Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Jag har en Volvo S40 2,0T Blackline. Bilen är utrustad med antispinn (så kallad DSA). Nu har DSA-lampan börjat lysa så fort jag kommer upp i 110 km/tim men inte annars. Stannar jag motorn och startar om så är lampan släckt tills jag kommer upp i 110 igen. Har varit på verkstad men de hittar inget fel. Vad kan vara fel? Det är mycket irriterande, särskilt vid mörkerkörning.
Sten Wiklund, Björna
SVAR:
Tyvärr har vi inget registreringsnummer på bilen och vet inte vilken slags verkstad du besökt. Enligt Volvo ska en auktoriserad verkstad kunna avhjälpa felet som inte verkar helt obekant för dem.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Vet du vad som kan vara fel?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Volvo var nog helt enkelt tidigt ute och gick Trafikverkets ärenden. Lampan som tänds är inget annat än en hastighetsvarning, att föraren har uppnått den i de flesta fallen högsta tillåtna hastigheten i Sverige. På nyare bilar kommer Volvo att införa en lampa som tänder sig redan vid 80 km/h.
Ställ frågan i forumet " jagrullar.se" där brukar man vara bra på att svara på kluriga fel i Volvobilar.
Om lampan lyser så indikerar det att det är fel på systemet, efter som det fungerar tills dess att du kommer upp i hastighet så skulle jag chansa på att det är något strul med ECUn, lämna in bilen hos en auktoriserad volvo verkstad så att de kan kontrollera felkoderna.
Två vitt skilda svar från två som är lika säkra på att de har rätt. 10 svarande hade förmodligen gett minst 5 motsägande svar. Trots verkstädernas dåliga rykte är det nog säkrast att fråga där.
Jag hade en Volvo 24 5för länge sedan där bagagerumsbelyningen tändes om jag körde fortare än 100kn/h. Detta berodde på att undertrycket som bildas bakom bakluckan i hastigheter över 100km/h var tillräckligt för att dra ut luckan så mycket att belysningen tändes. Genom att justera brytarens placering blev jag av med irritationsmomentet. På en modern bil hade man läst av felkoderna och bytt bakluckan ;-)
@Focus Tror att KaptenOberkommando begick dödssynden att vara ironisk på nätet.
Brusten ABS ring?
Den håller ihop upp till en viss fart innan den separerar för mycket och ger felkod. Min gräns på saab 9-5 låg mellan 120-140.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.