På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA
Skoda Octavia TDI 4x4 105. Vid första service vid 3000 mil påpekade verkstaden att batteriet skulle behövas laddas ett dygn. "Inget fel men vore bra att ha ett fulladdat batteri till vintern.” Bilen körs under veckorna 1-2 ggr, då 1+1 mil. Cirka var tredje helg blir det en längre resa 20+20 mil. Användningen av bilen har varit ganska lika med mina tidigare bilar och har jag aldrig behövt ladda batteriet, haft startproblem eller behövt köpa nytt batteri. I min förra bil, Citroën C5 -04 sitter fortfarande originalbatteriet i (nio år 15 000 mil). Är allting okej om batteriet behöver laddas efter 20 månader och 3000 mil?
Lars Lingvall
SVAR
Bilars elförbrukning ökar hela tiden. En modern bil drar mycket mer ström än en tio år gammal och har därför högre krav på bra laddning av batteriet. Du bör köra din bil minst 1 gång i veckan i minst 30-40 minuter för att batteriet ska hålla laddningen. Om batteriet inte hålles väl laddat påbörjas en sulfatiseringsprocess som sakta bryter ner det och gör det till sist obrukbart. Ett batteri som enligt din testremsa bara håller 12,0 V (ett fulladdat batterit har en spänning på12,72 V) är i det närmaste helt tomt. Det kan ha gått till så att batteriet inte var fulladdat när du köpte bilen och med dina korta körsträckor har det sedan inte förmått hämta sig. Ett par gånger om året kan det vara bra att låta ladda batteriet fullt om du kör kortare sträckor annars finns risken för att sulfatiseringen ska börja. Ditt batteri behöver förmodligen bytas då nedbrytningen redan börjat. Detta bör täckas av bilens garanti om du gör det nu.
Bengt Dieden
Diskutera: Vad är rimlig livslängd på ett nytt batteri?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det skulle vara intressant att veta om verkstadsbesöket gjordes strax före eller strax efter den längre resan om 20+20 mil. Jag inbillar mig att hade det varigt strax efter så hade batteriet varit fullt laddat.
Meh, visst drar en nyare bil kanske mer ström än en äldre (har Skodan Xenon och C5 halogen så drar det mindre där) , men å andra sidan har den kraftigare generator.
Nu kör frågeställaren 40 mil var 3 vecka, och då känns Diedens kommentar om att ladda batteriet fullt ut helt onödig.
Jag tror att batteriet inte varit friskt från början.
Fast om batteriet börjat sulfatera så hjälper det inte att köra massa mil, det tar inte laddning i alla fall. Då behöver man ladda med en rekonditioneringsladdare och hoppas att batteriet går att rädda.
Sedan finns det stor skillnad mellan olika batterier också...
Livslängden på ett batteri är helt avgörande på hur väl du kan hålla det laddat. Kör man mycket långa sträckor jämt eller underhållsladdar kan ett batteri räcka massor av år. I motsats så kan det ta slut på ett halvår till ett år
Beror på en massa faktorer,med frågeställarens input en orimlig/obesvarbar fråga.
Men visst,gissningslekar kan ju vara givande,jag gissar på att...
Om man dagligen bara kör kortare sträckor med bilen kan det vara ide att montera en batteriladdare tillsammans med motorvärmarens kablage då blir batteriet laddat var gång man använder motorvärmaren. Batteriet blir aldrig fullt laddat vid dessa korta turer oavsett hur kraftig generator man har i bilen.
http://www.laitis.se/batterier-batteriladdare/batteriladdare.html?gclid=CNfFq4jrlr4CFQIMcwodUlkAHg
Jag pratade med en representant från Tudor. Han sa att det krävs en körsträcka på 3 mil för att kompensera för en kallstart!
Blir dagens batterier som kräver högre ladd spänning än gårdagens fullt uppladdade av generatorn eller måste en extern laddning till för att batteriet skall bli fulladdat. Är det någon som vet? På vår V70 och SAAB 93 ger generatorn 14,2 volt.
Att moderna bilar drar mer ström är visserligen sant men så länge generatorn är dimensionerad för att kunna leverera den strömmen (vilket man får hoppas att den är) så kommer det inte att påverka batteriet det minsta.
Det som däremot blir problem är om bilen drar mycket ström när motorn är avstängd. Men om den drar mer än ca 20-30 mA i tomgångsström så tycker jag att det tyder på brister i konstruktionen.
Sedan stämmer det inte riktigt att batteriet är i det närmaste helt tomt redan vid 12 V, men det är helt klart mycket dåligt laddat. Jag har en Mazda 6 som körs väldigt lite och där har jag med kalibrerad voltmeter flera gånger mätt upp en spänning på ca 11.9 V. Den har ändå startat utan problem även om det hörs att startmotorn låter lite tröttare än när det är fulladdat. När jag laddat batteriet fullt med CTEK-laddare och mätt spänningen dagen efter så har det ändå inte blivit högre spänning än 12.4 V. Så det verkar inte gå att uppnå några 12.72 V på mitt batteri, inte ens när det var nytt. Det har ändå hållit i 8 år nu, så uppenbarligen har eventuell sulfatering inte varit värre än att batteriet fungerar skapligt.
Jag har inte gjort några kallstarter utan motorvärmare under ca -10 grader denna vinter men vid den temperaturen gick det i alla fall bra. När det var -29 grader under en köldknäpp startade också bilen utan problem men då hade jag haft motorvärmare i några timmar. Men batteriet dog i alla fall inte i den stränga kylen vilket borde vara fallet om det är kraftigt sulfaterat.
Nämnas bör att jag brukar ladda batteriet fullt ungefär var tredje månad vilket troligtvis har förlängt livslängden avsevärt men, som sagt, spänningen har många gånger ändå legat strax under 12 V utan att sulfateringen gått så långt att batteriet måste bytas.
”Jag pratade med en representant från Tudor. Han sa att det krävs en körsträcka på 3 mil för att kompensera för en kallstart!”
Nej, det är fel. En start tar ca. 4-5 sekunder, så även om startmotorn drar 150A (typvärde) blir det ca. 0,2Ah (ampertimme). Och det laddas tillbaks på nolltid (högst några minuter). Dieslar har glödstift som drar rätt mycket (kanske 100A) men bara i 10-20 sekunder så en dieselbil behöver kanske 5 minuters laddning för att ladda tillbaks den strömmen som gick åt under en kallstart.
Eller det kan vara så enkelt att laddningsregulatorn är felaktig.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.