Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Funktionen att skifta mellan produktion av värme eller kyla används i luftvärmepumpar som liknar bilens ACC. Varför använder inte bilfabrikanterna bilens ACC för att värma upp bilen när det är kallt ute eller när värmen från motorn inte räcker till att värma kupén?
Ante
SVAR:
Att använda luftkonditioneringen för att även värma kupén förekommer faktiskt men vanligtvis bara hos bilar som saknar förbränningsmotor.
Det är en dyrare lösning och används därför inte när bilen har en termisk motor som ändå släpper ifrån sig spillvärme.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja värmen i bilarna är ju utmärkt numera. Krångla inte till det.
Men ACC startar ögonblickligen och skulle göra de först kilometrarna behagligare
Med tanke på att diselmotorn (som skall driva kompressorn) har hälften så hög verkningsgrad som Dieselvärmarens c:a 80 % och att COP talet för klimatanläggningen skulle bli dåligt, (> 2) vid låg utomhustemperatur skulle det inte löna sig med en värmepump isf en dieselvärmare.
Men om man däremot skulle värma klimatanläggningens förångare med avgasvärmen så skulle COP talet öka avsevärt med ur energisynpunkt god lönsamhet. Å andra sidan skulle värmen räcka mer än väl för att värma kupén även utan värmepump om avgasvärmen utnyttjades.
Dieselvärmaren har det goda med sig att den kan förvärma både motor och kupé och är därför oumbärlig i vilket fall som helst.
En bekant till mig hade en bil som både kunde kyla och värma med AC:n. Bilen var en Honda som var direktimporterad för 30år sedan från Saudiarabien av alla ställen på jorden . Det kom varmluft i den direkt vid kallstart.
Prius som såldes i Nordamerika var utrustade med termos för att bensinmotorn skulle bli varm direkt vid en kallstart.
http://www.google.com/imgres?start=146&hl=sv&biw=1311&bih=841&tbm=isch&tbnid=pe70Mv8IuRwWyM:&imgrefurl=http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php%3Fp%3D31398376&docid=fPa_OUIHmEgYgM&imgurl=http://i287.photobucket.com/albums/ll154/arghx7/prius_coolant_tank.png&w=740&h=651&ei=ST7LT8_lDY2K4gSqpuz1Dw&zoom=1&iact=hc&vpx=1022&vpy=26&dur=9609&hovh=211&hovw=239&tx=161&ty=151&sig=105098219454697105564&page=7&tbnh=149&tbnw=170&ndsp=25&ved=1t:429,r:9,s:146,i:136
Numera tar man värmen från avgaserna för att snabb uppvärmning av motor och kupe, 20 grader höjer den här konstruktionen kylvätskans temperatur med per minut vilket kan uppskattas när det är kallt ute, och för renare avgaser när motorn värms fortare
http://priuschat.com/threads/6-of-7-describes-the-prius.57764/
Honda har detta på vissa dieselbilar:
Källa: http://honda.se/sw16305.asp
"Hot Gas System
Eftersom dieselmotorn har en högre verkningsgrad än bensinmotorn avger dieselmotorn mindre värme. Vid kallt klimat räcker inte dieselmotorns uppvärmningsförmåga för att värma kupén. Därför krävs en extra kupévärmare. Det innovativa Hot gas systemet använder AC-kompressorns överskottsenergi för att värma kupén. Uppvärmningsförmågan av detta system är betydligt högre än konventionella kupévärmare."
Hej kurrewi Så du har inte ägt en modern dieselbil? Dom har som regel sämre värme än en bensindito .
Senaste 6 åren har enstaka snåla bensinmotorer nästan lika dålig värme som diesel och värre lär det bli i framtiden.
När ska någon inse att små snåla bensinmotorer i vissa fall kan behöva extra värmare precis som diesel?
Vi har värmepump på vår elektriska Kia Soul. Tekniken är inte jättedyr.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.