Nya S60 D4 med manuell växellåda är extremt hög växlad på sjätte växeln. Den klarar precis sexan i 70 km/tim och då går den nära på med tomgångsvarvtal.
Vid en långkörning med Volvos nya D4-motor, visade det sig att den går att köra riktigt snålt. Med en manuellt växlad S60 körde vi faktiskt Stockholm - Ivalo på en tank.
Den här resan gjordes när Vi Bilägares däcktestgäng körde upp till Ivalo för att göra de första testerna av vinterdäck för nästa säsong.
Jag märkte att den här bilen gick att köra snålt också i stadstrafik. Så jag bestämde mig för att tanka fullt när jag lämnade Stockholm och sedan köra utan att tanka till Luleå som var vår första anhalt. Det borde inte vara några problem.
Nu blåste det utav bara attan, dessvärre hård sidvind som ofta vred till motvind. Jag körde på farthållaren, på exakt maximalt tillåten hastighet - för det mesta. Men när motvinden högg emot som värst, visade den momentana mätningen att förbrukningen ökade från omkring 4-4,5 l/100 km till över 5,0 l/100 km. Då minskade jag hastigheten, från 110 till 105 eller ibland till 100 km/tim.
Väl framme i Luleå visade färddatorn att Volvon kunde gå 61 mil ytterligare. Och eftersom det är i runda slängar 150 mil till Saariselkä där vårt hotell ligger blev det ingen tankning vare sig i Luleå eller Haparanda dagen därpå. Genomsnittshastigheten var enligt färddatorn 99 km/tim, så jag hade inte legat på latsidan.
Jag satsade på att köra nördigt mjukt och snålt resten av sträckan också. Högsta tillåtna hastighet i norra Finland är mestadels är 80 km/tim, så det påverkade förstås förbrukningen.
Efter 147 mil visade färddatorn en förbrukning på 4,5 l/100 km och vid tankning fick jag i 64 liter, så det stämde någorlunda. Men att jag verkligen skulle kunna köra 16 mil till som färddatorn utlovade - tvivlar jag på. Jag vågade i vart fall inte försöka!
Diskutera: Vad är det längsta du kommit på en tankning?
Jag märkte att den här bilen gick att köra snålt också i stadstrafik. Så jag bestämde mig för att tanka fullt när jag lämnade Stockholm och sedan köra utan att tanka till Luleå som var vår första anhalt. Det borde inte vara några problem.
Nu blåste det utav bara attan, dessvärre hård sidvind som ofta vred till motvind. Jag körde på farthållaren, på exakt maximalt tillåten hastighet - för det mesta. Men när motvinden högg emot som värst, visade den momentana mätningen att förbrukningen ökade från omkring 4-4,5 l/100 km till över 5,0 l/100 km. Då minskade jag hastigheten, från 110 till 105 eller ibland till 100 km/tim.
Väl framme i Luleå visade färddatorn att Volvon kunde gå 61 mil ytterligare. Och eftersom det är i runda slängar 150 mil till Saariselkä där vårt hotell ligger blev det ingen tankning vare sig i Luleå eller Haparanda dagen därpå. Genomsnittshastigheten var enligt färddatorn 99 km/tim, så jag hade inte legat på latsidan.
Jag satsade på att köra nördigt mjukt och snålt resten av sträckan också. Högsta tillåtna hastighet i norra Finland är mestadels är 80 km/tim, så det påverkade förstås förbrukningen.
Efter 147 mil visade färddatorn en förbrukning på 4,5 l/100 km och vid tankning fick jag i 64 liter, så det stämde någorlunda. Men att jag verkligen skulle kunna köra 16 mil till som färddatorn utlovade - tvivlar jag på. Jag vågade i vart fall inte försöka!
Diskutera: Vad är det längsta du kommit på en tankning?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hmmm...jag tankade förstås 64 liter. Rättade på manus med det sparades tydligen inte på mailet som "delades ut" till webbmaster. Ber om ursäkt.
