Nästa artikel
Bilfrågan: Varvräknare ökar inte säkerheten
Bilfrågan

Bilfrågan: Varvräknare ökar inte säkerheten

Publicerad 4 januari 2011 (uppdaterad 17 januari 2011)
"Dan skriver att varvräknaren är ett viktigt instrument för säker körning. Det begriper jag inte alls." Vi Bilägare följer upp.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

KOMMENTAR:
I Vi Bilägare 12/2010 skriver signaturen ”Dan” att varvräknaren i dag ett mycket viktigt instrument för ekonomisk och säker körning. Jag förstår faktiskt inte kopplingen mellan detta och varvräknaren då det ju är andra faktorer som avgör om vi kör ekonomiskt och säkert.

Vad ekonomin beträffar har vi fått lära oss att köra på så hög växel som möjligt vid en viss hastighet och visst körmotstånd. Med en viss erfarenhet vet vi vilken hastighet som är den lägsta för de olika växlarna.

Då körmotståndet ökar känner vi att en lägre växel blir nödvändig. Om vi skulle behöva den informationen borde i instrumenteringen finnas en siffra eller symbol visande den för stunden lämpligaste växeln. Vad varvräknaren har med säkerhet att göra, begriper jag inte alls.

Hans Johansson

SVAR:
Denna fråga delar bilägarna i två läger, de som tycker varvräknaren är oundgänglig och de som tycker den är överflödig. Båda har väl i stort sett rätt. Vi kommer förmodligen lättast runt frågan genom att konstatera att instrumentet idag inte kostar särskilt mycket.

Låt det ingå i utrusningen så kan bilägaren själv välja om han eller hon vill använda det eller inte.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Behövs varvräknaren? Eller kan den lika gärna skrotas?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2011-01-04 17:02
Anonymous (ej verifierad)

läste någonstans att en av de nya Jaguarmodellerna har en hel display där mätarna visas "analogt" (nej, tänker inte komma med källhänvisning, glöm det...). denna teknik borde ju kunna anpassas så panelen visar de delar av mätarutbudet som man vill ha i olika kombinationer... helt personlig anpassning borde då vara möjlig, dölja/ta fram de man vill ha för stunden.

#c • Uppdaterat: 2011-01-04 17:11
truebeliever (ej verifierad)

man behöver int e vara gammal för att höra dåligt får man inte köra bil då?

#d • Uppdaterat: 2011-01-04 17:13
asså va va de jagh sa? (ej verifierad)

hör man så illa så man inte hör motorns varvtal är väl svaret nej.

#e • Uppdaterat: 2011-01-04 17:16
Anonymous (ej verifierad)

det är inte förbjudet att köra bil om man är döv...

#f • Uppdaterat: 2011-01-04 17:20
asså va va de jagh sa (ej verifierad)

nej, men olämpligt. man kan inte bara följa lagar, finns mycket lagligt som är fel. och tvärtom.

#g • Uppdaterat: 2011-01-04 17:37
Anonymous (ej verifierad)

inte olämpligt om myndigheterna utfärdat ett körkortstillstånd... det finns de som är döva sedan födseln och får tillstånd att ta körkort. De flesta skulle nog säga att det är högst lämpligt att ha 2 armar om man ska köra bil, ändå finns det de utan som får ta körkort och köra (specialanpassad, förstås) bil i trafiken. om du får välja, vill du möta någon som håller i ratten med bägge händerna eller någon som styr med foten eller ett sugrör? just det, du tycker alltså inte de ska finnas i trafiken? Dessa har fått ta körkort som alla andra, precis som de döva som vill.
Vem avgör vad som är lämpligt, då?

#h • Uppdaterat: 2011-01-04 21:58
Svarvräknaren 1 st i varje (ej verifierad)

Funkar bra till gamla 740 som ofta får problem med hastighetsmätaren, då kan man köra på varvräknaren så länge.
Tyvärr drabbar det trippen och farthållaren, ett standard lödfel(glapp) om man orkar kan man plocka ur instrumentpanelen och löda om kretsarna bakom hastighetsmätaren.
Tomgången är ju bra att veta med.

#i • Uppdaterat: 2011-01-05 12:21
Automatlåda (ej verifierad)

En riktig bil skall ha varvräknare, oljetrycksmätare och spänningsmätare.

#j • Uppdaterat: 2011-01-05 12:27
Roy J

Jo, det var så sant, en gång i tiden, när man kunde - och framförallt behövde - meka med bilar tämligen ofta, så var varvräknaren bra vid tändnings- och tomgångsjusteringar.
(Men det fanns ju för all del inbyggt i det instrument som man ändå nästan alltid behövde koppla in.)

#k • Uppdaterat: 2011-01-05 12:29
Roy J

Hör du Automatlåda, varför inte Amperemätare och oljetempmätare när du nu ändå är i farten?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.