Vi Bilägares forum

En ny chansning.

En ny chansning.

För 3 år sen behövde vi en bil med mera plats för en mindre peng. Marknaden synades av och vi fastnade för ett exemplar av skitbilen Mitsubishi Space wagon med GDI motor, just denna vagn var fullservad och hade gått 19.000 felfria mil, nu har den gått 3.500 felfria mil till, så den chansningen var inte så tokig ändå.

Men familjen (barnbarn) växer så vi behöver mer plats, Spacen var bara 6 sitsig och med alla stolar på plats var det inget utryme kvar för tex en barnvagn, dessutom är den inte särskillt kul att åka i, min fru bryr sig inte om den saken, men jag själv vill gärna att en längre resa ska vara komfortabel, köpte mig en BMW 530 för den sakens skull, men frun hatade den farkosten, så nu har vi letat nått mellanting.

Så igår kom vi hem med en ny chansning, en Chrysler Voyager -03 3,3 liters V6a och automat, och alla som vet nått om bilar vet att växelådan i dom inte ens håller till lunch ;)
Även denna gång har vi hittat en bil som nån brytt sig om, den är dokumenterat servad var 1200 mil, rostskyddsbehandlad och lackbehandlad var 3e år med uppföljning varje år.
Nu när vi köpte den hade ägaren kostat på nya däck, ny vindruta, besiktning och service, bara det hade kostat hälften av vad vi gav för bilen.
Förutom detta är bilen utrustad med allt som fanns att köpa och lite till, man hittar nya finesser hela tiden, och konstigt nog funkar allt fast bilen är 11 år gamal och har gått 20.500 mil.
Jag prutade 5000:- för att strålkastarna såg riktigt risiga ut, plasten i glaset var gulaktigt och krakilerat, men efter 10 min med polermaskin och autosol är dom som nya :)

Och så var det växelåda då........ jo den är renoverad vid 16.000 mil, så jag hoppas den håller en liten stund.

Uppdaterat: 2013-07-12 01:03

Kommentarer

Tänkte åka till närmaste reservdelsfirma och köpa rören när nu bilen ändå står upphissad, men ångrade mig när jag såg priset, jag får vänta några dagar på leverans från Tyskland.

Uppdaterat: 2019-11-04 08:16

Har du ingen verkstad i närheten som sysslar med hydraulik? De brukar kunna skräddarsy rör och slangar i de flesta dimensioner.

Uppdaterat: 2019-11-04 09:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är massa fästen mm på rören, 2 från tyskland ned frakt kostade en dryg 5 hundring, så det är inga stora pengar.

Uppdaterat: 2019-11-04 09:59

RD 350. 1 minusgrad, notera de bara benen mellan strumpa/ byxa.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-11-05 08:07

Mogen kille, har noll koll på årstid.

Uppdaterat: 2019-11-05 10:44

Fick fel delar till Opeln, man har skickat en ersättningsdel som inte ens är samma, utan bara en slang.
Det jag ska ha är en enhet bestående av slang/rör/slang med 2 fästen, och det var just en sån som var på bilden till den del jag beställde, men fick som sagt bara en slang. På den jag beställde (Febi) står det "Båda sidorna" Delen finns även som Hella, men då är det 2 olika nummer, samma del på bilden, men det står inget om höger eller vänster.
Jag är helt värdelös på engelska, men knåpade ihop detta i ett mail (chatten var stängd) tror ni de förstår vad jag skriver ??

I ordered 14764 but got SKBH-0820132. Look at the Picture for 14764, you see what I ordered, I have not got the right typ of part, only a hose. If there is no hose/pipe/hose at 14764 like the picture, is it the part from Hella BAH 355 462-111 and 121 I should have? I need the part to right and left sides.

Uppdaterat: 2019-11-07 21:16

Rikard: det är bra nog. Ska nog funka. :-)

Uppdaterat: 2019-11-08 09:31
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tittar man på beskrivningen av 14764 så står det att den är 251 mm lång och Hella-delarna det dubbla. Surt att de har fel bilder på stora siter.

