Vi Bilägares forum

En ny chansning.

En ny chansning.

För 3 år sen behövde vi en bil med mera plats för en mindre peng. Marknaden synades av och vi fastnade för ett exemplar av skitbilen Mitsubishi Space wagon med GDI motor, just denna vagn var fullservad och hade gått 19.000 felfria mil, nu har den gått 3.500 felfria mil till, så den chansningen var inte så tokig ändå.

Men familjen (barnbarn) växer så vi behöver mer plats, Spacen var bara 6 sitsig och med alla stolar på plats var det inget utryme kvar för tex en barnvagn, dessutom är den inte särskillt kul att åka i, min fru bryr sig inte om den saken, men jag själv vill gärna att en längre resa ska vara komfortabel, köpte mig en BMW 530 för den sakens skull, men frun hatade den farkosten, så nu har vi letat nått mellanting.

Så igår kom vi hem med en ny chansning, en Chrysler Voyager -03 3,3 liters V6a och automat, och alla som vet nått om bilar vet att växelådan i dom inte ens håller till lunch ;)
Även denna gång har vi hittat en bil som nån brytt sig om, den är dokumenterat servad var 1200 mil, rostskyddsbehandlad och lackbehandlad var 3e år med uppföljning varje år.
Nu när vi köpte den hade ägaren kostat på nya däck, ny vindruta, besiktning och service, bara det hade kostat hälften av vad vi gav för bilen.
Förutom detta är bilen utrustad med allt som fanns att köpa och lite till, man hittar nya finesser hela tiden, och konstigt nog funkar allt fast bilen är 11 år gamal och har gått 20.500 mil.
Jag prutade 5000:- för att strålkastarna såg riktigt risiga ut, plasten i glaset var gulaktigt och krakilerat, men efter 10 min med polermaskin och autosol är dom som nya :)

Och så var det växelåda då........ jo den är renoverad vid 16.000 mil, så jag hoppas den håller en liten stund.

Uppdaterat: 2013-07-12 01:03

Kommentarer

Gammal kärlek rostar.
Fanns inget förra sommaren när jag polerade o vaxade bilen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-04-05 20:58

Gamla bilar däremot, rostar alltid. Om det inte råkar vara en Delorian :)

Uppdaterat: 2019-04-05 21:07

Hade dotterns Mazda 626 i garaget i kväll, ena frambromsen kärvade lite.
"Måste vi köpa nytt ok frågade dottern innan" Nä, kom ut så plockar vi isär det och skrapar rent kanten vid tätningen, det är standard.
Sagt o gjort. Svärsonen undrade om det var hyfsat nya ok på bilen, Nä var för undrar du det ?? frågade jag. "Dom ser inte särskilt gamla ut, högst några år, och kolven ser ju ny ut" Nä, detta är Japansk kvalité, då ser oken inte värre än så här ut efter 20 år, det är bara att skrapa rent spåret för tätningen så går dom i 20 år till.

Uppdaterat: 2019-04-09 21:33

Sanningen ögonblick.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-04-26 13:08

Ja jag minns den tiden man behövde besikta bilen, var inte alltid roligt.
Att höra att man inte får köra innan man har fixat något skapar stress när man har ont om tid i vardagen och verkligen behöver bilen.

Men och andra sidan tänker jag då på rätt gamla billiga begagnade bilar jag hade. Det var som att be om att få problem.

Uppdaterat: 2019-04-26 14:03
- Peugeot e-208 GT 2022

BMWn är bara 15 år och gått 30" mil, så det var inga problem.
Värre var det för en stackars tjej med sin Clio som inför besiktningen betalat stora pengar för att byta bromsar. Både skivor o klossar var bytt, men inget mer jobb var nerlagt, framhjulen låg på så besiktningsmannen inte ens, trots att han tog i, kunde rubba hjulen.
"Fan vad trött jag blir, träffar på sånt här dagligen, varför gör verkstäderna inte sitt jobb"

Uppdaterat: 2019-04-26 14:34

Då bilen behagade att gå igenom utan större knorr, blev det belöning när vi kom hem, i form av polering o vaxning.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-04-26 17:20

Din "gamm-BMW" ser ju ut att vara i strålande skick, Rikard.

