Nästa artikel
Rättelse: Förbrukning med tallolja?
Bilfrågan

Rättelse: Förbrukning med tallolja?

Publicerad 2 oktober 2012 (uppdaterad 2 oktober 2012)
"Min förbrukning har ökat sedan jag börjat använda diesel med inblandad tallolja. Finns det en förklaring?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Har en Volvo V70 D5 som gått 6 000 mil. Efter inkörning sjönk förbrukningen sakta till 6,3 l/100 km, men nu när Preem börjat blanda i tallolja, som ju är bra för miljön, har min förbrukning ökat till 6,9–7,0 l/100 km.

Statoil påstår att du kommer längre med deras diesel som också är en talloljeprodukt vad jag förstår.

Är det bara min bil som beter sig så eller finns det en förklaring?

Acke Strömé

URSPRUNGLIGT SVAR:
Det är raffinerad tallolja Preem använder som råvara till sin diesel. De omvandlar den dock så att man inte i efterhand kan separera den färdiga produkten från fossil diesel. De kan även använda annan biomassa såsom raps, slaktavfall och så vidare och jag tror de har kört storskaliga tester med dessa råvaror.

Till exempel använde man raps till stor del i början när man hade problem med att få fram den raffinerade talloljan. Den diesel som tillverkas av tallolja har med största sannolikhet en densitet och ett energiinnehåll som är något lägre än diesel och den färdiga produkten Preem Evolution har troligen ett energiinnehåll som är ett par procent lägre än rent fossil miljöklass 1-diesel.

Den HVO som används är lik den vi använder i Diesel Bio+ men med skillnaden att vår leverantör har lagt till ytterligare ett steg vid produktionen vilket gör att vi har bra köldegenskaper i vår produkt och kan fortsätta med samma inblandning året runt medan Preem måste minska inblandningen.

Jämför du sedan produkten mot Statoils sommar-europadiesel istället för miljöklass 1 diesel så är det en något större skillnad. Statoils europadiesel är en sommardiesel av miljöklass 3, baserad på fossil råvara och sju procent RME, samma inblandning som OKQ8 och Preem har i standarddieseln. En sommardiesel har ett högre energivärde men sämre köldegenskaper.

Statoil avser att sluta med sin Europadiesel+ i september. Miljöklass 1 diesel kan inte tillverkas i en sommar- och vinterkvalitet utan blir alltid en vinterkvalitet. Detta förklarar dock inte en ökad bränsleförbrukning på tio procent utan det bör även finnas andra förklaringar. Kunden kanske trycker lite extra på gaspedalen när han tankar Preem Evolution då ett högre cetantal gör att motorn går aningen tystare.

En annan faktor som kan påverka förbrukningen är temperaturskillnader. Lägre temperatur på drivmedlet ger en högre energidensitet och man kommer längre på varje liter diesel och bensin. Men samtidigt så minskar totalvolymen när dieseln kyls ned. Även val av till exempel motorolja kan påverka förbrukningssiffrorna. Har kunden gått över från en 0W-30 till en tjockare motorolja såsom till exempel 5W-40 så kan bränsleförbrukningen öka.

Erik S. Moglia, OKQ8

  • RÄTTELSE:
  • På Bilfrågan om Preems Evolution Diesel har Erik Moglia från OKQ8 svarat, han är en mycket kunnig drivmedelsexpert, men han kan inte vår diesel fullt ut. När det gäller Eriks svar så finns det ett par fakta jag skulle vilja förtydliga:
  •  
  • 1. Energiinnehållet i Preems Evolution Diesel skiljer sig inte från vanlig diesel. Man kommer alltså INTE kortare med tallolja i tanken.
  • Vad som däremot stämmer är att RME har ett lägre energiinnehåll än vanlig standard diesel. Därför har diesel med låginblandad RME något lägre energiinnehåll än en diesel utan RME. Idag låginblandas all diesel på den svenska marknaden med RME, förutom den diesel som säljs som säljs på båtstationer.
  •  
  • 2. Preem blandar inte tallolja i dieseln. Preem raffinerar råtalldiesel till vanlig standard diesel. Processen går till som följande: Råtallolja (tallolja,) en restprodukt från svensk pappersmassaindustri raffineras till råtalldiesel i Sunpinefabriken i Piteå. På Preemraff Göteborg raffineras sedan råtalldiesel tillsammans med fossilråolja till helt vanlig standard diesel av miljöklass 1. Processen kallas för HVO (Hydrotreated Vegetable Oil).
  •  

Den färdiga produkten, Preem Evolution Diesel fungerar som och är en helt vanlig diesel, men den är delvis tillverkad av förnybara råvaror.