Uppdaterat: 2019-11-08 09:59

Varit och provkört en ersättare till BMWn om bolaget löser in bilen.

En lika dan, fast kombi, som bara gått hälften så långt. Bilens skick fanns inget att klaga på, den har först gått 3 år som tjänstebil, sen har samma ägare haft den i drygt 10 år, full servicebok.

- Inget sportchassi.
- Röd, jag gillar röda bilar, men inte röda BMW.
- Kombi = bullrigare ?? Det stod 4 sommardäck i bagaget som gnisslade konstant mot varandra, så det var svårt att avgöra.
- 6 växlad automat. Seg i drive, nervös i sport. Mins den 5 växlade på min 530 E39 som trevligare. Döljer bilens prestanda (det jag är van med från den manuella)
- På pappret bättre stereo, HiFi, men lät sämre, beror kanske på att det är en kombi ??

+ Kombi = rymligare, alla 4 sommarhjul fick plats, i min sedan är det bökigt att få in 2 st.
+ Solid röd, lätt att bättra på själv.
+++ Komfortstolar, ser vid första ögonkastet identiska ut med mina sportstolar, men är nått helt annat att sitta i, ställbara åt alla tänkbara håll med el, och underbara att sitta i.
+ Samma inredning som tidigare, ljusgult skinn med träinlägg.

Hade bilen inte haft komfortstolarna hade jag lämnat den utan vidare tanke, men nu är den intressant.

Uppdaterat: 2020-01-21 16:01

Rikard: Varför inte ta detta som en chans att testa nåt helt annat istället? Kul testa nytt! Jag har ägt över 60 privatägda bilar och aldrig haft 2 av samma modell/märke efter varann. Har hittat en del riktigt trevliga överraskningar när jag vart så öppensinnad i mitt bytande.

Uppdaterat: 2020-01-21 17:35

Förstår din undran Hendrik, och frågan är klart befogad.
Men jag har ägt över 150 bilar, bytte varje månad i yngre dagar, just bara för att det var kul med nått annat.
Vist skulle jag kunna köpa nått annat, men jag har hittat en bil jag verkligen trivs i, och det är BMWs sista modell med rak 6a, som dessutom inte kostar en förmögenhet att hålla igång, och som jag kan laga själv. Kan inte ha en större bil, för då får jag inte plats i garaget.
Använder inte bil till vardags, och låna pengar för att ha nått i garaget, är inte min grej, jag har bara en "Vanlig lön" och driver hushållet själv. Med mera pengar hade det stått en Porsche i garaget.
Sen har jag fånig egenskap för att vara 55+, bjuds det på halka, ska jag vifta med baken, dvs bilen ska driva på bakhjulen.
Nyare bilars alla finesser (Förutom LED strålkastare) intresserar mig inte alls.

Uppdaterat: 2020-01-21 20:37
Rikard skrev:

Förstår din undran Hendrik, och frågan är klart befogad.
Men jag har ägt över 150 bilar, bytte varje månad i yngre dagar, just bara för att det var kul med nått annat.
Vist skulle jag kunna köpa nått annat, men jag har hittat en bil jag verkligen trivs i, och det är BMWs sista modell med rak 6a, som dessutom inte kostar en förmögenhet att hålla igång, och som jag kan laga själv. Kan inte ha en större bil, för då får jag inte plats i garaget.
Använder inte bil till vardags, och låna pengar för att ha nått i garaget, är inte min grej, jag har bara en "Vanlig lön" och driver hushållet själv. Med mera pengar hade det stått en Porsche i garaget.
Sen har jag fånig egenskap för att vara 55+, bjuds det på halka, ska jag vifta med baken, dvs bilen ska driva på bakhjulen.
Nyare bilars alla finesser (Förutom LED strålkastare) intresserar mig inte alls.

