Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Håller bensinbolagen och de olika tankställena bensin med samma energivärde rakt över, om man tankar 95 oktan, eller varierar bensinen beroende på märken och tankställen?
Vilken kontroll finns av energiinnehållet i bensinen? Man fokuserar på hur man kör och vilken körstil man har då man diskuterar bensinförbrukning, men jag tycker mig märka att även om man kör likartat så varierar bensinåtgången mellan tankningarna.
Jag kommer ihåg att min far i slutet av andra världskriget köpte bensin av en bonde som hamstrat ett fat. Han uppmärksammade dock att denna bensin hade mycket dåligt energiinnehåll. Han uttryckte det som att bensinen rann rakt igenom motorn.
Reidar Wångehag
SVAR:
Bensin och diesel är i dag mycket strängt kontrollerade produkter som följer givna specifikationer. Fortfarande finns dock utrymme för variationer. 95-oktanig bensin kan internationellt innehålla upp till tio procent etanol vilket påverkar energiinnehållet. I Sverige skiljer det även på sommar- och vinterbränsle.
När det gäller gas så är det inte riktigt samma läge som för bensin och diesel. Energivärdet kan variera beroende på biogasinnehåll. Biogas har mindre energiinnehåll än naturgas.
Till sist: farmartankar gör man bäst i att undvika i dag.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varför skulle man undvika farmartankar? Bönder köper oftast dieselbränsle utan FAME eller RME (raps metyl ester) för att slippa risk för bakterietillväxt och problem med dieselpumpar och igensatta bränslefilter.
Jag har svårt att tro att energiinnehållet i bränslet skiljer mycket mellan olika bolag. Dessutom "lånar" de bränsle av varandra. Det kan alltså vara samma bensin i Preem- och Statoil-mackarna t.ex..
Även om man kör likartat finns det fler faktorer som påverkar förbrukningen, t.ex. vinden (med- eller motvind påverka en del) liksom regn på vägbanan (är vägen blöt bildas en kil framför hjulen som ökar förbrukningen)
A BE-kort har enligt mig helt rätt. Jag har kört mellan Gbg och Sthlm i stark sydvästligt vind (i samma tempo och i bägge riktningarna). Skillnaden var en bra bit över 1 l/100 km. Samma sak vid regn. Vissa bolag (bl.a. Statoil) påstår att deras soppa ger en sänkning av förbrukningen på "upp till 2%" - helt omöjligt att säkerställa statistiskt ute i trafiken. I ett laboratorium, kanske.....
Bränslet i farmartankarna hinner ganska ofta bli gammalt p g a låg omsättning och tankarna kan vara placerade på ställen som inte är optimalt för bränslet, t. ex. i direkt solsken och dessutom vara oisolerade. Eftersatt underhåll och bristande renlighet i farmartankar gör att även diesel utan RME kan bli av sämre sort.
Men nu handlade ju frågeställningen om bensin och inte om farmarbränsle.
Kommer i håg då jag och en kompis i 1970 körde til Paris. Fordonet var en Vespa 125cc med 6,5 hk. Maxhastigheten var ung. 80. När jag tankade Aral bensin i Tyskland gick max upp till 90. Tydligen var denna bensinen mycket mera energirik än den soppa som gick att få tag på andra ställen.
Tysk Diesel är mer energirik(mer svavel) enligt de ingenjörer jag pratade med i Eskilstunas testavdelning(Volvo).
Så en del lastbilsförare har nog delvis rätt att de kommer längre på Tysk Diesel även om de sotar mer?
FullBrew: All diesel som säljs inom EU till vägtrafik är svavelfri.
När det gäller farmardiesel så beror det på vilken bonde man tankar hos.
Skillnaden på hanteringen av dieseln är stor från gård till gård. Jag har tankat varje sommar hos en bonde de senaste 15 åren och han har extremt ordning. Har aldrig haft några problem med bilen och förbrukningen har varit den samma som vid tankning på mack.
Jag kan upplysa artikelförfattaren om att påståendet
"Biogas har mindre energiinnehåll än naturgas." är i sig riktigt, men inte i sammanhanget!
Biogas innehåller ca. 70% metan, men sen renas den så att den gas som säljs som biogas vid macken innehåller EXAKT samma mängd metan som den metangas som kommer från jorden (även denna gas renas innan försäljning). Eftersom det tillverkas för lite biogas i Sverige tillförs ofta metangas i kedjan för att tillgodose tillgången. Det står biogas på pumpen men den kan likväl vara ren (fossilt ursprung) metangas.
Sen: oktantal i sig är ingen garanti på energiinnehåll. Det ser man med all önskvärd tydlighet när man kör nere på Kontinenten: bilen drar mindre trots mer uppskruvad tempo. Det beror delvis på att på Kontinenten är motståndet mot E10 kompakt och det finns massvis med mackar där det säljs bensin utan etanolinblandning, dels tycks de ha annan olja som grund. Kolla själv (åk en sväng på 400-500mil på Kontinenten) för att se riktigheten i mitt påstående.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.