år.

Jo Swiften var skattebefriad i 5 år och kostar nu 360:-

Uppdaterat: 2020-02-03 19:46

Har haft lyckan att rasta en Tiguan 2.0 diesel på isbana, i värsta "rejs mode" går den redigt brett trots "bara" haldex.
Med hängslen på går det ju att gasa på rätt bra utan att det går fel.
Skulle vilja se ett teknikens värld test med 1-serie, där har de ju med viktfördelningen uppmätt.
Undantaget måste dock vara E34 518, den tar nog priset för längsta sprängkåpa..
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-02-03 20:40
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, på E34 gjorde de tvärs om.
Ska kolla i arkivet vad de säger om 1ans viktfördelning.
Mäkinen sa ju här tidigare att bilen inte var nån hitt med 6a fram, och ovillig att svänga.

Uppdaterat: 2020-02-03 20:50

Viktfördelning framgår inte i äldre tester, som bildens test från 06 mellan 130i och A3 3,2 Sportback.
Men i en test från 2013 hittade jag 118d mot Focus och Volvo V40. 49/51 för BMWn, 39/61 för de båda andra.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-02-03 21:30

Nu ska jag läsa om Lexus kanske är ett alternativ till min egen bil =)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-02-03 21:35
Rikard skrev:

Ja, på E34 gjorde de tvärs om.
Ska kolla i arkivet vad de säger om 1ans viktfördelning.
Mäkinen sa ju här tidigare att bilen inte var nån hitt med 6a fram, och ovillig att svänga.

Jag minns inte vad det var för årgång på den 130 jag provade, men det är ju länge sen så det var nog en av de första.
Har för mig att Jarlmark var ganska kritisk till de tidiga 1orna i Automobil. Såna bilar kanske inte finns i trafiken längre.

Uppdaterat: 2020-02-03 21:54

Problemet med 1:an är inte viktfördelningen utan att hela bilen är lätt. Min förra 118d vägde bara 1400 kg, vilket ger 700 kg på drivhjulen. Valfri FWD bil med samma vikt kommer ju ha 840 kg på drivhjulen. Därför kan det bli problem på vintern. Fick hjälpa till att knuffa igång en E87 på en oplogad parkering förra vintern.

Uppdaterat: 2020-02-03 23:06

Jaja, det finns ju sandsäckar ;)
Eller stoppa i en diffbroms =)
Tyvärr slutade BMW med det tillbehöret när DCS kom, finns bara i M bilarna.
Hade det både i min E30 och mina E36or, hade sällan nått problem med framkomligheten.
Hade svetsad diff på E30in först, då klättrade den fram som en tanks.

Uppdaterat: 2020-02-03 23:29
Rikard skrev:

Jaja, det finns ju sandsäckar ;)
Eller stoppa i en diffbroms =)
Tyvärr slutade BMW med det tillbehöret när DCS kom, finns bara i M bilarna.
Hade det både i min E30 och mina E36or, hade sällan nått problem med framkomligheten.
Hade svetsad diff på E30in först, då klättrade den fram som en tanks.

Svetsad på en E30, Haha det kan inte varit roligt på sommaren

Uppdaterat: 2020-02-04 06:27
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag kan inte se att det skulle vara ett problem för lätta bilar att ta sig fram. Det krävs mindre kraft för att få dem att flytta sig.

Quaife och någon mer har lösning på grepproblemen på en 1-serie också. Bilarna blir mycket bättre att köra med såna tillbehör monterade.
Det värsta med att ha bilar utan differential är när motorn stannat, speciellt när man har jättebreda däck. De är inte alls villiga att svänga när man knuffar dem.

Uppdaterat: 2020-02-04 08:17

I djupsnö verkar det vara problem. Incidenten jag berättade om förra vintern var i februari när det plötsligt kom stora snömängder över en natt i Stockholm. Skulle skjutsa min dotter till en av hennes aktiviteter och parkeringen intill var oplogad, dock inga enorma snömängder. Flertalet bilar tog sig in på parkeringen, men en E87 118d körde fast redan vid infarten och där blev den stående. Den bilen hade för övrigt automat. Vi var väl en tre fyra personer som försökte knuffa loss den. Försökte även med att stänga av antispinn (alltså DTC läget), men inget hjälpte. Blev till att backa ut bilen från parkeringen och ned för en backe. Så personligen tycker jag inte att en 1-serie E87 är någon idealisk vinterbil:
https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=222813

Uppdaterat: 2020-02-04 12:22

Nä, det är givetvis ingen idealisk vinterbil, men det funkar för mig.