Uppdaterat: 2019-04-26 17:21

Skriver denna kommentar bar för att kunna logga in. När jag har blivit utloggad och klickar längst ner på sidan att logga in, så blir jag inloggad, men när jag sedan klickar på sista sidan i tråden så är jag helt plötsligt utloggad igen och kan inte kommentera. Enda vägen ur det är att direkt skriva en kommentar, då förblir jag inloggad.

Uppdaterat: 2019-04-26 19:37
- Peugeot e-208 GT 2022
Rikard skrev:

BMWn är bara 15 år och gått 30" mil, så det var inga problem.
Värre var det för en stackars tjej med sin Clio som inför besiktningen betalat stora pengar för att byta bromsar. Både skivor o klossar var bytt, men inget mer jobb var nerlagt, framhjulen låg på så besiktningsmannen inte ens, trots att han tog i, kunde rubba hjulen.
"Fan vad trött jag blir, träffar på sånt här dagligen, varför gör verkstäderna inte sitt jobb"

Är väl bara att åka tillbaka till verkstaden, be dom fixa det, samt kräva ersättning för besiktningskostnaden och andra utlägg.

Uppdaterat: 2019-04-26 19:38
- Peugeot e-208 GT 2022
Pi skrev:

Din "gamm-BMW" ser ju ut att vara i strålande skick, Rikard.

Tack Pi. Hade aldrig köpt en bil med 27" mil på mätaren om det inte vore för det fina skicket och den kompletta historiken.

Uppdaterat: 2019-04-26 19:47
bejje skrev:

Skriver denna kommentar bar för att kunna logga in. När jag har blivit utloggad och klickar längst ner på sidan att logga in, så blir jag inloggad, men när jag sedan klickar på sista sidan i tråden så är jag helt plötsligt utloggad igen och kan inte kommentera. Enda vägen ur det är att direkt skriva en kommentar, då förblir jag inloggad.

Har märkt det samma, tips.
Välj aktiva ämnen, och klicka på ett nytt inlägg där. Sedan funkar det, i alla fall för mig via ipadda eller iPhone

Uppdaterat: 2019-04-26 19:52

Riktigt fin E90 Rikard. Ser fabriksny ut

Var ute på en långtur för första gången nu i påskas med min 840ci. Det vart en tur till Volendam Holland till svärföräldrarna. En tur på nästan 300 mil tor och vilken härlig GT-vagn 840 är, en komfortabel milslukare och varje gång man trycker på gasen lite hårdare ler man av motorljudet dock så blir bränsleekonomin lidande snittade 12,8 l/100 km genom Tyskland. Bilen ligger som ett strykjärn på vägen. Om man sänker ner alla fönster är det som att åka nedcabbat nästan då det inte finns någon b-stolpe.

Uppdaterat: 2019-04-28 16:19

Man kan juu inte semestra i en smutsig bil, så det blev en tvätt i Jönköping så här på kvällskvisten =)
Men, jag åker runt o luktar bränd olja. Om man hissar upp bilen lite framtill för att komma under o lossa pluggen, rinner den sista oljan inte rakt ner, utan följer tråget bakåt in bakom skyddsplasten, så det efteråt droppar olja lite här o där, mycket irriterande.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-07-05 21:52

Varför bilderna blir vridna får ni fråga nån annan om.

Uppdaterat: 2019-07-05 21:53
Rikard skrev:

Varför bilderna blir vridna får ni fråga nån annan om.

Vertikalfoto?

Uppdaterat: 2019-07-06 20:15
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Gör ett försök...

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-07-06 20:44

Hade BMW så uselt lyse på 3-serien då att det behövs 3 extraljus?! Min 525 -09 hade grymt bra lyse, trodde det var liknande i 3:an jämförbar generation.

Uppdaterat: 2019-07-06 21:05

Jo, den har bra ljus, både hel o halv. Slog dit extraljusen i vintras för att prova när jag åkte 60 mil norr ut.
Tanken var att plocka av dom igen till våren, men har inte hunnit.
Kom just hem efter 155 mil genom södra Sverige, färddatorn sa 0,73 när det blev tvärstopp på E4an, 45 min i kö från Järna till Södertälje, väl hemma stod det 0,85.

