En vanlig fråga till Bilfrågan är vilka instrument som behövs i en bil. Behövs till exempel varvräknare? Det osentimentala svaret blir naturligtvis nej.
Bengt Dieden är redaktör för Vi Bilägares Bilfrågan.
Det enda som verkligen behövs i en modern standardbil är en hastighetsmätare (gärna digital), en tankmätare och ett instrument som visar den genomsnittliga bränsleförebrukningen.
Om vi backar 50 år i tiden hade aldrig en standardbil varvräknare.
Motorerna var lågvarviga och kunde genom sin konstruktion helt enkelt inte övervarvas.
Däremot gav de bra vridmoment redan från låga varvtal.
Med tävlingsbilar var det precis tvärtom.
Dessa hade ett mycket smalt varvtalsregister där motorn gav sin effekt och det var viktigt att föraren hade kontroll på detta.
Amilcar C6 hade till och med två stora mekaniskt drivna varvräknare, om en skulle haverera.
Auto Unions GP-racer från 30-talet hade en tallriksstor varvräknare med olikfärgade fält för att hjälpa föraren att få ut det mesta ur motorn.
Förutom varvräknare var instrumenteringen sparsam i en tävlingsbil och hastighetsmätare ingick aldrig.
På sportvagnar införds tidigt varvräknare för att efterlikna tävlingsbilarna men på standardbilar dröjde det ända till 80-talet innan varvräknaren kom att ingå i standardutrustningen.
Idag är det tvärtom.
En tävlingsbil har ingen varvräknare men så gott som alla standardbilar har det.
Varför?
I F1-racers och extrema rallybilar finns lampor som talar om för föraren när det är dags att växla.
Vill man köra riktigt ekonomiskt i sin standardbil kan man ha användning av varvräknaren men i de flesta fall är den där bara för syns skull.
Motorn har övervarvningsskydd och riskerar aldrig att övervarvas.
Växlingsindikator talar om för föraren när det är dags att växla.
Men handen på hjärtat, vem vill betala 200 000 kr för en bil med bara hastighetsmätare?
Instrument har kommit att bli status.
Diskutera: Behöver bilar varvräknare?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Min första bil hade bara en hastighetsmätare och 4 kontrollampor, laddning, olja, helljus och körriktningsvisare.
Mer behövs egentligen inte men det är ju kul med mycket mätare, och då gärna analoga.
Personligen använder jag varvräknaren. Motorn är mycket tyst, omgivningen bullrar och jag hör rätt dåligt. Därför tycker jag varvräknaren är ett bra kontrollorgan. (Tycker artikeln tyder på att författaren hade svårt att hitta på nåt intressant att skriva om.)
Talad information är bättre än instrument.
Då kan man helt andvända synen för att koncentrera sig på trafiken.
Men manuellt växlad bil anser jag att varvräknaren är ovärderlig. Jag har alltid kört väldigt snålt (ecodriving är alltså inget nytt för mig) och då är varvräknaren ett oslagbart hjälpmedel.
Jag håller med Seken om artikelns överflödighet.
Försök att köra en lite äldre diesel-bil med manuell låda utan varvräknare.
Effektivt område mellan 2000 till 4000 varv. Hamnade man utanför detta hände inget.
Ovärderligt på just dieselbilar.
Det blir väldigt svårt att köra ecodriving utan varvräknare. Man vet var 3000 rpm är exakt, man vet exakt när det är lagom att frikoppla efter att man har motorbromsat innan ett rödljus tex. Nä varvräknare ska man ha..
Den är nog inte så onödig ändå. Jag tittar rätt mycket på den. Även när jag kör automatlåda. Vist hör man mycket hur motorn går. Men när man t ex lyssnar på radio så är det inte lätt att höra motorn. Är det fyran eller sexan som ligger i? Min bil går så tyst på tomgång att jag ibland tror att motorn stannat. Med en snabb blick på varvtalsmätaren ser man läget. När jag motorbromsar vill jag inte heller att varva för mycket och då är den bra att ha. Sen har jag som mål att aldrig dra över tretusen varv innan jag växlar vid normal acceleration. Och det är inte lätt med hörseln och vet var det värdet ligger.
I vår Smart ForTwo finns ingen varvräknare men däremot växlingsindikator. Den är inte så bra ljudisolerad så när det börjar dåna är det dags att växla:D - kör på 0,4/mil i en bensinare vilket är ganska eco! Sen är jag av den åsikten att ju färre saker att hålla reda på - desto mer fokus på vägen framåt dvs jag tror att jag skulle klarar mig utmärkt med manuell låda i större bilar UTAN varvräknare.
Min Xsara Picasso har ingen varvräknare och egentligen är det inget jag saknar då bilen har automatlåda. Med varvräknare skulle den digitala intrumenteringen bara se plottrig ut. Hellre då en färddator som anger momentanförbrukningen. Jag hade en manuell picasso innan och då kanske en varvräknare hade gjort mera nytta, för motorn i picasson är ganska bra ljudisolerad och det hände att jag växlade upp på tok för sent.
Jag tycker det är bra med varvräknare, annars kan det lätt bli övervarv tex på 2:an.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.