Nästa artikel
Bilfrågan: Hur ofta behövs service?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur ofta behövs service?

Publicerad 16 oktober 2013 (uppdaterad 16 oktober 2013)
"Hur ofta behöver jag lämna in min bil på service? Löper jag någon risk om bilen bara servas en gång per år?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Har en Ford Focus flexifuel som mestadels körs på etanol då det både är miljövänligast och mest ekonomiskt. Kör cirka 1 400 mil om året. Det innebär att jag gör en ”stor” 2 000-milaservice/årlig service i november varje år. Min förra verkstad ville dessutom att jag bytte olja nån gång mitt emellan, runt 700 mil/sex månader.

Bytte nu till en annan märkesverkstad som säger att det är tillräckligt med den stora servicen förutsatt att jag inte enbart kör på etanol. Vem ska jag lita på? Plånboken säger i alla fall på kort sikt att det känns rimligt att bara serva en gång per år, men löper jag en risk med detta?

Mitt förslag att lämna den var tusende mil och varannan gång bara byta olja, varannan gång fullserva tyckte de inte alls om trots att det för mig är det mest logiska. Hur är det egentligen och hur ska intervallerna tolkas nu när inte ens verkstäderna är överens?

Bengt O

SVAR:
Du ger oss inget registreringsnummer så vi vet inte hur gammal bilen är och om den fortfarande omfattas av garanti. Fords instruktioner, som säkert finns i bilens instruktions- eller servicebok, säger att om bilen körs på etanol ska olja och filter bytas efter tolv månader eller 1 000 mil, vilket som kommer först.

I ditt fall kommer körsträckan först (åtta till nio månader). Att vänta till tolv månader skulle kanske fungera om du kör med blandade tankningar men det strider mot Fords instruktioner för bibehållen fabriksgaranti. Anledningen till de tätare oljebytena är bland annat att etanolen späder ut motoroljan mer än vad bensin gör.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-16 10:13
Mistro

Med min Megane E85 så var det så att den fick ny olja + filter var 1000e mil och vid 3000 mil så var det en service. ( ni vet då de tittar på en massa och tar bra betalt )
Detta störde inte mig så mycket då det vanligtvis brukade hinna gå sönder en eller två halvljuslampor på den tiden och då byttes de samtidigt som oljan.
Dock fick jag reda på att det absolut inte var några problem att köra 1500 mil också med de longlifeoljorna som används.

Samma sak eftersöker jag idag på de bilar som skall servas ofta.
Varför inte bara byta oljan vid 1500 mil och ta själva "servicen" vid 3000 mil?
( svar: verkstaden tjänar mindre pengar då)

#2 • Uppdaterat: 2013-10-16 10:51
mcregor (ej verifierad)

Hade en Focus -07 Flexifuel. Då gällde 2000 mils serviceintervall eller 1 år samt en extra oljebytes-service däremellan. Nu körde jag strax över 2000 mil/år så det blev en större och en mindre service (olje/filter-byte) varje år. Oljebytes-servicen kostade strax över 1000-lappen men i gengäld var faktiskt inte de ordinarie servicetillfällena speciellt högt prissatta.
Nuvarande Golf diesel har 3000 mil/2 år så i praktiken är det numera ca: 1,5 år mellan servicetillfällena vilket ju är lite enklare rent logistiskt...:) Den första 3000-mila kostade f ö runt 2.600 kr vilket var klart överkomligt.

#3 • Uppdaterat: 2013-10-16 11:36
Swemba

Oavsett vad tillverkarna försöker med som försäljningsargument så skulle jag säga att man ska byta olja + oljefilter var 1500e mil eller 1 gång per år, beroende på vad som infaller först.
S.k "Longlife"-service ska man passa sig för.

#4 • Uppdaterat: 2013-10-16 16:18
saabnisse

Om man kör enbart på E85 och är rädd om bilen och tänker behålla den flera år är det idiotiskt att köra längre än 1000 mil mellan olje- och filterbyte.
Byter man olja var 1000e mil behöver man inte heller köra på "long-life" olja, men man kan ju kosta på lite bättre olja ändå, det är ju ganska låg kostnad utslaget per mil.
Jämfört med bilens värdeminskning!

