Nästa artikel
Bilfrågan: Bromsar för tyngdlyftare?
Bilfrågan

Bilfrågan: Bromsar för tyngdlyftare?

Publicerad 4 juli 2013 (uppdaterad 4 juli 2013)
Har hört att man på F1-bilar måste trycka med hela 140 kp på bromsen för maximal inbromsning. Varför byggs de så?

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.


FRÅGA:
Enligt TV-kanalen Motors TV kräver dagens F1-bilar att föraren trycker med cirka 1 400 N (140 kp) kraft på bromspedalen vid en maximal inbromsning.

Kan detta verkligen vara riktigt? Varför skulle man bygga bromssystem som kräver en tyngdlyftares benstyrka?

Björn S

SVAR:
Ja, det är faktiskt helt korrekt. Enligt uppgift kan nödvändigt bromstryck uppgå till hela 170 kp. Dagens keramiska bromsar kräver högt tryck och i en F1-bil har man ingen bromsservo. Starkt vänsterben är vad som gäller.
 

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-07-04 09:54
Swemba

"Varför byggs de så?"
För precisionens skull. Man har inga "hjälpsystem" alls på en F1-bil.

#2 • Uppdaterat: 2013-07-04 10:07
Lingonnasse

Sedan kan man väl nämna att 140-170kp inte är jättetungt när man har röven/ryggen mot ett fast föremål och pressar med i princip rakt ben. Det klarar vilken normal person som helst. Lite jobbigt att göra det ett helt lopp dock.

#3 • Uppdaterat: 2013-07-04 11:50
keoh

Mycket möjligt att denna siffra är i bromscylindern. En viss hävstångsverkan kan finnas i pedalstället vilket sänker trycket utan att minska känslan för bromsen.

#4 • Uppdaterat: 2013-07-04 19:53
P1800

"Starkt vänsterben är vad som gäller." Visste inte att bromspedalen placeras för vänster for på dessa bilar. Det kanske är så?

170 kp låter väl inte helt orimligt. Det finns ju en hel del som har den vikten. Om de står på ett ben, vilket ju ex krävs för att kunna gå, så är vi där.

#5 • Uppdaterat: 2013-07-05 21:42
Roy J

Undrar om det är pedaltryck eller det bromstryck som beläggen har mot skivorna. För visst är det en utväxling i pedalstället.
Här får gärna Bengt Dieden förtydliga.

Kopplingen används endast vid start och stopp. Växellådan är sekventiell med paddlar och semiautomatisk (ska det väl kallas), så det är högst rimligt att bilarna bromsas med vänsterfoten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.