På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Jag har en Saab 9-5 av årsmodell -99 med en 2,0-litersmotor som drivs av bensin och ingen turbo finns på bilen. Problemet med bilen är att den börjar ryka när jag startar den, det kommer ett svart moln ur avgasröret som sedan avtar allt eftersom.
Jag har haft den på verkstad och dom kopplade in en dator på den men inget fel kunde hittas. Dom beskrev rökutvecklingen som ”blårök”.
Har ni någon aning om vad det kan bero på?
Olle Ingelsson
SVAR:
Även om du inte märkt det så är din motor utrustad med turbo. Lagren i denna kan ha vara slitna och det ger ofelbart blårök.
Det kan också vara ett problem med vevhusventilationen. Saab-motorerna var mycket känsliga för att rätt motorolja användes och att bytesintervallen inte blev för långa. Saab utfärdade grund av detta en förlängd motorgaranti men det är många år sedan.
Du bör få bilen undersökt så snart som möjligt då bägge problemen kan ge upphov till totalhaveri på motorn om det vill sig illa och du kör för länge utan åtgärd.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Lite märkligt att Olle Ingelsson verkar helt ovetande om de här problemen.
Lika märkligt som att han inte vet att motorn är försedd med turbo.
Det tog ju fem år innan Saab kom tillrätta med det här trasslet.
Han skriver inget om hur långt bilen gått och hur den gått tidigare.
Man kan nog räkna med att ägare till så här gamla bilar snålar in på olja och gärna förlänger serviceintervallerna för att bilen inte är värd så mycket.
Ok, det kan ju kännas hårt att betala för olja som kanske uppgår till 10% av bilens värde var 1500e mil, men om man tänker efter är det ju ganska korkat att tro att en bilen klarar sig med en sämre olja när den börjar bli gammal än när den var ny.
Jag tycker att BD gav ett bra svar den här gången.
Så betedde sig den 9-5 Aero jag själv ägde. Jag köpte den ny och redan från början puffade den blårök vid start och vid hård gas.
Bengt glömde nämna att vevhusventilationen skall byggas om till senaste utförande, så att frisk luft cirkulerar genom vevhuset och tar med sig vattenångorna.
snabb, det finns väl knappast några 9-5 i bruk av de tidigare årsmodellerna som inte är ombyggda?
Men kanske har någon blivit missad.
Det är ju dock ganska underligt att inte verkstan som han var inne på kunde ge lite information, det är ju inte precis något okänt fenomen.
Detta händer även Saab 95 efter 95 års modell, tyvärr även 2,3 litersmotorn.
Jag känner till fall där Saab 95 av årsmodell -07 kastat ur sig all olja på mindre än 40 mils körning. Dessutom är det ju känt att Turbohaveri förorsakar ett bolmande efter start och vid belastning.
Men dessutom drog vissa modeller kring millennieskiftet mycket olja med blårök vid kallstarter. När det gäller denna blårök, som inte är så allvarlig, gäller det bara att kolla och fylla på olja. Byta ventilstyrningar och oljeskrapringar är så pass dyrt att göra att det inte lönar sig. Fylla på olja i dessa fall är ju betydligt billigare.
saabnisse @ Jag har inte sett något brev om kampanj ang. denna ombyggnad på grabbens 9-3:a 2001. Så den bilen blev ombyggd för tre år sedan beroende på att jag läser Vi Bilägare mm. Den senaste versionen av ombyggnaden är inte så mycket äldre vad jag vet.
Det är rätt ´fantastiskt´ hur dåligt det är ställt med folks förmåga att läsa...
Frågan löd:
"Problemet med bilen är att den börjar ryka när jag startar den, det kommer ett svart moln ur avgasröret som sedan avtar allt eftersom"
Verkstan sa - felaktigt - ´blårök´. Sen tappade även BD tråden.
Läsarfrågan handlar alltså om SVARTrök och inget annat. Den orsakas av för rik bränsle-luft blandning när motorn startas. Sen allteftersom motorn blir varmara magras blandningen och röken försvinner. Det är ett rätt ovanligt fel på bränsleinsprutade motorer men kan förekomma.
Olle Ingelsson, svaret på din fråga är: motorn får för rik blandning vid start. Vad det beror på kan jag däremot inte svara på, är inte expert på SAAB. Antagligen nån givare (som övervakar rätt blandningsförhållande), kanske fel i programvaran i styrdatorn. Kan kanske vara nån vakuumslang som lossnat/spruckit och därmed får nån givare fel värde.
Tilläggas bör att verkstäder idag är än mer inkompetenta än förr: det som inte syns på OBD finns inte...
Men WTF är det för verkstad?!? "Kopplade in en dator på den" ... och det var allt de gjorde?!? Det verkar lite fattigt. Många mekaniskan fel visar sig inte på en "dator". Ett ordentligt felsök skulle väl behövas, för det är ju inte normalt beteende att bilens avgaser är färgade varesig blå eller svarta ens i början direkt efter start.Ta bilen till en saab-verkstad som kan motorerna, och känner till vilka de vanligaste problemen är.
JOCA_1 precis, och folk säger att dagens bilar kan man inte meka med själv, då det är mcyket elektronik och datorer, det sa man för 20 år sedan också . Men har man rätt felkodsläsare OBD2 så klarar man allt ;-) men det mekaniska glöms ofta bort.
Bortom och JOCA har ju helt rätt i sina inlägg, jag skäms för att jag missade svartröken och var lika korkad som verkstan som enbart förlitade sig på datorn.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.