På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Vad gäller för regler för reservhjul? I min bil har jag ett reservhjul med vanligt sommardäck med dimensionen 205/55x16. Mina sommar- och vinterhjul har en annan dimension, nämligen 195/65x15.
Får jag använda reservhjulet om jag skulle få punktering?
Per Andersson
SVAR:
Som nödhjul är det tillåtet annars fyller det ju ingen funktion alls. Rullomkretsen vid lika mönsterdjup på de olika dimensionerna avviker ungefär en centimeter, vilket generellt är lite, men till exempel en del 4WD-system kan vara känsliga för omkretsskillnaden.
Följ därför noga tillverkarens rekommendationer om maximal körsträcka och hastighet.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nödhjul får ha vilken dimension som helst.
Men om man använder ett vanligt däck som reservdäck gäller de sedvanliga bestämmelserna => däckets omkrets (diameter eller radie) får ej avvika mer än 5% från det som bilen har blivit typgodkänd med.
I det aktuella fallet är däckens omkrets i princip identiska så du får använda ditt reservdäck.
Dock är det märkligt att ett reservhjul (från fabriken) skulle ha en större dimension (16 istället för 15) än de ordinarie... förmodligen var det förre ägaren som la in ett sådant däck i baljan.
Man brukar ju säga att det inte finns dumma frågor... Men i detta fall så måste jag säga att det finns det!!
Håller med Pär. Med Ä. Ibland undrar hur folk överlevt så långt som de gjort.
Inte vet jag vad det skiljer i rullomkrets på dessa hjul. Skulle
kunna gissa att den är stor sätt densamma. Fälgens storlek spelar ju ingen roll all den stund 205/55x16 hjulet har lägre däckprofil. Har nu kollat upp dessa hjul och kom fram till att diametern på 195/65x15. är 635 mm och på 205/55x16. 632 mm Med andra ord 15 -tummaren är endast 1,5 mm högre från centrum räknat, vilket är försumbart. Dessutom så brukar en högre däckprofil tryckas ihop lite mer så däcken är nog lika höga vid verklig körning. Så det är bara att tuta och köra så långt du vill.
Bortom: Nödreserven brukar väl ha ett väldigt tunt däck = större fälg.
Sen ska det troligen passa på alla versioner av bilen, även de med lite större bromsar. Vissa bilar kan inte ha mindre än 16" (även om jag tror 15" är den vanligaste minimistorleken bland vanliga mellanklassare). Det är med största sannolikhet billigare att köpa in en stor mängd av en storlek än att anpassa efter olika utförande av bil. Tänk tex en så vanlig bil som Golf, som finns med allt ifrån nån sorglig diesel med tvåsiffrig effekt till 300-hästars turbomotorer. Enklast om samma reserv passar alla ;)
Bäst vore väl att det fanns ett friktionsdäck utan dubb som nödhjul, för då skulle det ju även funka på vintern. Men som det verkar vara för det mesta så är original nödhjul ett sommardäck.
John2008 - håller med dig om friktionsdäck som reserv men tyvärr består även "nödhjulet" idag i de flesta bilar av en sketen sprayflaska och en liten leksakskompressor. Även om punkteringar är synnerligen ovanliga så vill jag inte stå där ute på en tom landsväg mitt i natten (när det givetvis händer - om det händer) och till 100 % förlita mig på en sprayflaska och en liten leksakskompressor. Med ett nödhjul tar jag mig i alla fall därifrån även om det kan vara lite struligt och inte minst skitigt att byta men det sitter i alla fall ett fungerande hjul på bilen efter alla svordomar...:)
http://www.youtube.com/watch?v=HPh90yNX-mY
Här är en trevlig film om lite andra användingsområden för nödreserven ;)
Man kan bara använda det som nödhjul, då man inte får blanda vare sig dimension eller sommar/vinter på samma axel.
Men nöden kräver ingen lag heter det ju.
@bortom, reserven, om riktigt hjul, brukar ju vara likadant som bilen levereras med!
Helt rätt Bortom. Men du har fått 5st Bromsa av icke kunniga, fast jag tror att dom tror att dom är "lustiga" eller så fattar dom ingenting ! Undra hur många Bromsa jag får efter detta inlägg .
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.