Fick nyss reda på att jag kan kolla på 130 nyare än -07. 130 fick aldrig den struliga N53 motorn med direktinsprutning, utan fick behålla en utvecklad N52, som har en lägre uppgiven bränsleförbrukning och således lägre skatt.
Tyvärr finns inte en enda 130 nyare än 07 till salu.

Uppdaterat: 2020-02-04 23:03
Stoor skrev:

Guran:
Jag tvivlar på att det är en bra idé att skicka Shogun att titta på den fina BMWn eftersom jag kan med 99,999999% sannolikhet säga att han kommer att säga att det är en "skruttskitbil" eftersom det är bara, endast och absolut inga andra än toyota / lexus som är "bra" bilar i hans ögon...

Säg inte det, han skall ju inte ha den själv.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Tror säkert att man kan lita på Shogun i ett sånt här fall.

Uppdaterat: 2020-02-05 10:29
Shogun skrev:

.
https://www.blocket.se/annons/varmland/riktigt_frasch_bmw_325_i_e91_comfort/88251994
Du får väl be Shogun åka och kolla på den, Hagfors ligger ju nästgårds till Munkfors.
Rikard.
Jag kan åka och kolla på den om du vill. Ska till Hagfors på Onsdag 5/2. Skicka pm om du vill jag ska kolla, och vad som ska kollas.

Jag har missat detta, tack för tips o erbjudande, men jag avvaktar, det kommer ta tid innan min olycka blir utredd, så jag spånar bara i tråden än så länge. Jag litar på allt o alla, blond o blåögd vet ni, och skulle nog kunna skicka vem som helst här för att kolla.

Uppdaterat: 2020-02-05 11:12

Ja jag tror absolut du kan skicka Shogun och kolla på en bil och få en hyfsad bild av objektet.
Hihi han kanske rent hittar det du inte hittar. :)

Rikard när du kollar bil vad pratar du för prisbild då?

Jag har köpt hur många bilar som helst på distans och ibland blir men hel lurad på skicket.
Värmländska inlandet kan innebära grusväg och stenskott som bättrats mer eller mindre snyggt.

Jag köpte in bil söder om Östersund för 15 år sedan och handlaren bedyrade skicket.
När jag kom in i butiken så var det mer stenskott än lack på framdelen huven.
Hans bedömning att så ser alla bilar ut här och det är inget onormalt alls.
Något irriterande men samtidigt har man över tid gjort en del fynd också. :)

Uppdaterat: 2020-02-05 11:43
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag skulle inte skicka varken Shogun eller någon annan att kika på bil eller annat för min räkning såvida vi inte pratar om en helt professionell person. Vi vanliga lekmän har alltid våra fördomsglasögon på oss tyvärr. Och då blir värdet av utsagan varierande, en del korrekt och en del falskt.

Uppdaterat: 2020-02-05 12:35
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jo, jag åkte ju nästan 60 mil för att kolla på en bil förra helgen. Anledningen var att bilen var exakt rätt i modell och utförande, och bilen utsas vara "Välhållen" men att det fanns några skador nertill på fronten som knappt syntes. Det stämde, skadorna på fronten var inget att hänga upp sig på, men ägaren o jag hade helt klart olika åsikt vad välhållen betyder, denna bil var inte städad, tvättad, putsad på flera år, strålkastarna var mjölkvita, bakre skärmkanterna rostiga. Ägaren tömde mittkonsolen och passargerargolvet från prylar o skräp när jag skulle provköra.
Men bilder ljuger nästan alltid på bilar, få tar ju några närbilder på detaljer, och vilket lik som helst kan se bra ut i rätt ljus o vinkel.

Uppdaterat: 2020-02-05 13:05

Det stämmer Stoor. Jag har dock, tyvärr kanske man ska säga, ögon för sånt. Jag ser oftast skillnad på en tillfälligt skitig bil, och en ovårdad.
Min egen bil är just nu riktigt skitigt efter 200 mil sen tvätt, men en med rätt ögon skulle ändå konstatera att det finns nått riktigt fint under smutsen.
Bilen jag kollade på var nytvättad, men det hjälpte inte, år av vanvård går inte att dölja med en tvätt.
Kollade på en 4 år gammal bil på en firma, såg riktigt fin ut rekondad som den var, men jag hittade spår som så nått annat. Tex hade kanten på BMW märket i aluminium på bakluckan oxiderat, knappt synligt för den som inte tänker på det, men jag tolkar det som en bil som sällan tvättats, gått hela vintrarna med igengeggad akter, och på sin höjd körts i en maskintvätt till våren.