Låg förbrukning även om du kört under rådande hastighet, men att prata om hur långt man kommer på en tank blir väl rätt löjligt, jag har större tank än dig :)
Trist bara att det här inte är förbrukningen i stadskörning och att det är en bil som släpper ut cancerframkallande micropartiklar
ck: 0,37. Det var väl samma som en annan motortidning körde en C4 Picasso på? Jämfört med det är inte Volvo imponerande, med tanke på skillnaden i utrymmen och därmed frontarea. Deras Volvo drog 0,35 om jag minns rätt.
Ja får dom bara försöka så har vi ingenjörer i världsklass i detta landet.
Låt det vara så nu Volvo, va en svensk bil, inte en förklädd utländsk skrothög.
Förr var nästan alla komonenter tillverkade i Sverige, vore väll för trevligt om det kunde gå tillbaka dit. Industri finns, och det skulle spara mycket miljö att inte behöva köpa in allt utifrån.
KaptenOberkommandokk, jag är övertygad om att du får bra kvalitet från Lidl på ditt sydamerikanska kött. Men diskussionen runt köttet har ju enligt min uppfattning varit runt djurhållningen.
För att återgå till förbrukningen så kör jag min bensindrivna tyska premiumbil på ca: 0,6-0,65 liter vid landsvägskörning. Det finner jag mycket tillfredställande ;-)
Diesel är inget för mig då jag oftast kör mindre sträckor och ogillar ljudet.
150 mil på en tank får man ut med den 5 cylindriga motorn på 2014 modellen av D4 med automatlåda utan AWD , Har kört 100-120 verkliga mil i huvudsak motorväg några gånger med 100-110 på mätaren och adderat vad färddatorn anger för återstående mil som verkar vara baserat på de senaste 20 milens medelförbrukning ,
Tycker att milen som anges kvar på slutet kvar till tom tank stämmer ganska väl på min bil om man kör likvärdigt även om jag aldrig kört helt tomt-
Om hastigheten som anges i artikeln är vad hastighetsmätaren visar är den verkliga hastigheten 5-6 km/h lägre , En snitthastigheten är angiven till 99 blir den också lite lägre.
Misstänker dessutom att snitthastigheten kanske lagras i minnet kortare sträcka än 150 mil och då inte är representativ för hela körsträckan?-
Har kört som längst 122 mil i en Volvo V60 Drive (D2) i stadig motorvägsfart (varierande 100-120 km/h), snittade 0,52 l/mil. Körde även en V50 med samma motor i motorvägsfart, den snittade då 0,46 l/mil.
Med nya D4e-motorn i en V60 med last i bilen har jag kommit ner på lägst 0,5 l/mil.
Att billigt kött från Sydamerika kommer från djur som alltid går ute är en romantiserad bild.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3490393
Även om alla sydamerikanska köttdjur skulle gå utomhus finns istället risken att regnskog skövlas för att ge plats åt betesmarker.
Begriper inte hur folk lyckas att köra dessa sträckor på en tank då det närmaste som jag kommer är ca 100mil på en 60 liters tank. Då har färddatorn redan tjatat länge om att bränslenivån är låg. Det har aldrig varit någon risk för min del att bilen har stannat men vem tusan vill chansa på att det finns några liter kvar i tanken?
Min bil har samma motor som bilarna i länken nedan men någon liknande prestation tror jag inte att jag hade klarat av med någon bil med en standard-tank.
http://www.expressen.se/motor/klarade-kora-190-mil-pa-en-tank/
c k, var i mitt inlägg ser du någon bortförklaring ?
Vi åkte fyra personer 4,5 mil med motorväg i en Auris hybrid touring på 0,36 och då var bilen ny och inte ens inkörd, så vad skulle vara så bra med den här förbrukningen?
Diesel som drar mer än en vanlig Toyotahybrid :)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.