Nästa artikel
Bilfrågan: Kamkedja i BMW 523i?
Bilfrågan

Bilfrågan: Kamkedja i BMW 523i?

Publicerad 23 maj 2012 (uppdaterad 23 maj 2012)
"Jag undrar om den sexcylindriga motorn i BMW 523i Touring -11 har kamkedja eller kamrem?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag undrar om den sexcylindriga motorn i BMW 523i Touring -11 har kamkedja? Är bakluckan av aluminium eller stålplåt?

Peer Storli

SVAR:
Motorn har kamkedja och bakluckan är av stålplåt. De enda BMW-motorer som haft kamrem är sexan M20 som kom i slutet av 70-talet samt fyran M40 som kom 1987.

Dessutom de motorer som biltillverkaren Glas tagit fram när BMW övertog företaget 1966. Glas var den tillverkare som först använde en tandad rem för att driva en överliggande kamaxel.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-05-23 10:16
Filips

Då ställer jag en följdfråga: Varför är bakluckan inte i aluminium? Kostnad? Krocksäkerhet? På min nya 3-serie sedan -12 känns bakluckan som aluminium, men det kan mycket väl vara tunn plåt. Det kanske någon vet? Tack på förhand :)

#2 • Uppdaterat: 2012-05-23 11:18
KaptenOberkommando

Filips, ta en kylskåpsmagnet eller annan magnet och sätt den på bakluckan så vet du. Samma knep används med fördel för att ta reda på om de gamla kastrullerna går att använda på en induktionshäll.

#3 • Uppdaterat: 2012-05-23 17:11
Oomkullrunkelig

Nu misstänker jag att min Trabant är av stålplåt och inte av någon sorts plast! Jag har blivit lurad! :D :D

#4 • Uppdaterat: 2012-05-23 18:24
KaptenOberkommando

leifer, du skrev inlägget helt förgäves (har inte ens läst hela). Aldrig att jag går med på att låta en diskussion flytta från en stängd artikel till en öppen. Så borde faktiskt även du ha tänkt. Men förödmjukelsen att inte få gå i svaromål blev för stor, antar jag.

#5 • Uppdaterat: 2012-05-23 19:19
FLAC

Men vad tusan, fortsätter ordbajsandet här också?? snart är väl varenda tråd infekterat med kriget mellan Tyskland och Japan... har läst de senaste trådarna i den mån jag hunnit och nu kommer man väl inte mycket längre i den här frågan, eller? Kan man inte bara enas om att de allra flesta har sina alldeles egna bevekelsegrunder när man väljer bil och att de inte nödvändigtvis måste överensstämma med dina egna? De flesta bilköp är någon slags kompromiss mellan tycke, smak, pengar, "känsla" osv och att ingen gillar att med omotiverade argument få höra av nån besserwisser att "du har valt fel och din bil är en påse skit". Det debatteras bara i negativa ordalag, folk som på fullaste allvar hatar vissa bilar som om de vore något slags eget levande väsen som gjort dem något illa... kan inte dessa hatdiskussioner hållas i någon egen tråd i forumet?

#6 • Uppdaterat: 2012-05-23 19:37
KaptenOberkommando

leifer, vad fan är det för fel på dig? Du skriver: "Kapten Nej, jag svarade dig för att vara vänlig. Men det är ju inget koncept du förstår tydligen. Men om du inte läser andras inlägg så kan du väl knappast förvänta dig att andra ska läsa det du skriver."

Varför in i h-lvete bara MÅSTE du flytta över diskussionen från en stängd artikel till en öppen? För "vänlighetens" skull? Du kunde ha väntat till en annan lämplig artikel hade dykt upp. Kan du inte behärska dig ett skit? Fredrik markerade att han ansåg att vi inte kom längre under varumärkesartikeln och då bara du vräker in ett inlägg under en annan artikel som om det regnade!

Jag förväntar mig banne mig att DU och andra läser mina inlägg när de skrivs under öppna artiklar. Men när du vill fortsätta tjafset som stoppades under en artikel i en annan är jag inte med av respekt för Fredriks beslut. Ska det vara så förbannat svårt att fatta?

#7 • Uppdaterat: 2012-05-23 20:30
KaptenOberkommando

leifer, du har aldrig sett mig sjunka så lågt att jag med ett sjukt, uppdämpt behov helt sonika flyttar en avslutad diskussion till en annan artikel. Det är inte samma sak som att inte hålla sig till ämnet. I det avseendet svävar vi alla ut ibland. Men nu var det inte det saken gällde här! Så sluta med paradgrenen att dribbla runt och slingra dig. Du kunde inte hålla dig. Du kan ta mig f-n ALDRIG sluta. Du tror inte att jag bra gärna skulle ha viljat svara dig när Fredrik har stängt andra artiklar? Men jag accepterar det och släpper diskussionen där och då. Men du ...

#8 • Uppdaterat: 2012-05-23 22:53
KaptenOberkommando

Jaså, leifer påstår att han inte orkade läsa elva rader ... Det gjorde han visst. Det barnsliga dock i leifers kommentar är att han på sandlådenivå försöker använda min kommentar om att inte orka läsa - den som jag använde om hans inlägg på den här artikeln, ett inlägg som egentligen skulle hört hemma på den om varumärkena men som Fredrik stängde. Skillnaden är ju bara att leifers inlägg var nästan en halv sida långt och - som sagt - helt ovidkommande här. Fredrik stängde den andra artikeln, vilket leifer föga överraskande kunde acceptera, och leifer helt enkelt körde över Fredriks budskap och fortsatte här. Men Olle skall motas i grind. Nu lägger du ner det här, leifer. Artikeln handlar om BMW och kamrem/kamkedja och baklucka i plåt. Försök att kontrollera dina tvångstankar.

#9 • Uppdaterat: 2012-05-24 09:14
saabnisse

Skulle tro att FLAC har det vettigaste inlägget i den här tråden.
Jag tycker att ni ska öppna en ny tråd på forumet, eller fortsätta på den om "en riktig bil".

#a • Uppdaterat: 2012-05-24 09:32
KaptenOberkommando

saabnisse, om leifer hade accepterat Fredriks beslut om att diskussionen under artikeln om varumärken skulle upphöra där och då hade nästan alla de senaste typ tio, tolv inlägggen under den här artikeln aldrig sett dagens ljus. Tycker faktiskt att utvecklingen här blev lite tråkig och onödig. leifer kunde ha bett mig komma in på forumet för att fortsätta där diskussionen under artikeln om varumärken slutade. Men leifer vill ju inte ha "oseriösa" användare på forumet, så han kunde väl inte gärna be mig komma dit. Alternativet hade då varit att helt sonika finna sig i stoppet och invänta en ny, lämplig artikel.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.