Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
I tidningens biltester finns det uppgifter om bränsleförbrukning (liter/100 km). Alltid två värden: tillverkarens deklaration mot testets verkliga förbrukning. Oftast märkbar skillnad.
Många bilar har i dag färddator som kan visa momentan förbrukning och snittförbrukning.
Min fråga är: hur bra stämmer färddatorernas visade förbrukningsvärden jämfört med riktigt uppmätt förbrukning?
Krister
SVAR:
De officiella förbrukningssiffrorna är resultatet av körning i laboratorium och stämmer därför sällan med verkligheten. Med färddatorn ligger det till på lite annat sätt.
Den mäter körsträckan via bilens eget system och hur länge insprutningsventilerna i motorn är öppna. Felkällorna här är vägmätaren och att bränslen med olika täthet (till exempel sommar- och vinterbränsle) kan ge olika värden.
Vår erfarenhet är att förbrukningsangivelserna i färddatorn inte är att lita på. Noggrannheten varierar kraftigt.
Bengt Dieden
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det går att göra rätt exakta bränslemätare, men om man har en dieselmotor där en stor del av bränslet går först till motorn och det som inte förbrukas skickas i en returledning tillbaka till tanken så blir det svårare och dyrare.
Vissa modeller från i den här spalten hyllade fabrikat, exempelvis Toyota har på vissa modeller färddatorer som visar väldigt exakt, men nollställs varje gång man tankar.
Min erfarenhet är att färddatorn i min bil (C3 Picasso HDI) visar 0,02 för lite. Dvs, visar den 0,46 l/mil så har bilen i själva verket dragit 0,48 l/mil. Jag jämför då med uppmätning vid pumpen (där jag stämmer av körda mil med antal liter jag tankar). Min förra bil - Renault Mégane Tourer 1,6 gjorde tvärtom - dvs den visade lite för mycket jämfört med pumpen. Även där var skillnaden väldigt liten.
En skillnad i förbrukning på omkring 0,02 l/mil + eller - tycker jag är tämligen ok noggrannhet.
Snittförbrukningen på vår BMW 320d -12 brukar visa ungefär 0.46-0.48 l/mil enligt färddatorn och. Räknar man ut från pumpen blir felet aldrig mer än 2-3%. Värt att tilläga är att den har s.k. M-performance power kit som ökar prestandan till 200 hk/420 Nm.
Prövade o köra en motorvägsrunda Väsby-Uppsala och sen köra stadstrafik nån halvtimme där. Detta med full tank för att sedan fylla på hemma igen.
Datorn visade 0.56 och pumputräkning gav 0.57 l/mil (körde 120-140 kmh motorväg).
Däremot ska man nog inte lita på äldre datorer. Vår 04a Volvo v40 visar 5% fel ibland och över 10% ibland.
Slutsatsen är att det finns inget riktigt svar på frågan. Utan jag rekommenderar dig att mäta själv :)
När jag kör på bensin har bilen alltid dragit lite mera än vad färddatorn säger. Med E85 är det tvärtom. Så B.D. har nog rätt i det där med olika täthet på bränslet. Bensin flyter lättare än E85 genom spridarna.
En mycket intressant fråga för mig med tanke på att vi just hämtat ut vår första bil med färddator. Skall under de närmaste veckorna kolla hur exakt Hyundais färddator är.
Sedan får man inte enbart stirra sig blind på den körda sträckan i samband med att man fyller tanken, det är inte ovanligt att även vägmätaren visar fel.
Men, det är ändå sälllsynt att mätare och färddator visar mer än 5 % fel, vilket trots allt måste anses ganska pålitligt.
Om bilen drar 0,63 istället för angivna 0,60 är ju ingen stor differens, då är variationen beroende på körsättet mycket större ...
För övriigt är 5% lika mycket som däckens rullomkrets får ändras i samband med att man byter hjul/dimension. (±5%)
Under den kalla årstiden tillkommer ytterligare ett "fel": Bränslevärmaren. Bränslet till den mäts (vad jag vet) inte alls av bilens färddator. Värmaren startas dessutom, framför allt i dieselbilar, automatiskt vid start av motorn vid låg utetemperatur, t.ex. 5 plusgrader. (Många dieselbilar har bränslevärmare, även om den inte går att ha som parkeringsvärmare, detta för att motorn ska uppnå drifttemperatur snabbare)
För exakt resultat tar man fram sträckan, minst 100km via ett kartprogram på datorn, förslagsvis ViaMichelin.com, tankar fullt och kör. Sedan tankar man från samma pump igen. Glöm apparaterna i bilen, det blir alltid fel där av flera skäl.
Visst stämmer det att färddatorns precision kan variera starkt, åtminstone från en modell till en annan. Hur det är mellan olika exemplar av samma utförande vet jag inte.
Min Opel Corsa har dragit 0,62 l/mil i snitt på 3400 mil. Färddatorn visar 0,66 l/mil för samma körsträcka, (=datorn visar ca 3% mer än verklig förbrukning).
Min Insignia OPC har dragit i 1,03 l/mil på 2100 mil. Färddatorn visar 0,96 l/mil för samma körsträcka, (=datorn visar alltså ca 7% mindre än verklig förbrukning).
Felen är stabila på båda bilarna så det är inget större problem. Men borde det inte gå att gå att kalibrera mätarna? En fråga för verkstaden att ta reda på vid nästa service.
Jag kör en Passat TDI 4 motion och kan säga att informationen från bildatorn är alltid ca 0,05 l/mil lägre än verkligheten och detta är systematiskt. Om datorn säger 0.57 l/mil då vet jag att jag skall tanka ca 0.62 l/mil.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.