Hihi. Rätt inställning Rickard. :)

När jag blev strandsatt (7årsedan) utan garage och möjlighet till mek och ett haveri på annan ort i snödrivan köpte jag min första billiga nya bil och sedan blev man fast i nybilslukten trots att ekonomin inte riktigt finns.

Och jag har nog bara haft ett 50 tal begbilar genom dom tidigare åren :)

Uppdaterat: 2020-01-22 09:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nu fick jag beslutsångest.
Hittat en bil 27 mil bort som uppfyller alla mina önskemål och lite till, utrustningslistan från fabrik är fullsmetad, den som en gång i tiden köpte bilen har kryssat hej vilt.
Men det är inte en lågmilare, å andra sidan har bilen gått 11" mil mindre än min egen, och den funkar ju utmärkt.
Plumpen är att bilen har moccaklädsel, skönt att sitta på, men hur ser det ut efter 20" mil ??

Uppdaterat: 2020-01-23 11:40

Har tänkt på en helt annan sak, efter jag provade bilen med automat.
Lådan tog bort så mycket av känslan från den raka 6an och dess egenskaper, så vitsen att ha den framför lådan inte känns befogad. Den drar nog minst en dl extra till ingen nytta och sämre prestanda, då skulle jag lika bra kunna ha en diesel som passar bättre med sitt höga vridmoment på låga varv, och ist spara 2 dl per mil.
Fast på en diesel får jag betala en massa skatt även om bilen står i garaget, så där föll den besparingen, och så blir man kladdig om händerna när man tankar ;)
Nä, jag ska ha en bensindriven 6a med manuell låda.

Uppdaterat: 2020-01-23 11:58

@Rikard; Jag har åkt diesel ett par år nu och kan bara säga att dieselpumparna är inte kladdiga längre. Annat var det när man delade pump med lastbilarna, där var det kladdigt. Dessutom luktar inte diesel så mycket längre, bensin luktar nog mer.

Uppdaterat: 2020-01-23 13:24

Ja, det där med dieselslabb är svårt att undvika. Doften är så stark, kladdet svårt att bli av med.
En del stationer är inte så noga (kanske mer kunderna då) med att hålla fräscht.

Nu tankas inte min skåpbil så ofta så det är inget jätteproblem. Fast, det blir ju dyra mil även där med hög vägskatt. Fånigt, den orsakar varken utsläpp, buller eller slitage när den står.

Automat är skönt, men påverkar förstås en bils karaktär. Lite beroende på motor och bil förstås.
Har svårt att tänka mig att min XJR skulle kännas mer rätt med manuell.
Jag har haft två likadana "bruksbilar", en med automat, den andra manuell, båda med 140 hk bensin.
Där är skillnaden större. Förbrukningen skiljer mest i stadstrafik, men väldigt lite på landsväg när lock-upen ligger i. Kanske 2 cl/mil. Accet skiljer mindre än man tror, men det känns som en stor skillnad. Mysko...

Uppdaterat: 2020-01-23 13:34
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det där med kladdiga händer skrev jag bara för att diskussionen var uppe i en annan tråd, på kul bara.

Jag har haft flera bilar av samma sort med både automat och manuell, en del passar det bra eller bättre, andra sämre, ibland har det berott på att automaten är bra, eller att den manuella lådan varit dålig.
Mins tex en Nissan Maxima, automatlådan var inget under av smidighet, men den var reptilsnabb och lydde gaspedalen exakt, man kunde växla upp/ner genom att vicka på stortån, passade kanon till V6an.
Eller Audi 100 GL5E. Automaten var varken snabb el smidig, men den manuella lådan var värdelös, så automaten klart bättre ändå.

Uppdaterat: 2020-01-23 14:22

Rikard,
Det är helt enkelt bara att låta känslorna tala och köpa en manuell bil.