Helene Samuelsson, Preem

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-01 10:27
KaptenOberkommando

För det första var det bra att inte Bengt Dieden svarade på den här frågan. För det andra, hur kommer det sig att en person från OKQ8 har så bra koll på konkurrenternas produkter, särskilt då på Preems allehanda laboratorietester? Blottas lite kartell här, måntro?

#2 • Uppdaterat: 2012-10-01 11:49
Onehp

Jag har kört över 3000mil med Preems talldiesel och inte märkt en ökning i förbrukningen jämfört med vanlig diesel (5000mil).

Att någon från oljeindustrin är insatt i konkurrenternas produkterna är inte konstigare än att nån från Scania vet hur Volvos dieselmotor funkar...

#3 • Uppdaterat: 2012-10-01 12:47
quattron

Har nu kört 12000 mil med talloljan och kan inte säga att den drar mer med den, baserat på att min A4Q t.o.m. ungefär håller vad bränsledeklarationen anger! Tycker kanske det är lite konstigt att inte någon från Preem besvarar frågan. Lite som att någon från Volvo svarar på en fråga gällande VW.

#4 • Uppdaterat: 2012-10-01 14:42
AtEase1980

KaptenOberkomm:

Det kan ju tänkas att bensinbolag investerar i en tank av konkurrenternas produkter för att testa i sina egna labb för att ta reda på vad det är i soppan? Det är något som görs i de allra flesta branscher, inget konstigt och definitivt inget bevis för kartellbildning. Biltillverkarna har ju hela avdelningar som kör och skruvar isär konkurrentbilar.

#5 • Uppdaterat: 2012-10-01 15:25
KaptenOberkommando

Onehp och AtEase1980: Ni missar min poäng. Att OKQ8 eventuellt köper in konkurrenternas produkter och testar dem är givetvis inget konstigt - lite konstigare dock att Erik S. Moglia förefaller ha rätt bra koll på HUR Preem har gjort/gör. Nu behöver detta inte vara så konstigt det heller eftersom man kanske pratar ganska öppet om sådana här saker i branschen - vad vet jag?! Annars är quattron mer rätt ute när han skriver att det känns märkligt att ingen från Preem svarar på frågan.

Sedan skrev jag inte att något i svaret skulle vara ett bevis på kartellbildning - jag bara gav uttryck för en viss misstänksamhet. Och vi har ju sett kartellbildningar förr i oljebranschen. Inte sant?! Liksom i asfaltbranschen ...

#6 • Uppdaterat: 2012-10-01 16:43
Peugeote-Pär

När OKQ8 började sälja sin Biodiesel blandning med 22% så tankar jag inte lika ofta där, blir lite kompleterings tankning där eftersom jag har bonus där... Under sommaren så tankade jag bara Statoils Europadiesel+ och när dom slutade med den så tankar jag numera på Shell, jag vill inte ha någon skit diesel i min bil och så märker jag att bilen tar mera när jag bara kör OKQ8 bränsle i tanken.
Sen så har jag Webastovärmare i bilen och där står det att värmaren bara klarar en biodiesel blandning på max 20%

#7 • Uppdaterat: 2012-10-01 17:57
dogdex

Jag har provat flera sorters disel i min båt och då tyckte jag att preems var bäst ingen rök och motorn gick mjukare men i bilen märktes ingen större skilnad.

#8 • Uppdaterat: 2012-10-02 07:44
Bilmeken

Snart dags att börja hälla tillsatser i dieslen...
Hoppas man tittar mer på vad olika typer gör med motorn så konsumenten slipper betala detta experiment också...

#9 • Uppdaterat: 2012-10-02 15:49
S-E S

Det verkar som om det för ett mycket stort antal dieselbilar har specificerats max 5 % RME-inblandning i dieseloljan enligt instruktionsboken. Då är det väl bara Shell som det är tillåtet att tanka i dagens läge för dessa bilar?

#a • Uppdaterat: 2012-10-02 21:20
Raphael

Preems diesel verkar vara bästa alternativet just nu.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.