Uppdaterat: 2019-07-06 21:41

Anledningen till kön var att man klippte buskar på en slänt, mindre lämpligt en lördagseftermiddag i semestertider om ni frågar mig.

Uppdaterat: 2019-07-06 21:45
Rikard skrev:

Anledningen till kön var att man klippte buskar på en slänt, mindre lämpligt en lördagseftermiddag i semestertider om ni frågar mig.

Nja dom där entreprenörerna kör väl i stort sett dygnet runt nör möjlighet ges, E4 får man helt säkert inte jobba på under vardagar från tidig morgontimma till efter all pendlingstrafik vid 18-snåret skulle jag tro. Oavsett månad på året. och släntslåtter startar man inte med förrän blommorna blommat ut för att skapa en artrikedom. Så turister och helgkörare får anpassa sig för att ge fri framfart, så gott det nu går i storstäderna, för arbetspendlare. Så är det med det...

Uppdaterat: 2019-07-06 23:00
Rikard skrev:

Man kan juu inte semestra i en smutsig bil, så det blev en tvätt i Jönköping så här på kvällskvisten =)
Men, jag åker runt o luktar bränd olja. Om man hissar upp bilen lite framtill för att komma under o lossa pluggen, rinner den sista oljan inte rakt ner, utan följer tråget bakåt in bakom skyddsplasten, så det efteråt droppar olja lite här o där, mycket irriterande.

Jag brukar spruta lite avfettning när jag bytt filter och det runnit lite på tråget, så slipper man att blir en oljefilm som drar åt sig massa smuts.

Uppdaterat: 2019-07-06 23:47
FXX skrev:

Jag brukar spruta lite avfettning när jag bytt filter och det runnit lite på tråget, så slipper man att blir en oljefilm som drar åt sig massa smuts.

Inte helt enkelt på BMWn, pluggen nås genom en liten lucka, typ 10x10 cm, hela underredet är inklätt med plastsköldar.

Uppdaterat: 2019-07-07 08:51
Rikard skrev:

Kom just hem efter 155 mil genom södra Sverige, färddatorn sa 0,73 när det blev tvärstopp på E4an, 45 min i kö från Järna till Södertälje, väl hemma stod det 0,85.

Körde Eskilstuna - Öland i fredags, tvärstopp norr om Söderköping. Varför de inte bygger en ny förbifart där är obegripligt. Det är "alltid" köer där, det tog 45 min även där. Prata om miljöproblem.
Jag kikade på Waze (folk brukar skriva om det varit något som hänt), men det tycktes inte vara någon olycka.
I övrigt gick det bra, förutom 2 skäggiga ynglingar i en Audi med solfilm som försökte tränga in mig i ett räcke då de ansåg sig ha mer bråttom än jag.
Det var hämnden för att jag inte körde om en bil fort nog på en 2-1-väg, jag körde trots allt över 100 på 100-väg, och det var 2-filigt ytterligare 1 km, så varför lägga sig 2 meter bakom och pressa?
Utsäkta OT Rikard.

Uppdaterat: 2019-07-07 09:22
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kul att du nämner Söderköping, vi tog en omväg för att köpa en mopedmotor i Valdemarsvik, och stannade i Söderköping för att äta och kolla på båtar, men det var nästan stendött i byn. Inte en båt som åkte förbi medans vi åt Wallenbergare på Söderköpings brunn, och ingen kö åt nått håll när vi åkte där ifrån vid 3 tiden. Det var kanske båtarnas frånvaro som gjorde att trafiken flöt ??

