"Åkte på böter för bilbältet idag. På vägen hem så slog mig följande: Vad går pengarna jag måste pynta till?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Åkte på böter för bilbältet idag. På vägen hem så slog mig följande: Vad går pengarna jag måste pynta till?
Jasse Jansson
SVAR:
Böter som polisen skriver ut på plats går som andra böter direkt in i statskassan och kan inte spåras.
Parkeringsböter, som egentligen inte är böter utan en avgift, går normalt sett till kommunen där parkeringsanmärkningen är utfärdad. Det kan också vara så att det bolag som övervakar att parkeringsbestämmelserna följs får avgiften.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Vart tycker du att bötespengarna ska gå?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Självklart borde böterna gå till fler och bättre cykelbanor. Apropå böter. Den ålänning som åkte på 800.000 kr när han körde 77 på 50-sträcka, anser att Ålands bötesnivåer bör ses över. Jag tycker istället de fjuttiga böterna i Sverige, bör ses över. 4.000 kr för samma överträdelse är ett skämt. En nivå passande Mali. Sverige borde minst 5-dubbla beloppen för trafikfarliga lagöverträdelser. Dock tycker jag bilbältesböter är onödiga. Låt istället de som skadar sej betala följdkostnader själva. Inkl. sjukhusvård. Alltså spärra alla typer av försäkringar.
Ja Finland har valt ett sätt med sina bötesbelopp, ett rättvisare system än det Sverige har, tycker jag.
Här kommer artikeln som Pender tar upp i sitt inlägg.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17651181.ab
En vanlig föreställning är att olika skatter går till olika saker. Att t ex böter, och skadestånd går till brottsförebyggande insatser. Att miljöskatter går till miljöförbättrande åtgärder. Att väg och trafikskatter går till vägar osv ..
Det är ett sätt att motivera skatteuttaget. Människor har en störe nivå av acceptens om de tror att skatten går till bra och viktiga saker.
Men som sagt, så finns det i princip inga öronmärkta pengar utan allt går in i samma svarta hål.
@Pender
Jag tycker att 4000kr är lite för mycket i proportion till brottet, samtidigt så måste det så klart vara avskräckande så folk försöker hålla lagstadgad hastighet.
Ang. ditt förslag till låta trafikskadade utan bälte stå för alla kostnader själva är bara löjlig, trafikfarliga överträdelser ska ge kännbara men rimliga böter.
Pender, det är nog det dummaste kommentar jag hört idag!!
Nej, Penders förslag kan tyckas vara lite grymt.
Men är det verkligen det, om man tänker efter?
Naturligtvis är förslaget om cykelbanor sarkastiskt, men om man tänker på vad som händer i min närliggande stad är det helt realistiskt.
Där förkastas bilister och fotgängare helt till förmån för lagbefriade cyklister!
Pengarna kan lika väl gå till synundersökning av bilförare. Kan utföras medan du väntar på bilprovningen?
Norge har höga böter med men det finns inte mycket som folk är rädda för verkar det som för det är många som kör hemskt fort även om det inte är motorväg men dom har inte mycket att vara rädda för hat inte set en polis har åkt ca 300 mil nu och jag har inte set en polis och det är mellan Göteborg och Stockholm och jag har åkt båda vägarna till storstan och finns det ingen polis då blir det laglöst finns inte mycket att vara rädd för.
" Det kan också vara så att det bolag som övervakar att parkeringsbestämmelserna följs får avgiften."
Då är det inte så konstigt att man åker på avgifter i de mest oskyldiga fall.
Låt polisens "inkasserade " böter gå till polisväsendet och ändra böterna till inkomstbeprövade som i Finland.Det ska kännas i "plånboken" även för en rik.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.