Sämsta automaten jag haft var nog i en Audi 100 2.8 quattro. Den vaknade aldrig till liv när man försökte öka farten. Bilen efter, S6 2.2 turbo var nästan lika illa, men efter en stunds väntan vaknade den också.

Uppdaterat: 2020-01-23 15:01

För min del är det enkelt att minnas mina bilar eftersom jag just nu är inne på min 10:e bil efter 46 års bilägande. Det hade varit bil nr 9 om inte en av dem hade demolerats av en dansk långtradare och fick ersättas med en ny likadan. De första 4 var bättre begagnade och de senaste 6 sedan slutet på 80-talet har varit nya. Därmed skulle jag förmodligen kunna räkna ut hur många mil jag kört genom livet och säkert hamna strax under 100.000.

Jag hade självklart velat byta bil varje månad men nöjde mig med att köpa motortidningar och läsa broschyrer. Varje gång jag skulle byta bil räknade jag på merkostnaden med en dyrare modell och lade de pengarna på min värdepappershobby istället. Nu finns det inget som motiverar mig att ändra beteende eftersom min hobby ger mig mer glädje än vad en utökad bilkonsumtion skulle kunna ge.

Jämförde för skojs skull idag känslan och interiören mellan en Hyundai Kona och en Volvo XC40. Satt förvånansvärt bra i Konan som kostade ca 200". Provsatt sedan direkt den 100" dyrare XC40:an och upplevde att den var trängre och svårare att hitta en bra sittställning i. Skulle jag rakt av välja mellan dessa så tror jag Konan helt utan hybridisering skulle ligga bäst till. 100" skulle därmed få ligga kvar i någon placering och jobba.

Uppdaterat: 2020-01-23 15:15
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Jämförde för skojs skull idag känslan och interiören mellan en Hyundai Kona och en Volvo XC40. Satt förvånansvärt bra i Konan som kostade ca 200". Provsatt sedan direkt den 100" dyrare XC40:an och upplevde att den var trängre och svårare att hitta en bra sittställning i. Skulle jag rakt av välja mellan dessa så tror jag Konan helt utan hybridisering skulle ligga bäst till. 100" skulle därmed få ligga kvar i någon placering och jobba.

Jo, det är en aspekt, men sedan gäller ändå en rejäl provkörning, gärna över en helg för att avgöra vilken som är bäst. Komfort, prestanda, buller, användbarhet, utrymme, dragförmåga, utseende - det är mycket att klura på.

Jag har köpt ny bil en gång, för övrigt har de varit minst 3 år gamla (=halva priset), men också 15 år gamla.
Har haft cirka 55 - 60 bilar, sedan jag köpte min första som 16-åring.
Det är förstås upp till var och en att välja var man lägger sina pengar, huvudsaken det känns bra. :-)

Uppdaterat: 2020-01-24 07:52
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Jo, det är en aspekt, men sedan gäller ändå en rejäl provkörning, gärna över en helg för att avgöra vilken som är bäst. Komfort, prestanda, buller, användbarhet, utrymme, dragförmåga, utseende - det är mycket att klura på.

Hur man bedömer en intressant bil varierar säkert mellan olika personer. Jag har alltid gillat att försöka läsa mig till hur saker och ting fungerar. Så jag värderar nog känslan av att sitta i en bil och att provköra den till max 25% - men kanske 10%. Resten av mitt beslutsfattande ligger således i faktagranskning vilket även innefattar andras (proffs) provkörningar.

hultarn skrev:

Jag har köpt ny bil en gång, för övrigt har de varit minst 3 år gamla (=halva priset), men också 15 år gamla.
Har haft cirka 55 - 60 bilar, sedan jag köpte min första som 16-åring.
Det är förstås upp till var och en att välja var man lägger sina pengar, huvudsaken det känns bra. :-)

Då har du säkert en djupare och bättre erfarenhet av hur bilar fungerar. Det kan jag vara lite avundsjuk på. Å andra sidan måste man inte vara jätteinsatt när man köper en ny bil även om det självklart går att göra grova missar. Särskilt om man köper en relativt udda bilmodell. Det har jag avstått ifrån.