Uppdaterat: 2019-07-07 11:24

Ehum... https://www.trafikverket.se/nara-dig/ostergotland/vi-bygger-och-forbattrar/E22-forbi-Soderkoping/

Uppdaterat: 2019-07-07 11:39
Power to the people

För 2 veckor sen fick Swiften nya bromsar, idag var det dax för Zafiran. Till Swiften tog jag fram standardverktyg till en Japansk bil 10 12 14 17 och en stjärnmejsel. Nått mer behövdes inte. Zafira har inre samma skruv nån stans, det jag fick ta fram för att byta fram, var oanvändbart bak. Tyvärr hittade jag en massa andra problem. Skramelstag handbromsvajrar, rostiga bromsrör, styrled, läcka i avgasflätan. Förutom det är det nått glapp i vindrutetorkarna och dörrlåsen går inte att lita på, ibland låser bilen sig när man tar i handtaget.
Det blir bara bromsfix nu, sen får bilprovningen skriva en arbetsorder.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-10-26 17:14

Du skulle låta en viss Opelexpert förklara det här.
Då skulle du få reda på att det är extrema uppfinningar som Opel är ensamma om och de är alla överlägsna allt annat som något annat märke har.
Det som förefaller vara glapp är i själva verket ventilationsutrymme för att undvika överhettning.
Automatlåsningen är något Opel är ensamma om, det har man haft sedan 1936 på Super Six.
Eller har jag fel?

Uppdaterat: 2019-10-26 18:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Du skulle låta en viss Opelexpert förklara det här.
Då skulle du få reda på att det är extrema uppfinningar som Opel är ensamma om och de är alla överlägsna allt annat som något annat märke har.
Det som förefaller vara glapp är i själva verket ventilationsutrymme för att undvika överhettning.
Automatlåsningen är något Opel är ensamma om, det har man haft sedan 1936 på Super Six.
Eller har jag fel?

Fel, nej inte alls. Exakt så är det, senast läste jag att även Opels HUD är den absolut bästa som går att få. Troligen utvecklade Adam Opel detta strax före sin död 1895. Finurliga små skyltar på en pinne som for upp framför ratten.

Uppdaterat: 2019-10-26 18:09

Japp, så är det säkert!

Uppdaterat: 2019-10-26 18:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Synd bara att den ska rappla ihop redan efter 16" mil, för det går inte att komma ifrån att Zafiran är en jäkligt praktisk bil. Den rymmer hur mycket gods som helst trots sin ringa storlek, och kan till nöds ta 7 personer.
Hittade även en läckande stötdämpare och så är ACn ur funktion, tyvärr är det kylpaketet inne i bilen som läcker, och det är typ 2 dagars jobb att byta.
Bilen har oxå den ökända 2,2 litersmotorn där kamkedjan kan ge upp utan förvarning. Men den har redan rarsat en gång, så motorn är utbytt. Men vi vet inte när motorn byttes och hur långt den gått.

Uppdaterat: 2019-10-26 21:21

Ooops, lite väl många överraskningar på en gång.
Lite som kompisens Yaris där det blev nya kompletta bakbromsar och strålkastare redan efter 5 år. Tur då att den var enkel att fixa på verkstan... ;-)

Uppdaterat: 2019-10-27 07:33
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Rikard,
De är väl inte bara milen som tar ut sin rätt, ålder på bilen har väl också sin påverkan på prylarna Zafiran presenterades ju för 20 år sedan, nu vet ju inte jag hur gammal din zafira är. Men tydligen skruvar inte tyska ingenjörer på sina privata bilar.

Uppdaterat: 2019-10-27 10:24

Givetvis, bilen är 14 år.

Uppdaterat: 2019-10-27 11:24

Domen blev samtliga bromsrör, en styrled och ett skramelstag.
Rören är enkla att byta under bilen, men i motorrummet är det värre, man har satt säkringsboxen ovanpå ABS enheten där rören går in. De bakre rören går att skarva, men de främre måste lossas på ABS enheten, och det är givetvis de 2 som sitter sämst till.

Sen måste jag försöka hitta på nått när det gäller växellänkaget, körde med bilen igår, och 1an går knappt att få i längre, man måste lägga i 2an först, sen trycka spaken så mycket det går mot stolen för att få i 1an. Jag har kollat på det förut, och det är länkaget vid spaken som är glappt.
Lite skillnad mot Swiften där växlarna nästa hoppar i av sig själv med ett litet klick.

