"Har en Renault Mégane. Vid minus 6° startade den inte, den tände men lade av direkt. Är det ett vanligt fel på denna modell?"
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Har en Renault Mégane –08, 7 500 mil. Har problem att starta bilen när det är kallt. Vid minus 6° startade den inte, den tände till direkt men lade av och sedan var det kört trots att startmotorn snurrade för fullt. Är det ett vanligt fel på denna modell? Har ni någon aning vad felet är. (Batteriet är fulladdat.)
Wilmar Hagström, Säter
SVAR:
En omöjlig fråga att besvara per brev. Bilen måste felsökas på en kompetent verkstad för att komma tillrätta med felet.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan? Har du erfarenheter av problemet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vive la france! ;) Nä men bilar har väl olika ventiler som styr luftflöde etc beronde på temp. Nån sådan som kärvat kanske? Kallstartsventil fanns det nåt som hette på äldre bilar, vet inte om det existerar i samma form på en modern konstruktion.
Chokefunktionen finns fortfarande även med insprut, fast nu är den helelektronisk...
Styrboxen känner av utomhustemp och motortemp och fetar upp blandningen till motorn en smula..
Man måste ju se till alla aspekter även om det kanske kan låta som om man fördummar bilägaren i fråga men utan fler detaljer så får man ju börja med det lättaste och i min mening troligaste felet.
Om det rör sig om en dieselmotor så vill denna ha glödning innan start,vilket på en så pass ny modell sker väldigt fort då nycklen vrids till tändning.
Därför är det lätt att inte känna till eller tänka på denna funktion och när det sedan blir kallt så KAN det bli så att motorn inte startar om man vrider runt nycklen lika fort som tidigare.
Lite osäker på funktionen på Megane då den har nyckelkort och startknapp men glödningslampan i displayen skall tändas hur som och hinna slockna innan start.
Vänta därför tills glödningslampan har släckts innan start.
Har nu själv kört nyare dieselbilar i några år och glömmer oftast bort denna detalj vintertid men bilen startar oftast ändå. ( bor i Skåne,ej motorvärmare)
Är det en E85 bil så kan felet bero på bränslet,..tanka vanlig 95 okt i så fall och se om felet avhjälps.
Det kan vara vatten i bränslet, som bildar en propp! Tappa ur bränslefiltret och kolla!
Min Megane 2007 E85 (4500mil) med V-Power i tanken, förutom första året, har alltid svårt att starta vintertid. Lämnade den under garantitiden och fick höra att de laddade om mjukvaran, eftersom den hade "fastnat" i full etanol-läge. Problemet verkar ha kommit tillbaka kort tid efter ?? Nu har jag alltid motorvärmare vintertid.
Vid riktig kall kyla kan en dieselmotor behöva förvärmas, alltså glödas lite, men det ska inte behövas vid -6 grader. Om det är en etanolmotor så är den såld med en motorvärmare - motorvärmare är standard på etanolbilar i Sverige, gäller även andra fabrikat än Renault som Ford m fl.
Eftersom jag vårdar mitt språk så använder jag inte uttryck där svordomar ingår. Med "riktigt kall kyla" eller "riktigt kallt" menar jag 30 minusgrader och kallare. Där jag bor så har det varit 30 minusgrader som kallast kl 8 på morgonen och jag skulle iväg, utan motorvärmare fick jag glöda ett par minuter innan motorn gick igång. Inget ovanligt för en diesel i den kylan. Minus 15 grader är en sval vårbris, det är kallt men inte riktigt kallt enligt min definition. :) Och vid minus 15 har jag aldrig behövt glöda utan då är det bara att starta.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.