Nästa artikel
Bilfrågan: Risk för haveri?
Bilfrågan

Bilfrågan: Risk för haveri?

Publicerad 5 maj 2014 (uppdaterad 5 maj 2014)
"Att kamremmen går av eller 'hoppar över' är ju ingen höjdare, men hur är det med följdverkningarna i form av motorhaveri med krökta ventiler etcetera?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA
Att kamremmen går av eller ”hoppar över” är ju ingen höjdare, men hur är det med följdverkningarna i form av motorhaveri med krökta ventiler etcetera? Är det något som bara drabbar motorer med fyra ventiler per cylinder eller riskerar man motorhaveri på en motor med bara två ventiler per cylinder också?
Marie Sundberg

SVAR
Antalet ventiler är inte avgörande för haveririsken om remmen eller kedjan hoppar över några kuggar eller i värsta fall går av. Om ventilerna är parallella med cylindrarna (stående ventiler) kan de kollidera med kolven, annars stannar bara motorn utan skador. Om ventilerna sitter i vinkel mot varandra kan de ofta även slå i varandra, förutom kolven, med motorhaveri som följd. Generellt kan man dock säga att moderna flerventilsmotorer är mer känsliga i detta avseende än äldre tvåventilare.
Bengt Dieden

Diskutera: Har du råkat ut för motorhaveri till följd av kamremsbrott?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-05-05 19:50
Lason1

Motorer där ventilerna inte går ner under blockets deckhöjd (nedanför förbränningsrummet) klarar sig.
På motorer där ventilerna går ner en bit under toppen, "klarar" sig motorer med snedställda ventiler (oftast bensinare) "bättre" än de med raka ventiler.

#2 • Uppdaterat: 2014-05-06 10:48
1storstark

Jag råkade ut för remhaveri på en Ford med 2-ventilsmotor från 80-talet. Den bara stannade. Med en ny rem så vara det bara att köra vidare. Det var f.ö. det enda som var bra med den bilen!

#3 • Uppdaterat: 2014-05-06 11:40
true believer

Volvo 440 med Renault 8 v 1,7 L motor klarar sig inte, som många franska 8 ventils motorer, Golf 1,8, 1,6 klarar sig däremot, låg komp motorer. Utom Golf 1,8 GTI 8 v klarar sig inte hög komp, blir ventilsallad.

#4 • Uppdaterat: 2014-05-06 13:07
enanders

Volvos b230 med m-kam klarar sig men inte med vassare kam tex a-kam. Har för mig att den går ca 1 mm nedanför toppen medan m-kammen går precis till början av toppen.

#5 • Uppdaterat: 2014-05-06 13:28
Bortom

Idag tillverkas inga ´no-interference´ (personbils)motorer, vilket innebär att kamrem/-kedjahaveri ALLTID leder till en förstörd motor med krökta ventiler / sönderslagna cylindrar som följd. Det går att fixa men kostar skjortan.
Mazda B-serie motorer är ett nämnvärt undantag men de användes sällan i bilar sålda i Europa.

#6 • Uppdaterat: 2014-05-06 13:57
snabb95

Det skulle vara en viktig och ekonomisk information att veta vilka motorer som klarar sig och inte. Då kunden man sänka den höga kostnaden för rem byte till hälften genom att köra dubbelt så länge som rekommenderat och ändå med mycket stor sannolikhet slippa rem haveri.

Redan vid köp av en bil vore den uppgiften minst lika värdefull som motorns moment och effekt som alltid är tillräcklig, som på RR.

#7 • Uppdaterat: 2014-05-06 15:29
trasten

Vissa motorer har brottanvisningar på kamvipporna. När remmen rasar så går vipporna sönder och räddar ventilerna, t,ex fiats dieselmotor som sitter i Saab.

#8 • Uppdaterat: 2014-05-06 15:45
true believer

Ibland går det bra även med 16 v motorer, om remmen kuggar över vid låg fart, då blir bara några avgas ventiler krökta, om de är svagt krökta så kan man faktiskt rikta de med en stor skruvmejsel eller byta ut de och byta kamrem så blir allt bra igen, största belastningen är just vid start och avstängning av motorn som remmen belastas och då blir inte skadorna inte så farliga heller, än om man varvar då kan det bli mer skada än på tomgång och låg belastning, rämnar den på tomgång så försök aldrig att starta för då blir mer ventiler krökta! Och har man dubbla stålpackning så kan man också återanvända de, så sparar man många sköna tusenlappar även toppbultarna, mät bara så de är inom toleransnivån :)

#9 • Uppdaterat: 2014-05-06 18:53
1storstark

Att köpa en bil som klarar remhaveri och inte fästa sig vid bilens övriga egenskaper känns lite sjukt. Köp bara bilar med kamkedja istället. Då finns ett betydligt större urval.

#a • Uppdaterat: 2014-05-06 22:34
Hanzzon

Leifer, Vilka har detta? Volvo har väl ingen kamrem i oljebad vad jag känner till, inte på någon vi bytt på ännu i allafall och vi jobbar mycket med Volvo.
Det börjar dock dom sagt bli väldigt långa kamremsintervaller hos vissa tillverkare, frågan är hur väl dessa går att lita på och vad som händer och vem som står för kostnaden om remmen skulle rasa före intervallen?

Vi har exempelvis haft in en Golf 1,6 där kamremmen rasade strax innan 9000mil som var den första servicen där VW sagt att kamremmen "ska kontrolleras" med väldigt kostsamt motorhaveri som följd som ägaren själv fick bekosta. Det stämmer alltså inte att Vws 1,6 klarar kamremsbrott som någon tidigare hävdade om vi pratar bilar de senaste 15 åren, på 80-talet stämmde det dock bättre.
Toyotas peronbilsmotorer klarar vad jag hört och vet samtliga med kamrem ett kamremshaveri inkl 16-ventilarna men undantaget Starlets lite speciella 12 ventilare från 80-talet.
Från 2000 har alla Toyotabensinare kamkedja och dessa vet jag inte om de fortfarande är byggda så att ventilerna inte slår i kolvarna eller inte vid ett eventuellt haveri men jag kan återkomma med det efter att vi fått in första kamkedjeraset då troligen annat ändå lär gå sönder vid ett kamkedjebrott.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.