Uppdaterat: 2019-10-28 13:42

Vi hade en Corsa en gång där vi fick byta växel-länkaget och det var tydligen ett känt fel på den modellen. Tror att det var nån bussning el liknande som brukade spricka - men lite osäker där.

Uppdaterat: 2019-10-28 18:08
Pi skrev:

Vi hade en Corsa en gång där vi fick byta växel-länkaget och det var tydligen ett känt fel på den modellen. Tror att det var nån bussning el liknande som brukade spricka - men lite osäker där.

Har bytt det på en bekants Corsa, det nya var dubbelt så kraftigt (Nån hade tänkt till "Vi kan inte sätta dit samma klena grej igen"). Men det här är inte länkaget på lådan som i Corsas fall, utan under spaken. Länkaget på lådan finns att köpa för rimliga 800:- på eftermarknaden, detta finns inte som eftermarknadsdel, köpa nytt på Opel kostar nog mer än vad bilen är värd, för vill man ha över 1.200:- för ett backspegelglas, vill man nog ha ett par tusen till för hela länkaget.
Jag får nog plocka isär det och hitta på nått själv. Dock verkar konsolen vara en del av hela instrumentpanelen, så det är inte enkelt att komma åt.

Uppdaterat: 2019-10-28 19:14

Man har lite tur i alla fall, de 2 närmaste är de främre rören som måste bytas hela vägen, de bakre får jag skarva under bilen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-11-02 19:23

En bild på hela. Ingentin som sitter runt omkring går att ta bort.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-11-02 19:26

Nu for jag lite med osanning, det ena främre röret är det som sitter längst in och är svårast att komma åt.
Det främre högra röret är draget så det inte går att komma åt alls mellan abs och hjulhus, det går inte ens att se röret. Man får hitta på en ny dragning där det går att komma åt.

Uppdaterat: 2019-11-02 20:43

Jag har haft flera bilar där de gamla bromsrören kompletterats med nya med en annan dragning.
När brorsan bytte på sin BMW 320 E30 skar han upp golvet och arbetade uppifrån.

Uppdaterat: 2019-11-02 23:20

Inte vackraste installationen, men de sitter där.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-11-03 00:35

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-11-03 00:37

Nä, E30 är inte kul, men jag kläckte en idé där. Fästet för T korset är oåtkomligt, men de satt i karossen, så jag lyfte baksätet, skrapade bort asfaltsmattan och hittade punktsvetsarna. Borrade ur de och fick loss fästet. Monterade nya rör och kilade upp korset där det suttit, kröp in i bilen med svetsen och loppade fast det igen.

Uppdaterat: 2019-11-03 00:48

Ett typexempel på ett jobb med biltemas gammla koningsverktyg och nån rulle bromsrör och deras avluftare för totalt 6-700:- och många timmars jobb men kanske minst ett par tusenlappar insparade mot en verkstadskostnad.
Och biltemas skarvhylsor 2 för en femtiolapp kan bespara ett helt byte.

Uppdaterat: 2019-11-03 10:00
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja, många tusenlappar. Min halvfarfar fick nerslag på 2 rör på sin Skoda Felicia och fick betala 7000:- (ca 10 år sen)
Vet inte specifikt vilken verkstad det var, men auktoriserad i Södertälje. Året efter fick han nerslag på de 2 andra och fick betala 7000:- igen.

Uppdaterat: 2019-11-03 10:41

Stött på ny idioti. Dessa fästen brukar normalt gå att öppna likt en påsklämma från Ikea, men de här är skruvade med en 5 mm sexkantsskalle som rostat bort, och inte går att få tag i.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-11-03 14:14

Här tog det stopp, går inte att byta löst rör =(

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-11-03 21:12

Varför tog det stopp??

Ofta på dom bilar jag bytt på i modern tid så har det varit plastclips som om man varit extremt försiktig med två mejslar lyckats öppna och återanvända.
Men ibland spricker dom av ålders skäl.

Uppdaterat: 2019-11-03 22:30
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Rör/slang är pressade, säljs komplett slang-rör-slang.

Uppdaterat: 2019-11-04 07:02