"En kompis säger att Citroën tillverkat en bil som kunde köras på bara tre hjul. Stämmer det verkligen?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
En kompis säger att Citroën tillverkat en bil som kunde köras på tre hjul. Stämmer det verkligen?
Färskt körkort
SVAR:
Ja, det stämmer. Citroën DS19 och dess systermodeller kan man köra på tre hjul men det finns begränsningar. Dels måste bilen köras med den gashydrauliska fjädringen i det högsta läget vilket gör att bilen helt saknar fjädring, dels är det bara ett bakhjul den kan avvara.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Har du någon gång kört en Citroën på tre hjul?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En annan bidragande orsak är att spårvidden är rejält mycket mindre på bakhjulen än framhjulen på denna modell.
Det fungerar även med CX och GSA, med senare modeller vet jag inte.
De är ju inte avsedda att köra på 3 hjul, det där kom till i reklamsyfte för att visa fjädringen.
Även Xantia kan köras så:
http://www.youtube.com/watch?v=VKC5d4Ytcq0
Skulle inte förvåna mig om även C5 klarar det.
Xantia har samma spårvidd fram och bak.
Jag har för mig att C5 finns i både mekaniskt och hydrauliskt uförande.
"Har du någon gång kört en Citroen på tre hjul?"
Nej,men vi (pappa) körde in i räcket på Kvicksundsbron vintern 1949 med en Citroen 15 CV.
Tjalle: jo, C3 generation 3 finns med stålfjädring, men de är inte vanliga.
DS hade 15 cm smalare spårvidd bak, Xantia har 4. Men oavsett så går det att köra på 3 hjul. Till vilken glädje man ju förstås fråga sig...
Då klarar man sig utan reservhjul. Får man punka fram kan man skifta hjul med bak.
Som de flesta vet så överlevde Frankrikes president Charles de Gaulle ett attentatsförsök 1962 tack vare DS:ens gashydraulik som gjorde att trots att två däck blev sönderskjutna kunde "gudinnan" som De Gaulle färdades i kunde fortsätta i hög hastighet och undkomma lönnmördarna.
Hade han t ex åkt Toyota Crown hade sannolikt utgången blivit en annan. Liksom världshistorien.
Min CX Pallas körde jag dock alltid på fyra fullpumpade hjul. I fullständig komfort..
Trehjuliga fordon lär slippa trängselskatt, så jag ser vissa möjligheter :-)
För övrigt, och för att vara lite mer allvarlig, tycker jag att DS19 är en av bilhistoriens milstolpar - inte minst när det gäller design. Tänk att denna bil kom redan 1955! Hur såg andra bilar ut då? Vi hade Volvo 444 och Saab 92... väldigt fina bilar i och för sig, men Cittran är ju från en annan planet! Särskilt förtjust är jag i designen av de bakre blinkersljusen. Ett konstverk!
Även under skalet finns ju minst sagt intressanta lösningar, särskilt den gashydrauliska fjädringen. Däremot var motorn en konventionell 4-cylindring och redan då lite gammaldags konstruktion, vilket var lite synd på en annars väldigt futuristisk bil.
Jag har aldrig ens provsuttit i en DS19 (eller DS21), men skulle mycket gärna göra det - för att inte tala om att få provköra! Någon som känner till om det finns möjlighet?
Per_K
Jag var nere i Paris 2005 under 50-års firandet av Gudinnan.
Vi åkte med kompisens DS 19 -72.
Förutom hundratals Gudinnor på utställningsområdet såg vi:
Prototypmuseet med "alla" prototyper, där fick vi också veta att G var planerad med en 6-cylindrig motor - men blev så understyrd att den inte var körbar. Ett av bilhistoriens "värsta" konceptuella misstag?
På Tekniska Museet såg vi en genomskuren G med de mekanisk/elektriska anordningar som styrde fjädringen synliga. Hade jag känt till konstruktionen, hade jag inte åkt med.
När vi kom hem - efter 370 mil - "dog" motorn.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.