Bilfrågan är tillbaka efter sommaruppehållet. På vardagar kommer Vi Bilägare framöver att svara på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Detta är en bild från Vendelsö i Haninge kommun. Bondvägen korsar Tutviksvägen. Vad är det för trafikregler som gäller här, rondell eller högerregeln? I dag används bägge beroende på vad föraren anser rätt. Har varit oskyltat i cirka sex månader.
Mikael Willamo
SVAR:
Så länge det inte finns några vägmärken uppsatta är detta en vägkorsning med en rund mittrefug. Högerregeln gäller men jag rekommenderar särskild försiktighet då risken är stor att andra förare tror att det är en cirkulationsplats och förväntar sig bli framsläppta då de kör runt mittrefugen. Kanske kommunen ser en nytta med tveksamheten man skapar, korsningen fungerar ju utmärkt som farthinder.
Troligen är det ändå meningen att detta ska bli en cirkulationsplats men i så fall måste kommunen först meddela en lokal trafikföreskrift om att platsen ska vara cirkulationsplats och vägmärke D3 cirkulationsplats tillsammans med märke B1 väjningsplikt ska vara uppsatt vid varje infart till cirkulationsplatsen.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Finns det ingen skyldighet, ur trafiksäkerhetssynpunkt, att skylta tydligt?
Det tycks vara på modet att göra oss trafikanter förvirrade för då har man nån form av tro att vi skall ta det försiktigt och samarbeta i trafiken. Tror inte riktigt på den filosofin. I Västerås har man t ex lagt om busstrafiken radikalt och då har man bl a satt upp lämna företrädes-skyltar på många gator som korsar bussarnas färdväg - utan att det är huvudled. Det kan väl ibland vara befogat men ett exempel är en gata inne i ett bostadsområde där alla korsande gator utom en (och den är lågt trafikerad) har fått lämna företrädes-skylt - hur tänkte dom då ? Det finns andra korsande gator i området med avsevärt mera trafik men på denna lilla gata gäller m a o inte lämna företräde utan den vanliga högerregeln... Jag skulle vilja se den buss som stannar och släpper fram andra fordon som kommer på just den lilla gatan...
Ja, det är ju en pedagogisk ansats som är ganska långsökt. Förvirra bilförare tills de vet varken ut eller in så minskar olycksstatistiken? Jösses...
Jag skulle inte bli det minsta förvirrad. Jag uppfattar det som en cirkulationsplats. Här finns dubbla budskap. Utformningen säger cirkulationsplats, avsaknad av skyltar säger vägkorsning. Att något finns är en mycket starkare ledtråd än att något saknas. Detta är en kuggfråga och skall inte förekomma i trafiksammanhang. Att sedan min försäkring får betala är en helt annan sak.
Hmm.. ifall de tog bort den idiotiskt placerade jordhögarna till höger, då finns möjlighet att lägga sig på vänster sida för att på så sätt se långt åt höger. I sådana fall, kan man fortsätta hålla 80 km/h genom eländet. Emellertid är platsen inte byggd för den hastigheten så man får nog bromsa ned lite innan svängen. Om det här ännu är en arbetsplats i vinter, kommer här ske olyckor. Dessutom tycker jag mittdelen skall flyttas närmare objektivet. Sådana skarpa svängar är farliga, oavsett baktanke. Den rondell som inte klarar av att köras på 3:an borde inte finnas.
Instämmer helt med Gunnar Lindberg.
Det ser ut som en rondell - alltså är det en rondell. (Förlåt, cirkulationsplats, gubevars.)
Eftersom det här dessutom inte ser direkt färdigbyggt ut, så får man nog gå på vad det kommer att bli.
Jättebra exempel på dagens trafikmiljö. Dessutom ett mycket egendomligt svar från trafikmedlet.
Av allt att döma finns inga regler på denna plats. Man är t o m tillåten att köra högervarv! Skandal!!!
De skulle lösa väldigt mycket med att sätta upp ett rodellskylt... Men inte då.
Det han skriver bevisar dessutom att myndigheten är dum i huvet. Hört samma från lokala politiker. Om vi bygger korkat så kör folk långsammare. I det här fallet - DET ÄR EN JÄVLA RONDELL?! Hur fort brukar folk köra där på en skala!? Blir så less på folk som beslutar om trafik som till synes aldrig varit ute och åkt i en bil. Mer än taxi då.
Tydligare trafikregler vid körning i vägkorsningar med rondell.
Vägkorsning eller cirkulationsplats. I Sverige finns, som enda EU-land två olika vägkorsningar som har en rondell i dess mitt där olika trafikuppträdande gäller vad beträffar placering och teckengivning vilket är en bidragande orsak till att ”rondellkörning” förblir en diskussion som aldrig tycks ta slut.
Vägkorsningarna kan till storlek och utformning vara identiska vilket skapar förvirring och ökar risken för trafikolyckor och olikheterna framkallar ett icke önskvärt trafikbeteende
A. Vägkorsning med eller utan rondell i dess mitt som saknar vägmärken – i sådana vägkorsningar gäller högerregeln. Anvisningar ska följas och tecken ska ges till vänster och höger men inte vid färd rakt fram.
B. Vägkorsning som är utmärkt som en cirkulationsplats – här gäller väjnings– eller stopplikt åt all trafik som är inne i korsningen (vänster). Anvisningar behöver inte följas och tecken till vänster behöver endast ges i små och medelstora platser. Vad avgör om en cirkulationsplats är stor, normal eller liten? Och vem avgör det?
Däremot ska tecken ges till höger och när du kör rakt fram även om du håller dig inom en körfältsmarkering. Skäl uppges vara att du gör en förflyttning i sidled? Frågan är hur en begåvad jurist kan påstå att föraren som följer en körfältsmarkering gör en ”förflyttning i sidled”, och därför ska tecken till höger ges.
Anser du att det är en förflyttning i sidled när du följer en körfältsmarkering?
Är det inte dags att påverka ansvariga så att enhetliga trafikregler kan införas?
Den absolut mest idiotiska vägkorsning som börjar byggas på många ställen är den där man lägger en rondell i mitten så att korsningen ser ut som en cirkulationsplats utan att vara det.
I fallet Vendelsö verkar det dock vara avsikten att skapa en cirkulationsplats eftersom rondellen är så hög att det inte skall gå att köra rakt över den.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.