Nästa artikel
Bilfrågan: Vad kostar batterierna?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad kostar batterierna?

Publicerad 8 juli 2013 (uppdaterad 8 juli 2013)
"Att elbilarna är dyrare, beror det på batterikostnaderna? Hur länge håller batteriet och vad kostar ett hybridbatteri?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag saknar information bilbatteriernas hållbarhet eller när man måste byta. Att elbilarna är mycket dyrare, beror det på batterikostnaderna? Hur länge håller batteriet på elbilar? Batterikostnad per mil? Hur mycket det kommer att kosta att byta ett hybridbatteri?

Bengt Brorson, Karlskrona

SVAR:
Batterier är i dag av olika typer där varje typ har sina specifika egenskaper. Storleken varierar också högst väsentligt mellan ett batteri i exempelvis en hybridbil där elmotorn bara ska stötta förbränningsmotorn och i en elbil där batteriet är enda energikällan.

Att elbilar är dyra beror inte enbart på batterikostnaderna utan också på att de elkomponenter och övervakningssystem som krävs fortfarande är mycket dyra. Dessa kan förväntas gå ner i pris vid större framtida volymer medan batterierna inte minskat så mycket i pris som man från början beräknade.
Trenden går mot att batterierna ska hålla hela bilens livstid men detta beror mycket på hur hårt de belastas, hur de laddas och framför allt hur man beräknar bilens livstid. Normalt sett omkring tio år.

Batteriet i en Prius kostar 17 500 kronor och det finns taxibilar som rullat 50 000 mil utan påtaglig mattning av batterierna. I en elbil som Citroën C-Zero kostar en batteriuppsättning som en mindre personbil men å andra sidan har bilen en beräknad energikostnad på 17 000 kr för 10 000 mil.

Det är vanligt att el- eller hybridbilar har relativt långa garantier på batterierna. Det är rimligt att anta att marknadsvärdet på en batteribil sjunker kraftigt när garantin går ut. En elbil med ”slutkörda” batterier kommer att ha ett mycket lågt marknadsvärde. Så länge du inte byter batteri är det svårt att särskilja batterikostnaden per mil låg då den ligger i bilens allmänna värdeminskning.

Vi Bilägare kommer kontinuerligt att följa upp elbilsutvecklingen och kostnaden för dessa fordon.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2013-07-09 14:48
Mythbuster

Ett modern batteri för elbilar och hybrider använder både kylsystem och värmesystem för optimal temperatur. Dessutom övervakas batteriet hela tiden. Detta gör att de tillverkare som använder kylsystem på sina batterier får en helt annan livslängd en ex. den bärbara datorn vi sitter vid. Som jämförelse gör Renault en batterihyra. Bra på många sätt men kostnaden behöver räknas med i prisbilden. De sätter olika pris för olika avtalslängd och maxkilometer. Billigast är 36 mån avtal med 2500 mil. Kör man upp dessa mil blir batterihyran drygt 5 sek milen. Dyrast är 12 mån med max 1000 mil. Då hamnar batterikostnaden på 11,5 sek mil. Till detta kommer laddning på ca 2 sek milen. Man kan också jämföra det mot dieselpriset vilket skulle då innebära en förbrukning mellan 0,48 l/mil till 0,92 l/mil. Ingen sparbössa med andra ord men alltid trevlig att köra på el. Som bonus mindre påverkan på miljön.

#8 • Uppdaterat: 2014-10-17 11:58
Simon no1

Skulle inte våga köpa elbil med tanke på vad som händer när batteriet blir dåligt, en hybrid har mindre och billigare batteri och laddas aldrig fullt för extremt lång livslängd på batteri, finns ett exempel som rullat 100000 mil så där behöver man inte vara orolig på samma sätt som med en ren elbil.

#9 • Uppdaterat: 2015-09-07 19:56
Raywave

Enligt Amerikanska Teslaklubbens medlemsdata tappar batterierna ca 6% i snitt på 12000 mil. Hur länge de håller vet ingen... Men uppenbarligen mycket längre än så i alla fall.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.