Uppdaterat: 2020-02-05 16:45

Gick igenom alla intressanta bilar på Blocket, och "Sparade" dom, tog väl 45 minuter att hitta alla bilar och kolla upp dess utrustning.
När jag sen kollade i "Sparade" så finns det inget där, funktionen fungerar inte =(

Uppdaterat: 2020-02-05 23:13
Rikard skrev:

Gick igenom alla intressanta bilar på Blocket, och "Sparade" dom, tog väl 45 minuter att hitta alla bilar och kolla upp dess utrustning.
När jag sen kollade i "Sparade" så finns det inget där, funktionen fungerar inte =(

Om du är inloggad och trycker på symbolen funkar det för mig iaf.
Det har aldrig strulat.

Uppdaterat: 2020-02-06 08:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tycker Blocket blev sämre sedan de gjorde om sin sida, svårare att hitta runt och mer omständligt att variera inställningar.
Irriterande.
Bevakningar tipsar inte heller när något nytt kommit in.

Uppdaterat: 2020-02-06 09:28
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Håller med hultarn om att det blivit lite bökigare att leta på Blocket numera. Kanske vanans makt men ändå...

Uppdaterat: 2020-02-06 09:46

Alla filtreringar försvinner när man byter bil eller modell, det gjorde det inte förut.
"Sparade" funkade efter jag loggat ut och in igen.

En mycket irriterande grej är att sidan hoppar till efter varje val man gjort, om man inte är uppmärksam och väntar några sekunder, kan det val man klickar på bli nått helt annat.
Tex. Om jag först klickar på "Från årsmodell" och sen "Till årsmodell" utan att vänta, har man utan att veta det klickat i "Blocketförsäkring"
När man sen då klickar på sök finns inga bilar, fast det fanns 100 st igår !!!
Anledningen är att ingen av de 100 bilarna har Blocketförsäkring, och första gången det hände kliade jag mig i huvudet flera gånger innan jag fick syn på att den var iklickad.

Uppdaterat: 2020-02-06 11:20

Köpte 5 Carfaxrapporter, men fick bara 4. Ska kolla på en bil om 2 timmar och skulle gärna kollat upp den innan, men har ingen lust att betala 199:- för en enkel rapport, eller köpa 5 till.
Skickade ett mail till deras support igår, men det har inte hänt nått än.

Ska kolla på en 130 som enligt annonsen har "grymt ljud bra hållning o snygg stance"
Kanske inte riktigt är min bil, men jag får känna på modellen iaf.

Uppdaterat: 2020-02-07 12:46

Bra att jag inte är ensam om att tycka att Blocket blivit osmidigare. Kanske dags att maila dem och påtala det.

Det där med språket i annonser säger mig rätt mycket, en del ratar jag pga snacket.
Hoppas 130:n är bättre än språket! :-)

Uppdaterat: 2020-02-07 13:37
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det var inget fel på 130in, snarare tvärs om, den gjorde att jag bestämt mig, en 130 med M utrustning är som klippt o skuren för mig, bilen hade gått 15" och känndes frisk. Men exemplaret saknade lite utrustning jag vill ha utöver M prylarna, bla hade den halogenljus !!!
T.o.m GF skulle gilla bilen, med 3 liters cylindervolym vibrerar eller protesterar motorn inte alls, ens om man åker i 5 km/h på tomgång och sen gasar på.
Ljudet bestod i att Ferrita byggt en nytt avgassystem, helt ljudlöst när man åkte normalt, men ett underbart ljud när 6an fick jobba lite.
Stance var att både sommar o vinterdäck slickade skärmkanterna.

Uppdaterat: 2020-02-07 16:24

Så nu är det bara invänta tills rätt exemplar dyker upp, tyvärr är de sällsynta, man får ta sig till Tyskland för ett bättre utbud.

Uppdaterat: 2020-02-07 16:26

Rikard: Om du är så kräsen med rätt utrustning, varför inte kika i Tyskland, även om inte bilarna är mycket billigare där längre så är det ju ett helt annat utbud och mycket lättare att hitta välutrustade exemplar. Och extremt smidigt hämta hem, jag har köpt flera bilar i Tyskland genom åren. Just Audi och BMW är ju så snikutrustade standard här och de flesta har gått som tjänstebilar där det var ont om plats för utrustning i budgeten varför andrahandsmarknaden ser ut som vi vart inne på innan, dåligt utrustade bilar utan skinn, ej svankstöd m.m.....medans det i Tyskland är mycket fler välutrustade exemplar. I den prisklassen har ev. lägre andrahandsvärde pga import för länge sedan suddats ut och du har mycket större chans finna fina bilar som körts saltfritt med. Alla mina har jag köpt i södra Tyskland, min erfarenhet är att bilarna är finare där nere och lägre priser än runt Hamburg och Berlin.

