Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
KOMMENTAR:
I Vi Bilägare 12/2010 skriver signaturen ”Dan” att varvräknaren i dag ett mycket viktigt instrument för ekonomisk och säker körning. Jag förstår faktiskt inte kopplingen mellan detta och varvräknaren då det ju är andra faktorer som avgör om vi kör ekonomiskt och säkert.
Vad ekonomin beträffar har vi fått lära oss att köra på så hög växel som möjligt vid en viss hastighet och visst körmotstånd. Med en viss erfarenhet vet vi vilken hastighet som är den lägsta för de olika växlarna.
Då körmotståndet ökar känner vi att en lägre växel blir nödvändig. Om vi skulle behöva den informationen borde i instrumenteringen finnas en siffra eller symbol visande den för stunden lämpligaste växeln. Vad varvräknaren har med säkerhet att göra, begriper jag inte alls.
Hans Johansson
SVAR:
Denna fråga delar bilägarna i två läger, de som tycker varvräknaren är oundgänglig och de som tycker den är överflödig. Båda har väl i stort sett rätt. Vi kommer förmodligen lättast runt frågan genom att konstatera att instrumentet idag inte kostar särskilt mycket.
Låt det ingå i utrusningen så kan bilägaren själv välja om han eller hon vill använda det eller inte.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Behövs varvräknaren? Eller kan den lika gärna skrotas?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Precis som Bengt skriver borde varvräknaren vara en valmöjlighetn när man köper bilen. Idag kan man knappt beställa någon bilmodell utan varvräknare. Låt dem som anser att varvräknaren behövs betala för den. Personligen är jag kluven. Visserligen ger varvräknaren nyttig information då många motorer idag knappt hörs in i kupén, å andra sidan skall denna nytta ställas i förhållande till den ökande risken för fel ev elektronisk art som denna typ av tillval för med sig.
Det fåniga är ju att det finns varvräknare på automatväxlade bilar.
Varför?
Jag hade mycket hellre haft en riktig klocka på den platsen i stället för en liten numerisk fjuttklocka.
Den valmöjligheten borde absolut finnas.
Varvräknaren är bra, även om man kör automatlåda. Dels kan man se när vridmomentet ligger som högst, bra vid början till omkörning. Dels kan man se så att man inte övervarvar motorn vid motorbroms, vid brant långa nedförsbackar. Den kan gott få sitta där i alla bilar, den stör ändå inte så mycket.
Men den behöver ju inte vara lika stor som hastighetsmätaren, som i BMW. Som för övrigt har hastighetsmätare i extrautrustningslistan. Men man behöver inte betala extra. Varvräknaren verkar dock tillhöra grundutrustningen.
Lika så på premiumbilar är den till information om att motorn går på tomgång. Det kan vara svårt att höra och märka annars, eftersom de går så tysta och vibrationsfritt.
Om varvräknaren stör för mycket kan man ju gaffa den och ägna sina tankar åt något viktigare här i livet.
Johan, jag skrev inte att den störde utan att den var onödig och att jag mycket hellre ville ha en riktig klocka där.
Det hjälper hörselskadade iaf, så de inte varavr för mycket och när stereon är på max nästan
Gösta L, varvräknare tillhör inte det som brukar krångla - och i så fall så stör den inga övriga funktioner. Och den är ju faktiskt billig - och totalt onödig.
Jag håller med saabnisse.
Det verkar som att många totalt saknar motoröra. Man både hör och känner när det är dags att växla.
Jag kan i och för sig hålla med Thommys sista (senaste?) kommentar om tyst tomgång - men det finns ju kontrollampor som visar om motorn är på.
-
Det fanns en tid då jag kollade effekt- och vridmomentkurvor och använde mig av detta "häftiga" tillbehör - när det fanns. Det var då inte så vanligt, då när det fanns ett större behov.
Jag insåg ganska snart att i praktiken så påverkades ändå inte mina växlingspunkter.
Det enda varvräknare är bra för är att folk vågar köra hårdare, alltså dyrare och mer utsläpp och slitage på bilen så att en massa nya delar och bilar måste tillverkas och det blir nya utsläpp...
Känns så onödigt och dumt med varvräknare, inget jag vill betala för. Dessutom tar den upp för mkt plats i instrumenthuset.
Nej, är man så gammal att man hör så illa att man inte känner/hör när man ska växla är man en fara och den som inte hör/känner när man ska växla ska inte köra bil. Och man hör på ett ungefär hur mkt man vågar varva upp bilen i.
Däremot när jag körde rally på 80-talet, då tittade jag på varvräknaren emellanåt, framförallt innan jag kände motorn efter de olika uppdateringarna. låter ju en del om dessa när de har mkt trim och beter sig inte som en vanlig bil, framförallt inte i tävling där det går riktigt hårt.
Använder inte ens varvräknaren när jag sladdar i snö. Man har ju hörsel.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.