Nästa artikel
Bilfrågan: Kortlivad longlife
Bilfrågan

Bilfrågan: Kortlivad longlife

Publicerad 7 maj 2014 (uppdaterad 7 maj 2014)
Nu är det inte längre de gamla och slitna motorerna som drar olja utan de nya och förbrukningsoptimerade som gör det. Vi bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA
Hustruns bil vill ha olja och den olja som fylls påvid SAAB-service kostar 300 kr litern. "Det är long-life olja förstår du", får man veta när man undrar över priset. "Den skall hålla 3000 mil." Men bilen drar olja så de fyra litrarna lär vara förbrukade efter 1000 mil. Det är normalt, alltså inget fel. Biltemas syntetolja har rätt beteckning och kostar 60 kr litern. Bilskrället får väl tåla sig med denna olja de åtta litrarna jag får fylla på fram till 3000 mil. Det var egentligen ingen fråga, mest ett konstaterande att long-life olja inte har något långt liv i en modern bilmotor. Min gamla riktiga SAAB 900 går på vad olja som helst som den inte käkar upp. Visst drar den mer bensin per mil och orkar väl inte upp i mer än 160 km/tim. Men det räcker. Nuförtiden skall man vara tanklös i trafiken — man skall köra elbil.
JE Andersson, Eksjö

SVAR
Du är inte den förste läsare som klagar över hög oljeförbrukning hos moderna bilar. Nu är det inte längre de gamla och slitna motorerna som drar olja utan de nya och förbrukningsoptimerade som gör det. Tyvärr en utveckling som inte är av godo och som har sin grund i att biltillverkarna gör allt för att få ner bränsleförbrukningen. Att använda dyr longlifeolja i en sådan motor gör ju att bränslebesparingen snabbt äts upp av oljeförbrukningen enligt den gamla regeln om gungorna och karusellen.
Bengt Dieden

Diskutera: Hur väljer du olja till din bil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-05-07 09:15
Swemba

De flesta moderna bilar går att programmera om från Long Life till fasta serviceintervaller hos märkesverkstaden. Då drar de mindre olja och motorn håller bättre.

#2 • Uppdaterat: 2014-05-07 09:16
Bortom

På Mekonomen (några gånger per år, och på Nätet året runt) kan man köpa Castrol Magnatec 5W-40 ACEA C3 för 399kr (4 liter). Bättre olja finns nog knappast för en vanlig personbil. Och den tål oljebyten på 3-4tusen mil. Då har man råd med lite förbrukning.
Samt: 1 liter /1000mil är en ytterst bra oljeförbrukning, inget att klaga på.
Dessutom: att oljan ´håller´ i 3000mil betyder endast att oljans egenskaper håller sig inom specifikationerna, och INTE att oljan är kvar i motorn. Ibland undrar man hur folk tänker...

#3 • Uppdaterat: 2014-05-07 09:47
Kalle2

Det här med långa bytesintervaller med "långlife" olja är inte bra, oljan är visserligen gjord för att kunna bära mer föroreningar innan den börja kemiskt angripa metall, och då används också s.k. långlife oljefilter men jag tror ändå inte den filtrerar de minsta metallpartiklarna som också sliter på motorn. Alltså byt olja ofta gärna vid 1000-mil eller oftare, det ger klart längre livslängd för motorn. Köp inte olja på bensinstationer men t.ex. på www.mister-auto.se finns en 5-litersdunk Shell Helix Ultra 5W-40 för 288:- dvs 57,60 per liter för riktigt bra helsyntet

#4 • Uppdaterat: 2014-05-07 10:21
B Englund

Nu har jag visserligen en bil som har fasta serviceintervall (2000 mil) och som håller oljenivån mellan servicetillfällena, men om min bil drog mycket olja skulle jag definitivt välja en billigare olja, speciellt som nyttan av Longlife oljan minskar om den ska ersättas kontinuerligt under resans gång. Shell Helix respektive Castrol är ju två exempel du fått ovan och ditt eget förslag Biltema (som i vart fall tidigare tillverkats av Nynas Oil) är ett tredje alternativ. Biltema har ju även longlife oljor. Det viktiga är ju att specifikationerna innehålls.

#5 • Uppdaterat: 2014-05-07 10:35
Thommys

Min Mercedes B 180 CDI 2012 drog ingen olja alls under de första dryga 4000 milen i varje fall. Om det skiljer mellan bensin och dieselmotorer vet jag inte.

#6 • Uppdaterat: 2024-10-14 13:43
Gäst (ej verifierad)

Motorns oljeförbrukning avspeglas bl.a. i HC-värdet på besiktningen. Kolväten är cancerframkallande, så detta är negativt för hälsan och miljön.

Mitt intryck från motorsidor, kommentarer och verkstadspersonal är, att det framför allt är VAG/VW-bilar, som med sina väldigt låga förbrukningssiffror är gjorda på detta oljeslukande sätt. PSA-bilar verkar hittills inte uppvisa samma oljetörst alls.

Just a thought.

#7 • Uppdaterat: 2014-05-07 10:57
Filips

Har en BMW 320d 2012:a. Kört drygt 4500 mil, inte dragit en enda droppe olja. Kollar regelbundet med sticka och på datorn.

#8 • Uppdaterat: 2014-05-07 11:39
Axelman

Det är ju klart att oljan håller i 3000 mil om man måste fylla på ett par liter under tiden mellan bytena.............................

#9 • Uppdaterat: 2014-05-07 11:40
Axelman

Kom hem i går med en sprillans ny VAG-bil med TSI 122 hk med en liter olja eftersom "den kan dra lite de första 500 milen." Håller tummarna....

#a • Uppdaterat: 2014-05-07 12:58
bgl

Att en motor "inte drar en enda droppe olja" mellan servicetillfällen behöver inte vara av godo. Viss liten förbrukning finns alltid, tex via cylinderväggarna. Nollförbrukning indikerar oftast att motorn späder ut oljan med oförbränt drivmedel, förbränningsrester eller vatten. Steget till sämsta läget, att oljemängden i motorn ökar, kan vara kort.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.