Uppdaterat: 2020-02-07 16:29

Xenonlampor är enligt mig överreklamerat, tillkrånglat jox som kan strula, innehåller dessutom kvicksilver som oftast.
Byter hellre några halogenglödlampor.

Uppdaterat: 2020-02-07 18:38
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Håller med Henrik M, varför inte importera en bil från Tyskland. Där är utbudet på välutrustade bilar betydligt större och precis som Henrik skriver så är priserna i södra Tyskland lägre och där finns det chans att hitta bilar som har gått på saltfria vägar. Har importerat 2 bilar från södra Tyskland visserligen entusiastbilar (Porsche Boxster, BMW 840ci) och båda gångerna gick det väldigt smidigt. Bimmern hämtades visserligen av en kompis till mig, men Telefonkontakt en med säljaren skötte jag på knackig tyska och engelska. Till det roliga båda säljarna som jag köpte av hade själva varit med och ihopsatt bilarna i fabrikerna.

Mitt tips är att flyga ner till München eller närmsta stad där bilen finns och se till att ha god tidsmarginal, stressa inte med att boka Puttgarden-Rödby båten med för liten tidsmarginal med tanke på trafiken och allt administrativt arbete.

Uppdaterat: 2020-02-07 18:39

Fan, kan knappt Engelska, än mindre tyska och hajar inte ett ord av vad en Dansk säger.
Tämligen värdelös på språk alltså =(
Jo, jag har spanat på utbudet i Tyskland, där fanns en hel del intressant.

Uppdaterat: 2020-02-07 19:40

Har behövt byta EN xenonlampa (ok, bytte den andra också fast den var ok) på våra bilar sen 2006 så jag tycker inte det är nåt tillkrånglat jox.

Uppdaterat: 2020-02-07 20:00
Rikard skrev:

Fan, kan knappt Engelska, än mindre tyska och hajar inte ett ord av vad en Dansk säger.
Tämligen värdelös på språk alltså =(
Jo, jag har spanat på utbudet i Tyskland, där fanns en hel del intressant.

Var det inte du som bara var 43 år eller blandar jag ihop med Henrik M nu?
I alla fall. Engelska pratar jag mer eller mindre dagligen då mitt jobb är ett internationellt företag där man har mycket kontakt med andra länder. Tyska läste jag på högstadiet och gymnasiet och förstår mycket om jag läser det, men p.g.a. avsaknaden av "underhåll" av språket så skulle jag nog inte kunna hålla en konversation med en tysk. Det är ju just det, att engelska finns i vardagen överallt, så det underhålls, men inte andra språk.

Uppdaterat: 2020-02-07 20:12
- Peugeot e-208 GT 2022

Nej nej, Bejje, jag är gammal o grå. Behöver bara prata Danska i mitt jobb, vilket brukar övergå till engelska, eller till mail på respektive språk, där förstår vi varandra.
Jo, jag skulle utan problem kunna köpa bil av en som kan engelska, men vilken tysk kan det ??
Lite OT. Jag jobbar med en kollega, så fort det ska läsas nån instruktion på engelska, eller nån hantverkare från annat land kommer och pratar det, är han plötsligt spårlöst borta. Han är chefen av oss 2, men då bollar han över chefskapet till mig.
Å andra sidan brukar jag dunsta när danskarna ringer ;)

Uppdaterat: 2020-02-07 22:00
Rikard skrev:

Nej nej, Bejje, jag är gammal o grå. Behöver bara prata Danska i mitt jobb, vilket brukar övergå till engelska, eller till mail på respektive språk, där förstår vi varandra.
Jo, jag skulle utan problem kunna köpa bil av en som kan engelska, men vilken tysk kan det ??
Lite OT. Jag jobbar med en kollega, så fort det ska läsas nån instruktion på engelska, eller nån hantverkare från annat land kommer och pratar det, är han plötsligt spårlöst borta. Han är chefen av oss 2, men då bollar han över chefskapet till mig.
Å andra sidan brukar jag dunsta när danskarna ringer ;)

+100

Uppdaterat: 2020-02-08 08:57
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!