..

Uppdaterat: 2020-01-24 12:26
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag trodde att jag gjorde ett genomtänkt beslut när jag beställde en Honda Civic TypeR för snart 20 år sen. Ingen bilhandlare hade en för provkörning så jag provkörde en god väns bil. Jag föll tvärt för möjligheten att dra ända till 8200 rpm. Beställde en bil och fick vänta nästan ett halvår och under den tiden hann jag läsa massor om hur bra den var. När jag hämtade den i Uppsala och svängde ut på den slitna E4:an trodde jag bilen hade gått sönder, men det var bara däckbuller.
Det var en torsdag jag hämtade den och under första helgen började det klicka i framvagnen. Tillbaka till handlaren som såg att det var en stötdämpare som inte var välgjord. När den var bytt betedde sig bilen konstigt och bytet hade tydligen påverkat hjulinställningen. Sen höll min tid med bilen på i den stilen i nästan ett år innan jag tröttnade. Då hade jag också tröttnat på VTEC-kicken. Bilen var kul mellan 5900 rpm och 8200 rpm, men trött därunder och när den slog över kom det plötsligt utan finess.
Jag hittade lyckligtvis en kille som ville byta jämnt mot sin Opel. Mycket trevligare bil.
Konstigt nog verkar Hondan fortfarande vara i liv med 20 000 mil på mätaren.

Uppdaterat: 2020-01-24 13:53

Sedan 1972 har det alltid funnits minst en Saab i familjen (just nu är det tre!) och den har alltid, för mig, varit referens vid provkörning och bilbyte om det nu inte varit inköp av någon speciell orsak.
Jag känner ganska snabbt om jag kommer att trivas med bilen, ska jag ha den kvar räcker några km, sitter jag inte bra då ryker den direkt om det nu inte är något som snabbt kan säljas och ge en slant tillbaka.
Men prova flera dagar och köra många mil innan jag bestämmer mig har aldrig hänt, snanbba beslut är vad som gäller och det har medfört en del problem, det ska erkännas, men det får man ta!

Uppdaterat: 2020-01-24 17:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tänkte på det här med automat igen, när jag igår kväll åkte hem från stan. Det 2 sista milen är landsväg, en lång kö som rullade i 70 på mätaren hade bildats, jag hade ingen brådska och låg kvar hela vägen till min by. Strax innan fick jag syn på att varvräknaren pekade på 2.500, hade åkt hela vägen på 4an !!!
Med automat borde det inte hänt ;)

Uppdaterat: 2020-01-24 19:20

Åkte totalt 60 mil idag för att kolla på en bil. En manuell kombi som var helt rätt när det gäller utrustning "väl omhändertagen" stod det i annonsen, men den var inte omhändertagen alls, körd i maskintvätt innan jag kom, men troligtvis inte tvättad alls under de 1,5 år ägaren haft bilen.
Jag får skylla mig lite själv, tog Carfax på den bilen och 2 bilar till, blandade ihop mailen och läste att bilen bara haft 2 ägare och en fläckfri historia.
Men det var fel bil, denna hade haft 16 ägare !!
Nästa intressanta bil finns i Luleå, men det är lite långt att åka för en bil för 75"

Uppdaterat: 2020-01-26 19:50

Vet inte vad du har för budget, men borde det inte finnas några tidiga BMW F10/F11 till salu med automat? Då får du ju den 8-växlade automaten som är mycket bättre än den 6-växlade. Dessutom fanns ju BMW 523i med rak sugsexa på 204 hk i början.

Uppdaterat: 2020-01-27 11:00

En 5a är tyvärr för stor, eller rättare sagt, jag har ett för litet garage med för mycket saker.

