"Jag skulle efterfylla glykol på min Hyundai i30 och upptäckte då att det finns röd, grön och blå glykol. Vilken är rätt?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Jag skulle efterfylla glykol på min Hyundai i30 och upptäckte då att det finns röd, grön och blå glykol. Hyundai säger att det ska vara grön. Andra säger att det är bara färgen som skiljer och att det inte spelar någon roll vad jag använder. Vad är rätt?
Odd Møller
SVAR:
Det finns många olika glykolblandningar och säkrast är att hålla sig till det som bilfabrikanten rekommenderar. Kontrollera detta i instruktionsboken. Hyundai rekommenderar den blågröna glykolen.
Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Håller med dig Benols - och det är verkligen inte lätt att veta vilken man skall ta om man måste fylla upp med lite glykol i en gammal bil. Som du säger - färgen kan man inte använda som ledtråd. Och det finns som du också misstänker både propylen- och etylen-glykol på marknaden. Hade just detta problem förra året med en äldre bil.
Jag tycker inte riktigt att frågeställaren, får svar på sin fråga: "spelar någon roll vad jag använder?". Men jag vill också fylla på lite mer glykol på mina fordon, så jag kan fråga om jag kan blanda röd med blå, eller blanda propylenglykol och etylenglykol ?
Hälsningar, Leif på Dal.
Du kan inte blanda etylen- och propylenglykol.
Men annars kan du blanda hur som helst när det gäller färgerna, det kan bli riktigt vackert. ;-)
Tack Saabnisse, för ett snabbt och bra svar :)
Hälsningar, Leif på Dal.
Svaret är väl ganska enkelt: Använd den glykol tillverkaren/generalagenten föreskriver (och då menar jag inte färgen).
Det är extra viktigt om man vill undvika ev. problem med garantierna....
Det kan ju innebära att man får köpa glykolen på märkesverkstaden, men "so what"?
"Du kan inte blanda etylen- och propylenglykol.
Men annars kan du blanda hur som helst när det gäller färgerna, det kan bli riktigt vackert. ;-)" (postat av saabnisse)
HELT FEL !!! Etylen- och propyletylenglykol går att blanda precis hur som helst, de har rätt lika egenskaper (sedd ur tekniskt synpunkt), anledningen till att idag inte säljs etylenglykol är dess giftighet (propyletylenglykol är mycket mindre giftig vid förtäring).
Sen ska man ALDRIG blanda röd (rosa) / orange(gul) kylarvätska och grön (etylen) / blå (propyletylen). Den rosa / orange använder sig av OAT => organic acid technology och innehåller tillsatsämnen som exempelvis käkar upp koppar… (används endast i bilar med aluminiumkylare).
Vid blandning finns det dessutom risk för att kemikalierna (syror) i rosa / gul reagerar med silikaterna (m.fl. ämnet) i blå / grön och då förkortas kylvätskans livslängd avsevärt (samt man får icke önskvärd utfällning av olika slag).
Blå / grön har en livslängd (= när den ger fullgott skydd) på ca. 4 år /6000mil. Den rosa /gula har en livslängd på upp till 15.000mil (10år).
Det finns mycket info i ämnet på Nätet, på engelska.
Jag föreslår också att när det gäller tekniska artiklar ska kommentatörerna läsa på fakta först, annars vilseleder man andra.
tråden är inte helt ny men alltid aktuell med tanke på att vintern står för dörren.
Länk med information om dom olika glykolsorterna och vad man kan blanda och inte.
http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html
Jag har en Volkswagen Golf 7 jag vet inte om jag ska hälla i diesel eller bensin, är det någon som vet?! Volkswagen säger bensin. Andra säger att bara det rinner, och andra att färgen inte spelar någon roll . Vad är rätt?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.