#5 • Uppdaterat: 2013-10-18 17:29
jete

Min Megan 2009 kör jag 15000km (larmar då)och byter själv olja, Mobil1 5W50, och filter, inget annat. Kör enbart på bensin. Bromsklossarna får man titta på vid hjulskifte, men de bör väl hålla 100000km i alla fall. Skulle man följa tillverkarens föreskrifter utan att tänka själv, så skulle man snart ha betalt bilen en gång till. Brukar köra tills de är minst 30 år gamla. Man behöver inte springa till bilaffären så ofta då :).

#6 • Uppdaterat: 2013-10-20 11:33
Mistro

Problemet med Megane ll är väl främst lampbytena fram "jete" ,..sämre konstruktion får man leta efter ( om du inte har xenon )
Annars håller jag med dig,..börjar själv bli oändligt trött på verkstädernas frosseri.
( sorry,..givetvis kan det ju vara en Megane lll som du har om det inte är en kombi )

#7 • Uppdaterat: 2013-10-22 14:20
tedsvensson

Om jag hade varit rik så hade jag köpt en ny bil, t ex en V70 eller vad som helst och bara kört den. Helt utan att göra service för att se vad som skulle hända med den. Jag tror säkert den hade rullat långt utan att jag hade fått problem, vad tror ni? Hade den rasat?

#8 • Uppdaterat: 2013-10-23 09:22
Mistro

"Ted" : Nej bilen hade inte rasat i första taget men jag utgår ifrån att oljan är den svagaste länken. Tar den slut så skär ju motorn ihop.
Men lek med tanken att bilen förbrukar lite olja och att du därför slår på lite ny olja var 1500-2000e mil ...då skär bilen inte ihop.

Vet en som köpte en Mazda 626 16v -88 som ny och gjorde inget med den mer än att slå på olja då lampan lyste. Bilen stannade vid 21000 mil då kamremmen gick av. Motorn klarade detta haveri och verkstadsnotan slutade på ca 5000kr. Sedan rullade bilen ytterligare 9000 mil (med samma vanvård) innan den såldes till en kompis till mig.
För honom blev dock affären så där ...bilen var ju nu bra gammal och sliten.

Samma sak gjorde vi sedan om fast 10 år senare med en likadan bil.
En släkting köpte en bil för 6000kr som var nybes och hade rullat ca 30.000 mil ....Den var väldigt sliten,läckte lite olja och hade "bra att veta kommentar" angående rost i bakvagnen hos SBP.
Bilen rullade ändå i 4 år till helt utan omsorg. ( bara olja slogs på en gång om året.)

Idag är bilarna dock betydligt modernare och redan efter ca 1500 mil kan det vara dax att byta kupefilter för annars påverkar det funktioner för ACC.
Struntar man i detta så är nog de första 10.000 milen ganska lugna ...;)

#9 • Uppdaterat: 2013-10-23 19:51
jete

Kommentar till "Misstro": Ja, det är en kombi jag har. Instruktionsbokens råd för lampbyte är värdelös. På hö sida skall man ta bort ett lock i hjulhuset, men när man sticker in handen där så ser man inte vad handen gör. På vä sida skall också ett lock tas bort i hjulhuset, men där sitter en balk tvärs över hålet så där kommer ingen hand in överhuvudtaget. Första gången tog det 2h att byta en lampa. Tog bort batteriet till sist på vä sida, bingo. MEN, nu har jag lärt mig att man faktiskt Kan få in handen uppifrån på båda sidor och byta lampa. Naturligtvis helt i blindo, men övning ger färdighet. Ge akt på hur lampan är vänd, så att den hakar i där den skall i lamphuset. PÅ hö sida skall man dra undan påfyllningsslangen till spolaren och en annan klen kylvattenslang först.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.