Uppdaterat: 2020-01-27 11:12

Att jag letar efter just en 3 serie till 07, är för att få rätt motor N52, efterträdaren N53 har en massa dyra problem.

Uppdaterat: 2020-01-27 11:15

Har kollat på en hel del begagnade bilar senaste dagarna, tyvärr är jag bortskämd med skicket på min egen bil, så man blir ofta besviken när man öppnar dörren på bilarna, trots låga mil är skicket långt från min bil, och man undrar vad folk gjort, eller om mätaren är skruvad 20.000 mil.
Rekondarna är skickliga på att få bilarna fina utanpå, men invändigt verkar kunskapen ta slut.
Har skrivit förr att en blank ratt inte behöver vara en sliten ratt, den är bara skitig, omsorgsfull tvätt så kommer mönstret fram igen. Samma gäller skinn, ju blankare ju skitigare, bättra på slitage med färg är enkelt.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Som sagt, 15 år och 31.000 mil senare.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-01-31 20:12

Ja visst är det tråkigt när folk inte har skött inredningen :(
Det gäller ju att hitta en vårdad bil ofta med få ägare, min bil har bara haft en ägare innan mig och interiören är jättefin.

Tittade lite snabbt på blocket:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmw_e90_325i_m_sport/88156261

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/bmw_325x_i_m_sport__comfort/88278552

https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmw_325i_e90_218hk/88269525

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/bmw_330xi_touring_3_0_258hk/88156577

Uppdaterat: 2020-02-01 15:49
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bil 1 har jag span på, väntar på en prissänkning, klart intressant även om den saknar dragkrok.
Bil 2 har märkligt nog inte xenonljus, och det är en ix, jag vill helst bara ha bakhjulsdrift, iaf på en 325a.
3 och 4 har inte dykt upp på mina sökningar tidigare ??, ska kolla fabriksutrustningen på WIN Decoder.

Uppdaterat: 2020-02-01 19:05

Den här bilen är intressant om skicket är som beskrivs.
Bla har den justerbart svankstöd, ett ovanligt extratillbehör (den runda knappen med med pilar på, på sidan av stolen)
Den har dragkrok och saknar rails, vilket jag bara sett på en touring tidigare, och som jag gärna slipper.
https://www.blocket.se/annons/varmland/riktigt_frasch_bmw_325_i_e91_comfort/88251994

Uppdaterat: 2020-02-01 19:22

Det där är ju sjukt dåligt egentligen att BMW som många höjer så inte ens haft justerbart svankstöd som standard på så otroligt många modeller.

Uppdaterat: 2020-02-01 19:33

För er som kanske inte vet, så kan man på vissa bilar slå in chassinumrets 7 sista siffror på en decoder, och få fram bilens fabriksutrustning.
Här är ett exempel på bilen ovan. "Lunbar suport" är justerbart svankstöd, i standardutförande är bara sidokuddarna justerbara.
https://www.mdecoder.com/decode/kk66160

Uppdaterat: 2020-02-01 19:45
Henrik M skrev:

Det där är ju sjukt dåligt egentligen att BMW som många höjer så inte ens haft justerbart svankstöd som standard på så otroligt många modeller.

Ja, och jag har problem med det, får ha en kudde bakom ryggen på längre resor, det är för platt standard för min svankiga rygg.

Uppdaterat: 2020-02-01 19:48
Henrik M skrev:

Det där är ju sjukt dåligt egentligen att BMW som många höjer så inte ens haft justerbart svankstöd som standard på så otroligt många modeller.

BMW har inte svankstöd som standard på någon modell mig veterligen. På MB och Audi är det inte standard utan inbakat i olika paket.
Standard är det få bilar som har justerbart svankstöd, jag vet då jag testat många då min rygg kräver det. Men du får gärna upplysa mig om vilka som har det.
VAG har ett spakjusterat svankstöd som standard på de flesta modeller, det är bra, men lite för lågt monterat för min rygg. Volvo har väl också nån form av svankstöd standardmonterat.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Ja Volvo har haft det sen urminnes tider, från 240 gissar jag ??
Letade efter svankstödsjustering på Zafiran idag när ryggen började klaga efter en halvtimme, men jag letade förgäves, trots att vår bil är i utförandet Exklusive.

