Nästa artikel
Bilfrågan: Skadligt att frirulla?
Bilfrågan

Bilfrågan: Skadligt att frirulla?

Publicerad 11 oktober 2013 (uppdaterad 11 oktober 2013)
"I nedförsbackar rullar vi ofta i neutralläge för att spara bränsle. Kan det vara skadligt för automatlådan?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Är det skadligt för automatlådan att rulla i neutralläge? Vi har en Toyota Yaris -12 och en Toyota RAV4 -05 i fa-miljen. Båda med automatlåda, men av olika typ. Vi rullar ofta i neutralläge i svaga utförslut för att spara bränsle. Det sparar ganska mycket bränsle på alla bilar. Kolla själv om du har färddator.
Frågan är om växellådorna kan ta skada av detta. Man har ju hört att man inte får bogsera en automatväxlad bil.
Challe

SVAR:
Finns det ingen uttrycklig varning för frirullning i instruktionsboken är det bara att rulla på. Viss skillnad på att bogsera och att frirulla.
I det senare fallet är motorn igång vilket är en fördel om växellådans smörjning drivs av ingående axeln.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-11 10:53
saabnisse

Bränslebesparingen torde vara marginell.
Vad färddatorn visar får man ta med några nypor salt.

#2 • Uppdaterat: 2013-10-11 11:12
Mistro

Tror inte heller att man sparar många droppar om året på att köra på det här viset. Känns bara mer än dumsnålt då personerna ifråga troligtvis även får svårt att hålla hastigheten. Förutom att man då är i vägen för andra trafikanter så måste ju hastigheten ökas igen för att klara nästa backe o.s.v vilket drar mer bränsle än det man sparade.

#3 • Uppdaterat: 2013-10-11 11:28
Swemba

Det är väl snarare så att moderna bilar helt stänger av insprutningen vid motorbroms och i nedförsbackar. Att frikoppla eller lägga i neutralen blir i så fall snrare en ökad förbrukning

#4 • Uppdaterat: 2013-10-11 12:20
vv.13

Troligt helt försumbart , är mer inne på en ökad förbrukn istället.
Klart enklast är att ge faan i att öka gaspådrag i uppförsbacke utan ligga på konstant på foten och istället tappa några km i fart.....här finns massor att spara. Lycka till

#5 • Uppdaterat: 2013-10-11 12:23
hultarn

Swemba: det är både rätt och fel. Vid motorbromsning stängs mycket riktigt bränsletillförseln av, åtminstone över cirka 1200 rpm. Det är bra att använda om man ska sakta in eller stanna.

Men, å andra sidan är det inte smart att motorbromsa och därmed tappa fart om man nu inte ska sakta ner. Är det en lång utförsbacke kan det vara smartare att låta motorn gå på tomgång, den drar inte många droppar då.
Å andra sidan är besparingen mot att låta växeln vara i, marginell ändå.

#6 • Uppdaterat: 2013-10-11 12:28
hultarn

Såg förresten Mythbusters igår, där de skulle köra snålt. Som vanligt gjorde de självmål och använde farthållaren, knappast listigt om man ska snålköra aktivt...

#7 • Uppdaterat: 2013-10-11 12:32
Audi A5 SB

Ja, det skiljer nog ganska lite, som hultarn och andra är inne på. Men det som skiljer lite mer är motorbromsen mellan en diesel och en bensinmotor. Den senare motorbromsar väl ganska rejält mycket mer. Så kanske det lönar sig bättre där med "segling"? Det finns ju numera bilar som har "segling" som standard.

Även jag såg Mythbusters igår, hultarn. Och du har rätt. Men jag upplever att mina bilars farthållare har blivit snålare och snålare (och smartare och smartare), så det kanske inte är så stor skillnad på plan väg längre?

#8 • Uppdaterat: 2013-10-11 13:23
VW Polo 2012

Okej du ha automatväxellåda men tänker och växlar manuellt. Du hade tjänat mycket mer på att köpa en manuell växellåda. Då hade du på riktigt sparat betydligt mer pengar.

#9 • Uppdaterat: 2013-10-11 13:27
hultarn

Audi: ja, det är sant, det finns något som liknar gamla tiders frihjul som bl.a Saab använde.

Farthållare är väldigt olika mellan olika bilar, den jag har i Jaguaren fungerar otroligt mjukt och fint, aldrig några ryck och heller inget pendlande. På Cittran är det annorlunda, den rycker gärna till när man trycker in knappen (om man inte accar samtidigt), och man kan känna pedalen röra sig lite även på plan väg. Är väl helt olika prisklasser på grejorna också...

Sedan finns det förstås de som sparar stora mängder bränsle på att använda farthållare, de som inte har någon koll eller fantasi, utan låter farten pendla upp och ner mellan 70 och 100 utan att ens märka det.
Men, annars är det ju smartast (mest ekonomiskt) att följa naturen, kanske 80 uppför och 100 nedför på 90-väg.

#a • Uppdaterat: 2013-10-11 13:29
hultarn

VW Polo: ja, i inköp av ny bil skiljer det förstås mycket, driftkostnaden är ungefär densamma. Olika mellan olika bilar förstås.

Men, det är skönt att slippa växla, känns ganska onödigt faktiskt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.