Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Har en Renault Mégane II 1,6 16v E85 Touring -08 som ska få en 6 000-milaservice. Enligt Bilia ska man byta bränslepumpen vid den servicen och det skulle kosta cirka 10 000 kr (6 000 för pumpbyte). I serviceboken hittar jag inget om detta.
Vågar man vänta med bytet om man kört bara på bensin? Är detta inte en felkonstruktion?
Amel Salihodzic
SVAR:
Etanolbilar är i allmänhet konverterade bensinbilar och då komponenterna inte är helt avpassade för det nya bränslet har de inte samma livslängd.
Är du beredd att ta obehaget kan du naturligtvis fortsätta att köra tills pumpen havererar men det innebär ju en del andra olägenheter som bärgning med mera.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ska man byta bränslepump var 6000:e mil på etanolbilar?! Plus service var 1000:e mil istället för var 3000:e mil som det väl är på de flesta bensinare idag? Det är ju ren förlust att köra etanolbil då ju.
Gäller detta för alla etanolbilar, detta med bränslepumpsbyte? Det byter man ju aldrig på bensinare och dieslar förrän de pajar.
Vet någon?
Mvh
Erik
Frågan var om man vågar vänta med bytet om man bara tankar bensin.
Svaret måste bli ja, förutsatt att pumpen inte behöver bytas i bensinmotorer.
Varför är det så svårt att svara rätt?
Jag fick ett separat blad som fanns i serviceboken om detta för min Megane 07.
Efter första året med växelvis etanol och bensin, kör jag numera med enbart 95. Det ökar säkert driftsäkerheten och bli på sikt billigare med uteblivna reparationer.
Tillsammans med serviceboken skall ligga en lös lapp som ger denna information om byte av bränslepump i samband med 6 000 milaservicen för Mégane av 2008 års modell. Om frågeställaren inte hittar den informationen i serviceboken så har detta blad kommit bort.
Bilia som serviceställe har jag inga som helst positiva erfarenheter av, snarare tvärtom. Jag rekommenderar att uppsöka en mindre verkstad istället.
Etanolspriten är mer frätande än bensin och därför påverkar materialet mer än när man kör på bensin.
Min förra bil, en Focus -07 1,8, körde jag ca: 10.000 mil under ca: 4,5 år varav uppskattningsvis 7000 mil (minst) på E85. Ford snackade aldrig om nåt planerat byte av bränslepump. Sen kan jag möjligen "rätta" erifog och säga att det extra oljebytet sker normalt mittemellan ordinarie servicetillfällen vilket då brukar inträffa efter 1000 mil eller 1500 mil. F ö är det inte helt ovanligt även idag med 1500 mils "normala" serviceintervaller - eller 1 år. Vissa med 3000 mil har fortfarande kvar alternativet 1 år så i dessa fall vinner ju den genomsnittlige bilägaren inget alls på 3000-milaintervallet. Man kan tvärtom misstänka att tillverkaren "råkat" höja servicekostnaden per tillfälle en aning just p g a att man anser sig ha 3000-mila serviceintervall - även om det i praktiken är ca: 1500 mil för större delen av bilägarna.
Va?... detta byte utav bränslepumpen har jag aldrig hört något om!
Körde själv nästan 10.000 mil med min Megane -08 utan byte utav någon bensinpump. Varken Mekonomen eller Bilia sa något om pumpbyte.
Vid 6000 mil byttes bromsvätska,tändstift och luftfilter om jag inte minns helt fel utöver det sedvanliga.
Bilen är idag kanske värd 50.000kr och har inga garantier utav värde kvar.
Värdet i bilen är att det är en bra familjebil med goda utrymmen,bra komfort och utrustning samt att den nu har tappat det största värdet. ( vilket borgar för låga ägarkostnader )
Kamremmen är nästa grej som jag i ert läge skulle bry mig mindre om och köra några år till. ( Renault vill ju byta den vid 12000 mil / 5år )
Ni byter det som behövs och ser till att hålla nere kostnaderna för detta.
Bilia kan säkert erbjuda en och annan billig service men lita på att de kommer att försöka sälja på något mer. Kolla alltid med fler verkstäder och kom ihåg att det inte längre är en ny bil med garantier.
Kör gärna växelvis med Etanol för förutom miljöbiten är det en ganska häftig känsla att kunna tanka för under 10kr/ litern.
AL: Körde du dina andra bilar på E85 då? Det är ju det denna artikel och kommentarer handlar om.
mcregor: Jag har iofs inte tittat i servicehäften på nyare bilar på ett tag, men för några år sedan gick nästan alla mot 3000 mils serviceintervall på bensinare. Det blev ett säljargument. Vissa har 1 år som tidsalternativ, andra 2 år. Jag skriver 1000 mil ang. serviceintervallen på E85-bilar, eftersom det var det rekommenderade intervallet på nästan alla E85-bilar när jag gjorde en fullständig kartläggning av alla etanolbilar på marknaden 2008. Någon hade 1500 mil, men sak samma - det är inte 3000 mil i alla fall och därmed en stor skillnad, om man kör 2000-3000 mil/år. Jag har inte hört talas om att tillverkarna gått tillbaka till att rekommendera service på bensinare var 1500:e mil, som du skriver. Sen är det en annan sak att bilarna mår bra av oljebyte var 1500:e mil, men jag har inte hört eller läst att återförsäljarna rekommenderar det.
Erifog - jag vet med säkerhet att bl a Kia har flera bensin-modeller med 1500 mil/1 års serviceintervall. Samma sak gäller också för de flesta Toyota-modeller. Sen har väl VAG ofta 3000 mil/2 år men längre än så sträcker sig inte min kunskap...:)
Vill man sen dessutom spara ytterligare när/om man ändå inte kör på Etanol så behöver man ju inte serva bilen vid 1000 mil utan ordinarie service är då 3000 mil. Lägger man då ett oljebyte vid 2000 mil så är det mer än lugnt.
Alternativt serva vid 1500 mil då man kör på Etanol.
"AL" : Förutom att det handlar om en E85 bil som du verkade missa så har i alla fall inte jag hört talas om något ras på en bränslepump till en Megane oavsett årsmodell men du kanske vet bättre?
Är det nu ändå så att pumpen enligt Renault SKALL bytas så är det förstås ingen höjdare,..själv skulle jag som sagt fortsatt att köra tills den går sönder för ett byte så tidigt borde gå på garantin. ( motorgaranti ? )
Å andra sidan är jag inte förvånad över allt som tillverkarna kan ljuga ihop behöver bytas.
Säkert fungerar en bränslepump till en Renault lika länge som en pump till en Saab,Audi eller annat fabrikat,eller tror ni att delarna håller bättre för att de monteras i ett annat fabrikat?
Mistro skrev: "Säkert fungerar en bränslepump till en Renault lika länge som en pump till en Saab,Audi eller annat fabrikat,eller tror ni att delarna håller bättre för att de monteras i ett annat fabrikat?"
Där har jag ingen åsikt. Alltså vilken bränslepump som fungerar längst. Allt lär vara upp till de specifikationer som tillverkaren ställer på OEM. Jag är dock rätt säker på att specifikationerna skiljer en hel del mellan beställarna.
Men det är väl inte "så bra" att man blir drabbad av kostnader på närmare 2:-/milen för en bränslepump?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.