Uppdaterat: 2020-02-01 20:16

Guran: Jag har med behov av ganska rejält svankstöd för min rygg, och skulke aldrig få för mig att skaffa en bil jag måste ha en extrakudde för att stå ut med sätet. Ägt en bil där jag med upptäckte stolen inte fungerade vid längre körning, var en Passat, den åkte efter 2 månader. Volvo är jag hyfsat säker på har 2-vägs svankstöd standard och sen 4-vägs i paket från Momentum. Saab hade standard tidigt med, ägde en snik 900 som hade det t.o.m. Tesla har med det standard från instegsmodell . Ganska säker på att det är fler märken som har det standard än som inte har det.

Uppdaterat: 2020-02-01 20:17
Rikard skrev:

Den här bilen är intressant om skicket är som beskrivs.
Bla har den justerbart svankstöd, ett ovanligt extratillbehör (den runda knappen med med pilar på, på sidan av stolen)
Den har dragkrok och saknar rails, vilket jag bara sett på en touring tidigare, och som jag gärna slipper.
https://www.blocket.se/annons/varmland/riktigt_frasch_bmw_325_i_e91_comfort/88251994

Många som gillar gasa hårt och sen sälja bilen för att kolla om motor slitage kommer och du meka bilen klarar sig bra.
Infotainment finns inte då kanske du bryr sig inte om viktigt och alternativ mobilhållare vid behov om navigation osv.

Uppdaterat: 2020-02-01 20:24
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ja det är väl Volvo och SAAB som varit bäst på att erbjuda svankstöd som standard.
Min C5 -04 har det men det kom i och med elstolarna, men på nästa C5 (III/X7) var det standard även på snikstolarna.

Uppdaterat: 2020-02-01 20:40
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Rikard skrev:

Den här bilen är intressant om skicket är som beskrivs.
Bla har den justerbart svankstöd, ett ovanligt extratillbehör (den runda knappen med med pilar på, på sidan av stolen)
Den har dragkrok och saknar rails, vilket jag bara sett på en touring tidigare, och som jag gärna slipper.
https://www.blocket.se/annons/varmland/riktigt_frasch_bmw_325_i_e91_comfort/88251994

Du får väl be Shogun åka och kolla på den, Hagfors ligger ju nästgårds till Munkfors.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Det finns ju en anledning att åka till Hagfors, men det är näst nästa helg, det är väl då det smäller i Värmlandsskogarna =)

Uppdaterat: 2020-02-01 21:09
GF skrev:

Rikard wrote:Den här bilen är intressant om skicket är som beskrivs.
Bla har den justerbart svankstöd, ett ovanligt extratillbehör (den runda knappen med med pilar på, på sidan av stolen)
Den har dragkrok och saknar rails, vilket jag bara sett på en touring tidigare, och som jag gärna slipper.
https://www.blocket.se/annons/varmland/riktigt_frasch_bmw_325_i_e91_comfort/88251994
Många som gillar gasa hårt och sen sälja bilen för att kolla om motor slitage kommer och du meka bilen klarar sig bra.
Infotainment finns inte då kanske du bryr sig inte om viktigt och alternativ mobilhållare vid behov om navigation osv.

Ja GF, jag bryr mig inte alls om infosystem, är nöjd med bilen jag har, men den är ju krockad och gått 31.000 mil.
Och jag kan meka själv, har aldrig varit på verkstad med mina egna bilar på 39 år, gör service och reparationer själv, har tidigare jobbat som bil och bussmekaniker. Reservdelarna köper jag billigt i Tyskland.

