Nästa artikel
Bilfrågan: Varför startar inte bilen i kyla?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför startar inte bilen i kyla?

Publicerad 3 juli 2013 (uppdaterad 3 juli 2013)
"Har en Renault Mégane. Vid minus 6° startade den inte, den tände men lade av direkt. Är det ett vanligt fel på denna modell?"

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.


FRÅGA:
Har en Renault Mégane –08, 7 500 mil. Har problem att starta bilen när det är kallt. Vid minus 6° startade den inte, den tände till direkt men lade av och sedan var det kört trots att startmotorn snurrade för fullt. Är det ett vanligt fel på denna modell? Har ni någon aning vad felet är. (Batteriet är fulladdat.)

Wilmar Hagström, Säter

SVAR:
En omöjlig fråga att besvara per brev. Bilen måste felsökas på en kompetent verkstad för att komma tillrätta med felet.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan? Har du erfarenheter av problemet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (4)
#5 • Uppdaterat: 2013-07-03 17:44
pierre1

Min Megane 2007 E85 (4500mil) med V-Power i tanken, förutom första året, har alltid svårt att starta vintertid. Lämnade den under garantitiden och fick höra att de laddade om mjukvaran, eftersom den hade "fastnat" i full etanol-läge. Problemet verkar ha kommit tillbaka kort tid efter ?? Nu har jag alltid motorvärmare vintertid.

#6 • Uppdaterat: 2013-07-03 19:06
Raphael

Vid riktig kall kyla kan en dieselmotor behöva förvärmas, alltså glödas lite, men det ska inte behövas vid -6 grader. Om det är en etanolmotor så är den såld med en motorvärmare - motorvärmare är standard på etanolbilar i Sverige, gäller även andra fabrikat än Renault som Ford m fl.

#7 • Uppdaterat: 2013-07-03 20:41
Raphael

Eftersom jag vårdar mitt språk så använder jag inte uttryck där svordomar ingår. Med "riktigt kall kyla" eller "riktigt kallt" menar jag 30 minusgrader och kallare. Där jag bor så har det varit 30 minusgrader som kallast kl 8 på morgonen och jag skulle iväg, utan motorvärmare fick jag glöda ett par minuter innan motorn gick igång. Inget ovanligt för en diesel i den kylan. Minus 15 grader är en sval vårbris, det är kallt men inte riktigt kallt enligt min definition. :) Och vid minus 15 har jag aldrig behövt glöda utan då är det bara att starta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.