Uppdaterat: 2020-02-01 21:23
Rikard skrev:

Det finns ju en anledning att åka till Hagfors, men det är näst nästa helg, det är väl då det smäller i Värmlandsskogarna =)

Ja men är ju ingen snö så tråkigt rally. Minns 70-taket när det var KAK rallyt och dom körde på vägen hos min mormor, utanför Säffle, då var det både vinter och roliga bilar.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Rikard skrev:

GF wrote:Rikard wrote:Den här bilen är intressant om skicket är som beskrivs.
Bla har den justerbart svankstöd, ett ovanligt extratillbehör (den runda knappen med med pilar på, på sidan av stolen)
Den har dragkrok och saknar rails, vilket jag bara sett på en touring tidigare, och som jag gärna slipper.
https://www.blocket.se/annons/varmland/riktigt_frasch_bmw_325_i_e91_comfort/88251994
Många som gillar gasa hårt och sen sälja bilen för att kolla om motor slitage kommer och du meka bilen klarar sig bra.
Infotainment finns inte då kanske du bryr sig inte om viktigt och alternativ mobilhållare vid behov om navigation osv.
Ja GF, jag bryr mig inte alls om infosystem, är nöjd med bilen jag har, men den är ju krockad och gått 31.000 mil.
Och jag kan meka själv, har aldrig varit på verkstad med mina egna bilar på 39 år, gör service och reparationer själv, har tidigare jobbat som bil och bussmekaniker. Reservdelarna köper jag billigt i Tyskland.

👍🏼

Uppdaterat: 2020-02-01 21:40
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Guran skrev:

Rikard wrote:Det finns ju en anledning att åka till Hagfors, men det är näst nästa helg, det är väl då det smäller i Värmlandsskogarna =)
Ja men är ju ingen snö så tråkigt rally. Minns 70-taket när det var KAK rallyt och dom körde på vägen hos min mormor, utanför Säffle, då var det både vinter och roliga bilar.

Jo, det har gått utför även på den fronten. Mins ett Rally vi hade här i Stockholm, borde slutet på 80 talet, det hette Mirarallyt och hela Svenska eliten var med. Först kom några bilar och sladdade förbi, sen kom Valdegård i Quattron, det liknade inget annat man sett i rallyskogen !!! Lite senare uppenbarade sig ett ovanligt ljud i skogen, det hördes tidigare än alla anda bilar, och jag fick rysningar när det närmade sig, ett ljud jag aldrig glömmer, och en anledning till att jag i denna stund sitter här och funderar på en ny bil med just denna motor !!
Det var Ingvar Carlsson (tror han hette så ??) i en BMW 323i E21, ljudet från 6an var magiskt.

Uppdaterat: 2020-02-01 22:04

Sån där klasskillnad har jag med sett, måste vart på 80-talet med, lokala rallytävlingen här runt Växjö, Dackefejden, kördes med fullt av 240, Asconor, Escorter m.m........sen kom Stig Blomqvist och uppvisningskörde i sin Ford RS2000.....då tyckte man alla andra kört fort men han typ upphävde naturlagarna......Mäster Blomqvist!

Uppdaterat: 2020-02-01 22:09

Fords BDA motorer hördes kilometer undan. Lancia Staros var höjdpunkten senare år.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Åter till ämnet. 330in som rover_micke länkade har elstolar, men inget svankstöd, kollar ni bilden där stolen syns finns bara en rund perforering i plasten där knappen ska sitta.
https://www.blocket.se/annons/sodermanland/bmw_330xi_touring_3_0_258hk/88156577

Uppdaterat: 2020-02-01 22:25

Synd att det här var en automat med 4WD (som jag helst inte vill ha) för den här gamla bilen var utrustad med dagens teknik.
https://www.blocket.se/annons/jonkoping/bmw_325x_i_touring_m_sport/88286235
https://www.mdecoder.com/decode/kw07829

Uppdaterat: 2020-02-01 22:46